31) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi taksiliikennelain muuttamisesta
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Meillä on hyvä taksijärjestelmä,
ja sen kunnosta tulee huolehtia tulevaisuudessakin. Taksiliikenteen
rajoituksista ja siitä, miten se toimii yleisestikin Suomenmaassa,
on pidettävä suurin piirtein nykyisellään
kiinni, ja sitä ei tule vapauttaa. Siitä on huonoja
esimerkkejä ympäröivistä maista,
joten pidetään tästä hyvästä ja
turvallisesta järjestelmästä kiinni.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa puhemies! Taksilupien kanssa erityisesti meidän
lähiseudullamme on ollut hyvin paljon keskustelua ja ongelmia
sen suhteen, kenelle taksiluvat sitten myönnetään
ja kenelle ei. Joillain paikkakunnilla on ollut erittäin
vaikeaa taksilupia saada, vaikka selvästi kysyntää niille
olisi ollut. Toivon mukaan tämän taksiliikennelain
muuttamisen yhteydessä pystytään ottamaan
myös niitä asioita huomioon, että näitä perusteita
taksilupien saantiin pystytään helpottamaan sillä lailla,
että oikeasti näillä alueilla, missä sitä tarvetta
on ja missä on yrittäjiä, jotka haluavat
ajaa, tehdä töitä, tehdä yövuoroja
nimenomaan, tehdään mahdolliseksi tämä taksilupien
saanti ja sitä kautta myös omien yritysten perustaminen
sen suhteen. Se on erittäin tärkeä asia,
ja sen eteen toivon mukaan teemme kaikkemme, että tämä asia
helpottuisi.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Savolan äsken käyttämä puheenvuoro ja
hänen esille nostamansa asiat kyllä vastaavat hyvin
todellisuutta. Suomessa on paikkakuntia, joilla on erittäin
vaikea saada taksilupia, vaikka tarvetta takseille olisikin. Ja
on paikkakuntia, joilla taksiautoilijoitten mielestä takseja
on riittävästi, mutta asiakkaitten mielestä liian
vähän.
Toivonkin, että valiokunta perehtyy erittäin seikkaperäisesti
nyt eduskuntaan tulevaan taksilain uudistukseen. Joka tapauksessa
tässä taksiliikennelaissa on korjaamisen varaa,
ja toivotaan, että tämän eduskuntakäsittelyn
jälkeen meillä on entistä parempi taksiliikennelaki.
Lauri Heikkilä /ps:
Herra puhemies! Yksi uusi piirre taksilupajärjestelmässä on
se, että nyt kun on tullut suuria kuntia monen kunnan kuntaliitoksena,
esimerkiksi Saloon, niin taksit ovat syrjäisistä kunnista
muuttaneet asemapaikkansa sinne kaupunkikeskukseen. Sitten jos maaseudulta
pienemmästä kunnasta, mikä on liitetty
Saloon, haluaa taksikyydin, niin joutuu maksamaan entistä enemmän,
kun se taksi tulee sieltä kuntakeskuksesta. Varmaan tässä lainsäädännössä pitäisi
ottaa myöskin nämä kuntaliitosten tuomat
muutokset huomioon.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen ymmärtänyt, että juuri
tämänsuuntaisiin asioihin tässä kyseisessä lakimuutoksessa
puututaan, ja todella se näkökulma, jonka edustaja Heikkilä tässä nosti
esiin, on tärkeä. Muuten käy niin, että ne
taksit todellakin keskittyvät näihin keskuspaikkoihin.
Kun siellä syrjäseudulla kuitenkin on ihmisiä,
jotka eivät, sanotaan nyt sairaankuljetuksista tai joistakin
muista syistä, pysty omaa autoa käyttämään
tai omaa autoa edes olekaan, niin näitten taksien säilyminen
niillä kylillä on kyllä todella tärkeää.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Heikkilän puheenvuoro kirvoitti
minunkin kieleni, kun hän mainitsi tämän
esimerkkikaupunki Salon ja nimenomaan sen, että taksilupia
on keskitetty nyt sinne kantakaupungin keskustaan. Sieltä nimenomaan
olen tämän esimerkin jossakin tilaisuudessa jo
aiemmin kertonutkin, ja edustaja Heikkiläkin taisi olla
kuulemassa. On tapahtunut niin, että Kiikalaan, jonka kunnan
keskusta sijaitsee noin 25 kilometrin etäisyydellä Salon
kaupungin keskustasta, on tilattu taksi, ja kyseessä oli
sairaskuljetus, siis ei nyt ambulanssikuljetus mutta kuitenkin sairaskuljetus.
Kuljetusmatka oli 1,5 kilometriä, ja taksi lähti
Salosta, kuljetti tämän 1,5 kilometriä siellä Kiikalassa
ja palasi Saloon, ja yhteiskunnalle lasku oli 150 euroa.
Tähän toimintaan on saatava joku roti. Meidän
yhteiskunnallamme ei kerta kaikkiaan ole varaa tällaiseen
enää.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vastauspuheenvuoroja ei myönnetä, mutta puheenvuoronappia
jos ehtii nopeasti painamaan.
Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Näistä taksilupa-asioissa
on otettava huomioon, että kun näitä kuntia
ollaan yhdistämässä ja yhdistämässä ja
meille tulee yhä laajempia kuntia, niin taksilupien määrä periaatteessa
pysyy alueella samana. Mutta nyt, kun on isommat kunnat, niin miten
käy näitten entisten pienempien kuntien taksilupien
kanssa? Elikkä nyt on todella pidettävä huolta
siitä, että niitten syrjäisten kylien
elikkä entisten syrjäisten kuntakeskusten taksiluvat
eivät sitten katoa tässä kokonaisuudessa.
Keskustelu päättyi.