Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Valtioneuvosto näyttää päättäneen
todellakin hoitotakuujärjestelmän siirtämisestä ensi
vuoden maaliskuulle. Olemme saaneet myös tietoja siitä,
että kunnat eivät pysty nykyisellään
huolehtimaan siitä, että nämä palvelut
toteutettaisiin edes maaliskuussa, mikäli lisää rahaa
ei tule. Nimenomaan Uudellamaalla ja Pirkanmaalla on nyt arvioitu,
että 27 euroa asukasta kohti tarvittaisiin lisää rahaa
eli yli 100 miljoonaa euroa, jotta hoitotakuu voitaisiin toteuttaa.
Kysyisinkin arvoisilta ministereiltä, valtiovarainministeri
Kalliomäeltä ja alue- ja kuntaministeri Manniselta:
Mistä saadaan nämä tarvittavat lisärahat,
jotta hoitotakuujärjestelmä voidaan ottaa käyttöön?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Hallitusohjelmassa ja sen toteutuksessa terveydenhoito
on ykkösasia. Se näkyy myöskin budjetin
raameissa. Siellä sitten erikseen vielä on painopistealueita.
Rahaa on käytettävissä runsaasti enemmän
kuin koskaan aikaisemmin. Sitten on siitä kyse, miten sitä rahaa
allokoidaan, ja tässä tietysti tämä asia
tulee esiin.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Sen lisäksi, mitä ministeri Kalliomäki
totesi, haluan todeta, että ei asioita voi tietenkään
laskea sillä tavalla, että otetaan yksi asia ja
tämä maksaa sen verran, vaan asioilla on tietty
yhteys kokonaisuuteen. Niin kuin ministeri Hyssälä aikaisemmin
totesi, monissa muissa asioissa voidaan säästää,
kun voidaan lyhentää jonoja ja aikaisemmin hoitaa
näitä asioita. Asioita täytyy tarkastella
kokonaisuutena, uusia toimintatapoja tuoda esiin tässä yhteydessä. Kyllä me
uskomme, että niiden laskelmien pohjalta, jotka aiemmin
on tehty, asia voidaan toteuttaa.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri viittasi siihen, että kunnat
saavat nyt enemmän rahaa kuin koskaan aikaisemmin sosiaali-
ja terveydenhuoltoon ja kaikki on hyvin. Näinhän
ei suinkaan ole. Valtiovalta suorittaa jälkijättöisesti
ja hidastellen ne kunnille kuuluvat valtionosuudet, jotka johtuvat
kustannusten noususta. Me tiedämme aivan hyvin ja kuntaministeri
on myöskin myöntänyt täällä eduskunnassa,
että kunnissa on taloudellisia vaikeuksia. Minä en
valitettavasti, valtiovarainministeri, usko teidän puheisiinne
tältä osin, että rahat löytyvät.
Minä haluan teiltä nyt selvän vakuutuksen siitä,
onko lisää rahaa tulossa vai minkä viestin annatte
kunnille. Minä tiedän, että Helsingissä ja monissa
muissa kaupungeissa on sanottu suoraan, että nykyisellä rahoituksella
tehtävistä ei pystytä huolehtimaan. Tämä vastuu
ei voi jäädä pelkästään
kuntien kannettavaksi.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Rahaa ei ole lisää tulossa siihen
nähden, mitä on aiemmin jo päätetty.
Hallitusohjelman linjaukset ohjaavat päätöksentekoa.
Edustaja viittasi valtion ja kuntien kustannustenjakokysymykseen,
jossa siis tuli yllätyspottina 300 miljoonaa lisää rahaa
kunnille. Sitä ei ollut budjetoitu. Sitä ei ollut
budjetoitu kunnille missään eikä myöskään
valtiolle budjetoitu. Me jaksotamme sen nyt sitten useammalle vuodelle,
mutta se raha tulee kunnille, ja on parempikin niin, että se
jaksotetaan vuosittain. Historia tämän osalta
on sen kaltainen, että kahden aikaisemman hallituksen aikana
on kerran leikattu kokonaan pois tämä kustannustenjaosta
syntyvä kunnille noussut tulo. Kerran se on sitten jaksotettu
samalla tavalla kuin nyt aiotaan jaksottaa. Se on pelannut silloinkin
parhaiten.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Pelkällä rahan lisäykselläkään tätä asiaa
ei voi hoitaa, jos toimintakäytäntöjä ei muuteta.
Minusta hyvä esimerkki on hammashuolto, jonka tunnen kyllä todella
hyvin. Joillakin paikkakunnilla kyetään samoilla
resursseilla hoitamaan väestö, koko aikuisväestö,
terveyskeskuksessa, ja joillakin paikkakunnilla samoilla resursseilla — siis
rahoilla, henkilökuntamäärällä,
väestöllä — on pitkät
jonot. Kannattaisiko silloin katsoa, onko meidän käytännöissämme joku
suuri ero verrattuna siihen, missä ne pystytään
hoitamaan? Hyvä esimerkki: Siilinjärvi, Maaninka.
Minä olen käynyt hyvin monissa paikoissa, joissa
pystytään hoitamaan, sanoisinko, hyvin edullisilla
kustannuksilla, kun toimintakäytäntöjä on
muutettu, on lähdetty miettimään koko
henkilöstön kanssa, miten pystymme vastaamaan
väestön terveystarpeeseen. Tähän
on käytetty paljon aikaa siellä. Siellä on
vuosikausia mietitty ja käytetty paljon aikaa ja ennen kaikkea
henkisesti oltu valmiita muutoksiin, mikä on hyvin vaikeaa.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Peräänkuulutan hallitukselta
rehellisyyttä. Hallituksen budjettikehys on erittäin
tiukka. Monet niistä määrärahoista,
joita kunnille osoitetaan, ikään kuin korvamerkitään
useaan kohtaan eli luvataan se sama summa ensin yhteen ja sitten
toiseen kohtaan. Olemme tilanteessa, jossa monet kunnat, jotka hoitavat
palvelunsa kustannustehokkaasti, ovat suurissa taloudellisissa vaikeuksissa,
joten näitä kuntia ei minusta pidä syyllistää siitä,
että palvelut olisi huonosti hoidettu. Päinvastoin
niitä pitäisi siitä asiasta kehua. Tiedustelenkin
nyt ottaen huomioon sen, että valtionosuusjärjestelmää myös
ollaan uudistamassa:
Miten turvataan kuntien mahdollisuus palvelujen järjestämiseen
mukaan lukien ed. Ojalan esiin nostama hoitotakuukysymys nyt ja
tulevaisuudessa?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Silloin kun Kansallinen terveysohjelma on
tehty, on arvioitu kustannukset. Sen mukaan on eletty, ja hallitus
on asiallisesti vähän enemmänkin antanut
rahaa, mitä kustannustenjaossa on sovittu.
Toinen asia on sitten se, että nyt kun valtionosuusuudistusta
tehdään, se tullaan tekemään kustannusneutraalisti
suhteessa valtio/kunta. Siltä pohjalta uskon,
että kovin merkittäviä muutoksia kuntien
välillä tässä yhteydessä tuskin
tulee, koska se ei ole mahdollista. Peruspalveluohjelman yhteydessä ja
siihen liitetyillä erillisillä rationalisointi-
ja tuottavuutta parantavilla toimenpiteillä ja niillä lisäyksillä,
joita valtionosuuksiin tulee, ei korvamerkittyinä, vaan
yleisesti, on pyrittävä ja pyrimme siihen, että velvoitteet
ja tulot ovat tasapainossa.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri Manninen täällä aikaisemmin tässä yhteydessä sanoi,
että ongelmat hoitamattomina johtavat uusiin ongelmiin
ja sikäli jonoja kannattaa purkaa. Ministeri Hyssälä kehui
tietävänsä hammashoidon huolen ja sanoi,
että toimintatapoja muuttamalla saadaan erinomaisia tuloksia.
Helsingin hammashoidon jonossa on tuhansia ihmisiä. Jono
on äärettömän pitkä.
Vuosien päähän ihmiset joutuvat odottamaan
hoitoa. Tämän jonon purkamiseen tarvittaisiin
usean sadan hoitoparin lisäys, niin kuin varmasti ministeri
hyvin tietää. Kuitenkaan terveyskeskuksilla ei ole
siihen varaa. Nämä hoitoparit ovat oikeasti olemassa,
mutta yksityissektorilla. Kuitenkaan ihmiset eivät hakeudu
yksityissektorille, koska Kelan korvaukset eivät missään
määrin vastaa sitä tasoa, mikä niillä pitäisi
tällä hetkellä olla. Mihin tämä on
johtanut? Siihen, että hampaat ovat nyt hoitamatta ihmisillä.
Miten kalliiksi tämä tulee meille jatkossa, ja
miten tähän oltaisiin valmiita puuttumaan? Palveluseteli
olisi yksi malli, mutta miksei siihen olla halukkaita siirtymään?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! On se valitettavaa, että tämä poliittinen
muisti on näin lyhyt. (Ed. Pulliainen: Se on terävä kuitenkin!)
Kun meillä nyt on kelakorvaus myös yksityissektorin
hammashoitoon, niin olkaamme siitä iloisia. Kun täällä hetki
sitten kysyttiin, miksi Kelan korvauspäätökset ovat
ruuhkautuneet, niin tärkein syy on se, että näitä yksityisiä hammashoidon
palveluja käytetään niin paljon ja niihin
haetaan niin paljon korvauksia, joten ei ainakaan tuo korvaustaso
ole estänyt sitä yksityisen hammashoidon kysyntää,
pikemminkin se, että palvelua ei julkiselta sektorilta
ole saanut, niin kuin kuitenkin olisi se ensisijainen tavoite.
Tässä asiassa totean vain, että minulla
ei ole missään taskussa ylimääräistä rahaa
kelakorvausten nostamiseen. Sairausvakuutuksen rahoitusuudistus
on tällä hetkellä työn alla,
ja jos siinä sitten edetään ja nuo korvausten
maksajat tulevaisuudessa tulevat siihen tulokseen, että ovat
valmiita maksamaan isompia vakuutusmaksuja, niin se on sitten sen
ajan asia, mutta valtion budjetissa ei ole yksityisen hammashoidon
kelakorvauksien (Puhemies koputtaa) nostamiseen senttiäkään
lisää rahaa.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Helsingissä on ollut se ongelma,
että täällä on pyöritelty
tällaisia ryhmiä, joitten pyörittelyyn
jo sinänsä on mennyt aika paljon byrokratiaa ja
voimavaroja, ja oikeusasiamiehen huomautuksen jälkeen täällä muutettiin käytäntöä.
Eilen oli ylihammaslääkäripäivät,
jossa verrattiin Helsingin resursseja väestöön
nähden, ja täällä on ihan hyvin
resursseja väestöön nähden. Nyt
täällä ollaan kyllä muuttamassa
toimintakäytäntöjä paljon tehokkaampaan
ja edullisempaan suuntaan, ja minä uskon, että Helsingissä saavutetaan
nämä tavoitteet näitten uusien toimintakäytäntöjen
myötä. Kovin myöhään
tietenkin tämä täällä tapahtuu.
Se on monissa paikoissa tapahtunut jo aikaisemmin, mutta hyvä näinkin. Täällä on
hyvä tekemisen meininki ja henki, ja minä uskon,
että nämä asiat hoituvat.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Tuntuu siltä kuin hallitus haluaisi
antaa tietoisesti kokoomukselle vaaliaseen seuraaviin eduskuntavaaleihin
epäonnistumalla tärkeimmässä hankkeessa
liittyen tähän Kansalliseen terveysprojektiin.
Vasemmistoliittolaisena en sitä toivo. Itse toivon, että tämä toteutuu,
mutta toivoisin samalla, että hallitus kertoisi tässä ja
nyt, että jos kunnat eivät ole kykeneviä osallistumaan
omalta osaltaan hoidon saannin takuuseen, kuka on käräjillä vastuussa,
koska Ruotsista meillä on esimerkkejä siitä,
että kansalaiset kyllä peräävät omia
oikeuksiaan.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Kuten sanottu, meillä on semmoinen
myönteinen uudistamisen henki. Tämä on
iso uudistus, ja nyt halutaan tässä tehdä uudella
tavalla tehokkaammin. Monella lailla meillä on ollut hoitokäytäntöjä,
jotka eivät ole olleet kovin vaikuttavia. Me yhtenäistämme
hoitoonpääsyn kriteerit koko maassa, teemme järjestelmästä läpinäkyvämmän,
ja potilaat voivat seurata, miten jonot eri puolilla etenevät.
Täytyy muistaa, että jo tänä päivänä 80
prosenttia erikoissairaanhoidosta tapahtuu joko heti tai aika nopeasti ja
vain pieni osa on yli sen kuuden kuukauden, josta nyt on puhe hoitoonpääsyn
turvaamisessa. Terveyskeskuksissa, pääosassa terveyskeskuksia,
tämä yhteys saadaan kolmen päivän
sisällä. Ei ole mitään sellaisia
suuria ongelmia, mutta monissa terveyskeskuksissa on ongelmia päästä puhelimella.
Se on se ongelma, ettei päästä edes puhelimella.
(Puhemies koputtaa) Kun nämä puhelinlinjat siellä onnistuvat,
niin varmasti monet muutkin asiat onnistuvat.