3) Hallituksen esitys laeiksi ammatillisesta koulutuksesta annetun
lain ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain 16 §:n muuttamisesta
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Yritän lyhyesti esitellä tämän
hallituksen esityksen, jolla nyt pyritään ammatillisen
koulutuksen laatua ja houkuttelevuutta vahvistamaan.
Tämän esityksen mukaanhan ammatilliseen perustutkintoon
johtavassa koulutuksessa opiskelijan käytännön
osaamista eli siis ammatillista osaamista arvioitaisiin muun arvioinnin
ohella opiskelijan käytännön työtilanteissa,
siellä opiskelun aikana, ja näin ollen luodaan
tällaiset uuden tyyppiset ammattiosaamisen näytöt.
Tämä ammattiosaamisen näyttö on
koulutuksen järjestäjän ja työelämän
yhdessä suunnittelema, toteuttama ja arvioima työtilanne
tai työprosessi, jossa opiskelija osoittaa käytännön
työtehtäviä tekemällä,
että hän on saavuttanut myös työelämän
edellyttämän kädentaidon. Nämä ammattiosaamisen
näytöt sijoittuvat koko koulutuksen ajalle, ja
ne ovat osa sitä normaalia arviointia. Näitä näyttöjä tulisi
olemaan kolmesta neljään, ja tutkintotodistuksessa
tulisi olemaan osiot, joissa olisi päättötodistus
ja näyttötodistus erikseen. Tarkoitus on, että nämä näytöt
otetaan käyttöön viimeistään
elokuussa 2006.
Tätähän on valmisteltu siten, että EU:n
rakennerahastovaroilla meillä on ollut käynnissä kokeilu,
yli 80 projektia, jossa on ollut koulutuksen järjestäjiä mukana.
Tämän kokeilun käytännön tulosten
pohjalta on nyt sitten tämä lakiesitys myös
tehty. Tämä kokeilu on ollut hyvin rohkaiseva.
Tämä näyttöjärjestelmä on
lisännyt opiskelumotivaatiota. Se on myös monella
tapaa lisännyt työelämäläheisyyttä siellä koulutuksessa
ja tehostanut myös koulutuksesta työelämään
siirtymistä. Työelämän edustajat
ovat myös pitäneet hyvänä, että on
ollut mahdollisuus vaikuttaa ammatillisen koulutuksen sisältöön
ja myös näihin arviointitapoihin. Opettajien näkemysten
mukaan puolestaan ammattiosaamisen näytöt ovat tiivistäneet
oppilaitoksen yhteistyötä työelämän kanssa,
joka on äärimmäisen tärkeää,
ja ne on myös motivoineet ja sitouttaneet opiskelijoita
entistä paremmin. Näin ollen kaikin tavoin tulokset ovat
myönteisiä. Tavoitteena on siis työelämäläheisyyden
lisääminen, tehostaa sitä, että ammatillisesta
koulutuksesta siirrytään työelämään
ja työllistytään, ja myös koulutuksen
ja työssä oppimisen laadun ja vaikuttavuuden varmistaminen.
Arvoisa puhemies! Resurssit tähän järjestelmään
on sovittu kehysriihessä ja valtion tulo- ja menoarvioesityksessä tullaan
sitten tämä asia hoitamaan. Kaikin tavoin tämä on äärimmäisen myönteinen
asia ja omalta osaltaan vahvistaa ammatillisen koulutuksen laatua,
jonka perään on monessa puheenvuorossa tässäkin
salissa kuulutettu. Siitä syystä on hyvä,
että saimme nyt tämän lakiesityksen eteenpäin
ja näin ollen ammatillinen koulutus voi myös vahvistua.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä 41/2005
ammattiin opiskelevien osaamisen arviointia ehdotetaan uudistettavaksi.
Opetussuunnitelmaperusteista ammatillista perustutkintoa suorittavien opiskelijoiden
osaamista arvioitaisiin jatkossa muun arvioinnin ohella opiskelijan
käytännön työtilanteissa tai
tehtävissä antamilla ammattiosaamisen näytöillä.
Arvioijina olisivat nykyiseen tapaan opettajat ja työpaikoilla
nimetyt henkilöt. Hallituksen esittämät
lakimuutokset tulisivat voimaan elokuun alussa 2005, ja ammattiosaamisen
näytöt otettaisiin käyttöön
viimeistään 2006 alkavassa koulutuksessa, kuten
ministeri Haatainen tuossa totesi.
Ammattiosaamisen näytössä opiskelija
osoittaa käytännön työtehtävissä,
miten hyvin hän on saavuttanut työelämän
edellyttämän ammattitaidon. Ammatillista osaamista
arvioidaan käytännön työssä useamman
kerran opintojen aikana, ja arviointi koskee kaikkia ammatillisen
opintojen opintokokonaisuuksia. Näytöillä varmistetaan ammatillisen
koulutuksen laatua ja vaikuttavuutta sekä kehitetään
työelämäyhteyksiä, tehostetaan
koulutuksesta työelämään siirtymistä ja
yhtenäistetään opiskelijan arviointia.
Näyttöjen suunnittelua ja toteuttamista varten
koulutuksen järjestäjän tulee asettaa
toimielimiä, joihin kuuluu koulutuksen järjestäjiä,
opettajia ja opiskelijoita sekä alan työ- ja elinkeinoelämää edustavia jäseniä.
Ammattiosaamisen näytöt arvioivat koulutuksen
järjestäjän asettaman toimielimen määräämät
opettajat ja työelämän edustajat, joilta vaadittavasta
osaamisesta säädettäisiin erikseen valtioneuvoston
asetuksella.
Esityksessä selkeytetään myös
opiskelijan arvioinnin oikaisemista koskevaa menettelyä. Myös
opintosuoritusten hyväksilukemista koskevaa säännöstöä täsmennetään
ja täydennetään siten, että opiskelijan
oikeus osaamisen tunnustamiseen käsittäisi aiemmin
suoritettujen opintojen lisäksi myös muutoin hankitun
osaamisen hyväksilukemisen ja tunnustamisen. Tämä on
erittäin hyvä tarkennus tässä esityksessä.
Ammattiosaamisen näyttöjä koskevia säännöksiä ei
sovelleta ammatillisena aikuiskoulutuksena järjestettävään
koulutukseen, jossa on käytössä erillinen
näyttötutkintojärjestelmä.
Arvoisa herra puhemies! Olen itse ollut aikoinaan 90-luvun alussa
mukana Opetushallituksen ansiokkaassa työssä,
kun tehtiin näitä näyttötutkintoja
ja näyttökokeita kehiteltiin, joten kannatan lämpimästi
tätä hallituksen esitystä. Tässä on kuitenkin
kriittisiä pisteitä, niin kuin monessa muussakin
esityksessä on, joita on hyvä tarkastella avoimesti.
Yksi niistä on näytön vastaanottajien
kouluttaminen, niin opettajien kuin työelämän
edustajienkin. Kuka maksaa sen? Mistä löytyy rahat
siihen ja ennen kaikkea, mistä löytyy aika siihen?
Otetaan esimerkiksi terveydenhuoltoala. Terveydenhuoltoalalla on
hyvin paljon työtä tällä hetkellä ja
siellä tuskin pystytään kaikkia potilaita
hoitamaan kunnolla, saati sitten, että käytetään
aikaa tähän opiskelijoitten näyttöjen vastaanottoon.
Vaikka sanonkin, että tämä on erittäin
hyvä asia, niin tietysti meidän pitää huolehtia
myös resursseista.
Kaiken kaikkiaan, mistä löytyy resurssit sitten
oppilaitoksilla tähän? Otetaan taas esimerkki terveysalan
koulutuksesta: lähihoitajan koulutuksesta. Nyt tälläkin
hetkellä oppilaitokset maksavat suojavaatteista, ohjauksesta
ja nyt tulevat lisäksi sitten vielä näyttökoemaksut.
Se on aika kova juttu sille oppilaitokselle. Mutta, niin kuin totesin,
tämä on erittäin hyvä asia nimenomaan osaamisen
arvioinnissa ja siinä, että me pystymme arvioimaan
koulutuksen laatua ja vaikuttavuutta.
Toivoisinkin ministeri Haataisen harkitsevan myös sitä,
pitäisikö näiden olla myös ammattikorkeakoulussa.
Minä lämpimästi kannattaisin, että näitä alettaisiin
kehittää myöskin ammattikorkeakoulun
puolelle. Tällä hetkellä monessa ammattikorkeakoulussa,
niin kuin siinä ammattikorkeakoulussa, minkä vararehtorina
itse siviiliammatissa toimin, käytetään
näitä taitokokeita, jotka ovat vähän
vastaavia, mutta eivät näin laaja-alaisia
kuin mistä on kysymys näyttökokeessa.
Oikein hyvä tämä on, mutta toivoisin
noihin muutamiin kriittisiin pisteisiin vastauksia mahdollisesti
myöhemmin.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Käsillä oleva esitys on
erinomainen avaus ammatillisen koulutuksen suhteen. Ennen kaikkea
siinä on kiitettävää sen työelämäläheisyys
ja itse asiassa työelämälähtöisyys,
joka poikkeaa ehkä huomattavasti siitä, mihin
suuressa osassa Suomea on tähän mennessä totuttu
näistä erinomaisista kokeiluista riippumatta.
Lisäksi tämä on hyvä avaus siinä suhteessa,
että mielestäni ensimmäistä kertaa
yleisesti tunnustetaan jo hankittujen taitojen merkitys myös
ammatillisen perusopetuksen osalta, samoin kuin se, että usealla
opiskelijalla on jo opintoihin tullessaan sellaista osaamista, joka
ei ehkä nykyjärjestelmällä ole
päässyt parhaiten näkyviin. Pidän
myös siitä, että tämä avaus
tunnustaa sen, sanotaanko, sanomattoman eron, mikä valitettavan
huonosti on myös tunnustettu, mikä on yleissivistävän
koulutuksen ja kädentaitojen opetuksen välillä.
Samoin mielestäni tämä on hyvä avaus
siinä mielessä, että tällä tunnustetaan
myös erilaiset oppijat, joita ei välttämättä perinteisessä ammatillisessa
koulutuksessa kuitenkaan ole saatu esiin, jolloin juuri tämä kirjaoppineisuus
ja kädentaitojen todellinen oppineisuus eivät
aina samassa yksilössä kohtaa. Tämä mielestäni
tukee erinomaisesti sitä, että myös ne,
jotka eivät välttämättä kirjallisesti
tai teoreettisesti ole menestyneet, pääsevät
näyttämään omat taitonsa.
Olen samaa mieltä kuin ed. Risikko tuossa viimeisessä kommentissaan,
että olisi tietysti mielenkiintoista kuulla, mikä estää tämän
saman näytön mahdollisuudet myös esimerkiksi
ammatillisen korkeakoulutuksen kohdalla. Ehkäpä sille
on joitakin perusteita. Pelkästään se,
että ammatillisella korkeakoulutuksella pyritään
ehkä tieteellisempiin tuloksiin, ei mielestäni
riitä siihen. Kyse on myös siitä, että siellä pitäisi
olla myös tämä käytännön
kosketus siihen työelämään ja
siihen ammattiarkeen ja ammattiosaamiseen läsnä yhtenä mahdollisuutena.
Mutta toivon, että ministeri pystyy tähän
vastaamaan, onko mahdollisesti tätä harkittu jossakin
vaiheessa.
Kuten täällä on jo moneen kertaan
todettu, niin tästä on erinomaisia kokemuksia,
mutta toisaalta siitäkin on myös kokemuksia, että ne
tuovat toisen asteen ammatilliseen koulutukseen huomattavan määrän
lisähaasteita erityisesti koulutuksen järjestäjille,
oppilaitoksille itselleen, kuten myös ed. Risikko edellä totesi,
ja toisaalta myös opiskelijoillekin, koska asenteitakaan
ei ehkä muuteta muutamassa minuutissa. Siksi minusta tämän
hyvän esityksen kriisikohtana on se, mikä itse
asiassa aika monen muunkin hallituksen tänne tuoman hyvän
esityksen kriisikohtana on ollut, miten siinä vaiheessa,
kun se siirretään osaksi arkea, se on mahdollista
toteuttaa. Ainakin tällä kohdalla toivoisin, että juhlapuheissa
tuotu ammatillisen koulutuksen arvostus näkyisi myös
siten, että tälle näytölle taattaisiin
riittävä rahoitus heti alusta lähtien
eikä odotettaisi vuoteen 2009, jolloin se on sitten täysimittaisesti
käytössä, sillä itse näen
ongelmakohtana sen — myös koulutussektoria jonkin
verran seuranneena — että ilman riittävää rahoitusta kaikki
tämmöiset hyvät uudistukset eivät
joko täytä odotuksia, koska uskon, että tälle
on suuret odotukset sekä työelämän
puolelta että koulutussektorin itsensä puolelta,
tai vaihtoehtoisesti, valitettavasti, jos ilman riittävää rahoitusta
lähdetään liikkeelle, muu opetus kärsii.
Mielestäni ammatillisessa koulutuksessa ei ole enää varaa
heikentää nykyistä tilannetta. Jo liian
usein on jouduttu luopumaan lähiopetuksesta, silloin kun
siihen on ollut tarvetta. Ammatillisen koulutuksen osalta mielestäni
arvostuksen puute on näkynyt rahoituksen puutteena, ja
toivon, että nyt, kun ehkä tämän
näytteen kautta tätä arvostusta tuodaan
taas uudestaan esiin ammatillisen koulutuksen puolella, pidetään
myös huolta, että se arvostus näkyy niin,
että kokonaisvaltaisesti opiskelumahdollisuudet myös
ammatillisen koulutuksen puolella säilyvät ja
paranevat.
Miksi olen niin huolissani näistä resursseista ja
rahoituksesta, on se, että tämä vuosi,
mitä nyt käymme eteenpäin, nimettiin
ammatillisen koulutuksen teemavuodeksi. Monen ammattiopiskelijan
tavoin olen hivenen pettynyt, että se ei näkynyt
millään tavalla valtion tämän
vuoden budjetissa. Ministeri Haatainen tosin totesi tässä,
että tästä on jo neuvoteltu, ainakin
ilmeisesti vuoden 2006 osalta, mutta todella painavasti toivoisin, että tämä on
niitä asioita, joita ei jätetä sitten
niihin viimeisiin tunteihin kehysriihessä ja jotka tuodaan
tiettävästi jo tässä vaiheessa.
Uskoisin, että ainakin oppilaitosten toiminnan kannalta
on oleellisen tärkeää, että ne
jo alkusyksystä 2005 tietävät, mitä ne
tekevät vuonna 2006.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun olin tuossa äsken vähän
hätäinen, niin minun puheenvuoroni koski juuri
nimenomaan tätä lakia eikä sitä edellistä,
jonka takia halusin sitten nyt korjata sen, että en rupea
sitä puhettani uudelleen pitämään.
Mutta haluaisin kuitenkin tässä yhteydessä vielä ehkä nostaa
esille sen asian, että kun viimeksi tällä viikolla
olin oman alueeni kauppakamarin yrityspuolen ja koulutussektorin kanssa
yhteisessä foorumissa, jossa keskustelimme muun muassa
tämän lain tulevaisuudesta ja niistä haasteista,
joita se tuo alueelle, niin siellä elinkeinoelämä ja
yrityskenttä toi hyvin vahvasti esille sen, että ensinnäkään
heillä ei ollut tietoa tästä laista,
ja toisen asian siitä, että heillä ei
ole myöskään valmiuksia vastata tämän
lain tuomiin haasteisiin. Nyt kysyisinkin ministeriltä,
millä tavalla nyt sitten tämän tulevan
vuoden aikana — tässä on noin vuosi aikaa
rakentaa tätä perusrakennelmaa elinkeinoelämään — tätä haastetta viedään
sitten elinkeinoelämälle ja työelämälle, että ne
todelliset tavoitteet tämän hyvän lain
osalta toteutuvat.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella myös hallituksen esitys 41
on hyvä, ja tässä on mielenkiintoinen
asia, joka kiinnittää huomiota, tämä näytön
oikaisumahdollisuus ja tämä arviointien oikaiseminen
eli minkälaisen arvion opiskelija saa näytöstään.
Jos siihen liittyy ongelmia, joitakin epäselvyyksiä,
tulkinta- tai varsinaisia muita väärinymmärryksiä,
niin on mahdollista tällainen tutkintatoimikunnan oikaisemismenettely.
Se on hyvä asia. Toisaalta tähän ajatuksellisesti
liittyy myöskin sitten tämä ammattilukio,
jossa ovat myöskin opinnäytteet menossa, ja ammattilukion
ammattiin valmistaminen, ja se, että se tuottaa myös
ammattitaidon ylioppilastutkinnon ohella, on hieno asia. Se myöskin
vahvistaa tätä laajaa palettia, mitä on
tarjota nuorisolle, jotta mahdollisimman moni etenisi mahdollisimman
pitkälle. Niin kuin tänään on
todettu, Suomen vahvuus, kansallinen vahvuus, on hyvä koulutus.
Se on se meidän todellinen sampomme.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Sinänsä erittäin
hyvä esitys, ja toivoisin, että nyt, kun tätä eteenpäin
viedään nimenomaan yrityslähtökohtaisesti
ja katsotaan, että ammatti sopii ja yritys on siinä mukana
katsastamassa tätä asiaa, niin myöskin
katsottaisiin sitä opetussuunnitelmaa, mikä siellä ammatillisessa
koulussa on, että näiden pojanjunttien kohdalla
erityisesti, joita itsekin olen joutunut katselemaan, sitä toimintaa,
ja jotka eivät kaikkia yleissivistäviä aineita
pysty viemään siellä läpi, voitaisiin
tehdä myöskin joitain poikkeavia esityksiä siitä,
että paremmin tutkittaisiin näitä kädentaitoja
eikä huolehdittaisi siitä, että joku
englannin kieli ei täysillä pääse
läpi. Toivoisin, että tätä katsotaan
samalla myöskin. Toivoisin, että tulevaisuudessa
katsottaisiin näitä opetussuunnitelmia myöskin,
koska nykyään tämmöinen puolityhjäkäyntiä oleva
koulutus, jossa hyvinkin pitkiä aikoja ainakin eräillä aloilla
oppilaat saavat kulkea kotona eikä ole kuin päivä taikka
kaksi viikossa opetusta, ei ole mielestäni mistään
kotoisin, jos väkisin venytetään opetusta
kolmeen vuoteen, että se tapahtuu sitten tällä tavalla.
Erityinen haaste tässä varmasti on opettajien
ammattitaidossa ja siinä, että he ovat ammattinsa
tasalla elikkä sillä tasalla, mitä yrityselämässä tapahtuu,
ja osaavat oikeasti opettaa, ja siinä, mistä näitä kaikkia
riittää, kun ainakaan kaikkiin kouluihin ei tällä hetkellä tunnu
oikein päteviä opettajia löytyvän.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minä tulin nyt tänne
puhujakorokkeelle kuitenkin vielä johtuen siitä,
että täällä tuli esille, ettei
kovin paljon tiedetä tästä asiasta. Haluan teille
nyt vähän valaista esimerkinomaisesti sitä, mistä kaikki
on lähtenyt esimerkiksi terveysalalla lähihoitajakoulutuksessa
ja mitä se maksaa.
Ammatilliset näyttötutkinnot ovat saaneet
pysyvän jalansijan suomalaisessa koulutus- ja tutkintojärjestelmässä.
Näyttötutkinto on ammattitaidon hankkimistavasta
riippumaton aikuisväestöä varten suunniteltu
tutkinnon suorittamistapa, johon sisältyy tutkinnon osittain
tehtävät näytöt ja tarvittava
valmentava koulutus.
Vuosina 1995—2002 näyttötutkinnon
on suorittanut noin 114 000 henkilöä.
Vuonna 2002 tutkintoihin osallistuneiden määrä oli
yli 45 000 elikkä hyvin suuri määrä.
Aikuiskoulutuksessa oli vuonna 2001 noin 2,6 miljoonaa osallistujaa, että siihenkin
nähden aika suuri määrä on näyttötutkintoja.
Eniten tutkintoja suoritetaan kaupan ja hallinnon, tekniikan ja
liikenteen sekä sosiaali- ja terveysalalla. Lähihoitajan
perustutkinnon — kuten ajattelin, että esimerkinomaisesti
kerron — on voinut suorittaa näyttötutkintona
vuodesta 2000 lähtien. Näyttötutkintoja
säätelee siis laki ja asetus ammatillisesta aikuiskoulutuksesta.
Mutta nyt tässä esityksessä on kysymys
siitä, että näyttötutkintojen
avulla kehitettyjen näyttökokeiden, joilla siis
näyttötutkinnotkin on suoritettu, kehittelyn tuloksena
on tultu siihen päätökseen, että ne
olisivat hyvät myöskin opetussuunnitelmaperusteisessa
koulutuksessa osana arviointia ja osana laadunvarmistusta. Ammattiosaamisen
näyttö on osa opiskelijan arviointia siis tästä eteenpäin
ja opiskelija saa tutkintotodistuksen yhteydessä myös
näyttötodistuksen, joka kertoo enemmän,
millaista tutkintoonsa kuuluvaa ammatillista osaamista opiskelija
on eri tutkintonsa vaiheissa näytöissä osoittanut.
Tämä antaa paljon paremman mahdollisuuden tulevaisuudessa
työelämän edustajalle arvioida, onko tämä hänelle
soveltuva henkilö, kun hän sitten valitsee uusia
työntekijöitä.
Näytössä saatu arviointi otetaan
huomioon muun muassa muun arvioinnin ohessa päättötodistuksessa
ammatillisten opintokokonaisuuksien arvosanoja määriteltäessä.
Kaikki ammatilliset opintokokonaisuudet on näytettävä,
samoin muut valinnaiset opinnot, jos ne ovat ammatillisia. Vapaasti
valittavista opinnoista koulutuksen järjestäjä saa
päättää, järjestetäänkö näytöt.
Näin on suunniteltu. Näyttöjen määrä voi
vaihdella tutkinnoittain ja myös yksilöllisesti.
Tavoitteena on, että ne pysyisivät määrällisesti
kohtuullisina. Näyttöaineistoprojekteissa näyttömääriä on
kokeiltu ja testattu ja niissä on löydetty eri
tutkintoihin sopiva kohtuullinen määrä.
Sovellusmahdollisuuksia on monia.
Arvoisa herra puhemies! Monet koulutuksen järjestäjät,
jotka ovat olleet mukana kehittämässä näyttöaineistoja,
ovat pitäneet ne opetussuunnitelmassaan, vaikka niitä ei
ole vielä vakinaistettukaan. He ovat tehneet sen, koska
ovat pitäneet niitä hyvinä opiskelijan
osaamisen osoittajina muun arviointitoiminnan ohessa. Huoli on ollut
myös siitä, että asian lopettaminen tässä välissä vesittäisi
jotain sen toiminnan hyödystä ja hidastaisi uudelleenkäynnistymistä sitten,
kun säädökset ovat valmiit. Ongelmaksi
ovat kuitenkin muodostuneet näyttöjen arvioinnin
ja seurannan lisäkustannukset sen lisäksi, että työssäoppimisen
ohjaukset esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalla maksetaan jo muutenkin.
Muilla aloilla ei juurikaan makseta työssäoppimisen
ohjauksesta. Sehän tässä on tietysti
huomioitava.
Ihan esimerkinomaisesti: Eräässä sosiaali-
ja terveysalan oppilaitoksessa työssäoppimisen
organisaatio pyytää ohjausmaksua työssäoppimisen
päivältä 7 euroa/päivä,
suojavaatekustannus on 1 euro/päivä ja
näyttökustannukset 53 euroa/opiskelija/näyttö.
Oppilaitoksessa on kaikkiaan 620 lähihoitajaopiskelijaa,
jokaisella 2 näyttöä vuodessa, eli 620
opiskelijaa kertaa 2 näyttöä on yhtä kuin
1 240 näyttöä vuodessa. Kustannuksina
se tarkoittaa, että kun 53 euroa kerrotaan 1 240
näytöllä, se tarkoittaa 65 720
euroa vuodessa. Tämä summa siis menisi pelkästään
niihin näyttöihin, ja työssäoppimisen
ohjausmaksut ja se suojavaatekustannus tulevat tähän
lisäksi. Tässä oppilaitoksessa ne ovat
noin 220 000 euroa vuodessa. Näyttökokeet
osaamisen arviointikeinona on todellista laadun varmistamista, ja niiden
avulla esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalla voidaan lisätä potilasturvallisuutta
ja siten kaiken kaikkiaan terveyspalvelujen laatua, jonka varmasti
alan ihmisenä ministeri Haatainen ymmärtää oikein
hyvin. Elikkä tämä on hyvä asia, vielä korostan
sitä. Minä toivon, että myöskin muilla
aloilla nämä näyttökokeet otetaan
vakavasti. Mutta vieläkin kysyn, miten ihmeessä nämä rahoitetaan.
Minä en ole täysin vakuuttunut hallituksen esityksen
rahoitusajattelusta, miten nämä rahoitettaisiin,
koska se ei tule riittämään.
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Täällä kysyttiin,
kuinka tämä järjestelmä tullaan
ottamaan käyttöön. Koulutuksen järjestäjä tietysti
suunnittelee tämän näyttöjen
toteutuksen ja arvioinnin, ja se tehdään yhteistyössä työelämän
kanssa. Tietysti, kun uusi järjestelmä otetaan
käyttöön, opiskelijoille pitää myös
hyvin tiedottaa opintojen alkuvaiheessa siitä, miten ammattiosaamisen
näytöt vaikuttavat opintokokonaisuuksiin ja mitä roolia
ne näyttelevät myös tutkintotodistuksessa.
Nyt tähän näyttöjen käyttöönottoon,
alkuvaiheeseen, ollaan suunnittelemassa erillistä tukiohjelmaa,
jolla sitten tiedotetaan ja autetaan näitten näyttötutkintojen
suunnittelua ja toteuttamista. Rahoitusta täällä peräänkuulutettiin.
Rahoituksesta on sovittu kehysbudjetoinnin yhteydessä ja tässä on
arvioitu tämän valmistelutyön aikana tätä hallituksen
esitystä valmisteltaessa, että kustannukset olisivat
nyt 2006 2,6 miljoonaa euroa, jolta tasolta lähdetään
liikkeelle, ja sitten se laajenisi niin, että laajimmillaan
se olisi 5 miljoonan euron tasoa. Kehyksissä todellakin
tämä on nyt tältä osin huomioitu,
eli rahoituksen pitäisi olla kunnossa.
Arvoisa puhemies! Ed. Risikko otti esille sosiaali- ja terveydenhuoltoalan
koulutuksen ja myös ammattikorkeakoulutuksen. Se ei tähän
esitykseen sisälly, mutta sosiaali- ja terveydenhuollossa,
jos missä, on tämä osaamisen näyttö ja
konkreettisen ammattitaidon osaaminen ollut hyvin sisäänrakennettuna
koulutuksen sisällä, joten oikeastaan se ala on
ollut kaikista parhaiten tässä suhteessa jo tähän
mennessä hoidettu.
Keskustelu päättyy.