Täysistunnon pöytäkirja 52/2009 vp

PTK 52/2009 vp

52. TORSTAINA 14. TOUKOKUUTA 2009 kello 16.02

Tarkistettu versio 2.0

6) Hallituksen esitys laeiksi kuluttajansuojalain 7 luvun, rikoslain 36 luvun 6 §:n ja korkolain 4 §:n muuttamisesta

 

Oikeusministeri Tuija Brax

Arvoisa herra puhemies! Esityksen pääasiallisena tavoitteena on niin sanottuihin pikaluottoihin liittyvien ongelmien vähentäminen. Pikaluottojen tarjonta on kasvanut voimakkaasti parina viime vuotena, ja ne ovat aiheuttaneet maksuvaikeuksia erityisesti nuorille kuluttajille.

Esityksen mukaan luoton todellinen vuosikorko olisi ilmoitettava myös pieniä ja lyhytaikaisia luottoja markkinoitaessa. Näin parannettaisiin kuluttajan mahdollisuuksia saada asianmukaista tietoa pienten ja lyhytaikaisten luottojen hinnasta sekä verrata näiden luottojen hintaa muiden luottojen hintaan.

Pikaluottojen ottamisessa on esiintynyt väärinkäytöksiä. Niitä on otettu toisen henkilön nimissä käyttämällä tämän matkapuhelinta ja henkilötietoja. Hallitus ehdottaa väärinkäytösten vähentämiseksi, että lakiin lisätään säännös, jonka mukaan luotonantajan on todennettava lainanhakijan henkilöllisyys huolellisesti ennen luottosopimuksen tekemistä. Laki sisältäisi myös tarkempia säännöksiä siitä, millaisia menetelmiä todentamisessa on käytettävä silloin, kun se suoritetaan sähköisesti, ilman että osapuolet tapaavat henkilökohtaisesti.

Harkitsemattoman luotonoton vähentämiseksi lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös, jolla kielletään kulutusluottosopimuksen nojalla myönnettävien varojen välitön maksaminen kuluttajalle silloin, kun luottoa haetaan ja se myönnetään myöhään illalla tai yöllä. Kysymys on erityisesti siitä seikasta, että toivotaan, että päihtyneenä yön pikkutunneilla harkitsematta ei velkaannuta ja varsinkaan ylivelkaannuta.

Rikoslain koronkiskontaa koskeva säännös ajanmukaistetaan. Luotonantajan perimää korkoa ja muuta taloudellista etua ei jatkossa enää arvioitaisi suhteessa julkisen valvonnan alaisten rahalaitosten vastaavassa luotonannossa ottamaan korkoon ja muuhun taloudelliseen etuun. Näin säännös soveltuisi nykysääntöä paremmin tilanteisiin, joissa on arvioitavana luottotuote, jonka kaltaisia julkisen valvonnan alaiset rahoituslaitokset eivät tarjoa.

Lisäksi viimeisenä mutta ei todellakaan vähäisimpänä uudistuksena haluan mainita korkolain uudistamisen. Tämä asia itse asiassa viime vaalikaudella tuli velkaneuvojien piiristä todella voimakkaasti esiin, sillä on niin, että toisin kuin muut uudistukset tämä uudistus ei suoranaisesti liity pikaluottoihin vaan enemmänkin perinteisten kulutusluottojen tarjonnasta kuluttajalle aiheutuneisiin ongelmiin, mutta koska tämä liittyy niin voimakkaasti ylivelkaantumisongelmaan ja sen torjuntaan, se on tämän lakipaketin yhteydessä ja samassa työryhmässä valmisteltu.

Näistä luotoista perittävä korko saattaa olla melko korkea, ja nykylain mukaan luotonantaja saa jatkaa tämän koron perimistä myös viivästysaikana. Esityksen mukaan velkojan oikeutta periä lakisääteistä viivästyskorkoa korkeampaa korkoa rajoitettaisiin jatkossa ajallisesti. Sitä saisi periä vain noin puolen vuoden ajan siitä, kun kulutusluotto on kokonaisuudessaan erääntynyt. Tämän jälkeen velkojalla olisi oikeus lakisääteiseen viivästyskorkoon. Tämä uudistus parantaisi maksuvaikeuksissa olevien kuluttajien mahdollisuuksia selviytyä veloistaan ja helpottaisi siten heidän asemaansa.

Arvoisa puhemies! Tätä koko pakettia, niin tätä pikaluotto-osuutta kuin sitten myös tätä viimeistä korkoasiaa, myös viime vaalikaudella eduskunta usealla ponnella edellytti, ja tämän vaalikauden alussa käynnistettiin valmistelu näistä molemmista asioista. Työryhmä toimi poikkeuksellisen ripeästi, vuodessa, ja — vaikka alan toimijoita oli useita — sangen hyvässä hengessä, joskin loppusuoralla joitakin erimielisyyksiä valmistelussa oli. Mutta tämä hallituksen esitys on saatu nyt siinä muodossa, missä työryhmän enemmistökin sitä esitti.

Hannakaisa Heikkinen /kesk:

Arvoisa puhemies! Pikaluottojen laillisuudesta ja toisaalta luottoja antavien tahojen taustoista on käyty keskustelua viime aikoina paljon ja syystä. Pikaluotoilla tarkoitetaan tyypillisesti summaltaan pieniä alle kolmen kuukauden pituisia kulutusluottoja, joita tarjotaan matkapuhelimen välityksellä tai internetissä ja joiden saamiseksi ei edellytetä vakuuksia.

Pikaluottomarkkinat ovat kasvaneet voimakkaasti parin viime vuoden kuluessa. Syksyllä 2005 pikaluottoyrityksiä oli yritys- ja yhteisötietojärjestelmän perusteella noin 20, kun niitä tällä hetkellä toiminee noin 50. Vuonna 2007 perustettu Suomen Pienlainayhdistys ry on laatinut jäsenyrityksilleen niitä sitovat pienlainatoiminnan eettiset säännöt tavoitteenaan kehittää hyvää luotonantotapaa, mutta merkillepantavaa on, että tähän Pienlainayhdistykseen kuuluu ja samalla näitä eettisiä sääntöjä on sitoutunut noudattamaan kuitenkin ainoastaan kuusi pikaluottoyritystä.

Vuoden 2008 lopussa Suomessa oli 292 000 yksityishenkilöä, joilla oli maksuhäiriömerkintä. Merkintöjen määrä vaihtelee eri ikäryhmien välillä, mutta erityisesti nuorille kirjattujen maksuhäiriömerkintöjen määrä on lähtenyt alkuvuodesta 2009 kovaan nousuun. Kaikkien vuoden 1970 jälkeen syntyneiden ikäryhmien maksuhäiriömerkinnät ovat lisääntyneet 13—66 prosenttia verrattuna alkuvuoteen 2008. Pikaluotot, joiden tarjonta on viime vuosina voimakkaasti kasvanut, ovat osoittautuneet yhdeksi ylivelkaantumisen aiheuttajaksi.

Muun muassa teknologian kehittyminen sekä lisääntyneet valinnan mahdollisuudet edellyttävät kuluttajilta entistä parempia talouden hallinnan tietoja ja taitoja. Pikaluotoille on ominaista, että niiden hakeminen ja myöntäminen tapahtuu nopeasti. Tämän nopean saatavuutensa vuoksi pikaluotot ovat omiaan altistamaan erityisesti nuorem ... (Ed. Heinäluoman välihuuto) — Kumpikohan meistä puhuu kovemmin, ed. Heinäluoma vai minä? (Puhemies koputtaa) — Tämän nopean saatavuutensa vuoksi pikaluotot ovat omiaan altistamaan erityisesti nuorempia kuluttajia harkitsemattomaan luotonottoon. Pikaluotot ovat aiheuttaneet maksuvaikeuksia erityisesti nuorille kuluttajille. Pikaluottoja koskevista tuomioista yli 40 prosenttia on annettu 20—24-vuotiaille, joista enemmistö on nuoria miehiä.

Arvoisa puhemies! Kuluttaja-asiamies on antanut useita pikaluottoja koskevia linjauksia. Linjauksissaan kuluttaja-asiamies on muistuttanut muun muassa markkinoinnissa annettavista ennakkotiedoista, peruuttamisoikeudesta ja sitä koskevien säännösten pakottavuudesta sekä velallisen edun huomioimisesta. Kuluttaja-asiamies on linjauksissaan korostanut, että luottojen markkinoinnin tulee olla asiallista. Markkinoinnissa ei tulisi näin ollen käyttää iskulauseita, jotka yllyttävät harkitsemattomaan luotonottoon. Luottoja ei tulisi myöskään markkinoida helppoina ja nopeasti saatavina talouden tasapainottajina. Lisäksi kuluttaja-asiamies on edellyttänyt luotonantajan huolehtivan siitä, että kuluttajalle jää lainanhakuprosessissa riittävästi aikaa tutustua luottoehtoihin ja luoton hintaan sekä luottoehtojen tallentamiseen tai tulostamiseen.

Arvoisa puhemies! Mielestäni pikaluotot eivät tällä hetkellä täytä mitään edellä mainituista kuluttaja-asiamiehen linjaamista asioista. Pikaluottojen mainonta näyttää menevän jatkuvasti yhä vain röyhkeämpään suuntaan, ja erilaisilla markkinointikikoilla yritetään kalastella erityisesti nuorisoa ja nuoria aikuisia. Pikalainojen tyrkyttäminen ja ylipäänsä pikalainat ovat mielestäni sen kaltainen ilmiö, että se tulisi saada kitkettyä nyt kokonaan pois, sillä pikaluotto ei ratkaise pitkällä tähtäimellä kenenkään rahaongelmia, päinvastoin. Laina-aika on pikaluotoissa yleensä niin lyhyt, että harvalla raha-asiat paranevat kovin merkittävästi muutamassa viikossa tai kuukaudessa. Usein erityisesti sinänsä pieniä rahasummia pikavipannut henkilö joutuu helposti pikavippi- ja velkakierteeseen, kun hän joutuu hankkimaan uuden vipin maksaakseen pois vanhoja velkojaan ja niiden huimia korkoja, sillä laina-ajan ollessa lyhyt nousee lainan vuosikorko vastaavasti huimiin prosenttilukuihin.

Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä Suomessa ei ole elinkeino-oikeudellisia säännöksiä kulutusluottojen tarjoamisesta. Pikaluottojen tai muiden kulutusluottojen tarjoaminen ei edellytä toiminnan harjoittajalta ennakolta saatua toimilupaa tai rekisteröintiä. Nyt lähetekeskustelussa olevassa hallituksen esityksessä lainsäädäntöä aiotaan muuttaa pikaluottojen tarjonnassa esiintyneiden ongelmien vähentämiseksi. Hallitus esittää muun muassa, että pikaluottoja ja muita pieniä ja lyhytaikaisia luottoja markkinoitaessa olisi ilmoitettava luoton todellinen vuosikorko. Lainanhakijan henkilöllisyys olisi todennettava, eikä lainarahoja saisi käyttöönsä yöllä kello 23:n ja aamuseitsemän välisenä aikana. Kaikkien kulutusluottojen viivästyskoroille säädettäisiin myös tietyn määräajan jälkeen yläraja.

Arvoisa puhemies! Nyt tarvittaisiin kuitenkin kerralla sellainen laki, joka kieltäisi ammattimaisen rahanlainauksen kaikilta muilta kuin julkisen tarkastuksen alaisilta rahalaitoksilta, joille on myönnetty lainaukseen toimilupa, sillä tosiasia on, että esimerkiksi hallituksen esityksessä ehdotettu rajoitus kulutusluoton rahojen käyttöön saamisesta kello 23:n ja aamuseitsemän välillä voidaan kiertää niin monin tavoin ja ennen kaikkea helposti. Ravintolaan lähtevä voi varautua mahdolliseen rahaongelmaan esimerkiksi ottamalla pikavipin jo ennen kello 23:a.

Mielestäni pikavipit ovat liian helppo keino saada raha-asiansa sekaisin ja merkinnän luottotietoihinsa ja usein vielä humalapäissään. Pikavippailusta tulisikin tehdä nyt vain yksinkertaisesti kerralla loppu.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Ed. Heikkinen piti erinomaisen hyvän puheenvuoron, ja ministeri Brax piti myöskin hyvän esittelypuheenvuoron. Ja kun tässä olemme ryhtyneet kiittelemään, niin jatkan kiittelyitä ed. Heinäluoman tapaan ja totean, että loistavaa, että tämä hallituksen esitys on nyt tässä. Se voisi tietysti olla sellainenkin, kuten ed. Heikkinen kuvasi tätä ilmiötä, että tämä pikavippihomma pyyhkäistäisiin nyt olemassa olevista käytännöistä välittömästi pois, mutta se ei taida onnistua kyllä millään.

Mutta sen sijaan tässä on yksi hyvin merkittävä näkökohta, se liittyy aikaan. Tämä laki olisi pitänyt ehdottomasti saada viimeistään viime vaalikaudella. Nyt se on täällä niin nopeasti kuin se nyt on ollut mahdollista; kun sen valmistelu käynnistettiin tämän vaalikauden alusta, niin on hyvä, että se on nyt täällä. Minusta tässä asiassa nyt, luottaen siihen, että oikeusministeriö on tehnyt parasta mahdollista työtä, pitäisi voida menetellä sillä tavalla, että on pakolliset kuulemiset ja sen jälkeen tämä asia palaa välittömästi isoon saliin, niin että se pystytään vahvistamaan ja — tässä sanotaan, että se tulee noin kolmen kuukauden sisällä vahvistamisesta voimaan — sitä voitaisiin käytäntöön soveltaa. Tämä homma voitaisiin hoitaa nyt niin, koska nyt, kun talous heikkenee, on tämä nuorisoporukka, jolla ei ole mitään kesäduunia. Niitä on kymmeniä- ja kymmeniätuhansia, joilla ei ole mitään tuloja, ei kesäduunia, ei harjoittelupaikkaa, ei mitään, ja edes heidän taloutensa pelastamiseksi voitaisiin tässä toimia. Toivon meiltä kaikilta pikaista toimeliaisuutta.

Oikeusministeri Tuija Brax

Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Heikkinen ja ed. Pulliainen toivoivat ehkä vielä pidemmällekin meneviä seikkoja, niin kerrottakoon, että niitäkin on vielä tulossa. Tämän työryhmän jälkeen viimein pääsimme myös ministeriöiden välisissä neuvotteluissa siihen, että oikeusministeriössä istuva työryhmä, joka miettii EU:n kulutusluottodirektiiviä, toimeksiannossaan pystyy miettimään nyt myös tätä rekisteröintikysymystä, jonka ed. Heikkinen otti esiin, eli tämä valvonta tulee sen jälkeen myös tehostumaan.

Talousvaliokunta on matkan varrella ollut tässä aktiivinen ja kuullut tätä valmistelua. Sekin osaltaan tukisi sitä, että toivoa sopii todella, että valiokunta kokisi voivansa käsitellä tämän hyvin ripeässä vauhdissa, kun oikeusministeriö on jo valiokuntaa moneen kertaan työvaiheiden aikana informoinut.

Hannakaisa Heikkinen /kesk(vastauspuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Käytän tilaisuutta hyväkseni ja kysyn ministeri Braxilta: Onko nyt nopealla aikavälillä mitään tehtävissä tälle erittäin törkeälle pikavippien mainonnalle?

Itse oikeastaan heräsin koko tähän ongelmaan, kun eräänä aamuna ani varhain yritin kirjautua nuorten ja vähän meidän varttuneempienkin nuorten suosimalle Facebook-sivustolle. Se normaali ja oikea pääte olisi ollut ".com", mutta kun minä pistin "facebook.fi", niin eteeni lävähti oikea pikavippivertailusivu, jolla voi vertailla, minkä vipin itselleen valitsisi. Minun mielestäni tämä on niin törkeää, että tavallaan tämmöisillä rinnakkaissivustoillakin pystytään houkuttelemaan ihmisiä tähän pikavippien vaaralliseen maailmaan.

Oikeusministeri Tuija Brax

Arvoisa herra puhemies! Kuluttaja-asiamiehen toimiston puoleen on syytä kääntyä. Itse olen havainnut, että tämä mainonta on todellakin lisääntynyt merkittävästi. Tosiaan nyt näemme sitten, kun niihin tulee pakollisena, lakisääteisenä, sen rahan oikea korko, mikä vaikutus sillä on tähän kykyyn arvioida, onko järkevää ottaa pikaluottoa ylipäätään.

Jouko Laxell /kok:

Arvoisa puhemies! Pidän hyvänä sitä, että hallituksen esitys koskien pikavippejä on vihdoinkin eduskunnan käsittelyssä. On sitten eri asia, onko tämä lakiesitys puitteiltaan riittävä pikaluottoja myöntävien yritysten toiminnan sääntelemiseksi.

Pikaluottomarkkinat ovat viimeisten vuosien aikana kasvaneet voimakkaasti. Vuoden 2005 syksyllä Suomessa oli 20 pikaluottoyritystä; viime vuonna näitä luottoyrityksiä oli jo yli 50. Suomen Pienlainayhdistyksen tilastojen mukaan toimialalla myönnettiin vuonna 2007 yhteensä 650 000 pikaluottoa. Tilastokeskuksen tilastojen perusteella vuoden 2008 ensimmäisellä neljänneksellä uusia pikaluottoja myönnettiin noin 43 miljoonalla eurolla, yhteensä lähes 270 000 kappaletta, mikä viittaa pikaluottojen ja asiakasmäärien rajusti lisääntyvään määrään. Pikaluottojen kysyntä mitä ilmeisimmin nousee edelleen työttömyyden ja lomautusten lisääntyessä. Samalla myös maksukyvyn menettäneiden asiakkaiden määrä lisääntyy, vallankin nuorten kohdalla, joista monetkaan eivät tiedosta sen pitkäaikaista vaikutusta tulevaisuuden hankintoihin.

Arvoisa puhemies! Myönnetyn pikaluoton suuruus on keskimäärin 160 euroa ja sen takaisinmaksuaika 27 päivää. Vuoden 2008 neljänneksen aikana asiakkaat maksoivat omistamistaan pikaluotoista erilaisia kuluja yli 10 miljoonaa euroa — kulut olivat siis 24 prosenttia lainan pääomasta. Mikäli asiakas ei ole maksanut pikaluoton maksua muistutuksen jälkeen, velka siirtyy 14 vuorokauden kuluttua perintätoimiston perittäväksi. Perintätoimisto lähettää asiakkaalle 1—3 perintäkirjettä. Perintätoimisto veloittaa yhdestä perintäkirjeestä 21 euroa, jos saatavan määrä on enintään 250 euroa, sekä 45 euroa, jos pääoma on yli 250 euroa. Monetkaan pikavippiä ottaneet henkilöt eivät ymmärrä, minkälaiseen kierteeseen he joutuvat tilanteissa, joissa he eivät pysty maksamaan vippiä takaisin.

Arvoisa puhemies! Pikavippien takaisinmaksu on tuottanut monille ongelmia jo talouskasvun aikana. Käräjäoikeuksien pikaluottoihin liittyvissä tapauksissa saatavien rahamäärä on keskimäärin 120 euroa. Luottorekisterin mukaan tili- ja kertaluottoja koskevat tuomiot ovat voimakkaasti lisääntyneet viimeisten vuosien aikana. Kasvu on ollut voimakkainta korkeintaan 300 euron saatavissa, joihin lasketaan matkapuhelimilla otetut pikaluotot. Vuonna 2007 näistä luotoista annettiin noin 23 000 tuomiota. Tuomiot kohdistuivat arviolta 9 000 henkilöön.

Voidaan perustellusti todeta, että käräjäoikeuksia on työllistetty kohtuuttoman paljon mitättömien velkojen takia. Onkin tärkeätä, että pikavippejä koskevaan perintään saadaan menettely, jossa asiakkaan kanssa tehdään suunnitelma velan takaisinmaksusta ulosoton uhalla ilman oikeuskäsittelyä. Käräjäoikeuksilla on muutakin tehtävää kuin käsitellä pikavippien takaisinmaksua.

Pikavippeihin liittyvien tuomioiden suuri määrä osoittaa niitä myöntävien yritysten huonoa harkintakykyä luotonannossa. Asiakkaan maksukykyä ei takaa se, ettei hänen luottotiedoissaan ole merkintää. Vanhastaan muistan sen, että esimerkiksi juuri 18 vuotta täyttäneellä henkilöllä ei tietenkään ole luottotietomerkintää. Hän voi lähes vuoden ajan keritä tehtailla paljon, paljon tämmöisiä niin sanottuja konnuuksia, ja kestää kauan ennen kuin ne merkinnät niihin tulevat. Siinä on ehtinyt paljon tehdä monen-, monenlaista pikku jekkua ja isompaakin jekkua jo sitten. Se viive on aikamoinen siinä.

Pikaluottoyritysten toiminnasta pitääkin tehdä luvanvaraista. Luvanvaraisuus on pikavippeihin liittyvien ongelmien ennaltaehkäisyä. Lupa voitaisiin antaa vain yrityksille, jotka täyttävät lainatoiminnan taloudelliset, oikeudelliset ja eettiset ehdot.

Katja Taimela /sd:

Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Pikaluottojen yleistyminen muutaman viime vuoden aikana on tuonut mukanaan monia ongelmia, niin kuin tässä salissa on jo todettu. Nuorille pikavipit ovat olleet portti maksuhäiriöiden ja velkakierteiden tielle. Vähävaraisille pikaluotot ovat olleet puolestaan lyhytaikaisia helpotuksia omaan talouteen, jotka ovat kuitenkin syventäneet ahdinkoa hieman pidemmällä aikavälillä katsottuna.

Osa pikavippejä myöntävistä yrityksistä on käyttänyt hyväksi markkinoinnissaan lainsäädännön aukkoja mahdollisimman tehokkaasti. Lainojen todellisia kuluja ei ole ilmoitettu selkeästi, eikä lainaaja ole tiedostanut, miten kallista rahaa hän on itse ostamassa.

Kaiken kaikkiaan pikavippien kohdalla on ollut leimallista huomata, kuinka pienistä summista kasvaa nopeasti suuria ongelmia monen ihmisen kohdalla. Nopean lainan saaminen vaikkapa keskellä yötä on helposti mahdollistanut esimerkiksi jälkikäteen yllättävän kalliiksi muodostuneen juhlimisen. Pikavippien ketjuttaminen puolestaan niin, että edelliset vipit maksetaan pois uudella lainalla, on johtanut oikeastaan aivan turhanpäiväisiin velkakierteisiin.

Pikaluottojen ongelmat ovat olleet meidän kaikkien tiedossa. Siksi ihmettelenkin, miksi lainsäädäntöön tuodaan korjauksia vasta nyt. Kansanedustajat ovat vaatineet toimenpiteitä aktiivisesti jo aikaisemmin, oikeastaan tämän vaalikauden alusta alkaen. Asiaa käsitellyt työryhmäkin antoi lausuntonsa jo viime vuoden marraskuussa. Toivoisinkin, että parannukset lainsäädäntöön pikavippien osalta saadaan nyt vihdoin mahdollisimman nopeasti aikaiseksi. Samalla olisi myös tärkeätä pohtia, miten voidaan auttaa pelisääntöjen selkeytymistä odoteltaessa ahdinkoon joutuneita pikaluottojen käyttäjiä tällä hetkellä.

Oikeusministeri Tuija Brax

Arvoisa herra puhemies! On kyllä jokseenkin röyhkeätä juuri SDP:n osalta ruveta haukkumaan aikatauluja. Edellinen eduskunta sekä lakivaliokunnan että talousvaliokunnan ponsilla yksimielisesti vaikka kuinka monta kertaa vaati tämän lainsäädännön säätämistä, ja kyselytunneilla luvattiin, että kyllä, tehdään. Kun minusta tuli ministeri, niin selvisi, että mitään valmistelua ei ollut aloitettu. On poikkeuksellisen nopeata, kun työryhmän työn valmistuttua marraskuussa on käyty koko lausuntokierros alalla, jolla on hyvin monia toimijoita, jolla varsinaisen työryhmän työskentelyssä oli myös ristiriitoja, ja saadaan jo nyt hallituksen esitys ja vielä kaikilta niiltä osin, vaikka työryhmässä oli myös vastustusta. Tässä asiassa oikeasti pidän äärimmäisen kohtuuttomana, jos sen puolueen taholta tulee aikataulumoitteita, joka on ollut tästä asiasta vastuussa 12 vuotta ennen nykyistä hallitusta, kun edellinen eduskunta vaati niin moneen kertaan yksimielisesti tässä tekoja jo aikaisemmin.

Mikko Kuoppa /vas:

Herra puhemies! On tyydytyksellä todettava, että hallitus on vihdoinkin tuonut eduskuntaan pikavippejä koskevan lainsäädännön. Pikavippimarkkinat ovat kasvaneet, ne ovat suorastaan ylikuumentuneet, ja pikavippien markkinointi on ollut hyvin aggressiivista. Heti kun on maksanut edellisen pikaluoton, tarjotaan jo heti uutta pikalainaa tekstiviestillä, ja tämä ei ole kyllä mielestäni millään tavalla puolusteltavaa. Tämä johtaa siihen, että pikavippikierteeseen joutunut ihminen on todella entistä pahemmassa kierteessä eikä hän selviä siitä ilman, että hänen luottotietoihinsa tulee merkintöjä. Erityisen hankalaa tämä on tietenkin nuorten kohdalla. Siinä mielessä on hyvä, että nyt vihdoinkin on tämä lainsäädäntö täällä eduskunnassa, ja uskon, että tämä varmasti käsitellään täällä nopeasti, mutta olisin nähnyt, että monissa kohdissa olisi tehty vielä kireämpi hallituksen esitys elikkä rajoitettaisiin näitten pikavippiyritysten toimintaa ja niitä säädeltäisiin paljon tarkemmin kuin mitä nyt esitetään.

Herra puhemies! Tämä asia vaatii todella hyvän ja perusteellisen käsittelyn ja nopean käsittelyn, mutta siitä huolimatta haluan esittää, että tämä asia jätetään pöydälle ensi viikon tiistain täysistuntoon.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kun ed. Mikko Kuoppa on ehdottanut asian pöydällepanoa, pannaan asia työjärjestyksen mukaan pöydälle. Onko muita ehdotuksia pöydällepanon ajankohdasta?

Keskustelu pöydällepanosta päättyi.