4) Hallituksen esitys laiksi turvallisuusselvityksistä ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä lakiesityksessä esitetään
turvallisuusselvitysten antamisesta säännöksiä.
Yhteen asiaan, jonka tässä nopeasti kävin
läpi, pitäisi eduskuntakäsittelyssä saada
muutos. Minusta tässä on se omituinen puoli, että jos
suojelupoliisilta yksittäinen työnantaja pyytää luotettavuuslausuntoa henkilöstä,
vaikka työnantaja saa sen lausunnon, niin yhä edelleen
tässä ei vielä sitä muutettaisi sillä tavalla,
jotta se henkilö voisi siinä vaiheessa tarkistaa
henkilökohtaisesti, mitä hänestä on
lausuttu. Se jää tässä yhä edelleen
puutteeksi. Se on varmasti jotakin sodanaikaisia jäänteitä,
jolloin suojelupoliisi on ilmeisesti epäillyt enemmän
ja vakoilua on pelätty. Sen takia minä toivon,
että eduskunta käsitellessään
tätä tähän asiaan vielä puuttuisi.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa puhemies! Suomeen on lyhyessä ajassa syntynyt
maailman huippua oleva korkean teknologian yrityskeskittymä.
Ennen kaikkea Suomen rajojen sisällä on korkeatasoista
tutkimusta ja tuotekehitystä, joka varmasti kiinnostaa
kilpailijoita laajasti ympäri maailmaa. Tämän
osaamisen säilyttämisellä suomalaisissa
käsissä on nyt ja tulevaisuudessa ratkaiseva merkitys
suomalaisten kilpailukyvylle ja sitä kautta koko kansakunnan
ja kansantaloutemme menestykselle. Minusta on sen vuoksi tärkeää,
että suomalainen lainsäädäntö sallii
turvallisuusselvitysten tekemisen työnhakutilanteessa, rekrytointivaiheessa.
Tämä on tärkeää tämän
päivän kansainvälisesti toimivien yritysten
henkilöstö- ja turvallisuuspolitiikan kannalta.
Myös monia kansainvälisiä korkeita
virkoja täytettäessä edellytetään
turvallisuusselvityksen tekemistä. Tämänkin
vuoksi on tärkeää, että Suomessa
on sama käytäntö kuin kilpailijamaissa.
Toivonkin, että tämä hallituksen
mielestäni tärkeä esitys etenisi joustavasti
valiokunnassa, niin että saataisiin laki pikaisesti voimaan.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Juuri tuohon tarpeeseen lakiesitys pyrkii
vastaamaan. Uuden lain tavoitteena on tarjota yhteiskunnallisesti
ja kansantaloudellisesti keskeisille organisaatioille nykyistä paremmat mahdollisuudet
suojautua luvatonta tiedustelua, vakoilua, tietoturvallisuusrikoksia
ja muuta vakavaa rikollisuutta vastaan. Samalla kuitenkin uudella
lailla myös vahvistetaan yksilön oikeusturvaa
ja tietosuojaa näissä tilanteissa, kun periaatteessa
arkaluonteisia tietoja annetaan.
Viime vuonna suojelupoliisi antoi lähes 8 500 luotettavuuslausuntoa,
joista noin 60 prosenttia annettiin yhteisöille. Vuonna
99 annetuista noin 8 000 lausunnosta 1,8 prosenttia oli
sellaisia, joissa suojelupoliisi katsoi tarpeelliseksi ilmoittaa
henkilöstä työnantajalle jotain tietoja.
Eli siis valtava enemmistö lausunnoista on täysin
puhtaita. Näissä vajaassa parissa prosentissa,
joissa jotain huomautettavaa on, niissäkin se yleensä on suhteellisen
vähäistä, lähinnä poliisin
henkilötietorekistereistä havaittua.
Poliisitoimen lisäksi määrällisesti
merkittävimpiä lausunnon pyytäjiä ovat
olleet ulkoasiainministeriö, sisäasiainministeriö sekä kauppa-
ja teollisuusministeriö. Yksityiselle sektorille annetuista
lausunnoista suurin osa meni juuri suomalaisille tietotekniikan,
tieto- ja teleliikenteen sekä tietoturvan toimialoilla
toimiville yrityksille.
Hallintoneuvos Lauri Tarastin johdolla toiminut työryhmä valmisteli
tätä huolella. Saadun lausuntopalautteen pohjalta
esitykset on jalostettu nyt hallituksen esitykseksi. Siinä on
pyritty todellakin turvaamaan eri oikeushyvien kollisiotilanteissa
mahdollisimman perusoikeusmyönteinen tilanne kuitenkin
vastaten juuri siihen tarpeeseen, jota tällaisilla turvallisuusselvityksillä on.
Nykyisin siis nimike on ollut luotettavuuslausunto. Suojelupoliisi
on antanut näitä lausuntoja silloin, kun kyse
on ollut työntekijöistä, jotka asemansa
perusteella pääsevät käsiksi
esimerkiksi valtion turvallisuuden kannalta luottamuksellisiin tietoihin.
Paikallispoliisi puolestaan laatii lausunnot silloin, kun on kyse
tiettyihin yksittäisiin merkittäviin kohteisiin,
esimerkiksi lentokentälle tai ydinvoimalaan, töihin
tulevista henkilöistä. Pääesikunta
huolehtii luotettavuuslausuntojen antamisesta puolustushallinnon
alalla. Lausuntojen antaminen on pääasiassa rekisteritarkastusta,
jossa henkilötiedot tarkistetaan poliisirekistereistä,
oikeusministeriön tuomiolauselmajärjestelmästä sekä väestötietojärjestelmästä.
Esityksen mukaan luotettavuuslausuntojen antaminen korvattaisiin
turvallisuusselvitys-nimisellä menettelyllä. Selvitys
voitaisiin tehdä virkaan tai tehtävään
hakeutuvasta, tehtävään tai koulutukseen
otettavasta taikka virkaa tai tehtävää jo
hoitavasta henkilöstä esimerkiksi ennen aiottua
ylennystä.
Turvallisuusselvityksiä olisi kolme eri muotoa. Perusmuotoinen
turvallisuusselvitys vastaisi lähinnä nykyistä luotettavuuslausunnon
antamista ja suppea turvallisuusselvitys sitä lausuntoa,
joka nykyisinkin annetaan henkilön oikeudesta työtehtävissään
päästä tiettyyn paikkaan tai tilaan.
Näiden lisäksi olisi joissakin harvoissa tapauksissa
mahdollista tehdä niin sanottu laaja turvallisuusselvitys,
joka olisi nykyistä suojelupoliisin lausuntomenettelyä vielä kattavampi.
Laissa yksilöidään ne rekisterit,
joihin sisältyviä tietoja turvallisuusselvityksen
tekemisessä saa käyttää. Yhtenä keinona
varmistaa pyynnön tarpeellisuus ja osin myös huolehtia
vaadittavien resurssien hankkimisesta on lausuntojen maksullisuus.
Turvallisuusselvitysten viranomaisilta vaatima työmäärä on
melko suuri, ja maksullisuudella voidaan osa kustannuksista kompensoida.
Tähän saakkahan luotettavuuslausunnot ovat olleet
maksuttomia.
Turvallisuusselvityksen tekemistä voisivat edelleenkin
hakea ensisijaisesti julkisen vallan edustajat, mutta hakijana voisi
olla myöskin Suomessa toimiva yksityinen yhteisö tai
säätiö, käytännössä lähinnä yritys,
jolla on päätoimipaikka Suomessa, tai ulkomainen
yritys, jolla on Suomessa rekisteröity sivuliike. Edellytyksenä turvallisuusselvityksen
tekemiselle yksityisen hakiessa selvitystä on, että kyseessä on
erittäin merkittävä yksityinen taloudellinen
etu. Myös työntekijä voisi hankkia itseään
koskevan turvallisuusselvityksen, mikäli työnantaja
sellaista kansainvälisen sopimuksen perusteella edellyttää.
Uutta perusoikeuksien kontrollin kannalta olisi se, että henkilö,
josta selvitys on tehty, saisi viranomaiselta myös tietää selvityksen
sisältämät tiedot. Poikkeuksena tästä olisivat
sellaiset tiedot, jotka ovat peräisin rekisteristä,
johon rekisteröidyllä ei ole tarkastusoikeutta.
Tällaisia ovat esimerkiksi suojelupoliisiin toiminnalliset
rekisterit. Tietosuojavaltuutetulla olisi kuitenkin aina oikeus
tutustua turvallisuusselvitykseen sen lainmukaisuuden tarkastamiseksi.
Tietosuojavaltuutetulla on pääsy myös
muutoin salassa pidettäviin rekistereihin.
Kaikkinensa hallitus katsoo, että esitys merkitsisi
sääntelyn kohentamista ja saisi luotettavuuslausuntojen
antamisen yhdenmukaisemmaksi, rationaalisemmaksi ja uusien turvallisuusselvitysten
kriteerit säänneltäisiin mahdollisimman
yksiselitteisesti laissa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeusministeri esitteli hyvin lain pääasiallisen
sisällön ja perusteet. Hän kertoi, että laki
tulee tarpeeseen. Suurin tarve ehkä suomalaisessa yhteiskunnassa
on ollut se, että lainsäädännössä ei
ole selvästi yksilöity, koska ja miten ja missä ja
kuinka yksilön oikeusturva näissä asioissa
saadaan riittävän hyvin huomioitua. Mielestäni
lakiesitys on hyvin valmisteltu.
Siinä on yksi ihan mielenkiintoinen näkökulma
nimenomaan maksullisuus, koska tiedämme, että varsinkin
suojelupoliisille aikaisemmat pyynnöt, kun ottaa huomioon
niiden määrän kasvun viime vuosina, varsinkin
90-luvulla, ovat aiheuttaneet hirvittävän määrän
kallista virkamiestyötä. Tietenkin maksullisuudessa
tulee miettineeksi myöskin sitä, että kun
yksi merkittävä lausuntojen pyytäjä on
jatkossakin varmastikin Poliisikoulu, joutuuko sekin maksamaan lausuntopyynnöistä
maksuperustelain
mukaan vai vapautetaanko se tästä maksusta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt kun ministeri on paikalla, jos
ministeri Koskinen voisi todeta yksilön oikeudesta suojelupoliisin
lausunnon osalta. En vieläkään ymmärrä, miten
ihmisen oikeusturva toteutuu siinä tilanteessa, jos olisin
menossa ed. Heli Paasion yritykseen ja hän pyytäisi
meikäläisestä turvallisuusselvityksen.
Heli saisi tietää minusta kaiken näköistä,
miten epäluotettava tai luotettava olen, mutta hän
ei voisi minulle kertoa edes sitä juttua. Hän
saisi tietää, mutta itse en voisi tarkistaa, millaisia
tietoja rekisterissä on, vaikka ne olisivat vääriä tietoja.
Selvitin nimittäin yhden kaverin tapauksen. Hän
oli hakemassa vartijan tehtävää. Työnantaja sanoi,
ettei sinua voida oikein ottaa, kun sinulla on rikosrekisterissä merkintä.
Onneksi tämä on helpompi rekisteri, tämä ei
ole suojelupoliisin rekisteri vaan poliisirekisteri. Sieltä annettiin
tieto, jotta kyse on väkivaltaisesta teosta ja kaveri on jopa
tuomittu. Selvisi, että koskaan tätä kaveria ei
ollut tuomittu, vaan saman niminen kaveri; ei ollut kukaan viitsinyt
katsoa henkilötunnuksia. Ongelma selvisi. Mutta kun suojelupoliisi
on kysymyksessä, miten voidaan sen tyyppinen asia selvittää,
kun asianomainen itse ei saa edes sitä tietoa, mitä hänestä on
kirjattu. Yksi ihminen on tehnyt arvioita hänen luotettavuudestaan
tai turvallisuudestaan.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Uuden lain mukaan edellytetään
henkilön suostumusta siihen, että voidaan hakea
luotettavuuslausunto tai turvallisuusselvitys. Jos on rikosrekisteritiedoista
kysymys, hänellä on oikeus tarkistaa itseään
koskevat tiedot rekisteristä suoraan. Jos on taas suojelupoliisin salassa
pidettävästä rekisteristä annetuista
tiedoista kysymys, niiden paikkansapitävyyden voi tarkistaa
kääntymällä tietosuojavaltuutetun
toimiston puoleen ja pyytämällä sitä tarkistamaan, jos
on epäily siitä, että olisi väärä,
virheellinen tieto sisältynyt turvallisuusselvitykseen.
Edelleen korostaisin sitä, että työnantaja
tai selvityksen hakija velvoitetaan hävittämään
pikaisesti, viimeistään kuukauden kuluessa, tiedot silloin,
jos ne kirjallisesti on annettu. Näistä ei saa
koota mitään tiedostoa tai mappia tulevia käyttötarpeita
varten.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan esittää kiitoksen
ministeri Koskiselle esittelystä ja yleensäkin,
että hän on paikalla silloin, kun hänen
lainsäädäntöään
käsitellään. Itse ainakin ymmärsin
tarkkaan nämä kolme erilaista luotettavuuslausuntoa,
jotka koskevat lähinnä yrityksiä ja julkisia
laitoksia. Minun mielestäni nämä ovat
täysin paikallaan olevia.
Toivoisin kuitenkin, että valiokunta kiinnittäisi
huomiota suojelupoliisin resursseihin, jos nämä lausunnot
tulevat olemaan laajoja, koska resurssit ovat vähäiset
tällä hetkellä. Lisäksi kiinnittäisin
huomiota maksullisuuteen, kuten täällä jo
aiemmin on todettu, että katsottaisiin ehkä tarkemmin
sitten valiokunnassa, ketkä joutuvat maksamaan ja ketkä eivät.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Kun ed. P. Salokin kyseli maksullisuudesta,
niin pitäisin hyvin todennäköisenä,
että sisäministeriö aikoinaan, kun asetusta valmistelee,
vapauttaa tällaiset viranomaisten sisäiset lausunnot
tästä maksusta; tarvetta rahan kierrätykseen
ei ole. Mutta ulkopuolisilta perittävät maksut
vahvistaisivat suojelupoliisin mahdollisuutta pitää riittävästi
henkilöresursseja näitä selvityksiä laatimassa,
ja myös niiden asiallinen sisältö varmasti
kohenee sen myötä, että saadaan hiukan
lisää tuloja.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Varmasti on kuitenkin niin, että maksun
täytyisi olla 300—500 markkaa, esimerkiksi jonkin
ajokortin lunastamismaksun suuruinen, jotta sillä olisi
jotakin fiskaalista merkitystä myös siinä, että saataisiin
tällä rahalla hankituksi tarpeelliset resurssit
niille, jotka näitä lausuntoja tekevät.
Silloin puhuttaisiin useasta miljoonasta markasta.
Se, minkä takia pyysin puheenvuoron, oli lähinnä ed.
E. Lahtelan kommentti, kun hän epäili sitä,
että selvitettävän oikeusturva olisi
kuitenkin tässä esityksessä jotenkin
vaarassa. Esityksen 16 §:n 1 momentissa sanotaan,
että selvityksen kohteena olevalla henkilöllä on
oikeus tarkastaa laajaan turvallisuusselvitykseen sisältyvät
tiedot ja esittää niitä koskevat huomautuksensa
ennen kuin selvitys annetaan hakijalle. Näkisin, että tässä on
poikkeuksellisen hyvin valmisteltu myös yksilön
oikeusturva, ja sen takia uskon, että lakiesitys menee
tässä tapauksessa myös kohtuullisen nopeasti
läpi.
Keskustelu päättyy.