4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi arvonlisäverolain
muuttamisesta
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
arvonlisäverolain muuttamisesta johtuu siitä,
että hallitus runnoi läpi tilattavien lehtien
arvonlisäveron ja poisti niin sanotun nollaverokannan vuodesta
2012 alkaen, ja nythän tämä tilattavien
lehtien alvi on 10 prosenttia. Eli tällä arvonlisäverolain
muutoksella paikataan hallituksen aiemmin tekemää virhettä kaiken
kaikkiaan.
Silloin kun se laki muutettiin, hallitus teki huonoa työtä myös
lainvalmistelun osalta ja jätti lakiin porsaanreiän,
joka mahdollistaa ja mahdollisti sen, että esimerkiksi
Ahvenanmaalta tulevilla lehdillä on verottomuus edelleenkin.
Ja nyt kun koko lehtiala, media-ala, on murroksessa, tämän
lain voimaantulo — siis arvonlisäveron voimaantulo
näille tilattaville aikakauslehdille — tarkoitti
sitä, että kustantajat rupesivat selvittämään,
voisivatko he kiertää tätä alvin maksamista
sillä tavalla, että lehti saatettaisiin painaa
Suomessa ihan missä tahansa painossa edelleen mutta käytettäisiin
sitten Ahvenanmaalla, laitettaisiin siihen niin sanotusti osoitelappuja,
tuotaisiin takaisin tänne Manner-Suomeen ja sitten jaettaisiin.
Ja tämä alvi jäisi sitten, sitä ei tarvitsisi
maksaa, eli laki sallisi sen.
Tämä asia nousi esille omaan tietoisuuteeni noin
reilu vuosi sitten painotalojen kautta, joissa arvioitiin, että tämä on
erittäin todellinen tilanne, että tätä ruvetaan
käyttämään tämmöisenä veronkierron
konstina ja kierrätetään lehtiä Ahvenanmaan
kautta. Tässä asiassa heräsivät
monet muutkin tahot, muun muassa Teollisuusalojen ammattiliitto
TEAM nousi tässä asiassa puheenjohtajansa Timo
Vallitun kautta vuosi sitten julkisuuteen, ja sitä ruvettiin
sitten VM:ssä, valtiovarainministeriön vero-osastolla,
selvittämään. Ja kieltämättä täytyy
sanoa, nyt kun katsotaan tätä hallituksen esitystä,
että ei tästä tullut hyvä kyllä nyttenkään:
paikattiin yhtä ongelmaa ja aiheutettiin sitten yksityishenkilöille
taas uusi ongelma.
Tämä sinänsä korjaa sen
ongelman, että voidaan kiertää veroja
ja välttää tätä alvia
kierrättämällä Ahvenanmaan kautta,
mutta sitten tässä on suuri ongelma se, että tämä aiheuttaa
yksityishenkilöille myös uusia huolia ja maksuja
ja erityisesti ahvenanmaalaisille. Tähän on kiinnittänyt
huomiota valtioneuvosto: viime vappuaattona, kun tämä oli
valtioneuvoston käsittelyssä, valtioneuvosto jätti
lausuman hyväksyessään hallituksen esityksen,
ja valtioneuvoston lausuma kuuluu näin: "Ehdotettu malli
verokeinottelun ratkaisemiseksi tuo mukanaan uusia mutkistavia velvollisuuksia
yksityishenkilöille. Yksityishenkilö, joka tilaisi
yksittäistä aikakauslehteä esimerkiksi
Yhdysvalloista tai Norjasta, joutuisi tulevaisuudessa antamaan veroilmoituksen tullille
ennakkoon. Sama koskee Ahvenanmaalla asuvia yksityishenkilöitä,
jotka tilaisivat aikakauslehtiä Manner-Suomesta tai Ruotsista,
mikä tarkoittaa, että esitys koskisi erittäin
huomattavaa määrää yksityishenkilöitä Ahvenanmaalla. Muutoksen
astuttua voimaan on perusteltua arvioida lakimuutoksen todellisia
vaikutuksia yksityishenkilöihin ja heidän lehtituontiinsa."
Pidän ongelmallisena sitä, että tällä hallituksen
esityksellä, jonka piti paikata ja parantaa sitä lakia,
mihin se porsaanreikä jäi, synnytettiin nyt taas
uusi ongelma. En pidä hyvänä lainsäädäntövalmisteluna
sitä, että vero-osastolla ei tätä kohtaa
nyt ratkaistu. Tämä lausuma kertoo siitä.
Itse mietin sitä, onko vielä mahdollista valtiovarainvaliokunnan
käsittelyssä ja verojaoston käsitellessä tätä asiaa
löytää tähän asiaan
ratkaisu. Minusta tämä on vähän
liian löysä ajatus, että sitten kun ensi
vuoden alussa tämä uusi arvonlisäverolain
muutos astuu voimaan, niin sen jälkeen arvioidaan näitä vaikutuksia
yksityishenkilöihin. Itse ajattelisin, että valtiovarainvaliokunnan
pitää jo tässä kohtaa pystyä tätä arvioimaan.
Joku on sanonut, että eihän tämä nyt
mitään, että niin sanotusti kustantamot
tällä tavalla tätä veroa olisivat
voineet kiertää, mutta pidän kyllä ihan
merkittävänä sitä arviota, että ehkä noin
30 miljoonaa euroa on se veromenetys, jos annettaisiin nykylain
olla sellaisenaan. Eli kannatan tätä lakimuutosta,
mutta toivon, että tähän löydetään äkkiä ratkaisu
yksityishenkilöitten osalta.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Inledningsvis vill jag tacka kollegan,
ledamoten Vehviläinen för det inlägg
vi just hörde. Jag är ju förstås
inne på samma linje.
Det lagförslag vi nu fått till riksdagen
borde aldrig ha kommit hit. Det handlar om att det skatteundantag Åland
har inom EU och ursprungligen syftande till att Åland skulle
få behålla sina transporter, sina färjtransporter
som är så viktiga för ett örike,
har kommit att utnyttjas för ren och skär skatteflykt.
När jag säger att lagförslaget inte
borde ha kommit hit så är det för att
verksamheten borde ha stoppats för länge sedan.
Finansministeriet fick nog när, som det sägs i
propositionen, en aktör inom handeln som etablerat sig
på Åland koncentrerat funktioner i anknytning
till tidnings- och tidskriftsdistribution till den del av Åland som
ligger geografiskt mycket nära riket för att på så sätt
få så låga kostnader som möjligt
och så stor vinst som möjligt.
Nu blir det slut på denna skatteflykt men det får,
som vi just hörde, andra för enskilda åländska
privatpersoner helt orimliga konsekvenser. Men det kommer att gälla
alla privatpersoner i det här landet. I fortsättningen
måste alla, och jag upprepar alla, privatpersoner i det
här landet som prenumererat på eller beställer
en enskild tidskrift från exempelvis USA eller Norge i
förväg ge en skattedeklaration till Tullen. Det är
mycket illa, och vad det innebär i form av utökad
byråkrati och utökade kostnader, det kan vi bara
ana.
Men för ålänningarna handlar det
inte bara om tidskrifter med sitt ursprung utanför EU utan även
tidskrifter härifrån riket och framför
allt från Sverige. Det finns ingen produktion av tidskrifter
på Åland och de flesta kommer därför från
Sverige. Det är naturligt på grund av att man har
gemensam kultur och ett gemensamt språk, och nu börjar
vi närma oss kärnan i Ålands självstyrelse:
skyddet för språket och kulturen.
Är det förenligt med syftet med Ålands
självstyrelse att uppställa sådana orimliga
hinder för tillgången till tidskrifter på sitt
eget modersmål? Ja, det är en fråga som
grundlagsutskottet nu får fundera över. Vad innebär
pressfrihet för ålänningarna? Kan man
inskränka tillgången på tidskrifter på det
egna modersmålet på det här sättet?
Ja, det är frågor för grundlagsutskottet
att begrunda.
Hade det varit möjligt att i lagen skapa ett undantag
för åländska privatpersoner, eller kanske för
alla privatpersoner, och på det sättet jämställa ålänningarna
med landets övriga medborgare och ändå uppfylla
lagens syften, nämligen att stoppa dagens skatteflykt?
Ja, det är frågor som grundlags-, eller som man
också kan kalla det, Ålandsutskottet nu får
fundera över.
Att det även i statsrådet funnits stor tveksamhet
till denna proposition kan man se av de uttalanden som
gjordes vid ärendets behandling i statsrådet och
som kollegan Vehviläinen läste upp i sin helhet.
Det avslutas med att man säger att man ska utvärdera
dessa faktiska effekter när lagen trätt i kraft,
men jag anser att grundlagsutskottet ska fundera på den
frågan redan nu och inte vänta på någon
utvärdering.
I sammanhanget när man konstaterar skatteflykt ska
det också nämnas att det finns ett uttalande,
förhandsavgörande, av Centralskattenämnden
där man godkänt detta förfarande som vi
alltså nu avser att sätta stopp för.
Slutligen, herr talman: i den här propositionen talas
det om Fastlands-Finland, och man kan då fråga
sig om det också finns ett Fastlands-Sverige. Nej, den
korrekta termen är landskapet Åland och riket,
som det står i självstyrelselagen, och
till dess att självstyrelselagen ändras på den
punkten är det enbart termen riket som ska användas.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Marraskuussa 2011 äänestimme
tässä salissa lehtien arvonlisäveron
korotuksesta. Jos sitä lakia ei oltaisi viety läpi,
emme olisi tässä tilanteessa kuin nyt. Sen jälkeen
esimerkiksi moni kokoomuslainen kansanedustaja on tullut julkisuuteen
ja paheksunut tätä mutta kuitenkin on ollut tässä äänestyksessä mukana
eli on kannattanut sitä, että lehdille arvonlisävero
tulee. Sen piti tuoda 90 miljoonaa euroa valtion budjettiin, mutta
heti ennen päätöstä ja päätöksen
jälkeen media-alalta on ilmennyt, että näin
ei tule käymään. Päinvastoin
olemme menettäneet sen seurauksena työpaikkoja
media-alalta, ja aika kovassa kriisissä siellä monella
tasolla, sekä paikallis- että maakuntatasolla,
ollaan tällä hetkellä.
Siksi minusta on ihmeellistä, että kun tehdään ensin
huonoa lainsäädäntöä,
niin sitten sitä paikataan toisella huonolla lainsäädännöllä,
joka aiheuttaa lisää byrokratiaa. Jos harmaan
talouden torjunta on tätä, että yksityisihmiset
täyttelevät erilaisia blanketteja, jos tilaavat
ulkomailta tuotteita, niin tämä on aika naurettavalla
tasolla, kun sen sijaan pitäisi puuttua suuriin rahavirtoihin, joita
jatkuvasti meiltä katoaa veroparatiiseihin. Sinänsä,
jos tähän verovapausalueasiaan halutaan puuttua,
itse asiassa olen ymmärtänyt, että onko
siellä Ahvenanmaalla myös pakettiliikenteen postitusta
aivan samaan tapaan. Jos joku muu maakunta Suomessa saisi samanlaisen
veroedun, epäilen, että se menestyisi aika hyvin.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kokoomus ja keskusta ovat porvarillisia puolueita, mutta
yksi asia erottaa nämä puolueet: Keskusta uskoo
siihen, että elinkeinoelämä toimii pelkästään
tuilla ja tuilla pitää kaikki vanha pyrkiä säilyttämään,
ja yhteiskunta näin vähitellen supistuu ja kurjistuu.
Sen sijaan kokoomuksen näkemys on se, että kaikilla
yrityksillä pitää olla yhdenmukaiset
kilpailuedellytykset, reilut säännöt ja
pyritään luomaan uutta, kasvattamaan talouden
kakkua ja sitä kautta pyritään parantamaan hyvinvointia
yhteiskunnassa. Uskon, että kokoomuksen konsepti lopulta
tulee joka tapauksessa voittamaan, ja tähän tulee
suomalainen yhteiskuntakin pohjautumaan.
Mitä tulee lehtien arvonlisäveroon, niin se, että lehdetkin
maksavat saman arvonlisäveron kuten muutkin painotuotteet,
on sinänsä lähtökohtaisesti
perusteltua. Olennaista kuitenkin tässä hallituksen
esityksessä on se, että Ahvenanmaa aikanaan jättäytyi
EU:n ja Suomen veroalueen ulkopuolelle ja sillä se sai
tiettyjä etuisuuksia, kuten lauttaliikenteeseen muun muassa
tax-free-myynnin. Tämä oli varmasti tarkoituksenmukainen
ratkaisu Ahvenanmaan osalta. No, tietysti se, että Ahvenanmaa
on Suomen veroalueen ulkopuolella, aiheuttaa tiettyjä ongelmia,
ja niitä ongelmia on tässä vuosien varrella
pyritty ratkaisemaan. Nyt viime aikoina on tapahtunut tietty käytäntö,
jossa hyvin pieniä lähetyksiä lähetetään
Ahvenanmaan kautta ja pyritään tällä tavalla
välttämään arvonlisävero,
ja tietysti tämä ei ole tarkoituksenmukaista.
Tietysti verottajan kannalta ongelma on se, että kauhean
pieniä eriä ei ylipäätänsä kannattaisi
verottaa.
Sanomalehtien osalta oli tehtävä jotakin,
ja hallitus pyrkii nyt tässä yhteydessä ratkaisemaan tämän
ongelman mutta valitettavasti hyvin byrokraattisella tavalla. Täytyy
sanoa, että on hyvin tärkeätä,
että tämä lakiesitys arvioidaan eduskunnassa
hyvin huolellisesti. Asia lähetettiin perustuslakivaliokuntaan.
Mielestäni perustuslaillisia ongelmia tässä ei
ole, mutta kun perustuslakivaliokunta on kuitenkin Ahvenanmaan aseman kannalta
keskeinen valiokunta, on hyvä, että valiokunta
antaa lausunnon. Mutta valtiovarainvaliokunnan puolesta vakuutan,
että valtiovarainvaliokunta paneutuu tähän
hallituksen esitykseen ja huolellisesti arvioi sen käytännön
vaikutukset ja myöskin miettii sitä, olisiko joitakin muita
tapoja, joilla tämä ongelma voitaisiin ratkaista
ja pitää huolta siitä, että verotusta
ei pyritä merkittävällä tavalla
kiertämään.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Sasi tuossa viittasi siihen,
että minkäänlaisia etuisuuksia tai tukia
ei millekään alalle sopisi antaa. Onko edustaja
Sasi sitten sitä mieltä, että tämä arvonlisäverokanta,
joka nytkin jaetuilla lehdillä on, on liian matala? Pitäisikö se nostaa
samaan arvonlisäverokantaan, missä kaikki muukin
on, että tätä alaa ei ikään
kuin subventoitaisi? Kyllä keskustan mielestä on
tärkeää, että lehtien tasa-arvoistava
vaikutus jatkossakin säilyy, että ihmiset voivat
lukea eri puolilla maata painettua tekstiä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Niin kuin tässäkin, kepu
on verotukien kannalla, ja sen takia Suomen valtiontalous on siinä tilanteessa,
missä se tällä hetkellä valitettavasti
on, ja keskustasta ei ole nytkään kovinkaan paljon
apua tämän vajeen supistamisessa.
Olennaista on se, että painotuotteet ovat samassa verokategoriassa:
kirjat ovat aina olleet alimmassa arvonlisäverokategoriassa,
aikaisemmin 9, nyt 10 prosenttia, ja nyt lehdet ovat samassa kategoriassa
kuin painotuotteet eli kirjat, ja tämä on oikea
ja oikeudenmukainen verokanta lehdille. Mitä tulee sitten
muuhun mediatoimintaan, siellä verokanta on tällä hetkellä 24,
eli siellä on kaikkein korkein verokanta, ja itse olen työskennellyt
sen puolesta, että kun tulee tapahtumaan lehtimaailmassa
siirtymä digitaaliseen viestintään, meidän
pitäisi saada myöskin nämä digitaaliset
lehdet 10 prosentin arvonlisäveron piiriin. Eli lehdet,
riippumatta siitä, missä muodossa ne julkaistaan,
olisivat saman veron piirissä. Mutta aikaisemminhan tämä ero
oli huima, kun oli nolla prosenttia ja 23 tai 24 prosenttia, ja on
tärkeätä, että näitä veroeroja
supistetaan ja annetaan mahdollisuus lehdille siirtyä uuteen
ja tehokkaaseen ja parempaan teknologiaan.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt en oikein ymmärrä: äsken
vastustitte sitä, että tällaista subventiota
on, ja nyt kuitenkin sitten esitätte, että tähän
alempaan verokantaan pitäisi digitaalisten lehtien osalta
päästä. Mielestäni tässä on
hyvin vahva ristiriita.
Sen sijaan jos verrataan kokoomuksen ja keskustan linjaa, ajattelisin,
että keskustan mielestä on tärkeää,
että ne verokertymät kyllä tulisivat Suomeen,
mitä tällä hetkellä hyvin paljon
pakenee muihin maihin, ja toivoisinkin, että hallitus vähän
vahvemmin kiinnittäisi huomiota harmaaseen talouteen, esimerkiksi
siihen, mitä rahavirtoja hallintarekisterin ja muitten
kautta menee teille tietymättömille niin, että verokertymät
niistä eivät Suomea auta. Toivoisin, että kokoomus ei
aina vastustaisi tällaisia asioita, vaan olisi rohkeasti
siellä hallituksessakin tällaisia asioita eteenpäin
viemässä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Viimeisenä puheenvuoronani tässä asiassa
totean, että kokoomus on oikeudenmukaisten ja reilujen sääntöjen
kannalla. Se tarkoittaa sitä, että jos meillä on
julkaisutoimintaa, niin kaikella julkaisutoiminnalla pitäisi
olla sama arvonlisävero ja se ei saisi riippua siitä,
onko se painettu lehti ja kuinka monta kertaa se lehti ilmestyy,
jaetaan, tai onko se digitaalinen lehti, vaan kaikilla pitäisi olla
yksi ja sama ja alempi arvonlisäverokanta.
Tietysti keskustalle tyypillistä on se, että ongelmat
ratkaistaan sillä, että vero on nolla. Eihän silloin
tietysti synny mitään vero-ongelmia, jos veroa
ei peritä lainkaan. Mutta yhteiskuntakin tarvitsee maatalouden
tukemiseksi ja hyvinvointipalveluitten ylläpitämiseksi
myöskin verotuloja.
Keskustelu päättyi.