6) Hallituksen esitys laeiksi kuluttajansuojalain 7 luvun, rikoslain
36 luvun 6 §:n ja korkolain 4 §:n
muuttamisesta
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Esityksen pääasiallisena
tavoitteena on niin sanottuihin pikaluottoihin liittyvien ongelmien
vähentäminen. Pikaluottojen tarjonta on kasvanut
voimakkaasti parina viime vuotena, ja ne ovat aiheuttaneet maksuvaikeuksia
erityisesti nuorille kuluttajille.
Esityksen mukaan luoton todellinen vuosikorko olisi ilmoitettava
myös pieniä ja lyhytaikaisia luottoja markkinoitaessa.
Näin parannettaisiin kuluttajan mahdollisuuksia saada asianmukaista tietoa
pienten ja lyhytaikaisten luottojen hinnasta sekä verrata
näiden luottojen hintaa muiden luottojen hintaan.
Pikaluottojen ottamisessa on esiintynyt väärinkäytöksiä.
Niitä on otettu toisen henkilön nimissä käyttämällä tämän
matkapuhelinta ja henkilötietoja. Hallitus ehdottaa väärinkäytösten
vähentämiseksi, että lakiin lisätään
säännös, jonka mukaan luotonantajan on
todennettava lainanhakijan henkilöllisyys huolellisesti
ennen luottosopimuksen tekemistä. Laki sisältäisi
myös tarkempia säännöksiä siitä,
millaisia menetelmiä todentamisessa on käytettävä silloin,
kun se suoritetaan sähköisesti, ilman että osapuolet
tapaavat henkilökohtaisesti.
Harkitsemattoman luotonoton vähentämiseksi
lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös,
jolla kielletään kulutusluottosopimuksen nojalla myönnettävien
varojen välitön maksaminen kuluttajalle silloin,
kun luottoa haetaan ja se myönnetään
myöhään illalla tai yöllä.
Kysymys on erityisesti siitä seikasta, että toivotaan,
että päihtyneenä yön pikkutunneilla
harkitsematta ei velkaannuta ja varsinkaan ylivelkaannuta.
Rikoslain koronkiskontaa koskeva säännös ajanmukaistetaan.
Luotonantajan perimää korkoa ja muuta taloudellista
etua ei jatkossa enää arvioitaisi suhteessa julkisen
valvonnan alaisten rahalaitosten vastaavassa luotonannossa ottamaan
korkoon ja muuhun taloudelliseen etuun. Näin säännös
soveltuisi nykysääntöä paremmin tilanteisiin,
joissa on arvioitavana luottotuote, jonka kaltaisia julkisen valvonnan
alaiset rahoituslaitokset eivät tarjoa.
Lisäksi viimeisenä mutta ei todellakaan vähäisimpänä uudistuksena
haluan mainita korkolain uudistamisen. Tämä asia
itse asiassa viime vaalikaudella tuli velkaneuvojien piiristä todella
voimakkaasti esiin, sillä on niin, että toisin
kuin muut uudistukset tämä uudistus ei suoranaisesti liity
pikaluottoihin vaan enemmänkin perinteisten kulutusluottojen
tarjonnasta kuluttajalle aiheutuneisiin ongelmiin, mutta koska tämä liittyy niin
voimakkaasti ylivelkaantumisongelmaan ja sen torjuntaan, se on tämän
lakipaketin yhteydessä ja samassa työryhmässä valmisteltu.
Näistä luotoista perittävä korko
saattaa olla melko korkea, ja nykylain mukaan luotonantaja saa jatkaa
tämän koron perimistä myös viivästysaikana.
Esityksen mukaan velkojan oikeutta periä lakisääteistä viivästyskorkoa
korkeampaa korkoa rajoitettaisiin jatkossa ajallisesti. Sitä saisi
periä vain noin puolen vuoden ajan siitä, kun kulutusluotto
on kokonaisuudessaan erääntynyt. Tämän
jälkeen velkojalla olisi oikeus lakisääteiseen
viivästyskorkoon. Tämä uudistus parantaisi maksuvaikeuksissa
olevien kuluttajien mahdollisuuksia selviytyä veloistaan
ja helpottaisi siten heidän asemaansa.
Arvoisa puhemies! Tätä koko pakettia, niin tätä pikaluotto-osuutta
kuin sitten myös tätä viimeistä korkoasiaa,
myös viime vaalikaudella eduskunta usealla ponnella edellytti,
ja tämän vaalikauden alussa käynnistettiin
valmistelu näistä molemmista asioista. Työryhmä toimi poikkeuksellisen
ripeästi, vuodessa, ja — vaikka alan toimijoita
oli useita — sangen hyvässä hengessä,
joskin loppusuoralla joitakin erimielisyyksiä valmistelussa
oli. Mutta tämä hallituksen esitys on saatu nyt
siinä muodossa, missä työryhmän
enemmistökin sitä esitti.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pikaluottojen laillisuudesta ja toisaalta luottoja
antavien tahojen taustoista on käyty keskustelua viime
aikoina paljon ja syystä. Pikaluotoilla tarkoitetaan tyypillisesti
summaltaan pieniä alle kolmen kuukauden pituisia kulutusluottoja,
joita tarjotaan matkapuhelimen välityksellä tai
internetissä ja joiden saamiseksi ei edellytetä vakuuksia.
Pikaluottomarkkinat ovat kasvaneet voimakkaasti parin viime
vuoden kuluessa. Syksyllä 2005 pikaluottoyrityksiä oli
yritys- ja yhteisötietojärjestelmän perusteella
noin 20, kun niitä tällä hetkellä toiminee
noin 50. Vuonna 2007 perustettu Suomen Pienlainayhdistys ry on laatinut
jäsenyrityksilleen niitä sitovat pienlainatoiminnan eettiset
säännöt tavoitteenaan kehittää hyvää luotonantotapaa,
mutta merkillepantavaa on, että tähän
Pienlainayhdistykseen kuuluu ja samalla näitä eettisiä sääntöjä on
sitoutunut noudattamaan kuitenkin ainoastaan kuusi pikaluottoyritystä.
Vuoden 2008 lopussa Suomessa oli 292 000 yksityishenkilöä,
joilla oli maksuhäiriömerkintä. Merkintöjen
määrä vaihtelee eri ikäryhmien
välillä, mutta erityisesti nuorille kirjattujen
maksuhäiriömerkintöjen määrä on
lähtenyt alkuvuodesta 2009 kovaan nousuun. Kaikkien vuoden 1970
jälkeen syntyneiden ikäryhmien maksuhäiriömerkinnät
ovat lisääntyneet 13—66 prosenttia verrattuna
alkuvuoteen 2008. Pikaluotot, joiden tarjonta on viime vuosina voimakkaasti
kasvanut, ovat osoittautuneet yhdeksi ylivelkaantumisen aiheuttajaksi.
Muun muassa teknologian kehittyminen sekä lisääntyneet
valinnan mahdollisuudet edellyttävät kuluttajilta
entistä parempia talouden hallinnan tietoja ja taitoja.
Pikaluotoille on ominaista, että niiden hakeminen ja myöntäminen
tapahtuu nopeasti. Tämän nopean saatavuutensa
vuoksi pikaluotot ovat omiaan altistamaan erityisesti nuorem ...
(Ed. Heinäluoman välihuuto) — Kumpikohan
meistä puhuu kovemmin, ed. Heinäluoma vai minä?
(Puhemies koputtaa) — Tämän nopean saatavuutensa
vuoksi pikaluotot ovat omiaan altistamaan erityisesti nuorempia kuluttajia
harkitsemattomaan luotonottoon. Pikaluotot ovat aiheuttaneet maksuvaikeuksia
erityisesti nuorille kuluttajille. Pikaluottoja koskevista tuomioista
yli 40 prosenttia on annettu 20—24-vuotiaille, joista enemmistö on
nuoria miehiä.
Arvoisa puhemies! Kuluttaja-asiamies on antanut useita pikaluottoja
koskevia linjauksia. Linjauksissaan kuluttaja-asiamies on muistuttanut
muun muassa markkinoinnissa annettavista ennakkotiedoista, peruuttamisoikeudesta
ja sitä koskevien säännösten
pakottavuudesta sekä velallisen edun huomioimisesta. Kuluttaja-asiamies
on linjauksissaan korostanut, että luottojen markkinoinnin
tulee olla asiallista. Markkinoinnissa ei tulisi näin ollen
käyttää iskulauseita, jotka yllyttävät
harkitsemattomaan luotonottoon. Luottoja ei tulisi myöskään
markkinoida helppoina ja nopeasti saatavina talouden tasapainottajina.
Lisäksi kuluttaja-asiamies on edellyttänyt luotonantajan
huolehtivan siitä, että kuluttajalle jää lainanhakuprosessissa
riittävästi aikaa tutustua luottoehtoihin ja luoton
hintaan sekä luottoehtojen tallentamiseen tai tulostamiseen.
Arvoisa puhemies! Mielestäni pikaluotot eivät
tällä hetkellä täytä mitään
edellä mainituista kuluttaja-asiamiehen linjaamista asioista.
Pikaluottojen mainonta näyttää menevän
jatkuvasti yhä vain röyhkeämpään
suuntaan, ja erilaisilla markkinointikikoilla yritetään
kalastella erityisesti nuorisoa ja nuoria aikuisia. Pikalainojen
tyrkyttäminen ja ylipäänsä pikalainat
ovat mielestäni sen kaltainen ilmiö, että se
tulisi saada kitkettyä nyt kokonaan pois, sillä pikaluotto
ei ratkaise pitkällä tähtäimellä kenenkään
rahaongelmia, päinvastoin. Laina-aika on pikaluotoissa
yleensä niin lyhyt, että harvalla raha-asiat paranevat
kovin merkittävästi muutamassa viikossa tai kuukaudessa.
Usein erityisesti sinänsä pieniä rahasummia
pikavipannut henkilö joutuu helposti pikavippi- ja velkakierteeseen,
kun hän joutuu hankkimaan uuden vipin maksaakseen pois
vanhoja velkojaan ja niiden huimia korkoja, sillä laina-ajan
ollessa lyhyt nousee lainan vuosikorko vastaavasti huimiin prosenttilukuihin.
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä Suomessa
ei ole elinkeino-oikeudellisia säännöksiä kulutusluottojen
tarjoamisesta. Pikaluottojen tai muiden kulutusluottojen tarjoaminen
ei edellytä toiminnan harjoittajalta ennakolta saatua toimilupaa
tai rekisteröintiä. Nyt lähetekeskustelussa
olevassa hallituksen esityksessä lainsäädäntöä aiotaan muuttaa
pikaluottojen tarjonnassa esiintyneiden ongelmien vähentämiseksi.
Hallitus esittää muun muassa, että pikaluottoja
ja muita pieniä ja lyhytaikaisia luottoja markkinoitaessa
olisi ilmoitettava luoton todellinen vuosikorko. Lainanhakijan henkilöllisyys
olisi todennettava, eikä lainarahoja saisi käyttöönsä yöllä kello
23:n ja aamuseitsemän välisenä aikana.
Kaikkien kulutusluottojen viivästyskoroille säädettäisiin
myös tietyn määräajan jälkeen
yläraja.
Arvoisa puhemies! Nyt tarvittaisiin kuitenkin kerralla sellainen
laki, joka kieltäisi ammattimaisen rahanlainauksen kaikilta
muilta kuin julkisen tarkastuksen alaisilta rahalaitoksilta, joille
on myönnetty lainaukseen toimilupa, sillä tosiasia on,
että esimerkiksi hallituksen esityksessä ehdotettu
rajoitus kulutusluoton rahojen käyttöön
saamisesta kello 23:n ja aamuseitsemän välillä voidaan
kiertää niin monin tavoin ja ennen kaikkea helposti.
Ravintolaan lähtevä voi varautua mahdolliseen
rahaongelmaan esimerkiksi ottamalla pikavipin jo ennen kello 23:a.
Mielestäni pikavipit ovat liian helppo keino saada
raha-asiansa sekaisin ja merkinnän luottotietoihinsa ja
usein vielä humalapäissään.
Pikavippailusta tulisikin tehdä nyt vain yksinkertaisesti
kerralla loppu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Heikkinen piti erinomaisen hyvän
puheenvuoron, ja ministeri Brax piti myöskin hyvän esittelypuheenvuoron.
Ja kun tässä olemme ryhtyneet kiittelemään,
niin jatkan kiittelyitä ed. Heinäluoman tapaan
ja totean, että loistavaa, että tämä hallituksen
esitys on nyt tässä. Se voisi tietysti olla sellainenkin,
kuten ed. Heikkinen kuvasi tätä ilmiötä,
että tämä pikavippihomma pyyhkäistäisiin
nyt olemassa olevista käytännöistä välittömästi
pois, mutta se ei taida onnistua kyllä millään.
Mutta sen sijaan tässä on yksi hyvin merkittävä näkökohta,
se liittyy aikaan. Tämä laki olisi pitänyt
ehdottomasti saada viimeistään viime vaalikaudella.
Nyt se on täällä niin nopeasti kuin se
nyt on ollut mahdollista; kun sen valmistelu käynnistettiin
tämän vaalikauden alusta, niin on hyvä,
että se on nyt täällä. Minusta
tässä asiassa nyt, luottaen siihen, että oikeusministeriö on
tehnyt parasta mahdollista työtä, pitäisi
voida menetellä sillä tavalla, että on
pakolliset kuulemiset ja sen jälkeen tämä asia
palaa välittömästi isoon saliin, niin
että se pystytään vahvistamaan ja — tässä sanotaan,
että se tulee noin kolmen kuukauden sisällä vahvistamisesta
voimaan — sitä voitaisiin käytäntöön
soveltaa. Tämä homma voitaisiin hoitaa nyt niin,
koska nyt, kun talous heikkenee, on tämä nuorisoporukka,
jolla ei ole mitään kesäduunia. Niitä on
kymmeniä- ja kymmeniätuhansia, joilla ei ole mitään
tuloja, ei kesäduunia, ei harjoittelupaikkaa, ei mitään,
ja edes heidän taloutensa pelastamiseksi voitaisiin tässä toimia. Toivon
meiltä kaikilta pikaista toimeliaisuutta.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Heikkinen ja ed. Pulliainen
toivoivat ehkä vielä pidemmällekin meneviä seikkoja,
niin kerrottakoon, että niitäkin on vielä tulossa.
Tämän työryhmän jälkeen
viimein pääsimme myös ministeriöiden
välisissä neuvotteluissa siihen, että oikeusministeriössä istuva
työryhmä, joka miettii EU:n kulutusluottodirektiiviä,
toimeksiannossaan pystyy miettimään nyt myös
tätä rekisteröintikysymystä,
jonka ed. Heikkinen otti esiin, eli tämä valvonta
tulee sen jälkeen myös tehostumaan.
Talousvaliokunta on matkan varrella ollut tässä aktiivinen
ja kuullut tätä valmistelua. Sekin osaltaan tukisi
sitä, että toivoa sopii todella, että valiokunta
kokisi voivansa käsitellä tämän
hyvin ripeässä vauhdissa, kun oikeusministeriö on
jo valiokuntaa moneen kertaan työvaiheiden aikana informoinut.
Hannakaisa Heikkinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käytän tilaisuutta hyväkseni
ja kysyn ministeri Braxilta: Onko nyt nopealla aikavälillä mitään
tehtävissä tälle erittäin törkeälle
pikavippien mainonnalle?
Itse oikeastaan heräsin koko tähän
ongelmaan, kun eräänä aamuna ani varhain
yritin kirjautua nuorten ja vähän meidän
varttuneempienkin nuorten suosimalle Facebook-sivustolle. Se normaali
ja oikea pääte olisi ollut ".com", mutta kun minä pistin
"facebook.fi", niin eteeni lävähti oikea pikavippivertailusivu,
jolla voi vertailla, minkä vipin itselleen valitsisi. Minun
mielestäni tämä on niin törkeää,
että tavallaan tämmöisillä rinnakkaissivustoillakin
pystytään houkuttelemaan ihmisiä tähän
pikavippien vaaralliseen maailmaan.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Kuluttaja-asiamiehen toimiston puoleen
on syytä kääntyä. Itse olen
havainnut, että tämä mainonta on todellakin lisääntynyt
merkittävästi. Tosiaan nyt näemme sitten,
kun niihin tulee pakollisena, lakisääteisenä,
sen rahan oikea korko, mikä vaikutus sillä on tähän
kykyyn arvioida, onko järkevää ottaa
pikaluottoa ylipäätään.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Pidän hyvänä sitä,
että hallituksen esitys koskien pikavippejä on
vihdoinkin eduskunnan käsittelyssä. On sitten
eri asia, onko tämä lakiesitys puitteiltaan riittävä pikaluottoja
myöntävien yritysten toiminnan sääntelemiseksi.
Pikaluottomarkkinat ovat viimeisten vuosien aikana kasvaneet
voimakkaasti. Vuoden 2005 syksyllä Suomessa oli 20 pikaluottoyritystä;
viime vuonna näitä luottoyrityksiä oli
jo yli 50. Suomen Pienlainayhdistyksen tilastojen mukaan toimialalla
myönnettiin vuonna 2007 yhteensä 650 000
pikaluottoa. Tilastokeskuksen tilastojen perusteella vuoden 2008
ensimmäisellä neljänneksellä uusia
pikaluottoja myönnettiin noin 43 miljoonalla eurolla, yhteensä lähes
270 000 kappaletta, mikä viittaa pikaluottojen
ja asiakasmäärien rajusti lisääntyvään
määrään. Pikaluottojen kysyntä mitä ilmeisimmin
nousee edelleen työttömyyden ja lomautusten lisääntyessä.
Samalla myös maksukyvyn menettäneiden asiakkaiden määrä lisääntyy,
vallankin nuorten kohdalla, joista monetkaan eivät tiedosta
sen pitkäaikaista vaikutusta tulevaisuuden hankintoihin.
Arvoisa puhemies! Myönnetyn pikaluoton suuruus on keskimäärin
160 euroa ja sen takaisinmaksuaika 27 päivää.
Vuoden 2008 neljänneksen aikana asiakkaat maksoivat omistamistaan
pikaluotoista erilaisia kuluja yli 10 miljoonaa euroa — kulut
olivat siis 24 prosenttia lainan pääomasta. Mikäli
asiakas ei ole maksanut pikaluoton maksua muistutuksen jälkeen,
velka siirtyy 14 vuorokauden kuluttua perintätoimiston perittäväksi.
Perintätoimisto lähettää asiakkaalle 1—3
perintäkirjettä. Perintätoimisto veloittaa yhdestä perintäkirjeestä 21
euroa, jos saatavan määrä on enintään
250 euroa, sekä 45 euroa, jos pääoma
on yli 250 euroa. Monetkaan pikavippiä ottaneet henkilöt
eivät ymmärrä, minkälaiseen kierteeseen
he joutuvat tilanteissa, joissa he eivät pysty maksamaan
vippiä takaisin.
Arvoisa puhemies! Pikavippien takaisinmaksu on tuottanut monille
ongelmia jo talouskasvun aikana. Käräjäoikeuksien
pikaluottoihin liittyvissä tapauksissa saatavien rahamäärä on
keskimäärin 120 euroa. Luottorekisterin mukaan
tili- ja kertaluottoja koskevat tuomiot ovat voimakkaasti lisääntyneet
viimeisten vuosien aikana. Kasvu on ollut voimakkainta korkeintaan
300 euron saatavissa, joihin lasketaan matkapuhelimilla otetut pikaluotot.
Vuonna 2007 näistä luotoista annettiin noin 23 000
tuomiota. Tuomiot kohdistuivat arviolta 9 000 henkilöön.
Voidaan perustellusti todeta, että käräjäoikeuksia
on työllistetty kohtuuttoman paljon mitättömien
velkojen takia. Onkin tärkeätä, että pikavippejä koskevaan
perintään saadaan menettely, jossa asiakkaan kanssa
tehdään suunnitelma velan takaisinmaksusta ulosoton
uhalla ilman oikeuskäsittelyä. Käräjäoikeuksilla
on muutakin tehtävää kuin käsitellä pikavippien
takaisinmaksua.
Pikavippeihin liittyvien tuomioiden suuri määrä osoittaa
niitä myöntävien yritysten huonoa harkintakykyä luotonannossa.
Asiakkaan maksukykyä ei takaa se, ettei hänen
luottotiedoissaan ole merkintää. Vanhastaan muistan
sen, että esimerkiksi juuri 18 vuotta täyttäneellä henkilöllä ei
tietenkään ole luottotietomerkintää. Hän
voi lähes vuoden ajan keritä tehtailla paljon, paljon
tämmöisiä niin sanottuja konnuuksia,
ja kestää kauan ennen kuin ne merkinnät
niihin tulevat. Siinä on ehtinyt paljon tehdä monen-,
monenlaista pikku jekkua ja isompaakin jekkua jo sitten. Se viive
on aikamoinen siinä.
Pikaluottoyritysten toiminnasta pitääkin tehdä luvanvaraista.
Luvanvaraisuus on pikavippeihin liittyvien ongelmien ennaltaehkäisyä.
Lupa voitaisiin antaa vain yrityksille, jotka täyttävät lainatoiminnan
taloudelliset, oikeudelliset ja eettiset ehdot.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Pikaluottojen yleistyminen
muutaman viime vuoden aikana on tuonut mukanaan monia ongelmia,
niin kuin tässä salissa on jo todettu. Nuorille
pikavipit ovat olleet portti maksuhäiriöiden ja
velkakierteiden tielle. Vähävaraisille pikaluotot
ovat olleet puolestaan lyhytaikaisia helpotuksia omaan talouteen,
jotka ovat kuitenkin syventäneet ahdinkoa hieman pidemmällä aikavälillä katsottuna.
Osa pikavippejä myöntävistä yrityksistä on käyttänyt
hyväksi markkinoinnissaan lainsäädännön
aukkoja mahdollisimman tehokkaasti. Lainojen todellisia kuluja ei
ole ilmoitettu selkeästi, eikä lainaaja ole tiedostanut,
miten kallista rahaa hän on itse ostamassa.
Kaiken kaikkiaan pikavippien kohdalla on ollut leimallista huomata,
kuinka pienistä summista kasvaa nopeasti suuria ongelmia
monen ihmisen kohdalla. Nopean lainan saaminen vaikkapa keskellä yötä on
helposti mahdollistanut esimerkiksi jälkikäteen
yllättävän kalliiksi muodostuneen juhlimisen.
Pikavippien ketjuttaminen puolestaan niin, että edelliset
vipit maksetaan pois uudella lainalla, on johtanut oikeastaan aivan
turhanpäiväisiin velkakierteisiin.
Pikaluottojen ongelmat ovat olleet meidän kaikkien
tiedossa. Siksi ihmettelenkin, miksi lainsäädäntöön
tuodaan korjauksia vasta nyt. Kansanedustajat ovat vaatineet toimenpiteitä aktiivisesti
jo aikaisemmin, oikeastaan tämän vaalikauden alusta
alkaen. Asiaa käsitellyt työryhmäkin
antoi lausuntonsa jo viime vuoden marraskuussa. Toivoisinkin, että parannukset
lainsäädäntöön pikavippien
osalta saadaan nyt vihdoin mahdollisimman nopeasti aikaiseksi. Samalla olisi
myös tärkeätä pohtia, miten
voidaan auttaa pelisääntöjen selkeytymistä odoteltaessa
ahdinkoon joutuneita pikaluottojen käyttäjiä tällä hetkellä.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! On kyllä jokseenkin röyhkeätä juuri
SDP:n osalta ruveta haukkumaan aikatauluja. Edellinen eduskunta sekä lakivaliokunnan
että talousvaliokunnan ponsilla yksimielisesti vaikka kuinka
monta kertaa vaati tämän lainsäädännön
säätämistä, ja kyselytunneilla
luvattiin, että kyllä, tehdään.
Kun minusta tuli ministeri, niin selvisi, että mitään valmistelua
ei ollut aloitettu. On poikkeuksellisen nopeata, kun työryhmän
työn valmistuttua marraskuussa on käyty koko lausuntokierros alalla,
jolla on hyvin monia toimijoita, jolla varsinaisen työryhmän
työskentelyssä oli myös ristiriitoja,
ja saadaan jo nyt hallituksen esitys ja vielä kaikilta
niiltä osin, vaikka työryhmässä oli myös
vastustusta. Tässä asiassa oikeasti pidän äärimmäisen
kohtuuttomana, jos sen puolueen taholta tulee aikataulumoitteita,
joka on ollut tästä asiasta vastuussa 12 vuotta
ennen nykyistä hallitusta, kun edellinen eduskunta vaati
niin moneen kertaan yksimielisesti tässä tekoja
jo aikaisemmin.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! On tyydytyksellä todettava, että hallitus
on vihdoinkin tuonut eduskuntaan pikavippejä koskevan lainsäädännön.
Pikavippimarkkinat ovat kasvaneet, ne ovat suorastaan ylikuumentuneet,
ja pikavippien markkinointi on ollut hyvin aggressiivista. Heti
kun on maksanut edellisen pikaluoton, tarjotaan jo heti uutta pikalainaa
tekstiviestillä, ja tämä ei ole kyllä mielestäni
millään tavalla puolusteltavaa. Tämä johtaa
siihen, että pikavippikierteeseen joutunut ihminen on todella entistä pahemmassa
kierteessä eikä hän selviä siitä ilman,
että hänen luottotietoihinsa tulee merkintöjä.
Erityisen hankalaa tämä on tietenkin nuorten kohdalla.
Siinä mielessä on hyvä, että nyt
vihdoinkin on tämä lainsäädäntö täällä eduskunnassa,
ja uskon, että tämä varmasti käsitellään
täällä nopeasti, mutta olisin nähnyt,
että monissa kohdissa olisi tehty vielä kireämpi
hallituksen esitys elikkä rajoitettaisiin näitten
pikavippiyritysten toimintaa ja niitä säädeltäisiin
paljon tarkemmin kuin mitä nyt esitetään.
Herra puhemies! Tämä asia vaatii todella hyvän
ja perusteellisen käsittelyn ja nopean käsittelyn,
mutta siitä huolimatta haluan esittää,
että tämä asia jätetään
pöydälle ensi viikon tiistain täysistuntoon.
Ensimmäinen varapuhemies:
Kun ed. Mikko Kuoppa on ehdottanut asian pöydällepanoa,
pannaan asia työjärjestyksen mukaan pöydälle. Onko
muita ehdotuksia pöydällepanon ajankohdasta?
Keskustelu pöydällepanosta päättyi.