12) Laki arvonlisäverolain 85 §:n muuttamisesta
Mikko Kuoppa /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Elintarvikkeet ovat pienituloisten perheiden
budjetissa hyvin suuri ja merkittävä menoerä.
Elintarvikkeiden arvonlisäveron alentaminen hyödyttäisi
siten erityisesti lapsiperheitä, pienipalkkaisia työntekijöitä,
työttömiä ja eläkeläisiä.
Suuri osa eläkeläisistä, sadattuhannet
eläkeläiset, jää kokonaan ilman
verohelpotuksia. Samoin kymmenettuhannet työttömät jäävät
kokonaan ilman verohelpotuksia, joita hallitus nyt tuloveron alentamisen
muodossa palkansaajille ensi vuodeksi on luvannut. Näin
ollen, jos halutaan solidaarista ja oikeudenmukaista veropolitiikkaa
harjoittaa, veronalennukset tulisi kohdistaa sellaisiin veroihin,
joten alentamiset hyödyttävät myöskin
kaikista pienituloisimpia ihmisiä. Elintarvikkeitten arvonlisävero
olisi sellainen vero, jota alentamalla voitaisiin parantaa kaikista
pienituloisimpien ihmisten toimeentuloa.
Suomessa elintarvikkeitten arvonlisävero on 17 prosenttia.
Se on yksi EU-maiden korkeimpia. Tanskassa on muun muassa korkeampi
elintarvikkeiden arvonlisävero. Mutta valtaosalla EU-maista
elintarvikkeitten arvonlisävero on huomattavasti alhaisempi.
Osaltaan tästä johtuu, että Suomessa
elintarvikkeitten hinnat ovat EU-maiden korkeimpia. Tällä arvonlisäveron
alennuksella voitaisiin antaa veronalennukset niille ihmisille,
jotka tässä veropolitiikassa, jota nykyinen hallitus
harjoittaa, jäävät kokonaan ilman verohelpotuksia.
On huomattava, että näille väestöryhmille
ei ole tulossa muuta korotusta kuin pieni inflaatiotarkistus eläkeläisille
ja työttömille. Tämän johdosta
näen hyvin perusteltuna, että veropolitiikkaa
suunnattaisiin niin, että se entistä enemmän
huomioisi tällaisten välttämättömien tarvikkeiden
veronalennuksen.
Hallitus antaa suurituloisillekin hyvät tuloveronalennukset,
hallitus alentaa myöskin alkoholiveroa ja tekee nämä veronalennukset
rahoittamalla ne velkarahalla, ottamalla uutta velkaa. Mielestäni
tämä ei voi olla oikein. Sen ymmärtäisi
vielä, jos ihmisten välttämättömyystarvikkeiden
hintoja alennettaisiin ottamalla uutta velkaa valtiolle, mutta oikein
ei ole se, että alkoholiveroa alennetaan lisäämällä valtionvelkaa,
kun tuloja menetetään.
Näin ollen näen oikeana veroratkaisuna sen, että ruuan
arvonlisävero alennetaan ensi vaiheessa 17 prosentista
12 prosenttiin. Se merkitsee laskelmien mukaan noin 300 miljoonan
euron tulonmenetystä valtiolle. Se on syytä todeta,
se on varsin suuri summa, mutta väitän, että se
kohdistuisi paljon paremmin kuin nyt hallituksen esittämät
tuloveronhelpotukset pienituloisille. Hallitushan perustelee näitä verohelpotuksia
myöskin, että ne suosivat pienituloisia palkansaajia. Toki
pienituloiset palkansaajat joissakin tapauksissa saavat prosentuaalisesti
suuremman verohelpotuksen, mutta prosenteilla ei myydä yhdessäkään
ruokakaupassa tuotteita.
Esimerkkinä tästä, kun otetaan myöskin
tupokorotukset mukaan, 1 000 euron palkalla kaupan kassalla
oleva osa-aikatyöntekijä saa kuukaudessa noin
40 euron verohelpotuksen. Sen sijaan suunnilleen niissä tuloluokissa,
missä tämän salin väki on, verohelpotus
on yli 100 euroa kuukaudessa. Eli rahamääräisesti,
euromääräisesti, verohelpotukset kohdistuvat
suurituloisille ja pienituloiset jäävät
tässä selvästi vähemmälle. Toki
joissakin tapauksissa, kuten jo mainitsin, pienituloinen saattaa
saada enemmän prosentteja, mutta missään
kaupassa prosenteilla ei myydä, vaan euroja täytyy
olla.
Herra puhemies! Mielestäni veropolitiikkaa olisi saatava
solidaarisemmaksi ja ruuan arvonlisäveronalennus olisi
sellainen ratkaisu.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Kuopan aloite
on hyvä, mutta muistutan, että asiaan olisi voitu
puuttua jo myös edellisten hallitusten aikana, (Ed. Kuoppa:
Oli minulla silloinkin aloite!) ja olihan myös vasemmistoliiton
puheenjohtaja valtiovarainministerinä. Elinkeinoelämän,
maatalouden ja työntekijäjärjestöjen
vetoomus ruuan arvonlisäveron alentamiseksi ja samoin lukuisten
kansanedustajien lakialoitteet ovat jääneet tuloksettomiksi.
Itsekin kuulun siihen koulukuntaan, joka uskoo, että ruuan
alv:n alentaminen parantaisi elintarvikealan toimintaedellytyksiä sekä tukisi
myös kotimaista työllisyyttä ja kulutuskysyntää.
Toisaalta tämä olisi myös kaikista
sosiaalisin veronalennus, koska mitä pienemmät
ovat kotitalouden käytettävissä olevat
tulot, sitä suurempi osa niistä menee ruokaan.
Nyt, kun EU on laajentumassa ensi vuonna, tämä asia
on tullut entistä ajankohtaisemmaksi. Elintarviketeollisuudessa työpaikat
ovat vähentyneet vuosittain. EU:ssa ruuan alv on keskimäärin
7 prosenttia. Mielestäni, jos ja kun toivottavasti ruuan
arvonlisäveroa voitaisiin alentaa, siinä olisi
myös kysymys nykyisten työpaikkojen ja elintarviketuotannon
säilymisestä kotimaassa.
Miksi sitten tässä asiassa ei ole edetty?
Varmasti rahasta on kysymys. Toisaalta on pidetty asiaa sellaisena,
että tämä alennus ei menisi hintoihin.
Uskon kuitenkin, että jossakin vaiheessa myös
tässä asiassa edetään.
Iivo Polvi /vas:
Herra puhemies! Vaikkei ole ollut tilaisuutta allekirjoittaa
ed. Kuopan aloitetta, niin yhdyn siinä esitettyyn näkemykseen
ja veronalennuksen tarpeeseen. Yhdyn myös hänen
puheenvuorossaan esittämiinsä perusteluihin. Aloitehan
sinänsä merkitsee jonkin verran laajempaakin alennusta
kuin pelkästään elintarvikkeisiin kohdistuvaa.
Se kattaa näköjään myös rehut,
rehuseokset ja niiden valmistuksessa käytettävät
raaka-aineet. Itse olisin nähnyt vielä tarpeellisena
sen laajentamisen kattamaan myös tarjoilutoimintaa, jossa
elintarvikkeiden hinnoilla on keskeinen merkitys. Samaten olisi
perusteltua sisällyttää tähän
ryhmään vesijohtoveden hinta.
Täällä aikaisemmin jo perusteltiin,
minkä takia elintarvikkeiden arvonlisäveron alentaminen on
niin kulutuskysynnän kasvun kuin monien muiden tekijöiden
osalta oikeudenmukaisempi kuin tuloveronalennukset. Usein on perusteltu tätä sillä,
varsinkin viime aikoina, että tuloveronalennukset ovat
oikeudenmukaisia, kun pienituloiset saavat suhteellisesti suuremman
alennuksen.
Akavan tutkimusosaston hiljattain julkaiseman selvityksen mukaan
nettopalkan muutos kuitenkin suurituloisimmilla on suhteessa suurempi
kuin pienituloisimmilla. Muutama esimerkki: 12 500 euroa
vuodessa ansaitsevan nettopalkan muutos on 0,97 prosenttia, 62 500
ansaitsevan on 1,72 prosenttia. Näin ne vaan kääntyvät
tuloveronalennukset kuitenkin nettotuloissakin suurituloisempien
hyväksi suhteessa selvästi enemmän kuin
pienituloisilla. Sen takia arvonlisäveron alentaminen on
perusteltua.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelin ed. Kuopan perustelua lakiehdotukselleen,
ei voi muuta sanoa kuin että kaikki on varmasti juuri niin,
loppuun saakka mietitty. Sosiaalisesti ja yhteiskunnallisesti ja
vaikuttavuuden osalta, joka suhteessa, asiat ovat varmasti juuri
niin. Kiinnitän vain huomiota muutamaan näkökohtaan.
Ensinnäkin yksi siitä arvioinnista puuttui.
Se oli se, minkä ed. Kähkönenkin huomioi,
elikkä se, meneekö tämä alennus
todella käytännön hintoihin. Meillä on
siitä erittäin epämiellyttävä kokemus:
1.1.95 toteutettiin arvonlisäveronalennus. Niin kuin täällä silloin
olleet ja muutkin muistavat oikein hyvin, hinnat laskivat, ja ei mennyt
kuin muutama viikko, ja ne alkoivat taas palata entiselleen. Se
on yksi heikko kohta.
Toinen arveluttava kohta — ei oikeastaan arveluttava,
vaan asia, joka pitää muistaa — on se, että jos
tämä nyt toteutettaisiin, niin toivottavasti ihmiset
eivät ryhtyisi syömään lisää,
vaan vapautuvan varallisuuden käyttäisivät
johonkin muuhun tarkoitukseen, sillä me olemme keskimäärin ottaen
jo liian lihavia.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Köyhä ihminen käyttää,
siis köyhä, pienituloinen — tarkoitan
sillä perustoimeentulolla elävää,
työmarkkinatuella taikka toimeentulotuella olevaa ihmistä — suurimman
osan siitä saamastaan rahasta ruokaan. Sen takia minusta
ed. Kuopan aloite auttaisi näitä köyhempiä ihmisiä ihan toden
teolla. Siinä mielessä jos olisin ollut hallitusohjelmaa
itse tekemässä, olisin osana liittänyt ruoan
arvonlisäveron alennuksen siihen ennen kuin tuloveronalennuksen,
koska tuloveronalennuksessa käy sillä tavalla,
jotta ihan nämä pienimmillä tuloilla
olevat eivät hyödy ollenkaan. Jos katsoo pienituloisia
eläkeläisiä tai työttömyysturvan
varassa olevia, pitää olla kohtuullinen tulo,
ennen kuin he saavat euroakaan siitä etua. Sen takia tämä ruoan
arvonlisävero olisi heille antanut enemmän.
Toinen juttu on se, mikä tässä on
tullut edellä esille: millä tavalla arvonlisäveronalennus
kohdentuisi siten, jotta asiakas sen saa. Samaahan voi kysyä tällä hetkellä sitten
myös — nyt meillä ei hintavalvontaa ole
olemassa — miten se hinta on nyt muodostunut. Se kilpailu
tuo, mitä tuo. On todennäköistä,
että siinäkin tilanteessa, jos arvonlisäveroa
alennettaisiin, voi olla, että kauppa ottaisi omat katteensa
siitä, mutta osa ainakin menisi sinne hintoihin. En tiedä,
estääkö joku EU-lainsäädäntö sitten
semmoista hintavalvonnan aikaansaantia. Voi olla, että se
estää, ei voitaisi valvoa, niin kuin joskus, kun
viranomaistaholta on voitu katsoa, jotta joku lainsäädäntö toteutuu,
kuten eduskunta on edellyttänyt.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! On virkistävää nähdä,
että vasemmistoliittokin kahdeksan vuoden hallitustaipaleen
jälkeen tekee tällaisia tavallista kansaa puolustavia
esityksiä. Se on hyvä. Niitä ei tosin
Lipposen hallitukseltakaan löytynyt. Ihan pariin asiaan.
En minäkään — varsinkin
kun tiedän asiasta jotakin henkilökohtaisesti — halua
syömistäni lisätä, aivan kuten
ed. Pulliainen sanoi. Toivottavasti se muulla tavalla kohdentuisi.
Kysymys on pienituloisista ihmisistä, niistä,
joilla suuri osa käytettävissä olevista
tuloista menee elintarvikkeisiin ja ruokaan. Tämä olisi
ollut lähes ainoita tapoja, jolla nämä verohelpotukset
olisi saatu koskemaan myös heitä. Nythän
monet näistä pienituloisimmista, niin eläkeläiset,
opiskelijat kuin monet muutkin, jäävät
kaikista verohelpotuksista paitsi.
EU-harmonisoinnin kannattaja noin yleisesti ottaen en ole, mutta
EU:ssahan tämä kanta on hyvin paljon matalampi
monissa maissa, ja jos nyt jostain voisi sitten EU:n suhteen ottaa
esimerkkiä, ettei aina sanota, että perussuomalaisten
Soini vastustaa EU:ta, otettakoon tästä sitten
hieman esimerkkiä pienen ihmisen puolesta.
Yksi asia vielä on työmaaruokailu. Siellä on monia
ongelmia. Esimerkiksi he joutuvat ostamaan elintarvikkeita kalliimmalla
arvonlisäverokannalla sisään kuin sitten
myyvät pois. Tämmöistä kaupantekoa
ei kovin kauan pystytä jatkamaan. Työmaaruokailu,
niin kuin kouluruokailut ja monet muutkin, on hyvin tärkeä asia.
Silloin on mahdollisuus ainakin syödä terveemmin
ja jokunen mies saattaa jonkun vihanneksen tai salaatinlehdenkin
vahingossa syödä.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Ed. Pulliaiselle haluan todeta, että kyllä mietin
todella sitä, että jos elintarvikkeitten arvonlisäveroa alennetaan,
niin meneekö se hintoihin. Lähtökohtana
oli tietenkin se, että elintarvikealalla kilpailu Suomessa,
ainakin suurimmissa asutuskeskuksissa, on lisääntynyt
ja kansainväliset ketjut ovat tulleet tänne ja
tuoneet myöskin paljon halpoja tai edullisempia tuotteita
kuin suomalaisissa kaupoissa, ketjuissa, on aikaisemmin ollut, ja se
on pakottanut myöskin niitä laskemaan jonkin verran
hintoja.
Tosin on todettava se, että silloin kun EU:hun mentiin,
elintarvikkeiden hinnat laskivat ja hetken päästä ne
nousivat, elikkä kauppa otti sen katteensa sieltä kyllä.
Mutta uskon nyt sillä tavalla, että tässä markkinatilanteessa
tästä myöskin hyötyisi kuluttaja.
Mistäänhän ei tietenkään
voi mennä takuuseen, mutta kyllä näyttää,
että kilpailu siellä toimii jonkin verran paremmin
kuin aikaisemmin.
Tietenkin tätä välttämättömien
tarvikkeitten luetteloa olisi ollut syytä täydentää.
Täytyy todeta se, että esimerkiksi vesilaskussa
on 22 prosenttia arvonlisäveroa ja kyllä se nyt
on yksi välttämättömyystarvike
jokaiselle suomalaiselle. Täytyy suurituloisia ihmisiä lohduttaa,
että kyllä myöskin he käyttävät
ruokaa ja samalla tavalla he saisivat silloin ruuan arvonlisäveroalennuksesta
sen hyödyn kuin pienituloiset ihmisetkin. Mutta pienituloisille
ihmisille elintarvikkeitten osuus käytettävissä olevista
tuloista on huomattavan suuri osa, ja sitä kautta he hyötyisivät
veronalennuksista, kun tällä hetkellä he
eivät saa mitään kautta tulonlisää.
Lyly Rajala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun käsiteltiin tämän
vuoden lisätalousarviota, 365 miljoonaa euroa, pidin silloin
kristillisdemokraattien ryhmäpuheen, jossa tämä sama
asia otettiin hyvin voimallisesti esille. Vastustimme voimakkaasti
tuota 1 prosentin tuloveron alennusta, koska se todellakin kohtelee
kaltoin kaikista huono-osaisimpia kansalaisia.
On erittäin kannatettava asia, että tämä tulee täällä lakiesityksenä tällä kertaa.
On selvä asia, että tämä varmasti
myöskin vaikuttaa huomattavasti enemmän työllisyyteen
kuin hallituksen tekemä 1 prosentin tuloveronalennus. Tuolla
suomalaisen elintarviketeollisuuden puitteissa on nähty
jo nyt kaikennäköisiä vaikeuksia, joten tämä on
sangen kannatettava ja ennen kaikkea solidaarisesti Suomen kansalaisia
käsittelevä veronalennusehdotus.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin näissä monissa
puheenvuoroissa on todettu, niin todella jos ja kun tämä lakialoite
toteutuisi, se oikaisisi tulonjakoa. Työllisyysvaikutuksetkin
varmasti olisivat positiiviset. Kaikki tutkimukset sitä tukevat.
Ei välttämättä se plussa ole niin
kovin suuri, mutta niin kuin viittasin, työpaikkoja ainakin
pystyttäisiin huomattavasti enemmän elintarvikealalla
säilyttämään. Kyllä minun
mielestäni myös tämä on aluepoliittinen kysymys.
Tietyllä tavalla sen heijastukset olisivat sellaisia, että tämä muuttoliike
ei olisi niin voimakasta.
Kaiken kaikkiaan jos verotuloja ajatellaan, niin niitten suhteen
en usko, että sillä olisi merkitystä.
Varmasti se varsin neutraali olisi. Mutta kun ajatellaan näitä päämääriä — varmasti
kaikki puhujat täälläkin ovat tuoneet
sen esille, että nämä päämäärät
ovat hyväksyttäviä — toivoisi, että hyvinkin
nopeasti tässä asiassa voitaisiin edetä.
Tähdennän vielä sitä ja haluan
sen pöytäkirjaan, että itsekin toivoisin,
että osa näistä tuloveronalennuksista
voitaisiin siirtää tänne ruuan arvonlisäveron
alentamisen puolelle.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Muistelen vaalikautta 1999—2003
ja silloisen pääoppositiopuolueen puheenvuoroja
niin budjettikäsittelyissä kuin lukemattomia kertoja myöskin
tämän ruuan arvonlisäveron osalta. Saimme
kuulla satoja kertoja sen neljän vuoden aikana, kuinka
he päästessään valtaan katsovat, että tämä on
ensimmäinen vakava puute yhteiskunnassa, ja he tulevat
korjaamaan sen niin, että arvonlisävero ruuan
osalta laskee 12 prosenttiin. Nyt on vaalit käyty ja lupaukset
on kansalaisille annettu. Tämä sama oppositiopuolue
on nyt pääministeripuolue, käyttää suurinta
valtaa siinä hallituksessa, joka tekee tulevan budjetin,
jonka me hyväksymme. Tämän johtopäätöksen
osalta täytyisi tietenkin lähteä siitä,
että se olisi sisällytetty tulevaan budjettiin.
Minä en oikein ymmärrä sitä,
että nyt muut hallituspuolueiden kansanedustajat täällä kertovat,
että hekin ovat sitä mieltä, että osa
tuloverojen alennuksista pitäisi käyttää ruuan
arvonlisäveron alennuksiin, kun samanaikaisesti istutaan samassa
hallituksessa ja noudatetaan aivan samaa hallitusohjelmaa. Nyt täytyisi
valita se linja, ollaanko hallituksen budjettiesityksen takana, jossa
vero on kohdennettu nimenomaan työnteon ja yrittämisen
verotuksen alentamiseen, vai halutaanko käydä tätä keskustelua
edelleen tällä tasolla, että hallituspuolueiden
kansanedustajat tavallaan ovat niin kuin kaksilla housuilla liikenteessä.
Samanaikaisesti täällä monet kertovat,
että he uskovat, että osa tästä mahdollisesta
ruuan arvonlisäveronalennuksesta mahdollisesti menee kauppaan
ja välitysportaisiin. Onko se nyt kaikkein tärkein
asia, mikä meidän pitäisi toteuttaa: siirtää osa
ruuan arvonlisäveron alennuksesta välitysportaisiin?
Minä teen vaan näitä vastakysymyksiä tässä koko
ajan, kun minä ihmettelen sitä, että jos
kerran vaaleissa sanotaan, että tämä on meidän
prioriteetti numero yksi, niin se tulisi myöskin toteuttaa
ja siitä myöskin vastata kansalaisille.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Salolle: Hän voi tarkistaa myös
eduskunnan pöytäkirjoista, että allekirjoittanut
jo edellisellä vaalikaudella totesi, että mieluummin
ruuan arvonlisäveron alennus kuin sitten tämä tuloverojen
alentaminen. Tarkoitin, että tuloverojen alentamisen kannalla
olen ollut koko ajan, jos se kohdennetaan alimpiin tuloluokkiin, eli
ei näin voi yleistää, että kaikki
hallituspuolueitten edustajat ovat puhuneet jotakin muuta ja sitten
puhuvat nyt toista. Varmasti näitä samanlaisia
henkilöitä oli paljon muitakin.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Petri Salo totesi aivan oikein.
Minäkin seisoin monella torilla ja kaupan raitilla kuuntelemassa tätä keskustan
vuodatusta, että tulee ruusun tuoksua ja veronalennuksia,
kun he pääsevät valtaan. Näin
ei ole käynyt, mutta meillä on tässä keskustelussa
mahdollisuus tuoda kantamme esiin, ja sitten todellinen kantahan
on vähän niin kuin Raamatun sanoin, että ei
sanoin vaan myös teoin ilmenevät nämä asiat.
Täällä tulee budjetin käsittelyn
yhteydessä oivallinen tilaisuus painaa omantuntonsa ja
mielensä mukaan. Siinä katsotaan, onko ryhmäkuri
suurempi kuin oma mielipide.
Valitettavasti vaaleissa näyttää olevan
tarkoituksena maksimoida äänten määrä,
ja sitten kun vaalit on käyty, ruvetaan toteuttamaan valtiovarainministeriön
virkamiesten politiikkaa. Sailasta ja kumppaneita ei valita vaaleissa,
he ovat siellä vastassa joka ikistä hallitusherraa
ja uutta salkkuministeriä, ja sieltä tulevat nuotit,
joiden mukaan banjot soivat.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä tähän poliittiseen
vastuuseen. Minä näkisin kyllä niin,
että jos, ed. Kähkönen, te istutte tämän
hallitusohjelman ja tämän budjetin takana, niin
te myöskin sosialidemokraattina tuette tämän
hallituksen verolinjauksia ja sitä veropolitiikkaa, mitä se
on. Ei auta oikeastaan mennä toreille ja turuille sanomaan,
että ne muut sosialidemokraatit ovat niitä pahoja
sosialidemokraatteja, jotka ajavat tätä budjettia,
mutta minä olen sitä mieltä, että minä kohdistaisin
sen näin.
Ei tämä poliittinen vastuu onnistu kaksilla korteilla,
vaan jos täällä tulee nyt sitten oppositiolta,
ed. Soinilta, vastaesitys tai kristilliseltä liitolta,
jossa he esittävät, että ruoan arvonlisäveroa
lasketaan, niin jos te olette johdonmukainen puheittenne ja tekojenne
kautta, niin te äänestätte tämän
vastalauseen puolesta. Tämä koskettaa ihan samoin
myöskin ed. Esa Lahtelaa, joka tuntuu olevan voimakkaasti
tämän arvonlisäveron alennuksen puolesta.
Mutta jos meillä on yhteinen hallitus ja hallitusohjelma,
jossa on verolinjaukset päätetty, niin sen takana
joko ollaan tai ei olla, mutta ei niin, että ollaan tuon
mutta ei olla tämän takana. Kyllä poliittinen
muisti kuitenkin ihmisillä on pitempi kuin se kolme kuukautta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Salolle voisi sen todeta, jotta odotin
itsekin, jotta täällä olisi keskustan
kansanedustajia, joka on päähallituspuolue tällä hetkellä,
vastaamassa näihin ed. Salon kysymyksiin, mutta itse en
oikein uskaltanut luvata turuilla ja toreilla, vaikka kuuntelin
keskustan lupauksia tässä asiassa, koska ajattelin,
jotta me menemme kokoomuksen kanssa hallitukseen, ja sitähän
ei tiedä, jos kokoomus sattuu vastustamaan tätä ruuan
arvonlisäveron alennusta eikä pystytä toteuttamaan
tätä. Sen takia minulla on puhdas omatunto painaa
vaikka punaista nappia tässä vaiheessa, koska
en ole mitään luvannutkaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Salolle: Eikö politiikka olekin
aika ihmeellinen asia kaiken kaikkiaan, kun tekin noin innostutte
sitä pohtimaan? Kun minä tiedän, ed.
Salo, että teillä on erinomaisen hyvät
poliittisen historian tiedot, niin voisitteko kertoa minulle jonkin poliittisen
elämän jakson, jolloinka politiikassa olisi ollut
jotakin logiikkaa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä arvonlisäveron alentaminen
on kumminkin parempi vaihtoehto kuin se, mikä nyt on verolinjaus.
Verolinjaus on nyt, että annettiin hyvätuloisille
euromääräisesti huomattavasti enemmän kuin
pienituloisille ja kaikista pienituloisimmat eivät saaneet
mitään. Kyllä tämä kannatettava asia
on. Toivoisi myös, että täällä hallituspuolueittenkin
osalta tällainen muutoslakiesitys ajettaisiin läpi
ja se olisi yleisempi tahto ja valiokunnassa myös.
Keskustelu päättyy.