8) Hallituksen esitys laiksi metsästyslain muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun tämä hallituksen esitys
tuli luettavaksi ja sitä alan jonkunlaisena ammattilaisena
luki, niin ei voinut mitään muuta kuin hämmästellä,
mihinkä lokeroon on tieto jäänyt eräiltä osin.
Hallituksen esitys metsäkauriin pyyntiluvista luopumisesta alkaa
perustelujen osalta virkkeellä, jossa todetaan, että vuodesta
1903 lähtien metsäkauriita on tullut tänne
Suomeen Karjalankannaksen kautta. Tämä on tietysti
sinänsä totta, että sieltä kautta niitä silloin
aikoinaan tuli ja jonkin verran tuli toisen maailmansodan jälkeenkin,
mutta tämä on vain osatotuus. Nimittäin
Suomeen paljon merkittävämmin on metsäkauriita
tullut naapurivaltiosta Ruotsista Perämeren kiertäen,
niin että tämä leviäminen on
tapahtunut Tornionjokivartta ja Muonionjokivartta pohjoiseen, sitten
taas pikkusen matkaa on kierretty rannikkoa pitkin Kemijokisuulle
ja sitten levittäydytty Kemijokivartta pitkin, niin että pisimmät
vaellukset ovat ulottuneet tuonne Neuvostoliiton tai Venäjän
rajalle saakka, missä on sitten otettu jo surkeaan tilaan
joutuneita yksilöitä kiinni ja viety Ähtärin eläinpuistoon
jnp.
Mutta ei vielä tässäkään
kaikki. Nimittäin metsäkauris levisi voimakkaasti
myöskin Norjan rannikkoa pitkin Finnmarkiin saakka, ja
sieltä Finnmarkista metsäkauriit lähtivätkin
leviämään kohti etelää ja
saapuivat Utsjoelle. Siis toisin sanoen luontaisen leviämisen
kautta meille onkin tullut metsäkauriita paitsi jonkin
verran joskus Karjalankannaksen kautta — siinähän
esteenä on ollut valtakuntien välisellä rajalla
Neuvostoliiton tai Venäjän puolella esteaitakin — niin
lisäksi Ruotsista ja Norjasta.
Nyt tästä hallituksen esityksestä saa
sellaisen kuvan, että tässä olisi kysymys
vain yksinomaan eteläsuomalaisesta ilmiöstä ja
vielä aivan tämmöisestä Uudenmaan
maakuntien ja lounaisen Suomen asiasta. Perusteeksi sille, että metsäkauriin
pyyntiluvista nyt luovuttaisiin, esitetään vahinkoperuste
elikkä se, että nämä eläimet
aiheuttavat mansikkaviljelmille vahinkoja, ja nyt sitten halutaan
näistä elikoista päästä eroon
ja pyyntiluvat pois ja myöskin vahinkojen korvaamisrahat ja
perusteet pois, niin että homma hoituu sillä lailla.
Sen ilmiön, että jätetään
keskeinen asia ilmoittamatta, senhän on keksinyt jo politiikkaan Karl
Marx. Hänhän lehdistöteoriassaan esitti, että pitää vaieta
siitä, mikä on ideologialle vierasta. Tässä tapauksessa
tämä vaikeneminen siitä, että tämä on
myöskin pohjoissuomalainen asia, että metsäkauris
on luonnollisen leviämisen tietä riistaeläin,
täyttää nämä Marxin
lehdistöteorian tunnusluvut täydellisesti.
Meille kansanedustajille on tullut tietoon yhdeksäntoista
eteläisimmän Suomen riistanhoitoyhdistyksen kannanotto
tähän asiaan, jossa asetutaan varsin kriittiseen
sävyyn pohdiskelemaan tätä asiaa. Tämä koskee
lupien käyttöastetta, se koskee mansikkaviljelmille
aiheutettuja vahinkoja ja sen asian hoitamista muutoinkin kuin tällä ratkaisulla,
mitä hallitus esittää, sitten jahtialueen
suuruutta, ja todetaan, että tämän esityksen mukaanhan
se voisi olla maanomistuksen osalta erittäin suppea, esimerkiksi
ruokintapaikka, jolla metsäkauriit käyvät
talvella ruokailemassa. Eihän siinä tarvitse olla
kuin muutama aariala ja sitten vaan asianomaisella henkilöllä tietysti
metsästyskortti hallussa ja sitten hirvenammuntalupa suoritettuna,
ja sillä tavalla tätä hirvieläintä voisi
sitten noin suitsait jahdata. Sitten asetetaan kyseenalaisiksi nämä riistalliset
perusteet, se, millä tavalla riistanhoidon periaatteitten
mukaan on tässä ajateltu meneteltävän,
ja edelleen kiinnitetään huomiota tähän
kannan kasvuun, onko se ollut niin räjähdysmäistä kuin
hallituksen esityksen perusteluissa todetaan.
Arvoisa puhemies! Totean, että tähän
hallituksen esitykseen täytyy suhtautua varsin kriittisesti.
Tässä täytyy käydä perusteellinen
asiantuntijakuuleminen ja käydä nämä eri
näkökohdat erittäin tarkoin läpi.
Nimittäin tällä esityksellä kyllä ikään
kuin metsäkauriin rinnastaminen hirvieläimenä jäniseläimiin
jnp. on iso askel. Sehän edellyttäisi sitä,
että meillä on todella runsas kanta. Sitten vielä se,
että tästä pyyntilupakäytännöstä luovuttaisiin
ja vain teoriassa mahdollistettaisiin pohjoisessa Suomessa riistanhoitopiirin
pyyntirajoitusmenettely, tarkoittaa silloin sitä, kun pyyntiluvista
on luovuttu, että on vain kaksi vaihdetta käytettävissä,
on ja off, pyynti sallitaan tai sitä ei sallita, elikkä se
mahdollisuus, mikä nyt on pyyntilupien avulla, että kannan
runsaustilanteen mukaan annetaan näitä pyyntilupia,
putoaa Pohjois-Suomessa kokonaan pois.
Arvoisa puhemies! Tähdennän sitä,
että tässä on kysymys Pohjois-Suomessa
luontaisesti alueelle levinneestä lajista, joka siellä lumen
epätasaisesta sijoittumisesta maastoon johtuen pystyy löytämään
luontaisia elinalueita. Siis kysymys ei ole ruokituista kannoista
vaan luontaisesti toimeentulevista kannoista. Kun näin
on päässyt käymään
ja ehkä onneksi käynyt, silloin pitää sellaisen
lainsäädännön kohdalla, joka
on tarkoitettu koko maassa noudatettavaksi yhtäläisesti, hyvin
tarkoin miettiä, onko tämä askel, jota
nyt tarjotaan otettavaksi, aivan oikea.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, kära kolleger! Ulf Peder
Olrog, en svensk diktare och skämtare, har skrivit en dikt:
"Våren har kommit och vi har skjutit en gök, med
luftvärnskanon, och alla fjädrarna rök,
i en svår explosion." Jag skulle vilja säga att
jag kunde inte låta bli att tänka på den
här texten, de här raderna ur en av Olrogs sånger
när vi lyssnar till och ser på det här förslaget
och det sätt på vilket man vill åtgärda
de här problemen.
För det första så är det
många experter, kollegan Pulliainen hänvisade
till de många jaktvårdsföreningar i södra
Finland, i Nylands valkrets och Egentliga Finland, som har ställt
sig kritiska till det här förslaget och som tycker
att rådjurstätheten ännu inte är
sådan på fastlandet, i Egentliga Finland och Nyland,
att det här åtgärdsförslaget
skulle krävas. Rådjuret har till exempel i motsats
till situationen på Åland också naturliga
fiender.
Det som också har väckt förvåning är
att det här har beretts ganska snabbt och ganska överraskande
som ett tjänstemannaförslag. Jag tror också att
det är en viktig och principiell fråga som ligger
här bakom, för en viktig del av vår naturresursförvaltning
sköts ju faktiskt genom jaktvårdsföreningarna,
genom deras licenser så att man kan ha en god nivå på stammarna
med en reglerad avskjutning. Det här är en mycket
väsentlig del av jaktvårdsförvaltningen
i vårt land. Därför skall vi också ta
och granska det här förslaget ytterst noggrant.
Det som jag hoppas när förslaget granskas, är att
man till exempel skulle se hur motsvarande fråga har skötts
på Åland där man längre har
haft en större stam i förhållande till
arealen. Ja, det har funnits skador, men till exempel på Åland
använder man licensmedel också för att
förebygga skadorna. Rådjuret, det söta
djuret, verkar vara en finsmakare som kanske inte äter
gräs utan tycker om jordgubbar och äppelträd.
Därför har man på Åland använt
licensmedel för att bygga staket och i dagens läge
hör man inte längre klagomål från
de enskilda markägarna där. Det som också är
ett väsentligt faktum är att med ett licenssystem
kan vi ha kontroll på vilken den faktiska avskjutningen är
och på det sättet ha en uppfattning om beståndet.
Jag tror också att den del av det här förslaget som
väcker kritik är att som en pendang till att licenserna
och därmed också licensmedlen skulle upphöra är
förslaget att inga ersättningar för rådjur
skulle betalas efter 2006. Personer som har fungerat som skadevärderare
säger att det i många situationer kan vara svårt
att skilja mellan om det är ett rådjur eller en
vitsvanshjort som har åstadkommit skadan.
Det här var ett svårt förslag att
behandla i regeringen, formellt är förslaget enhälligt,
och jag hoppas att också riksdagen skall titta på den
kläm som regeringen godkände om att följa
upp både stammen och skadorna men också att utskottet ytterligare
skall se över följderna i sin helhet och lyssna
på experter från områden där
man har reglerat det på ett annat sätt.
Sist och slutligen vill jag konstatera att nog har det också väckt
rätt mycket oro, det nya sättet, på vilket
man kan jaga för det finns risk för tjuvskytte,
likaså det att man med hagelgevär utan särskilda
prov — det här börjar röra ett
område som jag inte riktigt känner till om vapen
och sådant — när man med hagelgevär
och kula utan sedvanliga prov skulle få bedriva jakt på relativt
små områden.
Bästa vänner! En kritisk granskning krävs
av riksdagen i sann parlamentarisk anda.
Ed. Thorsin puheenvuoron suomenkielisen lyhennelmän
esittämisen jälkeen lausuu
Puhemies:
Puhemies uskaltanee täydentää tätä mainiota
yhteenvetoa lisäämällä, että ed.
Thorsin puheenvuorossaan siteeraamassa runossa mainittiin niinkin
raskas kalusto kuin ilmatorjuntatykit.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiitoksia ed. Pulliaiselle
suppeasta mutta monia asioita sisältävästä tietoiskusta,
mitä tulee metsäkauriiseen. Itse kun asun Itä-Suomessa, siellä näitä metsäkauriita
on varsin vähän ja kokemusta ei ole näitten
eläinten metsästyksestä.
Tähän lakiesitykseen varsinaisesti itselläni
on varsin vähän sanottavaa. Onneksi olen asianomaisessa
valiokunnassa, joka sitten kuulee asiantuntijoita, ja jo näissä kahdessa
puheenvuorossa esiin tuotuihin asioihin voi paremmin perehtyä.
Sen verran kuitenkin totean ed. Pulliaisen puheenvuoroon, mitä tulee
riistanhoitopiirien rooliin, metsäkauriin metsästyksen
mahdolliseen sallimiseen tai sitten totaaliseen kieltämiseen
tietyissä riistanhoitopiireissä, että tavallaan
tässä mielestäni on myös kolmas
mahdollisuus, tällainen ajallinen rajoittaminen, mutta
se nyt on pieni detalji.
Tämä lakiesitys sisältää myös
säädösmuutoksia. Aiemmin ministeriön
määräyksellä on tietyistä asioista
päätetty, mutta nyt tämän lakiesityksen
myötä ne muuttuvat ministeriön asetuksella
päätettäviksi. Pariin asiaan puutun tässä omassa
puheenvuorossani, koska uskon, että näissä sitten
myös nämä määräykset
tulevat varmasti jonkin verran muuttumaan.
Ensinnäkin ampumakokeesta: Täällä tosiaan todetaan,
että asetuksen tasolla jatkossa määrätään
ampumakokeen sisällöstä, suorittamistavasta
ja ampumakokeen hyväksymisestä. Ne teistä, arvon
kollegat, jotka olette harrastaneet tai harrastatte metsästystä,
tiedätte, että tämä ampumakoe
välttämättä ei ole nykymuodossaan
kovin helppo läpäistä. Siinä on
niin sanottu seisoviin ampuminen ja sitten myös liikkuvat
eli kolme laukausta myös liikkuvaan kuvioon. Osalle erästelijöistä varsinkin
iän myötä useimmiten näyttää,
että siitä tulee tietyllä tavalla jo
kohtuuton. Joudutaan juoksemaan hyvinkin paljon ampumaradalla. Nyt
käytännön tapauksissa kuitenkin, kun
itse metsästystä suoritetaan, on metsästäjän harkinnassa
ja hänen valintanaan, ampuuko hän yleensäkään,
jos saaliseläin on liikkeellä.
Uskallan tässä esittää sitä,
että kun tätä ampumakokeen sisältöä ja
suorittamistapaa tullaan varmasti tarkastelemaan, niin jos ja kun
siihen muutoksia tulee, sitä ei ainakaan vaikeuteta. Niin metsästäjien
piirissä, eri yhdistysten piirissä kuin, tiedän,
ministerienkin tasolla on keskusteltu siitä, että se
tulevaisuudessa muuttuisi jälleen sellaiseksi, että ammuttaisiin
vain niin sanottuun seisovaan kuvioon. En tarkemmin tähän
puutu, mitkä olisivat matkat ja muut ja laukausten määrät,
mutta uskon, että se ei ollenkaan olisi huono suuntaus,
jos tähän mentäisiin. Jokaisella meillä on
tavallaan velvollisuus sitten kyllä harjoitella myös
liikkuvaan eläimeen, jos ja kun myös käytännön
tilanteissa sitten näin tullaan menettelemään
ja tosiaan ampumaan liikkuvaan maaliin. Eli tässä toinen
asia.
Arvoisa puhemies! Vielä näistä hirvenmetsästyksen
ajoista. Hirvenmetsästyksen aloittamisen aikaistamisesta
on myös hyvin paljon keskusteltu, mutta myös tämän
metsästyksen loppumisajankohdan jatkamisesta eli metsästysajan
pidentämisestä. Varsinkin esimerkiksi Itä-Suomessa hyvin
useina vuosina on sellainen tilanne — esimerkiksi viime
syksynä oli — että hirvet kun lähtevät
siirtymään talvehtimisajoilleen, varsin lauha
syksy oli niin kuin monena muunakin, niin siirtyminen tapahtuu erittäin
myöhään. Usein hirvenmetsästys
on jo päättynyt, ja niinpä kun ne menevät
sinne talvehtimisalueilleen, niin siellä nämä hirvikarjat
tekevät erittäin suurta tuhoa.
Ja toinen seikka: Esimerkiksi nämä siirtymiset
siellä omalla seutukunnallani metsähallituksen
maille tarkoittavat myös sitä, että kaatoprosentit
jäävät varsin alhaisiksi. Nämä hirvenmetsästyslupien
määräthän on tarkoitettu sellaisiksi, että hallitusti
tätä hirvikantaa pystyttäisiin säätämään.
Eli esitän todella, että tätä hirvenmetsästystä voitaisiin
ajallisesti jatkaa varsinkin sieltä loppupäästä.
En usko, että siitä on häiriötä muulle
erästelylle ja muille metsässä liikkujille.
Toisaalta myös on tilanteita, että esimerkiksi
vesistöt eivät ole jäätyneet
ja on erittäin hankalaa siellä syysmyrskyillä sitten
mennä esimerkiksi saariin metsästämään.
Tälläkin tavalla jos sitä muutamalla
viikolla jatkettaisiin, tilanne voisi olla toinen. Mutta nämä hirvivahingot
puhuttavat jatkuvasti. Voi sanoa, että esimerkiksi edellisenä vuonna
ennätysmäiset hirvituhot ovat olleet, ja uskon,
että tällä muutoksella saataisiin parannusta
aikaan.
Vielä kerran, arvoisa puhemies: Valiokunnassa varmasti
kuuntelemme huolella ja kattavasti asiantuntijoita ja sitten voi
tähän varsinaiseen problematiikkaan, mikä liittyy
tosiaan tämän lakiesityksen ehdottamaan kauriinmetsästyksen kokonaan
vapauttamiseen, tarkemmin ottaa itselleenkin lopullisen kannan.
Toisaalta en niin pessimisti ole kyllä, että niillä alueilla,
joilla näitä eläimiä on, siinä vaarannettaisiin
myös sitten tämä kyseinen kauriskanta.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Kähköselle,
että varmasti tässä nyt hallitus on ottanut Ruotsin
mallin vuodelta 90 sillä tavalla, että Ruotsissa
oli 1,5 miljoonaa metsäkaurista ja nyt tällä hetkellä on
noin 600 000—800 000. Mutta Suomessa
kauriskanta on vain jotain 12 000 maksimissaan ja vajaa
5 000 vuodessa kaadetaan, joten Ruotsin malli on huono
malli. Minun mielestäni tämä nykyinen
käytäntö toimii erittäin hyvin,
ja ihmettelen, miksi hallitus tuo tämmöisen esityksen,
että vapaasti saisi tämän riistan pyytää.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kähkönen puheenvuorossaan
viittasi omaan puheenvuorooni ja totesi, että mikä koskee
tätä riistanhoitopiirin hallinnassa olevaa säätelyä,
niin voihan sitä jahtikautta lyhentää.
Arvoisa ed. Kähkönen, te olette aivan oikeassa.
Näinhän se juuri on, mutta tällaisen
elukan kohdalla, jonka luonto ohjaa erittäin tarkoin tietyille
paikoille Pohjois-Suomessa, mikään ei ole sen
helpompaa kuin sen viikon aikana listiä jokainen hengiltä.
Nils-Anders Granvik /r:
Värderade herr talman! Ändringsförslaget
i propositionen som nu remissdebatteras angående slopandet
av kravet på jaktlicenserna vid rådjursjakt upprör
jägarna.
En allmän uppfattning är att rådjursstammen kommer
att hotas om inte jakten regleras genom beviljande av licenser.
Rådjursstammen är mycket varierande och endast
begränsade områden av vårt land har en
så stor stam att den ännu i detta läge
kan anses vara för stor. Jag har förståelse
för dem som månar om rådjurstammen, men vill
samtidigt påminna om att vid bestämmandet av beskattningen
måste det råda en helhetssyn där olika
intressen skall beaktas.
Förutom oron för rådjurstammen vill
jag peka på att många markägare säkert
med bekymmer konstaterar att propositionen, samtidigt som det föreslås
att licenstvånget avskaffas, utgår ifrån att
statens skadeersättningsansvar upphör. Det tröstar
föga de markägare som drabbas av betesskador om
grannen som kanske är jägare kan fälla
sitt rådjur avgiftsfritt. Vi bör komma ihåg
att inte alla markägare är jägare.
Arvoisa puhemies! Eräs aivan toinen asia, metsästyslakiin
kuitenkin liittyvä. Kun metsästyslakia viimeksi
avattiin täällä eduskunnassa, säädettiin
maanomistajien edustuksesta muun muassa riistanhoitopiirien hallituksissa.
Soveltaminen ja vaalit menivät pieleen kahdessa riistanhoitopiirissä johtuen
62 §:n epäselvästä sanamuodosta
siitä, kuka voi edustaa maanomistajia. Muutamat metsästäjät,
jotka myös ovat maanomistajia, nimesivät ehdokkaakseen
myös aikaisemmin riistanhoitopiirin hallituksessa istuneen
edustajan. Hänet valittiin maanomistajien järjestön
ja siten tuhansien maanomistajien ehdokkaan sijaan. Esimerkki kertoo,
että lainsäädäntö on
epäselvä ja sitä olisi korjattava. Maa-
ja metsätalousvaliokunnan jäsenenä uskallan
väittää, ettei valiokunta osannut ennustaa,
että mainitsemani esimerkki olisi mahdollinen ja siten
on lain hengen vastainen.
Asiaa on valiokunnassa arvosteltu muun muassa, kun kansliapäällikkö Vaittinen
esitti maa- ja metsätalousministeriössä valmisteilla
olevia lakiehdotuksia valiokunnalle. Ymmärsin, että ministeriöllä oli
valmius tehdä muutosehdotus mutta niin ei tapahtunut. Toivon
voivamme hyvässä hengessä eduskuntakäsittelyssä korjata
tämän epäkohdan. Koko metsästyskulttuurimme perustuu
metsästäjien ja maanomistajien väliseen
yhteisymmärrykseen lähtien siitä, että metsästysoikeus
kuuluu maanomistajille. Mainitsemani epäkohta häiritsee
tätä yhteisymmärrystä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä voisi sanoa,
että hallituksella tähän esitykseen on
ollut hyvä reagointi mutta valmistelu on huonosti harkittu
ja huonosti tehty.
Herra puhemies! Mitä tulee, suorana jatkona ed. Granvikin
puheenvuoroon, siihen, kuka voi erilaisissa hallituksissa edustaa
maanomistajia, ymmärrän kyllä sen tuskan,
mikä syntyy ja tulee, jos jonkin järjestön
ehdokas ei tule valittua mutta sitten taas toisaalta tulee valittua
sellainen, joka ymmärtää niistä asioista
enemmän kuin tämä järjestökentän
suosima edustaja. Ongelmahan siitä tulee, mutta luulen,
että kaikki kuitenkin, niin kuin ed. Granvik viittasi,
toimivat maanomistajina, metsästäjinä yhteistyössä.
Ei tämä nyt liene suuri pilkka, jos joku vaaleissa voittaa
toisen, ja sanoisin, että kansanedustajillahan tästä asiasta
on kokemusta monestakin vaalista.
Mutta, herra puhemies, tähän varsinaiseen
asiaan, mikä syntyy tästä hallituksen
tekemästä esityksestä.
Kuultuani puheenvuoroja, muun muassa ed. Pulliaisen puheenvuoron,
eikä ed. Kuosmanenkaan aivan väärillä jäljillä tässä asiassa
ollut, kuultuani näitä sisältöjä tulee
semmoinen mieleen, että kyllä tämä maa
on kovin eriarvoista, erilaista, ja sen pohjalta kyllä tässä hätävarjelun makua
kovasti on olemassa. Jotenkin syntyy sellainen henki, sellainen
vaikutelma, että nämä kauriit pitäisi
nyt pystyä loppuun tuhoamaan keinolla millä hyvänsä.
Niin kuin yleisperusteluissa todetaan, jo 100 vuotta sitten niitä on
tänne ensimmäisiä alkanut tulla; jos
ne nyt niin valtavan hyvin lisääntyisivät
ja täyttäisivät kaiken, niin niitähän
olisi nytkin jo joka paikassa.
Tiedän hyvin ja ymmärrän, että seuraava
puheenvuoron käyttäjä ed. Tiusanen puhuu
ilmastopolitiikasta ja tähän liittyvästä asiasta,
mutta minä vaan luulen, että ei tämä ilmastokaan
nyt paljoa ole tänä 100 vuoden aikana muuttunut eikä muutu
eteenkäänpäin, ja sillä ei näitten
kauriitten kanssa ole paljoakaan tekemistä.
Mutta sen mitä tästä sisällöstä voisi
ajatella ja katsoa, niin kun sanoin, että tämä on
huonosti valmisteltu, niin ainakin keskentekoisesti ja kevein perustein,
kun katsotaan, että täällä luokitellaan
metsäkauris niitten hirvieläinten joukkoon, joiden
ampumista varten pitää suorittaa hirvenammuntakoe
silloin, kun metsästetään rihlatulla
aseella, mutta toisaalta silloin, kun metsästetään
rihlaamattomalla, haulikolla, suurilla hauleilla tai täyteisillä,
tämän esityksen perusteella sitä hirvenammuntakoetta
ei tarvita. Kun olen kuullut niin sanotusti itseäni viisaampia
tässä asiassa, on annettu ymmärtää,
että tämä hirvenammuntakoe tarvitaan
sen turvallisuuden vuoksi, koska luoti lentää pidempään
kuin hauli taikka täyteinen, eli on tässäkin
huonot perusteet kyllä olemassa.
Mielestäni tämä koko hirvenammuntakoe
liittyy enemmän siihen, onko aseenkäsittelytaito sellainen,
että tiedetään, mihin ammutaan, mitä ammutaan,
ja siihen, onko ampuja sellaisessa kunnossa, että kykenee
fyysisesti hallitsemaan sen metsästystavan ja -aseen, mistä nyt
kauriin metsästyksessä on kysymys, jolloin toivon — kun
näen täällä useampia valiokunnan
edustajia paikalla — että tähän
erityisesti kiinnitetään huomiota ja korjataan
valiokuntavaiheessa tämä paremmalle jäljelle,
koska ei tämä ole mitenkään looginen
olemassa. Tämähän johtaa siihen, että itse
ikääntyessäni, mikä saattaa
olla mahdollista, tullessani niin kömpelöksi,
että en kykene hirvenammuntakoetta läpäisemään,
mikä taas on epätodennäköistä,
siirtyisinkin kokonaan kauriinpyyntipuolelle ja tapahtuisi niin,
että haulikon kanssa toheloisin siellä metsässä siellä sun täällä,
olisin varmasti uhka en niinkään sen vaakatasossa
lentävän luodin taikka haulisuihkun kanssa vaan
siinä, että aseenkäsittely on muuten niin
toheloa, että siitä ei tule mitään,
uhka ympäristölle ja kanssametsästäjille
ja muille metsässä kulkijoille.
Näin katsottuna sanomani tässä aiheessa
on se, että ehdottoman selkeästi pitää edellyttää,
että sen, joka nykymuodossaan kauriin metsästykseen
osallistuu tämänkin lakiesityksen hyväksymisen
jälkeen tulee suorittaa hirvenammuntakoe ja tulee olla
riittävä aseenkäsittelytaito tähän
asiaan. Enkä mitenkään pane pahakseni,
kun joku sanoo, että sittenhän se pitää suorittaa
jäniksellekin: sen kun, siitä vaan, ei se hullumpi
ajatus ole. Kun olimme ed. Kähkösen kanssa viikko
sitten fasaanijahdissa, niin siihenkin olisi jonkin näköinen
koe ollut hyväksi suorittaa, koska itse ainakin aika huonosti
osuin ja oli siellä muitakin ohiampujia. Näin
ajatellen ja arvellen tämä asia tulisi valiokunnassa
saattaa oikeaan, kunnolliseen järjestykseen
No, mitä tulee sitten tähän kannan
hoitoon, niin tästä esityksestä jää sellainen
vaikutelma, niin kuin sanoin aikaisemmin, että kaikki pitää tuhota.
Kyllä tämä on yksi riistaeläin
Suomessa, mikä rikastuttaa luontoamme, ja sen kannan hoito
niin, että syntyy sellaisia pyyntisuosituksia, sellaisia
jäävän kannan suosituksia, missä vahingot
ovat inhimilliset ja kohtuullisen pienet, tulisi riistanhoitopiirien
ja riistanhoitoyhdistyksien toimesta hoitaa ja tehdä yleisen
valistuksen kautta, että kaikkea ei tuhota eikä pyritäkään
lopettamaan.
Sitten täällä myöskin todetaan
yleisperustelujen kautta, että pyyntilupien käyttöaste
on ollut kovin pientä, ja vaikka lupia on myönnetty,
niin niitä ei ole pyydetty, kun se on ollut monimutkaista.
Tähänkään ei olisi tarvinnut
pitkälti perehtyä eikä syventyä.
Vaikken itse tulekaan peuranmetsästysalueelta, niin tiedän,
että Varsinais-Suomessa, sanotaan niin, että lännessä ja
etelässä, missä peuroja paljon pyydetään,
haetaan kaiken varalta kauriinpyyntilupia siihen samalla, niin että silloin,
kun sinne peuransyöttö- ja ruokintapaikalle jahdin
aikana tulee pimeässä tai hämärässä kauris,
joka ammutaan peuran vasana, ei jouduta luvattomasta metsästyksestä,
miten sanoisi, syytteen alaiseksi.
Sama toimii myöskin toisin päin, tätä tulevaisuutta
kun katsotaan. Kun tässä luovutaan pyyntiluvista
ja kun siellä tuleekin kaadettua kyttäysjahdin
aikana esimerkiksi pimeällä peuranvasa kauriina,
niin kuinkas tässä sitten menetellään? Toivon,
että tämänkin asia valiokunta hoitaa
sellaiseen järjestykseen, ettei siinä jää tällaista
niin sanottua miinaa tälle paikalle.
Yksi ongelma on myöskin vahinkojen korvaus. Tässähän
sanotaan selkeästi, että vahinkoja ei korvata,
mutta joissain tapauksissa tämäkin mahdollisuus
olisi pitänyt jotenkin tänne mukaan jättää.
Tietenkin vahinkojen korvaamiseen liittyy se, että jostain
pitää ne korvausrahat kerätä ja
nykyisillä pyyntilupamaksuilla ne kerätään,
sitä kautta. Olisiko syytä kuitenkin tässä miettiä jotain
vapaaehtoista järjestelmää, rahastoa,
josta nämä korvaukset voitaisiin suorittaa ja
tehdä?
Sitten yksi erityinen ongelma, mikä tässä asiassa
on olemassa. Kun täällä ed. Pulliainen
puheenvuorossaan totesi, että hyvinkin pienellä alueella
voidaan tämä metsästys tehdä,
mansikkamaan kokoisella alueella, niin tässä voi
helposti tulla myöskin sellaisia erityisiä riitoja
ja ristiriitoja metsästysseurojen kesken. Toiset ruokkivat, säästävät
ja säilyttävät ja toiset vastaavasti
ruokkivat vain just sen verran, että haluavat pyytää, lopettaa
ja saattaa sen loppuun.
Näin arvellen tämäkin asia on jäänyt
aivan kokonaan miettimättä ja pohtimatta tässä asiassa.
Ei ole oikein eikä loppuun saakka harkittu tämä asia.
Voisi sanoa, että tämä rikkoo tavallaan
sen hyvän metsästysseurahengen, mikä Suomessa
on ollut yleistä tätä ennen ja tälläkin
kertaa olemassa. (Ed. Kähkönen: Ed. Lahtela, me
mietitään sitä!) — Tässä asiassa
ed. Kähkönen, minä ymmärrän,
että te mietitte, mutta minä haluan teroittaa,
onko teillä valmiutta tehdä muutoksia. Epäilen
vaan, että te kuljette tässä esittelevän
ministerin lieassa ettekä korjaa tässä niitä puutteita,
mitä täälläkin keskustelussa
esille tulee ja syntyy.
Mutta, herra puhemies, sen voin sanoa, että jos tämä muutos
ja kokeilu onnistuu tässä, niin tämä ehkä johtaa
toivon mukaan siihen tulevaisuudessa, että esimerkiksi
valkohäntäpeura voisi olla myöskin seuraava
porras, mikä voisi tapahtua paremmin vielä ja
helpommin tämän niin sanotun säätelemättömän
pyynnin kautta vastaavan tyyppisesti ilman pyyntilupia olevan menettelyn muodossa,
mutta aikaa vaatii vielä ennen kuin se toteutuu.
Mutta sitten, mitä tulee tähän loppuun,
ed. Kähkönen esitti puheenvuorossaan, että hirvenmetsästyskautta
pitäisi jatkaa ja pidentää siitä loppupäästä.
Ihmettelen, että ed. Kähkönen Pohjois-Karjalan
paksujen lumiseutujen alueen edustajana esittää tällaista,
koska nykyiselläänkin ne hirvet joutuvat tarpomaan
siellä mahdottomassa lumessa ja ryteiköissä.
Jos ajatellaan, että mennään tässä pyyntilupakaudessa
pidemmälle, niin ne kantavat naaraat luovat ne vasansa
hangille, ja näin tehden en ollenkaan ole sen pidennetyn
ajan puitteissa eikä sillä näitä asioita
ratkaista.
Mutta kun itseltäni on joskus kysytty, onko mitään
muuta muutosta, mitä voitaisiin tähän
asiaan esittää ja tehdä, niin olen joskus
ennenkin esittänyt ja esitän nytkin tässä,
että muutoksena voisi olla sellainen, että maanomistaja
omilla maillaan voisi pari viikkoa metsästää sen
jälkeen, kun varsinainen pyyntikausi on loppunut, niin
paljon kuin haluaa. Sieltä ne tihentymät häviävät
tai sitten jäävät, mutta kuitenkin lopputulos
olisi radikaalisti toisenlainen, ja sitä voisi kokeilla.
Tosin se ei tällä kertaa satu oikein hyvin tähän
suomalaiseen metsästysseuraperinteeseen eikä niihin
tapoihin, mutta kaikkea pitää esittää, niin
kuin täällä tapana näyttää olevan.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. S. Lahtela ei kuunnellut tarkkaan puheenvuoroani.
Hän tavallaan karrikoiden tuossa lopussa kyllä viittasi
siihen. Esitin esimerkiksi parin viikon jatkoaikaa hirvenmetsästykseen,
jolloin esimerkiksi viime syksynä Pohjois-Karjalassa hirvet
siirtyivät tihentymäalueille. Tällöin
voidaan kaatolupaprosenttia nostaa, ja toisaalta jos alkuvuodesta
ei metsästetä ja kun esimerkiksi maanomistajat
usein ovat siinä seurassa, niin tällöin
siellä aivan hirvenmetsästyskauden lopussa, kun
hirvet ovat tulleet tihentymäalueelle, voidaan niitä vähentää ja
tällä tavalla vähentää sitten
vahinkoja.
Ed. S. Lahtela ei tosiaan kuunnellut. Seuraavan kerran tarkemmin
on syytä kuunnella puheenvuoroni.
Nils-Anders Granvik /r(vastauspuheenvuoro):
Värderade herr talman! En replik angående markägarrepresentationen.
Vi här i huset om några borde ju respektera representativ
demokrati. Representativ demokrati i det här fallet betyder
naturligtvis att markägarorganisationerna representeras
av sina medlemmar och den som då föreslås
av organisationerna är markägarnas kandidat. I
det här fallet som jag pekade på fanns det då fyra,
eller i ett av fallen fyra representanter för jägarna
som vann över 17 000 markägare. Då måste
vi som riksdagsmän inse att det haltar då det
gäller att förverkliga den representativa demokratin.
Det är det allmänna mötet som väljer och
det är endast jägare som sitter och väljer.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kun kuuntelee tätä lähetekeskustelua,
jossa on käytetty asiantuntevia puheenvuoroja hallituksen
esityksestä 278 vuoden 2004 valtiopäiviltä,
niin silloin kyllä on syytä jo näin kuulijankin paikalta
yhtyä siihen kritiikkiin, että tämä hallituksen
esitys on vaillinaisesti valmisteltu. Oli hyvä kuulla myös
vaalipiirikollegoilta, sekä ed. Seppo Lahtelalta että ed.
Kuosmasen suunnalta, se epäily, että haluttaisiin
ikään kuin koko metsäkauriskanta kerralla
ampua pois. Kuitenkin noin biodiversiteetin näkökulmasta
teidän kantanne on hyvä.
Mutta toisaalta on sitten todettava sekin hiukan vastauspuheenvuoronomaisesti
ed. Seppo Lahtelalle, että en nyt epäile, etteikö ed.
Seppo Lahtela usko olevan ympäristövaikutuksia
käynnissä olevalla ilmastomuutoksella. Jo nyt,
puhumattakaan tulevaisuudesta, olemme varmasti Kymenlaaksossa, te
erityisesti siellä Haminassa ja Luumäellä havainneet,
että muutoksia on. Se, miten se liittyy metsäkauriskannan
talvenkestokykyyn, on tietysti asia, josta aina voi keskustella.
Mutta kaiken kaikkiaan tämä on hyvä evästys maa-
ja metsätalousvaliokunnalle.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela aiemmassa puheenvuorossaan
arveli, että Suomen ilmasto ei ole lämmennyt eikä ehkä tulekaan
lämpenemään ainakaan paljoa. Itse asiassa
kevään keskilämpötila on noussut
2 astetta tähän mennessä 1800-luvulta asti.
Tämän vuosisadan aikana vuosisadan loppuun mennessä ennustetaan
lämpötilan nousevan edelleen 3,5—7 astetta,
mikä on selvästi maapallon keskimääräistä lämpenemistä enemmän.
Talvilämpötilat nousevat kaikkein eniten. Siellä lämpeneminen
saattaa enimmillään olla 9 astetta vuosisadan
puoliväliin mennessä, mikä tarkoittaisi
sitä, että Sodankylä valahtaisi ilmastollisesti
jonnekin tuonne Helsingin korkeudelle. Eli puhutaan aika merkittävästä lämpenemisestä,
ja siihen kannattaa tässäkin salissa suhtautua ihan
vakavasti.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Niin hirvikanta kuin metsäkauriskantakin
pitää pitää sellaisena, että Suomen
luonto sen kestää. Ei ole mitään
järkeä esimerkiksi taimikoita syöttää hirville
ja metsäkauriille ja sitten valtion varoista maksaa. Samaten
liikenneonnettomuuksia ja sellaisia pystytään
metsästyksellä säätelemään.
Onneksi tehtiin tällainen energiaratkaisu viime eduskuntakaudella.
Se on yksi parhaita; näitten ilmansaasteitten ja keskilämpötilan
nousut sillä pystytään estämään,
ettei polteta liikaa fossiilisia polttoaineita. Siinä tehtiin
järkevä päätös silloin.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kangas viittasi edellisen eduskunnan aikaiseen
energiaratkaisuun. Ymmärrän, että hän
puhui siitä, että eduskunta tuolloin äänestyksen
jälkeen valitsi tämän kansallisen ilmasto-ohjelma
2:n kansallisen ilmasto-ohjelma 1:n sijasta. Tämä merkitsee
tietysti tätä ydinvoimalan rakentamista. Jo silloin
eduskunta tiesi sen, että mikäli tämä kansallinen
ilmasto-ohjelma 2 eli viides ydinvoimala valitaan, niin silloin
tuotetaan enemmän hiilidioksidia ilmakehään
kun olisi ollut laita tämän kansallisen ilmasto-ohjelma
1:n valinnan kohdalla. Tämä on hyvin tärkeä asia
muistaa, koska tähän KIO1:een liittyi hiilivoimaloiden
käytön vähentäminen nimenomaan
lauhdevoiman tuotannossa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä olen vähän
ihmeissäni ed. Kankaan äskeisen puheenvuoron johdosta,
kun hän rinnasti hirven ja metsäkauriin metsille
vahinkoa aiheuttavina eläiminä samaan kategoriaan.
Ed. Kangas on aivan oikeassa hirven kohdalla, että taimikkovahingot
voivat olla merkittäviä. Sen takia juuri on vähennetty
hirvikantaa hyvin reippaasti ja niin pitää tehdäkin,
ja siinä on myöskin liikenneonnettomuudet jnp.
Mutta siihen kategoriaan ei metsäkauris todellakaan kuulu.
Jos ed. Kangas olisi ollut koko ajan paikalla, hän olisi
oppinut, että tässä on kysymys mansikkaviljelmistä,
ja ne on vähän toinen juttu kuin mäntytaimikko.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä ymmärrän
nuo kokoerot, hirvellä ja metsäkauriilla on ihan
erilaiset, ja ne näitä nurmikoita ja muita mansikkatarhoja
syövät. Ei se jotain männyn- ja koivuntaimia
syö, kyllä minä sen ymmärrän,
mutta en nyt tässä eritellyt vaan pistin niin kuin
samaan. Molemmat ovat määrätty haitta määrätyllä alueella
ja määrätyille viljelmille ja metsille.
Keskustelu päättyy.