2) Hallituksen esitys laiksi yksityishenki- lön velkajärjestelystä annetun
lain 30 §:n muuttamisesta
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on merkittävä helpotus
ylivelkaantuneille ihmisille. Muistaakseni viime kyselytunnilla
kristillisdemokraattien ryhmästä tämän
asian perään jo kyseltiinkin. Hallitus tulee kahdessa
eri paketissa helpottamaan ylivelkaantuneiden tilannetta merkittävästi.
Tämä on ensimmäinen osuus. Toinen osuus:
työryhmä vielä jatkaa velkajärjestelyasioiden
yksityiskohdissa tämän jälkeenkin. Mutta
halusimme kiireen vilkkaan tehdä tämän tärkeimmän
uudistuksen eli lisätä niitä velkajärjestelyitä,
joidenka maksuohjelman kesto on nykyisen 5 vuoden sijasta 3 vuotta.
Tämä on myös vastaus niihin moniin keskusteluihin,
joissa on kaivattu sitä, että suomalaisessa yhteiskunnassa kertaalleen
velkaantuneille ihmisille olisi helpommin aloitettavissa niin sanottu
uusi alku, amerikkalaiset kutsuvat sitä "fresh start" -ajatteluksi,
ja hallitus puolenvälin ohjelman katsauksessaan sitoutui
oikeusministeriön ajatuksiin tältä osin.
Hallituksen esityksessä siis esitetään,
että yksityishenkilön velkajärjestelyn
maksuohjelman normaali kesto olisi jatkossa 3 vuotta. Niin sanottu
nollaohjelma eli se, että velallisella ei ole lainkaan
maksuvaraa, sekä niin sanottu esteestä huolimatta
vahvistettu ohjelma, esimerkiksi jos on niin sanotusti kevytmielisesti
velkaantunut, olisivat jatkossakin 5-vuotisia pääsääntönä.
Kuitenkin nollaohjelmakin voisi olla alle 5 vuotta, jos velallisen
maksukyky puuttuu pysyvästi. Näissä tilanteissa
on usein kysymys vanhuudesta tai sairauseläkkeellä olosta.
Hallitus siis tekee oikeudenmukaista, myös sosiaaliset
seikat huomioon ottavaa ylivelkaantumispolitiikkaa aivan uudella otteella.
Mikä siis muuttuisi? Nykyisin kesto on normaalisti
5 vuotta. Tuomioistuimet ovat voineet vahvistaa tätä lyhyempiäkin
velkaohjelma-aikoja, mutta Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen mukaan
vuonna 2006 esimerkiksi vain 12 prosenttia maksuohjelmista vahvistettiin
mainittua 5:tä vuotta lyhyemmäksi. Esteestä huolimatta
annettu ohjelma olisi siis jatkossakin 5 vuotta. Tässä tapauksessa
ohjelman kesto siis pysyisi samana, mutta mainitsemani jatkotyö katsoo
myös niin sanotusti kevytmielisesti velkaantuneiden taustoja
tarkemmin. Siellä on nimittäin aika paljon myös
nuoria joukossa, joidenka osalta nuoruuden typeryydet, mahdollisesti
myös pikaluotot, kulutusluotot, ajattelemattomuus, johtavat niin
isoihin velkataakkoihin, että sitten kun viimeinkin muuten
olisi elämän edellytyksiä ja halua käydä säännöllisesti
töissä, elättää itse
itseään, niin jo kertynyt velkataakka korkoineen, monesti
vielä pahimmassa tapauksessa ymmärtämättömyys,
että velkaa on otettu velan päälle, johtaa
kohtuuttomiin tilanteisiin. Vaikka näissä se alkuperäinen
velkaantumistilanne on ollut niin sanotusti kevytmielistä velkaantumista,
niin työryhmä jatkaa miettimistä siitä,
voitaisiinko näissä tilanteissa paremmin tunnustaa
tämä sosiaalinen ongelma varsinkin nuorten osalta.
Heidän osaltaan on siis tulossa vielä lisäesityksiä.
Esityksellä on vaikutusta myös asunnon säilyttämiseen.
Nyt tavallisille velkojille on maksettava 5 vuoden kertymä enintään
10 vuodessa. Jatkossa velallisen tulisi maksaa vain 3 vuoden kertymä samassa
enintään 10 vuodessa, joten asunnon säilyttäminen
helpottuisi. Pienemmilläkin tuloilla velallinen kykenisi
siis jatkossa säilyttämään asuntonsa.
Tämä on toinen kysymys, joka täällä eduskunnassa
on näistä asioista keskusteltaessa puhuttanut
paljon.
Tässä perusesittely ja jatketaan keskustelulla.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun voimassa oleva velkajärjestelylaki
on sopusoinnussa Euroopan neuvoston ministerikomitean suosituksen
kanssa, on syytä kysyä, mihin tätä lakia
tarvitaan. Suosituksessa nimenomaan korostetaan, että velkajärjestelyn
maksuohjelmat ovat kohtuullisia niin maksettavan määrän
kuin keston suhteen ja jäsenvaltioiden tulee edistää ylivelkaantuneiden
henkilöiden paluuta yhteiskuntaan ja pääsyä työmarkkinoille.
Arvoisa puhemies! Kolme vuotta on kovin lyhyt aika silloin,
kun velkojen määrä suhteessa velallisen
maksukykyyn on kohtuuttoman suuri. Mielestäni on tärkeää,
ettei lailla aseteta kohtuuttomia esteitä velkajärjestelyn
toteuttamiseksi. Mielestäni velkajärjestelyn aikataulun
pitää olla suhteessa velan määrään
ja velallisen maksukykyyn. Aikataulun pitää olla
joustava ja kannustava. Se tarkoittaa, että velkajärjestelyn
aikataulu joustaisi vaikka puolesta vuodesta 6—7 vuoteen. Tavoitteena
pitäisi olla velan takaisinmaksu ja realistinen mahdollisuus
siihen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Yhteiskunta muuttuu ja kehittyy ja valitettavasti viime
aikoina hyvin paljon kielteiseen suuntaan. Erikoisesti kannattaa
olla nyt tässä ajassa huolestuneita nuoremman
väen erittäin voimakkaasta velkaantumisesta, ja
tämä pikavippisysteemi on suorastaan fataali.
On hyvä, että hallitus reagoi tähän
tilanteeseen, ja kun paineita tähän lyhentämiseen
on velkajärjestelyajoissa, niin hyvä on, että siihen
on reagoitu.
Kiinnitän, arvoisa puhemies, huomiota yhteen yksityiskohtaan
ja toivon, että ministeri kommentoi tätä.
Nimittäin tämän hallituksen esityksen
sivulta 11 Asian valmistelu -kohdasta käy ilmi,
että velkojatahoina on kuultu Finanssialan Keskusliittoa
ja Suomen Perimistoimistojen Liittoa. Myöhemmin tässä samassa
luvussa kerrotaan, että "Velkojatahoa ja tuomioistuinlaitosta edustavat
lausunnonantajat kuitenkin vastustivat esitettyä muutosta".
Onko tämä nyt ollut se lopputilanne siis, että velkojatahot,
siis ne järjestäytyneet velkojatahot, ovat loppuun
saakka olleet tätä hallituksen esitystä vastaan?
Sillähän tietysti on oma merkityksensä,
koska eräänlaisesta pakkovallan käyttämisestä sitten
olisi kysymys.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Voi yhtyä siihen ajatukseen, että tässä on
hallitukselta positiivinen esitys eduskunnalle. Todella, aivan oikein,
niin kuin ministeri Brax täällä totesi,
nyt on nuorten ihmisten velkaantuminen ajankohtainen ongelma. Aika
on todella uusi nimenomaan uusine houkutuksineen, mahdollisuuksineen
ottaa pikavippejä, ja hyvin heikoilla kontrolleilla näitä annetaan
siihen nähden, mitkä ovat asianomaisen vakuudet.
Niiden ottamiseen liittyy myös muita lähinnä rikoslakiin
liittyviä ongelmia. Mutta tässä kysymyksessä,
jolloinka muutetaan nyt tämän lain 30 §:ää,
joka on Yleissäännös maksuohjelmasta
tavallisten velkojen osalta, tätä nopeutettavaa
aikataulua voi tietysti pitää hyvänä.
Ehkä lähtökohdan pitäisi olla
niin ihmisillä henkilökohtaisesti kuin valtioillakin.
Me kävimme tässä tämän
Kreikka-keskustelun juuri. Lähtökohdan pitäisi
olla se, että eletään sen mukaan, mihinkä on
varaa. Ja kun nuorisolle näytetään mallia,
että varaa on kaikkeen ahneuteen, niin maapallo on todellakin
sellainen, että täältä riittäisi
kaikille tasa-arvoisesti, mutta ei yhdellekään
ahneelle tämä maapallo ole riittävä kooltaan.
Eletään niin, että pitäisi olla
kolme maapalloa käytössä. Ei ole kuitenkaan
kuin tämä yksi, ja tässä on
tällainen viesti nuorille, että tehkää perässä.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan ensinnäkin kiittää alkuun
siitä, että oikeusministeriössä on
puututtu siihen, että on haluttu tarkistaa, onko yksityishenkilön
velkajärjestelystä annettu laki tänä päivänä ajan
tasalla. Minusta työryhmä teki hyviä esityksiä,
ja nyt meillä on tuo lakiehdotus tässä käsillä.
Minusta pääsääntöisesti
on siis hyvä, että lakia ehdotetaan nyt muutettavaksi
niin, että maksuohjelma kestäisi pääsääntöisesti
tuon kolme vuotta. Maksuohjelman lyhentäminen on siinäkin
suhteessa tavoitteena hyvä, että se helpottaisi ja
nopeuttaisi ylivelkaantuneiden palaamista takaisin aktiiviseen toimintaan
yhteiskuntaan ja parantaisi heidän taloutensa normalisoitumista nopeammin.
Itse uskon myös siihen, että tämä toisi
yhteiskunnalle merkittäviä säästöjä pitkällä juoksulla.
Jos velallisen aktivoituminen takaisin normaaliksi kuluttajaksi
tapahtuu tässä kolmessa vuodessa, niin on aivan
selvää, että se saattaa myös
antaa positiivisia signaaleja siten, että kontrolli voisi
lisääntyä luotonsaannissa, ja näin ollen
sitten voimme todeta, että se voisi olla jopa toivottavaa
tässä yhteiskunnassa, jossa luottoja saa perin
helposti.
Laissa esitetään kuitenkin säilytettäväksi
vielä pääsäännön
lisäksi mahdollisuus sekä lyhyempiin että pidempiin
maksuohjelmiin, ja minusta tämä on tärkeää valiokuntakäsittelyssä muistaa. Ja
sen mahdollisuuden säilyttäminen, että maksuohjelma
voisi kestää kymmenenkin vuotta, on erittäin
tärkeää, jotta velallinen voisi säilyttää asuntonsa
ja mahdollisesti jatkaa tämän maksuohjelman kestoa
ihan loppuun asti, niin että tuo velka kokonaisuudessaan
poistuisi.
Aivan lopuksi haluan todeta, että (Puhemies: 2 minuuttia
on mennyt!) on tärkeää valiokuntakäsittelyssä tutkia
tätä siten, että nämä järjestelyt olisivat
velalliselle kohtuullisia ja oikeudenmukaisia.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeää hoitaa
tämä velkaongelma nimenomaan harmaan talouden
torjunnan kannalta. Siitä erityisen suuri kiitos oikeusministeri Braxille,
että tästäkin syystä tämä esitys
on nopeasti tänne eduskuntaan tullut ja toinenkin paketti vielä tulossa.
On nimittäin niin, että suuri osa harmaasta taloudesta
johtuu siitä, että velalliset ovat ongelmissa
eikä ole ulosottotointen pelossa mitään
mieltä tai on hyvin vähän mieltä hakeutua
niin sanotusti virallisiin töihin. Monelle on liian houkutteleva
vaihtoehto tehdä töitä pimeästi,
välttää toki samalla verot, yhteiskunnan
maksut, eläkemaksut mutta ennen kaikkea välttää maksujen
joutuminen velkojille ulosoton kautta.
Olisin toki toivonut — kokoomuksenkin edustaman linjan
mukaisesti — että olisi jo tässä vaiheessa
voitu päätyä henkilökohtaisen
konkurssin mahdollisuuteen, erityisesti yrittäjien osalta, mutta
tämäkin, velkajärjestelyajan huomattava lyhennys,
on erittäin suuri askel oikeaan suuntaan.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Seuraa puheen yleinen osa: Hallitus on antanut erinomaisen
lakiesityksen. Hyvä, hallitus!
Sitten seuraa oppositio-osio: On Suomen kansan edun mukaista,
että sokeakin kana toisinaan löytää jyvän.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on myönteisestä asiasta
kyse, niin kuin on edellisissä puheenvuoroissa kuultu,
mutta tässä tulee mieleen monta sellaista tapausta,
missä on tehty pitkiä velkajärjestelyjä aikaisemmin
jo ihmisille. Yhdessä tapauksessa — sattui olemaan
puhelinyhteydessä kanssani tämä henkilö — oli
tehty 25 vuoden velkajärjestely, siis vapaaehtoinen velkajärjestely
25 vuodeksi, jolloin ihminen, kun vapautuu siitä, on yli
90 vuoden ikäinen. Ja kun tämäntyyppisesti
tulee tämmöinen helpotus tässä, niin
aina tahtovat nämä ihmiset soittaa, että hei, mitä tämä tarkoittaa
heille, kun he ovat tämmöisen tehneet. Ilmeisesti
kuitenkaan ei ole semmoista systeemiä, että voitaisiin
näitä pitkiä järjestelyjä mennä välistä purkamaan.
Tämä on minusta semmoinen ongelma, joka pitäisi
saada jotenkin järkevästi ratkaistua, koska he
ovat panneet paperiin nimensä ja sitoutuneet siihen ja eläkkeestä menee
tietty maksuosuus ja sitten ihmiset ovat vähän
hädissään: jos he olisivat jättäneet
hoitamatta sen jutun, olisivat jättäneet kokonaan
tekemättä mitään tämmöistä pakettia,
jos velat olisivat vanhentuneet tai sitten jos olisivat jättäneet
myöhemmäksi, niin olisi saatu helpompi järjestelmä.
Tässä on tämmöinen ongelma.
En tiedä, onko tämä tullut ministerin
nokan eteen, mutta tämmöisiä tapauksia
on. Jotenkin tähän pitäisi saada puututtua — en
tiedä, mikä se keino on.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kun tätä hallituksen esitystä katsoo,
niin kyllä tämä varsin inhimillinen esitys
on. Se antaa ihmisille uuden mahdollisuuden, mahdollisuuden aloittaa kaikki
alusta kohtuullisen lyhyessä ajassa. Kun katsoo vielä tätä hallituksen
esityksen tekstiä, kun vertailee eri maihin, niin tämä hallituksen esitys
on samansuuntainen hengeltään kuin on kansainvälinen
lainsäädäntö. Sekin on yksi
merkittävä tekijä, että silloin
suomalainen pysyy myös kotimaassaan ja yrittää täällä yrittää eikä lähde
puliveivaamaan — täällä on käytetty
tätä sanaa — ulkomaille.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Unohdin äsken vielä yhden
tärkeän näkökulman. Nimittäin
kun tuo maksuohjelman kesto määritellään
viideksi vuodeksi silloin, jos velallisen maksuvelvollisuus poistetaan
kokonaan tai velkajärjestely tulee velkajärjestelyn
esteestä huolimatta, niin minusta on kuitenkin tärkeää valiokuntakäsittelyssä korostaa
sitä, että jos velallisella ei ole tuota maksuvaraa
pysyvästi esimerkiksi sairauden tai iän vuoksi,
niin silloin tuo maksuohjelma voisi olla viittäkin vuotta
lyhyempi.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Heti ed. Kiurulle: Juuri niin hallituksen
esityksessä esitetäänkin. Toki sopii,
että valiokuntakin vielä sitä korostaa,
mutta se on jo lähtökohtakin. Kun täällä ed.
Lahtela puhui myös näistä 1990-luvun
laman jälkeisistä järjestelyistä,
niin joissakin niistä ylivelkaantumistilanteista on kysymys
todellakin sairaista taikka vanhoista ihmisistä, ja varsinkin
niissä tilanteissa silloin, vaikka se olisi nollaohjelmakin,
se voisi olla lyhyempi jo lähtökohtaisesti.
Ed. Kataja puhui viisaita harmaasta taloudesta. Se näkökulma
on todella painava. Ehkä myös sitten näistä kokoomuksen
yrittäjäsiiven — todellakin kiitos tuesta
ja aktiivisuudesta koko valmistelun ajan — toiveista ehkä vielä pidemmälle menevistä
muutoksista,
jopa henkilökohtaisesta konkurssista: sitä ministeriössä selvitettiin,
mutta sen vaikutus rahan hintaan oli sellainen, että käsittääkseni
sitten hallituspuolueet olivat kyllä hyvin yksimielisiä siitä,
että siihen liittyy niin suuria ongelmia, että se
ei ole se ratkaisu.
Mutta tässä kakkosvaiheessa, kun pohditaan velkajärjestelyn
yksinkertaistamista, tulee esille yksi yrittäjävelkaantuneiden
ihan keskeisiä ongelmia: jos sitten bona fide on ylivelkaannuttu
ja päädytty velkajärjestelyihin ja sitten
on saatu niitten aika tiukkojen kriteerien nojalla aloittaa uusi
yritystoiminta — mikä on erittäin suositeltavaa
ja toivottavaa — niin se on yksi tyypillinen tilanne, jossa
sitten on ollut aika monimutkaista, ja on tälläkin
hetkellä nykylain mukaan, arvioida sitä, mikä tulee
olemaan niin sanottu lisäsuoritusvelvollisuus, kun sitten,
jos ja kun, yritys alkaa tuottaa. Tätä lisäsuoritusvelvollisuuden
laskemista, sen yksinkertaistamista ja ennustettavuutta, katsotaan
nyt vielä tässä kakkosvaiheessa, ja minä luulen,
että se tulee auttamaan sitten siinä yrittäjäkentän
fresh start -ongelmassa vielä lisää.
Ed. Pulliaisen tärkeään kysymykseen.
Todellakin lausuntopalaute oli pääsääntöisesti
erittäin myönteistä, niin kuin hallituksen
esityksestä näkyy. Siellä velkojatahoilla
oli kuitenkin kritiikkiä. Meillä on semmoinen
käsitys, että velkojat kuitenkin ovat tässä ihan
rakentavasti mukana, tässä jatkotyössäkin.
Nimittäin tässä jatkotyössä otetaan
huomioon se, että velkojien on saatava velalliselta perustoimeentulon
ylittävä osa tämän tuloista
ja että velallista kannustetaan toimimaan maksuohjelman
aikana velkojien edun mukaisesti. Pohditaan muun muassa sitä,
että nollaohjelma lyhentyisi viidestä vuodesta
sitä mukaa kuin velallinen saa kokoon kuukausia, joista
tulee suorituksia. Tässä haetaan tasapainoa ja
reilua peliä myös velkojien näkökulmasta,
ja siksi uskon, että näiden uudistusten vastareaktiona
ei ole se, että vapaaehtoiset järjestelyt ja ylipäätänsä neuvottelu
velkajärjestelyistä vaikeutuisivat. Kyllä suomalaisilla
pankeilla on 1990-luvulta kokemusta siitä, että mitä nopeammin
päästään sopuun, sitä parempi
molemmille osapuolille.
Olen sitä mieltä, että vaikka ihan
kaikesta ei oltu alussa samaa mieltä, niin tämä neuvotteluilmapiiri
on ollut erittäin rakentava. Kiitoksia kaikille!
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tuohon velkojien näkökulmaan:
Minulla on hyvin erilainen näkökulma kuin velkojilla.
Velko-jien näkökulma on tietysti turvata saatavansa. Minä näen
asian niin, että velkojienkin kannalta on hyvä asia,
että vältetään maksuhäiriöitä ja
vältetään maksuvaikeuksia. Joku kysyi,
miten tämä on sopusoinnussa sen kanssa, että olen
kuitenkin helpottamassa velkajärjestelyyn pääsyä ja
puhun jopa henkilökohtaisesta konkurssissa, mutta tämä siirtää velkojan
vastuun siihen tilanteeseen, jolloin velkaa myönnetään.
Jo aiemmin tänään on sivuttu aihetta
pikavipeistä ja muista vakuudettomista veloista. Nämä ovat
keskeinen ongelma. Näistä kertyvät huomattavat
tulevat maksuvaikeudet. Näissä velkojat eivät
tällä hetkellä juurikaan vaivaudu selvittämään
todellista maksukykyä ja maksuhalua. Omalta osaltani näkisin
niin, että velkojien vastuuta pitäisi siirtää nimenomaan
velanhaku- ja velanantotilanteeseen sen sijaan, että viimeiseen asti
velkojienkin pitäisi kärkkyä sitä saatavaa
perinnän kautta.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Tähän näkökulmaan
on painavia syitä, mitä ed. Kataja täällä sanoi.
Kertymä näistä velkajärjestelyistä on
sitä 1 prosentin luokkaa kaiken lisäksi, niin
että se fresh start -näkökulma
on varmasti monessa tapauksessa kokonaisedun kannalta meille kaikille,
koko yhteiskunnalle ja työllisyydelle ja myös
mielenterveydelle ja perheiden hyvinvoinnille parempi näkökulma.
Ehkä tässä kokonaisuudessa on nyt
hyvä muistaa, että tämän uudistuksen
lisäksi ja tämän kakkososan lisäksi
on nyt näitten pikavippien osalta kaksi isoa uudistusta,
joissa yhtenä osana on nimenomaan velanantajien entistä suurempi velvollisuus
varmistaa ensinnäkin velanottajan henkilöllisyys
mutta myös hänen maksukykynsä. Käsittääkseni
talousvaliokunnan mietintö on tulossa saliin aivan tuota
pikaa, jolloin myös velanantajien toimintaa aletaan valvoa
niin, että heidän on rekisteröidyttävä ja
sieltä rekisteristä sitten poistetaan toimijat,
jotka eivät toimi asiallisesti. Tältä osin
siis hallitus on tehnyt aika isoja uudistuksia siellä pikavippipuolella.
Keskustelu päättyi.