Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Voidaan sanoa, että se on vihdoinkin
täällä tänään.
Tätä asiaa on yritetty hoitaa spontaanisti eduskunnan
toimesta, kun hallituksesta ei tätä ammattikalastajamääritelmää koskevaa
esitystä ole saatu kirveelläkään
kaivettua aikaisemmin esiin. Tässä tapahtui eräässä vaiheessa
jopa niin, että maa- ja metsätalousvaliokunnan
jäsenet yhtä lukuun ottamatta allekirjoittivat
lakialoitteen, jolla yritettiin tämä asia saada
jollakin tavalla kuntoon. Se tuli mietintönä tänne
saliin, mutta siinä vaiheessa hallituspuolueitten ryhmäsäännöt
astuivat esiin ja meidät komennettiin ryhmyripalaveriin,
jossa hallituspuolueitten kansanedustajat, jotka kuuluvat maa- ja
metsätalousvaliokuntaan, pantiin ruotuun. Sillä tavalla
koko homma meni läskiksi, vielä enemmänkin
kuin läskiksi, härskiksi läskiksi.
Sitten siitä, arvoisa puhemies, seurasi intohimoinen
kilpakirjoitus maa- ja metsätalousministeriön,
ministerin ja kala- ja riistaosaston virkamiesten, ja juuri puhuvan
välille. Tästä on kertynyt vasta ehkä voisi
sanoa ihan akateemisen tason väittelyä iso, paksu
mapillinen, jossa on esitetty väite ja siihen ministeriöstä vastaväite,
vastaväitteeseen vastaväite ja vastaväitteen vastaväitteeseen
vastaväite jne., kunnes kun olimme päätyneet
semmoiseen kohtuulliseen mapilliseen, sitten ilmeisesti ministeriön
virkamieskunnassa tultiin siihen tulokseen, että tämän asian
eteenpäinviemisestä tulee loputonta. Niin työvoitto
saavutettiin. Sitten alettiin neuvotella asiasta. Siihen osallistuivat
alan kalastajajärjestöt, virkamiehet mainitusta
kala- ja riistaosastosta ja juuri puhuva. Keskusteluissa päädyttiin
yksimieliseen kannanottoon, joka oli sattumalta kuitenkin alkuperäisen
maa- ja metsätalousvaliokunnan kannanoton mukainen kanta.
Tässä on siis aivan mieletön turha työ tehty,
mutta sehän kuuluu poliittiseen käyttäytymiseen.
Ei tässä mitään valitella, tännehän
on tultu tekemään sekä järkevää työtä että turhaa
työtä. Molemmista saa urakkapalkan tai, niin kuin
puhemies on joskus lausunut, vuosipalkkion.
Tässä nyt se suuri muutos on se, että siirrytään bruttopalkkaperiaatteeseen
kalastajan määrittelyssä. Nyt voimassa
olevassa määrittelyssä on niin, että kalastajan
määrittely tapahtuu tavallaan nettopalkkamäärittelynä,
joka tarkoittaa sitä, että jos on verovähennyksiä,
poistoja kalustosta jnp., verotettavaa tuloa ei muodostu lopuksi
ollenkaan. Niin se raja, että kalastuksesta saatava tulo
ylittäisi tietyn rajan kokonaistulosta, ei täytykään.
Toisin sanoen järjestelmä itsessään
on syönyt ammattikalastajat pois. Tämä koskee
erikoisesti Pohjanlahden aluetta, mutta myöskin laajemmalti
Suomen merialueita.
Tällä on ollut se käytännön
merkitys, että kun kalastuslain 6 §:n 4 momentissa
määrätään niin sanotulla
yleisellä vesialueella oikeus käyttää pyydyksiä,
jotka on lueteltu tämän hallituksen esityksen
sivun 1 alareunassa, tämä kalastus on tavallaan
pudonnut remmistä pois. Tällä tavalla meiltä on
ammattikalastajakunta eräällä tavalla hiipunut
merialueilta pois. Sehän ei ole kenenkään
edun mukaista, koska siitä on seurannut se, että myöskään
kalakauppaan ei ole monipuolista kalansaalista tullut, ja sillä tavalla
kalakauppakin on ruvennut hiipumaan, niin että kalakauppiaat
myyvät kirjolohta ja merilohta jonakin aikana vuodesta
silloin, kun sitä on saatavissa, sitten ehkä vähän
siikaa jnp., mutta valtaosa kalasta on häipynyt normaalista
kalakaupasta.
Nyt siis, arvoisa puhemies, tämä asia on tulossa
kuntoon. Ollaan siirtymässä niin sanottuun bruttotuloperiaatteeseen.
On ratkaistu myöskin se, että näin uudella
tavalla määriteltävä tulo asettuu
rajojen 30 ja 15 prosenttia kokonaistulosta sisäpuolelle,
eli se on varsinainen ammattikalastajaporukka. Sitten on sivuammattikalastajaporukka,
joka on 15 ja 30 prosentin välissä. Viimeksi mainittu
porukka saa kalastaa yleisillä vesialueilla, ja yli 30
prosentin porukalle koituu tiettyjä veroetuja, joista on
pystytty samalla pääsemään yksimielisyyteen
valmisteluvaiheessa. Arvoisa puhemies, nyt voi vain toivoa sitä,
että mietintö valmistuu eduskunnasta kiitolaukkaa.
Keskustelu päättyy.