6) Laki toimeentulotuesta annetun lain 7 §:n
muuttamisesta
Raimo Vistbacka /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti tästä lakialoitteesta,
jonka olen jättänyt jo maaliskuun puolessa välissä,
mutta jota eräitten yhteensattumien johdosta ei ole aikaisemmin
tuotu listalle, koska minulla ei ole ollut mahdollisuutta suorittaa
esittelyä, mistä kiitän tietysti virkamiehiä sikäli,
että asia on huomioitu.
Tämä asia oli esillä muun muassa
huhtikuun 26. päivänä täällä salissa,
kun oli kehyskeskustelu. Silloin muun muassa ed. Saarinen, mikäli muistan
oikein, sanoi, että sos.dem. eduskuntaryhmä huolehtii
ryhmäpäätöksellä siitä,
että tämä omavastuuosuus tulee poistumaan.
Silloin sisällä oli jätettynä jo
tämä lakialoite.
Toimeentulotuesta annetun lain 7 §:ssä puhutaan
nimenomaan omavastuuosuudesta, ja sanatarkasti tämä kohta
lakikirjassa asianomaisessa laissa kuuluu: "Lisäksi perusosaan
sisältyy seitsemän prosenttia tarpeellisen suuruisesta
asumistukilain - - 6 §:ssä tarkoitettujen asumismenojen määrästä."
Eli asumismenojen omavastuuosuuden sisällyttäminen
perusosaan on, niin kuin me kaikki tiedämme, kaventanut
toimeentulotukea saavien henkilöiden taloudellista liikkumavaraa ja
siten syventänyt näiden ihmisten köyhyyttä.
Vaikka hallituksen taholta välillä vähän
väitetään toista, ainakin minun käsitykseni
on se, että tutkimustulokset kansalaisten tulonjaon kehittymisestä osoittavat
selkeästi, että kaikkein alimman tulokymmenyksen
reaalitulot ovat jopa laskeneet samoin kuin pitkäaikaistyöttömien
kotitalouksien tulot. Nämä samat tutkimukset vahvistavat
myös sen, että entistä köyhempien
määrä on jatkuvasti lisääntynyt
siitä huolimatta, että hallitus väittää koko
ajan toista.
Asumismenojen omavastuuosuuden poistamisella olisi oleellista
merkitystä, ja tällöin sosiaalihuollon
työntekijöillä ei olisi enää mahdollisuutta
käyttää sitä kuuluisaa harkintaansa
ja poistaa yksittäistapauksissa toimentulotuen asumismenojen
omavastuuosuutta.
Tämä lainmuutos lisäisi sosiaalihuollon
asiakkaiden yhdenvertaisuutta, joka minun mielestäni perustuslainkin
mukaan on tarpeellista nimenomaan valtakunnallisesti, kun toimeentulotukea myönnetään.
Minun mielestäni tämän lainmuutoksen
puolesta puhuu myös se, ettei lakia laadittaessa esitetty
asumismenojen kasvun estäminen ole toteutunut kohtuuhintaisen
asuntotarjonnan niukkuuden vuoksi.
Arvoisa puhemies! Tästä omavastuuosuuden poistamisesta
on puhuttu hyvin paljon tässä talossa ja tässä salissa,
ja minun mielestäni tämä olisi yksi oleellinen
osa sitä kuuluisaa köyhyyspakettia, jota käsitykseni
mukaan ed. Taipale kovinkin mainostaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat muut runsaasti läsnä olevat
köyhien ystävät! Tässä on
nimenomaan kysymys köyhien asiasta. Tämä on
yksi niistä asioista, jotka tässä maassa
kaikkein eniten aiheuttavat köyhyyttä ja syrjäytymistä.
Kuten ed. Vistbacka edellä totesi, tästä asiasta on
täällä puhuttu niiden kahden vuoden aikana, jotka
itse täällä olen ollut, ja sitä ennenkin
varsin runsaasti. Vaikuttaisi siltä, että eduskunnassa
tälläkin hetkellä tai ainakin nyt tällä hetkellä,
kun sosialidemokraateissa on tapahtunut, sanoisinko, kollektiivinen
herääminen asian suhteen, näyttäisi
vallitsevan näkemys siitä, että tälle
asialle pitää tehdä jotakin.
Muistaakseni vuonna 1996 tämä laki säädettiin
tai se tuli itse asiassa esille hallituksen esityksessä osana
silloisia leikkauksia ja toisaalta tätä kuuluisaa
kannustuspakettia, ja vaikka minulla ei ollut tietysti mitään
käsitystäkään siitä,
että olisin joskus eduskunnassa itse asiasta keskustelemassa,
niin kuvittelen olleeni yksi ensimmäisistä, jotka
kiinnittivät esitykseen huomiota nimenomaan siitä lähtökohdasta,
että se tulee aiheuttamaan runsaasti häätöjä,
nimenomaan sellaisten ihmisten häätöjä,
jotka eivät useimmissa tapauksissa ilman omaa syytään
pysty selviytymään vuokristaan.
Kysymys on "vain" 7 prosentista, alkuperäinen esityshän
oli 20 prosentin omavastuu, joka olisi ollut katastrofi, mutta vasemmistoliitto
tässä tapauksessa sai aidosti hallituksessa jotain
aikaiseksikin ja onnistui, toki siinä demaritkin apuna
olivat, kuitenkin alentamaan tämän 7 prosenttiin,
joka sekin on kuitenkin osoittautunut kohtuuttomaksi. Kyllä tämä nyt
tietenkin pitää korjata.
Se, mikä tässä on itse asiassa periaatteellisesti ehkä kaikkein
ongelmallisinta, on, että tätä perusteltiin
sillä, että tällä tavoin saadaan
liian kalliissa asunnoissa asuvat, toimeentulotukea saavat ihmiset
muuttamaan halvempiin asuntoihin. En nyt ole tutkinut eduskunnan
pöytäkirjoista, kiinnittikö kukaan silloin
huomiota siihen irvokkuuteen, joka tähän perusteluun
liittyy. Sehän tarkoittaa sitä, että ihmisen
pitää muuttaa omasta kodistaan siksi, että hän
on liian köyhä, että hän on
niin köyhä, että hän ei pysty
selviytymään vuokristaan. Näinhän
siinä käy, jos siis se logiikka toimii, että jos
ja kun joudut turvautumaan toimeentulotukeen, niin et saa asua niin
hyvässä asunnossa, jos siis oletetaan, että vuokrien
korkeus ikään kuin liittyy asunnon hyvyyteen,
sitähän se ei välttämättä tee,
mutta siihen kokoon kuitenkin se liittyy, koska vuokrat määräytyvät
neliömetrimäärän perusteella.
Se tarkoittaa todellakin sitä, että jos joudut
ottamaan vastaan toimeentulotukea, niin sinulta leikataan 7 prosenttia
asumismenoista ja ennemmin tai myöhemmin, riippuen vuokraisännän
kärsivällisyydestä ja inhimillisyydestä,
tulee vastaan se raja, että vuokrarästi kasvaa
niin suureksi, että lähtö tulee. Näin tapahtuu
edelleen. Tästä syystä tämä laki
on muutettava.
Nyt on tietysti sitten mielenkiintoista nähdä, mitä oikeasti
tapahtuu. Olen nimittäin antanut itselleni kertoa keskustan
edustajan — tässä asiassa kohtuullisen
vaikutusvaltaisen edustajan — suulla, että keskustapuolue
edelleen vastustaa tämän asian toteuttamista.
Siis paitsi että tätä on esitetty ed.
Vistbackan tekemässä aloitteessa, tätähän
on vasemmistoliitto esittänyt viimeiset kaksi vuotta. Olen
itse tehnyt sekä tämän aloitteen aiemmin
että kaksi kertaa budjettialoitteen tarvittavan rahamäärän
eli noin 45 miljoonan euron lisäämiseksi budjettiin.
Ne eivät tietenkään ole toteutuneet,
koska hallitukselle ne eivät ole kelvanneet. Nyt kun toverit
sosialidemokraatit ovat, mikä myönteisyydellä todettakoon,
nostaneet tämän toiseksi osaksi omaa köyhyyspakettiaan,
on todella mielenkiintoista nähdä, mitä tapahtuu.
Toistan edelleen sen, minkä olen sanonut tältä paikalta
jo aiemminkin, että jos hallitus antaa tästä esityksen,
niin tulen aidosti hallitusta siitä kiittämään,
koska tässäkään asiassa, kun
on kysymys kaikkein köyhimmistä, kaikkein huonoimmassa
asemassa olevista ihmisistä, ei ole väliä sillä,
keneltä se esitys tulee, ketkä sen päätöksen tekevät,
kunhan se tehdään. Mutta se on selvää, että jos
tämä tilanne jatkuu, niin me tulemme kohtelemaan
heikoimpia veljiämme ja sisariamme todella kaltoin, niin
kuin olemme valitettavasti jo kohta kymmenen vuotta tehneet. Siksi toivon,
että ed. Vistbackan aloitteen mukainen tai oman aiemman
aloitteeni mukainen tätä samaa tarkoittava esitys
tai vasemmistoliiton köyhyyspaketin samaa tarkoittava esitys
tai sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän tätä tarkoittava
esitys menee läpi. Jos ei mene, niin sitten on kyllä jonkun
muunkin syytä katsoa tässä salissa peiliin
kuin ed. Tiusasen.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! Runsaat kuusi vuotta täällä eduskunnassa
olleena, koko ajan hallituspuolueen kansanedustajana pitää kyllä todeta
tietysti, että silloin kun tämä 97 tuli
voimaan, niin se oli hallituksen yksimielinen esitys, ja jos tätä muutetaan,
niin sen täytyy olla tietysti hallituspuolueiden yksimielinen
esitys. Siinä eivät ole sosialidemokraatit erikseen
tai keskusta, vaan se on hallituksen yhteinen esitys. Se, miksi
se meidän ryhmässämme on noussut keskeisesti
esille, johtuu siitä, että kun on suoritettu tuntuvat
veronkevennykset, on poistettu varallisuusvero, niin näiden
kaikista köyhimpien ihmisten osalta ei ole tehty riittäviä muutoksia.
Tämä köyhyyspakettiin liittyvä asumistuen
7 prosentin omavastuun poistaminen olisi yksi niitä toimenpiteitä,
jotka ovat aivan keskeisiä. Sen takia tätä ed.
Vistbackan aloitetta erittäin lämpimästi
kannatan. Mutta kukaan meidän ryhmästämme
ei voi mennä sanomaan, ei edes valtiovarainministeri, että minä hoidan
tämän, koska sen hoitaa hallitus tai sitten sitä ei
hoida kukaan.
Asumistuen omavastuun poistaminen tarkoittaisi 50 miljoonan
euron menoerää valtiolle. Se on yhtä suuri
kuin yhdistelmätuen nosto, oliko se Ilkka Taipaleen mallilla
145, jonka kustannus on 50 miljoonaa euroa, eli yhteensä,
jos nämä toteutetaan, se on peräti 100
miljoonaa euroa, ja silloin tietysti on mietittävä,
mistä tähän rahat. Mutta periaatteessa
uskon, että meidän eduskuntaryhmämme
enemmistö on tätä Vistbackan esitystä vastaavan
esityksen kannalla. Mutta sitä haluaisin tässä korostaa,
että se ei tule tapahtumaan yksistään
sosialidemokraattien tahdosta, vaan se on hallituksen yhteinen tahto,
jos se sitten toteutuu.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Täytyy tähän aluksi
sanoa, että kun ed. Virtanen viittasi allekirjoittaneeseen
ja peiliin katsomiseen, niin se liittyy hallituksen esitykseen 17/2004
vp ja siihen, että kun olen puhemiesneuvoston jäsenenä ollut
siellä mukana, en ole saanut aikaiseksi sitä,
että toisin kuin esitys oli, olisi lähetetty tuo
hallituksen esitys myös ympäristövaliokunnan
lausunnolle. Se liittyy tähän.
Mutta kun nyt on esillä lakialoite 28/2005
vp, Raimo Vistbacka ym., niin todella tässä voidaan ed.
Virtasen irvokkuuskysymystä hiukan käsitellä,
oliko silloin eduskunnassa huomioitu se, miten "irvokasta" tämä vaatimus
oli. Varmasti sitä kritisoitiin erittäin laajalti
myös vasemmistoliiton puolesta. Tämä lähtökohtahan
oli tietysti se, että oli hallituksen sisällä myös
voimakkaampi vaatimus 20 prosentin omavastuuosuudesta, ja tämä 7
prosenttia sitten oli se, mihinkä hallituksen sisällä päästiin,
kun vastustettiin yleensäkin tätä. Mutta
sateenkaarihallitus teki tämän tyyppisiäkin
päätöksiä, teki hyviä,
mutta teki huonoja, ja tässä nyt on tällainen
huono päätös. Sillä piti "kannustaa"
toimeentulotuen saajia muuttamaan kodistaan pienempään
kotiin, "halvempaan" asuntoon. Näin ollen tämä järjettömyys,
mikä tähän liittyy, oli myös
siinä, että esimerkiksi Helsingissä ja
Pääkaupunkiseudulla ei tällaisia niin sanotusti
edullisempia asuntoja ollut tarjolla eikä saatavissa, joten
tämä oli kaiken kaikkiaan epäonnistunut
asia. Kyllähän tässä tietysti
tähänkin saakka on itsekritiikin paikka eduskunnassa
ollut ja on, että tämä on edelleen voimassa.
Nyt sitten, jos vuosi 2005 tämän tilanteen
parantaa, olen samalla tavalla iloinen, ja silloin on onniteltava
hallitusta, että se tämän asian ja ilmeisen
vääryyden pystyy oikaisemaan. Tänään olemme
puhuneet myös siitä, miten tuloerot ovat maassa
kasvaneet 1990-luvun jälkeen. Kun prosentti eniten ansaitsevista
on lisännyt tulojaan 121 prosenttia ja vähiten
ansaitsevista 10 prosenttia on käytännössä saanut
vähemmän reaalituloja tämän
noin 14 vuoden aikana, niin on tietysti syytä myös
tässä talossa katsoa, kuinka paljon lainsäädäntö on
tätä kehitystä aikaansaamassa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vistbacka on tehnyt hyvän
aloitteen, niin kuin edellä on jo todettu. Silloin aikanaan,
kun tämä leikkaus leipärahasta tuli,
niin sehän tietysti tapahtui sinä aikana, kun
oltiin syvän laman talousahdingossa ja piti jostain
säästöjä löytää. Mutta
nyt kun katsoo tästä suhteellisen vakaata ja hyvää aikaa
kuitenkin, niin siitä huolimatta tämä vääryys
on jatkunut, mikä silloin tapahtui. Itsekin olen koko ajan
pyrkinyt vaikuttamaan siihen, että tämä purettaisiin,
mutta kun siinä ei ole vain onnistuttu. Sen takia odotan
nyt, että mahdollisesti tulevan vuoden budjetissa se voisi
tapahtua.
Kun meillä salissa on ed. Rehula, joka on keskustan,
muistan jo aikaisemmilta ajoilta, aktiivi köyhien ystävä ollut,
niin kun tässä nyt on edellä korokkeelta
julistettu, että vasemmistoliitto on tässä ollut
aktiivi, sitten meidän demariryhmämme on tehnyt
linjanvedon siinä, että tämä pitää köyhyyspaketin
nimissä, tai missä hyvänsä nimissä,
tehdä tässä, jotta 2006 vuoden budjettiin tämä hoidetaan,
niin ed. Rehula voisi todeta tässä salissa, jotta
mitä keskustassa on tästä pohdittu. Koska
minä näen, niin kuin ed. Wallin totesi, että tämähän
pitäisi tapahtua kuitenkin niin, jotta hallituspuolueet
yhdessä sopisivat tämän asian ja korjattaisiin
tämä. Se summa ei varmasti ole 50:tä miljoonaa,
jonka täällä jotkut totesivat, koska
kysehän on kuitenkin siitä, jotta se voi teoriassa
olla 50 miljoonaa, mutta tässähän tapahtuu
sillä tavalla, että osa näistä ihmisistä saa
sitten harkinnanvaraista toimeentulotukea, jolloin tämä summa
on pienempi. Tämä tapahtuu sillä tavalla,
että kun tämä otetaan leipärahasta
pois, niin sitten kun katsotaan se 7 prosenttia normista pois, mutta
sitten kuitenkin ihmisille joudutaan myöntämään
(Puhemies koputtaa) harkinnanvaraista, jotta se ihminen saa riittävän
toimeentulon. Tämä olisi järkevä korjata
nyt niin kuin ed. Vistbacka esittää ja niin kuin
on laajasti oltu sitä mieltä, että tämä pitää korjata.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen piirissä ollaan
valmistelemassa toimenpiteitä kaikkein vähävaraisimpien
kansalaisten tilanteen parantamiseksi. Korostan, valmistelemassa
toimenpiteitä, joilla tähdätään
heidän elämäntilanteensa ja elämänlaatunsa
parantamiseen siinä hetkessä ja siinä ajassa,
siinä arkipäivässä, joka heillä on.
Kyse on silloin palveluista ja kyse on myöskin tulonsiirroista
ja niiden kokonaisuudesta, korostan, toimenpiteistä kaikkein vähävaraisimpien
kansalaisten tilanteen helpottamiseksi. Kaikilla on tiedossa, miten
tulonsiirtojen kautta tai tulonsiirronomaisilla toimenpiteillä voitaisiin
tähän tilanteeseen vaikuttaa. Kun nyt on käsittelyssä lakialoite
asumistuen omavastuun 7 prosentin poistamisesta, tämä on
yksi keino niiden keinojen joukosta, jolla tähän
tilanteeseen voidaan puuttua.
Ed. Virtanen on eri yhteyksissä, niin tässä salissa
tänään kuin tämän salin
ulkopuolella julkisuudessa, omalla persoonallisella tyylillään
pyrkinyt vaikuttamaan siihen valmisteluun, mitä näitten
asioitten ja tämän toimenpidepaketin, toimenpidekokonaisuuden,
osalta ollaan tekemässä, vasemmistoliitto eduskuntaryhmänä samoin. Minä toivotan
onnea ja menestystä, niin kuin olen aikaisemminkin toivottanut,
ed. Virtaselle ja hänen toimintatavalleen. Sitä kuitenkin
toivon, kun ed. Virtanen on itsekin paikalla, että pysytään
asiassa ja puhutaan siitä, mistä kulloinkin on puhe,
niin kuin tässäkin tapauksessa, toimenpiteistä kaikkein
vähävaraisimpien elämäntilanteen
parantamiseksi.
Hän jätti tällä kertaa nimen
mainitsematta, mutta löysin itseni hänen puheenvuorostaan
vaikutusvaltaisten keskustalaisten joukosta. Itse en välttämättä itseäni
sellaisesta joukosta tunnista, mutta hän jätti
tällä kertaa nimen mainitsematta väittäessään,
että vastustaisin tätä. Minulla on oma
mielipiteeni siitä, mikä on arvojärjestys
silloin, kun tätä toimenpidepakettia kasataan,
toimenpidekokonaisuutta kasataan. Näitten asioitten tiimoilla
kun on tullut jonkun verran aikaa vietettyä ja esityksiäkin
tehtyä, missä tämä asumistuen
omavastuu 7 prosenttia tilanteessa, missä hallitusohjelmaa
valmisteltiin ja keskustakin ryhmänä omia toimenpiteitään
esitti, on ollut kyllä alusta lähtien siinä kokonaisuudessa
mukana.
Mutta me joudumme laittamaan asioita tärkeysjärjestykseen,
ja meillä on omat lähtökohtamme, kun
me sen teemme. Jos me takerrumme tähän yhteen
ainoaan asiaan, sen esimerkiksi ed. Virtaselle suon, se on teidän
asianne, miten te toimitte. Mutta väittämä ja
toimintatapa ja esittämistapa siitä, että näitä asioita
laitetaan vastakkain, on teidän tapanne toimia. Sen tiedän,
että hallitusryhmät pyrkivät löytämään
ja hallituksen piirissä pyritään löytämään
se toimintamalli ja se konsepti, jolla eteenpäin mennään.
Ja tässä yhteydessä totean, että ed.
Wallin käytti tässä keskustelussa minun
mielestäni erinomaisen puheenvuoron, analyyttisen puheenvuoron
siitä, missä ollaan siltä osin, että sosialidemokraattinen
eduskuntaryhmä on pitänyt omana kärkiviestinään tässä tämän
aihepiirin keskustelun yhteydessä tätä asumistuen
omavastuuta.
Väittämää siitä,
että keskusta olisi, tai allekirjoittanut olisi tätä asiaa
vastaan, en tältä istumalta hyväksy.
Toisaalta korostan ja toistan sen, että meillä on
hieman toisenlainen tulokulma tähän tilanteeseen.
Otan esimerkin: Eduskunnassa oli jossain vaiheessa hyvin voimakkaitakin
sanankäänteitä saanut keskustelu siitä,
kun eduskunta nosti lapsilisiä ja ne kaikkein vähävaraisimmat lapsiperheet
ja yksinhuoltajat eivät saaneet tuossa korotuksessa mitään,
kun tuo lapsilisäkorotus meni toimeentulotukilaskelmassa,
vei sen nolliin. Myös meillä on puhuttu hyvin
paljon siitä, että jos tällaisiin toimenpiteisiin,
joissa tulonsiirrot mukana ovat, päästään,
niin tuo yksinhuoltajien lapsikorotus esimerkiksi voitaisiin ottaa
etuoikeutettuna tulona toimeentulotukilaskelmassa huomioon. Se voisi
olla keino, jolla pureuduttaisiin kaikkein suurimpiin ongelmiin.
Hallitus tulee omalla valmistelullaan viemään toimenpide-ehdotuksia
ja kokonaisuuksia eteenpäin. Ja jokainen sitten pyrkii
omalla tahollaan, niin oppositiokin ja yksittäiset kansanedustajat tietysti
vaikuttamaan siihen, miten tämä asia etenee. Kun
esimerkiksi tämä asumistuen omavastuu on nyt tässä tällä kertaa
lakialoitteen muodossa keskustelussa, voisin yhtä lailla
heittää kuin nämä heitot siitä,
että keskusta vastustaa tai on eri mieltä, voin
kysyä, mikä teidän viestinne on näille
yksinhuoltajille, joitten lapsilisän korotus ei heille
mitään lisää tuonut. Sen verran
on kokemusta oppositiossa olosta, että, totta kai vastaus on
se, että myös heidän tilanteensa pitää korjata. Mutta
tässä lähiviikkojen ja kuukausien aikana tulee
selviämään se, minkä suuruisessa
summassa tulonsiirtojen osalla on mahdollisuus liikkua, ja näistä asioista,
jotka listalla on ja tärkeysjärjestykseen tullaan
laittamaan, sieltä aikanaan esityksiä tulee.
Tässä yhteydessä otan esille sen,
että esimerkiksi kaikkein pienimpien eläketulojen
varassa olevien kansaneläkkeen saajien tilanne tulee olemaan
yksi, jonka keskusta tulee arvioituttamaan siinä yhteydessä,
kun tätä päätöksentekoa
tehdään. Mutta sekin on asia, jonka lopputuleman sitten
näemme, kun hallituksen toimenpide-ehdotukset täällä eduskunnan
käsittelyssä ovat.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Rehulaa selkeästä ja
selventävästä puheenvuorosta.
En ole epäillytkään sitä,
etteikö meillä kummallakin olisi näkemys
siitä, miten ja missä järjestyksessä kaikkein
heikoimmassa asemassa oleviin pitää toimenpiteitä kohdistaa.
Ed. Rehulan puheenvuoroa kuunneltuani oikeastaan aika positiivisesti
suhtaudun, koska näyttää siltä,
että nämä itse asiassa ihan samat asiat
ovat tällä meidän listallamme. Kysymys
on vain siitä, mihin järjestykseen se lista laitetaan.
Kun ed. Rehula ilmoitti, että keskusta ei vastusta — en
tiedä, miten se pitää tulkita, jatkohan sen
näyttää — tätäkään
asiaa, jonka minun mielestäni pitää olla
sillä listalla ensimmäisenä, ja se on
myöskin vasemmistoliiton köyhyyspaketissa ensimmäisenä.
Kaksi seuraavaa olivat nuo, mitä ed. Rehula nosti esille,
näin lähellä olemme. Kysymys on siitä,
mihin kohtaan vedetään se käytettävissä olevan
rahan määrä. Me olemme perustelleet sitä,
miksi sen viivan on mahdollista olla hieman kauempana. Se itse asiassa
liittyy siihen, mihin ed. Wallin täällä viittasi:
tehtyihin ja annettuihin veronalennuksiin, erityisesti varallisuusveron
poistoon. Tältä osin olen tyytyväinen, jos
tulkitsin aiemmin oikein, koska ed. Rehulasta todellakin oli puhe,
kuten hän itse kävi kertomassa, ja pidän
häntä edelleenkin merkittävänä keskustalaisena
sosiaali- ja terveyspoliittisena vaikuttajana. Jos hän
nyt puheenvuoroni jälkeen täällä kertoo,
että keskusta ei tätä vastusta, niin oikein
hyvä.
Kuvittelen, että yksi tarkoitus näillä pyrkimyksilläni
on tämän myötä saavutettu, mutta
katsotaan nyt, mihin hallitus sitten lopulta päätyy, koska
sillä on todellakin iso merkitys suomalaisille köyhille
jatkossakin.
Keskustelu päättyy.