Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys laiksi valtion yksikköjen ja toimintojen sijoittamista
koskevasta toimivallasta. Tämä hallituksen esitys
sai lähetekeskustelussa varsin laajaa puoltoa ja keskustelu
oli hyvin yksituumaista. Myös valiokuntakäsittely oli
yksimielinen. Hallintovaliokunnassa nähtiin, että tarvetta
tällaiseen toimintaan on jatkossa enenevästi.
Toisaalta uskoimme, että mahdollisuuskin tähän
voi lähivuosina toteutua aiempaa paremmin. Kyseessähän
on keskushallinnon rakenteiden uudistaminen ja siihen liittyvät
järjestelyt, joita parhaillaan tehdään.
On selvää, että valtion toimintojen ja
yksikköjen uudelleensijoittamisen tarve tulee lisääntymään
lähivuosina yksinomaan työvoimasyistä.
Onnellisin tilanne olisi tietysti se, että ratkaisut
voitaisiin tehdä yhteistyössä henkilöstön kanssa
ja vielä niin, että henkilöstön
asema, niin kuin valiokunta pitää tärkeänä,
voitaisiin mahdollisimman hyvin turvata tulevissa uudelleenorganisoinneissa
ja yksikköjen sijoittamisissa. Hallintovaliokunta siis
korostaa, että henkilöstön asema on turvattava
niin, että ketään ei velvoiteta ilman
omaa suostumustaan siirtymään uudelle sijaintipaikkakunnalle,
kun näitä toimintoja tai tehtäviä järjestellään
uudella tavalla.
Kuten totesin, mahdollisuus tällaisiin ratkaisuihin
tulee jo senkin vuoksi, että valtion palveluksessa oleva
henkilöstö on myös ikääntymässä ja
siirtymässä eläkkeelle. Näin
ollen vaihtuvuutta tulee kymmenen vuoden sisällä erittäin
paljon.
Arvoisa puhemies! Eilen lähetekeskustelussa oli hallituksen
esitys aluekehityslaiksi. Laajasti keskustelussa nostettiin esille
tarve työllisyyden tasaisemmaksi toteuttamiseksi kautta
maan ja työpaikkojen saamiseksi sinne, missä on
osaavaa, nuorta työvoimaa. Tällä tavoin
kyettäisiin hillitsemään muuttoliikettä,
joka on yksi yhteiskuntamme vaikeimpia kysymyksiä tällä hetkellä liian
korkean työttömyyden lisäksi. Siis tapahtuu hyvin
paljon sellaista hallitsematonta muuttoliikettä, joka heijastuu
ylikuumenemisena ja kiristyvänä kilpailuna eritoten
näillä Pääkaupunkiseudun alueilla
ja eräillä muilla kasvukeskuspaikkakunnilla.
Arvoisa puhemies! Tässä kysymys on todella vain
toimivalta-asiasta ja siitä, että tulevaisuudessa,
kun on välttämätöntä joko
tehdä uusia yksikköjen sijoittamisia tai organisoida
uudelleen valtion toimintoja, niin kaikissa näissä tilanteissa
tehtäisiin alueellinen sijoittamisselvitys. Tätä hallintovaliokunta
lausumaehdotuksessaan edellyttää. On tärkeää,
että toiminnot arvioidaan ennen päätöksentekoa
myös ja erityisesti alueellisesta näkökulmasta
ja niin, että palvelut voitaisiin myös toteuttaa
ja tuottaa mahdollisimman lähellä kansalaisia
ja vielä niin, että valtionkin hoidettavana olevat
tehtävät voisivat tasaisemmin sijoittua kautta
maan.
Nythän tilanne on ollut se, että valtion palveluksessa
oleva henkilöstö on maakunnista merkittävästi
vähentynyt ja sitten vastaavasti täällä Pääkaupunkiseudulla
keskushallinnon kasvun, laajenemisen ja tehtävien lisääntymisen,
myötä henkilöstö on lisääntynyt.
Jatkossa pitää tilannetta siis arvioida uudelta pohjalta
ja käyttäen uutta tietoyhteiskunnan suomaa mahdollisuutta
entistä selkeämmin myös hyväksi
niin, että tehtäviä voidaan hoitaa tasaisemmin
kautta maan, niin kuin meillä Suomessa varmasti mahdollista
on.
Mirja Ryynänen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun hajasijoitusta kovin usein puheissa joko
vastustetaan tai toisaalta vähätellään,
haluaisin korostaa paria asiaa, jotka ed. Väistö tietysti
jo toi esille.
Ensinnäkin, hajasijoitus tietenkin on vain yksi keino
muiden keinojen lisäksi ja ohella puuttua alueelliseen
epätasapainoon ja ohjata aktiivisti toimintojen sijoittumista
tasapainoisemmin. Kun yksityisen sektorin painotukset määräytyvät markkinaehtoisesti,
niin julkinen valta voi tilannetta parantaa juuri ohjaamalla toimintoja
tasapainottavasti, ja näin samalla parannetaan myöskin
yksityisen sektorin toimintaedellytyksiä, kun ajatellaan
työvoiman, asuntojen, palvelujen saantia ja vakaata hintatasoa
jne. Myös kansallisen kilpailukykymme kannalta on hyvin
tärkeää, että Helsinki pystyy
puolestaan ottamaan vastaan korkean osaamisen kansainvälistä yritystoimintaa.
Elikkä etu on tässä yhteinen ja vastakkainasettelu,
jota aina julkisuudessa näkee, on täysin tarpeetonta.
Uusi teknologia todella mahdollistaa tuhansien ja tuhansien julkisen
sektorin työpaikkojen syntymisen ruuhka-alueitten ulkopuolelle.
Eli uushajasijoitus on mahdollista ja se on toteutettava asteittain
ja henkilöstön ehdoilla.
Mutta todella tämä suuntaus viime vuosina
on ollut tarkalleen päinvastainen, ja karsinta on oikeastaan
koskenut vaan alueitten työpaikkoja, ja pääkaupungissa
taas keskushallinto on paisunut koko ajan. Eli tarvitaan kaikkia
keinoja kielteisen keskittymisen kierteen katkaisemiseksi ja myönteisten
mahdollisuuksien avaamiseksi. Oikein toteutettuna hajasijoitus on
yksi käyttökelpoinen keino.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jos tekee jonkinlaista analyysia tämän
eduskunnan kolmesta ensimmäisestä vuodesta, niin
voidaan todeta, että kun jätetään
Pääkaupunkiseudun kansanedustajat ulkopuolelle,
niin yleisesti kansanedustajien valmius hajasijoitukseen on paljon
suurempi kuin hallituksen valmius. Se näytelmä huipentui
Maaseutuvirastoa koskevaan keskusteluun viime syksynä.
Tämän hallituksen esityksen aikaisemmissa käsittelyvaiheissa
on puhuttu Maaseutuvirasto-hankkeesta hyvin voimakkaasti ja monelta
eri taholta tässä salissa.
Todettakoon nyt pöytäkirjaan se, että tämän keskustelun
seurauksena maa- ja metsätalousministeriössä on
asetettu työryhmä selvittämään, kuinka
ministeriön eri yksiköitä voidaan sijoittaa
muualle kuin Pääkaupunkiseudulle. Toivotaan nyt
hartaasti, että tämä ei tule olemaan
sellaista näennäispuuhastelua vaan todellista
tulokseen pyrkivää toimeliaisuutta. Jos jossakin
niin maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla tämmöinen
varsinainen hajasijoitus on paikallaan ja erikoisesti, kun myöskin
verkostotoimistojärjestelmä on nykyisin täysin
mahdollinen.
Pirkko Peltomo /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Hallitus on kuitenkin jo päässyt
liikkeelle hajasijoittamisessa. Porilaiskansanedustajana voin tietysti
olla osittain tyytyväinen siihen, että valtakunnallinen
hätäkeskusyksikkö sijoitettiin Poriin.
Rovaniemi tulee saamaan tietohallintoyksikön ja Riihimäki
asehallintoyksikön. Miksi Pori sai hätäkeskusyksikön?
Selvitysten mukaan Porissa on vähiten valtion työpaikkoja,
ja muutenkin koko Satakunta on jäänyt valtion
investoinneissa ja tukimarkoissa jälkeen, kun Satakuntaa
verrataan muihin maakuntiin.
Mutta nämä hajasijoitukset olivat vasta alkua. Todellakin
toivon, että tästä jatketaan uusilla
hajasijoituspäätöksillä.
Keskustelu päättyy.