4) Hallituksen esitys laeiksi verontilityslain ja tuloverolain
väliaikaisesta muuttamisesta
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tästähän äänestettiin
ekan käsittelyn aikaan, ja siinä kävi
kuin kävi. Hallitushan vie läpi nyt tämän esityksen
semmoisenaan, mutta kysehän on semmoisesta tilanteesta
kuitenkin kunnissa tällä hetkellä, jotta
monet kunnat ovat todella pulassa.
Eilen viimeksi koko päivän olin talousseminaarissa
omassa kunnassani. Nyt keväällä avataan
budjetti, ja näyttää selkeästi
siltä, jotta tulevana syksynä joudutaan toisen
kerran käymään läpi talousarvio.
Kuitenkin kaikki höyläykset ja leikkaukset on
tehty ja kouluja suljetaan tiuhaa tahtia, palveluita heikennetään.
Jopa tiestön talviauraukset ollaan muuttamassa siten, jotta
lunta saa olla vähän reilummin ennen kuin aurataan. En
tiedä, mihin se meneekään. Siitä huolimatta alijäämät
kasvavat ja tilinpäätös oli miinuksen puolella.
Se kuvastaa sitä tilannetta, että kunnat tarvitsevat
kyllä nyt lisää rahaa ihan oikeasti.
Kyse on siitä vielä, jotta odottaisi, jotta
valtionosuusjärjestelmää voitaisiin katsella
uudelleen. Esimerkiksi meidän maakunnassa, kun katsoo Pohjois-Karjalaa,
erot ovat aika hurjat. Se kertoo, missä pitäisi
tehdä jotain viilausta ihan oikeasti, koska kun katsotaan
asukaslukua kohden tämä valtionosuus, niin 1 500:ko
on pienin ja suurin 3 900. Se kuvastaa sitä tilannetta,
eivätkä ne välimatkat ja erot kyllä niin
isot ole olemassa. Sen takia jotkut kunnat vielä jollakin
tavalla pärjäävät, mutta jotkut
ovat sitten tosi kurjassa asemassa, vaikka tehdään
mitä.
Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtela on siinä asiassa tietysti
aivan oikeassa, että tämä lama kohdistuu myöskin
erittäin raskaasti kuntakenttään. Mutta äskettäin
Jyväskylässä vietettiin kuntapäiviä,
ja siellä yleinen näkymä ja mielipide
eri poliittisissa ryhmissä oli se, että nämä valtiovallan
vastaantulotoimenpiteet tässä vaiheessa ovat olleet oikean
suuntaisia ja auttaneet tämän ensimmäisen
raskaan vaiheen yli.
Ed. Lahtela, joka on kotoisin tuolta Pohjois-Karjalasta niin
kuin minäkin, tietää sen, että nimenomaan
tällä yhteisöveron jako-osuuden muutoksella
on ollut erittäin myönteinen vaikutus esimerkiksi
sellaisiin tilanteisiin, joissa kaupunki on joutunut harkitsemaan
henkilöstönsä suhteen sopeuttamistoimia.
Toistan sen, minkä taisin sanoa jo aikaisemminkin, että esimerkiksi Joensuun
kaupungin osalta tällä toimenpiteellä pystyttiin
ohittamaan henkilöstön lomautukseen kohdistuvaa
painetta.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ravi on siinä oikeassa, että Joensuun
seutu sai aika paljon helpotusta, mutta kun katsottiin Keski-Karjalan
seutua, niin siellä ei tällä niin iso
vaikutus näköjään ollut. Tosiasia on
se, mitä äsken puhuin tästä valtionosuusjärjestelmän
pienestä viilauksesta, korjaamisesta, että siinä kyllä näitä kertoimia
pitäisi katsoa uudelleen, koska siinä erot ovat
hurjan isot. Jos katsoo kuntakokoa tai ikärakennetta tai
monta muuta asiaa, niin on ihan selvä, että vaikka
mitä tekisi siellä, ei pystytä saamaan
taloutta kuntoon. Eivät mitkään viilaukset
ja höyläykset enää auta siinä. Se
eilen tuli hyvin esille. Äsken kaivoin netistä tuolla
nuo lukemat. Ne ovat tosi hurjat, nämä erot, valtionosuuksien
osalta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtelalle vaan kommenttina se, että tässä tilanteessa
ei kyllä nyt voi viitata millään tavalla
kuntakokoon, kun just on Paras-hanke ollut ja kenttää on
ollut kaikenlaisilla toimenpiteille, ja niitä olisi sitten
pitänyt käyttää, kun niitä on
tarjottu, jos se on ongelma sinänsä.
Ylipäätään tämä tilanne
on sen laatuinen, että on erinomaisen hyvä, että Kiteen
suunnalla on käyty seminaaria joka ikinen päivä.
Se on harvinaisen positiivinen asia, ja siltä pohjalta
on erinomaisen hyvä asia, että olette miettineet
asioita perusteellisesti ja erikoisen lämpimästi
ja vielä talviaurauksetkin olette käyneet läpi,
koska siinähän on semmoinen mahdollisuus, että siinä säästyy
kallista polttoainetta, kun optimoi nekin asiat.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Totta kai tämä hallituksen
esitys on ollut oikean suuntainen kuten ed. Ravi täällä totesi,
mutta missään tapauksessa tämä vastaantulo
ei ratkaise kuntatalouden ongelmia. Meistä varmasti useimmat
ovat myös kuntien valtuutettuja ja tiedämme sen,
missä tilanteessa ollaan ihan ratkaisevien peruspalvelujen
suhteen. Lisäksi sellaisissa kunnissa, joissa yhteisöveron
tuotolla ei ole niin merkittävää roolia,
tämä esitys ei tietysti niiden kuntien tilannetta
ratkaise. Muistutan myös siitä, että lain ensimmäisessä käsittelyssä oli
vaihtoehtoina opposition tekemiä esityksiä, jotka
olisivat tätä ehdotusta parantaneet.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtela viittasi valtionosuusuudistuksen
tarpeellisuuteen. Hän, joka on täällä talossa
ollut pitempään kuin minä, tietää,
että jokaisen vaalien jälkeen koottavan hallituksen
hallitusohjelmaan kirjataan ylevä tavoite, että täytyy
saada aikaan valtionosuusuudistus, joka on oikeudenmukaisempi, läpinäkyvämpi
ja ottaa mahdollisimman tarkoin huomioon siellä kuntakentässä olevat
lukemattomat kriteerit. Niinpä tämänkin
hallituksen ohjelmaan se kirjattiin ja aloitettiin kiivas valmistelutyö.
Kaikki meni hyvin siihen saakka kunnes tehtiin ensimmäiset
koelaskut. Sen jälkeen, kun tulivat ne ensimmäiset
laskelmat ja ruvettiin katsomaan, minkälaiset kunnat ovat
voittajia ja mitkä ovat häviäjiä,
niin vaikeudet alkoivat.
Sen jälkeen hallitus tuli siihen johtopäätökseen,
että nyt toteutetaan vain tämmöinen minivaltionosuusuudistus,
tämä yhden putken malli, jossa nämä määräysseikat
pidetään ennallaan. Mutta siinä toteutettiin,
ed. Lahtela, myöskin siinä yhteydessä se
merkittävä uudistus, että poimittiin
sieltä kuntakentästä ne muistaakseni
28 kuntaa, joilla ei niin kuin omin toimenpitein ole mahdollisuutta
kuntataloutensa merkittävään vakauttamiseen,
ja niille kohdennettiin sitten tämmöinen erityinen
valtionapu, joka oli 30 miljoonaa euroa muistaakseni, ja ikään
kuin erotettiin sieltä valtionosuusjärjestelmästä.
Tosin se taidettiin kyllä sitten rahoittaa sillä tavalla,
että kuusi euroa per asukas muilta kunnilta siihen sitten
sitä pottia kerättiin, mutta tämä seikka,
mihinkä viittasitte puheenvuorossanne, kaikkein hankalimmassa
asemassa olevien kuntien osalta tunnistettiin.
Sitten tämä on aivan selvä asia,
että olen samaa mieltä ed. Räsäsen
kanssa siitä, että varmaan tarvitaan kuntakenttään
vaikuttavia toimenpiteitä, mutta uskallan sanoa myöskin
sen, että vain ja ainoastaan pelkästään
resursseja lisäämällä, (Puhemies:
2 minuuttia!) joko valtionosuuksia lisäämällä tai
tuloveroprosenttia korottamalla, niitä ongelmia ei kestävällä tavalla
pystytä ratkaisemaan.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Ravi
kertoi, että Jyväskylässä oli
oltu ei nyt tyytyväisiä, mutta kumminkin hyvillä mielillä,
ja kaikki eurothan ovat tarpeen, mitä hallitukselta tulee
ja valtiovallan taholta. Kyllä se kumminkin tilanne on
niin, että valtiovallalla on kumminkin leveämmät
hartiat kuin kunnilla ja se voi tukea kuntia tämän
laman ylitse. Sitä se vaatii, muuten täällä leikataan
näitä peruspalveluita ja silloin ei voida enää,
jos ei nyt mennä apuun kuntiin, puhua pohjoismaisesta hyvinvointiyhteiskunnasta. Eilen
oli Jyväskylän kaupunginkin valtuusto siellä monta
tuntia. Siellä oli leikkauslistat päällä ja se
on karmeata katsottavaa. Siellä jäävät
vanhukset ja luokkakoot, vanhukset ja kotipalvelut. Tällä tavalla
niitä voimakkaasti leikataan, ja luokkakoot kasvavat, ja
jopa ruoasta ruvetaan tinkimään. 20 miljoonaa
euroa on siellä gäppiä tälle vuodelle.
Minun mielestäni nyt pitäisi perua se 800
miljoonan euron verohelpotus, mitä on päätetty.
Se kohtelee vielä suurituloisia paremmin, antaa heille
eniten. Tämmöinen pitäisi perua ja kunnille
antaa tästä rahasta nyt sitten, että ne
näistä peruspalvelusta ja -tehtävistään
suoriutuvat. Tämmöinen 800 miljoonaa euroa on
annettu lupaus silloin, kun maailma oli ihan eri näköinen,
mutta nyt pitäisi olla sen verran siviilirohkeutta hallituksellakin,
että antaisi tämän rahan kunnille. Sitähän
on muun muassa hallituksen sisältä Mauri Pekkarinen
ja monia muita ministereitä ollut vaatimassa ja peräänkuuluttamassa.
Pitäisi löytyä vähän
inhimillisyyttä hallitukselta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Valtionosuuksista vielä. Me odotamme,
että tällä hallituksella olisi ollut
ryhtiä lähteä ihan oikeasti tekemään
uudistusta, koska muistan hyvästi ed. Ravinkin puhuneen
tästä, miten huonosti nämä edelliset
hallitukset ovat kohdelleet kuntia Joensuun torilla. Mitä olette
tehneet? Nyt sitten ed. Ravi totesi, että on tässä nyt
vähän tehty. Se on hyvä se vähä,
mutta me tässä vähän enemmän vielä tarvitsemme
ensi syksynä, kun katsotaan, koska kriisikuntien määrä tulee
kasvamaan. Ainakin näyttää pahalta. Semmoisia
konsteja ei kyllä löydetä ja siihen kannattaa
hallituksen varautua.
Mutta sitten olen sitä mieltä, kuten ed. Kangas totesi,
että olisipa nyt hallituksella ryhtiä tehdä semmoinen
rohkea temppu, sanoa, että nyt pannaan rikkaat maksamaan
vähän enemmän ja annetaan kunnille rahaa.
Tehtäisiin tämmöiset Obaman temput tuossa,
jotta siellä ei isoille olisi annettu ollenkaan verokevennyksiä,
mutta kun tämä hallitus ... Siinä se
on rohkea. Se antaa kaikkein rikkaimmille ja hyvätuloisille
kyllä kevennyksiä ja laittaa köyhät
maksamaan tulevaisuudessa ne sitten 2011:n jälkeen energiaveroina
ja kaikkina muina veroina, ja velkaa otetaan surutta.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt eksytään kyllä kohta
aika kauas siitä varsinaisesta teemasta, mistä keskustelu
aloitettiin, mutta ed. Kankaalle sen verran, että kun hän
puhui niistä leveistä hartioista ja kapeista hartioista,
niin koko hallituksen elvytyspolitiikka kuntatalouden osalta
lähtee siitä, että se, jolla on ne leveämmät hartiat
elikkä valtio, ottaa tästä välttämättömästä velkaantumistaakasta
kannettavakseen noin kymmenkertaisen kuorman kuntasektoriin nähden.
Minusta se, jos mikä, on tässä suhteessa
aivan perusteltua taakanjakoa ja hyvin huomattava vastaantulo kunnille.
Haluaisin yhtyä siihen, mitä ed. Pulliainen lausui
Paras-hankkeen merkityksestä. Minusta nyt ollaan siinä tilanteessa,
että siihen Paras-hankkeeseen täytyy saada vauhtia,
niin kuin hallitus on politiikkariihessään todennutkin,
sekä rakenteellisten uudistusten että myöskin
palvelurakenteen tarkastelun suhteen. Olen monta kertaa sanonut,
että tässä palvelurakenteen ja näitten palveluprosessien
suhteen täytyy meidän erinomainen kunnallinen
henkilöstömme ottaa entistä paremmin
mukaan siihen työhön, koska siellä, jos
missä, on se asiantuntemus, jolla saadaan samalla panostuksella
huomattavan paljon parempaa tulosta aikaan kuin mihin tällä hetkellä pystytään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Ravi totesi, että tässä kokeiltiin
tätä valtionosuusuudistusta ja sitten siihen tuli
28 kuntaa ja sitten se loppui. Muistelkaapas sitä, mitä tapahtui
Kosken vastaavan komitean työn tuloksena. Kun kokouksessa
oli ensimmäinen kerta kannanottoja varten, niin silloin
puheenjohtaja, maaherra Koski sanoi, että otamme täältä pois
kaksi kuntaa, Iniön ja Utsjoen, ja sen jälkeen
jatkamme keskustelua. Nyt se on 28, ja sitten se olisi kuitenkin
Kitee, kun ottaa huomioon, mitä ed. Lahtela on täällä puhunut,
niin se olisi kyllä Kitee, joka nostettaisiin vihonviimeiseen
Utsjoki-luokkaan.(Ed. Lahtela: Utsjoki-Kevo!)
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on käyty
hyvää keskustelua tästä hallituksen esityksestä,
ja minusta tämä hallituksen esitys yhteisöveron
jaosta on hyvä. Tässä helpotetaan kuntien
asemaa. Toki on tilanne sellainen, että yhteisöveron
tuotto putoaa valtionkin osalta rankasti ja ehkä tämä tuotto
kuntien osalta jää pienemmäksi kuin mitä alun
perin toivottiin. Mutta joka tapauksessa tämä on
merkittävä vastaantulo kunnille. Vaikka täällä nyt
on pari vastalausetta ja kuntien jako-osuutta niissä olisi
haluttu nostaa, niin kyllä tämä on merkittävä vastaantulo. Muita
keinoja on jo useita kuntien aseman helpottamiseksi toteutettu ja
ollaan toteuttamassa. Varmaan kun nähdään
tarkemmin kuinka syvälle tässä mennään,
niin uusiakin mahdollisuuksia helpottaa kuntia varmaan löytyy.
Keskustelu päättyi.