Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Nykyinen vakuutussopimuslaki tuli voimaan
kesällä 1995. Sen jälkeen lakiin on tehty
vain muutamia pienehköjä muutoksia, jotka ovat
liittyneet muun lainsäädännön
muutosesityksiin. Nyt annettu hallituksen esitys on ensimmäinen
nykyistä vakuutussopimuslakia laajemmin uudistava ehdotus.
Vakuutussopimuslain voimaantulon jälkeen oikeusministeriössä on
selvitetty lain tavoitteiden toteutumista ja sen käytännön
soveltamisessa mahdollisesti esiin tulleita puutteita, epäselvyyksiä ja
ongelmia.
Tällainen taustaselvitys on oikeusministeriössä tapana
tehdä kaikkien merkittävien lainsäädäntöuudistusten
yhteydessä ja, arvoisa puhemies, nyt kun eduskunnan puhemiesneuvostokin on
kirjelmöinyt aivan aiheesta valtioneuvostolle lainsäädännön
laatuongelmista, niin itse asiassa tämä jälkitarkkailu
on osoittautunut oikeusministeriön tämmöisessä paremman
säätelyn politiikkaohjelmassa yhdeksi aivan keskeiseksi
avaimeksi myös siihen, että lainsäädäntö on
lopulta laadukasta. Varsinkin isompien pakettien jälkiseurannan,
jota joskus myös valiokunnat peräänkuuluttavat,
kuuluisi olla kaikessa lainsäädännössä automaationa,
ja nyt tässä on kysymys nimenomaan vuoden 1995
ison paketin jälkiseurannasta.
Tämän seurannan ja selvityksen perusteella voitiin
päätellä, että vakuutussopimuslaki
on toiminut varsin hyvin. Merkittäviä ja välittömästi korjattavia
ongelmia ei ole ollut. Pienempiä epäselvyyksiä ja
tulkinnanvaraisuuksia kuitenkin löytyi siinä määrin,
etten sanoisi sitäkin enemmän, että lain
uudistaminen katsottiin aiheelliseksi. Esityksen tavoitteena on
poistaa ne epäselvyydet ja tulkinnanvaraisuudet, jotka
lain toimivuuden seurannassa ovat tulleet ilmi. Nämä epäselvyydet
ovat osittain johtuneet vakuutusmarkkinoiden muutoksista. Markkinoille
on tullut uudentyyppisiä vakuutustuotteita, joita ei silloin vuonna
1995 osattu ottaa lukuun.
Esityksessä lain soveltamisalaa laajennettaisiin koskemaan
lähtökohtaisesti kaikkia vakuutuslajeja lukuun
ottamatta jälleenvakuutusta ja lakisääteistä vakuutusta.
Muutos toisi lain piiriin vakuutusyhtiöiden tarjoamat,
sijoittamiseen tarkoitetut niin sanotut kapitalisaatiosopimukset. Lain
pakottavuutta vakuutuksenottajan hyväksi laajennettaisiin.
Pakottavuussuojan saisivat muun muassa asunto-osakeyhtiöt
ja useimmat aatteelliset yhdistykset. Vakuutuksenantajalle asetettaisiin
velvollisuus perustella päätöksensä, jos
se hylkää vakuutushakemuksen tai irtisanoo vakuutuksen.
Perusteen on oltava lain ja hyvän vakuutustavan mukainen.
Arvoisa puhemies! Todennäköisesti kaikista tärkein
muutostarve tässä on se, että näitä päätöksiä ei
ole perusteltu, ja kun se perustelu ei ole ollut lakisääteinen,
myöskään niille perusteluille ei ole
ollut lakisääteisiä vähimmäiskriteerejä. Vakuutuksenantajan
tiedonantovelvollisuutta tehostettaisiin erityisesti tarjottaessa
sijoitussidonnaisia vakuuksia — olette varmasti lehdistäkin viime
aikoina nähneet sitten jälkikäteisiä oikeusriitoja
tämän puolen toiminnassa. Lisäksi tarkastettaisiin
säännöksiä muun muassa niin
sanotuista ryhmäetuvakuutuksista, henkivakuutuksen ehtojen
muuttamisesta, edunsaajamääräyksestä, henkivakuutukseen
perustuvan oikeuden ulosmittauksesta sekä korvausvaatimuksen
vanhentumisesta ja kanneajasta.
Vakuutussopimuksen osapuolten asema ei muutu merkittävästi,
sillä esitys sisältää pääasiassa
selvennyksiä ja täsmennyksiä voimassa
olevaan lainsäädäntöön.
Edellä mainitsemani muutokset merkitsevät kuitenkin
parannuksia vakuutuksenottajien ja vakuutuksen asemaan, ja tosiaan,
kuten mainitsin, näitä havaintoja ja tarpeita oli
siinä määrin paljon, että katsoimme
aiheelliseksi tuoda tämän uudistuksen eduskuntaan.
Keskustelu päättyi.