9) Laki perintö- ja lahjaverolain 11 ja 14 §:n
muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteellani haluan esittää lähiomaisilta
perintö- ja lahjaveron poistamista, ei aivan kokonaan,
mutta aina niinkin suureen omaisuuteen kuin miljoonan euron omaisuuteen
saakka.
Perintö- ja lahjaveron poistamisesta on käyty yhä enemmän
keskustelua. Mielestäni tässä pitäisi
aloittaa oikean suuntaiset toimet siten, että kohdennettaisiin
ensi sijassa ja ensi vaiheessa veronpoistotoimet ensimmäiseen
perintöveroluokkaan kuuluville, jossa luokassa perinnönsaaja
on perinnönjättäjän aviopuoliso,
lapsi, aviopuolison lapsi, ottolapsi, isä, äiti,
ottovanhemmat ja lapsen tai ottolapsen rintaperillinen, perinnönjättäjän
kihlakumppani, jolle annetaan perintökaaren 8 luvun 2 §:ssä tarkoitettu
avustus, sekä testamentin saaja.
Näkisin, että tämä ensimmäiseen
perintöveroluokkaan kuuluvien ryhmä kokee nykyisen
käytännön epäoikeudenmukaiseksi.
Perheissä koetaan yhdessä omistettu omaisuus omaksi,
ja sitten kuolemantapauksen jälkeen tästä tuleekin
aikamoisia perintöveroja, usein sellaisia veroja, että lähiomaiset
joutuvat niitten takia harkitsemaan omaisuuden realisointia. Ja
täytyy muistaa, että se omaisuus, mikä on
perittäväksi tullut, on aikanaan aiempien sukupolvien
toimesta enemmän tai vähemmän varhaisessa
vaiheessa hankittu, siitä on maksettu tuloverot, edelleen mahdolliset
omaisuusverot, kiinteistöverot perinnön luonteesta
riippuen. Usein on kyse myös selvästä tuotantopääomasta.
Maatalousyrittäjien, maa- ja metsätalousyrittäjien
kohdalla on näin ja monien muitten pienyrittäjien
kohdalla samalla tavalla.
Perinnönjättäjä on yleensä elänyt
järkevää säästäväisyyttä noudattaen,
välttänyt tuhlaavaisuutta ja kevytmielistä elämäntyyliä,
ja näin ollen on jäänyt sitä perittävää.
Minusta tämä on hyvin kannustettavaa yhteiskunnan
kannalta, että ihmiset huolehtivat taloudestaan terveellä säästäväisyydellä ja
järkevällä taloudenpidolla. Juuri tällä tavallahan
yhteiskunta voi toimia, ja se säilyttää silloin
luotettavuuden myös tulevaisuuteen. Myöskin veroratkaisuilla
tulisi kannustaa sitä, että ihmiset hoitavat varallisuuttaan
vastuullisesti ja järkevästi säästäen.
Sitkeä työ ja järkevä säästäväisyys,
nämä liittyvät toisiinsa, ja niitten
tuloksena on tullut perillisille sitä perittävää, josta
nyt sitten menee perintövero. Jotkut toiset ovat saattaneet
tuhlata eläessään, ja sitten ei perintöveroja
kenenkään siitä tarvitse maksaa.
Elikkä minä näkisin kyllä hyvin
viisaaksi sen, että meillä käynnistettäisiin
toimet jo tällä hallituskaudella, ja arvostan,
että herra valtiovarainministeri on myös läsnä tämän
aloitteen lähetekeskustelussa, sitä erityisesti
arvostan. (Ed. Kallis: Ehkä käyttää puheenvuoron!)
Luotan, että meillä on niin hyvä hallitus,
että tässä asiassa voitaisiin päästä alkuun,
ensiaskeleisiin, vaikka ei ole enää kuin toista
vuotta tämän hallituksen elinkaarta (Ed. Kallis:
Enintään!) — no, vajaat kaksi — mutta
luotan, että tällä ajalla vielä löytyy
ratkaisut, että päästään
positiiviseen alkuun, sillä perittävä omaisuus
on koettu perheyhteydessä, perheessä, kotitaloudessa
tai perheyrityksessä, maa- ja metsätalousyrityksessä,
jo yhdessä omistetuksi.
Sitten on vielä eräs puoli, minkä pienyrittäjät ovat
sanoneet. Helposti käy niin, että ikääntyvä yrittäjä,
olkoonpa hän missä yritysmuodossa tahansa, ei
enää investoi. Näitä ikääntyviä yrittäjiä suurten
ikäluokkien myötä on kovin paljon. Toisin
sanoen yritys ei välttämättä ole
sitten tulevalle sukupolvelle edes oikein hyvässä kunnossa, kun
se tulee perittäväksi, kun ei rohjeta investoida
perintöveron takia eikä ole tietoa, löytyykö tälle
jatkajaa. Tämä synnyttää työttömyyttä,
tämä synnyttää muitakin aluepoliittisia
ongelmia, sillä pienyrittäjyyden kautta juuri
voitaisiin säilyttää työpaikkoja,
joita totisesti tämä aika tarvitsee, työllisyyden
nostamista ja työttömyyden vähentämistä.
Toivoisin, että tästä perintöveron
poistamisesta käytäisiin vakavaa keskustelua ja
päästäisiin alkuun. Aloitteellani olen
kiinnittänyt juuri huomiota tähän kipeimmäksi
koettuun ongelmaan lähiomaisten, ensimmäiseen
perintöveroluokkaan kuuluvien osalta. Muut, toisen ja kolmannen
perintöveroluokan, tällä aloitteella
jättäisin tässä vaiheessa koskematta.
Kun nyt saataisiin lähiomaisten kohdalta tuntemusta asiaan,
niin sitten voitaisiin tuotakin erikseen pohtia, mutta epäkohta
on juuri tässä lähiomaisten kohdalla kaikkein
ongelmallisin. Sitten jos tuota perittävää omaisuutta
on poikkeuksellisen paljon, niin alkuvaiheessa myös lähiomaisten
kohdalla voisi mennä yli 1 000 001 euron
omaisuudesta jo tietyn suuruinen, aloitteessa esitetty perintövero.
Arvoisa puhemies! Toivon nykyhallituksen ryhtyvän toimiin
aloitteessa esitettyjen tavoitteitten toteuttamiseksi.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Perintöveron tuottohan on valtiolle
puoli miljardia euroa eli hyvin merkittävä. Kokonaan
tuota veroa ei voitane poistaa näin ollen. Sen sijaan jos perintönä on
vain koti ja perinnönsaajina ovat puoliso ja aivan lähisukulaiset
eli oma perhe tai vanhemmat, näissä tapauksissa
perintö- ja lahjaveroa voitaisiin ainakin laskea, ellei
poistaa kokonaan. Koti, josta on veroja maksettu jo moneen kertaan,
on monelle turhan kallis asia. Moni mökin poika ja tyttö ei
pysty lunastamaan omaa syntymäkotiansa, jos palkkatulot
eivät ole riittävän suuret.
Sittenhän tässä puhutaan myös
siitä, pitäisikö perintövero
poistaa kokonaan alle miljoonan euron omaisuuden kohdalla. Minun
mielestäni tätä rajaa on kyllä tarkkaan
mietittävä. Se ei ole ihan näin helposti
määriteltävissä. Myös
verottajan tulkintatapojen suuri vaihtelu on ongelma, kun perinnön
arvolisää määritellään.
Tästä on sellaisia kokemuksia, että sitä on
tulkittu hyvin monella tavalla. Elikkä kaiken kaikkiaan
minusta tässä ed. Oinosen aloitteessa on paljon
hyvää ja kannatettavaa. Toivottavasti myös
hallitus tekisi esityksen perintöveron entraamiseksi — jos
ei tämä, niin ainakin sitten seuraava hallitus.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Oikeastaan tästä ed.
Alatalon puheenvuorosta on erittäin hyvä jatkaa
tuon oman kodin, oman asunnon tiimoilta. Nimittäin meillä Suomessa
on jännä verokäytäntö oman
asunnon myynnin tai perinnöksi jättämisen
osalta. Oman asunnon myynti on verovapaata omistajalleen, jos siinä omistaja
on asunut vähintään kaksi vuotta omistusaikanaan
eli on samanaikaisesti omistanut ja asunut. Vastaavasti ostaja on
varainsiirtoverosta vapaa, jos hän on alle 40 vuoden ikäinen
ensiasunnon hankkija ja hankkii sen asunnon nimenomaan omaan, vakituiseen
asumiskäyttöönsä. Jos vastaavasti
tuo asunto jätetään sitten perinnöksi
rintaperillisille, niin siitä menee perintöveroa,
ja siinä mielessä monesti tämän
oman kodin perinnöksi siirtyminen verovapaasti olisi todella
perusteltua kokonaisedun kannalta. Siinä mielessä tämä ed.
Oinosen lakialoite on todella kannatettava, ja jos ajatellaan sitä,
että tulevaisuudessa yhä enemmän ihmiset
etsivät juuriaan, niin tämän oman kodin
merkitys tulee korostumaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinosen aloite on erinomainen siinä, että tämä lähiomaisen
oman kodin ja alle miljoonan euron peritty omaisuus olisi verovapaata. Näin
pitää olla, mutta, ed. Oinonen, toivoisin, että tämä olisi
vain ensimmäinen askel sitä kohti, että tulevaisuudessa
päästäisiin kokonaan koko perintöverosta
eroon.
Eduskunnan juristikansanedustajat kertovat, että perintöverosta
on turha keskustella, koska omaisuudensiirroilla ja -järjestelyillä voidaan tämä asia
hoitaa niin, että veroa ei mene eikä synny. Tässä ei
ole ollenkaan vaan otettu huomioon sitä, että äkkikuolema
voi tulla niin, että järjestelyjä ei
voida tehdä, ja silloin kun on köyhästä kodista,
asunnosta, kysymys, niin ei ole myöskään niitä pelimerkkejä,
millä tätä asiaa voidaan junailla,
kuten niillä, joilla on rahaa, niin että voidaan
vakuutussijoitusten ja muitten kautta hoitaa ja tehdä verottomasti
tämä periminen.
Näin ajatellen niin monia korjattavia asioita on olemassa,
mutta, herra puhemies, yhteen erityiseen asiaan kiinnittäisin
huomiota. Ed. Oinonen kun on näitä eri perinnön
jättäjiä ja veroluokkia tänne
määritellyt, niin täällä on
perinnön jättäjän kihlakumppani.
Kysyisin ed. Oinoselta, tarkoittaako edustaja tällä aitoa
kihlattua, sormustettua morsianta, niin kuin vanhaan tapaan oli olemassa,
vaiko nykyistä tämmöistä avopuolisoa,
mikä ei oikein asu minkään näköisessä luokassa
muuten kuin vaan asuu saman katon alla jne. Näin ajatellen,
onko ed. Oinonen luopunut kristillisen avioliiton perusteista ja
tavoitteista, vai onko hän luonut uuden käsityksen,
vai tulkitsenko minä tätä asiaa väärin?
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Jos jatkan siitä, mihin ed. Lahtela
lopetti. Jos kihlakumppani kirjataan lakiin, niin kun kihlausta
ei rekisteröidä, niin tietenkin jokainen voisi
verotussyistä todeta, että tämä oli
kihlakumppani ja näin ollen pääsisi verosta.
Mutta itse asiaan. Kyllä voimassa olevassa perintö-
ja lahjaverolaissa on epäkohtia, ja luulenpa, että seuraavan
vaalikampanjan aikana perintö- ja lahjaveron korjaaminen
nousee yhdeksi suureksi kysymykseksi. Se kaikkein suurin epäkohta
koskee leskeä ja alaikäisiä lapsia ja
varsinkin silloin, kun pesä on pieni. Ed. Oinonen on 101
muun edustajan allekirjoittajan kanssa allekirjoittanut lakialoitteen,
joka poistaisi tämän ongelman. Mutta jos hyväksyttäisiin
ed. Oinosen nyt esittämä malli, se merkitsisi
kyllä sitä, että siitä 500 miljoonan
euron verotulosta putoaisi 85 prosenttia pois, koska valtaosa verotuloista
tulee juuri ensimmäisestä veroluokasta ja suurin
osa kuolinpesistä on alle miljoona euroa. Kyllä raja on
mielestäni liian korkea. Salissa istuvat ovat kaikki siinä iässä,
että heillä on kokemuksia pienistä perinnöistä.
Kyllä niistä pienistä perinnöistä vielä jotenkuten
selviää. Jos esimerkiksi tämä poistettaisiin
ensimmäiseen veroluokkaan kuuluvilta, niin ainahan tulisi
sitten jatkossa myyntivoitosta veroa, ja se myyntivoittovero on
kyllä selvästi korkeampi, niin että en
tiedä, olisiko tämä ollenkaan verovelvollisten
kannalta edes hyvä.
Mikko Alatalo /kesk:
Herra puhemies! Kuten ed. Kallis sanoi, niin todellakin näin
saattaisi olla, että se lohkaisisi suuren potin tästä puolesta miljardista,
jos se verovapaan raja muodostetaan tuohon miljoonaan euroon, mutta
ylipäänsä pienten kuolinpesien ongelmahan
tämä ennen kaikkea on. Jotkut suvut siirtävät
rahojansa esimerkiksi ulkomailla asuvien lastensa kautta pois Suomesta.
Niitä varoja voidaan muitakin keinoja käyttäen
siirtää pois. Tässä mielessä kyllähän tämä kohdistuu
tavallisiin mökinperijöihin. Kiinnittäisin
tässä huomiota myös muuttoliikkeeseen,
siihen, että tämä sukupolvien helminauha on
katkennut monella tapaa, kun ihmiset ovat siirtyneet sieltä kotikyliltään
kaupunkeihin, ja tämä kotimökki monesti
on se kontakti sinne kotiseudulle vielä. Kuka ties voihan
se vielä olla, että etätyö,
jonka nimeen niin kauheasti vielä parikymmentä vuotta
sitten vannottiin, jonain päivänä tulee
ihan oikeasti voimaan ja sitä aletaan käyttää ja
näin ihmiset voivat myös palata kotimökeillensä,
ja myös se on mahdollista, että niitä verotuloja
tulee sinne syntymäkuntaan tätä kautta.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Maaseudun kasvattina ja maaseudulla
asuvana olen tietysti huolestunut meidän peruselinkeinomme
tulevaisuudesta, jota myös tämä perintöveroasia
koskettaa hyvin vahvasti ja voimakkaasti. Minulla oli mahdollisuus
eilen ministeri Wideroosin kanssa kiertää Järviseutua,
tehdä Järviseudun kierros, ja kävimme
muun muassa Evijärvellä ja Alajärvellä.
Meitähän tavallisesti evästetään
näillä kuntakierroksilla ja tilaisuuksissa, ja
muun muassa MTK:n Alajärven puheenjohtaja Ari Autio evästi
meitä sillä, että sukupolvenvaihdoksien
helpottamiseksi olisi hyvä selvittää mahdollisuus
soveltaa perintö- ja lahjaverolain 55 §:n huojennussäännöksiä myös
niihin tilanteisiin, joissa jatkaja on lähisukulainen mutta
vero määräytyy nykyään
toisen veroluokan mukaan. Huojennus voitaisiin ilmeisesti toteuttaa
esimerkiksi siten, että perusvero määrättäisiin
luopujan sisaruksen tai puolisisaruksen tai näiden jälkeläisten
kohdalla ykkösveroluokan mukaan ja huojennus laskettaisiin
siten tavanomaiseen tapaan. Toisaalta meitä myös
evästettiin siitä, että olisi syytä selvittää,
voitaisiinko metsätalouteen erikoistuneiden tilojen sukupolvenvaihdoksia
helpottaa ulottamalla perintö- ja lahjaverolain huojennussäännökset
koskettamaan myös metsätalousyrittäjiä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On oikein hyvä, että lakialoitteesta
on virinnyt antoisa, valottava keskustelu. Tämä oli
aloitteen keskeinen tarkoituskin, sillä perintövero
ei ota poistuakseen, ellei tästä synny keskustelua.
Keskustelu aktivoi nykyistä hallitusta, johonka asetan toivoni
ja luottamukseni, että sieltä löytyisi,
ja hallitusryhmistä, semmoinen voimalataus, että vielä tällä vaalikaudella,
mitä ei enää kovin paljon jäljellä ole,
päästäisiin alkuun perintöveron poistamisessa.
Kollega Seppo Lahtelalle mainitsen hänen kysymykseensä,
mikä kohdistui 11 §:n kohtaan, missä on
lueteltu ensimmäiseen perintöveroluokkaan kuuluvat,
että tässä olen yksinkertaisesti siteerannut
nykyistä lakia, joka määrittelee ensimmäiseen
perintöveroluokkaan kuuluvat, koska heille, jotka nyt on
siihen määritelty, olen katsonut, että tämä verohelpotus
tulisi saada. Tuo kihlakumppani selittynee tuolla relatiivilauseella, jossa
sanotaan: "- - kihlakumppani, jolle annetaan perintökaaren
8 luvun 2 §:ssä tarkoitettu avustus - -."
Tämä kihlakumppanin laatu ilmenee sitten tästä kyseisestä perintökaaren
8 luvun 2 §:n avustuksesta. Se on määritelty
sillä. Tämä on siis nykyisestä laista
oleva siteeraus, jolla määritellään
tämä ensimmäinen perintöveroluokka.
Elikkä tämä kysymys selittyy tuolta, enkä tällä ole
ottanut kantaa millään tavalla avoliittoihin enkä näihin,
vaan selkeästi pidän aviopuolisosta kiinni, aviopuolison
lapsesta, ottolapsesta jne., kuten tässä on lueteltu.
Elikkä tässä siteeraus on tasan tarkkaan
nykyistä lakia.
Ainoat muutokset liittyvät vain tähän
perintöveron määrään.
Kun minä asetin tuon yhden miljoonan perintöveron
omaisuuden tuonne, niin tietysti se saattaa vielä nyt olla
alempikin tuo summa, mikä olisi kohtuullinen, mutta ajattelin, että jos
käy niin, että näitä summia
ei pitkään aikaan tarkistettaisi, niin sitten
tuo summa voisi olla hyvinkin paikallaan. Mutta olennaisimpana pidän,
että asiassa päästään
jo tällä vaalikaudella ja tämän
hallituksen aikana, johon voimakkaasti haluan vedota, alkuun perintöveron
poistamiseksi lähiomaisilta.
Ed. Esko Ahonen toi täällä hyviä näkökohtia esille
juuri siitä, että on tilanteita, joissa perintövero
kohtelee raskaammin kuin myyntivoittoverot — tämä on
kerta kaikkiaan kohtuutonta — taikka nuo varainsiirtoverot,
kun tehdään myyntiä.
Sitten koen tämän ongelmaksi todellakin, niin kuin
täällä sanottiin, että henkilöt,
joilla on taloudellista tietämystä ja taloudellista
halua toimia, pystyvät kyllä nykyisellään
perintöveron erilaisilla, sanoisinko, vippas- ja kepulikonsteilla,
jos kansanomaista sanontaa siteeraan, välttämään aika
pitkälti. Minusta asiat pitäisi voida hoitaa niin,
että yksinkertaisen, normaalin lainsäädännön
puitteissa ilman mitään keinotekoisia kikkailuja
voisi toteutua oikeudenmukaisuus. Silloin olisi selkeää,
että juuri perittävät ensimmäisessä perintöveroluokassa
saisivat tämän vapautuksen.
Mitä sitten tulee näihin erilaisiin niin sanottuihin
keinoihin, joilla perintöveroa voi välttää,
niin tähän liittyy myöskin monenlaista
muuta hankalaa. Aina ei vallitse sellaista luottamusta sukupolvien
välillä, että voitaisiin luottaa johonkin järjestelmään,
tai ei ole luottamusta edes pankkeihin, luottamusta yhtiöihin,
että kaikki nämä tavallisten kansalaisten
kohdalla olisivat mahdollisia nämä keinot, joilla
perintöveroa voidaan kiertää, jos käytän
tuota ilmaisua. Elikkä niillä, jotka haluavat
perintöveroa välttää, siihen
löytyy keinot, mutta tässä minä katson
nimenomaan tavallista kansalaista, tavallista ihmistä ja
niin tavallista ihmistä perinnön jättäjänä kuin
myös tavallista ihmistä perinnön saajana,
olkoon sitten kysymyksessä koti, maa-, metsätila,
pienyritys, perheyritys, kaikkia näitä minä katson.
Ja omaisuus, josta on kertaalleen verot maksettu, josta on maksettu
tuloverot sen hankkimisessa, kiinteistöverot, varallisuusverot
ynnä muut, on jo niin raskaasti verotettu, että se
kyllä perintöveron osalta tulisi vapauttaa. Katson,
että perintöveron poisto lähiomaisilta
olisi myös mitä tehokkain elinkeinopoliittinen
tukitoimi ja sen vaikutus toimisi tehokkaimmin erityisesti siellä,
missä sitä eniten tarvittaisiin kautta koko maan
ja erityisesti maaseudulla ja niillä alueilla, mihin yhteiskunnan
muut tukitoimet eivät tahdo yltää.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! En kyllä tunne enkä tiedä,
miten kikkailulla pääsisi perintöverosta.
Ed. Oinonen sanoi, että ne, jotka haluavat välttyä perintöverolta,
voivat sen tehdä kikkailemalla. Tuo on väite,
jonka aina silloin tällöin kuulee. Mutta kyllä minä sanon,
että ei laillisia keinoja käyttäen voi
perintöverosta eikä lahjaverosta eroon päästä.
Jos pääsisi, niin silloinhan kaikki tekisivät
näin, myöskin ne, joille vero on vaatimaton. Miksi
he sitä vaatimatonta veroa maksaisivat, jos kikkailulla
voisi ja laillisesti siitä päästä eroon?
Eli ei tuo kyllä pidä paikkaansa. Olen ehdottomasti
sitä mieltä, että niitä suuria
ongelmia ja suuria epäkohtia perintö- ja lahjaverolaissa
pitää poistaa, mutta alarajan nostaminen miljoonaan
euroon merkitsisi, niin kuin aikaisemmin sanoin, että koko
veropohja putoaisi pois, koska juuri ensimmäisestä veroluokasta ne
verot tulevat.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aina vain kuulee tämmöisiä väitteitä,
että erilaisilla verokeinotteluilla ja erilaisilla järjestelyillä, jos
käytetään kunniallisempaa sanaa, verojärjestelyillä ja
omaisuuden siirroilla ja järjestelyillä voidaan
perintövero välttää. Näitä väitteitä tulee. En
tuohon pysty ottamaan kantaa. Ed. Kallis varmasti tuntee tämän
puolen asiassa paremmin. Mutta kun tämmöisiä väitteitä on,
niin minusta lainsäädännön normaalissa
tilanteessa, normaalien kansalaisten elämässä tulisi
olla niin yksinkertaista, että mitään
keinokonsteja ei tarvita, vaan normaalitilanteessa toimii oikeudenmukaisuus. Kuten
esitin, minusta tärkeintä on alkuunlähtö perintöveron
poistamisessa lähiomaisilta. Se summa voi olla matalampikin
kuin tässä lakialoitteessa esittämäni.
Se on yksi vaihtoehto. (Ed. S. Lahtela: Ei pidä tinkiä!) — En
tingi, (Ed. Kallis: Tingitte jo!) mutta olennaista on, että asiassa
päästään liikkeelle. Jos nykytilanne
säilyy, se on pysähtyneisyyden aikaa, ja sitä minä en
takuulla tältä hallitukselta odota, vaan odotan
edistystä ja uudistusta tässä asiassa.
Keskustelu päättyy.