2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi luonnonmukaisen tuotannon
valvonnasta sekä elintarvikelain 3 ja 5 §:n
muuttamisesta
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies ja muu hyvää ruokaa
arvostava yleisö! Haaveilin joskus nuorena, että voisin
jonain päivänä olla luomuviljelijä.
Luomuviljelijää minusta ei ainakaan vielä ole
tullut, mutta itse toivoisin, että voisin silottaa tietä toisille,
jotka haluavat sen tien valita. Siksi olin mielissäni siitä,
että ollaan tekemässä lainsäädäntöä koskien
luonnonmukaisen tuotannon valvontaa. Valvontaa koskevaa lainsäädäntöä totisesti
on syytä tehdä mutta nimenomaan siitä näkökulmasta,
että byrokratiaa pitäisi karsia ja viljelijän
oikeusturvaa parantaa. Tällä hetkellä voidaan
kysyä, missä on viljelijän oikeusturva,
kun sähköinen tukihaku alkoi 9 päivää myöhässä ja
tällä hetkelläkin se on kiinni, tukihakujärjestelmä on
kaatunut.
Byrokratia ja valvonta oikeastaan vain lisääntyvät
koko ajan, ja kaiken huippuna on se, että tässäkään
esityksessä ei suinkaan valvonnan kustannuksia sieltä yrittäjän
näkökulmasta olla pienentämässä vaan
kustannukset tulevat kasvamaan. Ja kun EU:sta esitettiin, että valvonnan kustannuksia
pienten yritysten osalta pitää ottaa valtion taholle
tai EU:n taholle, Suomen hallitus, siis nämä Suomen
hallituksen jäsenet, jotka ovat esimerkiksi nyt pyrkimässä Euroopan
parlamenttiin, vastustivat sitä, että pienet yritykset
vapautettaisiin valvontamaksuista. Tällainen on Suomen
linja, ja tällaisen linjan saamme sinne EU:hun, jos näitä ihmisiä äänestämme.
Siksi minusta meidän pitäisi mennä lainsäädännössä juuri
päinvastaiseen suuntaan: vähentää byrokratiaa ja
vähentää hallinnon kustannuksia niin,
että niitä ei tarvitsisi sinne yrittäjille
sälyttää.
MTK:n sivuilta voi lukea, mitä käytännön
toiminta luomuviljelyssä on. Sianlihan tuottaminen luonnonmukaisesti
on Suomessa hyvin haasteellista. Pykäläviidakko
on niin haasteellinen, että edes päätöksiä tekevät
ely-keskuksen virkamiehet eivät niitä osaa aina
tulkita. Mikä tällaisessa tilanteessa on viljelijän
suoja, jos yhteistyössä luomuneuvojan ja paikallisen
ely-keskuksen kanssa on tehty toimintasuunnitelma siirtymisestä ja
viljelijä noudattaa sitä? Kaikki tahot ovat ymmärtäneet
väärin yhden pykälän, ja tästä johtuen
luomutuotantoyksikön tuotantoon siirtymisessä tapahtuu
yksi päivämäärävirhe.
Tästä syystä Eviran vaatimuksesta ely-keskus
asettaa tuottajan markkinointikieltoon, ja ely-keskus ei ota tapauksesta
mitään vastuuta tai ei voi tilanteelle mitään.
Missään tilanteessa luomutuotannon periaatteita
tai eläinten luonnonmukaista kasvatusta tai muuta ei ole
rikottu. Tämä on aivan arkipäivää luomuviljelijöitten
kanssa keskusteltaessa.
Tämä hallitus on ihan hyvin linjannut sen
asian, että luomutuotantoa pitäisi edistää ja
sille pitää saada paremmat mahdollisuudet tulevaisuudessa.
Kuitenkaan luomutuotanto ei ole saanut mielestäni riittävää painoarvoa
ja vieläkin mielikuva luomusta on osin vähän
väärä. Luomu ei ole piperrystä vaan
ammattiosaamista vaativaa erityisviljelyä. Meidän
luomumarkkinamme ovat varsin kehittymättömät,
ja vaikeutamme itse luomua liian tiukoilla säädöksillä.
Erityisesti tämä koskee kotieläinluomua.
Valkuaisomavaraisuutemme luomussa on surkea, ja se aiheuttaa ongelmia
nimenomaan kotieläinluomuun.
Summa summarum: Meidän pitäisi miettiä sitä,
miltä se valvonta ja miltä ne säännökset
näyttävät sieltä viljelijän
näkökulmasta. Osa vaatimuksista, mitä sinne
luomuun tulee, ei mielestäni ole perusteltuja, ja tämä koskee
esimerkiksi siirtymäsäännöksiä,
pienimuotoista piperrystä siellä monissa eri byrokratian
kohdissa.
Sitten nämä kustannukset, jotka luomuvalvonnan
kohdalta ovat usein toistatuhatta euroa: mitä pienempi
luomutila on, sitä isommaksi haasteeksi ne muodostuvat.
Siksi toivoisinkin, että tähän valvontamaksupykälään
nyt ainakin tulisi muutos, jos tähän eivät
muilta osin muutoksia hallituspuolueet suostu tekemään.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys on hyvä, ja on kuluttajalle hyvin tärkeää myös,
että hän saa tietoa siitä, millaista
tuotetta hän sieltä kaupasta ostaa. Se on myös
tiettyä mielikuvaa: ajatellaan, että luomu on
puhdasta ja aitoa ja sitä voidaan sitten perheelle ruuaksi
laittaa, ja on tietysti hyvä näin.
Tämän lakiesityksen rinnalla kuitenkin kaipaisin
Suomeen keskustelua myös siitä, kuinka muuntogeenisten
kasvien viljely saataisiin lainsäädännön
piiriin. Meillä Suomessa ei ole tällä hetkellä lakia,
joka säätelee muuntogeenisten kasvien viljelyä.
Uudessa hallitusohjelmassa ei myöskään
ole mainintaa siitä eikä Suomen kannasta gmo-viljelyyn.
Kansallisella lainsäädännöllä tulisi
mielestäni määritellä, kuka
on korvausvelvollinen, mikäli muuntogeeniset
lajikkeet sekoittuvat tavallisten kasvien joukkoon.
Puutteellisesti valvottu elintarvikkeiden tuotanto on johtanut
2010-luvulla useisiin ruokakriiseihin, joissa suuret kuluttajajoukot
ovat ehkä vuosien ajan saattaneet saada jotakin muuta kuin mitä lopputuotteen
pakkauksiin on merkitty. Yksi osa tätä ongelmaa
ovat muuntogeeniset kasvit, joita käytetään
sekä rehutuotannossa että ihmisravinnossa.
Laajaa kannatusta niin kahdessa aiemmassa hallituksessa kuin
kansankin parissa on saanut näkemys, jonka mukaan Suomen
säilymisen geenimuuntelusta vapaana alueena tulisi tulevaisuudessa
olla koko maan etu. Lisääntyvien ympäristökatastrofien
ja viljelyssä käytettävien kemikaalien
kuluttajalle aiheuttamien haittojen aikana puhtaan, korkealaatuisen
ja geenimuuntelusta vapaan ruuan arvostus ja kysyntä on
sekin myös kasvussa. Euroopan isojen maatilojen kanssa
pienen ja pohjoisen Suomen maatalous ei voi kilpailla tuotannon
määrällä vaan laadulla.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Keskustelin viimeksi aamulla erään
luomutuottajan kanssa. Kaksi toivetta oli: enemmän joustoa
ja vähemmän byrokratiaa. Ja mitä tulee? Tulee
rangaistus- ja pakkokeinolaki, käytännössä.
Tämä laki asettaa erittäin monia
vaatimuksia luomuviljelijöille, ja pahimmat niistä koskevat nimenomaan
sitä, mikä koskee tarkastuksia. Kuka meistä haluaa
sitä, että meille voidaan tehdä omaan
elinkeinoon tarkastukset ilmoittamatta, meistä voidaan
tehdä ilmoitukset eteenpäin ilman salassapitovelvollisuusmääräyksiä meiltä kysymättä,
meille voidaan tulla niin sanotusti pyytämättä ja
yllätyksenä tekemään tarkastuksia ja
tästä pitää vielä itse
maksaa?
Kyllä luomutuottajat ovat erittäin pahassa
raossa nyt tämän asian suhteen, mikäli
tämä lakiesitys tällaisenaan halutaan
hyväksyä. Peräänkuulutan kyllä vahvasti
viljelijöiden kotirauhaa ja sitä luottamusta,
mikä meillä kotimaiseen tuotantoon tässä asiassa
pitää olla.
Herra puhemies! Toisena asiana haluan tässä nostaa
rehuomavaraisuuden esiin. Jos vaatimustaso nostetaan niin, että omalla
tilalla tuotetun rehun määrä pitää olla
vähintään 90 prosenttia, me tulemme käytännössä romuttamaan
meidän luomutuotantomme täällä.
Meillä on tällä hetkellä hyvin
paljon yhteistyösopimustiloja, mistä kotieläintilat
pystyvät saamaan tarvittavan rehun. Jos omavaraisuus pitää itsellä nostaa,
se tarkoittaa sitä, että tulee valtava kilpailu
pellosta, tulee valtava kilpailu siitä rehualasta ylipäätään,
ja pahimmassa tapauksessa tämä toimii juuri päinvastoin, eli
viljelijät siirtyvät luomusta takaisin tavanomaiseen
tuotantoon.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Olemme käsittelemässä hallituksen
esitystä laeiksi luonnonmukaisen tuotannon valvonnasta
ja elintarvikelain 3 ja 5 §:n muuttamisesta. Tällä esityksellähän
pistetään täytäntöön
kansallisesti neuvoston asetus luonnonmukaisesta tuotannosta.
Sen verran sallittaneen muistelua, että kun olin Euroopan
parlamentissa vuosien 96 ja 99 välisen ajan, niin silloin
käsittelimme siellä ensimmäisiä säädöksiä,
jotka koskettivat eurooppalaista luomutuotantoa. Parlamentilla toki
ei silloin ollut läheskään sellaista
valtaa yhteispäätösmenettelyineen kuin
tällä hetkellä, mutta lausunnonantajia
olimme. Silloin itseäni herätti erityisesti se
kysymys, kun siellä todettiin, että jos luomurehua
ei ole, niin tavallistakin rehua saa käyttää.
Tietysti ymmärrän sen, että silloin pitää käyttää tavallista
rehua, etteivät eläimet kärsi ravinnon
puutteesta, mutta se ei ole sen jälkeen enää sitten
luomutuotantoa.
Eli tämä rehuomavaraisuuskysymys, johon täällä jo
keskustelussa puututtiinkin, on sillä tavalla tärkeä asia,
ei tilakohtainen rehuomavaraisuus vaan yleensä se, että sitä luomurehua
on riittävästi saatavana. Muistan viime vaalikauden ajalta
hyvin sen, että tiettyinä aikoina ei sitä meinannut
mistään saada ja sitten tänne tuotiin
muun muassa Romaniasta yksi erä ja se oli täynnä salmonellaa.
Eli tilanne on se, että rehuomavaraisuus ja yleensä luomurehun
tuotanto pitäisi turvata kotoisessa Suomessa, koska täällä se
tuotetaan niin, että se täyttää ne
vaatimukset, eikä ole pelkoa siitä, että me
syötämme sinne salmonellaa ynnä muuta.
No, sitten kysymys siitä, millä tavalla yleensä jatkossa
saadaan tämä luomutuotanto paremmin jalalle: Meillähän
tällä hetkellä tuotetaan luomuna noin
10 prosenttia, mutta siitä jalostetaan luomuksi hyvin pieni
osa, muutama prosentti. Eli se menee valtaosaltaan ihan normaalijalostukseen, ja
silloin pitää miettiä, mitkä ovat
ne esteet, jotka saavat aikaan sen, että luomutuotantoa
ei kuitenkaan jalosteta luomuksi ja myydä edelleen luomuna.
Siellä on tietysti monia ongelmia, muun muassa tämä verkottuminen
ja niin edelleen, koska tuottajat ovat pieniä, hajallaan.
Meillä tuolla Mikkelin seudulla, sillä suunnalla,
on aika vahva luomukeskittymä, mutta kuitenkin tämä saa
aikaan sen, että sinne tarvitaan verkottumista ja tarvitaan
toimenpiteitä, joilla ne eri tilat voivat sitten yhdessä toimien
saada sen luomuraaka-aineen myöskin markkinoiduksi luomuna,
koska tiedän, että kysyntää on
paljon enemmän ja meillehän tuodaan luomutuotteita,
mikä sinänsä on aika erikoista.
No, sitten ihan oma kysymyksensä on se, mikä on
tämä valvonnan taso. Täällä nyt
todetaan sitten tämä perustuslainmukaisuus, mutta
minä voin kertoa, että kyllä se Euroopan
unioni menee Suomen perustuslain yli silloin, kun se haluaa. Minulla
on hyvin konkreettisesti muistissa tilanne, joka liittyy näihin
tukioikeuksiin. Muistatte hyvin, kun nämä tukioikeudet
olivat meille hyvin kuumaa käsiteltävää vuoden
2006 aikana. Silloin tehtiin, vai oliko 2005, maatalousvaliokunnassa
säädös, että 20 §:llä tukioikeudet
säilytetään suomalaisella viljelijällä eivätkä ne
siirry vuokralaiselle, vaan ne kuuluvat sille maanomistajalle. Niinpä sitten
kahden vuoden päästä siitä, kun
pykälä oli tehty, Euroopan unionin komissio kertoi,
että jos Suomi ei pykäläänsä muuta,
niin sen jälkeen me olemme EU-tuomioistuimessa.
Eli kysymys tästä perustuslainmukaisuudesta pitää nyt
valiokunnassa hyvin huolella selvittää. En tiedä,
onko tarkoitus pyytää perustuslakivaliokunnalta
lausunto, mutta nämä ovat kuitenkin niitä kysymyksiä,
joissa meidän on mitattava oikein tarkkaan, mikä on
se Suomen perustuslain voima suhteessa EU-lainsäädäntöön,
ja tässä on sen paikka. — Kiitoksia,
arvoisa puhemies.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt, kun käsittelemme luomutuotannon
valvontaa täällä kotimaassa ja yhtenäisesti
koko Euroopan unionin alueella, ensinnäkin on tärkeää huomioida
se, että hallitus on linjannut tammikuussa 2013, että peltopinta-alasta
olisi vuonna 2020 luomutuotannossa 20 prosenttia, ja kuten edustaja
Anttilan puheenvuorosta äsken kuulimme, niin nyt se on
vielä alle 9 prosentissa. Eli kuudessa vuodessa täytyisi
luomutuotanto yli kaksinkertaistaa. Näiden kiristyvien
säädösten varjossa on hyvin epätodennäköistä se,
että tämä tavoite tulee toteutumaan.
Luomutuotannolle on kasvava kysyntä. Kuluttajat odottavat
kaupoista saatavaksi luomutuotteita, sekä raaka-aineita
että pidemmälle jalostettuja tuotteita. Tällä hetkellä on
tilanne se, että paikka paikoin tarjonta ei vastaa kysyntää.
Tässä lakiehdotuksessa säädetään
tästä valvonnasta, ja sen suurin ongelma on se,
että tämä valvonta ulottuu jo kotirauhan
piiriin. Eli tarkastajilla ja valtuutetuilla viranomaisilla on oikeus tehdä valvonnan
edellyttämiä tarkastuksia ja päästä sellaisiin
paikkoihin, minkä katsotaan olevan valvonnan kannalta tarpeellisten
tietojen saamisen kannalta välttämättömiä.
(Mikko Savola: Käsittämätöntä!)
Tämä tarkoittaa sitä, että tavallisella
maatilalla päästään myöskin
asuinrakennukseen, ja kuten me tiedämme, nämä tarkastukset
voidaan toteuttaa ilman ennakolta ilmoittamista.
Toisena kysymyksenä ovat nämä valvontamaksut.
Olisi ollut kyllä parempi Suomellekin, jossa on kasvava
tarve luomutuotannon lisäämiselle, että oltaisiin
otettu tuo niin sanottu Tanskan malli eli maksuton luonnonmukaisen
toiminnan valvonta. Tällä olisi edesautettu sitä,
että paremmin voitaisiin vastata kuluttajien kysyntään.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tulee mieleen Johan Ludvig Runebergin
runo Saarijärven Paavosta, joka lupasi kaksin verroin ojaa
enemmän kaivaa, ja näin näyttää,
että enemmän tulee byrokratiaa ja maanviljelijöille
sitä varsinaista byrokratiaojan kaivuuta. Nämä edustaja
Kalmarin ja edustaja Hautalan esille ottamat esimerkit elävästä viljelijän
elämästä ovat mielestäni huonoa
hallintoa, ja meillä on hallintolain uudistus ollut tässä hiljattain,
ja näistä pitäisi tehdä ehdottomasti
hallintokanteluja.
Euroopassa ja maailmassa on miljardien markkinat luomutuotteille.
Samoiten luomutuotteita tuodaan, niin kuin hallituksen esityksessä lukee,
myöskin miljardien edestä Eurooppaan, eli toivon,
että emme ole tässä luomassa Suomelle
viennin esteitä luomutuotteissa. Luomutuotanto on osa ruokaterveyttä mielestäni.
Kaiken sääntelyn tulee luoda lisäarvoa,
tulee tukea tuotantoa, ei estää sitä eikä varsinkaan
aktiiviviljelyä ja maatalouden kannattavuutta.
No, tässä on kuitenkin mitä todennäköisimmin
käymässä vanhanaikaiset, niin kuin monessa
lainsäädännössä on
huomattu ja mikä unionista tulee, että byrokratia
tulee lisääntymään valvonnan
muodossa. Tässä on esitetty edelleen virastoperustaisen
järjestelmän jatkamista, vaikka muun muassa Luomuliitto
on esittänyt yksityistä valvontalaitosta. Nyt
sitten mielenkiinnolla jään odottamaan tuota valiokuntakäsittelyä.
Mutta ennen kaikkea huolimatta siitä, että Euroopan
unionissa on meneillään REFIT-hanke, mikään
ei indikoi tälläkään hetkellä sitä,
että byrokratiaa olisi tulossa vähemmän.
Meillä valvontaa jatketaan edelleen kolmessa viranomaisessa, Evirassa,
ely-keskuksissa ja Valvirassa, ja tämä herättää kysymyksen
ja huolen siitä valtionhallinnon tilasta ja tulevaisuudesta
ja toimivuudesta, tarvitsemmeko me todella näin moniportaisen ja -kanavaisen
valvontajärjestelmän. Prosessit on tarkistettava
läpi. Mikään valtion tuottavuusohjelma
ei ikinä tuo mitään tuottavuutta väkeä vähentämällä,
jos prosessit ovat samat. Tilannehan on aivan päinvastoin:
enemmän vain aikaa kuluu, tai vähemmän
ihmisiä on hoitamassa lupa-asioita, ja lupien saanti hidastuu.
Luomutuotannosta on sanottava se, että perussuomalaiset
ovat tehneet hyvin kattavan maaseutupoliittisen ohjelman, jossa
on otettu reippaasti kantaa luomun puolesta ja byrokratian vähentämisen
puolesta, ja tästä kyllä haluaisin nyt
muistuttaa edellistä hallitusta, nykyistä hallitusta
ja tulevaakin hallitusta. Esitän toiveen sinne muun muassa,
mitä täällä edustaja Kalmari
otti esille, rehuvalkuaistuotannon kotimaisuuden nostamisen puolesta.
Tämäkin on siellä meidän maaseutupoliittisessa
ohjelmassa.
Samoiten perussuomalaiset suhtautuvat sangen epäröivästi
gmo-tuotantoon, ja eritoten täällä edustaja
Anttila otti esille tämän luomutuotannossa käytettävän
rehun, eli jos luomurehua ei ole tarpeeksi saatavana, niin sitten
kelpaa tavallinen rehu. Siinä mielestäni on suuri
riski, että saamme rehu-gmo:lla viljeltyä luomua,
ja se ei ole minusta täysin reilua, jos Euroopan unioni suhtautuu
tähän asiaan löperömmin kuin
Suomi.
Sitten lopuksi vielä byrokratiasta täällä otan esille
yhden esimerkin. Pykälässä ehdotetaan, että Eviran
on laadittava monivuotinen kansallinen valvontasuunnitelma toimeenpanoasetuksen artiklan
mukaisesti, ja minä kyllä herätän
tässä nyt kysymyksen siitä, ollaanko
kansallisesti asettamassa EU:n lainsäädäntöä taas
kerran tiukemmalla tasolla kuin meidän olisi tarve.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Tästä luonnonmukaisen tuotannon
valvontaa koskevasta hallituksen esityksestä voi sanoa,
että siinä varsin pitkän valmistelun
aikana maa- ja metsätalousministeriön
ja tuottajajärjestöjen kesken ovat minusta suurimmat
kömmähdykset kyllä hioutuneet pois. Kokemuksesta,
kun itsekin harjoitan maataloutta luonnonmukaisena tuotantona, voin
sanoa, että tämä tarkastus sinänsä ei minun
kokemukseni mukaan ole mikään ongelma, mutta pidän
outona sitä, että se on maksullinen, kun yleinen
tilatukivalvonta on maksutonta. Tämä luonnonmukaisen
tuotannon valvontakin on yhteiskunnan intressissä, ja on
kummallista, että tästä peritään
maksu valvonnan kohteena olevalta viljelijältä.
Esimerkiksi Tanskassa luonnonmukaisen tuotannon toimijoiden valvonta
ja sertifiointi on maksutonta eli yhteiskunnan intressissä se
maksetaan yhteiskunnan varoista. MTK pyrki siihen, että jatkossa
tämä luonnonmukaisen tuotannon valvontakin olisi
maksutonta, varsinkin kun se on jokavuotinen menoerä, mutta
tätähän nyt ei ole ainakaan tässä ole
pystytty toteuttamaan, eli Evira, ely-keskukset ja muut valvontaa
tekevät tahot rahastavat tästä aika oudolla
tavalla.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tällä luonnonmukaisen tuotannon
ja luonnonmukaisesti tuotettujen rehujen ja elintarvikkeiden eli
kotoisammin luomutuotannon valvonnasta säädettävällä lailla
pannaan toimeen asiaa koskeva EU-lainsäädäntö.
Esitys on hyvä, ja luomu on tärkeä vaihtoehto
perinteisen tai ehkä oikeammin sanottuna tavanomaisen maatalous-
ja elintarviketuotannon rinnalla. Luomutuotannon osuus ei ehkä ole
kasvanut aivan niin nopeasti kuin rohkeimmat olettivat vuosia sitten.
Se on tällä hetkellä noin 10 prosenttia,
ja tarvitaan kunnianhimoisempia toimenpiteitä luomutuotannon osuuden
kasvattamiseksi. Kaikesta huolimatta on olemassa joukko kuluttajia,
jotka haluavat valita luomua syötäväkseen,
luomua lautaselleen, ja se luo kysyntää luomutuotannolle.
Ihmiset haluavat luomua ostaessaan tietää, että se
on tuotettu niillä periaatteilla, joilla luomua tuotetaan,
ja tästä tullaan tähän laadunvalvontakysymykseen:
jotta kuluttajien luottamus pysyy, täytyy olla valvontaa,
ja valvonnasta tässä luomutuotannon valvontalaissa
on kysymys. Se on sitten tietysti ehkä näkökulma-asia,
kuinka paljon ja kuinka pitkälle valvonnassa voidaan mennä.
On selvää, että ylilyönnit,
jos sellaisia on, pitää karsia pois. Valvonnan
on oltava tarkoituksenmukaista, eikä sillä saa
vahingossakaan aiheuttaa missään mielessä kiusaa
maataloustuottajille ja viljelijöille. Me olemme maa- ja
metsätalousvaliokunnassa keskustelleet runsaasti maanviljelijöiden
hallinnollisesta taakasta ja varmasti käymme tämän
näkökulman huolellisesti läpi tämän
lakiesityksen valiokuntakäsittelyssä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
paljon hyviä puheenvuoroja luomuviljelystä. On
todella tärkeää, että Suomessa
pyritään kaikin mahdollisin keinoin edistämään
kotimaista ja puhdasta elintarviketuotantoa, ja sen tähden
ei missään tapauksessa saa laatia sellaista lainsäädäntöä,
joka tekee elinkeinon harjoittamisesta riskialtista, monimutkaista,
epävarmaa.
On tärkeää, että meidän
lainsäädäntömme on yksiselitteistä ja
lisäksi siitä on tiedotettava viranomaisten toimesta
luomuviljelijöille sillä tavalla, että ei
tule näitä tulkintaongelmia, joita nyt on julkisuudessa
ollut hyvin paljon esillä. Silmiini on osunut esimerkki
siitä, että viranomaiset antavat ohjeita ja sitten
on ristiriitoja ja epäselvyyksiä siitä,
miten näitä säädöksiä pitäisi
tulkita, kuka niitä tulkitsee, onko se ely-keskus vai Evira.
Eli ehdottomasti on selkeyttä saatava siihen, mitä säädetään
ja kuka on oikea viranomainen antamaan ohjeita.
Arvoisa puhemies! Puutteellisesta neuvonnasta on ollut kirjoituksia,
henkilö on esimerkiksi saanut neuvoa ja toiminut juuri
niiden neuvojen pohjalta ja kuvitellut toimivansa oikein, ja kuitenkin
sitten viranomainen on myöhemmin todennut, että on
toimittu luomusäädösten vastaisesti,
ja ely-keskus on määrännyt toimijan markkinointikieltoon.
Tällaisissa tapauksissa yksityinen yritys voi saada jopa
useiden kymmenien tuhansien eurojen tappioita elinkeinotoiminnastaan,
ja se johtuu ainoastaan siitä, että on liian monimutkaisia
säädöksiä ja sitten niistä on
ristiriitaisia tulkintoja. On aivan kohtuutonta, että yksityinen
yritys joutuu sen takia kärsimään suuria tappioita.
Lisäksi viranomaisten päätösten
antamiseen liittyy viiveitä, niitä ei saada kohtuullisessa
ajassa, joten sillä saralla riittää tekemistä, jotta
saadaan näitä määräaikoja
tehostettua.
Sitten ovat vielä nämä ankarat seuraamukset, joista
on paljon myös ollut puhetta. Silloin, kun on liian ankaria
seuraamuksia viljelijöille, se voi aiheuttaa jopa pelkoa
siirtyä tähän tuotantomuotoon. Sitten
sitä kautta se myös tarkoittaa sitä, että meillä ei
ole riittävästi näitä luomutuotteita saatavilla,
siis jos ehkäistään tuotantoa sillä,
että viljelijät eivät uskalla lähteä näin
monimutkaiseen ja riskialttiiseen toimintaan mukaan. Sitten jos
lähdetään valittamaan päätöksistä tai
epäasiallisesta kohtelusta, valitustie on usein hyvin pitkä ja
kallis, ja lopputulos on aina epävarma, ja sillekään
tielle kukaan ei varmasti halua lähteä.
Toivoisin, että lainsäädäntöä saataisiin
selkeämmäksi, jotta näille yrittäjille
ei tule kohtuuttomia tilanteita eteen, jotta he uskaltavat jatkossakin
ryhtyä harjoittamaan luomutuotantoa ja sillä tavalla
edistämään sitä, että meillä Suomessa olisi
tarjolla puhdasta, kotimaista ruokaa mahdollisimman paljon.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Tuppurainen tuossa totesi,
että valvontaa tarvitaan, ja kyllä se on totta,
että jos tuotantotapa antaa oikeuden nimikkeeseen, vaatimusten
pitää olla tiukempia ja niitä pitää valvoa,
mutta toisaalta ei pidä mennä ylikään,
jos luomua kerran halutaan saada lisää.
Minkä edustaja Anttila nosti esille, luomun pitäisi
olla erityisasemassa myös markkinoinnissa. Ministeri Ihalainen
sai aikaan hyvää lainsäädäntöä kaupan
määräävästä markkinaosuudesta. Toivoisinkin,
että myös niitä rajoja koeteltaisiin, milloin
kauppa on käyttänyt valtaansa väärin niin,
että esimerkiksi luomutuottaja ei saa hänelle
kuuluvaa osaa luomutuotteestaan, vaan sen kaiken katteen vie määräävässä markkina-asemassa
oleva kauppa.
Mutta todellakin toivoisin, että näihin pahimpiin
kiemuroihin sitten valiokunnassa puututtaisiin ja saataisiin tätä lainsäädäntöä mahdollisimman
käytännönläheisesti järkeväksi.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tuppurainen mainitsi tässä,
että ylilyöntejä ei saa tulla, mutta
kyllä tässä ylilyönneille annetaan
suuret mahdollisuudet, kun tämä lakiesitys ollaan
nyt tuomassa. Kyllä Luomuliitto kysyy aivan aiheesta, tekeekö luomulaki
viljelijästä rikollisen, kun puhutaan uhkasakosta,
puhutaan siitä, että poliisi voi antaa virka-apua.
Tietysti joskus tuntuu siltä, että se väsynyt
viljelijä ehkä olisi se, joka sitä virka-apua
myöskin kaipaisi ehkä toisessa mielessä.
Mutta kyllä tässä nyt on kaikki edellytykset latistaa
luomutuotannon kasvun edellytykset. Meillä vaikuttaa Suomessa
olevan suoranainen tämmöinen byrokratiauskovaisuus,
joka sitten latistaa vaikkapa ihan hyviäkin asioita, mitä Euroopan
unionista oltaisiin suomalaiseen lainsäädäntöön
tuomassa.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys luomuvalvonnasta
annettavaksi laiksi näyttää monella tavalla
ihan oikeansuuntaiselta. Muun muassa valvonnan säilyttäminen
valtion viranomaisvalvontana on aivan oikea ratkaisu jo uskottavuuden
ja alueellisenkin tasa-arvon turvaamiseksi. Mutta toki tässäkin esityksessä on
moniakin asioita, joihin tässä eduskuntakäsittelyssä nyt
on syytä sitten kiinnittää huomiota.
Ensinnäkin tämä valvonnan maksullisuus
kaiken kaikkiaan on ongelmallista. Ihannehan tietysti olisi maksuttomuus
valvontamaksujen osalta, aivan kuten Tanskassa. Mutta vähintä,
mitä tässä valvontamaksujen osalta nyt
eduskuntakäsittelyn aikana on syytä tehdä,
on arvioida näitten maksujen kustannusvastaavuutta muun
muassa riskien suhteen ja valvontaan käytettävän ajan
suhteen. Täällä on syytä pohtia
muun muassa sitä, onko nyt sitten oikeanlainen, tasapuolinen
ja järkevä maksuperuste joku hehtaariperusteisuus
vai pitäisikö maksu sitten kohdentaa siihen valvontaan
käytettävään aikaan.
Kieltämättä, kun kysymys on luomuvalvonnasta,
aika kohtuuttoman koviltakin vaikuttavat nämä kirjaukset
siitä, että virka-apua voidaan lähteä pyytämään
jopa poliisilta, eli tätäkin on kyllä syytä eduskuntakäsittelyssä pohtia.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Niin sanottua luomuruokaa eli luonnonmukaista,
ympäristöystävällisesti ja eettisesti
korkeatasoisella ruuan tuotantotavalla viljeltyä luomua
halutaan perheisiin nykyistä enemmän. Hyvin monet
kysyvät luomutuotteita ja käyttävät
niitä päivittäin.
Katsoin tätä hallituksen esitystä,
ja tässä on ihan mieletön määrä luonnonmukaisen
tuotannon valvontaa. Manner-Suomessa tähän kuului lähes
5 000 yritystä ja niistä oli maatiloja
yli 4 000. Ja sitten vielä niitä tarkastuksia
tehtiin toimijoiden tiloissa yhteensä 6 353, ja
tämä henkilötyömäärä on
mahtava: täällä hallinnointiin käytetty
työmäärä on ollut keskimäärin
40 henkilötyövuotta, ja Eviran osuus on ollut
siitä 16 henkilötyövuotta. Eli tätä valvontaa
lisätään ja lisätään,
ja sekään ei ole mitenkään kovin
edullista eikä halpaa. Toivoisi tietysti, että valvontaa
voidaan vähentää ja tehdä sitten
perusteellisemmin ne tarkastuskäynnit, kun niitä suoritetaan.
Varmasti voidaan luottaa siihenkin, että kuluttajat ilmoittavat,
jos huomaavat, että tuotteissa on ihan virheellisesti esimerkiksi
luomumerkintä.
Minusta tässä lain sisällössä oli
tähän valvontaan liittyvä kohta, että valvojalla
on mahdollisuus mennä maanviljelijän kotiin asti
tekemään sitä tarkastusta sisätiloihin.
Minun mielestäni se oli vähän erikoinen
lain pykälä, että kyllä jokaisen
kodin pitäisi olla kumminkin vapaa siitä valvonnasta.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Käytän puheenvuoron tässä lähinnä kuluttajan näkökulmasta.
Hyvin paljon ovat yleistyneet monissa maissa nämä ruokatorit
ja luomutorit. Ne ovat todella kovassa käytössä.
Kaupunkiväkikin, urbaani väki, tiedostaa puhtaan
ja eettisesti tuotetun ruuan merkityksen. Tässä mielessä olen
tietysti vähän harmitellut, että Suomessa
ollaan vielä oltu tässä jäljessä ja
kauppaketjut eivät välttämättä ole
ottaneet luomuviljelijöiden tuotteita esille. Itsekin käytän
näitä tuotteita ostamalla tiloilta suoraan muun
muassa lihaa, sekä lampaan- että naudanlihaa.
Mutta ylipäänsä toivon sitä,
että vaikka tämä luomuvalvonta on tärkeä,
siitä ei tule — ja olen ymmärtänyt
niin, että se ei ole — liian byrokraattinen. Laskuhan
siitä tulee joka tapauksessa luomuviljelijälle,
mutta ei lähdetä ampumaan kärpästä haulikolla.
Toivotaan siinä mielessä, että nämä suuret
kauppaketjut hyväksyisivät paremmin näitä luomutuotteita
todellakin saataville.
Tässä esityksessähän ehdotetaan
nimenomaan tätä valvontaa yhtenäistettäväksi
ja elintarvikelakia muutettavaksi ja että kansallisesti pannaan
täytäntöön neuvoston asetus
luonnonmukaisesta tuotannosta. Tässä mielessä tietysti ymmärrän
tämän harmonisoinnin, mutta uskon, että meillä Suomessa
luomutuotanto on varsin puhdasta verrattuna moniin maihin, jotka
ovat näitä suurtuotannon maita.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kuusisto totesi puheenvuorossaan,
että on aika erikoista, että on oikeus mennä kotiin.
Tämä nyt vain valitettavasti on niin, varsinkin
jos siellä kotona on ne kirjanpito- ynnä muut
paperit säilytettävänä. Kaikilla
ei ole mahdollisuutta niitä siellä tuotantolaitoksessa
säilyttää. Mutta tässä pitää sitten
valiokuntakäsittelyssä — mielellään
perustuslakivaliokunnan kanssa yhdessä — katsoa,
että noudatetaan Suomen perustuslain säännöksiä eikä mennä liian
pitkälle.
Sitten edustaja Kuusistolle tiedoksi, että kaikki luomutilat
valvotaan joka vuosi. Ne on tarkastettu joka ainut vuosi. Niillä ei
ole pistokoetarkastuksia, vaan ne kaikki tarkastetaan joka vuosi.
Eli siellä ollaan siis tarkastusten alla ihan jatkuvasti.
Sitten tämä kysymys näiden pienten
yritysten vapauttamisesta valvontamaksusta. Annan valiokunnalle
sellaisen vinkin, että kun me elämme yhteismarkkinoilla,
niin nyt näitäkin asioita pitäisi tarkastella
sen mukaan, mitä on muualla. Tanska täällä tuotiin
esimerkkinä, jossa ei peritä näitä.
Olen itse samaa mieltä, että pitää selvittää, ettei
näitä perittäisi sen takia, kun meillä on
kuitenkin jo siitä syystä tietty takamatka Suomessa harjoitettavalla
luomutuotannolla, että ilmasto-olosuhteista johtuen meidän
kasvukaudet ovat huomattavasti lyhyemmät, me joudumme rakentamaan
tuotantorakennukset paljon kalliimmalla ja niin edelleen. Silloin
yhteiskunnan ja valtiovallan pitäisi aina tarkastella näitä asioita
Euroopan laajuisesti ja katsoa, miltä osin Suomessa voidaan
valtiovallan toimesta tulla vastaan. Ja tämä olisi
yksi vastaantulo, että ei perittäisi valvontamaksuja,
millä annettaisiin vähän tasinkoa siihen,
mikä liittyy näihin huonoihin ilmasto-olosuhteisiin.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ei ollut tarkoitus pyytää puheenvuoroa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Puheenvuoro kuitenkin merkitään pöytäkirjaan.
Keskustelu päättyi.