5) Laki ETA-maiden ulkopuolelta tulevien henkilöiden
ja yhteisöjen kiinteistönhankinnasta ja vuokrauksesta
Markku Rossi /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Lakialoitteessani esitän säädettäväksi
lain Eta-maiden ulkopuolelta tulevien tahojen toiminnan sääntelystä ja
rajoituksista kiinteistöjen hankintaan ja vuokraukseen
Suomessa.
Ulkomaalaisten tahojen kiinteistöomistukset edustavat
vielä toistaiseksi määrältään
varsin pientä osaa vuosittain tehtävistä kiinteistökaupoista.
Koska nähtävissä on lisääntyvää kiinnostusta
suomalaiseen kiinteistönomistukseen, on mielestäni
tarpeen määritellä lainsäädännön
keinoin kiinteistöjen hankinnan ja niiden käytön
pelisäännöt.
Tässä yhteydessä on hyvä muistaa,
että eduskunta sääti vuonna 1992 lain,
jossa rajoitettiin ulkomaalaisten kiinteistönhankintaa
Suomessa. Kun Suomi 1995 liittyi Euroopan unioniin, saimme viiden
vuoden siirtymäajan tälle laille, joten se jouduttiin
kumoamaan vuoden 2000 alusta. Silloin olisi ollut kumoamisen sijasta
mahdollisuus muuttaa lakia niin, että Eta-maiden ulkopuoliset
tahot olisivat jääneet edelleen lain piiriin.
Niin ei kuitenkaan jostain syystä menetelty. Nyt nämä kiinteistöhankinnat
ovat koko ajan kasvussa, ja siksi on hyvä varautua mahdollisiin ongelmiin,
ennen kuin niitä alkaa nykyistä laajemmassa mitassa
esiintyä.
Julkisuudessa esiintyneet ongelmat ovat koskeneet lähes
pääasiassa venäläistahojen kiinteistöhankintoja.
Se, miksi juuri venäläisten osuudesta puhutaan,
johtuu yksinkertaisesti siitä, että he ovat suurin
ryhmä ulkomaalaisia kiinteistön ostajia. Myös
heidän tekemänsä yksityiset kaupat ovat
usein huomattavasti keskivertoa kiinteistökauppaa suurempia.
On myös käynyt ilmi, että venäläisten
kiinteistövälittäjien toiminnassa on
ilmennyt jonkin verran epäterveitä piirteitä.
Lakialoitetta ei ole suunnattu ketään vastaan. Siinä ei
mainita nimeltä Venäjää tai
Kiinaa tai mitään muutakaan lakiesityksen tarkoittamaa
ulkomaalaistahoa. Tarkoitus on ainoastaan selkeyttää pelin
sääntöjä ja huolehtia siitä,
että ulkomaalaisen hankkimaa kiinteistöä käytetään
aiottuun tarkoitukseen ja yhteiskunnalliset velvoitteet kuten verot
ja maksut tulevat asianmukaisesti hoidetuiksi. Lakialoitteessa ei
sinällään kielletä kiinteistön
myyntiä. Siinä kielletään ostaminen Eta-alueen
ulkopuoliselta taholta. On turha puhua, että Eta-alueen
ulkopuolisten tahojen ostot kieltävällä lailla
rajoitettaisiin tosiasiallisesti kiinteistökauppaa, asuuhan
Eta-alueella yli 300 miljoonaa ihmistä, joten potentiaalia
ostamiseen kyllä riittää. Lisäksi
EU-maissa asuu pysyvästi useita miljoonia ulkomaalaisia,
jotka lakialoitteessa tietyin ehdoin rinnastetaan Eta-maiden kansalaisiin.
Kiinteistön vuokraus on hyvä vaihtoehto niin asumiseen,
vapaa-ajan tarkoituksiin kuin yritystoimintaankin, ja onhan se myös
ostamista huomattavasti edullisempi tapa. Suomi on toimiva yhteiskunta,
jossa kiinteistönvuokraaja voi olla turvallisella mielellä käytön
suhteen. Eikä vuokraaminen ole kiinteistönomistajalle
huono vaihtoehto, se saattaa osoittautua pitkällä aikavälillä jopa
myyntiä tuottavammaksi.
Herra puhemies! Ulkomaalaisten hankkimat kiinteistöt
ovat vaikuttaneet merkittävästi kiinteistöjen
hinnanmuodostukseen. Tämä korostuu erityisesti
Itä- ja Kaakkois-Suomen alueella, mutta lisääntyvässä määrin
myös muualla Suomessa. Lisäksi ulkomaalaisten
hankkimat kiinteistöt ovat monessa tapauksessa kooltaan
suuria ja sijaitsevat usein luonto- ja muilta arvoiltaan merkittävissä paikoissa.
Erityisesti tämä koskee ranta-alueelta hankittuja
kiinteistöjä.
Pidän lyhytnäköisenä muun
muassa kuntien omistuksessa olevien kiinteistöjen ja maa-alueiden
myyntiä ulkomaalaisille. Uusien asukkaiden saanti ja mahdollinen,
lähinnä vapaa-ajan viettoon liittyvän
yritystoiminnan tulo paikkakunnalle sekä helpotus talousongelmiin
eivät ole mielestäni perusteltuja syitä.
Saadun kauppahinnan vaikutus talousongelmiin on kertaluontoinen
ja parhaassakin tapauksessa varsin vähäinen. Samoin
uusien asukkaiden tulo ja yritystoiminnan syntyminen eivät
ole ainakaan merkittävästi toteutuneet.
Oleellinen asia on myös niin sanotun vastavuoroisuusperiaatteen
puuttuminen. Jos maanhankinta ulkomaalaiselle Suomesta on mahdollista,
tulisi sen olla vastavuoroisesti mahdollista myös suomalaisille
kyseisessä maassa. Esimerkiksi Venäjällä tämä ei
ole mahdollista.
Lakialoitteessa ei puututa jo olemassa oleviin ulkomaalaisomistuksiin
niin, että omistajalla olisi syytä pelätä omaisuutensa
suojaa. Keneltäkään ei oteta mitään
pois eikä kenenkään jo olemassa olevaa
omistusta muutoinkaan loukata. Aloitteessa on ainoastaan määritelty
muutamia kiinteistön käyttöön
liittyviä ehtoja, joista suurimman osan pitäisi
jo sinällään olla itsestäänselvyyksiä.
Kun kyseessä on normaali ja rehellinen, asiansa hoitava
kiinteistönomistaja, hän voi olla täysin
turvallisella mielellä. En myöskään
näe syytä, miksi aloitteen kaltainen lainsäädäntö vähentäisi
kiinnostusta sijoittumisesta ja sijoittamisesta Suomeen. Miksi niin
tapahtuisi? Ei maan omistaminen sinällänsä ole
merkittävää ja merkitsevää investoinnin
kannalta. Merkitsevää on, mitä maalla
tehdään, mitä siihen rakennetaan, mitä tuotetaan
tai minkälaisia palveluja tarjotaan.
Arvoisa herra puhemies! Vaikka Suomen EU-jäsenyys rajoittaa
joiltakin osin merkittävästikin kansallista lainsäädäntöä,
on siitä huolimatta tärkeätä,
että turvataan kansallisomaisuuden, kansallisten arvojen
ja strategisesti tärkeiden alueiden ja toimintojen säilyminen
mahdollisimman pitkälle kansallisen päätöksenteon
piirissä säilyttäen silti Suomen maine
mahdollisimman ulkomaalaisystävällisenä,
joustavana ja oikeudenmukaisena valtiona. Tämän
vuoksi katson, että on tarpeen 1) tarkentaa ulkomaalaisten
jo hankkimien kiinteistöjen käytön ja
yhteiskunnallisten velvoitteiden asianmukaista hoitamista, 2) siirtyä ulkomaalaisten
omistuksen suhteen vastavuoroisuusperiaatteen noudattamiseen lakiesityksessä ilmenevällä
tavalla
sekä 3) hyödyntää ulkomaalaisten
toimijoiden myönteiset vaikutukset Suomelle sallimalla
kiinteistöjen vuokraaminen ja niiden asianmukainen käyttö.
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä asia on ollut kovasti
esillä viime aikoina julkisessa keskustelussa, ja pidän
hyvänä sitä, että siitä asiasta
nyt myöskin keskustellaan täällä eduskunnassa
ja että tällainen esitys on tehty, jotta voidaan
asialliselta pohjalta katsoa tosiasioita. Pidän myöskin
erittäin tärkeänä sitä,
että puhutaan vastavuoroisuudesta. Ei voi olla oikein,
että Eta-alueen ulkopuoliset maat voivat ostaa Suomesta
kiinteistöjä ja tontteja, mutta suomalaiset eivät
vastaavasti voi harjoittaa vastaavaa toimintaa ulkomailla. Eli on erittäin
tervetullutta, että tämä asia tulee nyt
täällä keskusteluun ja käsittelyyn,
ja siitä kiitän ed. Rossia.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! EU-jäsenyyden alla täällä salissa
käsiteltiin EU:n ulkopuolisen ja ylipäänsä ulkomaalaisen
maanomistuksen rajoitteita. Silloin olin häviävällä puolella.
Eduskunnassa oli varsin vahvaa halua kuitenkin paremmin vaikuttaa
ulkomaiseen maanomistukseen. Nyt tältä osin selvästi
tämä asia on lähtenyt käsistä,
kun tämä asia on jäänyt ikään
kuin kunnan ja isännän tasolla hallittavaksi.
Pitää ehdottomasti olla laajempi tarkastelu näissä maanomistusjärjestelyissä.
Se liittyy tietysti osin turvallisuuspuoleen, rahaliikenteeseen
liittyviin selvitystarpeisiin mutta erityisesti myöskin
maankäytön näkökulmaan. On selvää,
että tällä hetkellä hintakehitys
on karkaamassa suomalaisten käsistä eräillä alueilla.
Ja myöskin sitten on selvästi nähtävissä,
jos kunnan rakennustarkastajat tekevät ratkaisuja, että kansallismaisema
on Kilpisjärven kaltainen, mikä on tällä hetkellä se
tilanne. Pitäisi pystyä jonkin kuntaa laajemman
tason tarkastelemaan näitä asioita. (Puhemies:
Minuutti!) Kilpisjärvi on surullinen esimerkki tästä asiasta.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rossi on tehnyt erittäin
tärkeän aloitteen. Voidaan kysyä, kuinka
kauan suomalaisten päättäjien toimimattomuus
venäläisten kiinteistö- ja maakauppa-asiassa
jatkuu. Miksi annamme EU- ja Eta-alueen ulkopuolisten henkilöiden
ja yritysten ostaa Suomesta kiinteistöjä ja maata?
Eihän meilläkään ole oikeutta
käydä esimerkiksi Siperiassa tai Valko-Venäjällä ostamassa
kiinteistöjä tai maa-alueita.
Pidän tarpeellisena sekä Suomen eduskunnan että Venäjän
duuman hyväksymiä lakeja, jotka toteuttavat tasavertaisuuden
kiinteistön- ja maanostossa. Koska Venäjän
poliittisella johdolla ei ole halua muuttaa lainsäädäntöään,
pitää myös eduskunnan miettiä toimiaan
vastavuoroisesti. Venäläisten täysin
valvomaton oikeus ostaa kiinteistöjä ja maata
paikoista, joilla Suomen kannalta saattaa olla strategista merkitystä,
ei ole viisasta. Ei voida kuvitellakaan, että Venäjällä hyväksyttäisiin
suomalaisten kiinteistö- ja maakauppoja heidän
strategisilla alueillaan. Miksi meidän pitäisi
hyväksyä se, että näin voidaan
tehdä Suomessa? Jos venäläisten kiinteistö-
ja maakauppoja ei haluta rajoittaa, pitäisi sitten säätää kaupoille
tuntuva vero. Todennäköisesti sekään
ei vaikuta. Yhtenä edellytyksenä mahdollisuudelle
ostaa kiinteistöjä tai maata olisi, että on
ollut esimerkiksi viisi vuotta Suomen kansalainen.
Arvoisa puhemies! Pidän onnettomana myös sitä,
ettei missään ministeriössä ole
tarkkaa tietoa siitä, mitkä tai ketkä kiinteistöjä ja
maata ostavat. Venäläisetkin ostavat maata ja
kiinteistöjä esimerkiksi bulvaaniyritysten kautta.
Pidän outona sitä, ettei hallitus ole ryhtynyt
ratkaisemaan tätä asiaa. Hyristään
vain, että venäläiset tuovat Suomeen
rahaa, niin kuin tietysti tuovatkin jonkin verran. Presidentti Halonenkin
närkästyi maakauppoja koskevista kysymyksistä presidentti
Medvedevin vierailun aikana. (Ed. Rajamäen välihuuto) — Hyvä! — Ei
sen vuoksi, että venäläiset mökkiasukkaat
tuovat muutamille mökkikuntalaisille lisätuloja,
voida unohtaa kauppojen yksipuolisuutta.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten edellinenkin puhuja sanoi, niin tämä tehty lakialoite
on erittäin tärkeä, ja itse asiassa on
tärkeää myöskin, että maan
ja kiinteistöjen myynti saadaan linjattua myös
kansallisen turvallisuuden osaksi, ei vaan vastavuoroiseen maanhankintaan
perustuvaksi.
Maan ja kiinteistöjen myynnin vapauttamista kuntien
kannalta perusteltiin salikeskusteluissa aikanaan muun muassa kuntien
kiinteistöverotuotolla ja harvaan asuttujen alueiden piristyvällä elinkeinoelämällä.
Monella maalaiskunnalla elinkeinoelämän asiakasmäärät
ovatkin paikkakunnalle muuton ja kesäasukkuuden myötä kasvaneetkin,
mutta kiinteistöveroja on yhä useammin pitänyt
periä ulosoton kautta. Tosin kyse on useimmiten ollut enemmänkin
tietämättömyyteen kuin rahattomuuteen
perustuvasta ongelmasta.
Maan turvallisuuden puitteissa strategisesti tärkeiden
alueiden listaaminen on itsessään kannatettava
asia, mutta itse asiassa kaikki maan myynti Etan ulkopuolisille
henkilöille ja yhteisöille sekä vuokraaminenkin
tulisi kyllä mielestäni kokonaan saattaa luvanvaraiseksi.
Kun tästä laista aikanaan keskusteltiin, oltiin myöskin
huolestuneita lähinnä saksalaisten vyörystä maahamme.
Nyt asia on sikäli muuttunut, että pääosa
alueen myyntihintojakin nostavista kiinteistö- ja maakaupoista
on venäläisten tekemiä, ja lisähuolta
keskustelussa onkin nyt herättänyt kauppoihin
liittyvät maa-alueet, kauppojen rahoitustausta ja bulvaanien
käyttö. Sinisilmäisyys tässä asiassa
ei todellakaan ole Suomineidon etujen mukaista tällä hetkellä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Minäkin kiitän ed. Rossia,
että hän on tehnyt lakialoitteen tästä mielestäni
varsin tärkeästä ajankohtaisesta asiasta.
Tämän aloitteen sisällön osalta
hieman olen ehkä erilaisella mielellä, mutta asian
esille nostaminen on tärkeää.
Itse tein kaksi kuukautta sitten tästä toimenpidealoitteen,
joka on helpompi tehdä kuin tämä lakialoite.
Siinä esitin luvanvaraisuutta näille vastaaville
maanhankinnoille, en kylläkään -vuok-raukselle.
Vähän historiaa. 20 vuotta sitten meillä oli
ulkomaalaisten maanhankinta rajoitettu varsin tiukasti ja yksiselitteisesti.
Sitten EU-jäsenyyden toteutumisen aikoihin lakia jouduttiin
muuttamaan ja mentiin tähän täysin vapaaseen
maanhankintaoikeuteen kaikille ulkomaalaisille, ja silloin, niin
kuin ed. Karhuvaara juuri totesi, muistan, kun käytiin
keskustelua, niin pelättiin, että saksalaiset
tulevat isolla rahalla ja ostavat meidän kauniit rantamme,
mutta näin ei ole käynyt, ja olisi voinut olla,
että saisivat hiukan tullakin ostamaan. Ei se nyt olisi
paha, vaikka tuolla maaseudulla saksalaisiakin vielä liikkuisi.
Niitä aika vähän liikkuu. (Ed. Lahtela:
Maitolavat ovat hävinneet!)
Mutta todellakin nyt, kun tilanne on muuttunut, Neuvostoliitto
hajosi ja kun siitä on kulunut pian 20 vuotta, niin nyt
ovat tulleet nämä uusrikkaat, jotka ovat rahansa
hankkineet kuka milläkin tavalla, ja he ovat nyt sitten
liikkeellä täällä Suomessa maanhankintamielessä,
ja tämä on yleistynyt vuosi vuodelta. Ehkä nyt
tällä hetkellä laman takia on hiljaisempaa
ja kai jossain tapauksessa on käynyt niinpäin,
että he ovat myyneet niitä pois, jos vaan ostajia
löytyy, mutta niitä nyt ei tällä hetkellä tietysti
hirveän paljon löydy.
Herra puhemies! Totesin, että tein oman toimenpidealoitteen
tästä asiasta, ja todellakin siinä esitän,
että EU—Eta-alueen ulkopuolelta tulevien henkilöiden
ja yhteisöjen maanhankinnalle Suomesta säädettäisiin
lupamenettely. Eli ei tällaista ihan näin jyrkkää kieltoa,
kuin ed. Rossi esittää, vaan lupa, jonka joutuisi
hakemaan ennen kaupan solmimista maistraatilta. Maistraatti on nykyisin
maakuntatasoinen valtion viranomainen, jota juristi johtaa, ja siellä voitaisiin harkita,
tarkistaa jokaisen kaupan osalta (Ed. Rajamäki: Tarvittaisiin
muutakin kuin juridiikkaa!) erikseen se, mihin tarkoitukseen maa
hankitaan, miten hankinnan rahoitus on järjestetty, mahdolliset
rahanpesu- ja muut epäilyt selvittää etukäteen
ja sitten myös ostajan erilaiset kytkennät, joissa
on ilmennyt aika paljon epäselvyyttä.
Tästä tarpeesta on erityisesti päästy
näkemään kokemuksia Saarijärvellä,
missä venäläiset liikemiehet, joilla
on kytkentöjä monenlaisiin tahoihin eri puolilla
maailmaa ja jopa Moskovan johtopaikoille asti, ovat hankkineet maata
tai pyrkineet hankkimaan isoja maa-alueita. Jo hieman aikaisemmin
venäläiset hankkivat Puolustusvoimien viestimaston
läheisyydestä maa-alueen ja rakensivat sinne hallin,
josta ei oikein kukaan tiedä, mitä siellä hallissa
tapahtuu. Se, miksi se maa-alue on hankittu ja tehty se halli juuri
siihen Puolustusvoimien kannalta tärkeään
paikkaan, aiheuttaa aika lailla kysymyksiä ja epäselvyyttä. Täälläkin
se oli kyselytunnilla kerran esillä, mutta ministerit olivat
joko haluttomia kertomaan tai eivät tienneet asiasta mitään,
ja ainakin se, että jos he eivät tiedä mitään
tällaisesta asiasta, on suorastaan huolestuttavaa. Eli
tällaisten kytkentöjen ja tarveselvitysten tekeminen
on kyllä mielestäni hyvinkin perusteltua ja sitä kautta
maanhankinnan säätäminen luvanvaraiseksi
on paikallaan.
Ehdoton kielto on varsin jyrkkä toimenpide. Vastavuoroisuus
tietysti on ihan hyvä periaate, ja sekin johtaa varmaan
aika pitkälle. Toisaalta lopputuloksena on oikeastaan sama
menettely niin kauan, kunnes sitten esimerkiksi Venäjä muuttaa omaa
lainsäädäntöään.
Siihen voi mennä kauan aikaa, mutta jos se muuttaisikin,
niin sitten ostot lähtisivät ehkä käyntiin
niinpäin, että sieltä tulisivat nämä rahamiehet
ostamaan Suomea, mutta täältä ei ehkä olisi
sitten niin hirveän paljon ostajia sinnepäin.
Ja kun siellä ei vieläkään ole
esimerkiksi kiinteistölainsäädäntö kunnossa,
niin epävarmuutta on myös niissä kaupoissa,
mitä sillä puolella tehdään.
Mielestäni se vastavuoroisuus, vaikka se on hyvä periaate,
ei ole ihan ehkä loppuun harkittua tässä.
Mielestäni parempi malli on se, että pannaan kaikki
luvanvaraiseksi ja Suomen viranomaiset harkitsevat nämä mainitsemani
tekijät jokaisen kaupan osalta erikseen. Uskon, että pääsääntö olisi
se, että luvat myönnettäisiin. Mutta voisi
olla, niin kuin ehkä Saarijärven tapauksessakin
olisi voinut käydä, että lupaa ei olisi
myönnetty, jolloin paljon epätietoisuutta, epävarmuutta,
polemiikkia olisi jäänyt syntymättä,
jos näin olisi voinut jo etukäteen tapahtua.
Täällä mainittiin tämä epäterve
hintakehitys, johon tämä venäläisten
maanhankinta Suomesta on johtanut. Sekään ei ole
kyllä pitkällä aikavälillä tervettä,
että suomalaisten omaisuuden arvo nousee ansiottomasti,
kohtuuttomasti sen tähden, että jotkut epämääräiset
rahamiehet tulevat ostamaan hyviä paikkoja.
Herra puhemies! Vielä ihan lyhyesti totean tästä ed.
Rossin aloitteesta, että tässä sellainen kysymys
herää, voimmeko me tällä lailla
rajoittaa suomalaisen myyjän oikeutta myydä omaisuuttaan,
kenelle hän itse haluaa. Onko siinä perustuslaillinenkin
ongelma? (Ed. Rajamäki: Hyvä, jos keskusta haluaa
panna isäntiä vähän järjestykseen!)
Mielestäni sitäkin jouduttaisiin miettimään,
jos mennään tälle näin ankaralle kieltolinjalle.
Siksi, herra puhemies, toivon, että tämä lakialoite
otetaan käsittelyyn ja sen rinnalla tehdään
sitten minun toimenpidealoitteeni mukainen laki.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minäkin yhdyn siihen kuoroon, joka
kehuu tätä ed. Markku Rossin lakialoitetta. Se
täyttää nimittäin erittäin
hyvin sen tarpeen, mikä täällä eduskunnassa
on ollut nurkan takana pitkän aikaa, että näistä ulkomaalaisten
maakaupoista pitäisi yleensäkin varmasti eduskunnassa keskustella
tavalla, joka tuottaisi lopputuloksen, joka sitten on analyyttisen
tarkastelun jälkeen niin selkeä, että tiedetään,
miten suhtaudutaan kaikkiin niihin maihin, jotka ovat joko EU:n
jäsenmaita tai sitten ovat EU:n ulkopuolella, entisen Eta-alueen
ulkopuolella.
Siinä periaatteessa, miten tämä lakialoite
tämän kaiken sanoo, tärkeimmät
asiat on sanottu eli ehdotettaisiin lakia "Eta-maiden ulkopuolelta tulevien
henkilöiden, yhtiöiden, yhteisöjen ym. tahojen
toiminnan sääntelystä ja rajoituksista kiinteistöjen
hankintaan ja vuokraukseen Suomesta". Ihan hyvä tehtäväksianto
tämmöisenään. Ed. Kankaanniemi
luetteli muutamia lisäaspekteja, jotka aivan hyvin voitaisiin
ottaa siinä yhteydessä käsittelyyn ja
huomioida silloin se teksti, mikä teillä on ollut
omassa toimenpidealoitteessanne.
Minä olen henkilökohtaisesti näitä samoja
asioita miettinyt, pitäisikö tässä jotenkin
näin edetä, mutta puolestani taas en halunnut
sitä yhtenä kansanedustajana tehdä. Olen
yrittänyt vähän muualta kysyä,
miten tässä voitaisiin mennä eteenpäin,
jotta saataisiin selkeä tulos aikaiseksi. Sen takia on
hyvä, että nyt tälle aika tuli näin. Tämä taitaa
olla elävää elämää meillä Euroopan yhteisössä,
että näin tapahtuu.
Nythän vaan suomalainen väestö on
joko syystä tai syyttä hyvin huolissaan näistä maakaupoista.
Tällä hetkellä ne ovat kohdistuneet hyvin voimakkaasti
kaikkeen siihen, mitä venäläiset ovat
Suomesta ostaneet. Vähän aikaa sitten, aivan niin
kuin ed. Karhuvaara kertoi, pelättiin saksalaisia, ja en
tiedä, onko pelätty baltteja välillä vai
milloin mitäkin, mutta se on tätä meidän suomalaisuuden
kansainvälisyyden harrastuksen puutetta, että on
näin primitiivinen pelko joka suuntaan.
Pitää tietenkin aina tarkkailla tarkkaan,
mitä myy ja mitä ostaa. Ainoa semmoinen minusta selkeä lähtökohta
tässä on, että kaikkia, tulevat nämä ostajat
mistä tahansa, koskee tämä vastavuoroisuusperiaate.
Mutta minä en ymmärrä sitä ihan
samalla lailla kuin eräät puhujat täällä ymmärtävät,
että jos suomalainen ostaa jostain muualta, niin sieltä pitää ostaa
yhtä aikaa. Se ei ole niin, vaan minä ymmärrän
tämän semmoisena periaatteena, että jos
jonkun maan kansalainen — tässä tapauksessa
nyt, kun me puhumme, se on venäläinen — ostaa
Suomesta, niin samalla lailla suomalaisella pitäisi olla
mahdollisuus ostaa Venäjältä jostain,
ei välttämättä siltä henkilöltä,
joka sieltä tuli ostamaan Suomeen, vaan ihan jostain muualta.
Nythän tässä on kysymys lainsäädännöistä, jotka
eivät tietenkään ole yhtään
yhteensopivia. Venäjällä on aivan erilainen
käsitys koko raja-alueesta, jossa heillä on voimassa
lainsäädäntö, että sieltä ei
mitään osteta. Eikö meillä silloin
voi olla voimassa aivan analoginen hallinnollinen ohje, että meiltä ei
raja-alueelta voi tässä tapauksessa venäläiset
ostaa mitään, koska me emme voi sieltä raja-alueelta
ostaa mitään? Mutta olen ymmärtänyt
myöskin niin, että heidän tulkintansa
raja-alueesta on aika lailla sporadinen ja voi olla yhtenä päivänä yhdenlainen
ja toisena päivänä toisenlainen. Eli
se täytyisi ihan asiallisesti virkamiestyönä selvittää,
mitkä ovat heidän tulkintansa.
Tiedän, että Keski-Euroopassa, siis EU-alueella,
on maita, joissa on saman suuntaisia ehtoja, joissa on tietty raja-alue,
josta ei saa ostaa. Muualla, kun tehdään maakauppoja,
se hinta sidotaan niin, että mikäli ostaja muuttaa
pois, hän joutuu myymään sen samalla
hinnalla, ja valtion on pakko se ostaa. Hän ei voi rakentaa
edes semmoista jotain spekulatiivista bisnestä sen varaan. En
tiedä, mitä kaikkea muuta on, mutta puhun vaan
näin sen takia, että joitain hajatietoja olen kuullut.
Se on anteeksiantamatonta, jos tässä meillä Suomessa
ei mitään tehdä. Minä olen yrittänyt meidän
ministeriemme kanssa tästä puhua ja tulen yrittämään
uudestaan. Toivon, että jokainen teistä puhuu
sekä ulkomaankauppaministeri Väyryselle, jonka
rooteliin tämä ehkä kaikista asiallisimmin
kuuluisi näiden nimikkeiden perusteella, että ulkoministeri
Stubbille, joka on ihan yhtä lailla tässä tärkeässä tilanteessa.
Nämä molemmat ministerit voisivat yhdessä ulkoministeriössä pistää pystyyn
työryhmän — ed. Rossi voisi aivan erityisesti
ministeri Väyrystä tässä hiillostaa — joka
selvittäisi koko tämän asian ja kävisi
nämä bilateraaliset neuvottelut lävitse.
Siinä yhteydessä tietenkin täytyy sitten
myös katsoa, pitääkö tähän
ottaa Bryssel jotenkin mukaan.
Tämä voi olla iso ja tosi hankala asia kaikkinensa,
mutta tässä on erittäin hyvä syy
edetä nyt huolellisesti, sillä ihan liian suuri
pelko Suomen väestössä on. Se on osittain
aiheellista muutamien kauppojen takia, joista ei ole saatu tarkkoja tietoja,
kun on ruvettu kysymään, ja sitten on herätetty
epäilyjä, jotka aivan hyvin voivat pitää paikkansa.
Voi olla, että siinä on tiettyjä turvallisuusnäkökohtia,
jotka ovat spekulatiivisesti olleet ykkösasia, mutta aivan
yhtä hyvin voi olla, että niillä ei ole
mitään tekemistä toistensa kanssa. Meistä kukaan
ei sitä tiedä, eduskunta on aika lailla ulkopuolella
koko tästä tilanteesta, niin tapahtuneista kaupoista
kuin siitä, mitä niiden yhteydessä sitten
niille tarkoitusperille ja maakaupoille on tarkoitus tehdä ja
mitä nämä ostajat ovat ilmoittaneet.
Siis, arvoisa puhemies, kaikkinensa iso asia ja siinä mielessä tietysti
jonkun mielestä hankala, mutta tyypillinen virkamiesvalmisteluun
kuuluva asia, jossa perusmateriaali löytyy siltä ajalta, kun
aikanaan Eta-alue erotettiin omakseen ja maakauppalainsäädäntö suunnattiin
toisella lailla. Nyt täytyy ottaa askel erilaiseen suuntaan
ja edetä tässä asiassa.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minusta on olennaista se, että tämä asia
on keskustelussa. Toki rehellisesti on sanottava, että hallituksen
esityksen ja valmistelun kauttahan tässä vasta
voidaan saada jotain tulosta. Ei tämän lakialoitteen
kautta tietenkään mitään tapahdu.
Tästä on nyt viestitetty eri kautta hallitukselle
täältä eduskunnasta, ja olisi toivottavaa,
että hallitus ottaa tämän vakavasti,
kuten edustajakin toivoi, valmisteluun.
Vastavuoroisuus ei minusta ole mikään ratkaisu
tähän. En minä usko, että nyt
Suomen näkökulmasta Sortavalan tontit ovat jokin
vastapunnus, vaan kysymys on enemmän siitä, että tasapainoisen
aluekehityksen, hintakehityksen ja myös kaikkien tähän
liittyvien ilmiöiden hallitsemiseksi isäntäratkaisut
ja kuntataso eivät riitä, vaan tarvitaan laajempaa
tarkastelua tähän kysymykseen. Totta kai sitten
tietysti rahan liikkeisiin, pääoman liikkeisiin,
rahanpesuun liittyvät monet muut mekanismit, mutta kysymys
on myös alueiden käytöstä, mitä minä haluan
korostaa tässä.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sinällään asia,
mihin tämä aloite on puuttunut, on hyvä,
mutta minä pelkään tässä sitä,
että se juna on kyllä jo karannut pahasti käsistä eikä sitä saada
enää hallintaan. Nimittäin kun pääomilla
ei ole kotimaata, niin kun te puhutte tässä koko
ajan, että venäläiset tulevat tänne
ostamaan, niin entäs jos se venäläinen
on muuttanut Saksaan, sillä sattuu olemaan venäläinen
nimi kyllä vielä? Miten tapahtuu sen rajaaminen
näinpäin, jos hän muuttaakin takaisin
Venäjälle, ottaako Suomi valtion haltuun sen maan sitten,
kun tässä tämmöinen keikka on
tehty? Kannatan sitä ajatusta, että tämä saataisiin
hallintaan, mutta tämä kyllä näyttää siltä,
jotta sen pakittaminen on hyvin vaikeata. Silloin tulevat nämä ed.
Rajamäen näkemykset esille, miten saada tämä hallittua.
Meillähän Suomessa on hyvin tarkat säännökset
kaikesta rakentamisesta ja lupapolitiikasta. Toivon mukaan näissä uusissa kaupoissa
saataisiin jotain tämän tyyppistä kuin on
olemassa, mutta kyllä minä veikkaan, että kivinen
tämä tie tulee olemaan.
Reijo Paajanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Akaan-Penttilän näkemykseen
rajavyöhykkeestä: sehän on samalla tavalla molemmin
puolin. Ei Suomessakaan voi rakentaa rajavyöhykkeelle.
(Ed. Akaan-Penttilän välihuuto) — Määritelmä on
ihan sama. — Mutta se rajavyöhykkeen raja toisella
puolen rajaa, tuolla itäpuolella, on vähän
kuin veteen piirretty viiva. Meillähän se on aika
selkeä tältä osin. Mutta en näe
tätä vastavuoroisuuskuviota tässä ollenkaan isona
ongelmana.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tällä vastavuoroisuudella
pitää ymmärtää ja tarkoittaa
nimenomaan sitä, että eri maiden välillä,
Suomen ja Venäjän, Suomen ja Kiinan tai Suomen
ja jonkun muun Eta-alueen ulkopuolisen maan kansalaisten välillä on
mahdollisuus saman tyyppiseen kaupankäyntiin ja toimintaan.
Minusta se on reilu peli, se on niin kuin fair play: me saamme ostaa
Venäjältä maata, ja venäläiset
saavat ostaa Suomesta maata. En minä halua olla estämässä ja
rajoittamassa kaupantekoa. Maailman sivu kuuluu, että me
voimme tehdä kauppaa, kiinteistökauppa mukaan
lukien, mutta pelisäännöt siinä pitää olla.
Ed. Paajasen mainitsemaa raja-aluevyöhykettä ei
todellakaan Venäjällä ole määritelty.
Se on hirveän helppo sanoa, että raja-alueelta
ei myydä. Venäjällä ei ole myöskään
kiinteistörekisteriä. Siellä on aika
paljon sen tyyppisiä asioita, joidenka kanssa me pelaamme,
ja ostajat ja myyjätkin pelaavat ihan eri tyyppisillä pelisäännöillä.
Sen vuoksi kyllä — niin ja tässä vaiheessa
kiitoksia eri kommenteista — tämäkin
lakiesitys (Puhemies: Minuutti!) omalta osaltaan eduskunnassa vie
asiaa eteenpäin, mutta toivon mukaan nimenomaan myös
sitten muissakin maissa.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan, että tämä vastavuoroisuus
on molemminpuolinen periaate. Ed. Rossi aika hyvin sen määritteli. Minä olen
ihan samaa mieltä siitä kaikkinensa.
Ed. Paajaselle sanoisin tästä rajavyöhykkeestä,
että minä olen kyllä lukenut ja ymmärtänyt asian
niin, että venäläinen rajavyöhyke
on ihan eri kuin miten me Suomessa sen ymmärrämme. (Ed.
Hoskonen: On!) Siis se ei ole pelkästään
pitempi tai syvempi, vaan se voi sijaita aivan jossain muuallakin
kuin rajavyöhykkeellä. Voi olla viikosta tai päivästä kiinni,
miten se määritellään, koska
siellä eri virkamiehillä on erilainen käsitys.
Mutta oli tämäkin miten tahansa, niin se on tyypillinen
asia, joka pitää siinä selvitysryhmässä sitten
selvittää, mitä kaikkea se pitää sisällään.
Mutta samalla tulee huomioida se teidän toinen huomionne,
kun on omasta maasta kysymys esimerkiksi Suomessa, että kyllä maanomistajan
pitää saada itse päättää,
kenelle hän sen myy, kunhan sen tekee vain lain ja asetusten
mukaisesti.
Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtelalle sanoisin, kun hän
sanoi, että nyt on jo vähän myöhäistä,
että juna on mennyt jo. Minun mielestäni nyt on
taas hiukkasen parempikin aika, kun se koskettaa myöskin
näitä venäläisiä ostajia
nykyaikaan. Jos tämä asia saataisiin nopeasti
etenemään, voisi hyvinkin olla tehtävissä jotakin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän keskustelun ehkä viisain
lähtökohta on se, että tämä kissa
nostetaan pöydälle, koska tästä aika
tavalla puhutaan muualla ja on nettiadressia ja Ruokolahdella sikäläinen
valtuutettu ennen kunnallisvaaleja laittoi myös paikallisen
adressin liikkeelle.
Yksi taustatilanne on se, että etenkin Kaakkois-Suomessa,
ehkä myöskin Pohjois-Karjalassa, kuitenkin rajan
läheisyys ja Venäjä ovat vahvuus. Lappeenranta — täällä ed.
Paajanen tietää sen — elää osin
venäläisen kaupan kautta, ja ne tulot sieltä ovat
merkittäviä ihan kuntataloudellekin.
Kolmanneksi, historiallisesti tässä ihan lähellä tällä hetkellä Helsingin
kaupunginmuseon käytössä oleva Aurora
Karamzinin omistuksessa ollut Hakasalmen huvila Mannerheimintien
toisella puolella on osoitus siitä, miten venäläinen pääoma
on aikaisemmin, ennen joulukuuta 1917, ollut täällä ikään
kuin luonnollisella tavalla. Yksi puoli on tämä historiallinen
syvyys tässä asiassa.
Mutta sitten kun käytännön puoleen
mennään, on tietysti hyvin tärkeätä katsoa
se, millä tavalla tämä venäläinen
maa- ja kiinteistökauppa nostaa maan ja kiinteistöjen
hintaa. Sen se tekee ehdottomasti. Sitten eräs ongelma
on ollut asemakaavoitetulla alueella: Esimerkiksi Ruokolahdella,
Savitaipaleella, Taipalsaaressa, on hankittu omakotitaloalueelta
omakotitalo ikään kuin kesämökiksi
ja sitten jätetty se aika vähälle käytölle.
Se on sitten ongelma, joka heijastuu naapureihin.
Tämä niin sanottujen uusrikkaiden valmius nostaa
kiinteistöjen hintaa ja käyttää rahaa
voimakkaasti on tietysti sillä tavalla ongelma, että usein
näiden rahojen lähtökohta on epäselvä ja on
tapahtunut myös ihan selvää sijoitustoimintaa niin,
että raha on tuotu tänne Suomeen ikään
kuin pankkiin eli hankittu suomalaista omaisuutta ja tällä tavalla
tämä raha on löytänyt turvallisen kohteensa.
Tämäkin on ongelma, joka liittyy murroksessa olleeseen
Venäjään, 1990-luvun Venäjän
historiaan.
Mutta sitten itse keskusteluun: On aika tavalla ollut äänenpainoja,
jotka ovat liittyneet ikään kuin yleiseen ulkomaalaisvastaisuuteen,
tässä tapauksessa venäläisvastaisuuteen.
On ikään kuin tuuletettu sellaisia venäläisvastaisia
tunteita tämän yksityiskohdan, tämän
sinänsä tärkeän ja perustavaa
laatua olevan asian eli maan ja kiinteistöjen myynnin,
kautta. Tietysti jos puhutaan nykypäivästä ja
tulevaisuudesta, niin näkökulma, että venäläinen
ei saa ostaa Suomesta maata, on, voisiko sanoa, jossakin määrin
myös rasistinen näkökulma.
Selvää on myöskin se, että se,
että suomalaiset eivät voi ostaa maata tai kiinteistöä Venäjältä,
eivät edes Viipurista, Karjalan Kannakselta tai muualta
entiseltä Suomen alueelta, on aika kyseenalainen asia.
Itsekin Viipurin hyvin tuntevana — isäni on Viipurista — pitäisin
erittäin hienona asiana, jos suomalaista pääomaa
olisi päässyt mukaan myöskin kunnostamaan
Viipuria. No, tässä on ollut monta muttaa matkassa
ja on edelleenkin, mikä johtuu Venäjän
valtion laillisuuden epäselvästä tilanteesta
etenkin maanomistuksen suhteen.
Mitä tulee epäluuloon venäläisiä toimintoja
ja toimia kohtaan, tulee mieleen tämä Keski-Suomen
kysymys siitä, mitä siellä peltihallissa
tapahtuukaan. Se on yksi piirre tässä asiassa.
Käytännön kysymys Kaakkois-Suomen
Kotkasta on se, että Kotkan kaupungin ja lähikuntien
yhdessä omistama, myös Kouvolan omistama, Kymenlaakson
sairaanhoitopiirin osakeyhtiö on myymässä venäläisille
vanhan sairaalan ja sen yhteydessä 23 hehtaaria maata.
Tätä vastaan on hyvin perustavaa laatua olevat
perusteet: Kiinteistö voidaan vaikka myydä, mutta
miksi myydä 23 hehtaaria maata? Tässä pitäisi
olla ostajana jonkunlainen kuntoutussairaala tai kuntoutustoimintaa
harjoittava yritys, siis ihmisten kuntouttamista harrastava yritys.
Kotkan kaupunginjohtaja on käynyt asiaan tutustumassa Moskovassa
ja tullut hyvin vakuuttuneena pois, että hyvä on
mahdollisen kaupan vastapuoli. Mutta tässä tapauksessa
tämä taloudellinen tilanne on estänyt
kaupan synnyn.
Samalla Kotkan kaupunki on siis tämän sairaanhoitopiirin
kiinteistöyhtiön (Kastele Oy) lisäksi
itse valmis kaupungin johdon toimesta myymään
26 hehtaaria vielä lisämaata tälle venäläiselle
yritykselle, jonka toimintaa ei oikein ole pystytty verifioimaan
Itävallassa, Sveitsissä tai muualla, missä on
kerrottu sillä toimintaa olevan. Kyllä tähän
liittyy aika tavalla epäselvyyttä, huonoa läpinäkyvyyttä.
Tästä pääsemmekin siihen,
kuka on myyjä. Suomalainen myy ja aina myy kalleimmalla mahdollisella.
Tähän liittyy myös tällainen
ahneuskysymys: Onko suomalaisten pakko aina myydä venäläisille
tai yleensäkään kenellekään maata,
tai onko nimenomaan kunnan pakko myydä maata ulkomaalaiselle
tai yleensäkään kenellekään?
Tällaisia kysymyksiä tietysti syntyy.
Itse pidän hyvänä, että ed.
Rossi on tehnyt lakialoitteen 35/2009, mutta samalla kuulutan
sitä, että kun me nyt tässä tästä asiasta
keskustelemme, niin sen tulisi tapahtua sillä tavalla hallitusti, ettei
sen tausta ole vihamielisyys, vaan se voisi lähteä käytännön
kysymyksistä ja niin, että myös suomalaisilla
olisi vastuu myyjinä, miten he käyttävät
omistamaansa kiinteistöä taikka Suomen maaperää,
onko se sellaista kauppatavaraa, että se on aina myytävä eniten
tarjoavalle.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Markku Rossin aloite Eta-maiden kansalaisten
oikeudesta hankkia Suomesta kiinteistöjä itsellensä tai
vuokrata kiinteistöjä tai näiden henkilöiden
omistamien yhteisöjen oikeutta hankkia kiinteistöjä Suomesta
on erinomainen lakialoite. Tämä on aivan oikein,
että asia nostetaan nyt keskusteluun ja tutkitaan perin
pohjin. Toivon hartaasti, että hallitus ottaa tämän
asian vakavasti ja tämä hyvä lakialoite
johtaa tämän asian tarkkaan tutkimiseen.
Kuten ed. Rossi oivallisesti totesi, niin tämä lakialoite
ei ole suunnattu ketään vastaan, vaan tässä vaan
on kissa nostettu pöydälle asian tarkaksi tutkimiseksi.
On syytä saada tähän kiinteistöjen
hankintaan selkeät pelisäännöt
Eta-alueen ulkopuolelta tuleville kansalaisille ja yhteisöille. Ihan
selkeitä ylilyöntejä tällä alueella
on tapahtunut, ja itärajan pinnassa asuvana olen näitä ongelmia
muutamia jo havainnutkin. Ja tämän vastavuoroisuusperiaatteen
tulee, totta kai, olla olemassa, elikkä kun Suomen kansalainen
menee ulkomaille, niin hänellä pitää olla
yhtäläinen oikeus hankkia maita, kiinteää omaisuutta,
sieltä, jos sen maan kansalaisella on sama oikeus täällä Suomessa.
Ilman vastavuoroisuusperiaatetta mielestäni tällaista
oikeutta ei pidä antaa tai tähän on lakimuutos
tehtävä niin, että kiinteistöjen vuokraaminen
ja ostaminen tulee luvanvaraiseksi tässä tapauksessa.
Pahintahan tässä kiinteistöjen hankinnassa
on se, että kunnat joutuvat monesti erittäin vaikeaan tilanteeseen.
Esimerkiksi tässä Ruokolahden tapauksessa ostetaan
omakotitalotontteja, jotka sitten ovat vain hyvin pieneltä osin
vuodessa käytössä. Suurimman osan aikaa
talot ovat tyhjillään ikään
kuin kesämökkeinä. Tämähän
loukkaa myös sitä, että kunta on olettanut
hyviä tontteja myymällä saavansa itselleen
uusia veronmaksukykyisiä asiakkaita, mutta tässä kesämök-kitapauksessa
niitä ei suinkaan tule. Tämänkin takia
asia on hyvä selvittää pelkästään
kunnan oikeudellisen aseman selkiyttämiseksi.
Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Pertti Salolainen aivan
oikein kiitteli tätä aloitetta, ja toivonkin,
että hän omassa asemassaan ulkoasiainvaliokunnan
puheenjohtajana on omalta osaltaan edesauttamassa tämän
lakialoitteen jatkokäsittelyä. Ed. Rossin aloitteessa
sivulla 2 on mainittu kolme pääkohtaa, tiivistyskohtaa.
On tarpeen "tarkentaa ulkomaalaisten jo hankkimien kiinteistöjen
käytön ja yhteiskunnallisten velvoitteiden asianmukaista
hoitamista - -." Tämä on aivan erinomainen
huomio. Samoin sitten ovat nämä kaksi muutakin
kohtaa vastavuoroisuusperiaatteesta ja sen tutkimisesta, mitä vaikutuksia
sillä on, onko sillä myönteisiä vai
kielteisiä vaikutuksia. Tämä on myös
erinomainen huomio.
Ja tämä lakialoite ei tietenkään
saa johtaa siihenkään, että hyödyllinen
ja hyvässä tarkoituksessa ja rehellisesti tehty
kiinteistökauppa tai vuokraaminen tällä lakialoitteella
estettäisiin, vaan todellakin selkeytettäisiin
pelisäännöt, ettei mitään
vahinkoja pääsisi tapahtumaan. On syytä muistaa,
että Suomessa on voimassa myös rahanpesua koskeva
lainsäädäntö. Elikkä,
jos tulee suuri rahasumma pankkiin, niin aina kysytään, mistä tämä on
hankittu ja onko tämä mahdollisesti rahanpesutarkoituksessa
tehtävä sijoitus. Tätäkin taustaa
vasten on aivan oikeutettua, että tämä lakialoite
etenee ja saadaan kiinteistökaupalle ja vuokraukselle selkeät
pelisäännöt Eta-alueen ulkopuolelta tuleville
toimijoille.
Toivon, että tämä lakialoite saa
hyvää myötätuulta eduskunnasta,
ja kun olen havainnut, että tässä lähetekeskustelussa
on ollut vain pelkästään puoltavia mielipiteitä,
niin uskon tällä otannalla, että eduskunnan
puolelta tälle hyvälle, erinomaiselle lakialoitteelle
on vahva tuki.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! En olisi tullut tänne, jos ed. Hoskonen
ei olisi tuota viimeistä lausettaan sanonut, tässä salissa
ainoana, joka näen tilanteen vähän erilaisena
kuin ed. Rossi ja muut, jotka puheenvuoron ovat käyttäneet.
Kaikki tietävät, että tulen tuolta itärajalta
ja asia on ennen kaikkea siellä ollut keskeisesti esillä.
Muistan, kun olimme ed. Akaan-Penttilän ja kahden muun
edustajan kanssa vaalitilaisuudessa koskien presidentin vaalia,
ja Lappeenrannan kaupungintalolla asia nousi kovasti esiin. Tupa oli
täynnä ja totesin itse siinä tilaisuudessa,
että vaikka minun eduskuntapaikkani menisi, niin minun
näkemykseni ei muutu siitä, että tällä hetkellä venäläisten
tekemät kiinteistökaupat, jotka ovat suurin osa
näistä kaupoista — maakauppoja ei hirveästi
ole tehty — pitäisi lailla kieltää.
Tietysti lakia voidaan tarkastella ja tehdä siihen korjauksia
sillä tavalla kuin se on ensinnäkin lainsäädännöllisesti
mahdollista EU:n sisällä ja kansallisesti niin,
että suuria luuvikoja ei pääse syntymään.
Minä muistan elävästi sen 1990-luvun
puolessavälissä olleen keskustelun, kun Suomi
EU:hun liittyi, ja silloin päätettiin, että viiden
vuoden siirtymäajalla maakaupat ja tonttikaupat vapautuvat.
Itselläni on tuolla pien-Saimaan rannalla kauniissa jylhässä paikassa
paikkani, ja minä ajattelin, että voi hirmu, jos
nuo saksalaiset ja brittiläiset sinne tulevat, mutta ei
niitä ole näkynyt, enkä minä usko,
että niitä näkyy — näihin
lisätään vielä venäläisetkin — liiemmälti.
Ehkä suurin ongelma ainakin tuolta itärajalta
katsottuna on, että vanhemmilla ihmisillä on sodan
muistoissa ryssäviha — kun sanoo suomeksi suoraan — joillakin
melkoinen ja he ovat valmiit jopa sulkemaan rajat, ettei liikennettä pääse
syntymään ainakaan sieltä päin
meille päin.
Venäläisten merkitys tuolla kaakkoisessa Suomessa
ja Lappeenrannan kaupungissa, Imatran kaupungissa ja koko sillä Itä-Suomen
alueella on todella merkittävä. Nyt en tarkoita,
että se johtuisi näistä mahdollisista
kiinteistökaupoista, mutta kyseessä on yhteistyö lähialueen
kanssa ja ennen kaikkea kaupan alalla. Lappeenrannassa palvelutuotanto — meillä on
70 000 asukasta — on rakennutettu jo lähelle
200 000:ta asukasta varten, ja jos venäläiset
lopettavat yhteistyön ja käymisen, niin meiltä häviää,
väitän, jopa tuhansia työpaikkoja alta
pois, ja se lähtee ed. Tiusasen kulmilta Kotkasta ja nousee
Joensuuhun.
Tuo ehkä hivenen rasistinen näkemys on joillakin
tahoilla kyllä silmiinpistävää ja
siihen törmää aika usein. Minusta on
hyvä, että tämä asia nyt keskustellaan
kunnolla toivon mukaan tässä talossa ja salissa,
että tuo keskustelu tuolla toreilla ja muissa paikoissa
saataisiin sille tasolle, että tiedetään,
mikä kanta eduskunnalla ja valtioneuvostolla on tähän.
Itse en tyrmää tätä lakialoitetta,
mutta näen, että kun tässä nyt
puhutaan Eta-alueitten ulkopuolelta tulevista, niin tämä aloite on
taatusti tehty vain niin, että taustalla on venäläinen
tulija tähän maahan, sehän on selvää.
Koskaan ei ed. Rossi olisi tehnyt tätä aloitetta,
jos tästä olisivat venäläiset
poissa, ei ikänä. Ja siltä osin näen,
että jonkin näköistä rasismia
ed. Rossi on tässä kyllä harjoittanut,
piilorasismia.
Olen ed. Kankaanniemen kanssa aika pitkälle samaa mieltä siitä toimenpidealoitteesta.
Minusta tällaiset isommat maakaupat nimenomaan sellaisista
paikoista, joissa ne ehkä turvallisuuttakin voivat häiritä,
pitää tutkia tarkkaan ja harkita, voidaanko satoja
hehtaareja kenties myydä luonnonkauniilta paikoilta. Minusta
ne ovat tutkimisen arvoisia ja niitä ei suin päin
pidä hyväksyä.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Arvostan ed. Paajasen näkökulmaa
siitä, että ei venäläisiä Suomesta
tule pois karkottaa ja meidän pitää harjoittaa
kauppaa ja harjoittaa yhteistoimintaa. Juuri näin, olen
täysin samaa mieltä. Mutta sen torjun kyllä jyrkästi,
että lakialoitteessa jollakin tavoin harrastettaisiin rasismia.
Pikemminkin sanon: tilannehan on päinvastoin. Suomalaisiahan
diskriminoidaan. Mehän emme pysty samaan, mihin venäläiset
pystyvät. Tässä suhteessa voi kysyä,
eikö tämä ole päinvastoin. Kuten
ed. Tiusanenkin puheenvuorossaan viittasi, niin mehän tässä olemme
heikommilla. Näin ollen en minä kyllä ymmärrä, että tässä mitään
rasismia on. Me tarvitsemme venäläisiä tänne
Suomeen ja vaikkapa Pohjois-Savon Tahkolle ja niin edelleen. Hehän
tuovat meille rahaa ja valuuttaa, mutta se liittyy palveluihin.
Kiinteistökaupoissa pitää olla samat
pelisäännöt. Vertaan vaikkapa, kun tänä iltana
on Suomi—USA-jääkiekko-ottelu, niin jos
yksi joukkue pelaisi eri säännöillä kuin
toinen joukkue, olisiko se oikein, ed. Paajanen?
Hannu Hoskonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aivan kuten ed. Paajanen loppulauseessaan
totesi tuossa, että suuret kiinteistökaupat pitäisi
ottaa syyniin tai jonkinasteiseen lupaharkintaan, niin siinä nimenomaan
ed. Paajanen oli samaa mieltä kanssani, että jonkunasteista
valvontaa tässä asiassa pitää olla.
En missään tapauksessa ole vastustanut kiinteistökauppojen
tekoa. Kuten ed. Rossi äsken hyvässä puheenvuorossaan
totesikin, pelisäännöt on luotava ja
on päästävä tasavertaiseen asemaan.
Kotikuntani Ilomantsi tekee monenlaista yhteistyötä itänaapurin
kanssa, Suojärven piirin kanssa. Elikkä siinä yhteistyössä ei
ole mitään vikaa, mutta tasa-arvoiseen asemaan
tulee päästä, ja se on mielestäni
aivan oikeutettu vaatimus. Jos joku väittää siinä olevan
rasismia, jos vaatii tasa-arvoista asemaa, niin en näe
siinä minkäännäköistä muuta
kuin tasa-arvoasemaan pääsemistä ja se
ei syrji ketään. Päinvastoin se on kaikille
positiivinen asia.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Paajasen puheenvuoro oli hyvin tasapainoinen
ja merkittävä sikäli, että se toi
nuo kaakkoisen Suomen käytännön kysymykset
myös esiin. Viittaan tähän suomalaiseen
toimintaan itärajan tuolla puolen ja ruotsalaiseen, siihen,
että siellä hakataan nykyään
surutta metsiä ja tehdään melkoisia neliökilometrejä aukkohakkuita.
Siinä on taas pitkälle syynä sikäläinen lainsäädäntö,
että näin voidaan tehdä. Mutta kyllä sillä tavalla
myös toisin päin käydään
vieraissa, mikä ei ole kovin positiivista.
Puhemies! Tämä vanha kulttuuriyhteys ja valtiollinen
yhteys Suomen ja Venäjän välillä on
tietysti tosiasia ja monille venäläisille, jotka
tulevat esimerkiksi niin sanottuun vanhaan Suomeen, jos heillä on
paljon rahaa, esimerkiksi jonkun arvokiinteistön hankinta
saattaa olla hyvin luonteenomaista etenkin, kun sen on aikoinaan,
sanotaan 1800-luvulla, joku venäläinen rakentanut.
Reijo Paajanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Vielä tästä vastavuoroisuusmenetelmästä,
järjestelmästä, miten se toimii EU:ssa.
Venäläisethän ovat ostaneet kovasti, merkittävästi
enemmän esimerkiksi Espanjasta kiinteistöjä kuin
Suomesta, monta kertaa enemmän, samoin Portugalista, Ranskasta,
Italiasta. En usko, että näillä kyseisillä mailla
on yhtään sen parempi vastavuoroisuusjärjestelmä Venäjälle
kuin Suomellakaan on. Tältä osin meidän pitäisi
etsiä se yhteinen tie myöskin unionista, että me
olemme samoilla vesillä koko ajan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Voi tätä hurskastelun määrää.
Kuka näin totesi aikanaan? Minusta, kun tämän
taustan tietää, niin en viitsi puuttua niihin
aikaisempiin puheisiin, mitä tässä on
kuultu. Kyse nimittäin ei ole pelkästään
tästä kansallisuudesta, mistä on mainittu.
Nimittäin Suomesta on härskisti myyty omaisuutta,
siis isoja kiinteistöjä, kokonaisia kortteleita,
ja yhtenä aika isona osiona vaikka tanskalaiset kiinteistösijoittajat
ostivat Joensuustakin Rauma-Repolan asunnot sieltä ja ilmeisesti
ostivat ympäri Suomea näitä, jotka olivat
aikoinaan aravarahoitteisia. Sinne valuvat nyt meidän suomalaisten
ihmisten rahat. Ottaisin sen kanssa tässä esille,
vaikka ne eivät ole Eta-maiden ulkopuolisia vaan ovat EU-maita,
mutta minusta, jos lähdetään puhumaan
siitä, millä tavalla meidän kansallisomaisuutta
on hävitetty, kyllä se on lähtenyt ihan
ahneudesta, puhtaasti siitä, jotta siellä vaan
se omistaja on katsonut, että tästä saa
hyvät fyrkat. Kaiken lisäksi vielä tässä olisi
voitu vaikuttaa yhteiskunnan toimin siinä, kun ne ovat aravarahoitteisia
juttuja, että siinä olisi voinut ministeri vetää länget
kaulaan ja sanoa, että ei muuten myydä, koska
ne ihmiset ovat jo maksaneet ne moneen kertaan. Tunnen asukkaita
Joensuussakin siellä Repolan asunnoissa. Ne ovat asuneet
monta kymmentä vuotta, ja he ovat jo maksaneet ne kämpät
uudelleen. Nyt kun tanskalainen kiinteistösijoittaja tuli,
niin se nosti heti vuokria, auton lämmitystolppien hinnat
ovat kolminkertaiset, saunamaksut menivät kaksinkertaisiksi.
Ne käyvät maksamaan uudelleen muuten sitä kiinteistöä näille
sijoittajille.
Sen takia minusta tämä pitäisi laittaa
vähän samoihin mittapuihin ja katsoa, kun tässähän
on kyse siis siitä, jotta kun pääomilla
ei ole kotimaata, niin kukaan ei takaa sitä, jotta ei tulisi
EU-maiden kautta, koska meillä ei ole yhteistä lainsäädäntöä,
joku venäläinen sijoittaja ostamaan sieltä maata,
vaikka tehtäisiin millaiset säännöt. Sen
takia tämä vuotaa kuin seula, kun pääomat liikkuvat
nimittäin rajojen yli eikä ole yhtenäistä lainsäädäntöä joka
paikassa.
Sinällään se ajatushan on vähän
semmoinen pyhä ajatus, jotta me voisimme säilyttää suomalaisen
maaperän suomalaisilla. Se on mennyt jo ajat sitten, mutta
minä kyllä kannatan sitä. Jos siihen
voidaan päästä, takaisinpäin
vielä mentyä siihen, niin se tarkoittaa hyvää asiaa.
Se tarkoittaa isänmaallisuuden nousua, ja sekään
ei ole paha asia. Minä toivoisin sitä meiltä suomalaisilta,
koska isänmaallisuus tarkoittaa myös toisista huolta
pitämistä, ei sitä, jotta se raha on
pelkästään se, joka sanelee kaikki asiat.
Kyllä tässä on vähän
samanlainen kuin tässä palomiesten eläkeikäjutussa,
mistä äsken juteltiin, jotta tämä on osin
karannut käsistä ja tästä on
monen näköisiä näkökantoja,
mutta tätä ei tulla enää saamaan
sillä tavalla hanskaan, mitä nyt jalo ajatus voisi
olla. (Ed. Kankaanniemi: Voisi erota EU:sta!) — Siihen
ed. Kankaanniemelle voisi todeta, jotta EU:sta eroamisen kanssa
on ilmeisesti nyt niin, jotta niistä, jotka aikaisemmin
vastustivat kovasti, alkaa valtaosa olla sitä mieltä,
jotta siellä pitää ollakin. Olen kuunnellut
vaan tässä maataloustukipolitiikkaa, ja jos siellä puhutaan
kansallistamisesta, niin ei missään tapauksessa
voi erota EU:sta.
Minusta tässä se ajatus, jos tätä voidaan
jalostaa sillä tavalla, jotta tässä saataisiin
niin kuin hanskaan tätä hommelia vielä jollakin
tavalla siten, jotta tätä voitaisiin hallinnoida
jollakin järkevällä tavalla ja tämmöinen
epäterve, jos sitä missä on, kaupankäynti
pois sieltä, on tervetullut.
Itse satun asumaan semmoisella alueella, jolla on kesämökki.
Sakemanni asuu siinä vastapäätä, rakensi
sinne huvilan. Se siinä purjehtii aika nätisti
eikä mitään haittaa ole ollut siinä.
Se kuukauden verran lilluu ja joskus silloin tällöin
harvemmin käy muulloin siellä. Ja venäläiset
ovat ostaneet monta torppaa sieltä ympäriltä,
ja jotkut asuvat vakituisesti, jotkut käyvät harvemmin siellä.
Sinällään olen ymmärtänyt,
jotta nämä venäläiset, mitä ne
ovat taloja hankkineet, kokevat Suomen sillä tavalla turvalliseksi,
kun täällä ei tarvitse erikseen palkata
vartijoita, vaan täällähän yhteisin
veroeuroin poliisiauto aina käy koukkaamassa siinä katsomassa,
onko siellä rikollisia, eikä tuolla Kiteen seudulla
niitä hyvin paljon näy missään
vaiheessa olevan, jolloin se on sijoitustoimintaa. Sen takia minusta
tässä on semmoisesta asiasta kyse, että tätä ei
pitäisi sillä tavalla provosoida. Jos mitä on
tehtävissä, niin se tehtäköön
ja nätisti tässä mutta ei sillä tavalla, että tehdään älyttömiä tämmöisiä vastakkainasetteluja,
joita tässä taas on noussut, kun tiedetään, että se
on mahdottomuus. Tänne on tullut jo aika paljon.
Toivon, että kunnat pitäisivät järkensä siellä — Kotka
tai Lieksa. Tuolla Lieksassa Kolia myydään hirveällä touhakalla
siellä. Nyt tosin hiljeni vähän kauppa,
mutta siellä on ilmeisesti useita kymmeniä tontteja
myyty venäläisille siinä toivossa, että ne
sinne jotain rakentavatkin. Kiteellä on ihan lähellä lomakylästä yksi
iso maapala myyty, jolle on rakennettu mökkejä,
ja jonkun verran näköjään asiakkaitakin
on olemassa, mutta nyt kun tämä taloustaantuma
tuli, niin on aika hiljaisen puoleista kuulemma siellä mökkikylässä.
Se on hyvää liiketoimintaa. Se vaan meidän
pitää hallita, jotta se järjestys säilyy
täällä. Se tarkoittaa monta asiaa, ja
sen takia niistä puheista, joita on ollut itärajallakin
hiljattain vasta Sortavalassa, kuulemma suomalaisetkin ovat puhuneet
viisumivapaudesta, kyllä minä olen sitä mieltä,
että semmoisia puheita ei tässä vaiheessa ainakaan
voi ihan toteuttaa, koska kyllä minä tämän
viisumiasian näen sillä tavalla, jotta sillä hallitaan
se systeemi, jotta semmoinen porukka, mikä ei ole toivottua,
ei tule tänne sillä tavalla ihan vapaasti. Jos
Schengen-alueelle lasketaan, niin se on vaikea valvoa jollakin rajatulla
alueella, niin kuin jotkut ovat esittäneet tuolla itärajalla,
että olisi muutama kunta, johon voisi viisumivapaasti tulla.
Minä en ymmärrä ollenkaan, millä tavalla
se olisi mahdollista saada hallintaan, jottei sen kuntarajan yli
menisi, koska meillä ei ole olemassa mitään
torneja eikä vahtisysteemiä millään
Kutostiellä eikä Kantatie 71:llä eikä muillakaan
pienemmilläkään teillä.
Sen takia tämän tyyppinen juttu, että kun
meillä pidetään suomalainen yhteiskunta
kuitenkin sillä tavalla korkeatasoisesti hallinnassa, että meillä on
rakennusjärjestykset, kaikki systeemit kunnossa ja valvonta
olemassa, niin ei tuottavuusohjelmalla karsita liian paljon sitä.
Sitähän sanotaan, että jos siellä jotain
on tehtävissä, niin hallitus voisi vähän
vetää tätä tuottavuusohjelmaa
takaisin, että ei isketä semmoisiin kipeisiin kohteisiin,
millä tätä valvontaa heikennetään. Silloin
me saamme tämän järjestelmän
toimimaan, jolloin tällä pienellä täydennyksellä,
mistä tässä on puhuttu, homma toimii.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Markku Rossin lakialoite on eräässä suhteessa
erittäin hyvä, nimittäin siinä suhteessa,
että se palautti näitten asioitten keskustelun
isoon saliin.
Arvoisa puhemies! Sallittaneen palauttaa mieleen, millä tavalla
nämä keskustelut hävisivät täältä isosta
salista. Ne keskustelut liittyivät EU-jäsenyyteen
pyrkimisen aikoihin. Ed. Kankaanniemi oli silloin paikalla, niin
hän muistaa nyt, kun minä kerron, mistä on
kysymys. Nimittäin silloin me keskustelimme juuri täsmälleen
samoista asioista. Eta-lainsäädäntöön
liittyen jo jouduimme ottamaan kantaa näihin ulkomaalaisten
kiinteistöomistuksiin, ja käytin siinä kriittisen
puheenvuoron ja se kriittinen puheenvuoro perustui empiriaan, siis
kokemukseen siitä kunnasta, mistä olen itse kotoisin.
Siellähän tätä ulkomaalaisomistusta
ja tämmöistä on ollut iät ja ajat,
ja se on ollut myöskin testissä siellä hyvin monella
tavalla.
Kun olin käyttänyt täällä puheenvuoron,
siitä seurasi parlamentaarisen historiamme yksi mielenkiintoinen
episodivaihe. Puhemiehethän eivät saa osallistua
tunnetusti keskusteluun, toisin sanoen, jos kansanedustaja puhuu
sopimattomia täällä salissa sillä tavalla,
että niitten puheitten johdosta puhemiestä ottaa
kupolista, niin puhemies vastaa, ei suinkaan eduskunnan pöytäkirjaan
vaan tämän salin ulkopuolella. — Ai niin, on
täällä pääsihteerikin
paikalla, joka oli todistamassa tätä samaa, minkä nyt
kerron loppuun.
Nimittäin ne puheeni tulevat hyvin ymmärretyiksi
ed. Paajasen täällä äsken toisesta
pöntöstä käyttämän
puheenvuoron sisällön kannalta. Kun silloinen
puhemies kutsuttiin televisioruutuun ja pyydettiin häntä kertomaan,
minkälaisen vaikutelman hän sai ja mikä on
hänen oma näkemyksensä näistä keskusteluista,
niin minua nimeltä mainitsematta hän suomeksi
sanottuna haukkui minut pystyyn mielipiteitteni ja kriittisten kommenttieni
takia. Vaikka itse asiassa en kovin selvästi edes kantaani
ilmaissut, ne ottivat silloista puhemiestä todella vahvasti
kupolista. Sillä oli se seuraus, että näistä asioista
ei ole täällä keskusteltu, ei käytännöllisesti
katsoen ollenkaan. Elikkä toisin sanoen nyt ed. Rossin
lakialoite on tässä suhteessa varsin hyödyllinen.
Mikä muutos on tapahtunut tässä yhteiskunnassa,
on se, että ulkomaalaisomistusta on hyvin monella tavalla
tullut paitsi Nokian kautta, jossa jo kai oltiin jopa yli 90 prosentin
ulkomaalaisomistusosuudessa, joka on nyt sitten taas tämän finanssikriisin
myötä radikaalisti pienentynyt, myös
kauppakeskusten myötä, jota kautta meille on tullut
erittäin merkittäviä omistuksia, joilla
on suuri yhteiskunnallinen merkitys. Muun muassa Kampin keskus tuossa
vieressä on brittiläisessä omistuksessa.
Sitten yksityiset lääkäriasemaketjut
ovat brittiläisten omistuksessa nyt jo kai kaikki, niin
että suomalaisomistuksia ei ole ollenkaan, elikkä toisin
sanoen se rinnakkainen järjestelmä, mikä on
tämän kunnallisen järjestelmän rinnalla,
on ulkomaalaisomistuksessa jnp. Elikkä se on tullut tänne
sisälle ja sen kanssa eletään. Se kuuluu
EU:n sisämarkkina-asioihin. Mutta siitä saattaa
olla myöskin sellaisia näkökohtia, joihinka
tasavallan presidenttikin on kiinnittänyt huomiota, että siinä pitää hyvin
tarkkaan katsoa, että ei olla sen armoilla niin sanotusti,
silloin kun on yhteiskunnan perustoiminnoista kysymys.
Näihin perustoimintoihin kuuluu myöskin se, että ei
täällä Pääkaupunkiseudulla
eikä tuolla itärajan pinnassa, jossa asiat ovat
jo ihan toisella mallilla, vaan muualla Suomessa on sellaisia piirteitä,
että maahan on rantautunut myöskin sellainen raha,
joka johti täällä aivan omaan lainsäädäntöönsä.
Kun ensimmäinen rahanpesulaki tuli hallituksen esityksenä eduskunnan
käsittelyyn, niin sen taustana oli lyhyesti sanottuna se, että täällä Helsingin
kaupungissa, Kruununhaan kaupunginosassa, suuri kiinteistö tuli
sellaiseen omistukseen, jossa taustalla oli pesty raha. Se paljastui
silloin ja se kerrottiin täällä valiokunnassa
hyvin selvästi, koska silloin jouduttiin rahanpesulainsäädäntöä kehittämään.
Taisi ed. Kankaanniemi olla silloin hallintovaliokunnan jäsen,
kun ensimmäinen rahanpesulaki oli käsittelyssä.
Elikkä siis toisin sanoen se alue, joka nyt on kaikkein
kriittisimpiä, on kaakkoisen Suomen ulkopuolella, missä siis
tilanne on eräällä tavalla jo menetetty.
Siellä ovat kriittiset maanomistukset, joilla ohjataan
suoranaisesti yhteiskunnan kehitystä. Ja jos tarpeeksi
suuri osa siitä alueesta, joka voidaan kaavoittaa järkevällä tavalla
suhteessa nykyiseen olemassa olevaan infraan, tulee tämmöisen
rahanpesuvallan omistukseen, niin se ei kyllä jätä siihen
kunta-alueeseen ja maakuntaan juuri yhtään mitään
sen jälkeen. Siinä on se yksi tupsahdus ja siinä kaikki.
Siinä suhteessa, arvoisa puhemies, ottamatta sen enempää kantaa
tähän käsittelyssä olevaan lakialoitteeseen,
olen sitä mieltä, että jo tämän
lakialoitteen innoittamana tämä asia, kun tämä on näköjään
hovikelpoiseksi jälleen tullut, kansallinen rohkeus riittää tällaiseen
asiaan hallituspuolueen piiristä viritettynä,
pitäisi selvittää perusteellisesti tässä tilanteessa,
ottaa lähimennyt historia huomioon ja rakentavasti tulevaisuus
huomioon.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti. Ed. Pulliainen puuttui
asiaan, joka sai myös oman mielipiteeni kertomaan, elikkä tähän
kaupan ja liike-elämän etabloitumiseen. Meillä on
iso osa jo kaupasta ulkolaisten omistuksessa, ja mehän
toivomme, että sitä tulisi lisää ja
myöskin teollisuuden puolelle. He tarvitsevat maita ja
mantuja, jotta he voivat tulla. Jos tällaista Suomeen halutaan,
ja kun sitä tarvitaan, niin se täytyy ottaa huomioon.
Meillä Lappeenrannassa asuu 3 000 venäläistä suunnilleen
ja käy töissä. Olisi aika karmea tilanne,
jos he eivät voisi ostaa esimerkiksi huoneistoa, jos he
sellaisen investoinnin haluavat tehdä. Tältä osin
pitää kyllä tätä lakiesitystä pohtia
tarkalla sihdillä.
Jouko Laxell /kok:
Herra puhemies! Olen hiukkasen selvitellyt, mitkä tahot — en
tarkoita venäläisiä vaan yleisesti — Suomessa
omistavat kiinteistöjä, ja tuntuu, ettei ministeriöstäkään
oikein saa tarkkaa tietoa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä totean vaan tähän
yksinkertaisesti sen asian, joka on hyvin mielenkiintoinen yksityiskohta minusta
just siinä selvitysmielessä, johonka viittasin
tämän ed. Rossin lakialoitteen suhteen: Mukana
on nyt yhteiskunnassa niin meillä kuin muutenkin valtava
määrä pestyä rahaa, siis aivan mielettömästi,
siis miljardeja ja miljardeja, ehkä tällä hetkellä se
pestyn rahan määrä on 1 000
miljardia dollaria, ja se on aika paljon. Mutta se raha on sellaista
rahaa, joka on niin helposti liikuteltavaa, että yhtäkkiä kun
se lähtee pois sitten sieltä Kaakkois-Suomesta,
niin siinäpähän ootte sitten hommienne
kanssa. Ei oo mittää! Ja minä eppäilen,
että teikäläisillä ei ole rahhaa
ostaa sitä puoli-ilmaiseksikaan, eikä tämä ole
pahalla sanottu vaan ihan realistisesti. Sama koskee koko Suomea.
Elikkä siis toisin sanoen tämä tilanne
on eräällä tavalla vakava tilanne yhteiskunnallisesti.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Varmasti tämä, mitä ed.
Pulliainen sanoi, pitää osin paikkansa sikäli,
että on myös pestyä rahaa ja isoja yksiköitä,
mutta sitten on aika tavalla sellaisia niin sanotusti tavallisia
ihmisiä, Venäjältä tulleita,
Suomessa asuvia, voivat olla logistiikan palveluksessa tai muuten
tekevät työtään, elävät ihan
tavallista elämää, ei varsinaisesti heillä ole mitään
pestyä rahaa, jolla he hankkivat ehkä asunto-osakkeensa.
Minunkin asumassani talossa Kotkan Keskuskatu 17:ssa on kazakstanilaistaustainen
asukas, joka varmaan on sen osakkeensa ostanut ihan omalla rahalla.
Mutta eräs asia tuli mieleen, kun puhuttiin näistä Eta-maista:
Ed. Pulliainen tietää hyvin myös Winwind-yhtiön,
joka toimi aikoinaan siellä Oulun suunnassa. Kuka sen omistaa
tällä hetkellä? Intialainen pääoma,
joka liittyy myös tähän. Se on Eta-alueen
ulkopuolelta, ja Winwind nyt etabloitui myös Haminaan.
Tämä ed. Rossin tekemä aloite koskee
myös tämän tyyppisiä yrityksiä.
Itse olen todella sitä mieltä, että tämän
aloitteen hyvä puoli on, että keskustellaan ja
että voidaan lähestyä näitä kysymyksiä.
Markku Rossi /kesk:
Herra puhemies! Ensinnäkin haluan lämpimästi
kiittää kaikkia paikalla olleita edustajia, jotka
ovat osallistuneet tähän lakialoitteen käsittelyyn.
Kun tämän laki-aloitteen allekirjoitusvaihe tuli,
mietiskelin sitä, kuinkahan paljon lähden kierrättämään
sitä tässä eduskunnan salissa, ja päätinpä,
että en vaivaa tällä ketään.
En sen vuoksi, että nyt haluaisin tässä itselleni
mainetta, päinvastoin olen seurannut sitä keskustelua,
jota erittäin monet kansanedustajat ovat käyneet
niin tässä eduskunnassa kuin muuallakin ja julkisuudessa.
Tässä mielessä on ennen kaikkea yhteinen
asia ja eduskunnan asia katsoa, kuinka tässä mennään,
ja lakialoitteen tarkoitus onkin juuri nostattaa asia keskusteluun ja
sitä kautta eduskunnan on sitten oma ratkaisunsa ajan myötä tähänkin
aloitteeseen tehtävä.
Uskon, että jos tähän lakialoitteeseen
olisin lähtenyt hakemaan nimiä, niin tähän
olisi löytynyt varsin paljon. En tohdi arvella, kuinka
paljon mutta joka tapauksessa. Eikä sillä voi
olla sinällänsä merkitystä,
onko lakialoitteessa yksi nimi vai kuinka monta nimeä.
Sen on periaatteessa kuitenkin käytännössä oltava
yhtä arvokas, vaikka tietyt sadan allekirjoittajan pelisäännöt
tässä talossa onkin. Mutta tämä asia
on nyt sitten tämän käsittelyn jälkeen
eduskunnan omassa hanskassa ja kulkee eteenpäin.
Ihan muutaman kommentin haluan todeta, jotka tässä keskustelun
aikana on esille tuotu. Ja erityisesti haluan ensinnäkin
todeta sen, että totta kai, koska venäläiset
ovat suurin ryhmä, helposti tulee sellainen mieleen ja
ymmärrän sen näkökulman, että tämä on
suunnattu venäläisiä vastaan, mutta kiinalaisetkin
ovat operoineet monin paikoin ja varmasti tulevaisuudessa on monia monia
sellaisia alueita ja maita, jotka mielellään myös
hankintoja tekevät Suomessa. Tässä mielessä tässä on
edelleenkin kysymys siitä, että luodaan pelisäännöt
ja niiden pitää olla samanlaisia. Ja jyrkästi
kiistän tämän syrjivyysnäkökulman, puhumattakaan
rasisminäkökulmasta, joka nyt ei tähän
kyllä liity oikeastaan ollenkaan, koska todellakin nyt
on niin päin, että suomalaisten keskuudessa syntyy
rasistisia ajatuksia siitä syystä, että toiset
voivat ostaa ja toiset taas eivät voi ostaa. Tämä on
se asia, joka synnyttää kansalaisten keskuudessa
juuri sitä näkökulmaa, onko tämä oikein.
Ed. Rajamäki sanoi tuossa, että isännät
ja kunnat eivät saa päättää.
Meillä liittyy omistukseen tietyt pelisäännöt
ja niiden mukaan toimitaan jatkossakin, eli omistaja myy. Mutta
yhteiskunta voi asettaa tiettyjä rajoituksia sille, ja
tästä tietysti on kysymys. Ja kun vielä puhutaan
vaikkapa siitä Kymessä, oliko Lappeenrannassa
vai missä, olevasta osakehuoneistosta, niin kyllä venäläiset voivat
jatkossakin ostaa niitä. Eli tässä tapauksessa
kiinteistökaupat eivät tarkoita nyt sitten näitä osakehuoneistoja
ja sitä kaupankäyntiä, mitä muutoin
tapahtuu, enkä halua ollenkaan nähdä,
että Venäjän puolella pitäisi
katsoa, että nyt aletaan jollakin lailla estää ja
rajoittaa venäläisten toimintaa Suomessa.
Itse asiassa ratkaisun avaimet ovat duumassa. Jos Venäjä itse
muuttaa omia lakejaan ja saattaa ne siihen suuntaan, missä hengessä tämäkin
keskustelu on käyty, niin hommahan on silloin kunnossa.
Eihän meidän oikeastaan tarvitse täällä Suomessa
tehdä asian suhteen juuri mitään. Tässä mielessä myös
Venäjän presidentin ja Suomen presidentin välillä käydyt
keskustelut, joista nyt ei tietysti ihan selvää tullut,
mihinkä suuntaan ollaan menossa, olivat ihan hyvä osa
tätä keskustelua. Tämä lakialoite
on tehty huhtikuun alussa tai jätetty jo ennen noita keskusteluja,
mutta hyvä on, että se on vasta nyt sitten täällä eduskunnan keskustelussa.
Ja kuten ed. Pulliainen tuossa aiemmin totesi ja monet muutkin aiemmin,
tämä asia on nyt kuitenkin täällä eduskunnassa
ollut keskustelussa ja tämä on nyt sitten lakivaliokunnassa
tämän jälkeen hoidettavana.
Ed. Akaan-Penttilä sanoi tuossa aiemmin, että Rossi
voisi hiillostaa Väyrystä. Minun ei tarvitse hiillostaa
häntä, hän tietää kyllä tämän
lakialoitteen, ja uskon, että ulkoasiainministeriössä myös tämän
keskustelun tulokset katsotaan ja ulkoasiainministeriö edistää tämän
suuntaista toimintaa. Tämä on meidän
kansallinen etumme, ja tässä mielessä kyllä suomalaiset
ovat kaikki samalla puolella, ja minä haluan kyllä nähdä,
että kaikki muutkin ovat tietyllä lailla samalla
puolella, koska olen myös sillä lailla kannattamassa
kaupankäyntiä ja näkemässä,
että sitä kautta me luomme vaurautta Suomeen ja
pystymme edes-auttamaan puolin ja toisin vuorovaikutusta.
Itse tulen Pohjois-Savosta, tuolta Itä-Suomesta, ja
meillä oli aikoinaan silloin, kun elettiin Venäjän
vallan aikaa, suorat reitit ja yhteydet Pietariin. Voikauppa kävi
ja kyllä siinä kulki paljon muutakin. Ei meillä ole
mitään pelkoa siinä suhteessa siihen
nähden, miten meidän naapurimaassamme toimitaan.
Se, että meillä on omia historiallisia rajoitteita
ja tekijöitä ja syitä, on ihan oma asiansa
ja ne on syytä jättää tässä syrjään.
Tässä mielessä kyllä haluan
katsoa, että tällä lakialoitteella todellakin
haetaan ratkaisua, jolla nyt sitten näihin maakauppakysymyksiin
sekä myös tiettyihin vuokrauskysymyksiin saadaan yhteiset
säännöt ja näin ollen päästään
niin sanottuun normaaliin päiväjärjestykseen.
Keskustelu päättyi.