1) Lepäämässä oleva ehdotus
laeiksi Suomen perustuslain 25 §:n, vaalilain
ja puoluelain 9 §:n muuttamisesta
Johannes Koskinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Hyvät edustajat! Lepäämässä oleva
perustuslain muutosehdotus voidaan käsitellä sellaisenaan.
Se voidaan vain joko hyväksyä tai hylätä.
Tässä tapauksessa valmisteluhan on ollut toistakymmentä vuotta
kestävää. Meillä oli 2000-luvun
alussa pyrkimys kehittää vaalijärjestelmää. Silloin
oli vaihtoehtoina lähinnä vaalipiirien koon suurentaminen
ja tasaaminen ja sitten tämmöinen alueellinen
vaalialuejärjestelmä, jossa kaksi tai kolme naapurivaalipiiriä olisi
pantu laskennallisesti yhteen vaalien suhteellisuuden parantamiseksi.
Siitä ei silloin löytynyt sopua, ja edellisellä vaalikaudella
valmistelu johti tähän ehdotukseen, joka meillä nyt
on käsiteltävänä. Se sai tuolloin
enemmistön taakseen perustuslakivaliokunnassa ja suuressa
salissa, mutta nyt sitten vaalien jälkeen käytyjen
neuvottelujen pohjalta ja hallitusohjelmakirjausten perusteella
tätä ehdotusta ei hyväksyttäisi,
vaan enemmistö perustuslakivaliokunnasta ehdottaa lakiehdotusten hylkäämistä.
Perustuslakivaliokunta toteaa, että eduskuntavaalien
vaalijärjestelmän perusperiaatteet ovat pysyneet
lähes muuttamattomina vuonna 1906 toteutetusta eduskuntauudistuksesta
lähtien. Eduskunta on 1990-luvulla edellyttänyt
kahdesti, että selvitetään eduskuntavaalien
suhteellisuuden toteutumisessa olevat ongelmat ja tarvittaessa valmistellaan
vaalilainsäädännön muutokset suhteellisuuden
vahvistamiseksi ja toisaalta poliittisen kentän pirstoutumisen
ehkäisemiseksi.
Valiokunta viittaa tuohon edellisen vaalikauden perustuslakivaliokunnan
mietintöön, jossa selostettiin vaalialuejärjestelmän
hyviä ja huonoja puolia. Siellä tuotiin itse asiassa
argumentit molempiin suuntiin: minkä takia se pitäisi
hyväksyä, ja toisaalta, minkä takia hylätä.
Silloin enemmistö päätyi hyväksymisen
taakse, ja nyt sitten kevään eduskuntavaalien
jälkeen muodostetun pääministeri Jyrki
Kataisen hallituksen hallitusohjelman liitteenä on pöytäkirjamerkintä vaalilainsäädännön
uudistamisesta.
Perustuslakivaliokunta ehdottaa lepäämään hyväksyttyjen
lakiehdotusten hylkäämistä ja samalla
pitää tärkeänä, että eduskuntavaalijärjestelmä uudistetaan
tämän vaalikauden kuluessa edellä mainittujen
eduskunnan lausumien mukaisesti Suomen vaalijärjestelmän
perusperiaatteet säilyttäen. Tähän
sisältyy sitten vastalause: kolme perussuomalaisten edustajaa
puolestaan esittävät, että lakiehdotukset
hyväksyttäisiin siinä muodossa kuin edellinen
eduskunta ne käsitteli.
En lähde käymään tarkemmin
tuota edellisellä vaalikaudella käsiteltyä esitystä läpi,
mutta lyhyesti totean ne keskeiset syyt, minkä takia tuo
jo silloisessa mietinnössä herätti kritiikkiä.
Siinä silloisessa mietinnössä todettiin,
että tämä vaalialuejärjestelmä periaatteessa
parantaa suhteellisuutta eduskuntavaaleissa, poistaa piilevän äänikynnyksen
osalta vaalipiirien välisiä eroja ja turvaisi
myös kansanedustajien alueellista edustavuutta, ei ehkä yhtä hyvin
kuin nykyinen mutta kuitenkin. Mutta sitten toisena puolena todettiin se,
että ehdotettu tuloslaskentajärjestelmä olisi nykyistä järjestelmää huomattavasti
monimutkaisempi ja vaikeaselkoisempi. Erityisesti puolueiden ja
muiden ryhmittymien saamien edustajanpaikkojen jakaminen vaalipiireihin
olisi monimutkaista ja vaikeasti ymmärrettävää ja
voisi heikentää äänestäjien
näkökulmasta koko järjestelmän
legitimiteettiä.
Toinen keskeinen kysymys olisi se, että tässä olisi
otettu käyttöön valtakunnallinen äänikynnys,
ja se tällaisessa henkilövaalijärjestelmässä on
aina kansalaisten vaikutusvaltaa rajaava tekijä. Itse asiassa
kaikki uudet poliittiset liikkeet sotien jälkeen ovat tulleet
sillä mallilla, että on saatu yhdestä vaalipiiristä edustaja
läpi, sitten saatu valtakunnallista tunnettuisuutta ja
sen jälkeen on muodostunut pysyvämpi puoluerakenne.
Jos olisi tällainen äänikynnysjärjestelmä otettu
käyttöön, niin tällaisten uusien
liikkeiden synty vaikeutuisi todella rajusti ja poliittisesta toiminnasta
tulisi ikään kuin suljettu klubi olemassa oleville
puolueille.
Näitä lukumäärävertailuja
käytiin läpi jo siinä edellisen vaalikauden
perustuslakivaliokunnan mietinnössä. Siinähän
valtakunnallinen äänikynnys olisi tarkoittanut
sitä, että kansanedustajanpaikkoja voi saada ehdokasasettaja,
joka saa noin 85 000 ääntä.
Ja kuten tiedetään, yhdestä vaalipiiristä saa
läpi, riippuen äänestysaktiivisuudesta,
10 000—12 000 äänellä edustajan
ja myöskin uuden poliittisen liikkeen edustajan. Nyt kun tämä uusi
valmistelu lähtisi vaalipiirien tarkistamisen pohjalta,
tällaisia ongelmia ei synny. Vaalipiirien remontti on se
asia, jota tuolloisissa edellisen vaalikauden vastalauseissa haettiin,
ja sille suuntaa haluttiin näyttää. Ja
nyt sitten jää hallituksen valmisteluista riippuvaksi,
missä muodossa tätä tällä kaudella
tuodaan aika pikaisesti eduskunnan käsittelyyn.
Tuolloin vastalauseissa korostettiin sitä, että vaalijärjestelmän
kehittämisessä on tärkeää korostaa
järjestelmän selkeyttä ja riittävää suhteellisuutta,
kansanvaltaisen osallisuuden tukemista ja vaaliliitoista luopumista.
Sen pohjalta tulisi vaalijärjestelmää uudistaa
vaalipiirijaon pohjalta yhdistämällä pienempiä vaalipiirejä suuremmiksi
ja jakamalla suurimpia vaalipiirejä pienemmiksi. Tämä vastaisi
myös tätä perinteistä kansalaisajattelua,
joka Suomessa eduskuntavaaleihin liittyy.
Vaalipiirien rajojen tarkistamiseen perustuvassa mallissa järjestelmä olisi
edelleen äänestäjän kannalta
selkeä, ja se tukisi nykyistä paremmin kansanvaltaista
osallisuutta keskenään tasavahvemmissa vaalipiireissä.
Alkujaanhan vaalipiirit olivat aika lailla samankokoisia, reilu
vuosisata sitten, jolloin nuo valittavat edustajamäärät
per vaalipiiri vaihtelivat 10:n ja 20:n välillä. Mutta
muuttoliike on osaltaan tehnyt sen, että on näitä reilusti
alle 10 edustajan vaalipiirejä, ja toisaalta sitten Uudenmaan
valtava kasvu on tuonut tänne pitkälti yli 30
edustajaa yhdestä vaalipiiristä valittavaksi.
Jotta tämä logiikaltaan muistuttaisi sitä,
mitä on aikoinaan tarkoitettu ja edelleenkin vaalipiirijärjestelmällä haetaan,
niin pitäisi olla huomattavasti pienemmät vaihtelurajat
vaalipiirien välillä. Siinä voisi olla
pääsääntönä juuri
tuo 10—20 edustajan haarukka, niin että sille välille
koetettaisiin nuo vaalipiirien koot saada tasattua.
Tähän liittyy monenlaisia kysymyksiä myöskin
siitä, miten tämä vaalipiirijako vaikuttaa
vaalien käytännön toimeenpanoon ja vaalikampanjoihin:
kallistuvatko ne kovin maantieteellisesti laajoissa piireissä,
vai voiko sielläkin sitten kuitenkin keskittyä äänien
keräämiseen jollakin suppeammalla alueella. Tällaisia
esimerkkejä on olemassa toki meidänkin ajoiltamme,
miten eri lailla voidaan samankokoisissakin vaalipiireissä poliittista
työtä organisoida. Mutta se on tärkeä huomata,
että tämmöisessä suomalaisessa
henkilövaalijärjestelmässä on
paljon vaikeampi tämmöisiä ihanteellisia
suhteellisuuden kehittämismalleja toteuttaa kuin sitten
pitkän listan maissa. Tyypillistähän
on, että juuri näissä listajärjestelmän
maissa on sitten tasauspaikkajärjestelyjä, erilaisia äänikynnyksiä ja
suhteellisuutta täydentäviä matemaattisia
menetelmiä. Henkilövaalijärjestelmään
paremmin sopii, että se valinta, kehen vaalipiirin äänestäjät
luottavat, tapahtuu juuri sen vaalipiirin äänillä eikä siirrellä ääniä vaalipiiristä
toiseen.
Tähän pohjaan nyt sitten varmaan tämä jatkovalmistelukin
keskittyy. Siihen päästään palaamaan
toki myöhemmin.
Samalla esittelen lyhyesti tuon toisen lepäämässä olevan
ehdotuksen, vaikka se tulee erikseen keskusteltavaksi, nimittäin
tuon Ahvenanmaan itsehallintolain 59 a §:n
muuttamista koskevan lepäämässä olevan
ehdotuksen. Sen kohdalla perustuslakivaliokunta puoltaa lepäämään hyväksytyn
lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana ja
yksimielisesti.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Seuraava puheenvuoro: edustaja Saarakkala. Edustaja Saarakkalan
puheenvuoron jälkeen mahdollistetaan lyhyt debatti, jos
siihen on mielenkiintoa.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Oli melkoinen yllätys, että pitkän
parlamentaarisen valmistelutyön jälkeen perustuslakivaliokunnassa
vain perussuomalaiset ovat puoltamassa tämän vaalilain
uudistamista koskevan edellisen hallituksen esityksen hyväksymistä.
Tässä on puhuttu paljon meidän vaalijärjestelmämme
luonteesta. Joidenkin mielestä kyse on henkilövaalista.
Itse olen taipuvainen pitämään kuitenkin
tätä meidän vaalijärjestelmäämme
pääpiirteittäin puoluevaalina, eli aina
riippumatta siitä, niin kuin nykytilanteessakin, tuleeko
oma ehdokas, jota äänestää,
valituksi, ääni menee joka tapauksessa tämän
puolueen hyväksi. Tietysti tällä hetkellä se ääni
myös jää sinne vaalipiirin sisälle.
Mutta kun ajatellaan tätä vaihtoehtoa, että lähdettäisiin
tekemään vaalipiireihin muutoksia, niin itse pidän
sitä erittäin pahana. Se tarkoittaisi vaalipiirin
jakamisia, liittämisiä toisiin, ja tästä ei
ole mitään käsitystä, missä päin
Suomea minkäkinlaisia muutoksia tehtäisiin. Ja
pelkäänpä, että saattaa sitten
kaatua siihen koko järjestelmän uudistaminen kohti
suhteellisuusperiaatteen parempaa toteuttamista.
Vaikka tässä hallituksen esityksessä,
jota nyt perustuslakivaliokunnan enemmistö ei ole viemässä eteenpäin,
se äänestäjän ääni
voi mennä sitten toisen vaalipiirin edustajan hyväksi,
niin paitsi että se menee saman puolueen hyväksi, niin
kyllä siinä on myös sellainen aspekti
olemassa, että se pakottaa puolueet kertomaan nykyistä tarkemmin
esimerkiksi aluepoliittiset näkökantansa, koska
kun näin on, että se ääni voi mennä jonkun
toisen ehdokkaan hyväksi, tosin saman puolueen edustajan
hyväksi, niin silloinhan tällä äänestäjällä on
oltava esimerkiksi nykyistä paljon selkeämmin
tiedossa se puolueen aluepoliittinen näkemys ja se kannustaa
puolueita kertomaan ne. Ja se kannustaa myös puolueita entistä yhtenäisempään
linjaan ja vähentää sitten, voisi sanoa,
sellaisten ehdokkaitten asettamista, jotka nyt eivät välttämättä ole
niin sitoutuneita siihen puolueen linjaan, jos sellaisia ylipäätään
on ollut koskaan. Viitteitä siitä ainakin on, jos
ottaa huomioon — en nyt lähde yksilöimään — minkälaisia
esimerkkejä on äänimäärien
heilahteluista esimerkiksi viime vaalien ja näiden vaalien
osalta yksittäisten ehdokkaitten kohdalla.
Äänikynnyksen asettaminen on tietysti kielteinen
asia tässä esityksessä, mutta toisaalta
siellä on myös sitten se esityksenä puoluelain
osalta, että puolue, joka saa 2 prosenttia äänistä mutta
ei ylitä 3 prosentin äänikynnystä,
on oikeutettu puoluetukeen. Tämä äänikynnyshän
sinne tuli jonkinlaisena kompromissina. Se ei ole ainakaan perussuomalaisten
tahto ollut, mutta ottaen huomioon tämän kokonaisuuden
se on ollut hyväksyttävissä.
Arvoisa puhemies! Lepäämässä oleva
lakiehdotus perustuslain 25 §:ään
tehtävien muutosten osalta tulisi hyväksyä,
koska se lisäisi eduskuntavaalituloksen suhteellisuusperiaatteen
toteutumista ilman, että vaalipiirijakoihin jouduttaisiin puuttumaan.
Esillä olevan vaalilain uudistamisen huonona puolena voidaan
pitää tätä 3 prosentin äänikynnystä,
jonka eduskunnan enemmistö viime vaalikaudella päätti
perustuslakivaliokunnan kannasta poiketen sisällyttää lakiehdotukseen,
mutta osana suurempaa kokonaisuutta, niin kuin sanottua, sekin on
hyväksyttävissä. Ja tämä puoluelain
9 §:ään tehtävä muutos
siitä, että eduskuntavaaleissa yli 2 prosenttia äänistä saanut
puolue, joka ei ylitä 3 prosentin äänikynnystä,
olisi oikeutettu puoluetukeen, on myös kannatettava.
Edellä esitetyn perusteella esitän, että nämä lakiehdotukset
hyväksytään, ja perusteena on tämä perustuslakivaliokunnan
perussuomalaisten edustajien jättämä vastalause.
Hyväksymistä esitän nimenomaan tämän
vastalauseen pohjalta.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Mahdollistetaan asiaa koskien lyhyt debatti. Minuutin mittaisia vastauspuheenvuoroja
voi pyytää painamalla V-painiketta ja nousemalla
seisomaan.
Katri Komi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tuossa edustaja Koskinen viittasikin
jo aikaisempaan perustuslakivaliokunnan lausuntoon, että siellä on
selostettu näitä vaalialuemallin hyviä ja
huonoja puolia. Se oli kuitenkin parlamentaarisesti tehty kompromissi ja
sen takia kannatettavampi kuin mielestäni aikamoisen epädemokraattisesti
tehty linjaus hallitusohjelmaneuvotteluissa, että nyt vaan
näillä näkymin ilmeisesti Itä-Suomen
vaalipiirejä mätkäistään
yhteen kysymättä sen kummemmin asiaa kaikilta
osallisilta. Aikaisemmin on helposti monikin kansanedustaja kommentoinut,
jos jossakin muualla päin maailmaa tällä tavalla
muutetaan vaalilakeja — tässä tapauksessa
se ei tietysti vaadi sitä muutosta perustuslakiin — tai
vaaleihin liittyvää lainsäädäntöä,
joka sopii itselle kenties paremmin. Kyllä minä näen
erittäin epädemokraattiseksi tämän
menettelyn, että tällä tavalla aiotaan
Itä-Suomea kohdella. Mieluummin hyväksyisin vaalialuemallin
kuin sen, että siellä tullaan nyt ulkopuolelta
sanomaan, että lätkäistäänpä vaan
kolme vaalipiiriä yhteen ja siinä hyvä. Näen,
että tässä myös kansanedustajat
ja kansa etääntyvät toisistaan.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Viime vaalikaudella tämä lepäämässä oleva
vaalitavan muutoslaki herätti meidän eduskuntaryhmässämme
kovin paljon keskustelua, ja loppumetreillä äänestettäessä ryhmämme
jakautuikin suurin piirtein kahtia. Ne, jotka eivät olleet
silloinkaan valmiita hyväksymään tätä lakia,
kokivat erittäin pahaksi sen, että vaalin laskutapa
on niin sekava, että tavallinen kansalainen ei sitä ymmärrä,
ja perusteltiin, että d’Hondtin laskutapa opetetaan
jo koulussa, että sen kaikki kansalaiset ymmärtävät.
Sen takia olenkin ihan ällistynyt kuullessani, että perussuomalaiset
haluavat tämän lain hyväksytyksi tässä kokouksessa.
Toinen asia, mikä meidän eduskuntaryhmässä herätti
paljon keskustelua, oli se 3 prosentin äänikynnys,
joka koettiin hyvin epädemokraattiseksi. Entistä enemmän
minua hämmästyttää, että perussuomalaiset
nyt haluavat, että tämä epädemokraattiseksi
koettu äänikynnys hyväksytään,
ja haluavat, että tämä sekavaksi moitittu vaalilaskentatapa
hyväksytään. Osaako joku kertoa, miksi?
Maarit Feldt-Ranta /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomessa on pitkään ollut
vakaa, toimiva vaalijärjestelmä. Meillä ei
ole nähty, toisin kuin monissa muissa maissa, vaali-iltoina
vaalilaskentafarsseja, joissa tulos on saattanut olla avoin monia
viikkoja ja lopun kaikkeakin on jäänyt epäilys
siitä, onkohan tämä tulos nyt ihan kurantti.
Meillä jo vaali-iltana tulokset ovat selvillä,
kaikki tietävät, miten ne lasketaan, eikä tuloksia
kenenkään ole ollut syytä kyseenalaistaa.
Demokraattisessa yhteiskunnassa tämä on valtava
arvo.
Tämä viime vaalikaudella esitetty vaalijärjestelmän
muutos olisi kokonaisuudessaan monimutkaistanut ja heikentänyt
nykytilannetta, ja mielestäni onkin järkevää,
niin kuin perustuslakivaliokuntakin on todennut, että Suomen
vaalijärjestelmää kehitettäisiin
näiden toimivien perusperiaatteitten pohjalta eli ei romuteta
toimivaa järjestelmää, vaan korjataan
siinä olevat pienet viat.
Kalle Jokinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Voin hyvin yhtyä tuohon edustaja
Feldt-Rannan puheenvuoroon siitä, että Suomen
vaalijärjestelmä on monissa vaaleissa koeteltu
ja se on ennustettava ja se on yksinkertainen. Tuo vaalilaskentakaavakin
on niin moneen kertaan tutuksi tullut sekä ehdokkaille että äänestäjille,
puolueille, että sen suhteen eivät ole perusteltavissa
suuret muutokset.
Puheenjohtaja Koskinen toi esille puheenvuorossaan sen, että näitä muutoksia
on haettu vaalilainsäädännön
suhteellisuuden vahvistamiseksi ja poliittisen kentän pirstoutumisen
ehkäisemiseksi. Mielestäni tuo 3 prosentin äänikynnys
on hyvä, mutta hyvää tuossa alkuperäisessä esityksessä oli
myös vaaliliittojen kieltäminen. Se tuo varsinkin äänestäjille
enemmän varmuutta siitä, kenelle tuo annettu ääni
menee.
Hallitusohjelman liitteenä olevassa pöytäkirjamerkinnässä on
kirjaus siitä, että vaalilainsäädäntöä uudistetaan,
ja sen vuoksi perustuslakivaliokunta on päätynyt
tähän esitykseen.
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minulla ei ole huomautettavaa tähän
valiokunnan mietinnön lopputulemaan, mutta sen haluan tuoda
esille, että kun täällä käytiin
13.9. lähetekeskustelua tästä asiasta,
silloin toin jo esille sen, että nyt demokratiavajetta
aiotaan korjata toisella demokratiavajeella eli tekemällä Itä-Suomeen
yksi suuri vaalipiiri, jonka maantieteellinen ulottuvuus on yli
400 kilometriä reunalta reunalle, ja se ei missään
tapauksessa ole hyvä kehitys.
Mutta erityisesti jäi siitä keskustelusta
mieleen se, että hallitus toteuttaa tässä vaalipiiriuudistuksessa
valikoivaa parlamentarismia eli Itä-Suomen vaalipiirit
runtataan yhteen nyt tämän vuoden loppuun mennessä ja
muilta osin, mitä tulee vaalipiirijakoon, käynnistetään
parlamentaarinen työskentely. Tämä ei
voi minusta olla oikein, että yhtä osaa maasta
käsitellään eri tavalla kuin muuta Suomea.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En nyt oikein ymmärrä, miksi
edustaja Komi niin kauheasti pelkää naapurikaupunkia
Varkautta. Viiden kilometrin päässä Varkauden
kaupungintalolta on Kuvansinjoki, jossa on eri vaalipiiri.
Kyllä tämä vahvistaa edustuksellista
demokratiaa ja toisaalta sitouttaa enemmän Itä-Suomea
laajasti yhteiseen kohtalonyhteyteen ja edunvalvontaan. Minusta
on hyvä linja myös se, minkä Itä-Suomen
maakuntaliitot hiljan Savonlinnassa yhteisessä huippukokouksessa
ottivat, että Itä-Suomen vaalipiirin toteutuessa
on tärkeätä, että Itä-Suomen
maakuntia ei pirstota elikkä Etelä-Savo säilytetään
myöskin yhtenäisenä ja kokonaisena maakuntana
tässä vaalipiirissä.
Mutta tosiaan, ehkä tämä auttaa ylittämään Ohtaansalmen
sillan ja myöskin Kuvansinjoen, kun tulee tämä laajempi
vaalipiiri.
Eero Reijonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Keskustelu on Itä-Suomi-painotteinen
hyvin ymmärrettävästi. Itse kuitenkin
näen, että ei meidän tarvitse pelätä Varkautta
eikä Ohtaansalmen siltaa, asuttiinpa missä tahansa,
kyllä me Itä-Suomessa pärjäämme. Mutta
kyse on pitkälti demokratiavajeesta. Jos mietitään
sitä, että Valtimolta ajetaan Pertunmaalle vaalitilaisuuteen,
niin kyllä siihen kaksi päivää on
melkein varattava aikaa. Kyllähän tässä tulee
melkoisia ongelmia tämän järjestelmän toimivuuden
kannalta, ja minusta on hyvä, että täällä on
korostettu sitä, että nykyinen järjestelmä on
toimiva. Mielestäni tähän mittavaan,
massiiviseen Itä-Suomen vaalipiiriin ei ole mitään tarvetta.
Sinänsä kannatan kyllä sitä,
että vaaliliitot kielletään, se on demokratiassa
hyvä lähtökohta. Mutta semmoinen vastakkainasettelu
Varkauden ja jonkun tietyn paikkakunnan välillä ei
edistä tätä asiaa lainkaan.
Katri Komi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En tiedä, onko edustaja Rajamäellä jotain
salattua tietoa siitä, että Etelä-Savo ei
säilyisi yhtenäisenä maakuntana tässä vaalipiirijaossa.
En ymmärrä ollenkaan, jos tällaista keskustelua
vakavasti käydään. Ilman muuta näin pitää tapahtua.
Täytyy sanoa Varkauden osalta, että vaikka
se onkin tosiaan rajan toisella puolella oleva kunta, eri vaalipiiriä kuin
mistä itse olen, niin en katso tätä asiaa
missään nimessä henkilökohtaiselta kannalta,
vaikka henkilökohtaisestihan minulle tulisi todennäköisesti
lisää ääniä, kun olisi
koko ympyrä käytettävissä äänestäjiä.
Mutta katson tätä nimenomaan kansanvallan, demokratian, kannalta
ja siltä kannalta, että meillä edes tässä mitassa
säilyisi se yhteys kansanedustajien ja kansan välillä.
Varmasti se heikkenee, jos tulisi isommat vaalipiirit. Jos kysyttäisiin
kansalaisilta, ketkä ovat teidän vaalipiirinne
kansanedustajia, niin ei olisi harmainta aavistustakaan yli puolella
porukasta, keitä ne ovat, saatikka sitten, että heihin
tulisi otettua yhteyttä.
Tosiaan vielä, jos tuossa äsken huonosti sanoin,
(Puhemies: Nyt on tullut aika täyteen!) niin vaalilainsäädäntöä tosiaan
voidaan muuttaa, mutta perustuslakia ...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa edustaja, aika on täynnä!
... ei tarvitse muuttaa tietenkään Itä-Suomen
takia.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En nyt tästä kilometridemokratiasta
Itä-Suomen vaalipiirin osalta oikein tiedä, kun
katson tuota edustaja Mustajärveä, joka hurauttaa
vaalitilaisuuteen Kemijärveltä Kilpisjärvelle,
enkä tiedä, paljonko siinä demokratia
on sitten heikentynyt.
Mutta kun täällä sanottiin, että nykyisessä järjestelmässä on
pari pientä vikaa, jotka pitää korjata,
niin siinä on yksi vähän isompikin vika,
ja se on se, että se ei turvaa suhteellisuutta. Pienet puolueet
ja myöskin nämä vähempiväkiset
alueet kärsivät nykyisessä järjestelmässä,
ja se olisi pitänyt korjata. Siksi, kun tätä esitettyä järjestelmää jopa
minäkin ymmärsin, en nyt oikein usko, että se
niin kauhean ymmärtämätön on.
Se olisi ollut aivan hyvä. Nyt sitten on vallitseva realiteetti
se, että takkia pitää kääntää,
ja kun tuloksena on Itä-Suomen vaalipiiri, jota itse pidän
todella hyvänä ratkaisuna, niin se onnistuu kohtuullisen
helposti.
Janne Sankelo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tätä asiaa käsiteltiin
aikoinaan meillä myös puolue-elimissä,
ja se herätti monia kysymyksiä. Jos katsotaan
tätä lepäämässä olevaa
ehdotusta, on päivänselvää,
että joku selkeämpi malli vaalin tuloksen laskemiseen
tarvitaan. Eihän tästä ehdotuksesta oikein ota
selkoa. Mielestäni kansalaisilla on oikeus vaalien jälkeen
tietää jo vaali-iltana, mitenkä vaaleissa
oikein kävi. Tarvitaan selkeämpi malli, joka on
puolueiden kannalta oikeudenmukainen — siitä ei
ole ollenkaan kysymys — mutta joka ei vaadi auetakseen
kovin korkeita matematiikan yliopistoarvosanoja. Eli mielestäni
on ihan paikallaan, että valmistellaan uusi esitys meille
päätettäväksi.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tavoitteena mielestäni pitää olla
se, että äänikynnys madaltuu, ja myöskin
se, että vaaliliitot kielletään. Asioita
voidaan hoitaa niin, että vaalipiirejä yhdistetään.
En poissulje sitäkään, että myös
joku iso tai joitakin isoja vaalipiirejä jossain vaiheessa
jaetaan pienempiin yksiköihin, jos ja kun se vaikuttaa
demokratian toimivuuteen.
Palautan mieliin myös sen, että jos runsaat neljä vuotta
sitten Sauli Niinistö olisi ollut ainoana valtakunnallisena
ehdokkaana edustamansa puolueen puolesta ja jos meillä olisi
ollut käytössä tämä esitys,
jota täällä nyt on markkinoitu vaihtoehtona,
niin yli 60 000 äänellä hän
ei olisi päässyt maan parlamenttiin. Tämä samainen säännöstö olisi
estänyt hyvin pitkään myöskin esimerkiksi
vihreiden tulon tähän parlamenttiin. Tässä mielessä siinä on
sellaisia kynnyksiä, että nykyinen järjestelmä on
huomattavasti demokraattisempi minun mielestäni.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Myönnän vielä vastauspuheenvuorot
edustajille Saarakkala, Savola, Komi, Feldt-Ranta ja Koskinen, ja
sen jälkeen puhujalistaan.
Vesa-Matti Saarakkala /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Taas kerran huomataan, että perussuomalaiset
näyttävät olleen tässä vaaleja
edeltävänä aikana ja ovat nyt sitten
vaalien jälkeen tästä asiasta samaa mieltä, siitä huolimatta,
että saavutettiin tällainen aika vaikeakin kompromissi.
Eli kyllä kun tässä salissa on paljon
peräänkuulutettu tätä yhteistyötä,
on tarjottu yhteistyön kättä, perussuomalaiset
tarttuivat siihen viime kaudella ja pidämme siitä yhteistyön
kädenpuristuksesta nyt kiinni.
Mutta sen sijaan täytyy kysyä muilta, mitä tässä on
taas tapahtunut ennen vaaleja ja vaalien jälkeen, koska
ainakaan eduskuntavaalikeskusteluissa — sen takia kai tämä on
jätetty lepäämään, että siitä käytäisiin
sitä keskustelua — ette kyllä käyneet
tästä aiheesta nähdäkseni yhtään
keskustelua, joten tuntuu aika uskomattomalta poliittiselta peliltä,
että nyt (Puhemies: Nyt on aika täynnä!)
olette itsenne kanssa eri mieltä.
Mikko Savola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuosta Itä-Suomen vaalipiirien yhdistämisestä sen
verran Vaasan vaalipiiriläisenä, vaikkei se henkilökohtaisesti
siellä kosketa, täytyy sanoa, että kyllä siinä kumminkin paikallisuus
täytyisi ottaa huomioon. Aivan kohtuuttomia etäisyyksiä sen
jälkeen, kun vaalityötäkin aletaan tehdä,
pitäisi voida välttää ilman muuta.
Kyllä äänestäjilläkin
pitää se kuluttajansuoja olla, että siitä mahdollisimman
läheltä niitä ehdokkaita on mahdollisuus äänestää ja
saada mahdollisimman hyvin myös läpi.
Mutta ihmettelin hieman tuota edustaja Saarakkalan puheenvuoroa
tuossa aluksi. Painotitte niin kovasti puoluenäkökulmaa,
nimenomaan sitä, mitä puoluetta äänestetään.
Pakko aivan kyllä kysyä: Haluatteko todella, että meille
Suomeen tulisi listavaali, jonka perusteella edustajat tänne valittaisiin?
Kyllä siinä ainakin sitten äänestäjän kuluttajansuoja
on hyvin pieni, jos puolueet päättävät
jo valmiiksi, keitä edustajia tänne halutaan valittavaksi.
Vesa-Matti Saarakkala /ps(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Kyllä tosiaan pitäydytään ihan
tässä yhteisesti saavutetussa kompromississa.
Emme ole aikeissa tuoda mitään lakialoitetta listavaalista.
Katri Komi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Virtaselle on todettava, että jos
Lapissa on pitkät etäisyydet, niin miksi tuoda
samaa huonoa asiaa, pitkiä etäisyyksiä,
myös muualle päin eli miksi heikentää muuallakin
tilannetta samantyylisesti. Kyllä täytyy todeta,
että tässä asiassa minun mielestäni,
ainakin itäsuomalaisesta näkökulmasta
katsoen, tulee erittäin hyvin esille se hallituksen keskittämispolitiikka,
jota koko hallitusohjelmassa ja budjetin valmistelussa näkyy.
Eli samalla lailla vain "suuri on kaunista" -linja tuntuu
tälle hallitukselle kelpaavan.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On pakko edustaja Komille kyllä ottaa
nyt esille, mikä on ollut ongelma maakuntajaon ja vaalipiirijaon
ollessa toiminnallisesti jälkeenjääneitä.
Jos me ajattelemme Keski-Savoa, niin kyllä siinä selvästi
näkyy, että siinä on ei-kenenkään
alueita. Ei sitä Joroisen—Varkauden Viitostietäkään
olisi rakennettu, jos maakuntien esitystä olisi odotettu.
Eli asia on valitettavasti sillä tavalla, että Varkauden
seudulla esimerkiksi työssäkäyntialueen
ja kansainvälisen teollisuuden toimintaedellytykset ovat
selkeästi kärsineet kyllä siitä,
että nämä rajat eivät vastaa toiminnallisia
tarpeita. Ja vaalipiirijako sitouttaa nimenomaan tuoden paremmin
esille keskisen Savonkin painoarvoa ja sen teollisuuden toimintaedellytyksiä.
Kyllä tämä nyt pitäisi nimenomaan
siltä talousalueelta tulevan edustajan ymmärtää,
että me olemme kärsineet erittäin paljon hallinnollisesta
hajanaisuudesta, myös vaalipiirien hajanaisuudesta.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämä näyttää poikivan
vielä lisäpuheenvuoroja.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Komi, teidän keskittämispolitiikastanne
en nyt tiedä, mutta jos se keskittämispolitiikka
voi johtaa siihen, että vasemmistoliittolainen voi tulla
valituksi myöskin Joroisista tai Valtimolta, mikä nyt
ei ole mahdollista, niin kannatan sellaista keskittämispolitiikkaa.
Se lisää demokratiaa. Se lisää ihmisten
mahdollisuutta osallistua politiikkaan ihan riippumatta siitä,
missä he asuvat. Ja jos tällaista on keskustan
keskittämispolitiikka, niin kannatan sitä lämpimästi,
mutta olen vähän nyt joutunut epäilemään,
onko asia näin.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Saarakkalalle sen verran, että viime
kaudella minun kantani esimerkiksi äänikynnyksiin
oli ehdottoman kielteinen enkä tule missään
tilanteessa hyväksymään semmoista esitystä,
jossa on jonkunlainen äänikynnys.
Kun täällä on Lappi mainittu, se
tosiaan on raaka vaalipiiri etäisyyksien ja vaadittavien ääniosuuksien
suhteen. Helsinkiläiselle kansanedustajalle voisi kertoa
semmoisen esimerkin, että kun viime keväänä oikaisin
Enontekiöltä Utsjoelle vaalitilaisuuteen, jouduin
ajamaan Norjan puolella yli 200 kilometriä. Matka lyheni
huomattavasti sillä tavalla. Siitä esimerkistä saapi jonkunlaista
kuvaa siitä, minkälainen on laaja vaalipiiri.
No, hyvä puoli siinä on se, että kun lähden
Itä-Lapista ajamaan Nellimin vaalitilaisuuteen, vielä ei
ole joutunut kuitenkaan oikaisemaan Murmanskin kautta. Se voisi
olla huomattavasti hankalampaa.
Maarit Feldt-Ranta /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Me voimme tietysti kaikki katsoa tätä uudistusta
vain oman itsemme kannalta ja oman vaalipiirimme kannalta, mutta
kyllä meillä on velvollisuus katsoa tätä myös
kansallisen edun kannalta.
Edustaja Virtanen oli huolissaan pienistä puolueista
ja niiden mahdollisuuksista toimia suomalaisessa poliittisessa järjestelmässä.
Itse tulen suuresta puolueesta, mutta yhdyn tähän
huoleen. Tähän edelliseen esitykseen sisältyi
esitys 3 prosentin äänikynnyksestä. Kyllä perussuomalaistenkin
minun mielestäni olisi nykyisissä voimantunnoissaan
hyvä pohtia sitä tilannetta, että vaaleissa
1995, 1999 ja 2003 ette olisi ylittäneet sitä 3
prosentin äänikynnystä, jos sellainen
olisi ollut käytössä. Se on kyllä pienpuolueitten
kannalta yksi merkittävä epäkohta, minkä takia
sitä edellistä lakiesitystä ei pitäisi
hyväksyä.
Johannes Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Veikko Vennamo olisi jäänyt
kantamatta jossakin vaiheessa poliittista historiaa, koska ei olisi
ollut täällä istumassa, kun ryhmä oli
pienimmillään. Ja viimeisen kahdenkymmenen vuoden
ajalta meillä on kuusi ryhmää, jotka
eri vaiheissa olisivat jääneet pois tästä talosta,
jos tällainen äänikynnys olisi ollut
olemassa.
Tärkeintä on, että tätä vaalipiirijärjestelmää uudistettaessa
ei rajoituta pelkästään Itä-Suomeen.
Mutta sitä on syytä korostaa tässä keskustelussa,
että vaikka nämä kolme vaalipiiriä laitettaisiin
yhteen Itä-Suomessa, niin se ei rakenteeltaan olennaisesti
poikkeaisi nykyisestä Oulun vaalipiiristä tai
Vaasan vaalipiiristä, joissa on monta keskusta ja pitkät
etäisyydet. Lappi on tietysti oma kysymyksensä.
Minusta on ihan oikein, että sitä ei väkisin
nosteta yli 10 hengen vaalipiiriksi, vaikka ehkä jotain
Koillismaata voidaan ajatella täydennettäväksi
Lapin vaalipiiriin. Mutta täällä muualla
Uudenmaan jakaminen tulee välttämättä eteen,
jos halutaan ja kun halutaan tehdä näistä vaalipiireistä tasasuhtaisempia
eikä rajoittua pelkästään Itä-Suomen
vaalipiirien yhdistämiseen.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä lepäämässä oleva
lakiehdotus tulisi hyväksyä, koska se puutteineenkin
olisi kansanvallan kannalta parannus nykyiseen tilanteeseen. Se
lisäisi eduskuntavaalituloksen suhteellisuusperiaatteen toteutumista.
Ehdotuksen hyväksyminen merkitsisi myös sitä,
että esimerkiksi Uudenmaan toimivaa vaalipiiriä ei
tarvitsisi keinotekoisesti jakaa kahtia, kuten on spekuloitu.
Lakiehdotuksen huono puoli kieltämättä on, kuten
edustaja Saarakkalakin täällä totesi,
että se sisältää 3 prosentin äänikynnyksen
ja että laskutapa on monimutkainen, kuten useammatkin täällä ovat
tänään todenneet, mutta osana suurempaa
kokonaisuutta se on tässä lakiehdotuksessa perussuomalaisten
mielestä hyväksyttävissä. Takkia
emme halua kääntää vaan pidämme sanamme
ennen vaaleja ja vaalien jälkeen.
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Saarakkalan tekemää esitystä.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kaikki olemme varmasti siitä samaa
mieltä, että vaalilain tekeminen sellaiseksi,
että olisi tasapainoinen vaalipiirijako, suhteellisuus
toteutuisi hyvin ja välimatkat olisivat vielä kohtuullisia,
on tietysti erittäin vaikeaa, sen kaikki me myönnämme.
Mutta sitten haluan vielä palata tähän
vaalipiirikeskusteluun, myös Itä-Suomen osalta.
Kun nyt on puhuttu paljon siitä, että pienet puolueet
eivät pysty menestymään, niin kyllä minusta
meidän kannattaa muistaa myös se, mitä tapahtui
viime huhtikuussa. Silloin näimme, että myös
niistä pienistä korkean äänikynnyksen
vaalipiireistä voi tulla kansanedustajia läpi
ilman vaaliliittoja, kuten kävi vaikka minun omassa vaalipiirissäni Pohjois-Karjalassa.
Tämä asia on totta kai niin, että jos
on yleistä valtakunnallista hyvää poliittista
kannatusta, niin edustajia tulee sieltä jokaisesta, nykyisistäkin
vaalipiireistä, läpi.
Edustaja Rajamäelle: Teillä on jonkinlainen ongelma
siinä, että asutte kahden maakunnan rajamaastossa.
Se kävi teidän puheistanne hyvin äsken
esille. (Kari Rajamäki: Vasta kahdeksas vaalikausi!) — No
kyllä, mutta tämä kuuluu, että te
olette kovin siellä, Rajamäki, rajaseuduilla nyt kyllä näissä omissa
argumenteissanne. — Minä sanon teille, kun te
puhuitte siitä, että maakunnat säilyvät
itsenäisinä, että minä en voi
mitään sille, että kyllä minua
ainakin epäilyttää se, että teidän presidenttiehdokkaanne
Paavo Lipponen on jo moneen kertaan tuonut julkisuuteen sen, että Itä-Suomeen
pitäisi muodostaa yksi Itä-Suomen maakunta. Jos
meille tehdään Itä-Suomen vaalipiiri,
niin eikö se niin ole, että tästä sitten
olisi helppo mennä eteenpäin ja muodostaa se yksi Itä-Suomen
maakunta? Te sanoitte, että ei ole toimivaa maakuntajakoa.
No, minä sanon kyllä, että Pohjois-Karjalassa
kyllä ajatellaan, että se maakunta on hyvä,
kompakti ja siellä pärjätään, vaikka
on pitkät välimatkat sieltäkin Valtimolta sinne
Kesälahdelle saakka, ja vaalipiiri on sama. En ole koskaan
kokenut omassa maakunnassani, että olisi jonkinlaista tämmöistä ongelmatiikkaa tämän
maakunnan toimivuuden kannalta.
No, sitten vielä palaan tähän Itä-Suomen
vaalipiiriasiaan. Kun sanoin, että pidän tätä menettelytapaa
ja eteenpäinmenoa osaparlamentarismina, niin kyllä se
kuulkaa sitä on. Jos Säätytalolla johtoryhmässä,
kuusi henkilöä, osa naisia, osa miehiä,
puheenjohtajat päättävät, että yhdistetään
Itä-Suomen vaalipiirit yhteen, jolloin päästään
nykyisestä 14 vaalipiiristä 12 vaalipiiriin, niin
ei se kyllä mitään parlamentarismia ole.
Ja jos sitten sen ohella aiotaan perustaa erillinen parlamentaarinen
työryhmä, jossa sitten katsotaan tätä kokonaisuutta
tarkemmin, niin minusta ei kyllä koko maata kohdella tasapuolisesti
tässä menettelytavassa.
Toin silloin viimeksi, 13.9., esille sen, miksi en pidä kovin
hyvänä sitä, että muodostettaisiin näitä suuraluevaalipiirejä.
Minä olen edelleenkin sitä mieltä, että ei
ole tavoiteltava tila, että on mahdollisimman pitkät
välimatkat vaalipiirin sisällä. Okei,
tiedän sen, että nytkin on useita maakuntia joissakin
vaalipiireissä ja on vähän semmoinen
herrasmiessopimus, että minä kuljen vain oman
maakunnan alueella ja en tule sinne vaalipiirin toiselle reunalle,
mutta se on myös näennäinen asia. Kyllä minusta
vaalipiirin pitää olla sellainen, että sitä todellisuudessa
pystyy myös hoitamaan ja siellä kampanjoimaankin.
Minulla on kuudet eduskuntavaalit takana, ja olen syntynyt Pohjois-Savon
vaalipiirissä Savossa ja elänyt siellä lapsuuteni
ja käynyt Etelä-Savon puolella lukion, joten en
voi sanoa, että puhuisin tässä niin sanotusti
jonkinlaisella epäluulolla, etten haluaisi tehdä muitten
itäsuomalaisten alueitten kanssa yhteistyötä koko
Itä-Suomen puolesta, mutta vaalipiirikysymys on eri asia.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tässä on sen verran vahvasti mainittu yhden
edustajan nimi, ja edustaja Rajamäki on pyytänyt
vastauspuheenvuoron, joten se hänelle myönnetään.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Vehviläiselle voin todeta,
että kieltämättä Paavo Lipponen
on välillä kantanut enemmän huolta Itä-Suomen
kehittämisestä kuin Itä-Suomi. Ja täytyy
sanoa, että olen omalta osaltani kyllä ylpeä siitä,
että olen voinut olla Säätytalolla tukemassa
sitä kehitystä, jossa tämä itäsuomalainen
kohtalonyhteys yhteisen vaalipiirin muodossa myöskin etenee.
Meillä ei ole muutoin Itä-Suomen kehityksessä riittävää painoarvoa,
jollemme me omaa ylimaakunnallista näkemystä ja
edunvalvonnan otetta. Tältä osin, samalla kun
edustuksellinen demokratia vahvistuu, vaalikynnys madaltuu, myöskin
Itä-Suomen edunvalvonta varmasti paranee tätä kautta.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Rajamäkeä täytyy
tosiaankin kiittää siitä työstä,
mitä hän Viitostien kunnostamiseksi Varkaus—Joroinen-välillä teki.
Se on kiitoksen arvoinen asia, mutta toisaalta täytyy sanoa,
että Varkaus voi milloin tahansa päättää tulla
Etelä-Savoon mukaan, jos se raja sillä puolella
on jotenkin vaikeampi kuin se olisi kenties siellä toisella
puolella kaupunkia.
Maakuntien poistamisesta vähän tuli minullekin
samanlainen ajatus mieleen, että halutaanko maakuntia hävittää kartalta,
kun tätä vaalipiiriä nyt mietitään
Itä-Suomen osalta, suurentamista kolmen maakunnan osalta
esimerkiksi. Eli siinähän silloin kävisi
vähän samalla tavalla kuin silloin, jos meille
tulisi vaan 50 kuntaa Suomeen. Kyllä niitä innovaatiokeskuksia
vaan vähenisi aika tavalla tästä maasta.
Vähän sama juttu on maakuntienkin osalta: jos
kovin suuriin yksiköihin mennään, niin
siellä vähenee se porukka, joka todella omasta
halustaan haluaa sitä omaa seutuansa ja omaa kulmakuntaansa
kehittää. Haluaisin pitää tämän
näkökulman myös mielessä.
Edustaja Virtaselle: Tosiaan, ilman muuta, jos on kannatusta,
tulee valituksi, se on ehdoton tilanne myös kaikissa vaaleissa.
Toivon, että nämä lakiesitykset nyt
tullaan hylkäämään. Sitten milloinka
tämä äänestys onkin, niin tosiaan
edelleen vakavasti pohdittaisiin tämän vaalialuemallin
hyviä puolia, jos siellä on vielä jotakin
parannettavaa, mitä voitaisiin tehdä, tai nykyjärjestelmän
jatkamista, kunnes saadaan yhteistyössä kehitettyä ja
valmisteltua parempi järjestelmä, jonka kaikki
puolueet voisivat hyväksyä. Toivon tätä,
ja jos tosiaankin vaihtoehtoina ovat Itä-Suomen vaalipiiri
ja vaalialuemalli, niin kyllä sitten siinä tilanteessa
seuraavassa kohdassa todennäköisesti kallistun
sitten äänestämään
sen vaalialuemallin puolesta. Mutta tosiaan toivon, että avoimesti
tehtäisiin yhdessä työtä hyvän
ratkaisun löytämiseksi.
Maarit Feldt-Ranta /sd:
Arvoisa puhemies, herr talman! Paavo Lipposen vetäminen
tähän keskusteluun kertoo kyllä siitä,
että tähänkin asiaan liittyy suuria tunteita.
Yleensä sellaista, joka toimii suht hyvin, ei kannata lähteä romuttamaan.
Kuten tuossa aikaisemmin sanoin, niin on aidosti arvo tässä demokraattisessa
yhteiskunnassa, että meillä on vaalijärjestelmä,
jonka kansalaiset tuntevat, tietävät hyvin, miten
se toimii, jo peruskoulussa käydään nämä laskentaperusteet
läpi. Vaali-iltana tulos on selvillä, kaikkien tiedossa,
eikä kenelläkään ole ollut syytä riitauttaa
sitä. Olemme nähneet sellaisia epäselvyyksiä muuten
aika hyvinkin toimivissa yhteiskunnissa ympäri maailmaa,
että vaalitulos on ollut auki päivätolkulla,
joskus viikkotolkulla, ja senkin jälkeen ilmaan jää epäilys,
onko se tulos luotettava. Tätä meidän
toimivaa järjestelmäämme ei ole syytä asettaa
alttiiksi tällaisille muutoksille.
Meidän ei ole syytä tehdä sellaisia
periaatteellisia muutoksia tähän järjestelmään,
vaan tulee tarkastella, millä mahdollisimman pienillä mutta oikeudenmukaisilla
muutoksilla voitaisiin selkeyttää, huolehtia suhteellisuuden
toteuttamisesta ja alueellisesta edustavuudesta.
Jos ensin tarkastellaan tätä selkeysasiaa,
niin kyllä tämä vaalipiirikohtaisesta
vaalista luopuminen tekee tästä tuloslaskennasta
kovin hankalan. Minä toivon, että jokainen edustaja,
joka kannattaa tätä monimutkaista mallia, tutustuu
siihen. Minulla oli ilo puoluesihteerinä olla aikanaan
mukana siinä työryhmässä, joka
teki tässä taustatyötä, mutta
päätimme sittemmin jättää vastalauseen
sen työryhmän työhön, koska
en edes politiikan tai järjestöpolitiikan ammattilaisena
kyennyt selvittämään tai selittämään
sitä tapaa, miten tämä tulos tällä esitetyllä järjestelmällä laskettaisiin.
Ja siinä tapahtuu myös sellainen merkittävä muutos,
että ihminen ei enää kynällä ja
paperilla kykenisi sitä vaalitulosta laskemaan, vaan se
olisi koneen laskutuloksen ja laskutoimituksen varassa.
On tärkeätä, että suomalainen äänestäjä ymmärtää ja
tietää ja pystyy läpinäkyvästi
näkemään sen, miten hänen antamansa ääni
vaikuttaa. Tällainen monimutkainen järjestelmä on omiaan
heikentämään myös ihmisten intoa
osallistua vaaleihin. Täällä on käytetty
monesti tänäänkin jo sanaa "kansanvalta",
ja tämä on kansanvaltaisen yhteiskunnan kannalta
tärkeä periaate, jota ei myöskään
kannata heikentää.
Vaalijärjestelmän suhteellisuus on tärkeää, mutta
on hyvä nähdä, että tässä meidän
nykyisessä henkilövaalijärjestelmässämme
tätä vaalipiirijakoa kyetään
parantamaan yksinkertaisemmin tarkistamalla tätä vaalipiirijakoa
siten, että vaalipiirit olisivat nykyistä tasavahvuisempia.
Tämä ongelma sadan vuoden aikanahan on syntynyt siitä,
että suomalaiset ovat muuttaneet vaalipiiristä toiseen
ja asutus on keskittynyt vaalipiireihin, ja sen takia meidän
pitäisi tarkistaa tätä ihmisten muuttoliikettä eikä romuttaa
tätä järjestelmää.
Tähän esitykseen sisältyy tämä 3
prosentin äänikynnys. Sen lisäksi, että se
merkittävällä tavalla estää uusien
poliittisten järjestelmien tulemisen valtakunnan politiikkaan,
siihen sisältyy myös sellainen epäkohta,
että sellainen poliittinen liike, jolla on alueellisesti
vahva, vahva kannatus, saattaa saada merkittävänkin
osan kannatusta jostain vaalipiiristä, mutta jos ei valtakunnan
tasolla ylitä tätä 3 prosentin äänikynnystä, niin
mitään asiaa ei ole niihin pöytiin, joissa
päätöksiä tehdään.
Tämä on aidosti epäkohta Suomen tyyppisessä maassa,
jossa on paljon alueellisia erityspiirteitä ja myös
poliittisesti saattaa syntyä — ja on historian
saatossa syntynyt — ryhmiä, joilla on vahva alueellinen
vaikuttavuus.
Kuten jo aikaisemmin täällä sanoin,
niin perussuomalaisten, jotka täällä tänään
näyttävät olevan ryhmänä ainoa
ryhmä, joka kannattaa tätä viime vaalikaudella
esitettyä muutosta (Pia Viitanen: Kun toiset vastustaa,
niin täytyy kannattaa!) on kyllä hyvä katsoa
yli kulloistenkin poliittisten voimasuhteitten. Ja vaikka itse edustan suurta
puoluetta, niin minun demokratiakäsitykseeni ei mahdu se,
että sellainen liike, joka itse ei olisi ylittänyt
tätä äänikynnystä niinkin
tuoreissa vaaleissa kuin 1995, 1999, 2003, nyt tukee sellaisen kynnyksen
muodostamista tähän maahan, joka estäisi
tällaisen vastaavanlaisen liikkeen. Kun tehdään
uudistuksia, joilla on 50-vuotisia tai 100-vuotisia vaikutuksia
suomalaiseen yhteiskuntaan, niin on hyvä vähän
kohottaa katsetta ja katsoa päivänpoliittisten
voimasuhteitten ylitse. (Vesa-Matti Saarakkala: Meidän
kanta on ollut sama ennen vaalejakin!)
Puhemies! Tähän äänikynnykseen
sisältyy myös sellainen epäkohta, että se
saattaa myös äänestäjissä aiheuttaa
sellaisen reaktion, että ehkä taktisesti äänestetään
suurempia ryhmiä, jos pelätään,
että äänikynnyksen ylittyminen on epätodennäköistä.
Esimerkiski vuoden 2007 eduskuntavaaleissa tällaisia ääniä olisi
ollut 67 482 kappaletta, ja se on kuitenkin aika merkittävä määrä.
Puhemies! Vaalijärjestelmän uudistamista on kehitettävä,
järjestelmän selkeyttä ja riittävää suhteellisuutta,
mutta nykyistä toimivaa järjestelmää ei
tule muuttaa. Perustuslakivaliokunnan ehdotus tästä hylkäämisestä on
kannatettava; uudistusta pitää viedä eteenpäin
toimivan vaalipiirimallin pohjalta.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia edustaja Feldt-Rannalle erinomaisen
avoimesta ja asiaa hyvin tilittävästä puheenvuorosta!
Sanoisin myös, että itse asiassa mikään
ei ole rehellisempää kuin se, että jos
toteaa jonkun ratkaisun vääräksi, niin
tekee uuden päätöksen, vaikka se on erilainen.
Eli vaikka sanoisi, että pitäytyy siinä,
mikä on ollut joskus hyvä päätös,
niin kyllä eduskunnassa myös kansanedustajien
pitää voida tehdä uusia arvioita. Kyllä viime
vaalikaudella, kun tätä nyt lepäämässä olevaa
lakiehdotusta käsiteltiin — siitä huolimatta,
että eduskunta sen hyväksyi — arviot
olivat hyvin samansuuntaisia kuin mitä täällä on
epäilevästi esitetty sitä kohtaan, kuinka
tämä tulee toimimaan, ja ennen kaikkea, kuinka äänestäjät
sen sitten kokevat.
Samassa yhteydessä, kun edustaja Feldt-Ranta aiemmin
sanoi siitä, että on kysymys demokratian toteutumisesta
ja siitä, kuinka se toteutuu koko maassa, niin, hyvät
edustajat, vetoan kyllä edelleenkin, kuten lähetekeskustelussa,
siihen, että tehdään vaalilain uudistus
kokonaisuudessaan mutta ei tehdä niin kuin palapelinä.
Nythän hallitusohjelmaa toki tältä osin
ei vielä käsitellä, mutta kuitenkin tiedetään
se, että kun hallitusohjelmassa on maininta siitä,
että Itä-Suomen vaalipiirien kohdalla ollaan toteuttamassa
perustuslainkin sallimaa yhdistämistä, niin sehän
on juuri palapeli eli tehdään yksi osa kerrallaan
ja sitten vasta kokonaisuus. Siinä mielessä kyllä yhdyn
täysin puheenvuoroihin, muun muassa edustaja Vehviläisen
puheenvuoroon, siitä, että kun hallitusneuvottelujen
poliittisilla päätöksillä tehdään
yhdessä osassa maata vaalipiiriuudistusta ja sitten ryhdytään
pohtimaan laajemmalti koko maata koskevaa vaalilain uudistamista,
niin se ei tunnu hyvälle. Oli lopputulos sitten mikä tahansa,
se on toinen asia, ja eduskunta siitä viime kädessä toki
päättää, mutta tämä asettaa
kansalaiset tietyllä lailla eriarvoiseen asemaan.
Ymmärrän sen toki, että eri vaalipiirien
rajoilla on aina vaikeaa, mutta näinhän se vähän
tässä rajapolitiikassa on. Oli kysymys maan rajoista, maakunnan
rajoista, kunnan rajoista tai mistä tahansa rajoista, aina
ne muodostavat tietyn esteen, ja se tietysti kohdalle osuessaan
aina tuntuu pahallekin. (Kari Rajamäen välihuuto)
Kun Suomessa tehtiin lääninuudistusta, niin kyllä siinä aika
laajalti tunnustetaan nykyinen edustaja Backman tuon lääninuudistuksen
isäksi. Sittemminhän läänit
lakkautettiin ja on koko valtionhallinto myllertynyt. Minä arvelen
ainakin ja rohkenen melkein olettaa, että Rajamäen rykmentillä on
tähän vaalipiiriuudistukseen hyvin keskeinen vaikutus
hallitusneuvottelujen kautta, siis edustaja Rajamäellä.
(Kari Rajamäen välihuuto) Kysymykseni tietysti
kuuluu, onko tarkoitus sitten joskus myöhemmin lakkauttaa vaalipiirit
kokonaan, "teit’ isäin astumaan", ikään
kuin tämän lääniuudistuksen
tietä. (Kari Rajamäki: Tuo nyt on aika erikoista!
Ei ollut hauskaa! — Matti Saarinen: Huono vitsi!) Kyllä demokratia
on joka tapauksessa minusta sellainen, että sitä pitää kunnioittaa
ja arvostaa kansalaisia ja myös niitä olevia maakuntien
rajoja, mitkä tänäkin päivänä ovat
ihan toimivia kaiken kaikkiaan. Tässä mielessä kyllä katson,
että tällaista osittaisuudistusta ei pitäisi
tehdä (Matti Saarinen: Se oli huono vitsi!) menemällä ikään kuin
tästä porsaanreiästä, perustuslain
sallimasta reiästä, läpi, vaan pitäisi
katsoa koko maa sitten yhdessä.
Arvoisa puhemies! Itä-Suomen maakunnissa olimme valmiita
tämän aiemman mallin, vaalialuemallin, pohjalta
toteuttamaan uudistuksen, elikkä tällöin
olisi pystytty myös sitä suhteellisuutta parantamaan
siellä, ja minusta sen ei pitäisi olla poissuljettu
vieläkään, koska se antaisi kuitenkin
sen mahdollisuuden, että demokratia toteutuisi. Toisaalta
on myös pakko todeta, että tännehän
pamahti kerralla perussuomalaisia tupa täyteen. Sekin on
demokratiaa. Siinä mielessä kyllä meillä muutoksiin
nykyinen vaalilaki antaa täyden mahdollisuuden, ja näin
tietysti tulee ollakin ja tämän talon ennen kaikkea
kunnioittaa demokratiaa ja kansalaisten päätöksiä.
Mutta, arvoisa puhemies, todellakin yhdyn niihin vetoomuksiin
ja näkökulmiin, että vaalipiiriuudistus
ja vaalilain uudistus toteutetaan yhdessä ja kokonaisuudessaan
eikä tekemällä osauudistuksia. Näin
myös kansalaiset ovat keskenään koko
maassa tasavertaisessa asemassa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Matti Saarinen otti hyvän
asian esille, jota tässä uudistamisprosessissa
pitää erityisen tarkkaan tarkastella: vaaliliitot.
Se on sellainen asia, joka ei ole sen demokratian ja demokratia-käsitteen
mukainen, mitä ainakin edustaja Myllykoski kunnioittaa.
Eli kyllä ihmisillä pitää olla mahdollisuus
olla tietoisia siitä, mikä on poliittisen liikkeen
tarkoitus. Tiedetään, että totta kai toisiaan
lähellä olevat puolueet voivat tehdä vaaliliittoja,
mutta kuitenkin perusperiaatteissa on sellaisia eroavaisuuksia,
että ne tulisi huomioida ainakin tämän
uudistuksen myötä eikä enää olisi mahdollisuutta
vaaliliittojen perustamiselle.
Savolan Mikko puhui myös asiaa, ja siitä arvostuksen
osoitus edustajalle, että listavaalit eivät myöskään
ole se, jolla tässä maassa demokratiaa edistetään
ja mahdollistettaisiin tällainen poliittinen keskustelu
kuin nyt tässä eduskunnassa käydään.
Eli meillä on rikas eduskunta, erilaisia näkemyksiä.
Listavaali toisi meitä lähemmäksi sitä,
että meillä olisi kaksipuoluejärjestelmä,
ja se ei suomalaiseen kulttuuriin ole sopiva.
Maakuntarajat ovat ainoa oikea vaalipiirien raja. Eduskunta
on kuitenkin instituutio, joka itse asiassa säätää lakeja,
mutta Suomi on maakuntien maa. Maakunnissa pyritään
ajamaan ja edistämään maakuntien kehittymistä ja
edellytyksiä, jolloin on erityisen tärkeää,
että näissä tapauksissa vaalijärjestelmä tukee
maakuntia.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä luulin, että vaalien
jälkeen tämän Eurooppa-politiikan suhteen
olisin nähnyt takinkääntöjen äidin,
ja näinkin mielestäni sen, mutta kyllä nyt
nähtiin isoäiti tässä keskustelussa.
Kyllä tässä on kansanvallan täydellisestä halventamisesta
kyse, täydellisestä halventamisesta kyse, nyt
kun tässä ollaan vetämässä viemäristä alas
tämä uudistus.
Mitä nyt sitten tulee näihin äänikynnystä koskeviin
näkökantoihin, sehän on täydellistä spekulaatiota
puhua, miten perussuomalaisten olisi käynyt, miten SMP:n
olisi käynyt. On ollut meidän puolueelta tietoinen
strategia niissä vaalijärjestelmäolosuhteissa
keskittää toiminta tiettyihin vaalipiireihin,
hakea sieltä niitä edustajia läpi eikä keskittää koko
maahan niillä vähäisillä resursseilla
sitä toimintaa. On täydellistä spekulaatiota
väittää, etteivät perussuomalaiset
olisi täällä, jos vaalijärjestelmä olisi
ollut eri.
Nythän tässä uudistuksessa joka tapauksessa on
esimerkiksi tämä vaaliliittojen kielto. No, perussuomalaisilla
on ollut myös vaaliliittoja aiemmin, mutta olemme valmiit
ne kieltämään. Ne vaaliliitot ovat toki
vaikuttaneet ratkaisevalla tavalla muun muassa 2003 eduskuntavaaleissa Vaasan
vaalipiirissä meidän tulokseemme.
Tässä on monta asiaa. Jos haluaa postuumisti perussuomalaisia
tai Suomen Maaseudun Puoluetta ajatella, niin tämä keskustelu
on nyt kyllä vähän tarkoitushakuista
ollut ja kertoo kyllä paljon niistä puheenvuoroista
ja niistä motiiveista, kun tällaisia ruvetaan
nyt tähän heittelemään.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Pariin asiaan haluaisin minäkin
tässä puuttua. Ensinnäkin on puhuttu
paljon vaalimatematiikan ymmärtämisestä,
ja haluaisin kyllä siinä tuoda ihan esimerkkinä vuoden
2007 vaalit esille. Silloin allekirjoittanut henkilökohtaisesti
sai aika hyvän äänimäärän,
niin hyvän, että moni vaalipiirin edustajaksi
valittu sai vähemmän ääniä.
Jo näin yksinkertaisen vaalimatematiikan ymmärtäminen
tuotti monille vaikeuksia, sillä sain hyvin paljon yhteydenottoja
ja kysymyksiä, miten sinä, Risto, et päässytkään
eduskuntaan, kun sinä sait enemmän ääniä kuin
tuo ja tuo. Miten ne ihmiset ymmärtäisivät
vielä tätä monimutkaisempaa vaalijärjestelmää,
kun tuntuu, ettei tätä nykyistäkään
hyvin moni ymmärtänyt, joka perustuu kuitenkin
suhteellisuuteen?
Vaalipiirien yhdistämisestä nähdään
täällä aika isoja mörköjä,
ja vähän tulee viime viikon kuntauudistuskeskustelu
mieleen, kun nähdään, että se
on maakuntien hävittämistä ja keskittämistä,
ja maalaillaan tämmöisiä mörköjä päälle tähän
asiaan. Kyse on kuitenkin suhteellisuuden parantamisesta, ja se
on tärkein motiivi koko tässä keskustelussa.
Voisin tuoda esimerkin tuolta Oulun vaalipiiristä.
Meillä on Himangalta Kuusamoon matkaa 400 kilometriä.
Meidän vaalipiirissä on kaksi maakuntaa, Kainuun
maakunta, Pohjois-Pohjanmaan maakunta, molemmilla on omat maakuntaliitot.
Aluekeskuksia on ainakin puolenkymmentä ympäri
vaalipiiriä, eikä silti tässä meidän
yhteistyössä eikä demokratiassa ole minkäänlaista ongelmaa,
niin että ei tässä nyt pidä ihan
mörköjä maalailla.
Kyllä ihmiset tietävät Oulun vaalipiirissäkin, että Kyllönen
on ministeri, hän tietää liikenneasioista.
Aivan hyvin ihmiset tietävät, että Tölli
on ex-ministeri ja hän tietää kunta-asioista.
Eli eivät nämä meidänkään
poliitikot mihinkään hallintoon ole kadonneet.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaalipiirin laajuudesta on täällä paljonkin
puhuttu, ja tuskin kukaan nyt kuitenkaan ymmärsi edustaja
Mustajärven puheenvuoroa niin, että on hyvä,
että on niin laaja vaalipiiri, että pääsee
käymään vaalimatkoilla sekä Norjassa
että Venäjällä. Lapissahan todellakin
Nuorgamista tuonne Simoon, joka juuri menetti tämän
ydinvoimalan, on matkaa 670 kilometriä. On totta, että yhteen päivään
autolla ajamista kertyy: kyllä siellä helposti
500:sta 1 000 kilometriin voivat ne kilometrimäärät
nousta. Ei ole hyvä asia, että se on näin
laaja, se on kyllä todettava niille, jotka ihannoivat näitten
vaalipiirien laajentamista. Myöskin Itä-Suomen
kohdalta kannattaisi sitä harkita vakavasti. Tässä on
todellakin jossakin myöskin semmoinen mahdollisuus nostettu
esille, että Koillismaa vielä liitettäisiin,
elikkä Kuusamon seutu, Lappiin. Kyllä sitä pitäisin
jo aivan mahdottomana ajatuksena. Toivottavasti ne, joilla tämmöinen
ajatus on ollut, eivät enää... (Erkki Virtasen
välihuuto) — Mitä? (Erkki Virtanen: Liitetään
Lappi Kuusamoon!) — Niin, pidetään nyt
kuitenkin se edes tuon kokoisena kuin se on.
Mutta tämähän tarjoaa mahdollisuuksia
myöskin keskustella sellaisesta syvällisemmästä asiasta,
joka liittyy tähän meidän nykyiseen tilanteeseemme
kansanvallan kannalta. Suomessa äänestysprosentit
näissä vaaleissa ja eduskuntavaaleissakin ovat
tahtoneet jäädä 60:n ja 70:n välille. Minä toivoisin,
että mietittäisiin, mitä keinoja voitaisiin
käyttää, että se saataisiin
nousemaan tämmöiselle yleispohjoismaiselle tasolle.
Nimittäin näillä naapureilla äänestysprosentti
ei kyllä tahdo jäädä alle 80:n
ja Tanskassa se taisi lähennellä 90:tä.
Samanlaisia sivistysperinteitähän meillä täällä Suomessa
on, mutta kansanvallan toteuttamisen kannalta näyttää siltä,
että Suomi on takapajuinen maa. Tämä alkaa
kohta muistuttaa Yhdysvaltoja, missä äänestysprosentti
taitaa olla 50:n kieppeillä. Ei minusta tätä pidä kyllä unohtaa,
ja olen vähän harmistellut tässä,
kun olen kuunnellut tätä keskustelua, että sen
sijaan, että puhutaan vain pelkästään
näistä teknisistä ratkaisuista vaalipiirikysymykseen,
kannattaisi tätä itse substanssia vähän
pohdiskella, mistä se johtuu, koska tämä ajaa
meidän kansamme ja kansakuntamme todellisiin ongelmiin,
jos tämä kansalaisten aito kiinnostus kansanvallan
toteuttamiseen vähenee tätä vauhtia.
Ja jos siihen nämä vaalipiirikysymykset liittyvät,
niin kuin voivat hyvinkin liittyä, niin pysähdyttäköön
nyt kuitenkin miettimään tätäkin
näkökulmaa. Tämähän tässä olennainen
asia on.
Täällä on väläytetty
tätä listavaalikysymystä. Minä olen
sitä viime vuosina oikeasti miettinyt myöskin,
koska esimerkiksi Ruotsissa on listavaali ja äänestysvilkkaus
on huomattavasti korkeampi kuin meillä. Miettikääpä,
mistä se johtuu. Siellä puolueet käyvät
vaalitaistelun ja ihmiset kuitenkin äänestävät
puolueita. Meillä käyvät täällä ihmiset,
rossit ja kääriäiset, vaalitaistelun, käyvät
yhä laajenevalla alueella, siellä Itä-Suomessa,
samassa vaalipiirissä, ja yleensä ihmiset tiedostavat
vähän näin, että saman puolueen
sisällä olevat ihmiset käyvät
keskenään vaalitaistelua. (Markku Rossi: Ei me
tietenkään!) — Ette te tietenkään,
mutta sellaistakin saattaa jossakin päin ilmentyä. — Mutta
se on juuri tämän meidän vaalijärjestelmämme
piirre.
Se on johtanut myöskin niihin ongelmiin, jotka
viime vaalikaudella olivat jatkuvassa keskustelussa, näihin
vaalirahaongelmiin, kun ilman rahaa ei pärjää.
Pitää olla hirvittävän suuret henkilökohtaiset
rahalliset panokset, että pystyt osallistumaan uskottavasti
näihin vaaleihin. 30 000:sta 50 000:een,
jopa 100 000 euroon käytetään
henkilökohtaisia panoksia, joilla käydään näitä vaaleja,
tietenkin sponsoreita etsien.
Kun olen Tornionlaaksossa seurannut rajan toisella puolella
vaalitaistelua ja käynyt niissä tilaisuuksissa,
niin edustajat ovat hyvin rennolla otteella siellä ja puhuvat
puolueensa ohjelmasta, ja selvästi siellä käyvät
sosialidemokraatit ja moderaatit keskenään sitä vaalitaistelua
eivätkä niinkään ne ehdokkaat.
Se on mielenkiintoinen kysymys, koska Suomessakin on kuitenkin järjestelmä sellainen,
että sen jälkeen, kun tullaan tähän
saliin, kyllä hyvin pieni on se liikkumavara, mikä yksittäisellä edustajalla
on puolueen sisällä, varsinkin silloin, kun ollaan
hallituksessa. Jokainenhan täälläkin
istuva hallituspuolueen edustaja tietää, että sitä vihreätä nappia
on painettava, joskus itkettävä ja painettava,
ja kuitenkin kentällä on vaalitaistelussa annettu
sellainen käsitys, että minulla on oma ohjelma,
jota minä täällä ajan loppuun
saakka, ja se ei ole kuitenkaan mahdollista. Käytännössä siis
meilläkin tässä asetelmassa toimii tämä pitkä lista
siinä mielessä, että kaikki ne, jotka
sinne hallituspuolueitten riviin tulevat, sitoutuvat tehtyyn hallitusohjelmaan
ja puolustavat sitä neljä vuotta. (Pertti Salolainen:
Ja aika paljon oppositiossakin!) — Ja oppositiossakin on
paljon tätä henkeä, mutta siellä on
kuitenkin liikkumavara pikkuisen väljempi. Edustaja Salolainen,
niin taitaa olla.
Elikkä, hyvät ystävät, kannattaa
pohtia tätä. Minä en esitä tässä jotakin
listavaalin käyttöönottoa, minä kerron
vaan esimerkin siitä, että maailmassa on erilaisia
systeemejä ja ihan meillä täällä Pohjolassakin
on erilaisia systeemejä. Ne tuottavat erilaisia tuloksia,
esimerkiksi äänestysvilkkauden osalta erittäin
suuria eroja. Suomessa tämä nykyinen tilanne on
meidän suomalaisten tappioksi. Elikkä minä tuossa
mietin vielä tätä meidän kansalaistemme
osaamista tässä parlamentaarisessa demokraattisessa
järjestelmässä, sen toimimisessa. Muistatte
varmaan sen, että ennen vaaleja tiedusteltiin, miten kansalaiset
näkevät, mitkä puolueet istuvat hallituksessa
ja mitkä oppositiossa. Niitä oli reilusti alle
50 prosenttia suomalaisista, jotka osasivat hahmottaa tämän
parlamentaarisen, demokraattisen järjestelmän.
Eikö se niin ollut, että se oli 30 prosentin luokkaa,
että ihmiset osasivat sanoa, ovatko vihreät nyt
hallituksessa vai oppositiossa tai olivatko sosialidemokraatit hallituksessa
vai oppositiossa? (Markku Rossi: Eivätkö ne olleet?) — Niin,
sitä sopii kysyä, missä itse kukin oli,
mutta kansalaiset eivät sitä hahmottaneet. — Minä vähän
luulen, että voi olla niin, että kun kansalaiset seuraavat
yksittäisiä ehdokkaita enemmän kuin puoluetta
ja puolueen aatetta ja linjaa tuolla kentällä,
niin heille alkaa muodostua, pikkuhiljaa muokkautua, hyvin epämääräinen
käsitys siitä, kuinka tämä parlamentaarinen
demokratia täällä oikein toimii.
Eli, arvoisa puhemies, tällaisen niin kuin tähän
demokratian substanssiin liittyvän puheenvuoron halusin
tässä yhteydessä käyttää,
vaikka se ei nyt varsinaisesti tähän Itä-Suomen
vaalipiiriasiaan kuulunut. Mutta voihan se olla niin, että juuri
silläkin on merkitystä, kuinka monta vaalipiiriä siellä on,
sen kannalta, miten läheiseksi ihmiset kokevat tämän
demokraattisen kansanvallan ja siihen aktiivisesti osallistumisen.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Rossin kanssa ihan samaa mieltä:
se on todella demokratiaa, että perussuomalaisia "pöllähti",
niin kuin hän sanoi, suuri joukko tänne eduskuntaan.
Sekin on tietysti taas demokratiaa, että neljän
vuoden päästä entistä enemmän
tulee perussuomalaisia ja taas joudumme ryhmähuonetta laajentamaan.
Mutta itse asiaan. Ihmettelen tosiaan kovasti, mitenkä muitten
puolueitten ajatukset ovat muuttuneet. Kaikki ovat yksimielisesti
hyväksyneet nyt tämän lepäämässä olevan
lakiehdotuksen (Maarit Feldt-Ranta: Ei ole!) kompromissin mukaan.
Muistaakseni perussuomalaiset olisivat halunneet 2 prosentin äänikynnyksen,
mutta lähdimme siitä, että täällä sanotaan:
"Perustuslain 25 §:ään lisättävän
4 momentin mukaan eduskuntavaalien tulos määräytyy
ehdokkaita asettaneiden koko maassa saamien äänien
perusteella." Eli ainakin minun oikeustajuni mukaan se tarkoittaa
sitä, että mikään ääni
ei mene hukkaan.
Muistan, kun neljä vuotta sitten tuolla Savon puolessa
vihreitten kansanedustajaehdokas sai yli 8 000 ääntä ja
hän jäi valitsematta eduskuntaan. (Seppo Kääriäinen:
Pohjois-Karjalassa!) Eli minun mielestäni tämä tasauspaikkajärjestelmä,
niin kuin siitä sanotaan, on paikallansa.
Ja hyvät edustajat, kyllä tämä tietokoneaika niin
on mennyt eteenpäin, että ei siinä viikkotolkkua
mene, kun saadaan läpi menevien ehdokkaiden lopullinen
määrä.
Ihmetyttää kyllä, että näitä takinkääntäjiä löytyy
täällä eduskunnassa yhdessä sun
toisessa asiassa. Mutta me perussuomalaiset olimme ennen tätä samaa
mieltä kuin me olemme tänäkin päivänä,
eli tämä edellä mainittu esitys pitäisi
nyt hyväksyä.
Maarit Feldt-Ranta /sd:
Arvoisa puhemies! Tekisi mieli tarttua tähän
pohjoismaiseen täkyyn, jonka edustaja Rundgren tuossa antoi, mutta
edellinen puhuja, edustaja Mäkipää, antoi vielä tärkeämmän
täkyn, ja haluan kiinnittää muutamaan
seikkaan huomiota.
Perussuomalaisten edustaja Saarakkala piti tosiseikkojen läpikäyntiä tarkoitushakuisena.
Minun osaltani se ei todellakaan ollut tarkoitushakuista, vaan kyse
on periaatteellisuudesta ja johdonmukaisuudesta. Edustaja Saarakkala
kertoi, että perussuomalaisten ajatus oli aikanaan keskittää vähäiset
voimansa alueellisesti ja sitä kautta hakea kannatuksen
kasvua. Mutta hyvät perussuomalaiset edustajat, juuri tämä lepäämässä oleva
lakiesitys estäisi tällaisen kannatuksen kasvun,
koska vaikka se alueellinen kannatus nousisi kuinka korkeaksi, ei
se riitä, jos ei valtakunnallinen kannatus nouse yli 3
prosentin. Silloin sillä alueellisella vahvalla kannatuksella
ei ole pääsyä tänne eduskuntaan,
vaikka se alueellisen kannatuksen perusteella edellyttäisi
useammankin kansanedustajan saamista. Olkaa tässä johdonmukaisia.
Edustaja Mäkipäälle: Sosialidemokraattien kanta
on ollut koko ajan sama tähän uudistukseen. Toisin
kuin sanoitte, tämä ei ollut yksimielinen esitys,
vaan meidän kantamme on muotoutunut jo näissä aikaisemmissa
toimikunnissa vuonna 2000 ja 2007, ja koko viime vaalikauden kaikissa
työryhmissä kaikkien eduskunnan käsittelyjen
yhteydessä olemme olleet samaa mieltä kuin mitä me
olemme tänään. Me olemme osoittaneet
niitä epäkohtia, joita tähän
edellisellä hallituskaudella esitettyyn uudistukseen liittyy. Meidän
mielestämme näin tärkeitä päätöksiä ei pidä tehdä suhdanteiden
mukaan, vaan tässä vaaditaan pitkäjänteisyyttä ja
johdonmukaisuutta.
Henkilökohtaisesti arvostan niitä edellisen vaalikauden
hallituspuolueiden edustajia, jotka sen viimekautisen eduskuntakäsittelyn
yhteydessä huomasivat ne epäkohdat, mitkä siihen
esitykseen liittyivät, ja tulivat nyt tällä vaalikaudella mukaan
tähän rintamaan puolustamaan tätä toimivaa
järjestelmää ja mukaan siihen ajatukseen, (Puhemies:
Arvoisa edustaja, 2 minuuttia on täynnä!) että tämän
toimivan järjestelmän pohjalta nämä uudistukset
tulee tehdä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Feldt-Rannalle on todettava, että minä en
muuttanut kantaani siksi, että olisin tullut siihen tulokseen,
että nyt käsiteltävänä oleva
järjestelmä olisi heikompi kuin tämä nykyinen — se johtuu
muista syistä, jotka me tiedämme.
Valitettavasti edustaja Rundgren poistui täältä salista,
koska olisin antanut hänelle tunnustuksen. Tässä nyt
on neljän vuoden tauko, kun olen häntä viimeksi
kuullut, mutta edustaja Rundgren saattoi pitää edustajanuransa
tähän mennessä parhaan puheenvuoron.
Minusta se oli erinomaisen ansiokas.
Kävi niin, että sosiaali- ja terveysvaliokunta teki
valiokuntamatkan Tanskaan juuri niinä päivinä,
kun siellä oli vaalit meneillään, ja
toimin epävirallisena vaalitarkkailijana. Kööpenhaminan
raatihuoneella katselin sitä menoa. Ei siellä käynyt äänestäjiä yhtään...
Itse asiassa siellä kävi jopa hitaammin kuin suomalaisella äänestyspaikalla.
Siitä huolimatta Tanskan äänestysprosentti
oli lähes 90 prosenttia. Itse asiassa oli vaikea kuvitella,
että Kööpenhaminassa edes oli vaaleja,
koska minkäänlaisia vaalitilaisuuksia ei näkynyt.
Oli muutama hassu tämmöinen ehkä 80 kertaa
50 senttimetriä oleva vaalimainos, josta ei bussin ikkunasta
saanut edes selvää, ketä siinä mainostettiin.
No, tämä Helle nyt kyllä näkyi, mutta
muuten ei oikein käsitystä syntynyt. Siitä huolimatta
tanskalaiset osallistuivat äärimmäisen
aktiivisesti.
Mitkä ne syyt ovat? Se ei ole tanskalainen vaalijärjestelmä,
joka ei ole yhtään sen monimutkaisempi kuin se
järjestelmä, jota nyt ollaan hylkäämässä,
itse asiassa. Sen sijaan siellä on todellakin listavaali,
ja siellä vaalikampanja kestää vain kolme
viikkoa. Vaalithan ikään kuin määrättiin. Toki
tiedettiin, että ne olivat tulossa, mutta kuitenkin itse
asiassa kolme viikkoa oli se aika käydä sitä kamppailua.
Koko sen ajan siellä ovat vaalipaikat auki, siitä päivästä lähtien,
kun... Ei mennyt aikaa ehdokasasetteluun eikä mihinkään muuhunkaan.
Ihmiset tiesivät puoluetta valitessaan, että näin
tämä menee.
Kyllä tästä saattaisi löytyä paljon
parempia eväitä kuin siitä, että kiistellään
vain, onko tämä hyvä vai ei hyvä järjestelmä,
kunhan se on suhteellinen, se järjestelmä, joka
takaa oikeudenmukaisen tuloksen.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tätä koko
vaalilain muuttamista pitäisi lähestyä äänestäjien
näkökulmasta ja erityisesti heidän oikeusturvansa
näkökulmasta.
Ehkä yksi kysymys, mikä hämmentää äänestäjiä,
on nimenomaan nämä vaaliliitot, ja jos me ajattelemme äänestäjien
oikeusturvaa, niin pitäisin sellaista muutosta hyvänä,
jossa nämä vaaliliitot kielletään.
Toinen näkökulma, ja periaate yleensä vaaleissa,
olivatpa ne kunnallisvaaleja tai kansallisia vaaleja, on se, että äänestäjät
edes jollakin tavalla tuntevat sen henkilön, jota äänestävät,
ja mitä suuremmaksi nämä vaalipiirit
menevät, niin sen epämääräisemmäksi
tämä keskeinen periaate tulee.
Vaikka joku voi vetää yhtäläisyyden
vaalipiirin koon ja Itä-Suomen tulevan kehityksen välille,
niin minun mielestäni näillä asioilla
ei ole mitään tekemistä keskenään.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Meitä on täällä nyt
kolme edustajaa Kainuusta — jaa, anteeksi, ei olekaan kuin
kaksi, Korhonen on näköjään
poistunut — jotka ovat omakohtaisesti saaneet kokea tämän
vaalijärjestelmän kahden järjestelmän
kautta. Meillähän 2004 käytiin Kainuun
maakuntavaalit näillä kahdella järjestelmällä,
ja muistaakseni siinä liki viikko meni, ennen kuin saatiin
selville, ketkä kaikki olivat valtuutettuja. Seuraavissa,
vuoden 2008 vaaleissa sitten palattiin tähän yhden
järjestelmän, suhteellisen periaatteen mukaiseen,
järjestelmään ja Kainuun maakunta oli
yhtä aluetta. Tietenkin tässä haluttiin
sillä tavalla ensimmäisessä vaalissa silloin
2004, että kaikista Kainuun kunnista olisi ollut edustaja
maakuntavaltuustossa, ja sen takia mentiin näillä kahdella
järjestelmällä, mutta se oli todella
sekava menetelmä, ja vaikka kuinka hyvä on matematiikassa,
niin kyllä siinä aina virheitä tulee.
Tosin olihan siinä myös oikeusministeriön
järjestelmässä vikaa, mikä edelleen
haittasi sitä. Mutta kyllä tämä nykyinen
järjestelmä on paljon parempi.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Edustaja Feldt-Ranta mielestäni erittäin
hyvin perusteli hylkäysajatuksen. Minulla ei ole mitään
siihen lisättävää.
Mitä tulee tähän jatkoon ja sen valmisteluun ensinnä,
niin minusta olisi kyllä tärkeä asia,
että valmistelu olisi reilusti parlamentaarisella pohjalla.
Tähän mennessä on käytetty termiä "poliittinen
työryhmä", se valmistelee jatkot. Sehän viittaa
vähän siihen, että oppositio pannaan
tässä asiassa kylmästi sivuun ja sitten
täällä taistellaan se, mikä taistellaan.
En pidä sitä hyvänä valmistelutapana.
Se on syrjintää.
Sitten tähän Itä-Suomi-kysymykseen
ihan lyhyesti. Huomautan siitä, että kaikissa
viimeisissä vaaleissa vuoden 1995 jälkeen Itä-Suomen vaalipiirien äänestysaktiivisuus
on ollut kaikkein alhaisinta koko maassa, ja näyttääpä jopa, että se
on vain laskusuunnassa. Siihen on erittäin monia syitä,
ei ole vain yhtä syytä. Siihen on varmasti monia
syitä olemassa, mutta pelkäänpä, että jos
tässä muodostetaan yksi niin sanottu suuri Itä-Suomen
vaalipiiri, niin se edelleen passivoi lisää sitä itäsuomalaista
väkeä lähtemään vaaliuurnille
ja äänestämään itsellensä edusnaisia
ja edusmiehiä. Olen siitä melko varma, että tämä suurentaminen
johtaisi vain passiivisuuden lisäämiseen. Sekö on
hyvä asia? Sekö lisää kansanvaltaa?
Ei se ole, edustaja Virtanen, tällä tavalla.
Pitkät välimatkat missä tahansa asiassa
ovat huono juttu. Vedotaan siihen, että onhan Lapissakin
pitkät. Ei se ole perustelu sille, että täytyy tehdä iso
Itä-Suomen vaalipiiri, päinvastoin. Ei se ole
mikään perustelu. Edustaja Mustajärvi
oli siinä asiassa ihan oikeassa, kuten edustaja Rundgrenkin
viittasi ihan oikeaan näkökohtaan. Minusta maakuntapohjainen
edunvalvonta on aina jämerällä pohjalla,
enkä näe — yhdyn tässä siihen,
mitä edustaja Eestiläkin äsken sanoi — että se
uusi vaalipiiri parantaisi edunvalvontaa itäsuomalaisittain,
ei se asia näin ole.
Yksi huomautus loppuun: edustaja Rundgrenille vain se, että kyllä me
voisimme panna ehdokkaille selvät katot vaalimainonnan
rahankäyttöön.
Keskustelu päättyi.