3) Laki tekijänoikeuslain sekä eräiden
muiden teollis- ja tekijänoikeuksiin liittyvien lakien
muuttamisesta
jatkuu:
Sari Essayah /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Täytyy näin Eurooppa-päivän
kunniaksi tulla ihan täältä korokkeelta
saakka puhumaan tästä ed. Kasvin tekemästä lakialoitteesta,
joka on rinnakkaisaloite hallituksen esitykselle, joka puolestaan
pohjautuu sitten direktiiviin.
Tämä direktiivi on oikeastaan taas malliesimerkki
siitä, millaista sääntelyä pahimmillaan tuolta
EU:n suunnasta tulee. Siellä monta kertaa etenkin teollis-
ja tekijänoikeuksien kohdalla on menty ylimitoitettuun
sääntelyyn, ja niin kuin tässäkin
direktiivissä, jonka pohjalta tämä hallituksen
esitys ja tämä rinnakkaisaloite ovat syntyneet,
siellä jopa tuodaan maitten lainsäädäntöön aivan
vierasta oikeusperustaa, joka on esimerkiksi suomalaiselle oikeuskäytännölle
täysin vierasta. Tietenkin me ymmärrämme,
että EU:ssa on tärkeää teollis-
ja tekijänoikeuksien tehokas suoja, koska totta kai innovaatiotoimintaa
tulee suojata, se on varmasti yksi EU:n kasvun edellytyksiä,
mutta tämä on tyypillinen esimerkki siitä, kuinka
valmistelussa on monta kertaa vakavia puutteita ja sellaista ylimitoitettua
harmonisointitarvetta ei ole, mitä EU näkee näissä asioissa.
Siinä mielessä tämä ed.
Kasvin aloite on erittäin hyvä. Tämän
tavoitteena on nimittäin antaa tuomioistuimelle hallituksen
esitystä tiukemmat ehdot siitä, mitkä ovat
ne erityisolosuhteet, joitten vallitessa tuomittu voidaan velvoittaa
kustantamaan tämä tuomion julkaiseminen. Lisäksi
tässä aloitteessa ehdotetaan, että julkaisuvelvoitetta ei
saa käyttää lisärangaistuksena
eikä se saa aiheuttaa tuomitulle tuomioon verrattuna kohtuuttomia
taloudellisia seurauksia.
Viime viikolla keskustelimme perjantaina juuri tästä,
että kyse on todellakin riita-asiasta, ei sinällänsä suoraan
rangaistusasiasta, mutta jos tämä hallituksen
esitys sellaisenaan menee läpi, niin se voi johtaa sellaisiin
kohtuuttomuuksiin, että itse asiassa tästä julkaisuvelvotteesta
tulee rangaistuksenomainen velvoite tälle henkilölle, joka
sen kohteeksi joutuu. Sen tähden tämä ed. Kasvin
aloite, jossa jollakin tavalla yritetään tätä järkeistää edes
sen direktiivin, voisiko sanoa, liikkumavaran puitteissa, on äärimmäisen
paikallaan.
Täytyy tässä yhteydessä tuoda
esille se, että tämä ei ole ensimmäinen
kerta, kun näihin teollis- ja tekijänoikeusasioihin
EU:sta tulee sellaista erikoista sääntelyä.
Niin kuin tässä ed. Kasvin aloitteessa todetaan,
niin talousvaliokunta on jo vuonna 2003 ottanut sen kannan, että direktiivin tulisi
kohdistua vain kaupallisessa tarkoituksessa tehtyihin tai huomattavaa
vahinkoa aiheuttaneisiin tekijänoikeuksien loukkauksiin.
Meillä oli tuossa ihan pieni aika sitten tällainen
teollis- ja tekijänoikeuksia käsitellyt direktiivi,
jossa tuotiin ihan selvästi rangaistuslainsäädäntöä meidän suomalaiseen
rikoslakiimme, vaikka tällä hetkellähän
nämä rikoslain säädökset
kuuluvat sinne niin sanotun kolmannen pilarin toimialaan ja niistä meidän
pitäisi pystyä yksinomaan päättämään
täällä Suomessa, elikkä niistä pitäisi
päättää jokaisessa jäsenvaltiossa.
Siinä mielessä tuntuu, että meillä ei
EU tunnusta jokaisen maan tekijänoikeutta omaan perustuslakiin,
kun yrittää tällä tavoin, voisiko
sanoa, sorkkia sinne maan oman perustuslain sisälle. Yhteisöllä ei
vakiintuneesti ole katsottu olevan toimivaltaa antaa minkäänlaisia
rikosoikeudellisia seuraamuksia koskevia määräyksiä,
ja nämä ovat kyllä kuuluneet luonteeltaan
hallitusten välisen kolmannen pilarin alaisuuteen.
Mutta, haluan, arvoisa puhemies, todellakin korostaa, että tässä ei
ole kysymys siis rikosoikeudellisesta sääntelystä,
mutta tämä saattaa pahimmillaan johtaa sellaisiin
kohtuuttomuuksiin, että tästä julkaisuvelvollisuudesta
tulee ikään kuin rangaistuksenomainen velvoite
tälle tämän asian kohteeksi joutuneelle
henkilölle. Tällainen, voisiko sanoa, yksityishenkilöitten
häpeärangaistus on suomalaiselle oikeuskäytännölle täysin
vierasta. Toivonkin, että tämä voisi
olla jo jonkinlaisena pontimena siihen huomiseen keskusteluun, mitä tulemme
käymään Euroopan perustuslaista. Haluan
kollegoita muistuttaa siitä, että siinähän
meillä sitten poistuu tämä pilarijako,
jolloin sitten meidän lainsäädäntömme
aukenee hyvinkin monenlaisille ja kirjaville oikeuskäytännöille
nimenomaan rikoslainsäädännön puolelta
ja niille rangaistusehdotuksille, mitä sitten EU alkaa
suoltaa, varmaan vain mielikuvitus voi laittaa rajat.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen todella iloinen ja otettu siitä,
ettei tätä rinnakkaislakialoitetta käsitelty
viime perjantaina läpihuutojuttuna, vaan se kirvoitti keskustelua
sekä tekijänoikeusjärjestelmästä yleensä että aloitteen kohteena
olevasta häpeärangaistuksesta erityisesti. Esittelin
rinnakkaislakialoitteen pääkohdat jo perjantaina,
joten keskityn nyt lyhyesti kommentoimaan perjantain keskustelusta
saamaani palautetta.
Ensinnäkin on aivan totta, kuten ed. Essayah totesi,
että esitykseni perustelutekstissä on periaatteessa
asiavirhe, eli eihän tässä tosiaankaan ole
kyse rikoslaista vaan riita-asian käsittelyä koskevasta
laista. Virhettä voi kuitenkin pitää mielestäni
retorisena, koska tämä hallituksen esitys nimenomaan
sisältää rangaistuksenomaisia seuraamuksia
riita-asiassa tuomitulle vastaajalle, ja sitä viittauksellani
rikoslakiin nimenomaan yritin tarkoittaa. Mielestäni onkin
poikkeuksellista ja sopimatonta, että rikoslain ja muun
lainsäädännön rajaa ollaan tällä tavoin
häivyttämässä, kun lobbarin
haluamaa tulosta ei ole muutoin saatu aikaiseksi. Toivon, ettei
kyseinen muotovirhe vie valiokunnan huomiota tämän
esityksen varsinaisesta asiasta eli siitä, ettei tuomion
julkistamisvelvoitteesta saa muodostua erillistä rangaistusta,
taloudellisesti kohtuutonta sanktiota ja julkista häpeää.
Minulle on sanottu, ettei julkaistavassa tuomiossa välttämättä tarvitse
mainita tuomittavaa henkilöä nimeltä.
Hyvä niin, mutta miksei hallituksen esityksessä sitten
lue niin? Se olisi yksi elegantti vaihtoehto ratkaista tämä ongelma.
Kyseistä rajausta ei kuitenkaan löydy direktiivistä, ja
se voi olla jonkun mielestä siis direktiivin vastainen.
Yritin noudattaa esityksessäni itse direktiivin sanavalintoja
mahdollisimman pitkälle, jotta sitä ei voitaisi
sivuuttaa direktiivin vastaisena. Lakivaliokunnalla on kuitenkin
mahdollisuus ja asiantuntemus arvioida asiaa perusteellisemmin.
Perjantaisessa keskustelussa ed. Rahkonen viittasi siihen, että Suomen
lainsäädännöstä löytyy
jo vastaava tuomion julkistamisvelvoite. Kyllä. Sopimattomasta
menettelystä elinkeinotoiminnassa annetussa laissa tosiaan
on vastaava velvoite, mutta se ei ulotu yksityishenkilöihin.
Kyseinen laki on kuitenkin erittäin hyvä esimerkki
siitä, miksi tällaisia uusia käytäntöjä tulee
ottaa lakiin äärimmäisen harkiten. Niitä voidaan
käyttää perusteluina saman käytännön leviämiselle
muuhun lainsäädäntöön,
ja tällaista häpeärangaistuskäytäntöä ei
saa levittää yksityishenkilöihin, ei
yksinkertaisesti saa, sillä sitten sitä voidaan
käyttää esimerkkinä vastaaville muille
yksityishenkilöille määrättäville
lisäseuraamuksille myös muussa lainsäädännössä.
Perjantaisessa keskustelussa nousi esiin hyvä käytännön
esimerkki suomalaisen ja kansainvälisen tekijänoikeusjärjestelmän
ongelmista, mobiilitelevisiopalveluiden kehityksen pysähtyminen, koska
tekijänoikeusjärjestöt vaativat ja opetusministeriö puoltaa
kaksinkertaisten tekijänoikeuskorvausten maksamista sellaisista
lähetyksistä, jotka lähetetään
samoille katsojille samaan aikaan sekä perinteisessä tv-verkossa
että mobiili-tv-verkossa. Tämä rahastusvaatimus
on aivan yhtä hyvin perusteltu kuin erillisten korvausten vaatiminen
analogisista ja digitaalisista tv-lähetyksistä ja
satelliitti- ja kaapelilähetyksistä tietysti vielä päälle.
Kanavat tietysti kieltäytyivät maksamasta, ja
nyt on koko toiminnan kehitys pysähdyksissä.
Suomeen oltiin saamassa Euroopan ensimmäinen kaupallinen
mobiilitelevisioverkko, näyteikkuna, jolla markkinoida
suomalaista mobiilitelevisio-osaamista maailmalle, luoda uusia mahdollisuuksia
sekä alan laitevalmistajille että sisältötuottajille.
Näin jarrutettiin uuden tulolähteen syntymistä tekijänoikeuksien
haltijoille. Kun lähetystoiminta olisi saatu käyntiin,
rinnakkaisten lähetysten lisäksi olisi pian alettu
tuottaa ja lähettää myös pelkästään
mobiilitelevisiolle tarkoitettuja ohjelmia ja niistä olisi
tietysti tilitetty asianmukaiset maksut.
Arvoisa puhemies! Ei voi välttyä vaikutelmalta,
että mediateollisuus on kasvanut niin suureksi bisnekseksi,
ettei opetusministeriössä enää oikein
hahmoteta, mikä on alan kehitykselle pitkällä tähtäimellä hyväksi,
mikä luo uutta bisnestä, mikä luo uusia
työpaikkoja. Monella taholla onkin esitetty ajatus, ettei
opetusministeriö ole enää välttämättä paras
paikka tekijänoikeusasioille. Kyse ei ole enää ensisijaisesti
kulttuurista vaan suuren luokan teollisuudesta ja bisneksestä,
ja talouden ja teollisuuden kehittäminen ja kuluttajan näkökulman
muistaminen, se kuuluu yleensä kauppa- ja teollisuusministeriölle.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun tämä ed. Kasvin
aloite oli perjantaina täällä keskustelussa,
totesin siinä yhteydessä, että uusi tekijänoikeuslaki
on matkaan saattanut sellaisia ongelmia, joita lakia säädettäessä yleisesti ennakoitiin.
Moni nuori on tullut tilanteeseen, jossa käytännössä rikkoo
uutta tekijänoikeuslakia jatkuvasti. Perjantaina toivoin,
että keskustelun jatkuessa ministeri Karpela voisi olla
paikalla, jotta tässä yhteydessä voitaisiin
laajemminkin käydä keskustelua niistä kokemuksista,
mitä uuden tekijänoikeuslain myötä on
saatu. Harmi, ettei puhemiesneuvostolle ja ministeri Karpelalle ollut
mahdollista sovittaa tämän aloitteen jatkokeskustelu
sellaiseen ajankohtaan, jossa ministeri Karpelakin olisi voinut
olla paikalla. Kun näin kävi, niin se kaipaamani
keskustelu, jota, uskon, eduskunnassa ja yhteiskunnassa laajemminkin kaivattaisiin,
jäi ainakin tässä yhteydessä käymättä.
Niinpä toivon, että kun tämä aloite
ja itse asiassa se hallituksen esitys, johon tämä aloite
liittyy, tulee tänne saliin valiokunnasta takaisin, niin silloin
aikataulujen yhteensovittaminen onnistuisi, että ministeri
voisi olla läsnä keskustelua käytäessä.
Näin toivon, vaikka tiedän, että on ollut tarkoitus
myöhemmin katsoa tämän uuden tekijänoikeuslain
vaikutuksia täällä eduskunnassa, mutta
ehkä jo tässä vaiheessa alustava keskustelu
aiheesta olisi paikallaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tekijänoikeuslaista tämä eduskunta
ja jo edellinen eduskunta viime vaalikaudella kävivät varsin
tiivistä työtahtia. Kuitenkin tekijänoikeuslakiin
tuli monia ongelmallisia asioita, joista etenkin nuoret ovat ottaneet
kovasti yhteyttä. Ed. Kasvi on lakialoitteessaan paneutunut
näihin ongelmiin, ja toivon, että valiokuntakäsittelyssä juuri
tämän lakialoitteen pohjalta voitaisiin saada
korjauksia tekijänoikeuslakiin.
Keskustelu päättyy.