Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen ja työmarkkinaosapuolten
tänään solmima historiallinen työllisyyssopimus
on ensiluokkaisen tärkeä Suomelle nyt, kun maailmantalous on
haastavassa tilanteessa. Työllisyyssopimukseen sisältyy
lukuisia keinoja, joilla voidaan parantaa suomalaisten yritysten
kilpailukykyä ja palkansaajien ostovoimaa sekä tuoda
talouteen ennustettavuutta. Hallituksen aktiivisuutta työllisyyssopimuksen
saavuttamisessa voidaan pitää erittäin
isänmaallisena tekona; se turvaa myös suomalaisten
työpaikkoja. Haluan onnitella pääministeri
Kataista rakentavan ja tulevaisuusorientoituneen ratkaisun löytymisestä ja
kysyä pääministeriltä:
Mitkä ovat työllisyyssopimuksen keskeiset konkreettiset
keinot suomalaisen kilpailukyvyn ja työllisyyden turvaamiseksi?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Asia on ajankohtainen ja omaa varmaan mielenkiintoarvoa, joten voinemme
jatkaa hivenen yli viiden tätä asiaa koskevaa
keskustelua.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Tämä on hyvin tärkeä sopimus
sisällön kannalta mutta myös päätöksenteon
kannalta, eli tämän hengen kannalta. Jos käsittelee tämän
aineettoman puolen ensin, niin tämmöisessä epävakaassa
tilanteessa on äärettömän tärkeää,
että Suomessa osataan sopia, osataan tehdä sovinto,
ja osataan tehdä päätöksiä vaikeassa
tilanteessa vaikeista asioista, ja tällä on jo
itseisarvo.
Mutta mitä tulee sitten tähän sisältöön,
niin työmarkkinajärjestöt, työnantajat
ja työntekijät, sopivat palkkaraamista, sopivat
työelämän kehittämiseen liittyvistä kysymyksistä,
ja se on puhtaasti heidän asiansa. Näyttää siltä,
että se on hyvin tähän aikaan sopiva.
Hallitus on omalta osaltaan ollut vauhdittamassa ja tukemassa tämän
sopimuksen syntymistä sellaisista lähtökohdista, jotka
ovat meidän mielestämme ylipäänsä yhteiskunnan
kehittymisen kannalta järkeviä: työnteon palkitsevuuden
vahvistaminen; ostovoiman vahvistaminen; kilpailukyvyn vahvistaminen
esimerkiksi yhteisöveroa alentamalla; uusien teknologisten
innovaatioitten edistäminen t&k-verovähennysmallin
etsimisen kautta; investointien helpottaminen henkiseen pääomaan,
eli kun työntekijä saa koulutusvapaata, niin se
on myös verovähennysoikeutettua yrittäjälle,
eli investoinnit henkiseen pääomaan tulevat aivan
uuteen katsantoon. Eli tässä on laaja-alainen
positiivinen, kilpailukykyä, työllisyyttä,
ostovoimaa ja tulevaisuuden luottamusta lisäävä paketti
käsissä, ja toivomme, että liitot arvostavat
tätä ja liittyvät tähän
hyvin laajasti.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ratkaisun aikaansaaminen on hyvä asia, ehdottomasti.
Kysymykseni liittyy nyt lähinnä siihen, että maailmantalouden
muutos täällä ympärillä on
erityisen haastava ennen kaikkea suomalaisen yrittäjyyden
kannalta ja yrittäjyydessäkin vielä nimenomaan
tavallisten pienten ja keskisuurten yritysten kannalta. Kun hallituksen
perusbudjetti, joka on tänne annettu, ei sisällä sellaisia
ainespuita, joilla nimenomaan työllistämistä ja
näiden pienten yritysten mahdollisuuksia parannettaisiin,
miten pääministeri katsoo nyt tämän
sopuratkaisun edistävän sitä tavanomaisen suomalaisen
pienyrityksen toimintamahdollisuutta? Nyt yhteisövero laskee
1,5 prosenttiyksikköä, mutta samaan aikaan kustannukset
kasvavat, näitten yritysten työllistämiskustannukset.
Mikä tässä kokonaisuudessa on sitä,
mikä parantaa tavallisten pienten, keskisuurten yritysten mahdollisuuksia?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! On erittäin vaikea nähdä,
että semmoista sopimusta olisi Suomeen syntynyt, missä palkkoja
ei olisi nostettu. Tietysti se on kokonaista-loudenkin kannalta
olennaista, että palkansaajan ostovoima kehittyy kohtuullisesti
ja hyvin. Se tuo turvallisuutta ja se lisää ostovoimaa,
se pitää kotimarkkinoita yllä. Pk-yrittäjän
kannalta kaikki kaikessa ovat vakaus ja ennustettavuus. Mitä vähemmän
on työrauhaongelmia, mitä vähemmän
on epävakautta, sen parempi. Huonossakin tilanteessa pärjätään,
kun pystytään ennustamaan tulevaisuutta joltakin
osin, ja tämä sopimus vahvistaa sitä luottamusta
ja sitä vakautta.
No sitten, niin kuin edustaja Pekkarinen tuossa jo totesi, tämä 1,5
prosenttiyksikön yhteisöveroalennus on kilpailukykyä vahvistava
tekijä. Meillä on selvityksessä toukokuun
loppuun mennessä t&k-verovähennyksen
tai kasvuyrittäjyyttä vahvistavien muitten elementtien
löytäminen, ja tarkoitus on ottaa ne käyttöön
vuoden 2013 alusta lähtien.
Eli vakaus, kilpailukyky, uudet innovaatiot — siinä ehkä pk-yrittäjän
näkökulmasta se paras puoli.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kiistatta keskitetyt työmarkkinaratkaisut
ovat olleet osa suomalaista menestystarinaa. Nyt tähän jälleen
kytketään verohelpotukset. Kysyn: Ovatko tässä tilanteessa
verohelpotukset moraalisesti kestävä ja taloudellisesti
perusteltu ratkaisu?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Tämä on totta tosiaan hieno päivä.
Tämä päivä osoittaa sen, että yli
erilaisten rajojen ja raja-aitojen suomalaiset kykenevät
tekemään kompromisseja ja tekemään
sovinnon silloin, kun on vaikea aika.
Hallitus omalta osaltaan on tehnyt kokonaisuuden, jossa tuetaan
kolmella eri tapaa tätä työmarkkinaratkaisua.
Siellä on kolmenlaisia elementtejä, joista ensimmäiset
koskevat Suomen kilpailukyvyn vahvistamista, jota pääministeri äsken
kuvasi. Toinen elementti koskee palkansaajien ostovoiman vahvistamista,
ja siinä ehkä keskeisenä elementtinä on
juuri työeläkemaksujen noususta aiheutuva verokompensaatio,
joka on 0,2 prosenttiyksikön suuruinen. Kolmas elementti
koskee suomalaisen työelämän kehittämistä niin,
että suomalaiset jaksaisivat työelämässä nykyistä paremmin,
jaksaisivat tehdä pidempään työtä ja
jaksaisivat tehdä paremmin työtä.
Kaiken kaikkiaan ensi vuonna valtio tukee noin 400 miljoonalla
eurolla tätä työmarkkinaratkaisua. Minä näen,
että se on iso hinta, mutta tuo lasku olisi paljon suurempi,
mikäli tätä työmarkkinaratkaisua
ei olisi kyetty saamaan.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Ette olisi voineet huonompaa päivää valita
tämän sopimuksen julkistamiselle. Tänään
on nimittäin kansallinen epäonnistumisen päivä,
ja tässä suhteessa täytyy sanoa, että tässä jos
missä hallitus on kyllä sitkeydellään
onnistunut. Täytyy kiittää pääministeri
Kataisen lisäksi myös erityisesti valtiovarainministeri
Urpilaista. Voi sanoa, että... (Ben Zyskowicz: Ja työministeri
Ihalaista!) — Ja ilman muuta myös työministeriä. — Ja
jos katsoo tämän sopimuksen hintaa — valtio
tulee noin 400 miljoonalla eurolla vastaan, ja siitä vain osa
on näitä veronkevennyksiä — ja
jos me suhteutamme sen esimerkiksi sosiaalitupoon, niin tämä oli
puolet halvempi ja entistä parempi tämän
vakauttamisen kannalta. Mutta erityisen mielenkiintoinen on tämä laadun
parantaminen ja erityisesti siellä tämä niin
sanottu koulutusvähennys. Haluaisiko valtiovarainministeri
Urpilainen vielä vähän avata tätä avausta?
Tämä on uusi ja vaikuttaa todella hyvältä.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Lindtmanin kanssa samaa mieltä,
että tämä koulutusvähennys on
hyvin merkittävä uusi innovaatio. Aikaisemmin
työnantajat ovat voineet vähentää verotuksessa
investoinnit, jotka tehdään esimerkiksi uusiin
koneisiin ja laitteisiin, mutta tämän vähennyksen
myötä jatkossa työnantajat voisivat vähentää verotuksessa
sellaiset investoinnit, jotka tehdään ihmisiin
ja inhimilliseen pääomaan. Eli ajatuksena on,
että jatkossa työntekijät saisivat kolme
päivää vuodessa käyttää koulutukseen
tai yli 55-vuotiaiden osalta koulutuksen sijasta työkykyä ylläpitävään
toimintaan.
Minä näen, että tämä on
merkittävä uusi innovaatio sen puolesta, että suomalaisten
työntekijöiden osaamista vahvistetaan mutta toisaalta myöskin
työkykyä ylläpidetään,
ja sen takia olemme yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa toukokuun loppuun mennessä selvittämässä mahdollisimman
hyvää, käytännöllistä verovähennysmallia,
ja aiomme ottaa sen käyttöön vuoden 2013
alusta.
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hienoa, että Suomessa
löytyy sitä halua ja tahtoa sopia tässä talouden
epävarmassa tilanteessa. Itse esitin jo tämän
vuoden tammikuussa sitä, että nyt jos koskaan
on tarvetta yhteiskuntasopimukselle, ja on hienoa, että työmarkkinajärjestöt
sovun tänään löysivät.
Pidän erittäin hyvänä myös
sitä, että työmarkkinajärjestöt
torjuivat hallituksen esityksen vuorotteluvapaajärjestelmän
leikkauksista, jotka hallituksen esittämällä tavalla
olisivat nimenomaan heikentäneet kaikkein pienituloisimpien
mahdollisuuksia tuon työssäjaksamisessa tärkeän
vuorotteluvapaan hyödyntämiseen. Siinä mielessä tässä on
erittäin hyviä elementtejä.
Pääministeri Katainen aikaisemmin antoi ymmärtää eräässä vastauksessaan,
että olisi mahdollista ottaa tähän sopimukseen
myös niitä ryhmiä, jotka eivät
tämän sopimuksen piirissä ole. Yrittäjäthän
eivät neuvottelupöydässä olleet,
niin kuin eivät myöskään maatalousyrittäjät.
Mielelläni kuulisin vielä kertaalleen, onko tässä odotettavissa
joitain lisäneuvotteluita siten, että tehtäisiin tästä yhteiskuntasopimuksesta
vieläkin laajempi.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Hallitus ei ole tähänkään
mennessä ollut neuvotteluosapuoli. Me olemme kannustaneet palkansaajien
ja elinkeinoelämän osapuolia löytämään
semmoisen ratkaisun, joka aidosti lisää työpaikkojen
lukumäärää eli lisää kilpailukykyä ja
tuo ennustettavuutta ja työrauhaa, ja tässä isossa
projektissa on nyt onnistuttu. Eli ei ole ollut suunnitelmia mistään
uudesta neuvottelumekanismista. Katsotaan mitä aika eteen
tuo, mutta täytyy olla kyllä kaikin puolin tyytyväinen
siihen, että epävarmuuden ajassa suomalaiset poistavat
itse epävarmuutta siltä osin kuin se meidän käsissämme
on. (Sirkka-Liisa Anttila: Mihin unohtui maatalous?)
Tämä on kyllä hieno asia, mutta toki
tämä vaatii laajan kattavuuden. Se vaatii myös
sen, että kaikki suhtautuvat vakavasti tähän.
Jos tämä sopimus ei ole kattava tai jos joitain
muita vaikeuksia työmarkkinapuolella ilmenee, niin sitten
hallituksella on mahdollisuus vetäytyä tästä sopimuksesta.
Me tarvitsemme nyt sitä yhteen hiileen puhaltamisen henkeä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Huomautan, että täällä on
kyselytunti vielä käynnissä. Tähän
kysymykseen seuraavat lisäkysymykset: edustaja Korhonen,
edustaja Zyskowicz.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Minusta koko hallitusta pitää onnitella
tästä saavutuksesta. Ei tätä kukaan
varmaan tee yksinään. Siellä ovat järjestöt
mukana, (Ben Zyskowicz: Kyllä Arhinmäkikin oli
mukana!) kaikki tekevät sitä, ja kun tätä kokonaisuutta
katsoo, niin väistämättähän
tästä tulee positiivinen mieli, nimenomaan siitä lähtökohdasta,
että työnantajapuoli on palannut sieltä harharetkeltä,
johon he lähtivät porvarihallituksen aikana; lähtivät
sille tielle, että työmarkkinajärjestelmä,
hyvä historia, romutetaan ja mennään
uuteen järjestelmään, joka ei ole kansakunnan
etu.
Nyt kun tähän liittyy tämä pysyvä neuvotteluelin,
jonka pitää käsitellä tulevaisuudessa
erittäin merkittäviä, laajoja asioita,
laajoja kokonaisuuksia, niin onko tähän nyt sitoutumista
niin vahvasti, että se todella toimisi ja hakisi tulevaisuudessa
ratkaisuja? Jos se tupo-sana on kiellettyjen listalla, niin olkoon — täällä on
kielletty viime aikoina muitakin sanoja, voisi se tupokin mennä — mutta
kokonaisvaltaisten ratkaisujen hakeminen. Onko hallituksen näkökulmasta
se tahtotila myös järjestöillä oikeasti
ja aidosti olemassa?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Se, kuinka neuvotellaan tulevaisuudessa,
riippuu hyvin pitkälti työnantajasta ja työntekijästä,
heidän edustamistaan järjestöistä.
Hallitus halusi olla tällä erää mukana,
koska näimme, että tämä tilanne
on erittäin riskialtis. Ja kun tahtoa oli molemmilla puolilla,
niin silloin tämmöinen neuvottelutapa syntyi.
Tämä on jotakin uutta. Tämä ei
ole perinteinen eikä se ole viime vuosina kokeiltu, vaan
tämä on jotakin ehkä siinä välimallissa
olevaa. Mikä on jatko, sitä me emme tiedä.
Se on totta kai sopimusosapuolten välinen asia ensi sijassa
ratkoa, mutta tällä erää tämä näyttää toimivan
oikein hyvin.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Viimeinen kysymys tähän aiheeseen, edustaja
Zyskowicz, olkaa hyvä!
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Myös minun mielestäni
on erittäin tärkeätä ja arvostettavaa,
että tällainen laaja-alainen työllisyyttä tukeva
sopimus saatiin syntymään. Pitää nostaa
hattua hallitukselle mutta myös työmarkkinakeskusjärjestöille,
jotka tässä tilanteessa näkivät
tällaisen sopimuksen suuren arvon.
Maailma myllertää ympärillä,
varsinkin Euroopassa. Tämä velkakriisi ei ole
vielä ohi, pankkikriisikin valitettavasti näyttää olevan
vasta alussa. On hyvin tärkeätä, että tällaisessa
tilanteessa me täällä Suomessa pystymme
kuitenkin niissä asioissa, jotka ovat meidän päätösvallassamme,
luomaan tällä tavoin ennustettavuutta ja vakautta,
joka luo parempia toimintaedellytyksiä elinkeinoelämälle,
myös kaikille yrittäjille ja tietysti myös
työllisyyden kannalta palkansaajille. Kysyn, pääministeri
Katainen, kun mainitsitte tästä kattavuudesta:
Voitteko vielä vähän tarkemmin arvioida,
mikä on se kattavuus, jota hallitus nyt odottaa ja edellyttää,
jotta tämä hallituksen vastaantulo voisi toteutua?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Mitään tämmöistä paperille
kirjattua tai etukäteen päätettyä kriteeristöä kattavuudelle
ei ole. 25. päivä marraskuuta me pystymme näkemään,
kuinka kattava tästä tulee. Mutta voisi ajatella
näin, että siinä on kaksi elementtiä,
joilla kattavuutta arvioidaan: määrällinen
ja laadullinen. Määrällinen puoli tarkoittaa
sitä, kuinka monta työntekijä- ja työnantajaliittoa
tässä on mukana eli kuinka monta ihmistä tämä koskettaa.
Se on määrällinen. Toinen on laadullinen,
eli ei ole oikein, että jos reilu enemmistö, lähestulkoon
kaikki palkansaajat ja työnantajat ovat valmiita lähtemään
tähän mukaan, niin sitten olisi joku ryhmä,
joka ei lähde mukaan ja ikään kuin torpedoi
kaikkien muiden hyvän tahdon ja hyvän yrityksen
seisottamalla Suomea ja pitämällä ikään
kuin panttivankina. Tämä on se laadullinen puoli.
Me tarvitsemme laajan hyväksynnän, isänmaallisen
hengen, ja minä olen ihan vakuuttunut, että tämän
yrityksen jälkeen sitä kyllä löytyy.
En epäile yhtään.