Timo Kalli /kesk (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen jättänyt kaikkien
muiden eduskuntaryhmien puheenjohtajien kanssa edustajaeläkkeen
muutosesityksen. Syitä siihen, miksi edustajien eläkejärjestelmän
muuttaminen on nyt tullut aiheelliseksi, on monia. Niistä mainittakoon
tässä muutamia.
Työeläkejärjestelmässä tulevat
voimaan vuoden 2005 alusta hyvin merkittävät uudistukset, jotka
aiheuttavat tarpeen muuttaa myös kansanedustajien, ministereiden
ja euroedustajien eläketurvaa, koska lähes kaikki
edustajat ovat elämänsä jossain vaiheessa
ansainneet tai tulevaisuudessa ansaitsevat myös työeläkelain
mukaista eläketurvaa. Välitön muutostarve
seuraa erityisesti työeläkelaista: muun
muassa uusi eläkeindeksi, palkkakerroin, yhteensovituksen
lopettaminen työeläkkeistä, elinaikakerroin,
yksilöllisen varhaiseläkkeen ja työttömyyseläkkeen lopettaminen,
uusi eläkkeen laskentatapa koko työuran mallin
mukaiseksi.
Lisäksi vuoden 2002 syksyllä tehtyjen edustajien
palkkausjärjestelmämuutosten jälkeen
nykyinen laskentatapa, jossa eläke lasketaan viimeisen
edustajakuukauden palkasta, on varsin sattumanvarainen ja tuottaa
vähintäänkin erikoisia lopputuloksia.
Myös työeläkejärjestelmä on ollut
täysimääräisesti voimassa vuonna
2002, jolloin nykyinen yhteensovitus leikkaa tehokkaasti edustajaeläkkeestä muiden
työeläkkeiden osuutta.
Miten eläkelakia on nyt tarkoitus muuttaa? Muutetaan
eläkepalkan laskentatapaa hitaasti vuodesta 2001 alkaen
niin, että eläke muotoutuu koko työhistorian
mukaisesti, maksimissaan kuitenkin 15 vuotta sen mallin mukaisesti.
Siitä seurauksena on se, että nykyinen loppupalkan
sattumanvaraisuus loppuu tai poistuu. Lisäksi yhdistetään
koko poliittisen uran, kansanedustajan, euroedustajan ja ministerin,
eläketurva vain yhden eläkkeen tuottavaksi kokonaiseläkkeeksi.
Järjestelmään otetaan mukaan myös
työeläkkeiden uudet elementit, muun muassa palkkakerroin,
työntekijän eläkemaksuosuuden vähentäminen
vuosiansiosta, uusi indeksi ja elinaikakerroin. Yksilöllinen
varhaiseläke ja työttömyyseläke
poistetaan kokonaan. Eläkkeiden yhteensovitusta muutetaan
siten, että vuoden 2004 jälkeen edustajaeläkkeen
perusteena olevaa palkkiota suurempia yhteensovitusperusteita ei
enää ole. Tavoitetason, joka on 60—66
prosenttia eläkepalkkiosta, ylittävästä määrästä vähennetään 62,5
prosenttia. Tämä vähennys perustuu siihen, että täyteen
edustajaeläkkeeseen tarvittavan 15 vuoden edustajauran
lisäksi edustajalla on mahdollisuus noin 25 vuotta aikaa
ansaita muuta työeläketurvaa. Eläkkeen
karttumisnopeus, joka on 4 prosenttia vuodessa, on siis 60 prosenttia
15 vuodessa, ja eläkeikä ja sopeutumiseläke
jätetään ennalleen.
Vaikutukset, joista on puhuttu nykyisten edustajien kannalta:
Eduskunnan nykyisistä kansanedustajista arviolta viidennes
eli noin 20 prosenttia on niin sanotusti häviäjiä,
esimerkiksi riviedustajana koko eduskuntauransa toiminut kansanedustaja,
joka on uransa loppuajan, vaikka vain sen viimeiset kuukaudet, ollut
puhemiehenä, varapuhemiehenä, valiokunnan puheenjohtajana
tai ryhmäpuheenjohtajana. Häviäjä on myös
nykysäännösten mukaan huomattavaan korkean
yhteensovitusperusteen työeläkkeen puolelta saanut
edustaja, jonka eläkkeistä mitään yhteensovitus
ei nykyisin sen vuoksi lainkaan vähennä. Pitkällä aikavälillä tarkasteltuna
häviäjäksi voidaan myös laskea
elinaikakertoimen vuoksi ehkä vuodesta 2010 alkaen ex-edustaja, joka
kuolee selvästi suomalaisten keskimääräistä elinikää aikaisemmin.
Voittajien leiriin nykyisistä kansanedustajista lukeutuu
arviolta noin 60 prosenttia, esimerkiksi pitkän edustajauransa
aikana puhemiehenä, varapuhemiehenä tai valiokuntien
puheenjohtajana toiminut kansanedustaja, joka uransa loppuaikana
on toiminut vain rivikansanedustajana, myös uuden yhteensovitustavan
vuoksi sellainen monta kautta rivikansanedustajana toiminut edustaja, joka
on hankkinut urallaan myös muuta eläketurvaa niin,
että työeläkkeiden perusteena oleva palkka
on kuitenkin edustajapalkkioita pienempi. Tähän
ryhmään kuuluu todennäköisesti
suurin osa nykyisistä kansanedustajista. Myös
ne edustajat, jotka ovat toimineet edustajauransa 15 viimeisen vuoden
aikana myös ministereinä, hyötyvät
tästä uudistuksesta.
Jäljellejäävä viidesosa
nykyisistä edustajista kuuluu ryhmään,
joiden tilanne pysyy suunnilleen ennallaan. Esimerkiksi kansanedustajan, joka
on ollut rivikansanedustajana vain yhdestä kolmeen kautta
ja ansainnut muuta työeläketurvaa koko työurallaan
vain hyvin vähän, eläkettä ei
siis nykyinenkään yhteensovitus vähennä. Myös
pitkän, 15—30 vuotta kestäneen edustajauran
tehneen kansanedustajan, jonka edustajatehtävissä ei
ole tapahtunut muutoksia viimeisten 15 vuoden aikana ja joka ei
ole ollut ministerinä eikä ole mainittavasti ansainnut
muuta työeläketurvaa, tilanne ei juurikaan muutu.
Vaikutukset sitten entisten kansanedustajien ja ministereiden
kannalta: Jo ennen vuotta 2005 eläkkeelle siirtyneille
ei tule muutoksia. Uusi TEL-indeksi koskee kuitenkin myös
heidän eläkkeisiinsä tulevia korotuksia.
Vuoden 2003 vaaleissa tai aiemmin poisjääneet,
jotka jäävät eläkkeelle vasta
vuoden 2004 jälkeen, tulevat uusien säännösten
piiriin eli on uusi yhteensovitus, uusi eläkepalkan laskentatapa,
elinaikakerroin, työntekijän eläkemaksun
vähentäminen ansiosta ym. Myös entisten
ministereiden, jotka ovat olleet ministerinä tai kansanedustajana
vain ennen vuotta 2001 ja jotka jäävät
ministerieläkkeelle vasta vuoden 2004 jälkeen,
ministerieläke lasketaan kuten nykyisinkin. Nykyinen raskas
yhteensovitus vähentää ministerieläkkeen
useimmiten kokonaan.
Toivon, että tämä lakialoite käsitellään
yhdessä ja valiokunta käsittelee sen asianmukaisesti
ja tämä yhteinen tavoite, joka oli tarkoitus liittää hallituksen
esitykseen, voitaisiin toteuttaa samanaikaisesti ja turvata kansanedustajille
myös saman kaltaiset mahdollisuudet hankkia eläketurvaa
sekä ennen edustajakautta että mahdollisesti edustajakauden
jälkeen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä nyt jo
aika pitkään olleena tervehdin ilolla sitä,
että tähän eläkesysteemiin tulee
jotkut selvät perusteet, joita voi esitellä sitten
yksityiskohtaisesti, kun nämä asiat niin valtavan
paljon kansalaisia kiinnostavat.
Tämä vanha yhteensovitusjärjestelmähän
on johtanut siihen, että sellaiset henkilöt, joilleka kansanedustajana
olo ei ole kerryttänyt juuri yhtään mitään,
ovat olleet ne, joille on oltu kaikkein eniten kateellisia, että sinä olet
siellä vaan hankkimassa eläke-etuutta, vaikka
sitä ei sitten oikeastaan ole tullut ollenkaan, muutama
kymmenen euroa ehkä noin nettomääräisesti
sitten, jos eläkkeellä ollaan. Tämän
takia minusta on hyvä, kun siirrytään
sellaiseen järjestelmään, jossa jokainen
osio pystytään loogisesti perustelemaan, jolloinka
silloin tulee tietysti voittajia ja häviäjiä ja
sitten heitä, joilla tämä vaikutus indifferentti,
että ei hetkauta sinne eikä tänne. Hyvä asia!
Keskustelu päättyy.