Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Asetan kysymykseni ministeri Mönkäreelle,
ja asia koskee lääkekorvausten muuttamista. Suomen
terveydenhuoltomenojen taso on Pohjoismaiden alhaisin, EU:n keskivaiheilla
ja puolet USA:n tasosta. Lääkemenomme ovat lähellä kansainvälistä keskiarvoa.
Rouva ministeri, silti te olette sanonut, että lääkekorvausten
kehitys ja nousutrendi eivät saa jatkua. Olette lisäämässä potilaiden
omavastuuta ainakin osalle sokeritautia, syöpäsairauksia,
multippeliskleroosia ja Parkinsonin tautia sairastavia potilaita.
Miksi näin? Onko hallitus sitä mieltä tosiaan, että potilaskohtaista
maksurasitusta pitää ainakin toisten kohdalla
lisätä?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Lääkekorvausmenot ovat ryöpsähtäneet
Suomessa hurjaan nousuun, taas yli 10 prosenttia viime vuonna. Tällä menolla
ne vievät kohta meidän terveydenhuoltomme menoista
20 prosenttia, kun se nyt on 10 prosenttia. Mutta tässä lääkekorvausuudistuksessa,
joka on valmisteltu, ei pitkäaikaissairaiden omavastuuta
lääkekuluista olla nostamassa. Siitä on
tehty lukuisia laskelmia, ja tämä uudistus, jota
nyt sitten kokonaisuutena lääkelain ja lääkekorvauslakiuudistuksen
kautta tullaan tänne esittelemään, avaa
kyllä tuon järjestelmän. Siitä on
nyt ollut paljon väärääkin tietoa
liikkeellä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! On totta minunkin tietojeni mukaan, että omavastuu
ei keskimäärin nouse, mutta se kohdentuu jatkossa
eri lailla kuin nyt, ja silloin toisissa potilasryhmissä,
myös näissä vakavissa sairausryhmissä,
nousemista tapahtuu. Mutta minä kysyn hivenen toista asiaa
jatkoksi:
Miten on näiden ei-korvattavien lääkkeiden osalta,
koska hallituksen esityksen tekstissä puhutaan lievästä sairaudesta,
jota ei jatkossa enää korvata? Tarkoittaako se
sitä, että esimerkiksi korvapotilaan antibioottikuuria
jatkossa ei enää korvata? Suomen kansa varmasti
haluaa tästä tarkan tiedon. Samaten siellä sanotaan,
että semmoista hoitoa, jonka vaikutus on vähäinen,
ei enää jatkossa korvata. Pyydän tästä mahdollisimman
selkeää esimerkkiä.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ei ota kantaa mihinkään
yksittäisiin lääkehoitoihin. Siellä kerrotaan,
että on maita, joissa tällaisia asioita ei korvata,
ja nyt lääkehintalautakunnalle tuossa esityksessä annetaan
enemmän valtuuksia tulevaisuudessa miettiä näitä,
myöskin nollakorvausluokkaa, esimerkkinä ehkäisypillerit,
joita ei käytetä sairauden hoitoon, joita ei tälläkään
hetkellä korvata.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun keskiarvo on toisinaan sitä,
että pää on uunissa ja jalat jääkaapissa,
niin voitteko te nyt samalla, kun tiedossa on, että tässä kuitenkin
pyritään kehyksissä mainittuun 30 miljoonan
säästöön, sanoa, että se
säästö syntyy siten, ettei se ainakaan synny
pitkäaikaispotilaitten ja kaikkein köyhimpien
potilaitten lääkekorvauksista?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Säästö syntyy siitä,
että lääkkeiden tukkuhintaa alennetaan
kautta linjan 5 prosenttia, mikä alentaa siis potilaan
maksamaa hintaa ja Kelan maksamaa korvausta. Potilaiden säästö tämän
uudistuksen jälkeen on noin 1 miljoonaa euroa ja yhteiskunnan
eli valtion kokonaissäästö 55 miljoonaa,
eräiden laskelmien mukaan se saattaa olla isompikin, eli
potilaat eivät tässä ole maksumiehinä.
Te tulette tutustumaan sitten näihin lain periaatteisiin,
mutta keskeistä siis siellä on, että maksukatto
säilyy ja pitkäaikaissairaille tuo ostokertainen
omavastuu poistuu, ei tarvitse keskittää ostoksia
tiettyyn kertaan vaan lääke maksaa aina potilaalle
saman verran, ostaa sen yksittäisesti tai toisten kanssa, ei
tarvitse suunnitella ja kerätä rahaa. Siihen tulee
paljon selkeyttäviä asioita.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Mönkäre on aivan
oikeutetusti huolissaan siitä, että lääkekustannusten
kasvu on huimaa, koska jos nykytahdilla jatkuu tämä 10
prosentin kasvu, niin vuonna 2020 meillä menee yli 10 miljardia
euroa lääkkeisiin. Lääkehoito
on syrjäyttänyt muita hoitokeinoja, erityisesti
elämäntapojen muutoksia, joiden avulla lääkityksen
tarve voisi vähentyä tai poistua. Lääkkeet
pyrkivät leviämään enenevästi
uusiin ei hoitoa tarvitseviin käyttöaiheisiin.
Kysyn ministeri Mönkäreelta:
Miten te aiotte edistää ja vahvistaa ei-lääketieteellisten
hoitojen tukemista, sillä tavalla saataisiin todella merkittäviä säästöjä tässä tilanteessa?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Edustaja puuttui aivan olennaiseen asiaan,
jolla me voimme vaikuttaa lääkekuluihin ja kaikkiin
terveydenhuollon menoihin. Se on ehkäisevä kansanterveystyö,
jota tässä Kansallisessa terveyshankkeessakin
pitää koko ajan korostaa. Ihmisillä on
omavastuunsa myös omasta terveydestään,
liikkumisestaan, ravintotottumuksistaan, ja erityisesti painonhallinta
on se keskeinen asia, jolla voidaan vaikuttaa aikuisiän
diabeteksen puhkeamiseen, joka on nyt tällä hetkellä yksi
meidän suurimmista kansanterveydellisistä riskeistämme — eli
ehkäisevä kansanterveystyö ja se, että valistusta
annetaan neuvolasta alkaen perheille, kouluissa jne.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Suomessa lääkekorvausten
ja ylipäänsä terveyskustannusten omavastuuosuudet
ovat korkeat, verrataanpa sitten Euroopan maihin tai erityisesti
Pohjoismaihin. Etenkin vähävaraisten potilaiden kannalta
erityisen tärkeää on kohtuullinen, riittävän
alhainen maksukatto. Meillä ongelmana on se, että maksukatot
ovat korkealla ja ne ovat vielä erilliset esimerkiksi lääkekorvauksille
ja asiakasmaksuille. Hallitusohjelmassahan luvattiin selvittää yhtenäisen
maksukaton luomista. Kysynkin ministeriltä:
Ollaanko nyt tässä yhteydessä tuomassa
yhtenäinen, riittävän alhainen maksukatto?
Missä vaiheessa hallituksen selvitykset tältä osin
hallitusohjelmaa koskien ovat?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä ei oteta
kantaa maksukattoihin, koska ministeri Hyssälän
puolella on nyt juuri palvelumaksujen maksukattojen yhdistämis-
ja selvitystyöryhmä tekemässä työnsä.
Mutta tässähän lääkkeiden omavastuun
osalta se on 610 euroa vuositasolla.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Meillä on maksutoimikunta, joka
saa työnsä päätökseen
tämän kuun lopussa, ja se on tarkastellut työssään
hyvin laajasti eri maksujen kohtaantumista, kertymistä ja
näitä rakenteita. Odotamme sitä esitystä sitten
ja sen pohjalta lähdemme työstämään
eteenpäin. Myöskin nämä katot
ovat siinä toimikunnassa esillä.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Olen saanut tietooni, että erityisesti
kalliiden lääkkeiden kohdalla ovat kustannukset
nousseet potilaille. Kysyisinkin:
Mitä ministeri haluaa tehdä tämän
asian suhteen?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Ymmärsin, että edustaja
tarkoittaa, että on epäilty, että uudistuksessa kalliiden
lääkkeiden osalta asiakkaan maksama osuus nyt
sitten kasvaisi nykyhetken tilanteeseen nähden. Se ei kasva,
koska tähän liitetään lääkelaissa
lääketaksan muutos, joka vaikuttaa erityisesti
kalliiden lääkkeiden hintoihin. Sitä on ollut
vaikea laskea, koska nämä ehdotukset tulevat kahdesta
eri laista, eli kalliidenkaan lääkkeiden hinta
ei nykytilanteeseen nähden tässä muutu,
koska me teemme myös muutoksen lääketaksaan.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Suomessa palautetaan apteekkeihin vuosittain noin
1,6 miljoonaa lääkepakkausta, joiden palauttajia
on yli 220 000. Syy on usein lääkkeen vanheneminen,
mutta ei läheskään aina. Lääketurvallisuussyistä käyttämättä jääneitä lääkkeitä ei
luovuteta uudelleen, ja hävitettäväksi
joutuu suuri määrä käyttökelpoisia
lääkkeitä.
Onko ministeri pohtinut keinoja, miten voisi hyödyntää käyttämättä jääneet,
vanhentumattomat ja avaamattomat lääkkeet erityisesti
silloin, kun kyse on huomattavan kalliista lääkkeistä?
On ristiriitaista hävittää täysin
käyttökelpoisia lääkkeitä samalla,
kun monilla ihmisillä ei ole välttämättä niihin
alkuaankaan varaa. Palautetuista lääkepakkauksista
67 prosenttia oli reseptilääkkeitä. Olisikin
syytä myös selvittää, miten näin
suuri osuus lääkärien määräämistä lääkkeistä jää käyttämättä.
Arvoisa puhemies! Miten hallitus aikoo tehostaa nykyistä lääkepolitiikkaa,
jotta vuosittain hävitettäväksi palautettavien
ja sitä kautta turhia kustannuksia aiheuttavien lääkkeiden
määrää voitaisiin vähentää?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Ennen kaikkea on tietenkin tärkeää,
että lääkäri ei määrää turhia
lääkkeitä, ja nyt tässä lääkekorvausuudistuksessa
järjestelmää myös muutetaan
sellaiseksi, että ei ole niin suurta kannustinta kuin ennen
hamstrata vuoden lopussa näitä lääkkeitä.
Me olemme havainneet, että kun maksukatto tulee täyteen,
niin sen jälkeen ostokertaiset lääkemäärät
kasvavat todella runsaasti, eli kun on maksuttomat lääkkeet
vuoden lopussa, niin sitten saatetaan keskittää ostoksia,
jotka eivät kaikki ole tarpeellisia. Mutta ainahan siellä on
se lääkärin määräys
takana, joten erityisen tärkeää on vaikuttaa
siihen lääkärin lääkkeenmääräämiskäytäntöön,
mutta emme me voi tietysti lääketurvallisuussyistä ihan mitä tahansa
pakkauksia uudelleen käyttää, kun ne
palautetaan. Siinä on omat riskinsä. Tässä täytyy
taiteilla sen välillä, että kaikin puolin
vaikutetaan siihen, että ihmiset eivät mistään
syystä joutuisi ostamaan turhaan lääkkeitä kaappeihinsa.