4) Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran toimintakertomus
         vuodelta 2007
      
       
         					jatkui
      
      
         
         Pertti Virtanen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! No, tämä oli jo kohtalo,
            koska tämän minä muistan kyllä viime
            kerralta, että olen pyytänyt puheenvuoron ja tämä keskeytyi
            tähän.
         
         
         Sen verran voin todeta kyllä, että kun tässä puhuttiin
            tästä innovaatiosta Sitran suhteen eli kun Sitra
            on periaatteessa tämmöinen in ollut aina — in
            eli sisäpiiriä ja näitä tiettyjä firmoja,
            ja kaikki meistä tietävät, jotka ovat
            seuranneet Yleisradion ohjelmia, MOT:tä ja muuta vastaavaa,
            kuinka Sitra suunnilleen toimii — niin innovatiivisuus on
            nyt tässä tämä uusi lähtökohta.
            Herra paratkoon, jo on aikakin, voisi joku sanoa.
         
         
         Tosiaan se, mitä vielä ehdotin sitten tämän mielenkiinnon
            lisäämiseksi, kun meillekin jatkuvasti kaikkea
            materiaalia tulee eikä kukaan jaksa edes selailla niitä paksuja
            lehtiöitä ja vihkoja, mitä meille tulee,
            niin kun kyse on sentään Suomen itsenäisyyden
            rahastosta, niin voisi ajatella, että tämän
            nimi voisi olla Sutra — Suomen itsenäisyyden — niin
            tulisi paljon mukavampi olo jotenkin kuin selaillessa tätä kuvastoa
            sitten.
         
         
       
      
         
         Sanna Lauslahti /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Sitra tekee hyvää työtä,
            ja ohjelmat ja rahoituskohteet ovat erittäin mielenkiintoisia.
            Sen sijaan kun lähdetään miettimään
            vaikuttavuutta, olisi erittäin tärkeätä,
            että meillä olisi selkeä Suomi-visio,
            mitä varten Sitra työtänsä tekee,
            ja se myöskin liittyy siihen, minkälaisia ohjelmia
            Sitrassa käynnistetään. Näenkin
            tärkeänä sen, kun meillä on
            täällä tulevaisuusvaliokunnan puheenjohtaja
            paikalla, että olisi hyvä, että tulevaisuusvaliokunta
            ensi töikseen tulevina vuosina miettisi, mikä on
            Suomi-visio. Meillä on tällä hetkellä hyvin
            paljon erilaisia pieniä puroja, joissa tämmöisiä pieniä asioita
            tutkitaan, jotka ovat itse asiassa suuriakin yhteiskunnan kannalta,
            mutta miten ne liittyvät osaksi sitä Suomi-vision
            toteuttamista, niin siltä osin olisi erittäin
            tarpeellista luoda Suomi-visio, ja siltä osin myöskin
            tämä Sitran tuotosten vaikuttavuuksien arviointi
            olisi silloin helpompaa.
         
         
       
      
         
         Anne-Mari Virolainen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Perjantaina aloitetussa keskustelussa ed.
            Pulliainen nosti esiin konkretian ja sen, miten se tässä Sitran
            kertomuksessa muutamissa kohdissa tulee hyvin esiin. Olen samaa
            mieltä, että konkretia on toteutunut myös
            yrityskehityksen saralla. Suomessa on tänään
            enemmän yrityksiä kuin koskaan aiemmin. Yrittäjyyden
            kynnystä on madallettu monin eri keinoin ja muun muassa
            yrittäjyyskasvatusta lisätty ja yrittäjäkoulutusta
            tehostettu. Valitettavasti monet lainsäädännölliset
            käytännön ja riskinottokyvyn esteet hidastavat
            uusien yritysten syntyä ja etenkin pienyritysten kasvua.
         
         
         Sitra on omalta osaltaan ollut mukana kehittämässä ja
            rahoittamassa pienyrittäjien kasvumahdollisuuksia. Näistä hyvinä esimerkkeinä mainittakoon
            teknologiahautomoiden kansainvälinen kehittämishanke
            Yrke sekä jo vuonna 2000 käynnistynyt PreSeed-rahoituspalvelu.
            Yrke-hankkeesta saadut kokemukset ovat olleet hyviä, ja
            sen aikana on tapahtunut konkreettisia toimintatapojen kehittymisiä.
            Vuosina 2004—2007 toteutunut hanke käynnistyi
            kauppa- ja teollisuusministeriön aloitteesta innovatiivisten
            yritysaihioiden määrän ja laadun parantamiseksi.
            Erityistä kiitosta sai systemaattinen verkostojen, hautomoiden,
            yritysten ja rahoittajakumppaneiden yhteistyön vahvistaminen.
            Hankkeen tavoitteena on ollut yritystoiminnan kestävä ja
            pitkäjänteinen resursointi, eli rahoitus on vielä valitettavasti
            auki.
         
         
         PreSeed-rahoituspalveluiden tarkoituksena on ollut parantaa
            teknologiasektorilla toimivien alkuvaiheen yritysten sijoitusvalmiuksia
            ja järjestää niille ensirahoitusta. Sitra
            on järjestänyt Intro-yritysfoorumeita, joissa
            markkinapaikalla esitellyistä yrityksistä lähes
            40 prosenttia sai ensisijoituksensa, joten hanke on osoittanut tässäkin
            osin kykynsä ja tarpeensa.
         
         
         Eilen julkistettiin yli 40 maan yrittäjyysaktiivisuutta
            kartoittavan Global Entrepreneurship Monitor -tutkimuksen tulokset,
            ja siinä Suomi sijoittuu yrittäjyysaktiivisuudessa
            globaalisti keskitason yläpuolelle. Aikuisväestössä on
            Suomessa melko paljon yrittäjiä, ja uusien yritysten
            selviytymisaste on korkea. Innovatiivista kasvuun ja kansainvälistymiseen
            tähtäävää uutta yritystoimessa
            Suomessa on kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin
            muissa Pohjoismaissa. Tutkimuksen toteuttaneen Turun kauppakorkeakoulun
            dosentti Jarno Heinonen linjaakin, että Suomessa yrittäjyyden
            edistämisen tulisi kohdistua enemmän sisällölliseen
            kehittämiseen kuin yritysten lukumäärän
            kasvattamiseen.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Yhteiskunnan hyvinvointisektorilla Sitra
            on myös tehnyt ansiokasta työtä terveydenhuollon
            ohjelman puitteissa toteutetussa Maisema-hankkeessa, joka pohjautuu Raision
            kaupungin kehittämään resurssien hallinnointijärjestelmään.
            Hankkeen tarkoituksena oli löytää kansallisesti
            sovellettavia käytäntöjä, joiden
            avulla voidaan parantaa terveydenhuollon kustannusten läpinäkyvyyttä,
            tuottavuutta ja laatua. Tilaaja—tuottaja-malliin pohjautuvalla
            kokeilulla haluttiin tuoda johdon apuvälineeksi se, minkälaisia
            sosiaali- ja terveyspalveluita kunnissa tilataan ja tuotetaan, sekä se,
            mikä on palveluiden laatu ja saatavuus. 21 pilottikunnan
            hyvien kokemusten perusteella hankkeen kysyntä kasvoi niin
            suureksi, ettei kysyntään vastaaminen Sitran terveydenhuollon
            ohjelman puitteissa ollut enää mahdollista. Yhtiömuotoisen
            toiminnan suunnittelu aloitettiin viime vuoden lopussa ja Kuntamaisema
            Oy perustettiin edellisviikolla.
         
         
         Sitra rakentaa huomisen menestyvää Suomea -slogaani
            toteutui Sitran toiminnassa hyvin viime vuonna, enkä näe
            esteitä menestykselliselle toiminnalle tulevaisuudessakaan.
         
         
       
      
         
         Harri Jaskari /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Arvoisat kollegat! Kiinnitän huomiota
            kolmeen eri kohtaan tässä Sitran toimintakertomuksessa.
         
         
         Pidän erittäin hyvänä ja
            mielenkiintoisena tätä jo muutaman vuoden harjoitettua
            Sitran ohjelmallista toimintatapaa, ja tässä kohdassa
            kuitenkin täytyy sanoa se, että on erittäin
            tärkeää myös, että yrityksiä pystytään
            seuraamaan tarpeeksi pitkällä aikavälillä,
            koska esimerkiksi biopuolella on ollut sellaisia haasteita, että on
            tulkittu, että jos ei seurata riittävän
            pitkälle, niin nämä yritykset uusilla
            aloilla eivät itse lähde lentoon. Sain kuitenkin
            selvityksen viime viikolla, että näitä yrityksiä seurataan
            ja ollaan mukana myöskin pääomasijoitustoiminnassa,
            joten siinä suhteessa asia on kunnossa.
         
         
         Toinen erittäin hyvä näkemys Sitralla
            on tämä niin sanottu synteettisyys, eli otetaan
            eri aloja mukaan, katsotaan eri alojen välisiä suhteita
            ja luodaan sitä kautta uudenlaisia kilpailuetuja. On totta,
            että tällaisessa uudenlaisessa toimintaympäristössä eri
            alojen hyväksikäyttö, eri alojen toisiaan
            täydentävä rooli, korostuu. Sehän
            on näkynyt jo nyt esimerkiksi teollisuuden ja palvelusektorin
            välisessä yhteistyössä. Monien
            teollisuusyritysten liikevaihdosta 60—70 prosenttia on
            jo palveluliiketoimintaa, ja siinä suhteessa tällainen
            yhteistyö eri alojen välillä on erittäin
            tärkeää.
         
         
         Kolmantena tärkeänä seikkana pidän
            Sitran osalta sitä, että Sitra on mennyt myöskin
            mukaan julkisen sektorin kehittämiseen. Tässä suhteessa olen
            edellisellä kerralla puhuneen ed. Tiusasen kanssa hyvin
            paljon eri mieltä asiasta, että ei pitäisi
            sekoittaa näitä asioita. Sitralla on tehty sosiaali-
            ja terveyspuolen ohjelma jo nyt. Jo tällä hetkellä noin
            70 kuntaa on analysoimassa itseään suhteessa Raision-malliin,
            mitenkä sosiaali- ja terveyspalveluja tuotetaan tehokkaasti
            mutta myöskin samanaikaisesti laadukkaasti, eli erittäin
            hieno uusi piirre. Nyt on tulossa ensi vuoden alussa myöskin
            kuntaohjelma, ja siitä voi odottaa kanssa paljon, mikäli — ja
            uskon myöskin niin — kunnat lähtevät
            aktiivisesti mukaan tähän toimintaan katsomaan,
            millä tavalla kuntien toiminnat pitäisi järjestää,
            millä tavalla pystytään tekemään
            yhteistyötä myöskin yksityisen sektorin
            kanssa ja kolmannen sektorin kanssa.
         
         
         Eli nämä kolme kohtaa ovat erityisen merkityksekkäitä mielestäni
            Sitran toiminnassa tällä hetkellä.
         
         
       
      
      Ed. Tuulikki Ukkola merkittiin läsnä olevaksi.
      
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässä Suomen itsenäisyyden
            juhlarahaston Sitran toimintakertomuksessa on sen liiteosassa luettelo
            niistä sijoituksista, joita Sitra on tehnyt myös
            terveydenhoidon puolelle. Siinä, mihinkä puheenvuoroni
            kohtaan viime perjantailta ed. Jaskari viittasi, käsittelin
            asiaa niin, että Sitran ei pitäisi sijoittaa sellaisiin
            yrityksiin, jotka tähtäävät
            terveydenhoidon, sairaanhoidon alueella voiton tavoitteluun tai
            ovat esimerkiksi pörssiyhtiöitä.
         
         
         Tähän jälkimmäiseen on muun
            muassa lääkärikunnan vanhin, arkkiatri
            Pelkonen, kiinnittänyt huomiota, ja tämä onkin
            varsin vakava kysymys. Onko syytä nimenomaan yhteiskunnan
            tukea terveydenhoidon, sairaanhoidon alueella bisnestä, ed.
            Jaskari, raakaa bisnestä suorittavia yrityksiä muun
            muassa Kansaneläkelaitoksen korvausmenettelyllä?
            Tämä on asia, jonka pitäisi olla nimenomaan
            tässä talossa keskustelun kohteena, onhan Kansaneläkelaitos
            nimenomaan eduskunnan alainen toimija. Tästä oli
            kysymys, ei siitä, onko Sitra mahdollisesti kehittämässä julkista terveydenhoitoa.
         
         
         Tähän liittyy myös ed. Räsäsen
            puheenvuoro aivan ennen viime perjantain istunnon loppua — istuntohan
            on aina perjantaisin lyhyt — ja siinä hän
            totesi, että MedOne Oy ei ole pörssiyhtiö.
            Ei olekaan, enkä ole tätä väittänyt.
            Katsoin puheenvuoroni ja totesin, että MedOne Oy:n tyyppiset
            ja sitten myös pörssiin listautuneet ovat molemmat olleet
            mukana näissä yhteistyökuvioissa.
         
         
         Sitra on rahoittanut erilaisia toimintoja, muun muassa tällaista
            call center -tyyppistä toimintaa, johon liittyy varsin
            paljon myös ongelmia, jonotusta, ongelmia potilaan pääsyssä niin
            sanotusti hoidon arviointiin, niin kuin me tiedämme hoitotakuulainsäädännön
            edellyttävän. Nämä kokemukset
            eivät suinkaan ole vain myönteisiä. Sitten
            lopputulos on usein niin, että nämä erilaiset toiminnat
            jäävät joka tapauksessa kuntien toimintaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluaisin lopuksi todeta sen, että tässä maassahan
            on liikkeellä tauti, joka on terveyden- ja sairaanhoidon
            yksityistäminen, ja sen tyyppisissä toiminnoissa
            tällaisen kuin Suomen itsenäisyyden juhlavuoden
            rahaston ei pitäisi olla mukana. Nimenomaan julkisen sektorin
            vahvistaminen on taas toiminta, johonka toivotan kaikki tervetulleiksi,
            mutta en tähän yksityistämiseen.
         
         
         Sitten ihan loppuhuomiona ikään kuin tästä toimintakertomuksen
            hengestä, keskustelunkin yhteydessä mieleeni tulleesta
            asiasta. Vastikään ilmestyi pamfletti poliittisten
            puolueiden kriisistä, ja siellä vilahti tämä Sitra
            tällaisena elitistisenä yhteisönä,
            jossa kansanedustajat kohottelevat maljoja nimenomaan nimimerkillä "Me
            kansakunnan parhaimmisto". Tässä mielessä toivoisin,
            että Sitra laskeutuisi kansan pariin.
         
         
       
      
         
         Reijo Kallio /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Mielestäni Sitran ohjelmatoiminnan
            painopistealueet on yleensä valittu hyvin, näin
            myöskin viime vuonna. Aihealueet ovat tärkeitä Suomelle
            ja suomalaisille. Viime vuonna päätökseen
            saatiin Venäjä-ohjelma sekä ympäristöohjelma.
            Uusiksi ohjelma-alueiksi valittiin energia-ala ja koneteollisuus,
            tärkeitä aihealueita nämäkin.
         
         
         Näistä aiemmin alkaneista ja vielä käynnissä olevista
            ohjelmista haluan nostaa esiin elintarvike- ja ravitsemusohjelman,
            joka yhdistää elintarvikealan toimijat ja pyrkii
            uusien elintarvikeinnovaatioiden kaupallistamiseen ja kansainväliseen
            tehostamiseen.
         
         
         Mielestäni Suomi on elintarvikeinnovaatioiden huippumaa.
            Tämä näkyy erityisesti funktionaalisten
            elintarvikkeiden kehittelyssä. Uusia terveyssarjoja lanseerataan
            ja innovaatioita kehitetään. Terveellisten elintarvikkeiden
            kasvavat markkinat ovatkin epäilemättä mahdollisuus suomalaisille
            elintarvikealan toimijoille.
         
         
         Mutta elintarvike- ja ravitsemusasioissa ei ole kyse pelkästään
            elintarviketoimijoidemme paremmasta kilpailukyvystä ja
            uusista bisnesmahdollisuuksista. Kyse on mitä suurimmassa
            määrin kansamme terveydestä ja toimintakyvystä. Esimerkiksi
            lihavuuden yleistyminen on niin Suomessa kuin monissa muissakin
            maissa hyvin huolestuttava ilmiö, ja erittäin
            huolestuttavaa on se, että yhä useammat lapset
            ovat ylipainoisia. Terveystrendi suuntautuukin yhä enemmän
            lapsiin juuri ylipainoisuuden mutta myös yleisen terveystietoisuuden
            lisääntymisen myötä.
         
         
         Sitran ohjelmassa pyritään kehittämään
            ympäristöä, joka tukee lapsen tervettä kasvua
            ja kehitystä, ja esimerkiksi Järkipalaa-hankekokonaisuudessa
            on odotettavissa tuloksia tämän vuoden loppuun
            mennessä. Pidänkin tärkeänä,
            että me löydämme keinoja lasten ravitsemuksen
            parantamiseen ja liikunnan lisäämiseen. Toki Suomessa
            on aiemminkin kiinnitetty huomiota lasten terveelliseen ruokailuun,
            ja erityisesti kouluruokailu on ollut monen lapsen pelastus. Olenkin
            aina ihaillut niitä kouluruokailun ammattilaisia, jotka
            käsittämättömän pienillä määrärahoilla kykenevät
            loihtimaan terveellisiä ja monipuolisia ateriakokonaisuuksia.
         
         
         Toisaalta tänä päivänä joudumme
            valitettavasti elämään ympäristössä,
            jossa on tarjolla paljon energiaa sisältäviä mutta
            ravintoarvoltaan huonoja ruokia ja juomia. Tässäkin
            mielessä Sitran ohjelma on tärkeä. Siinä rohkeasti
            ja innovatiivisesti kokeillaan erilaisia lasten ruokailua, hyvinvointia
            ja ympäristöä parantavia toimintamalleja ja
            tehdään monenlaista yhteistyötä.
            Mielestäni juuri nyt, kun ruuan hinta on selkeästi
            noussut ja nousupaineita on jatkossakin, meille tulee yhä tärkeämmäksi
            se, miten me turvaamme kansalaisillemme mahdollisuuden tehdä terveellisiä ruokavalintoja.
         
         
         Tärkeää on myös kyetä lisäämään
            kansalaistemme tietämystä ruokavalion ja terveyden
            välisestä suhteesta sekä terveellisistä elintarvikevalinnoista.
            Tärkeää on myös totuttaa lapset
            ja nuoret nauttimaan urheilusta ja liikunnasta niin koulussa kuin
            vapaa-aikanakin, ja mitä varhaisemmin terveelliset elämäntavat
            omaksutaan, sitä pidempään ne elämänkaaren
            aikana kantavat. Vaikka tämä Sitran hanke on vielä kesken,
            mielestäni siinä on aineksia, jotka auttavat jatkossa rakentamaan
            lasten ja nuorten hyvää arkea.
         
         
         Arvoisa puhemies! Mielestäni on myös tärkeää,
            että Sitra on nostanut nämä asiat esille, mutta
            meidän on myös vahvemmin otettava nämä asiat
            poliittiselle agendalle. Missä esimerkiksi viipyvät
            päätökset koululiikunnan lisäämisestä?
            Aikaa ei tässäkään asiassa olisi
            hukattavaksi.
         
         
       
      
         
         Minna Sirnö /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Täällä muutama
            puheenvuoro sitten kehuttiin Sitraa terveydenhuollon guruna. Sitraa
            onkin käytetty hyvin paljon tässä vaiheessa,
            jossa kunnat ovat miettimässä palvelurakennettaan
            Paras-hankkeen hengessä. Itse olen kuitenkin huolestunut siitä,
            että Sitra mainostaa tätä omaa projektiansa, joka
            Mikkelissä on saanut Maisema-projektin nimen, niin, että se
            toteuttaa Parasta parhaimmillaan. Paras-mittareista voidaan olla
            montaa eri mieltä, mutta niissä on hyviäkin
            mittareita, ja yksi niistä on muun muassa sukupuolivaikutusten
            arviointi.
         
         
         Itse kahlasin läpi tämän Maisema-projektin paperin,
            jota siis Sitra käy kunnille esittelemässä,
            ja siellä ei sanallakaan otettu huomioon sitä, että terveydenhuoltopalveluissa
            miehillä ja naisilla on huomattavasti erilaisia tarpeita
            terveydenhuollon saamiseen, vaan siellä yksioikoisesti päätettiin,
            että keskittäminen ja ulkoistaminen on se, mihin
            kuntia ajetaan. Mikkelin seutua tuntien esimerkiksi on aika outo
            päätös keskittää kaikki palvelut
            Mikkeliin, kun siellä ei niille mummoille ja vaareille
            kuitenkaan ole joukkoliikennettä tarjolla, jolla ne palvelut
            olisivat saavutettavissa, tai kotiäideillä, joita
            seudulla on paljon, ei ole minkäänlaista mahdollisuutta
            omaan työterveyteensä eli perusterveydenhuoltoon,
            kun keskittämisiä tapahtuu. Senpä takia
            mielestäni Sitran hallintoneuvoston jäsenet voisivat
            lievää kritiikkiä kuitenkin osoittaa
            siihen, että jos mainostetaan jonkun hankkeen olevan Paras-hankkeen
            mukainen ja edistävän sukupuolivaikutusten arviointia,
            niin olisi syytä myös katsoa, mitä Sitran
            nimissä tuolla maalla levitetään. Jos
            nimittäin tämä ei pidä paikkaansa,
            niin silloinhan tämä on väärä mainoslause
            kunnille.
         
         
       
      
         
         Marja Tiura /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Lauslahdelle olisin vastannut — hän
            on ehtinytkin jo poistumaan salista — että eduskunnan
            tulevaisuusvaliokunta todellakin tekee omaa Suomi-visiotansa perehtymällä tiettyihin
            tämän hetken heikkoihin signaaleihin ja paneutumalla
            näihin meidän ennakointihankkeisiin. Meillä on
            neljä tämmöistä suurempaa hankekokonaisuutta: Tulevaisuuden
            osaaminen ja yleissivistys; metsät, ruoka ja vesi, jonka
            kautta me lähestymme tätä ilmastonmuutos-
            ja energiapoliittista pitkää tulevaisuusselontekoa.
            Sitten meillä on hyvinvointiyhteiskunnan tabut, eli tulemme
            käymään läpi tämän
            pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskuntamallin ja keskustelemaan sen
            pohjalta mahdollisista vääristymistä ja
            siitä, mitä pitkässä juoksussa
            niille voitaisiin tehdä. Lopputulemasta nelivuotiskauden
            lopuksi meidän on tarkoitus luoda eräänlainen
            tiivistymä, kymmenen kohtaa Suomen tulevaisuuden näkökulmasta,
            kymmenen tärkeintä asiakokonaisuutta, mihin pitää kiinnittää huomiota.
         
         
         Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta tekee erittäin keskeisesti
            yhteistyötä myöskin Sitran kanssa. Itse
            istun myöskin Sitran hallintoneuvostossa ja sitä kautta
            seuraan näitä Sitran hankkeita erittäin
            tarkasti. Mutta tarkoitus on myöskin se, että me
            emme tee päällekkäistä työtä vaan
            me todella teemme yhteistyötä, yhdessä ennakoimme
            Suomen tulevaisuutta, koska ei ole mitään järkeä tehdä päällekkäistä työtä kahdessa
            eri instanssissa yhtä aikaa.
         
         
         Mutta todella tämä Suomi-visio on tulevaisuusvaliokunnassa
            keskeinen asia työskentelyssämme. Tarkoitus on,
            että muun muassa tulevana syksynä mahdollisuuksien
            mukaan tuotaisiin ajankohtaiskeskustelun myötä tänne
            istuntosaliin tietoyhteiskuntakehitystä koskeva kysymys, joka
            myöskin keskeisesti liittyy näihin Sitran hankkeisiin.
         
         
       
      
         
         Eero Lehti /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Täällä on
            todettu, että Suomessa on yrityksiä tällä hetkellä suurempi
            määrä kuin koskaan aikaisemmin. Mutta
            lähempi tarkastelu osoittaa, että 50 000
            uuden yrityksen joukossa ei ole ainuttakaan työnantajayritystä.
            Sitra, Tekes, Teollisuussijoitus, Suomen Akatemia, te-keskukset
            valtion tuella ylläpitävät erittäin
            tehokasta alkuvaiheen siemenrahoitusta ja tukiverkostoa. Suomessa syntyy
            todella uusia yrittäjiä, paremminkin elinkeinonharjoittajia.
            Mutta olen ollut kansainvälisen kasvuyrityskilpailun tuomariston
            puheenjohtajana usean vuoden ajan ja pannut merkille, että Suomessa
            varsinaisia kasvuyrityksiä kansainvälisen vertailun
            puitteissa on ehkä kolmannes tai peräti vain viidennes
            siitä, mitä oikeastaan me tarvitsisimme uusille
            toimialoille, jotka ovat syntymässä, jotta suomalaisten
            työllisyys myös jatkossa olisi taattu.
         
         
         Mielenkiintoista on nähdä niiden yritysten omistajarakenteeseen
            kohdistuvat uhat, jotka Suomen valtio välillisesti on aikaansaattanut. Kun
            ajatellaan nykyistä verojärjestelmää,
            joka omistajalle on joko myyntivoiton verotusta tai osinkoverotusta,
            kun myyntivoittoa arvioidaan ulkolaisen ostajan ollessa kyseessä,
            joka voi toteuttaa yrityksen liikeideaa globaalisti, yrityksen omavaraisuudella
            ei tässä yhteydessä ole mitään merkitystä.
            Kauppahinta voi olla useampikertainen liikevaihtoon verrattuna.
            Sen sijaan osingonsaajan, siis kotimaisen omistajan, kannalta nettovarallisuussääntö
            9
            prosenttia rajaa tehokkaan osingonjaon varsin vähäiseksi
            suhteessa siihen, että hän myy yrityksensä,
            jota Suomen valtio välillisesti on auttanut merkittävällä tavalla,
            ulkomaiselle omistajalle. Se kiehtoo häntä, ja
            näin itse asiassa se tuotollinen vaihe, joka kansantaloutemme
            kannalta olisi tarpeen, usein siirtyy ulkomaisen pääoman
            omistajan vaikutuspiiriin ja, ikävä kyllä,
            ennen pitkää hyvin usein myös tuotannollinen
            toiminta Suomesta siirtyy ulkomaille. Tässä mielessä koko
            järjestelmämme loppupää ontuu,
            ja siihen olisi syytä paneutua, koska muuten nämä varat
            merkittävässä määrin
            menevät hukkaan, joita Sitrakin käyttää meidän
            kaikkien tulevaisuuden turvaamiseksi.
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
         Herra puhemies! Sitran tutkimustoiminnassa on minusta erittäin
            tärkeällä sijalla ollut myös
            terveydenhuollon palvelutoimintaan liittyvä tarkastelu,
            ja haluaisin tällä puheenvuorolla kannustaa ja
            nimenomaan vahvistaa tähän suuntautuvaa tutkimus-
            ja kehitystoimintaa.
         
         
         Taustalla ovat tietysti arkitodellisuus ja arjen epäkohdat
            kuntatalouden ja sosiaali- ja terveydenhuollon rahoituspuolella.
            Hallitushan lupauksistaan huolimatta ei sosiaali- ja terveydenhuollon
            rahoitusta ole hoitanut hallitusohjelmassa edellytetyllä tavalla,
            ja meillä on jo tällä hetkellä tilanne,
            että sosiaali- ja terveystoimesta kerrotaan varsin paljon
            sitä, että kunnat tekevät tietoisesti
            alibudjetointia muun muassa sosiaalipalveluissa. Tämä on
            erityisen raskasta ja vakava kysymys silloin, kun vanhusten- ja
            esimerkiksi lastensuojelupalveluihin tällainen tietoinen
            alibudjetointi vaikuttaa. Kysymyksessä on toiminta, jossa
            toimintatapa tietysti synnyttää sellaisia malleja,
            että tehdään, mikä on pakko,
            investointihalukkuus heikkenee. Järkyttävimmilläänhän se
            näkyy silloin, kun lasten huostaanottoja lykätään
            taloudellisista syistä.
         
         
         Itse asiassa Sitran toimintamalleihin liittyvä tutkimus-
            ja kehitystoiminta on ollut minusta erittäin kannustettavaa
            silloin, kun se on kohdistunut terveyspalvelujen tuottavuuden ja
            laadun arviointiin kuntatasolla ja seutukuntatasolla, ja minusta
            olisi nyt erittäin tärkeätä,
            että viedään eteenpäin tätä toimintaa,
            koska tiedetään, että Paras-hanke ei
            ole edennyt niin kuin on edellytetty. Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon
            kokonaisuutta
            ja palvelurakenteita ei ole viety sillä tavalla eteenpäin,
            kuin kansalaisten hoitoonpääsy, hoidon porrastus,
            on edellyttänyt. Olisi nyt hyvä, että näitä tiettyjä malleja,
            joita on, muun muassa niin sanottua Raision-mallia, selvitetty,
            vietäisiin eteenpäin, jotta palvelurakenteita ja
            hoitoporrastusjärjestelmiä voitaisiin viedä eteenpäin.
         
         
         Hyvin vakava asia nimittäin on tänä päivänä muun
            muassa erikoissairaanhoidon järjestäminen, jota
            monien seutujen ja kuntien taloudellisista syistä on ajettava
            alas tai kyseenalaistettava. Meille saattaa syntyä hoitoonpääsyssä ja
            erikoissairaanhoidon hoitovastuussa kestämätön
            tilanne, kun tätä hoitoa keskitetään
            esimerkiksi keskussairaaloihin. Kansalaisille syntyy eriarvoisuus
            hoitoonpääsyssä ja sairautensa edellyttämälle
            hoidon tasolle pääsyssä. Nämä ovat
            tietysti niitä perusasioita, jotka täytyy muistaa
            samalla, kun sähköisten potilastietojärjestelmien
            ja muiden uusien sovellutusten kehittämistä viedään
            eteenpäin, eli hoidon kysynnän ja koko hoidon
            arvioinnin ja laadun ja palvelujärjestelmän kehittäminen
            pitää kuitenkin muistaa.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Perjantaina ja tänä päivänä käyty
            keskustelu Sitran kertomuksen johdosta on ollut kunniaksi eduskunnalle.
            On hyvin selvästi käynyt ilmi, että kansanedustajat
            ovat enemmän kiinnostuneita Sitrasta kuin Sitra eduskunnasta
            ja kansanedustajista, siinä määrin hyvin
            kansanedustajat ovat olleet perillä Sitran asioista, kun
            taas Sitra on tuolla kertomuksellaan ylittänyt riman siitä kohti, missä rima
            on kaikkein matalimmillaan, suurin piirtein. Edes niistä projekteista,
            jotka ovat saaneet hyvin huomattavaa vastakaikua, ei ole yksityiskohtaisempaa
            tietoa meille annettu. — Ehkä tämä puheenvuoro
            tulee Sitran konttorissa luetuksi.
         
         
       
      
         
         Outi Mäkelä /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Sitralla on ollut tulevaisuus tehtävänä jo
            40 vuoden ajan. Asiantuntemus ja rahoituspanostukset ovat tuottaneet
            yhteiskunnalle monipuolisesti hyötyä. Sitran vahvuus
            onkin ollut läpi vuosien kyky painottaa toimintaa joustavasti
            ajankohtaisten haasteiden ja tarpeiden mukaan. On tärkeää,
            että tällä linjalla jatketaan.
         
         
         Kuten täällä aikaisemmissa puheenvuoroissa on
            tullut esiin, on tärkeää, että Sitra
            on jatkossakin vahvasti tukemassa yhteiskunnan ja julkisen sektorin
            kehitystä sekä rakenteiden että toimintatapojen
            suhteen. Ed. Jaskarin aikaisemmin mainitsema tuleva kuntaohjelma
            on hyvä ja kannatettava esimerkki tästä.
            Erityisesti kuntasektorin toimintamallien ja käytäntöjen
            tarkastelu omistajapolitiikassa, energia-, vesi- ja jäteasioissa
            sekä asiantuntijatyö kuntien välisen
            yhteistyön organisaatiomallien tarkastelemiseksi on tarpeen
            ja tervetullutta. Tulevaisuus on hyvä tehtävä Sitralle
            jatkossakin.
         
         
       
      
         
         Katri Komi /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tuohon ed. Kallion puheenvuoroon oikeastaan tartuin
            kiinni. Meillähän varmasti tuo liikuntakulttuurin
            keskeinen ongelma on siinä, että palveluja käyttävät
            ne, jotka jo suhtautuvat positiivisesti liikuntaan, joilla on jo
            liikunnallinen elämäntapa, ja siinä,
            kuinka me todellakin tavoittaisimme ne ihmiset, joilla ei ole tätä — useimmiten
            jo sieltä lapsuudesta lähtöisin olevaa — liikunnallista
            elämäntapaa. Ne arviothan ovat tosiaan olleet
            jopa 400 miljoonaa euroa siitä, mitä liian vähäinen
            liikkuminen meidän yhteiskunnallemme maksaa tällä hetkellä ja
            tulevaisuudessa. Olkoon sitten kyse nuorista pojista, tytöistä tai
            aikuisista, niin liian suuri osa ihmisistä edelleen liikkuu
            terveyden kannalta liian vähän.
         
         
         Meillä päin on muutamia hyviä projekteja
            ollut. Tämmöinen Essit ja Allut -projekti, joka
            on meneillään, koskee alaluokkien lapsia. Yritetään löytää juuri
            niitä vähän liikkuvia lapsia ja myös heidän
            perheitään ottaa mukaan siihen toimintaan, sillä lailla
            positiivisella tavalla, ei syyllistämällä.
         
         
         Sitten toinen: Itä-Savo-lehti Etelä-Savossa
            järjesti tällaisen kilpailun alakouluille, kuinka
            liikunnallistetaan koulupäivää. Siellä tuli
            erittäin hyviä ideoita esiin, niitä palkittiin
            vähän, ne saivat tämmöisiä liikuntavälinekasseja
            jne. Siellä oli esimerkiksi temppurata, joka jokaisen koululaisen
            välitunnille mennessään piti suorittaa,
            ennen kuin pääsi tavallaan sinne ulos vapaasti
            leikkimään. Sitten oli sellainen idea, että vuoron
            perään joku lapsista itse veti välituntiliikuntaa.
            Eli loppujen lopuksi tärkeitä eivät ole
            ainoastaan ne liikuntatunnit ja niitten lisääminen,
            vaan myös se, miten liikunnallistetaan niitä koulupäiviä,
            on tietenkin tärkeätä myöskin.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen puuttui minusta ihan oikeaan
            asiaan, kun hän esitti kriittisen arvion tästä itse
            kertomuksesta. Siinähän on todennäköisesti
            sanottu olennainen eli se, mitä Sitra on tehnyt, mutta
            on tämä nyt aikamoinen läpyskä noin
            suoraan sanoen, kun on kuitenkin ollut jotain muuta kautta tilaisuus
            tutustua Sitran tekemisiin. Asiat, joita esimerkiksi terveydenhuollon
            osalta Sitra on ohjelmissaan esitellyt ja edistänyt, ovat
            niin merkittäviä, että ansaitsisimme
            ehkä hieman paremman selvityksen, jolloin se voisi antaa
            vähän lisää myöskin
            keskustelupohjaa.
         
         
         Esimerkiksi kysymys terveydenhuollon tuottavuudesta, johon Raision
            Maisema-mallinkin osalta on viitattu, on siinä määrin
            keskeinen, että ei sen nyt oikein yhden lauseen varaan
            pitäisi jäädä. On olemassa vaara,
            kuten tässäkin voi tätä paperia
            tulkita niin, että Sitra näkee aika yksiviivaisesti
            tuottavuuden kehittämisen välttämättömyyden.
            Jos samalla unohdetaan kysymys terveydenhuollon toimenpiteitten
            vaikuttavuudesta, niin ollaan aika lailla hakoteillä. Jos
            yksi lääkäri parantaa tuottavuuttaan
            hoitamalla viiden potilaan sijasta kymmentä potilasta mutta
            jos niistä kymmenestä yksikään
            ei parane, niin se tuottavuuden kasvu on mennyt täysin
            hukkaan.
         
         
         Toinen asia, josta olisi voinut ehkä käydä vähän
            laajempaa keskustelua, on tämä terveyden edistäminen.
            Siinä on aina se vaara, kun yksilötasolla ryhdytään
            puhumaan ihmisten terveyskäyttäytymisestä,
            että tietynlainen terveysfasismi vilkkuu nurkan takana.
            Pitää olla tarkkana, että ihmisiä ei
            syyllistetä mutta pidetään huolta siitä,
            että ihmisillä on kuitenkin mahdollisuus saada
            sellaisia terveyspalveluja, sellaista ohjeistusta, joilla he omatoimisesti
            voivat omaa terveyttään parantaa, koska se on
            kuitenkin kaiken terveydenhuollon ja paranemisen aika keskeinen edellytys.
         
         
       
      
         
         Markku Laukkanen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Se kritiikki, mikä tässä keskustelussa nyt
            kumpuaa tätä toimintakertomusta kohtaan, lähtee
            varmaan siitä, että odotusarvo on aika korkealla.
            Me olemme tottuneet siihen, että Sitra on tavallaan semmoinen
            tulevaisuuden monitoroija ja kykenee tekemään
            analyysiä paitsi globaalista toimintaympäristön
            murroksesta myös ennen muuta Suomen asemasta siinä ja
            vielä toimialoittain. Tämänhän
            Sitran ydintehtävä tietenkin pitää ollakin.
            Sitten sieltä poimitaan eräitä teemoja,
            ja niiden teemojen pitäisi sitten tietysti vastata parhaalla
            mahdollisella tavalla niihin kysymyksiin, millä strategialla,
            millä visiolla Suomi ylipäätään
            sitten tässä globaalissa kehityksessä pärjää ja
            selviytyy. Täytyy olla myöskin kanttia tehdä hyvinkin
            innovatiivisia uusia ratkaisuja, jotka saattavat olla jopa vääriä polkuja,
            ja todeta, että tämä naru ei vedäkään.
            Mutta tämä on se ydinkysymys.
         
         
         Näin ymmärsin — ed. Pulliainen kaipasi
            vähän tätä samaa painoarvoa
            tälle — että kaivataan juuri sitä syvällisempää ja
            laaja-alaisempaa tulevaisuuden toimintaympäristön
            kuvaamista, mihin Suomi sitten tässä asemoidaan.
            Noin otsikonomaisesti sanoisin, että kun täällä näitä tulevaisuuden
            uusia ohjelmia pohditaan, niin siellä on mielestäni
            viisi sellaista, jotka kaikki eivät valitettavasti ole
            tässä mukana, joita ei voida välttää Suomen
            kannalta: ensimmäiseksi ympäristöteknologia,
            toiseksi terveydenhuollon haasteet, kolmanneksi Venäjä,
            neljänneksi metsäklusteri ja viidenneksi eräällä tavalla
            vähän geneerisenä, kaiken kattavana,
            hankkeena koko meidän tietoyhteiskuntapolitiikkamme. Siitähän
            perjantaina täällä päästiin
            jo hyvään keskusteluun ja liikkeelle ja todettiin,
            että ikävä kyllä ja valitettavasti Suomi
            on pudonnut siitä asemasta ja siltä paikalta,
            jossa me takavuosina olimme selkeästi, tietoyhteiskuntakehityksen
            kärjessä, eräänlainen moottori,
            joka loi uusia sovelluksia ja ohjelmistoja nimenomaan siellä käytön
            puolella. Siinähän suomalaiset ovat olleet aina
            erittäin hyviä, eivät vaan teknologiakehittäjinä,
            vaan siinä, että kun on joku teknologia, suomalaiset
            ovat aika pragmaattisia löytämään
            sille järkevän, hyvän käytön.
         
         
         Tätä on edelleenkin, voidaan terveydenhuollon
            puolelta todellakin kertoa mainioita esimerkkejä sovelluksista,
            joissa edistetään vaikkapa vanhusten selviytymistä yksin
            kotona. Verenpaine voidaan mitata näppärästi
            vaikkapa mobiiliperusteisesti tai jopa lääkeannostus
            hoitaa sillä. Lukemattomia muita tällaisia terveydenhuollon
            ja sosiaalihuollon palveluita on kehitetty. Nyt on vaan saatava
            aikaan voimakkaita toimenpiteitä sairaanhoitopiireissä,
            kunnissa, joka paikassa, että nämä teknologiakehitykset
            saadaan siellä käyttöön ja ihmisten
            hoitamiseen koulutettu terveydenhuollon henkilöstö pääsee
            siihen varsinaiseen työhön, hoitamaan sitä ihmistä.
            Tämä on se suuri haaste, että me tämän
            ymmärtäisimme.
         
         
         Viime vaalikaudella valitettavasti vaan hukattiin tietoyhteiskuntakehityksessä monta
            asiaa. Silloin ei päästy tavallaan puusta pitkään:
            tehtiin hirveä määrä ohjelmaa,
            tehtiin paljon paperia, tehtiin projektia — niissä me
            olemme erittäin hyviä — mutta unohdettiin
            nämä todelliset käytännön
            sovellutukset, konkreettiset sovellutukset, jotka helpottavat ja
            parantavat ihmisten elämää.
         
         
         Tästä metsäklusteriasiasta sanon
            vaan sen, että sehän on Suomen kannalta suuri
            kohtalonkysymys selvityttää ja nähdä,
            mikä on meidän metsäklusterimme tila
            kahden vuosikymmenen kuluttua, kuinka paljon meillä vielä keitetään
            sellua tässä maassa. Monet asiantuntijat sanovat, että kun
            nykyiset vanhentuneet sellukoneet ajetaan alas, niin sen jälkeen
            ei tule uusia investointeja sellukoneisiin. Voidaan tuoda sellua
            ja kuitua muualta maailmasta ja pitää nämä pystyssä. Paperia
            varmaankin tehdään, mutta entäpä sitten mekaanisen
            metsäteollisuuden investoinnit ja se tutkimus-, kehitysyhteistyö,
            mikä on mitä suurin haaste?
         
         
         Nyt ollaan valtion rahalla rahoittamassa tehdasta Kemijärvelle,
            mikä on tärkeä asia sinänsä, Kemijärvi
            ja Summa tarvitsevat korvaavia työpaikkoja, mutta miksi
            liimapalkkitehdasta? Stora Enso tekee aivan ainutlaatuista innovaatiota, lopputuotetta,
            Itävallassa, erilaisia päällystyslevyjä,
            rakennuslevyjä, joita ei tehdä Suomessa eikä missään
            muualla Pohjoismaissa. (Ed. Pulliainen: Se on sisälukuvirhe,
            kun siitä tuli liimapalkki, piti tulla liimapuu!) — Niin,
            saattaa olla näin, liimapuu, mutta siitä huolimatta
            puhun siitä tuotteesta, jolle ei ole tällä hetkellä markkinoilla
            kysyntää. Meillä liimapuutehtaita tällä hetkellä on
            suljettuna, Kotkassa Versowood seisoo, useita kymmeniä työpaikkoja
            siinäkin menetetty. — Eli tarvitaan voimakkaita
            satsauksia tutkimus- ja kehitystoimintaan. Tässä olisi
            mielestäni Sitralla suuri tehtävä kirjoittaa
            se metsäklusterivisio sinne kahden vuosikymmenen päähän, mikä on
            sellunkeiton, mikä on kuihduttavan teollisuuden, paperituotannon
            ja sitten toisaalta mekaanisen metsäteollisuuden välinen
            suhde ja missä on nimenomaan mekaanisen metsäteollisuuden
            se tuotepilotti ja kokoelma, jolle on kysyntää.
         
         
         Meillä on valtavasti rakentava Pietari lähellä. Ed.
            Erkki Virtanen tietää puurakentamisesta paljon.
            Sillä sektorilla meillä olisi valtavasti tehtävää,
            mikä natsaa erinomaisesti vielä sitten näihin ilmastopoliittisiin
            tavoitteisiin, koska puu käyttörakenteissa, erilaisissa
            rakenteissa sisällä tai ulkona, sitoo myöskin
            päästöjen hiilidioksidia, on siinä mielessä mitä parhain
            rakennusmateriaali, sillä on suuri ekologinen kilpailukyky.
            Tämä liittyy läheisellä tavalla
            myöskin Venäjään. Nyt jos uuden
            presidentin myötä kyetään näkemään,
            että Venäjän taloudellinen, poliittinen
            ja sosiaalinen kehitys jatkuu vakaana, totta kai se tulee silloin tarkoittamaan
            sitä, että Venäjän lähialueet
            ovat mitä suurimmassa määrin erittäin
            vakavasti otettava markkina suomalaiselle viennille. Silloin ei sinne
            ole mitään syytä viedä enää mitään
            bulkkitavaraa, vaan huipputeknologiaa, korkeaa teknologiaa, pitkälle
            kehitettyä korkeaa teknologiaa, jota voi olla mekaanisen
            metsäteollisuuden piirissä ja jota nimenomaan
            pitäisi kehittää ympäristöteknologian
            piirissä.
         
         
         No, tässä on käyty vuosien aikana
            useita keskusteluja ilmastopolitiikan haasteista, jotka ovat päivä päivältä vakavampia.
            Meillä on ollut paljon ympäristöteknologiasovelluksia
            tässä maassa, mutta tämän selkeästi
            tulisi olla myöskin sellainen painopiste Sitran kehitystyössä,
            tulevaisuustyössä, että se näkyisi
            olennaisesti suuremmalla painoarvolla kuin se tällä hetkellä näiden tulevaisuusohjelmien,
            uusien ohjelmien, kuvauksessa näkyy. Itse koen, että tämän
            toimintakertomuksen ehkä suurin heikkous liittyykin juuri tähän
            tulevaisuuden kuvaukseen, vaikka tässä ensi sijassa
            käsitellään viime vuotta. Mutta on selvää,
            että viime vuoden hankkeiden täytyy osin jatkua,
            niin kuin varmasti tämä ympäristöalan Venäjä-verkosto-ohjelma
            jatkuukin, samoin tämä Intia-ohjelma, jossa on
            tämmöinen Fellowship-koulutuskokonaisuus meneillään — erittäin
            tärkeä uusi avaus Intiaan. Mutta siitä huolimatta
            pitää muistaa, missä Suomen kannalta
            ne isot hankkeet, oikein ne semmoiset ruisleipähankkeet,
            ovat, ja keskittyä kokonaisuudessaan niihin.
         
         
         Lopuksi vaan, arvoisa puhemies, pari sanaa vielä terveydenhuollon
            hankkeista. On mielenkiintoista nähdä, että kun
            terveydenhuollon palveluja tuottava Suomen Liikunta ja Urheilu järjestää seminaareja,
            aktiivisimmat osallistujat ovat hyväkuntoisia eläkeläisiä.
            Heitä kiinnostaa oma terveys, liikunta ja oma kunto. Ne,
            jotka sieltä ovat pois, ovat nuoret. Tähän
            liittyy esimerkiksi varusmiespalveluun ilmoittautuneiden uusien
            alokkaiden heikko kunto. Siksi eilen käynnistetty hanke
            "Kunnossa kassulle" — joka tähtää siihen,
            että kutsunnoissa jo tarjotaan räätälöityjä kuntoutusohjelmia
            varusmiespalvelukseen tuleville, siis kutsuntojen ja varusmiespalvelun
            välillä, joka on vuosi tai kaksi — on
            erinomainen ja innovatiivinen hanke, näin rohkenen sanoa,
            koska se kiinnittää huomiota juuri niihin suurimpiin
            kansanterveysriskeihin, mitä meillä tänä päivänä tämän
            ylipainon ohella on. Nämä täytyy ottaa
            erittäin vakavalla tavalla myöskin näissä Sitran
            tulevaisuushankkeissa, joissa pitää terveydenhuollon
            hankkeille antaa erittäin suuri painoarvo.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ympäristöteknologia, terveydenhuolto,
            Venäjä, metsäklusteri ja tietoyhteiskunnan
            sovellukset, tavallaan läpileikaten kaikkien näiden
            osalta, muodostavat ilman muuta ne suurimmat haasteet, minkä parissa
            odottaisin, että Sitra tekisi sellaisia avauksia, että vuoden
            kuluttua, kun tätä keskustelua käydään,
            voidaan nähdä, että nämä viestit
            täältä talosta on luettu ja myöskin
            siellä ymmärretty.
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Nämä Sitran valitsemat
            painopistealueet, joita muun muassa ed. Laukkanen tässä osuvasti
            kuvasi, ovat varmaan oikein osuneita. Lähinnä pyysin
            puheenvuoron siksi, että särähti korvaan
            ed. Erkki Virtasen puheenvuoro, jossa hän esitti sellaista
            näkökulmaa, että terveydenhuollossa tuottavuus
            ja vaikuttavuus olisivat kaksi eri asiaa. Näinhän
            ei voi olla, koska terveydenhuollossahan tuottavuus on nimenomaan
            sitä vaikuttavuutta. (Ed. Pulliainen: Muttei se papereissa
            ole!) Sen takiahan meillä on kehitetty näitä omalääkärijärjestelmiä ja
            muita, että nimenomaan sitä vaikuttavuutta siinä haetaan,
            ja se on se kaiken ydin.
         
         
         Voin ottaa esimerkin työterveyshuollon puolelta. Esimerkiksi
            Tampereella toimii tällainen yksityinen Pihlajalinna, jonka
            toimintatavasta työ- ja tasa-arvovaliokunta kuuli. He olivat
            onnistuneet sillä tavalla, että yhdessä työnantajan
            ja työntekijöiden edustajien kanssa oli todella
            paneuduttu työterveyshuoltoon ja lähes puolitettiin sairauspoissaolot
            tehtaassa, ja se oli jopa sellainen kysymys, että se mahdollisti
            sen tehtaan jatkumisen Suomessa.
         
         
         Nämä ovat aika isoja kysymyksiä ja
            tulivat esille myöskin osana tätä hyvää puheenvuoroa, minkä ed.
            Laukkanen käytti metsäklusteriin ja sen työllistämismahdollisuuksiin
            liittyen. Myöskin siellä ja ylipäätään
            suomalaisessa teollisuudessa ja muuallakin työpaikoilla
            on myöskin pyrittävä saamaan aikaan sellaisia
            toimenpiteitä — ja on myöskin hyvä olla
            Sitran siinä tutkimuksessa mukana — joilla työpaikoilla
            tapahtuvien sairauspoissaolojen määrää voidaan
            vähentää ja sitä kautta työn
            tuottavuutta lisätä. Ja tässä täytyy muistaa,
            että ei kukaan ihminen halua olla töissä sairaana.
            Eli siinä on yhteinen intressi sekä työnantajalla
            että työntekijällä, ja siihen
            pitää löytää sellaisia
            toimintamalleja, että niillä on todellista merkitystä myöskin
            kansantaloudelle.
         
         
       
      
         
         Juha Mieto /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Otan esiin nämä metsäasiat.
            Niistä on viime aikoina paljon keskusteltu, kun Venäjän
            puutullit on astunut voimahan ja torennäkösesti
            kiristyy ja kiristyy. Peljätähän, että Suomesta
            puu loppuu, mutta mulla on sellaanen käsitys, itte metsurina tierän,
            että suomalaanen mettä kasvaa puuta. Eli nyt kun
            Esko Ahon työryhmä oli koolla, niin se kiinnitti
            huomiota ensiharvennukseen, että saarahan puuta, mutta
            pitää lähtiä sieltä ruohonjuuritasolta:
            ensin pistetähän mettät kuntoon siellä taimikkovaiheessa
            ja piretähän kunnossa kaiken aikaa. Pitää muistaa,
            jotta jos meillä on porkkanamaa ja jos ei sitä harvenna,
            sinne ei juurta tuu. Ja sama se on justihin mettä. Kun
            se pistetähän alussa kuntoon ja hoiretahan alusta
            asti, mä väitän, että jopa 20—30
            vuotta ennen pystytähän päätehakkuu
            suorittamahan, ja tämä antaas samalla töitä hirvittävät
            määrät näille nuorille: raivaajille,
            metsureille, joita varmasti vielä tänä päivänä löytyy.
            Ei kaikki voi eikä tarvitte, eikä sinne konehia
            saa täs vaihees päästää.
         
         
         Mä oon paljo tuolta kentältä kuullu,
            että tällaasia meikäläisen ikääsiä eläkkeelle
            lähtijöitä on paljon vielä metsässä töissä,
            mutta mistä saarahan ne tulevaisuuden nuoret, jotka siellä samalla lailla
            käy? Mä tiedän, että naisihmiset
            raivaussahan kans tänä päivänä sitä innolla
            teköö ja tekevät jopa paremmin kuin miespuoliset.
         
         
         Samoin kiinnittäisin huomiota lopuksi vielä, jos
            aika, arvoisa puhemies, riittää, tähän
            terveystilaan. Meidän pitää saada nuoret
            liikkumaan, pitämähän omasta kunnosta
            huoli. Silloin kun nuorena vitsa väännetään
            eli kestävä kivijalaka laitetahan kuntohon, silloon
            kärsivällisyyttä riittää,
            itsetunto on korkialla, jaksetahan paremmin niin töissä kuin
            vapaa-aikana ja nukkuminen on tehokkaampaa, tuloo reippaampaa työväkeä tulevaisuures.
            Kaikki pärjätähän.
         
         
         Arvoisa puhemies! Näillä sanoilla lopetan
            tämän puheenvuoroni.
         
         
       
      
         
         Lyly Rajala /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On mukava kuunnella tuommoista selekiää suomalaista
            puhetta, mitä tuo Mietaa tuolta takaa kertoi.
         
         
         Minulla särähti tuolla työhuoneessa
            sen verran korvaan ed. Laukkasen puhe, että oli pakko suorittaa
            terveysliikuntaa ja kellarista kävellä tänne.
            Tuohon tietoyhteiskuntaosioon: Olen Oulusta kotoisin ja asun siellä,
            missä paljon tämmöisiä tietoyhteiskuntaankin
            liittyviä innovaatioita tehdään. Tietoyhteiskunnassa
            olemme tipahtaneet listoilla hännille sieltä keulilta.
            Ed. Laukkanen kertoi, että voitaisiin nykytekniikalla jo ikään
            kuin lääkitä, mittailla verenpaineita
            etänä, ja lääkkeetkin varmaan
            tulisivat jollakin tavalla etänä, virtuaalisesti,
            en tiedä, miten, mutta jos siihen ollaan menossa tietoyhteiskunnan
            kehittämisessä terveydenhuollon, vanhusten ja
            sairaiden asioissa, että jollakin tekniikalla hoidetaan,
            niin silloin minun mielestäni saadaan tipahtaa aika syvälle
            tuolta tietoyhteiskunnan kärkisijoilta, jos tämä on
            tarkoitus. Me tarvitsemme inhimillistä lämpöä,
            läheisyyttä ja käsiä eikä mitään
            tekniikkaa lisääntyvän vanhusväestön
            hoitoon.
         
         
         Puhuitte myöskin, ed. Laukkanen, että terveysliikunnassa
            on vain vanhempaa väkeä. On myöskin sitä vanhempaa
            väkeä, joka ei pääse sinne.
            Hekin tarvitsevat kotona apua, ei pönkkää,
            jolla pönkätään vanhemmat ihmiset
            sinne sisälle: että tässä on
            erilaisia tekniikan nappuloita, painele niitä ja pysy siellä.
         
         
       
      
         
         Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Vastauksena ed. Rajalalle: Juuri siitähän
            on kyse. Teknologiahan on aina apu, ja se on väline. Sen
            takia pitää kehittää sellaisia
            terveydenhuollon palveluja, että ne hoitavat kädet,
            koulutetut hoitavat kädet, pääsevät antamaan
            sitä inhimillistä lämpöä ja
            sitä todellista hoitoa, mitä se vanhus tarvitsee.
            Siitä on kyse. Meillä esimerkiksi tässä lääkehuollossa
            on todellakin sellainen lääkeannostelija, joka
            menee kiinni, kun vanhus on ottanut sen lääkkeensä sieltä, ja
            hän saa avattua sen seuraavan kerran vasta, kun kello on
            taas niin paljon, että on aika ottaa seuraava. Nämä ovat
            juuri niitä sovelluksia ja monet muut tällaiset
            valvontajärjestelmät, joilla mahdollistetaan vanhuksen
            kotona asuminen niin kauan kuin hän itse on siihen kykenevä ja ennen
            muuta halukas kodinomaisissa oloissa. En kuulu niihin, joiden mielestä teknologia
            korvaa koskaan ihmisen panosta, eikä se voikaan korvata
            sitä, vaan sen pitää vaan helpottaa,
            luoda mahdollisuuksia tukitoimina.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Markku Laukkanen toi täällä erinomaisen tärkeänä sektorina
            esille metsäklusterin Sitran toiminnassa. Näen,
            että tässä on eräs nimenomaan
            tulevaisuuden entistä tärkeämpi osa-alue. Tarvitaan
            innovatiivisuutta puun jalostamisessa eri tavoin, puun kehittämisessä mitä monimuotoisimmiksi
            tuotteiksi, ja näkisin, että Sitra on juuri tässä oikea
            toimija meidän maassamme, ja toivon sen panostavan voimavaroja
            kaikella tavoin puun käytön kehittämiseksi
            ja edistämiseksi.
         
         
       
      
         
         Antti Kalliomäki /sd:
            		
         
         
         Puhemies! Sekä perjantaina että tänään
            täällä on Sitran roolia mielestäni
            hiukan liian vaativassa mielessä keskustelussa käsitelty,
            siis sillä tavalla, että yhtäältä Sitran pitäisi
            olla se instanssi, joka määrittää Suomen tietoyhteiskuntakehityksen,
            siihen liittyvän kattavan strategian. Sitten toisaalta
            ed. Laukkanen minusta aiheellisesti peräänkuulutti
            sitä, että Sitran tehtävä on
            konkretiassa, käytännön sovelluksissa,
            parannuksissa. Sitran hallintoneuvoston päässä on
            hyväksytty se lähtökohta, että Sitra
            ennen kaikkea on tässä konkretiapäässä.
            Sen ohjelmat ja niihin liittyvät käytännön
            toimet, osallisuusprojektit, lähtevät juuri tästä.
            Vaikea sanoa, kuinka hyvin nyt on onnistuttu, koska tietty taitekohta
            tulee, jolloin Sitra ei voi olla se, joka pysyvästi jotain
            asioita vie siellä eteenpäin.
         
         
         Mutta sitten tämä toinen puoli, tietoyhteiskuntastrategia,
            kyllä kuuluu ennen kaikkea maan hallitukselle ja eduskunnalle
            myöskin. En itse yhdy siihen kritiikkiin täysimääräisesti,
            missä ed. Laukkanen viittasi siihen, että meillä ei
            olisi tätä strategista puolta tarkasteltu. Tiede-
            ja teknologianeuvosto hallituksen puolella on, ainakin silloin kun
            itse olin siellä, hyvin voimakkaasti paneutunut näihin
            asioihin. Ongelma on enemmänkin siinä, että strategioitten
            seurauksena syntyy kustannusarvioita, jotka eivät sitten
            toteudukaan ollenkaan sillä tavalla, että strategia
            voisi täysimääräisesti toteutua.
            Sehän nähdään nyt esimerkiksi
            yliopistojen määrärahoissa, joissa tiede-
            ja teknologianeuvosto oli hyvin voimakkaan panostuksen kannalla,
            mutta hallituksen politiikka ei sitten osoitakaan samaa käytännössä.
         
         
       
      
         
         Aila Paloniemi /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Paitsi että nuoret on saatavat enemmän
            liikkumaan — se on aivan selvää — yhtä tärkeätä on kehittää toiminta-
            ja työtapoja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin edistämiseksi.
            Psyykkinen, henkinen, pahoinvointi näkyy samalla tavalla muun
            muassa kutsuntoihin tulevien nuorten kohdalla yhä enemmän.
            Varhaisen puuttumisen idea on saatava mukaan koko peruspalvelujärjestelmään.
            Myös nuorten mielenterveyspalvelut jäävät
            erityisesti yli 18-vuotiaitten nuorten kohdalla usein saavuttamatta,
            ja paradoksaalista on se, että tämä johtuu
            muun muassa siitä, että meidän lainsäädännössämme
            nuori määritellään kymmenellä eri
            tavalla. Eli nuori tipahtaa muun muassa tämän
            vuoksi väliin.
         
         
       
      
         
         Markku Laukkanen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Lyhyesti haluan kommentoida ed. Kalliomäkeä vielä.
         
         Kyllä minä näen ihan samalla tavalla
            tavallaan tämän Sitran tehtävän.
            Se on eräänlainen think tank myöskin.
            Sillä pitäisi olla aikaa ja mahdollisuus pohtia
            myöskin aika vapaalla tavalla näitä tulevaisuuden
            toimintaympäristön muutoksia ja tätä Suomen
            asemointia siinä. Tulen väärin ymmärretyksi,
            jos tulkitaan näin, että odotan hyvin konkreettisia
            toimia, vaikka tietoyhteiskuntapolitiikassa vastuu on hallituksella todellakin,
            ministeriöillä. Ongelma on vaan näköjään
            Suomessa ollut siinä, että meidän tietoyhteiskuntapolitiikkamme
            pullonkaulaksi on muodostunut näiden käytännön
            sovellusten käyttöönotto. Onko siellä sitten
            syy rahassa, onko ennakkoluuloissa, asenteissa, koska kysehän
            on myöskin samalla ei vaan teknologiasta, vaan toimintatavan
            perusteellisesta uudistuksesta?
         
         
         Tämä on se iso haaste myös terveydenhoidon puolella,
            että nähdään, että silloin
            kun otetaan joku uusi teknologia, innovaatio, käyttöön,
            niin se yleensä vaatii sitten myöskin totutusta
            poikkeavan toimintatavan. Tämä on tavattoman suuri haaste,
            ja voi olla, että siihen menee vuosia. Mutta kyllä muut
            maat ovat ottaneet nyt tavallaan johtoroolin esimerkiksi tällaisten
            mobiiliperusteisten käytännön sovellusten
            käyttöönotossa, joilla saadaan parhaimmillaan
            myöskin kustannustehokkuutta aikaiseksi.
         
         
       
      
         
         Matti Saarinen /sd:
            		
         
         
         Herra puhemies! Kiinnitän tässä yhteydessä huomiota
            siihen, että Sitra on myös hyvin merkittävä toimija
            talouselämässä. Se on suuren varallisuuden
            haltija. Se toimii pörssissä. Se on yhtiöittänyt
            paljon toimintaansa. Kun se on eduskunnan alainen, niin tässä niille
            kollegoille, jotka osallistuvat tavalla tai toisella Sitran hallintoon,
            haluaisin nämä sanat osoittaa: Olkaa tarkkana,
            valvokaa tarkasti. Toivoisin, että toiminta olisi myös
            taloushallinnon ja koko hallinnon osalta mahdollisimman läpinäkyvä ja
            ymmärrettävä sillä tavalla,
            että sellaiset epäilykset, joita jossain vaiheessa
            on esitetty esimerkiksi sen suhteen, millä tavalla Sitra
            on organisoinut omaa hallinnollista toimintaansa, oman varallisuutensa
            käyttöä, kestäisivät
            kaiken aikaa avoimen läpivalaisun, ettei olisi sellaista
            epäilyksen häivääkään,
            että siellä olisi jonkinlaisia luurankoja kaapissa.
         
         
       
      
         
         Antti Kalliomäki /sd:
            		
         
         
         Puhemies! Jotta emme väärin ymmärtäisi
            toisiamme ed. Laukkasen kanssa, niin todella Sitran tämän
            hetken strateginen suunta on juuri se, mihin tekin viittasitte.
            Siis käytännön toteutuksessa terveydenhoito-ohjelmat,
            varsin tuoreet sellaiset, ovat nyt Sitrassa tähän
            nimenomaan tähtäämässä.
            Niitten kohdalla tullaan sitten siihen, mihin ed. Saarinen äsken viittasi,
            että työtavat, toimintatavat, ovat uusimuotoisia
            ja varmaan tarvitsevatkin kritiikkiä, jota nyt on johonkin
            mittaan kohdistettu niitä kohtaan, mutta tämä konkretia
            on se perustavoite ja peruslähtökohta.
         
         
         Sitten on hyvä muistaa, että on alueita, missä Sitran
            tyyppinenkin porukka ja yhtiö, jossa sinänsä on
            volyymia, voi olla vaikeuksissa. Bioteknologia on ollut se esimerkki,
            jossa voi olla, että on haukattu sillä tavalla
            liian suuri pala, että olisi tarvittu vielä enemmän
            suuria, hyvin pitkäkestoisia panostuksia ja sen sietoa,
            että tulee epäonnistumisia enemmän kuin
            on oikeastaan osattu ymmärtääkään.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.