Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
jatkui
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin kiinnittää huomiota valiokunnan mietinnössä olevaan kappaleeseen Mediakasvatus, jonka edistämistä pidän erittäin tärkeänä ja oikeastaan nykyiseen kansalaistaidon kirjoon oleellisesti kuuluvana.
Mutta kun katsoin tätä tekstiä, kuinka tämä on kirjoitettu, niin tässä eivät ehkä nämä mediakasvatuksen opit ole menneet ihan parhaalla mahdollisella tavalla perille, koska jo ensimmäisessä virkkeessä esiintyy tämmöinen aika vaikeasti avautuva termi kuin kommunikatiivinen yleissivistys. Sitten kun jatkaa tämän tekstin lukemista, niin pelkään pahoin, että niille tahoille, joitten pitäisi ymmärtää, mitä tällä sinänsä ansiokkaalla näkemyksellä halutaan sanoa, tämä jää epäselväksi.
Elikkä ehkä semmoinen evästys jatkoa varten voisi olla se, että kun valiokunnan mietintöjä kirjoitetaan, niin kannattaisi kiinnittää huomiota siihen, että niitä voi lukea joku muukin kuin aivan alalle vihkiytynyt henkilö, ja tämä jos mikä, kun puhutaan mediakasvatuksesta, voisi olla semmoinen asia, että saattaisi olla erittäin ansiokasta, jos esimerkiksi vanhemmat ja tavallisen koulutuksen saaneet opettajat ja kasvattajat ymmärtäisivät, mistä on kysymys.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Aika lailla on moitittu lain valmistelua siitä, että lakiteksti on epämääräinen ja sitä pitää korjata myöhemmin. Yhdyn siihen kritiikkiin.
Yleensä olen kyllä mietinnöstä päässyt selville siitä, mitä todella tarkoitetaan, ja varsinkin vastalauseista käy kaikkein parhaiten ilmi, mihin lakiesityksellä pyritään.
Tämä seikka, mihin ed. Ravi kiinnitti huomiota, on syytä kyllä ottaa vakavasti. Ihan saman otsikon alla todetaan muun muassa näin: "Valiokunta pitää tärkeänä medialukutaitoja kehittävän mediakasvatuksen vahvistamista." Kyllä minä haluaisin tietää, mitä tällä oikein tarkoitetaan.
Jos me vaadimme, että lain valmistelussa pitää selkeätä tekstiä laatia niin, että ymmärretään, mitä tarkoitetaan, niin kyllä sama vaatimus pitää asettaa valiokunnalle ja valiokunnan mietinnön tekstille.
Tämä ed. Ravin moite ja kommentti oli enemmän kuin paikallaan.
Yleiskeskustelu päättyi.