Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tänään julki
tulleen tiedon mukaan Puolustusvoimat aikoo irtisanoa 1 200
työntekijää ja pakkosiirtää yli
2 500 työntekijää. Irtisanottavien
määrä on 8 prosenttia koko Puolustusvoimien
henkilöstömäärästä.
Puolustusvoimat on tähän saakka koettu
luotettavana, vakaana työnantajana. Kansan keskuudessa
myös puolustusvoimien imago on ollut tähän
saakka hyvä. Kysyn, arvoisa pääministeri:
toteuttaako hallitus hyvää työnantajapolitiikkaa
puolustusvoimauudistuksen osalta, ja onko irtisanottaville tarjolla
joitakin tukitoimia vai pelkkä kylmä irtisanomislappu?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Varmaan puolustusministeri Wallin kertoo nuo
yksityiskohdat. Tämä henkilöstön
vähentämistarvehan tuli esille jo silloin alkutalvesta,
kun puolustusvoimauudistuksesta kerrottiin. On hyvä pitää mielessä,
miksi tämä tehdään: siksi, että ikäluokkien
koko pienenee.
Eli vaikka Suomessa haluttaisiin käyttää merkittävästi
lisää rahaa maanpuolustukseen, niin sitä ei
kannattaisi käyttää nykyiseen rakenteeseen.
Tästä on hyvin laaja yksimielisyys sen takia,
että jos se lisäraha käytettäisiin
vaikkapa nykyiseen rakenteeseen, niin silloin meillä menisivät
resurssit epätarkoituksenmukaisella tavalla. Palkkakustannukset,
tilakustannukset olisivat suuremmat kuin materiaalikustannukset.
Ja kun meillä on tämmöinen hyvä periaate
ollut, että kolmasosa kalustoon, kolmasosa palkkoihin ja kolmasosa
toimintaan, niin sillä on Suomea pystytty puolustamaan.
Eli kun Suomi muuttuu, niin Suomea pitää myös
osata uudistaa. Totta kai tässä on taustalla myös
sitten talouden tasapainostustarpeita.
Puolustusministeri Stefan Wallin
Arvoisa puhemies! Tässä puolustusvoimauudistuksen valmistelun
aikana on tietysti ollut selvää, että irtisanomisiin
kukaan ei halua ryhtyä, mutta valitettavasti ne tulevat
kuulumaan myös tähän suureen kuvaan,
koska nämä mainitut säästövaatimukset
ja tämän uuden rakenteen aikaansaaminen edellyttävät
pysyvien säästöjen aikaansaamista.
Mutta samalla on äärimmäisen tärkeä,
että valtio noudattaa hyvää työnantajapolitiikkaa,
ja siihen myöskin hallitusohjelma omasta puolestaan velvoittaa,
ja tästä syystä on kaikkia niitä välineitä ja
työkaluja, mitä valtion työkalupakista löytyy,
otettu käyttöön, otetaan käyttöön,
vieläpä poikkihallinnollisesti niin, että puolustusministeriö on
tehnyt erittäin hyvää yhteistyötä työ- ja
elinkeinoministeriön kanssa. Viimeksi tänä aamuna
työ- ja elinkeinoministeri totesi, että tämä yhteistyö on
ollut uraauurtavaa, mikä hyvin kuvaa juuri tätä laajaa
perspektiiviä, jossa on yksilön näkökulmasta
yritetty katsoa tätä uudistusprosessia, huomioitu
se, että jokainen puolustusvoimissa työskentelevä henkilö on
yksilö, uniikki yksilö, jolla on haaveet, jolla
on perhe, jolla on oikeus toimeentuloon. Tästä syystä on
katsottu ja katsotaan kaikkia mahdollisuuksia, millä tavalla voidaan
työllistää ihmisiä uudestaan
joko puolustusvoimien sisällä, muun valtionhallinnon
sisällä tai sitten yhteistyössä vaikkapa
yksityisen sektorin kanssa.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Oikeuskansleri Jonkka antoi päätöksen
viime viikolla puolustusvoimauudistusta koskevasta etenemisprosessista.
Hän totesi muun muassa: "- - olisi ollut perusteltua,
että kuulemismenettelyt olisi toteutettu valmistelun varhaisemmassa vaiheessa
- -. Nyt toteutetussa kuulemismenettelyn ajoittamisessa
on vaarana, että kuulemismenettelyjen merkitys vesittyy."
Lisäksi hän toteaa, että kuulemismenettelyllä saatu
palaute olisi sitovaa hallituksen päätöksenteossa.
Aiotteko kunnioittaa oikeuskanslerin näkemystä tässä asiassa?
Puolustusministeri Stefan Wallin
Arvoisa puhemies! Oikeuskanslerin huomio oli hyvinkin perusteltu,
ja on hyvä, että hallintoa muistutetaan siitä,
että tämän kaltaista prosessia, joka
on hyvinkin mittava ja moniulotteinen, kannattaa hyvinkin huolellisesti
valmistella ja toimeenpanna, vaikka aikataulu olisikin tiukka, niin
kuin se tässä tapauksessa on. Mutta selvää on
se, että alusta asti on noudatettu lakia — siihen
ei myöskään kanslerilla ollut mitään
sanottavaa — ja sanomattakin selvää on
se, että tulemme jatkossakin noudattamaan lakia kaikilta
osin. Tähän kuuluu muun muassa tämän
henkilöstöpoliittisen näkökulman
huomioon ottaminen, ja tähän kuuluu myöskin
muun lainsäädännön huomioon
ottaminen sillä tavalla, että aikataulussa edetään,
mutta nämä virstanpylväät, jotka
ovat olleet tiedossa tämän prosessin aikana, noudatetaan
prikulleen niin kuin lainsäädäntö määrää.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitus on toiminut puolustusvoimauudistuksessa
tavoilla, jotka ovat omiansa herättämään
sen toimintaa kohtaan epäluottamusta. Viittaan selonteon
tekemättömyyteen, eduskunnan tahdon sivuuttamiseen,
laskelmien piilottelemiseen, alueellisten vaikutusten laskematta
jättämiseen ainakin toistaiseksi, kuulemismenettelyn laiminlyömiseen
ja tähän erikoiseen Dragsvik-menettelyyn. On syntynyt
kerta kaikkiaan epäluottamus. Tämä kysymys
on tärkeä senkin takia, että tämä työhän
tulee jatkumaan tämän vuoden aikana, kun tehdään
selontekoa. Tähän tarvittaisiin kokonaisuudessaan
aivan uusi asento, uusi alku. Minä kysyn, herra pääministeri,
mitä johtamanne hallitus aikoo tehdä, jotta luottamus sen
toimintaa kohtaan näissä asioissa voisi palautua
mahdollisimman rikkumattomaksi, ja toisekseen, onko teidän
pyrkimyksenne omilla toimillanne rakentaa poliittista yhteisymmärrystä näitten
asioitten ympärille varsinkin tulevaisuudessa.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Puolustusvoimauudistus tehdään sen
vuoksi, että meillä ei ole tulevina vuosina enää nykyistä määrää varusmiesikäisiä
(Seppo Kääriäinen:
Me ymmärrämme sen!) ihmisiä, ja sen takia
tämä uudistus on välttämätön
tehdä. — Ehkä entinen puolustusministeri
tietää, että tämä uudistus
on välttämätön itsessään.
(Seppo Kääriäinen: Tiedän sen!) — Nyt
kun Pääesikunta on tehnyt hallituksen ja presidentin
ja Utvan linjausten mukaan omat selvitystyöt, nyt arvioidaan
niitä selvityksiä, ja sen jälkeen sitten
tehdään lopulliset päätökset,
tai itse asiassa puolustusministeri tekee kesään
mennessä lopulliset päätökset
asioista.
Mitä tulee sitten tämän selontekomenettelyn jatkoon,
niin sehän on hyvin ulkopoliittispainotteista. Siitä vedettäviä turvallisuuspoliittispainotteisia
linjauksia siinä tullaan jatkossa käsittelemään,
ja siinä on entisen mallin mukaan sitten eduskunta kytkettynä mukaan,
niin kuin totuttua on.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kauhavan kaupunki on valittanut säästölaskelmista
Valtiontalouden tarkastusvirastolle. Sillä on ollut vahva
epäilys siitä, etteivät laskelmat pidä kaikilta
osin paikkaansa. Saatujen tietojen mukaan päätös
tulee Valtiontalouden tarkastusvirastolta loppukesästä.
Muun muassa ministerit Urpilainen ja Risikko ovat julkisuudessa
antaneet ymmärtää, että tällä Valtiontalouden
tarkastusviraston päätöksellä olisi
vaikutusta Lentosotakoulun tulevaisuuteen. (Mauri Pekkarinen: Totta
kai!) Kuinka on, ministeri Wallin, edetäänkö nyt
tänään julkistetulla Puolustusvoimien
ja teidän linjaamallanne tavalla ja toteutus ja päätös
tehdään ennen kesää? Antavatko
kenties teidän ministerikolleganne katteettomia lupauksia maakunnassa?
(Mauri Pekkarinen: Kova kysymys!)
Puolustusministeri Stefan Wallin
Arvoisa puhemies! En tiedä, ovatko kollegat puuttuneet sisältöön — en
usko näin, vaan lähinnä ehkä proseduuriin.
Totta on se, että Valtion tarkastusviraston käsittely
on vielä kesken. Sille pitää antaa se
aika, mitä käsittelylle sillä tasolla
pitää antaa, ja pidän itse sitä aika
selvänä, että päätöksiä tältä osin
ei voida ainakaan tehdä ennen kuin Vtv:n lausunto on tullut.
(Ben Zyskowicz: Kova vastaus! — Naurua)
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Miltä muulta hallinnonalalta
irtisanotaan 1 200 isänmaallista ihmistä?
Tämä on täysin pöyristyttävää.
Minne sellainen ylivääpeli, joka purkaa henkensä kaupalla
tienvarsipommeja Afganistanissa, palaa, kun Keuruun olette lakkauttaneet? Ajatelkaa
nyt vähän, mitä olette tekemässä. (Kauko
Tuupainen: Ei ne kykene!) Mitä te aiotte jatkossa tehdä,
että isänmaallisten, henkensä alttiiksi
panevien ihmisten työpaikat turvataan? Nyt te puhutte siitä,
että nyt sotilasuralle lähtevien ihmisten työpaikkansa
turvataan tulevaisuudessa. Miksi ei niitten ylivääpeleitten,
jotka pistävät henkensä alttiiksi?
Puolustusministeri Stefan Wallin
Arvoisa puhemies! Totesimme tuossa hetki sitten, että jokainen
työpanos Puolustusvoimissa on tärkeä.
Se on ollut tärkeä, ja se on tärkeä.
Teemme kaikkemme sen eteen, että mahdollisimman moni lakkautusuhan
alaisen varuskunnan virkamies tai upseerikuntaan tai aliupseerikuntaan
kuuluva henkilö saa ensisijaisesti uuden mahdollisuuden Puolustusvoimien
sisällä tai sitten muun valtionhallinnon sisällä,
jopa virkasiirtojen muodossa, tai sitten yhteistyössä yksityisen
sektorin kanssa, alueellisten toimijoitten kanssa. Tässä mielessä on
ollut erittäin hyvää yhteistyötä TEMin
kanssa ja TEMin paikallisviranomaisten kanssa sillä saralla,
että olisimme keksimässä uusia mahdollisuuksia
mahdollisimman monelle henkilölle.
Mutta sanomatta on selvää sekin, että jos
ja kun on pakko löytää pysyviä säästöjä tämän
puolustusvoimauudistuksen myötä, niin ne löytyvät kiinteitten
menojen, siis kiinteistömenojen, vuokrien ja palkkausmenojen
kautta, joten tämä irtisanomisuhka on valitettavasti
tosiasia, mutta sitä tullaan kuitenkin hoitamaan niin hyvin
kuin vain voidaan tämän valtion vastuullisen työnantajapolitiikan
nimissä.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Ikävä kyllä puolustusvoimauudistus
on lähinnä suuri leikkausohjelma. Puolustusvoimien
henkilökuntaa irtisanotaan käsittämätön
määrä. Irtisanottavista arviolta 500
on sotilaita. Kysyisin ministeri Wallinilta, miten tältä osin
irtisanominen kohdennetaan. Nimittäin ennakkotietojen mukaan vaarana
on, että leikkuri kohdistuu ennen muuta aliupseereihin,
joita nimenomaan tarvitaan enemmän nyt ja tulevaisuudessa.
Ovatko kadettiupseerit, puhumattakaan yleisesikuntakoulutuksen saaneista
upseereista ikään kuin paremmin suojassa irtisanomisilta
puolustusvoimauudistuksen yhteydessä kuin aliupseerit?
Puolustusministeri Stefan Wallin
Arvoisa puhemies! Tämä tarkempi tapa, millä tavalla tämä säästötoimenpide
jakautuu nimenomaan henkilöstön sisällä ja
eri virkakategorioitten välillä, on vielä valmistelussa,
mutta alusta asti on tehty selväksi, että mahdolliset
irtisanomiset tulevat koskemaan kaikkia henkilöstöryhmiä,
ja kun puhutaan kantahenkilökuntaan kuuluvista henkilöistä,
upseereista, niin pidän selvänä myöskin
sitä, että ylimpienkin virkojen lukumäärä tulee
laskemaan samassa suhteessa kuin muidenkin, vaikkapa upseerivirkojen,
määrä laskee.
Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on todellakin ikävä jatko
myös niille tiedoille, jotka jo aikaisemmin meillä ovat
olleet tiedossa. Ja tässä yhteydessä on
hyvin paljon puhuttu nimenomaan niistä valtiovallan toimenpiteistä,
joita kohdistetaan niille paikkakunnille, missä näitä Puolustusvoimien
uudistuksesta johtuvia työpaikkamenetyksiä tullaan
näkemään. Missä aikataulussa
nämä korvaavat työpaikat ovat tulossa? Se
on varmaan nyt tärkeä asia tietää.
Sitten toinen asia: kun vapautuu suuria maa-alueita, jotka ovat
Senaatti-kiinteistöjen omistuksessa, niin millä tavalla
turvataan se, että näille maa-alueille, mahdollisesti
siellä oleville rakennuksille, saadaan uutta käyttöä,
joka luo uutta työtä sinne alueelle, pysyvää työtä?
Tämä olisi myös erittäin tärkeä asia
jo selvittää tässä vaiheessa.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Kun tuli tieto siitä, mitkä varuskuntapaikkakunnat
lakkautetaan, niin me olemme myös ministereinä käyneet
joka ikisellä paikkakunnalla ja neuvotelleet ja keskustelleet
varuskunnan ja sen alueen ihmisten kanssa ja toimijoiden kanssa
siitä, mitä voitaisiin tehdä tämän
korvaavan työn aikaansaamiseksi.
Tarkoitus on, että nämä varuskuntapaikkakunnat
nimetään äkillisen rakennemuutoksen alueiksi
ja nämä tehdään sitten yhtä aikaa
kaikkien osalta, ja ajatus on sitten, että varsinaiseen
budjettiriiheen syksyllä tätä koskettavat
päätökset myös taloudellisessa
mielessä tuodaan, mikä on siis merkki siitä,
että se tarjoaa mahdollisuuksia sellaisten korvaavien,
työpaikkoja tukevien investointien aikaansaamiseksi näille
paikkakunnille, jotka voivat synnyttää työtä.
Toiseksi, näitä muutosturvaan liittyviä toimenpiteitä on
jo näillä varuskuntapaikkakunnilla käynnistettykin
ja tämä yhteistyö näitten paikallisten
työvoimaviranomaisten kanssa on saatu aikaan. Eli meillä on
siis paikallista yhteistyötä nyt käynnistetty
näillä paikkakunnilla sen korvaavan työn
etsimiseksi, ja valtio omalta osaltaan tekee niitä päätöksiä,
jotta nämä voitaisiin äkillisen rakennemuutoksen
alueiksi nimetä ja luoda edellytyksiä sitten uusien
paikkojen syntymiseen.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Puolustusvoimien rakennemuutos on välttämätön.
Varuskuntien lakkautukset ovat suuri ongelma ja suuri huoli varuskuntapaikkakunnille.
Esimerkiksi Lahdessa Hennalan varuskunnan henkilökuntaan
kuuluvat yli 400 henkilöä ovat heitä,
jotka nyt ovat näiden toimenpiteiden edessä ja
odottavat, lakkautetaanko tuo toimi vai siirretäänkö se
jollekin toiselle paikkakunnalle. Valtio on luvannut kantaa vastuunsa
tässä muutostilanteessa, niin kuin äskenkin
ministerien taholta kuultiin. Mikä on aikataulu Puolustusvoimien henkilökunnan
sijoituspäätösten ja lakkautuspäätösten
suhteen? Kuultiin, että valtion kompensaatiotoimenpiteet
paikkakuntien kanssa on tarkoitus ajoittaa syksyn budjettiriiheen
mennessä, mutta mikä on aikataulu, missä aikataulussa henkilökunta
voi odottaa päätöksiä siitä,
mitä heidän työlleen, viralleen ja tehtävälleen
tapahtuu?
Puolustusministeri Stefan Wallin
Arvoisa puhemies! Tämä pääesikunnan
esitys on tullut tänään puolenpäivän
tienoilla. Sitä lähdetään nyt hyvinkin
tarkalla silmällä käymään
läpi, (Timo Soini: Luettu on!) ja aikataulu on ainakin
alkuperäisen toivomuksen mukaan sellainen, että pystyisimme
tekemään hallinnolliset päätökset
kesään mennessä, mutta tästä huolimatta
neuvotteluprosessi henkilöstöjärjestöjen
kanssa on lähtenyt liikkeelle välittömästi
Utvan 8. päivä helmikuuta tehdyn linjauksen mukaan,
ja sen jälkeen lähetetyn ohjauskirjeen mukaisella
tavalla yt-neuvottelut tulevat jatkumaan.
On aivan ymmärrettävää,
että henkilöstöllä on huoli
omasta toimeentulostaan ja työpaikastaan. Kuitenkin täytyy
muistaa, että kaavaillut lakkautukset tulisivat voimaan
vasta vuoden 2014 tai 2015 alussa. Tässä on siis
jonkin verran aikaa, mikä tietysti antaa hieman joustovaraa
myöskin hallinnon näkökulmasta ja nimenomaan
yksilöitten näkökulmasta suunnitella
omaa tulevaisuuttaan yhdessä ja nimenomaan hyvässä yhteistyössä hallinnon
kanssa, jotta mahdollisimman monelle selviäisi mahdollisimman
varhaisessa vaiheessa, mikä oma tulevaisuus on.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! En oikein saanut pääministeriltä vastausta siihen,
noudattaako hallitus hyvää työnantajapolitiikkaa,
mutta ehkä se oli siellä jossakin. Tähän uudistukseen
liittyy myös Puolustusvoimien palvelukeskuksen sijoittaminen.
Siitäkin ilmeisesti ministeriö tekee ratkaisuja
lähiaikoina. Olisiko oikeudenmukaista nyt, että se
sijoitettaisiin niille paikkakunnille, jotka ovat menettäneet
puolustusvoimauudistuksessa merkittävästi työpaikkoja?
Menemättä yksityiskohtiin kysyn, voisiko sijoituspaikka
olla Joensuu.
Puolustusministeri Stefan Wallin
Arvoisa puhemies! Ottamatta kantaa itse kysymykseen voitaneen
yleisellä tasolla sanoa, että erinäisiä vaihtoehtoja
selvitetään parhaillaan. Tiedossa on ollut se,
että Puolustusvoimat itse on esittänyt Tuusulaa,
Kouvolaa ja Jyväskylää. Itse olen sitten
harrastanut hieman poliittista ohjausta ja lisännyt selvitettävien
listalle myöskin Joensuun, mutta olkoon tämä minulle
varmaan anteeksi annettu. Tämän jälkeen
selvitys jatkuu, ja johtopäätökset tehdään
aikanaan, kuitenkin niin, että alueellistamisen koordinaatioryhmä kytketään
tähän mukaan, niin kuin pitääkin,
ja se paras ratkaisu sitten tehdään.