Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Pankkivaltuusto on saattanut eduskunnan käsiteltäväksi
kertomuksen Suomen Pankin toiminnoista vuodelta 2000, jolta osin
on toki todettava, että maaliskuun iduksen tietämillä eduskunta käsitteli
pankkivaltuuston raporttia ajankohtaisesta rahapolitiikan tilanteesta.
Siinä yhteydessä hyvin moni niistä asioista,
joita tämä kertomus nyt kattaa, tuli eduskunnan
lähetekeskustelussa läpikäytyä,
joten laajaan arviointiin ei tässä yhteydessä ehkä ole
sinänsä aihetta. Tuo ajankohtaiskertomushan, uusi
sellainen mekanismina, on parhaillaan talousvaliokunnan käsiteltävänä ja tulee
sieltä omalla rytmiikallaan täysistuntosaliin
uudelleen arvioitavaksi.
Tämä aihepiiri, jossa nyt toimitaan, on tietysti Suomenkin
kannalta samoin kuin Euroopan kannalta mitä mielenkiintoisin,
koska jo sinäkin aikana, joka on kulunut maaliskuun puolestavälistä tähän
hetkeen, tilannekuvaus on aika lailla erilainen kuin se oli siinä vaiheessa.
Vaikka aion sanoa pari näkökantaa, millä tavoin
näen Euroopan keskuspankin ja sitä kautta tietysti
Suomen Pankin roolin rahapolitiikassa, jota euroalueella noudatetaan,
niin vaikka näkökantani perustuvat tähän
hetkeen, tietysti takana on arviointi siitä, miten ylipäätään
järjestelmää tulisi pyrkiä lähestymään,
ja se koskee sikäli tietysti jo tuotakin vuotta 2000.
Yhdysvaltain keskuspankki yllätti luultavasti kaikki
vähänkään asiantuntevat tahot.
Vain suuri asiantuntemattomuus antoi edellytyksiä arvioida Fedin
tekemän koronalennuspäätöksen
viime viikolla oikeaan mittasuhteeseensa. Ainakin kaikki maailman
finanssimarkkinat ilmoittivat olevansa ikään kuin
hepnaadilla lyötyjä siitä, että keskeistä rahapolitiikan
ohjauskorkoa Fedin, Yhdysvaltain keskuspankin, toimesta laskettiin peräti
puolella prosenttiyksiköllä. Tätä on
jossakin kansainvälisessä yhteydessä verrattu
ikään kuin maanjäristykseen, jonka voimakkuus
Richterin asteikolla mitattuna olisi 9—10. Sellainen se
tietysti kaikilla tavoilla olikin, ja sitä Suomessakin
on jonkin verran arvioitu mukaan luettuna Suomen valtiovarainministeri,
joka totesi, että se sopii Suomelle kuin nyrkki silmään.
Sen sijaan Euroopan keskuspankki, joka kokoontui vähän
ennen Yhdysvaltain keskuspankin suurta koronalennuspäätöstä,
ei katsonut omalta osaltaan, että Euroopassa pitäisi
tehdä mitään muutoksia ja korjauksia
harjoitettuun rahapolitiikkaan, ja piti ohjauskorkotason entisellään.
Euroopan keskuspankki taitaa kuitenkin hakea yhä edelleen
hieman rooliaan. On olemassa yksi rahapolitiikka ja hyvin useankaltaista
eri finanssipolitiikkaa euroalueen eri jäsenmaissa, mikä merkitsee
sitä, että yksi rahapolitiikka sopii yhdelle,
mutta sama rahapolitiikka ei yhtä hyvin istu toisen tahon
tarpeisiin. Sen vuoksi on sanottukin, että Yhdysvalloista
tullut raju koronalennuspäätös merkitsee
nyt sitä, että Euroopan pitäisi hyvin
kiireen vilkkaa nousta uudelleen arvioimaan tilannetta ja että tässä mielessä Eurooppa
näyttää taapertavan jäljessä.
Puhutaan Euroopan keskuspankin uskottavuusongelmasta jopa tässä suhteessa,
verrataan Duisenbergin ja Greenspanin otteita rahapolitiikan hoitamisessa.
Samaan aikaan kun Yhdysvallat on neljän kuukauden aikana
neljään eri kertaan alentanut korkoja yhteensä jopa
puolellatoista prosenttiyksiköllä, Eurooppa möllöttää entisellään,
mikä on aika monissa suunnissa koettu pettymykseksi, ja kysytään,
tuleeko tämän kaltainen varovaisuus, liialliseksi
varovaisuudeksi nähty asia, jopa liian kalliiksi Euroopan
taloudelliselle kehitykselle vähänkään
pidemmällä aikavälillä. Kaikki
tiedämme tietysti, me ainakin, jotka olemme täällä salissa,
että Euroopan keskuspankki ei sinänsä ole
pyrkinytkään tähän taisteluun
ottamaan osaa, vaan paremminkin lähtemään
siitä, että kyetään pitämään
hintavakautta Euroopassa ja sillä tavoin lunastamaan kilpailukykyä eurooppalaiselle
taloudelliselle toimeliaisuudelle.
Yhdysvaltain rahapolitiikan vaikutukset sen omaan reaalitalouteen
alkavat talouskasvuun vaikuttaa tietysti aina viiveellä,
niin kuin ne kaikissa tapauksissa tekevät. Puolen vuoden,
ehkäpä vuodenkin viiveellä tällaisilla
päätöksillä on vaikutusta taloudelliseen
kasvuun. Tällä hetkellä kuitenkin euroalueella,
joka ei ehkä historiallisesti tai kansainvälisesti
katsottuna sinänsä ole korkean koron alue, kuitenkin
on tällä hetkellä selvästi korkopolitiikka
viritetty korkeammalle tasolle, inflaatiovauhti mukaan lukien, kuin
se on Yhdysvalloissa, joka on kuitenkin se talous, jonka kanssa
Euroopan talouden pitäisi jotenkuten tasavertaisesti edes
kyetä toimimaan.
Tällä haavaa on tilanne se, että euro
heikkenee suhteessa dollariin, vaikka päinvastainen tilanne
oli jokin aika takaperin vastikään nähtävissä,
mikä merkitsee vain sitä, että sijoittajat,
suuret pääomaliikkeet ympäri maailmaa
haluavat uskoa siihen, että Yhdysvaltain useat koronlaskut ja
tämä viimeisin voimallinen koronlasku ovat omiaan
elvyttämään Yhdysvaltain taloutta. Sen lisäksi
tietysti Yhdysvaltain talouden taantumalla, jossa nyt ollaan kieltämättä — kuinka
jyrkkä se on, kuinka pitkäikäinen se
on, se jää nähtäväksi — on
myös oma hidastava vaikutuksensa Euroopan talouskasvuun,
ja sitä kautta tietysti myöskin Suomen pitää tilannetta
arvioida. Näin ollen jää kysymään,
milloin Euroopan keskuspankki alentaa omia ohjauskorkojaan. En pyri olemaan
ennustaja, mutta asetun ihmettelijöitten riviin, mikäli
seuraava Euroopan keskuspankin neuvoston kokous ei tule alentamaan
ohjauskorkoa Euroopassa ainakin 0,25 prosenttiyksiköllä.
Me tiedämme hyvin ympäristöstämme,
miten sieltä löytyy varoittavia esimerkkejä.
Japani tarjoaa hyvän tai huonon esimerkin ylivarovaisen rahapolitiikan
seurauksista. Japanin talous on pahasti kuralla tällä hetkellä.
Siellä on itse asiassa aika syvä taloudellinen
kriisi menossa. Ei riitä enää se mentaliteetti,
että nostapa vähän sukkiasi, ne näyttävät
huonoilta. Päinvastoin tilanne on taloudellisesti ikään
kuin hallituksen kannalta vararikon tyyppisessä tilanteessa.
Kriisi voi hyvin karata käsistä Aasiassa Japani-lähtöisesti
ja avata sellaisia patoja rahoitusmarkkinoitten epäluottamukselle,
jotka merkitsevät Japanin jenin romahtamista ja laajemminkin
protektionistisia elvytystoimenpiteitä, mikä ei
tietysti maailmantaloudelle olisi toivottavaa. Tämä kaikki
siitä, että Japani on noudattanut erittäin,
ehkäpä nimenomaan, ylivarovaista rahapolitiikkaa.
USA puolestaan on tehnyt päinvastoin. Siellä on
nähty melkeinpä paniikinomaisia koronalennuksia,
niin kuin me tiedämme, joita perustellaan paitsi talouskasvulla
myös suurella vaihtotaseen vajeella.
Mutta huonosti käy Euroopan, jollei se uskalla tehdä omia,
itsenäisiä päätöksiään
riittävän ripeästi ja omaa lähtökohtaansa
ja maailmantalouden kasvun näkökohtia silmälläpitäen.
Onko Euroopasta edes tänä päivänä haastajaksi
Yhdysvalloille, jää tässä tietysti
kysymään. Vaikka korkopolitiikassa korostetaan
riippumattomuutta poliittisista tekijöistä ja
markkinatekijöistä, niin ei voi olla niin, etteikö Euroopan
tilanteeseen korkopolitiikassa vaikuttaisi se, mitä reaalitaloudessa
kaikkialla muualla maailmassa tapahtuu.
Toinen seikka on se, että talouksien uudistumiskyky
Euroopassa on selvästi huonompi kuin se on Yhdysvalloissa.
En ainakaan tällä hetkellä usko, että tämä tilanne,
missä nyt eletään, houkuttelisi suuria
pääomia Eurooppaan pois Yhdysvalloista. Yhdysvallat
on yhä edelleen houkuttelevampi sijoituskohde kuin Eurooppa.
Dollari tulee edelleenkin vahvistumaan näin muodoin suhteessa
euroon.
Sanotaan, että euron kurssi on suhteessa dollariin
siis liian alhainen, enkä näe, että kovin
nopeasti siinä mitään merkittäviä muutoksia
parempaan suuntaan olisi löydettävänäkään.
Näin ollen taustalla on tietysti se, oikeastaan ainakin
kaikissakin olosuhteissa, että vahvan valuutan takana täytyy
aina olla vahva kansantalous. Mutta onko Eurooppa vahva kansantalous?
Sitä ei korkopolitiikalla voida yhtäkkiä vahvaksi
taikoa. Minä sanon pari tunnuslukua. Yhdysvallat on luonut
viime vuosien aikana satojatuhansia työpaikkoja. Onko Eurooppa
tehnyt samaa? Ei ole. Työttömyys on Yhdysvalloissa
jossakin 3—4 prosentin välillä korkeintaan.
Euroopassa ollaan 10 prosentin tasolla. Tämä merkitsee
isoja asioita talouden uudistamisessa. Jos USA:ssa maksetaan parempaa
palkkaa, siellä on parempi ja vahvempi valuutta, siellä on
pienemmät verot, niin Euroopan kilpailukyky tilanteessa,
jossa meidän väestörakenteemme on harmaa,
verot ylhäällä ja yhteiskunta huolehtii
ihmisistä eikä omaehtoisuutta päästä tekemään
edes työelämän uudistusten kautta, nämä näkymät
eivät näytä pelkästään rohkaisevilta.
Joskus on siis aihetta sanoa myöskin vähän pessimistisempiä äänenpainoja
siitä, missä ollaan Euroopan osalta menossa, mikä on
sen elinvoima suhteessa Yhdysvaltoihin. Tämän,
ikään kuin huutomerkin, olen sanomassa sen vuoksi, että tuntuu
hieman oudolta, että Euroopan keskuspankki ei kykene tekemään
sellaisia siirtoja harjoittamassaan rahapolitiikassa, joihin monet seikat
sinänsä olisivat antamassa perusteita, vaan jatketaan
sellaisella linjalla, joka varmasti toisissa olosuhteissa on ollut
perusteltu, mutta jossa ulkoiset tunnusmerkit antaisivat perusteita
kyllä jo muuttaakin politiikkaa.
Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Mitä tulee ensinnäkin dollarin
edelleenkin vahvistuvaan näkymään suhteessa
euroon, olen ed. P. Salon kanssa samaa mieltä, että siltä tämä tilanne näyttää,
mutta mitä tulee inflaatioon, ehkäpä siihen
Yhdysvalloissa suhtaudutaan, ylipäätään Yhdysvaltain
rahapolitiikassa, hieman kevyemmin kuin Euroopassa. Euroopassa hintavakaudesta
on muodostunut koko rahapolitiikan tekijöistä numero
yksi, itse asiassa ylitse kaikkien muiden likipitäen ainokainen
rahapolitiikan määräävä tekijä.
Sen pitäisi olla pitkällä aikajuoksulla
alle 2 prosenttia. Tällä hetkellä se
on yli sen johtuen juuri ed. Salon mainitsemasta öljyn maailmanmarkkinahinnan
korkeudesta.
Se, että euro on heikko suhteessa dollariin, on sinänsä tietysti
lyhyellä tähtäimellä vientiteollisuuden
eli kilpailukykymme kannalta erinomaisen hyvä asia. Tällä hetkellä voi
sanoa, että kun hintakilpailukyky on parantunut juuri euron
ja dollarin vaihtelun suhteen euron kannalta vähenevään
suuntaan, se on aiheuttanut sen, että Suomenkin hintakilpailukyky
on kansainvälisesti petraantunut yli 10 prosenttiyksiköllä.
Se on melkoinen vientietu Suomen kansantaloutta ajatellen.
Mitä tulee Pohjoismaihin, niin näin on, kuin ed.
Salo oikein viittaa. Meillä on kaikilla eri perusteet.
Norja on koko järjestelyn ulkopuolella. Se rakentaa taloutensa öljyn
ja kaasun varaan. Ruotsi on kyllä EU-maa, mutta on Emun
ulkopuolella. Luin tänään jostakin arvion,
että Viro tulee olemaan Emu-alueessa mukana ennen kuin konsanaan
Ruotsi. Heittoja voi esittää, mutta melkoisia
dramaattisia väitteitä esitetään.
Me emme voi etsiä tällä hetkellä yhteisyyttä valitettavasti
pohjoismaisesta perheestä, mitä tulee rahapolitiikan
hoitamiseen.
Keskustelu päättyy.