3) Hallituksen esitys ilmastonmuutosta koskevan Yhdistyneiden
Kansakuntien puitesopimuksen Kioton pöytäkirjan
hyväksymisestä ja laiksi sen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Kiitos, arvoisa rouva puhemies! Eduskunta on tekemässä historiaa
hyväksyessään ilmastonmuutosta koskevan
Yhdistyneiden kansakuntien puitesopimuksen eli Kioton pöytäkirjan.
Hyväksyessämme hallituksen esityksen ympäristövaliokunnan
yksimielisen mietinnön pohjalta olemme ensimmäistä kertaa ...
(Hälinää)
Puhemies:
Anteeksi, ed. Tiusanen! — Olen nyt puhemiehenä kehottanut
käymään ne yksityiset keskustelut salin
ulkopuolella. (Ed. Zyskowicz: Puhemiehen kehotus ei kuulu!) — Kun
ei se kehotus kuulu tai ei tehoa, niin minä uudistan sen niin
kauan, että se kuuluu. Sukkeluudet sopii säästää parempaan
aikaan!
Arvoisa puhemies! Hyväksyessämme hallituksen
esityksen ympäristövaliokunnan yksimielisen
mietinnön pohjalta olemme ensimmäistä kertaa — siis todella ensimmäistä kertaa
— mukana
maailmanlaajuisessa sitovassa sopimuksessa, jonka tarkoituksena
on hillitä menossa olevaa ilmastonmuutosta.
Kioton sopimuksen ratifiointi etenee kaikissa Euroopan unionin
jäsenmaissa. Uusimmat eli kymmenen ovat sen jo tehneet.
Siirtymätalousmaista ovat ratifioinnin suorittaneet Romania
ja Tshekin tasavalta. Japanissa asia on parhaillaan sikäläisen
parlamentin käsittelyssä. Venäjän
hallitus on käsitellyt ratifiointia ja se on taloudellisen
kehityksen ministeriössä valmistelussa.
Kioton sopimus tulee voimaan, kun sen on ratifioinut 55 sopimusosapuolta.
Näiden maiden joukossa tulee olla sellainen määrä teollisuusmaita,
että niiden yhteenlaskettu osuus teollisuusmaiden hiilidioksidipäästöistä on
vähintään 55 prosenttia. Kioton sopimuksen
voimaantuloon riittää siis, jos sen ratifioivat
Euroopan unioni, Keski- ja Itä-Euroopan siirtymätalousmaat
sekä Venäjä ja Japani. Sopimusosapuolia ovat
kaikki YK:n jäsenmaat, myös kehitysmaat. Teollisuusmaat
on määritelty YK:n ilmastonmuutosta koskevan puitesopimuksen
liitteessä 1. Tuo puitesopimus on osa Rion sopimusta vuodelta
92.
Arvoisa puhemies! Yhdistyneiden kansakuntien ilmastonmuutosta
koskeva puitesopimus syntyi Rio de Janeirossa kymmenen vuotta sitten.
Se tuli kansainvälisesti voimaan vuonna 94. Sen ovat ratifioineet
kaikki teollisuusmaat, mukaan lukien Amerikan Yhdysvallat. Puitesopimusta
toteuttava Kioton pöytäkirja hyväksyttiin Kiotossa
Japanissa ilmastosopimuksen sopimuspuolten kolmannessa konferenssissa.
Kioton pöytäkirja sisältää määräyksiä velvoitteiden
toimeenpanokeinoista eli niin kutsutuista Kioton mekanismeista.
Mekanismit ovat projektikohtainen yhteistoteutus eli niin sanottu
JI englanninkielisistä sanoista Joint Implementation, projektikohtainen
puhtaan kehityksen mekanismi CDM, Clean Development Mechanism, ja päästökauppa
eli Emission Trade, siitä käytetään lyhennystä ET.
Mekanismit tulivat mukaan Kiotossa voimakkaasti Yhdysvaltojen
ajamina. Alun perin neuvotteluissa oli mukana katto, joka sääteli
joustomekanismien käyttöoikeutta. Katto on tärkeä, jotta
aikaansaadaan todellinen teollisuusmaiden kasvihuonekaasujen päästöjen
vähentäminen. Nyt kattoa ei ole. Teoreettisesti
teollisuusmaiden on mahdollista väistää omaa
päästövähentämisvelvoitettaan
ostamalla päästöoikeuksia. Näin planeetan
kokonaispäästöt eivät realistisesti
vähentyisi. Euroopan unioni ajoi vahvasti joustojen kattoa,
mutta joutui lähinnä Yhdysvaltain kannasta johtuen
luopumaan tästä linjauksesta. Nyt valitettavasti
USA ei ole enää mukana Kioton sopimuksessa, mutta
joustot ja nielut ovat.
Kiotossa päämääränä oli
vähentää teollisuusmaiden kasvihuonekaasupäästöjä vuoden
1990 tasosta ensimmäisen sopimuskauden aikana eli vuosina
2010—2012 noin 5,2 prosenttia. Marrakeshin sopimuksen yhteydessä viime
marraskuussa todettiin tämän luvun selvästi
pienentyneen muun muassa sen vuoksi, että Yhdysvallat jäi
Kioton sopimuksen ulkopuolelle. Realistiseksi luvuksi on kompromissien
jälkeen laskettu alle 2 prosenttia. Kuitenkin on muistettava,
että niin kutsuttuun BAU eli Business As Usual -toteutumaan
verraten, siis siihen tilanteeseen, jossa ei ole kansainvälisiä velvoitteita
päästöjen vähentämiseen,
Kioton sopimus on edelleenkin edistysaskel.
Arvoisa puhemies! Nyt otettava askel, Kioton sopimuksen hyväksyminen,
on vaatimaton, mutta oikean suuntainen. Vaikeudet tämänkin
vaikutukseltaan vaatimattoman sopimuksen aikaansaamisessa ovat olleet
erittäin suuria. Kansallinen itsekkyys ja omaneduntavoittelu
ovat jatkuvasti vaikeuttaneet sopimuksen etenemistä. Pääseminen
teollisuusmaita sitoviin, ajallisesti ja määrällisesti
täsmällisiin päästövähennyksiin osoittaa
kuitenkin kansainvälisellä yhteisöllä olevan
valmiutta toimia koko planeetan parhaaksi. Kioton sopimuksen syntyminen
on kaiken kaikkiaan vahva myönteinen merkki ja se vahvistaa
YK:n toimintaa.
Ympäristövaliokunnan mietintö on
yksimielinen. Valiokunta näkee tärkeänä Kioton
sopimuksen nopean hyväksymisen. Samalla valiokunta viittaa
Euroopan yhteisön ja sen jäsenmaiden keskinäiseen
taakanjakoon. Onhan Suomi allekirjoittanut Kioton sopimuksen, joka
merkitsee Suomen kohdalla 92 prosentin hiilidioksidipäästömäärää vuoden
90 tasosta, siis keskimäärin vuosina 2008—2012.
Euroopan unionin taakanjaossa Suomen osuudeksi on kuitenkin sovittu ensimmäisen
tarkastelujakson aikana keskimääräisesti
vuoden 90 kasvihuonepäästöjen määrä. Ympäristövaliokunta
tähdentää myös Suomen täyttävän
Kioton pöytäkirjan ratifioinnin edellytykset.
Tämä käy valiokunnan käsityksen
mukaan ilmi jo eduskunnan kesäkuussa 2001 hyväksymästä Kansallisesta
ilmasto-ohjelmasta.
Euroopan unionin jäsenmaat ovat päättäneet jättää yhdessä ratifiointiasiakirjat
kesäkuun alussa YK:n päämajaan. Tavoitteena
on Kioton pöytäkirjan voimaan saattaminen ennen
Johannesburgin Kestävän kehityksen huippukokousta, joka
alkaa 26. päivänä elokuuta. Valiokunnan mielestä onkin
tärkeää kaikin keinoin edistää Euroopan
unionin aikataulutavoitteita.
Edelleen valiokunta painottaa Yhdysvaltain tärkeyttä ratkaistaessa
maapallon ilmasto-ongelmaa. Maailman suurin kasvihuonekaasujen tuottaja
on saatava jälleen mukaan Kioto-prosessiin ja noudattamaan
pöytäkirjassa sovittuja vähentämistavoitteita.
Myös kehitysmaiden mukaansaaminen on todella tärkeää.
Erityisesti tämä koskee teollisuustuotannon nopeassa
kasvussa mukana olevia maita, kuten Kiinaa, Intiaa ja Meksikoa.
Arvoisa puhemies! Arviot ilmakehän lämpenemisestä ovat
jatkuvasti tulleet haastavammiksi. Ilmastonmuutos on meneillään
ja se kiihtyy. Ilmastonmuutos kohtelee voimakkaimmin maapallon köyhiä maita
ja köyhimpiä alueita. Eri yhteiskunnissa sen aiheuttamien
muutoksien eli terveyden järkkymisen, kuivuuden, nälänhädän
toisaalla ja toisaalla tuhotulvien suhteen ovat suojattomimpia köyhät
ihmiset. Näin työ ilmastomuutoksen torjumiseksi
on myös globaalia solidaarisuutta. Kuitenkaan rikkaiden
maiden ei tarvitse tehdä sitä pyyteettömästi.
Myös pohjoisilla rikkailla alueilla myrskyt toisaalta ja
kuivuus toisaalta eli sään ääreisilmiöt
lisääntyvät. Myöskään
Suomi ei ole missään lintukodossa. Suomeen globaali
muutos vaikuttaa jo nyt. Yksi tulevaisuuden uhkakuva Pohjois-Euroopassa
on Golfvirran kulun vakava häiriintyminen. Tämä muuttaisi
Suomen luonnonolosuhteet varsin pohjoisiksi, arktisiksi.
Ympäristövaliokunta toteaa teollisuusmaiden olevan
päävastuussa ilmastonmuutoksesta. Hiilidioksidin
vaikutus ilmaston lämpenemiseen on pitkäaikainen
ja kumulatiivinen. Teollisuusmaat ovat jo runsaan sadan vuoden ajan
muuttaneet kaasukehän koostumusta. Lisäksi teollisuusmaiden
päästöt ovat asukasta kohden huomattavan suuret.
Suomen hiilidioksidipäästöt ovat asukasta
kohden tasoa 15 tonnia/vuosi, Yhdysvalloissa noin 20 tonnia
vuodessa. Venäjällä ne ovat noin 10 tonnia
ja esimerkiksi Kiinassa noin 3 tonnia vuodessa per asukas. Intiassa
tämä taso on puoli tonnia vuodessa.
Arvoisa puhemies! Kioton sopimus vaatii välittömästi
seuraavan askeleen. Sopimukseen liittyvät sanktiot ovat
edelleen auki. Euroopan unioni ja Suomi sen jäsenvaltiona
ovat toimineet aktiivisesti Kioton sopimuksen eteenpäinviejinä. Suomalaisten
virkamiesten ja asiantuntijoiden työ on ollut kansainvälisesti
arvostettua. Tällä linjalla on hyvä jatkaa.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Ensiksi haluan todeta, niin kuin ympäristövaliokunnan
puheenjohtaja Tiusanenkin, että ympäristövaliokunta
oli yksimielinen mietinnössään. Palaan
siihen sitten, millä edellytyksillä tämä yksimielisyys
saavutettiin.
Puhemies! Oikeastaan on vähän ehkä harmillista,
että eduskunta tällaisena lyhyenä tunnin jaksona
käsittelee tätä Kioton pöytäkirjan
ratifioimisen mahdollistavaa lakiesitystä. — No,
sitähän on mahdollista tietysti jatkaa tiistaina
edelleen, koska tämä on mielestäni kuitenkin
eräs suurimpia kysymyksiä, mitä eduskunnalla
on käsiteltävänään
niin tällä kevätkaudella kuin yleensäkin
vaalikaudella.
Puhemies! Mitä ensinnäkin tulee ilmastomuutokseen
ja siihen, hyväksytäänkö se
tosiasia, että ilmastomuutos on tapahtumassa, niin kyllä kai yleinen
käsitys on se, että tänä päivänä kaikki
hyväksyvät sen näkemyksen, että ilmastomuutos
on tosiasia. Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Tiusanen äsken
totesi, sen seuraukset ovat jo selvästi nähtävissä.
Siihen liittyvät, niin kuin hän totesi, kuivuus,
hirmumyrskyt toisaalta ja tulvat. Kaikkein tärkein kasvihuonekaasu
on tietysti hiilidioksidi unohtamatta muitakaan kasvihuonekaasuja.
Niin kuin tässä lakiesityksessä todetaan,
tarvitaan 55 sopimusosapuolta eli maata, joiden yhteinen hiilidioksidipäästömäärä
oli
55 prosenttia vuonna 1990. Me tiedämme, että monet
maat, sellaiset Pohjoismaat kuin esimerkiksi Ruotsi ja Norja, ovat
lähes päästöttömiä energiantuotannon
suhteen, kun sitten monissa muissa maissa taas esimerkiksi kivihiilellä tuotetaan
niin paljon sähköä, että se
aiheuttaa todella suuria hiilidioksidipäästömääriä.
Norjan ja Ruotsin kivihiilidioksidipäästöt
ovat lähinnä peräisin liikenteestä.
Ed. Tiusanen myöskin viittasi kehitysmaihin. On valitettavaa,
että Yhdysvallat, joka ei tietysti ole, niin kuin tiedämme,
kehitysmaa vaan ehkä maailman teollistunein maa, jää pois
tästä, mutta myöskin yhä arveluttavampaa
on se, että sellainen voimakkaasti teollistuva maa kuin
Kiina on sopimuksen ulkopuolella. Kiinan talouskasvu on erittäin
voimakasta. Se tarvitsee lisää sähköä,
lisää energiaa, ja sitä tuotetaan yhä suuremmassa määrin
kivihiilellä, mutta myöskin, niin kuin tiedämme,
ydinvoimaa ollaan suunnittelemassa voimakkaasti lisää Kiinaan.
Nämä ovat ne todelliset ongelmakohdat eli ne todella
suuret maat, jotka nyt jäävät Kioton
sopimuksen ratifioinnin ulkopuolelle.
Puhemies! Ympäristövaliokunnan yksimielisyys
saavutettiin sen takia, että emme keskustelleet ollenkaan
siitä, eikä se ollut edes varmasti asian kannalta
välttämätöntä, miten
aiomme sitten tämän lakiesityksen, joka mahdollistaa
Suomen ratifioinnin, käytännössä toteuttaa.
Tässä haluan kuitenkin muutaman sanan sanoa myös siitä,
miltä tämä tilanne näyttää.
Viime vuonnahan Suomen hiilidioksidipäästöt
lisääntyivät 3 miljoonaa tonnia.
Se johtuu monista erilaisista tekijöistä, mutta
se on kuitenkin merkittävä määrä,
joten pääseminen vuoden 90 tasolle ei ole kovin
yksinkertaista, kun ottaa huomioon senkin, että meillä jatkuvasti
erityisesti energiatuotannon oletetaan lisääntyvän
ja myöskin siihen liittyvän talouskasvun, jotka
kulkevat käsi kädessä. Suomihan on jo
uusiutuvan energiatuotannon kannalta aivan EU:n kärkimaita,
samoin kuin energiasäästöjen kannalta,
joten ne kaksi teoreettista vaihtoehtoa, jotka Suomessa on esitetty,
eli niin sanottu maakaasuvaihtoehto ja ydinvoimavaihtoehto, joutuvat
sitten parin viikon sisällä eduskunnassa hyvin
tarkkaan pohdintaan. Tasan kolmen viikon päästä olemme
sitten jo tietoisia siitä, miten eduskunnan enemmistö suhtautuu näihin
eri vaihtoehtoihin. Kuitenkin haluan, kun on kysymys ilmastosopimuksesta,
nimenomaan ilmaston näkökulmasta katsoa tätä asiaa.
Kun maakaasusta on paljon puhuttu, niin haluan tuoda esille
aivan äskettäin — muistaakseni viime
viikolla — valmistuneen Pohjolan Voiman selvityksen teoreettisesta
mallista, että Norjasta tuotaisiin maakaasua länsirannikolle,
Poriin, eli kotikaupunkini olisi päätepaikka ollut. Pohjolan
Voima toteaa yksiselitteisesti, että se on täysin
kannattamatonta, ja tämä selvitys on nyt lopetettu.
Myöskin olen monta kertaa tuonut esille, mutta en ole saanut
kovin selvää vastausta, minkä takia Suomen
vihreä liike turvautuu nyt maakaasuvaihtoehtoon, kun esimerkiksi
Norjassa nimenomaan vihreä liike vastustaa kaikin keinoin
maakaasun käyttöä. Norjahan on, niin
kuin me tiedämme, energiantuotannon suhteen, ilmastopäästöjen
suhteen puhdas, eli kun kaikki sähkö tuotetaan
vesivoimalla, niin ei synny tietysti myöskään
mitään hiilidioksidipäästöjä.
Puhemies! Sen lisäksi on aivan hiljattain valmistunut
Pohjolan Voiman tuuliselvitys. Sen mukaan ajatukset siitä,
että tuulivoimasta saataisiin kilpailukykyistä energiaa,
ovat kerta kaikkiaan tuulesta temmattuja. Sen takia tällä hetkellä ainakin
näyttää siltä, ja toivon henkilökohtaisesti,
että täällä eduskunnassa sitten
päädytään sellaiseen ratkaisuun,
joka ei vaaranna Suomen sitoutumista ilmastosopimukseen eikä Suomen
taloudellista kilpailukykyä. Minun käsitykseni mukaan
se on se, että eduskunnan enemmistö tulee 24.
päivänä toukokuuta täällä äänestämään
lisäydinvoiman puolesta.
Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk:
Puhemies! Ed. Elo äsken totesi, että tämän
asian käsittely vaatisi enemmän huomiota. Haluaisin
kuitenkin itse muistuttaa tässä keskustelussa
siitä, että Suomi allekirjoitti Kioton pöytäkirjan
jo vuonna 1988. Sen jälkeen alkoi Suomessa sitten suunnittelu,
mitä toimenpiteitä tarvitaan, jotta pystytään
aikanaan pöytäkirja ratifioimaan ja toteuttamaan
ne velvoitteet, jotka Kioton sopimuksessa Suomelle on asetettu EU:n
myötä ja EU:n kautta.
Sitten Suomen omia mahdollisuuksia täyttää taakanjaon
mukainen tavoite ryhdyttiin käsittelemään
Kansallisessa ilmastostrategiassa, jonka hallitus toista vuotta
sitten antoi eduskunnalle. Tässä strategiassa
oli yleistavoitteena se, että puolet tarvittavasta päästövähennyksestä voitaisiin
saavuttaa energiansäästöohjelman avulla
ja uusiutuvan energian edistämisohjelmien toteutuksilla.
Toinen puoli saavutettaisiin sitten sähköntuotantoratkaisulla,
millä tavalla se nyt valitaankaan. Kansallisessa ilmastostrategiassa
on, niin kuin hyvin sen tiedämme, kaksi erilaista vaihtoehtoa,
joista on ruvettu käyttämään
nimityksiä niin sanottu maakaasuvaihto ja niin sanottu
ydintuotantovaihtoehto, joissa molemmissa otetaan huomioon myöskin
se, että kivihiilen tuotanto laskisi, koska sillä on
niin merkittävä vaikutus näihin kasvihuoneilmapäästöihin.
Näin ollen kyllä itse ainakin haluaisin korostaa
tässä keskustelussa sitä, että tämän
sopimuksen hyväksymistä on täällä eduskunnassa
valmisteltu erittäinkin huolellisesti. Juuri viittaan tähän ilmastostrategiaan,
jossa sitten eduskunta yksimielisesti noin vuosi sitten totesi,
että meillä on erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa
meille sälytetty taakanjako kasvihuonepäästöjen
vähentämisprosessissa. Tämä kansallinen
ilmasto-ohjelma, kannattaa muistaa, rakentuu sekin monipuoliseen
energiantuotantoon myös tulevaisuudessa.
Nyt me voimme sitten todeta, ettei Suomi eikä edes
EU:kaan ilmeisesti näytä muodostuvan kansainvälisellä tasolla
ongelmaksi. Päinvastoin meillä on, niin kuin totesin,
moniakin vaihtoehtoja toteuttaa omat velvoitteemme, ja myöskin Euroopan
unionilla on monia vaihtoehtoja. Sekä Suomi että Euroopan
unioni mielestäni ovat myöskin osoittautuneet
vastuuntuntoisiksi Kioton sopimusten eteenpäin viejiksi
ja vastuuntuntoisiksi ilmasto-ongelmien kuriinsaattamisessa. Mutta
ongelmaksi on muodostumassa sitten se, että Euroopan unioni
ja lähinnä Eurooppa ei ole kyennyt sitouttamaan
USA:ta, joka jatkaa edelleen omaa suhtautumistaan ja omaa ilmastopolitiikkaansa.
Kuitenkin me tiedämme sen, niin kuin täälläkin
on tullut jo aiemmissa keskusteluissa esille, että maailman
ilmastomuutoksiin nimenomaan Amerikka vaikuttaa erittäinkin
paljon.
Puhemies! Tässä yhteydessä haluaisin
toistamatta, mitä aiemmin on todettu, korostaa sitä, että Kioton
ilmastosopimuksen käytäntööntoimeenpanossa
on vielä hyvinkin monia ongelmia, ei ainoastaan se osa,
joka tässä nyt lähiviikkoina tulee eduskunnassa
esille elikkä se, minkälainen perusvaihtoehto
tässä lisääntyvässä sähköntuotantotarpeessa
valitaan, vaan meillä on muitakin ongelmia.
Suomen on omalta osaltaan huolehdittava siitä, että me
saamme sitten Euroopan unionissa tulevaisuudessa olla itse päättämässä näistä pienemmistä
toimeenpano-ongelmista,
joista haluaisin nostaa esille muun muassa päästökauppa-asian,
jonka käsittelyn yhteydessä valiokunnassa ainakin
itse huolestuin siitä, että meillä on
tulevaisuudessa todella vaarana, että valta luisuu helposti
unionin komissiolle, jolla kuitenkaan ei ole sellaista asiantuntemusta,
jota Suomessa on muun muassa päästökaupan
määrittelyn toteuttamisessa.
Meille on elinkeinopolitiikan kehittämisen kannalta
erittäinkin tärkeää se, että saamme
itse olla vaikuttamassa sitten, kun esimerkiksi tähän päästökauppaan
siirrytään. Saimme valiokuntakäsittelyn
yhteydessä aikanaan asiantuntijakuulemisen kautta tietää muun
muassa sen, että meillä on eräitä teollisuudenaloja,
jotka todella joutuvat vaikeuksiin, jos komission tämänhetkiset
näkemykset menisivät eteenpäin. Tällöin
viittaan muun muassa meidän terästuotantoomme,
jonka prosessipäästöjä ei koskaan
saada tyystin lopetetuiksi.
On näin ollen tavattoman tärkeää se,
että me saamme olla itse vaikuttamassa alkujakoon ja saamme
myöskin itse olla sitten vaikuttamassa siihen, millä tavalla
ympäristöverotuksen kautta toimimme tulevaisuudessa,
koska ympäristöverotuksella niin ikään
on sitten iso vaikutus kilpailukykyyn, ja sitä emme tietenkään
voi missään vaiheessa menettää.
Tässä siis tulevaisuudessa on tasapainoteltava
monien asioitten suhteen. Lähdemme varmasti kaikki siitä,
että meidän tuotantomme kasvaa ja hyvinvointimme
lisääntyy, mutta samalla se ei voi tapahtua missään
tapauksessa ilmaston ja ympäristön pilaantumisen kustannuksella.
Siinä onkin tekemistä.
Kioton sopimuksen ratifiointihan on ensimmäinen ja,
niin kuin täällä jotkut totesivatkin — yhdyn
siihen — vaatimaton askel todellisten ympäristö-
ja ilmasto-ongelmien ratkaisussa. Suomen tulisi tästedes
olla edelleenkin hyvin aktiivinen unionin tasolla siihen suuntaan,
että vauhdittaisimme ja itse asiassa nopeuttaisimme niitä suunnitelmia,
miten Kioton sopimuksen ratifioinnin ja sen toteuttamisen jälkeen
etenemme.
Puhemies! Lopuksi vain ihmettelen ääneen sitä,
että on tahoja, muun muassa SAK, joka on todennut, että Kioton
pöytäkirjaa ei voisi lopullisesti ratifioida,
ennen kuin meillä eduskunnassa on tiedossa sähköntuotannon
eri vaihtoehdot eli ennen kuin eduskunta on ratkaissut kantansa ydinvoiman
lisärakentamiseen. Sen takia haluan lopuksi korostaa vielä kertaalleen
sitä, että jo aiemmin tässä talossa
on tehty hyvin perustavanlaatuista työtä, jossa
todella on voitu kiistatta todeta, että nämä asiat
eivät ole kytkyssä toisiinsa, vaan meillä on
onneksi monenlaisia teitä ja mahdollisuuksia edetä tulevaisuudessa,
niin että omalta osaltamme parannamme ilmastoa, kuten näissä suunnitelmissa
on.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä Kioton sopimuksen
ratifiointi on toki pieni ja vaatimaton, mutta samalla myös
hyvin historiallinen askel, kuten täällä on
todettu. Tämä on yksi konkreettinen kansakuntien
yhteinen askel siihen suuntaan, että me voimme yhdessä tietyillä pelisäännöillä pistää
täysin
vapaalle markkinavoimien tiimellykselle tietyt ihmisen kokoiset
ja tässä tapauksessa erityisesti ympäristön
kokoiset raamit. Mielestäni tämä on siinä mielessä hyvin tärkeä askel.
Sen takia tämä on vaatimaton, että tämä on
todellakin se kompromissien kompromissien kompromissien kompromissi,
johon on päädytty, mutta on tietenkin parempi
ottaa se pienikin askel oikeaan suuntaan kuin se, että emme olisi
päässeet tässä vielä eteenpäin.
Olen samaa mieltä kuin ne puhujat täällä,
jotka ovat sanoneet, että tämä on niin
tärkeä asia, että tietenkin soisi, että myös
julkisuudessa vähän enemmän näkyisivät
tämän asian käsittelyvaiheet Suomen eduskunnassa.
Tietenkin jos sanotaan Kioton sopimuksen ratifiointi, se voi kuulostaa
kauhean tylsältä, mutta jos sanoisikin, että kysymys
on yksinkertaisesti siitä, onko meillä jatkossa
lapsillemme, lapsenlapsillemme ja siitäkin vielä tuleville
polville riittävästi puhdasta ilmaa, puhdasta
vettä, puhdasta ruokaa jne. Kyllä nämä kysymykset
ovat sellaisia, että ne varmasti suurtakin yleisöä kiinnostaisivat,
jos ne oikealla tavalla sanoiksi puettaisiin.
Jatkossa on varmasti tärkeää, että saadaan myös
osapuolia mukaan sitoutumaan, kuten Yhdysvallat ja myös
kehitysmaat. Mutta haluan myös tuoda esiin, miten valiokuntakin
mietinnössään toteaa, että kyllä silti
on tärkeää, että nimenomaan
teollisuusmaat tässä vaiheessa kantavat oman vastuunsa,
sillä meillä on historiallinen vastuu näistä päästöistä ja
niiden kumulatiivisista vaikutuksista ja siinä suhteessa
on tärkeää, että me teollisuusmaat
otamme tämän askeleen eteenpäin.
Ihan lopuksi, arvoisa puhemies, meillä on jo kansallinen
ilmasto-ohjelma. Siinä on jo toimenpidekokonaisuuksia,
joihin meidän on sitouduttava. Myös kansallinen
ilmasto-ohjelma sisältää ne kaksi vaihtoehtoista
energiantuotantomahdollisuutta, joihin täällä muun
muassa ed. Isohookana-Asunmaa edellä viittasi. Kuten todettu,
käymättä tässä mitään
esiydinvoimakeskustelua, nämä molemmat vaihtoehdot
on todettu vuosi sitten eduskunnassa realistisiksi, mahdollisiksi, ihan
siltä pohjalta edettäviksi, joten näin
se on huolimatta siitä, että jos kuunteli joitakin SAK:laisia
vappupuheita, ihan siltä se ei näyttänyt.
Martti Tiuri /kok:
Arvoisa puhemies! On tieteen voitto, että tällainen
Kioton sopimus on saatu aikaan, sillä tiedehän
vasta on todennut, että ilmastonmuutos on menossa. Periaatteessa
voidaan ajatella, että nämä kaikki muutokset
ovat vain luonnollisista syistä johtuvia, niin kuin monet
vielä yrittävät selvittää.
Mutta on luonnonlaki, että kun ilmakehään
lisätään kasvihuonekaasuja, maapallon
ilmasto lämpiää ja sen jälkeen voidaan
keskustella vain siitä, minkälaisia takaisinkytkentöjä on
sen hidastamiseksi tai nopeuttamiseksi.
Kioton sopimus on todella vain vaatimaton alku, koska on aivan
selvää, että sille on saatava pian jatkoa.
Mutta jos tarkastellaan ilmastonmuutosta, sitä, mihin ollaan
menossa, niin ilmeisesti monella ei vielä tälläkään
hetkellä ole todellista kuvaa siitä, mitä maapallolle
on tapahtumassa. Kioton sopimus aiheuttaa kasvihuonekaasupäästöjen
kasvuun ehkä lievän loivennuksen, jota ehkä ei
edes näy tulevaisuudessa, kun se on niin vaatimaton, mutta
käytännössä täytyy
välttämättä pyrkiä siihen,
että kasvihuonekaasujen kasvu saadaan johonkin kohtuulliseen
tasapainotilaan pysähtymään. Mikä se
tasapainotila on, se määrää maapallon
uuden keskilämpötilan, koska ainakaan nykyään
ei ole mitään tehokasta konstia, jolla hiilidioksidia
otettaisiin takaisin ilmakehästä. Siitä syystä se
siellä säilyy satoja vuosia.
Sen seurauksena, että saadaan uusi tasapainoasema maapallon
keskilämpötilaan, ovat ne monet muut, joista puhutaan
ja jotka tunnetaan, siis kuivuudet, tulvat, biodiversiteetin heikkeneminen
jne. Ne ovat varmaan tiedossa, mutta ei ole varmaan yleisesti tietoisuudessa
se, että kun tasapainotila on saavutettu, se ei suinkaan
tarkoita sitä, että maapallo olisi tasapainossa,
vaan sen jälkeen jäätiköt edelleen
sulavat, koska jäätiköitten sulaminen
vie aikaa satoja vuosia, meren pinta nousee, ja se nousee noin 6—13
metriä riippuen siitä, mihin tasapainotila saadaan.
Jos sitä ei saada lähellekään
sitä, mitä nyt kaavaillaan, maapallon pinta-ala
aika lailla pienenee. Tämä on väistämätöntä,
koska suuri osa kasvihuonekaasusta on jo ilmakehässä valmiina.
Kun puhutaan tulevien polvien perinnöstä, tämä minusta
on kyllä aika omalaatuinen perintö, jonka nimenomaan ydinvoiman
vastustajat haluavat tuleville polville lahjoittaa, sillä,
niin kuin Maailman energianeuvosto on todennut, näitä asioita,
kasvihuonekaasujen päästöjä,
ei mitenkään saada aisoihin ilman ydinvoiman ja
vesivoiman lisäämistä. Uusiutuvia tarvitaan
myöskin, mutta ne eivät kerta kaikkiaan riitä.
Ihmettelen, mihin Suomi vielä joutuu sitoutumaan tässä,
kun Kioton sopimus hyväksytään tai ratifioidaan
EU:n kanssa yhdessä ja nyt EU:n Vihreä kirja,
pari vuotta sitten ilmestynyt komission julkaisu EU:n energiastrategiasta,
selvästi osoittaa, että nykyisillä toimilla
EU ei suinkaan vähennä päästöjään
8:aa prosenttia, niin kuin on tavoitteena, vaan käytännössä päästöt
kasvavat, niin kuin tulevaisuusvaliokunnan mietinnössä on selvitetty
tai lainattu tästä komission raportista. Päästöt
kasvavat niin, että ne ovat vuonna 2010 jo 5 prosenttia
suuremmat kuin vuonna 90, joka on referenssivuosi. Sen jälkeen
ne vain kasvavat niin, että vuonna 2030 ne ovat jo 22 prosenttia suuremmat.
Ilmeisesti tämä EU:n kuorma sitten jaetaan uudestaan
ja joudutaan mahdottomiin pakkotoimiin kaikissa maissa päästöjen
vähentämiseksi. Suomen ei anneta tyytyä siihen,
että päästöt pidetään
entisellään, vaan kaikkien täytyy sitten
yrittää sitä yhteistä kuormaa
keventää. Tämä minusta tässä on
nähtävissä, jos tehdään vääriä päätöksiä toukokuussa
täällä eduskunnassa. Suomen käy
huonosti.
Vaihtoehdot, joita on esitetty ilmastostrategiaehdotuksessa,
eivät salli enää kovinkaan paljon kasvihuonekaasujen
vähentämistä siitä vuodesta 2010
lukuun ottamatta ydinvoimavaihtoehtoa, jossa päästöjä voidaan
edelleen alentaa lisäämällä ydinvoimaa.
Tämä tilanne on Euroopan kohdalla aika synkkä,
koska monet maat vielä tällä hetkellä kuvittelevat
luopuvansa ydinvoimasta ja mitään selviä vaihtoehtoja
ei kuitenkaan ole. Euroopan unionin uusien energialähteiden
lisäämisohjelma on ajautunut karille.
Siinähän on tuulivoima huomattavana, ei kuitenkaan
merkittävänä osana, mutta kohtuullisen suurena.
Tuulivoima on kasvanut hyvin. Niin kuin tulevaisuusvaliokunnan mietinnössä nähdään,
niin sitä viime vuonna oli 14 000 megawattia huipputehoa,
joka siis vastaa tuommoista ei ihan yhden ydinvoimalan tehoa, kun
keskiteho lasketaan. Mutta tavoitehan on ollut 40 000 megawattia
huipputehoa vuoteen 2010, jotta päästöt
alenisivat. Tämä näyttää nyt
epäonnistuvan, koska Tanskan uusi hallitus on lopettanut
tuulivoiman tukemisen. Saksassakin luonnonsuojelujärjestöt
ovat ryhtyneet vastustamaan näitten meripuistojen rakentamista.
Saksan ympäristöministeriö ei enää aja
niitten rakentamista. Toisin sanoen tämäkään
ei toteudu.
Sitten on bioenergiavaihtoehto, johon piti vuonna 2010 Euroopan
unionin saada jo 90 miljoonaa ekvivalenttista öljytonnia
säästetyksi fossiilista energiaa. Se on alkutekijöissään.
Siinähän on muun muassa ohjelmassa 6,5 miljoonaa hehtaaria
energiaviljelmiä, joista oikeastaan mitään
ei ole olemassa. Tarvittaisiin aika suuri koeviljelmä tekniikan
ja toiminnan kehittämiseksi niin, että se voisi
yleensä onnistua, ja siihen ei ole enää aikaa.
Kaiken kaikkiaan näen, että Euroopan unioni ei
mitenkään selviä Kioton sopimuksesta.
Se ilmeisesti kuitenkin iloisesti ratifioidaan ja moititaan Yhdysvaltoja,
joka on paljon realistisempi. Näin lyhyellä ajalla
näin suurta, lainausmerkeissä, vähennystä ei
pystytä tekemään. Pitkällä tähtäyksellä pystytään
paremmin, mutta silloin täytyy hyväksyä ydinvoima.
Kun täällä puhutaan puhtaasta ilmasta,
niin on aika paradoksaalista, että jos ydinvoima ajetaan alas
niissä maissa, missä aiotaan se tehdä,
niin tilalle tulee bioenergia, ja sehän on polttoenergiaa, joka
tuottaa pienhiukkasia hieman enemmän kuin maakaasuvoimalat.
Ilma ei suinkaan puhdistu, vaan suomalaisetkin saavat näitä pienhiukkasia
tuolta Keski-Euroopasta entistä enemmän ja suomalaisia
sairastuu ja kuolee enemmän kuin tähän
asti. Ei ole kysymys siis aivan puhtaasta ilmasta. Se on kyllä puhtaampaa
kuin hiili ja turve, mutta kaukana todellisesta puhtaasta, jota edustavat
ydinvoima ja vesivoima.
Toivon, että Kioton sopimus saadaan toteutetuksi. Kun
se ratifioidaan, varmaan siihen tosissaan ryhdytään.
Mutta minulla on se käsitys, että monissa Euroopan
maissa kansainväliset sopimukset eivät ole niin
kauhean tarkkaan noudatettavia. Suomi sen sijaan yrittää aina
noudattaa allekirjoittamiaan ja ratifioimiaan sopimuksia. Se on
ihan hyvä piirre. Mutta toivon, että silloin myöskin
ymmärretään se, että meidän
on tehtävä oikeita valintoja.
Kalervo Kummola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ilmastomuutos on tosiasia, niin kuin täällä on
useissa puheenvuoroissa todettu. En käy toistamaan ed.
Tiurin hyvää ja perusteellista puheenvuoroa. Mutta
vakavaa tekstiä ovat esimerkiksi englantilaisten tiedemiesten
uudet mittaukset kolme neljä viikkoa sitten. Kun tähän
asti on luultu, että valtameren pinta nousee ainoastaan 15
milliä vuodessa, niin se olikin ykskaks 35 milliä,
joten mannerjäätikön sulaminen ja Golfvirran
pysähtyminen esimerkiksi ovat asioita, jotka pistävät
todella mietityttämään.
Niin kuin on useissa puheenvuoroissa todettu, Kioton sopimus
on pieni askel. Valitettavasti tässä täytyy
olla ed. Tiurin kanssa vähän eri mieltä. USA:n
poisjäänti, samaten kuin Kiina ja Venäjä eivät
vielä ole mukana siinä, vesittää aika
lailla Kioton sopimusta. Siinä mielessä (Ed. Tiuri: Olen
samaa mieltä!) — samaa mieltä tältä osin, mutta
pikkuisen täytyy myöskin moitiskella USA:ta siinä mielessä,
että se oli hyvin voimakkaasti mukana näitä ehtoja
asettamassa Kioton sopimukselle. Sen tähden suurmaita kuten
Venäjää, USA:ta ja Kiinaa pitäisi
kaikissa kansainvälisissä areenakeskusteluissa
eri lailla painostaa tämän sopimuksen allekirjoittamiseen.
YK valitettavasti on viime päivinäkin näyttänyt
heikkoutensa, etten usko YK:n voimaan suurvaltojen suhteen. Ehkä sisältä päin
tuleva järki ja voima ovat ne, jotka siihen vaikuttavat.
Kioton sopimuksessa mietityttää myöskin päästökauppa,
niin kuin ympäristövaliokunnan puheenjohtajakin
totesi. Sehän ei kokonaistasolla tätä ongelmaa
ratkaise mihinkään suuntaan. Vielä vähemmän
minusta EU:n pitäisi erillistä direktiiviä päästökaupasta
tehdä, koska esityksessä ei ole esimerkiksi minkäänlaista
tietoa siitä, miten jo tehdyt toimenpiteet huomioidaan EU:n
sisäisessä direktiivissä. Niin kuin eräässä puheenvuorossa
todettiin, Suomen teollisuus esimerkiksi on tehnyt hyvin paljon
päästöjen suhteen. Jos ne jätetään
huomioimatta, kyllä meidän teollisuutemme jää huomattavan
heikkoon asemaan moneen muuhun maahan verrattuna, esimerkiksi EU:n
portteja kolistelevien Unkarin, Tshekinmaan ja Puolan suhteen.
Sitten vielä ilmastostrategiastamme. Ed. Viitanen totesi,
että molemmat vaihtoehdot ovat mahdollisia, KIO1 ja KIO2.
Siinä on vain se ero, että KIO1:n suhteen siitä,
kun ilmastostrategia vuosi sitten laadittiin, maakaasun hinta on
noussut noin 40 prosenttia maailmanmarkkinoilla, joten se vaihtoehto
tuntuu entistä kaukaisemmalta. Olenkin valmis yhtymään
ministeri Mönkäreen mielipiteeseen siitä,
että koko KIO1 oli alun perin ehkä vähän
harhaanjohtava ja mahdoton vaihtoehto. Minusta ainoa vaihtoehto
Suomen ovat ydinenergian lisääminen ja samalla
rinnakkain biopolttoaineiden ja uusiutuvien energialähteiden
lisäkäyttö. Meidän täytyy
myöskin muistaa, että vaikka maakaasuostoja lisättäisiin,
samaan aikaan meidän pitää alentaa hiilivoimaloiden käyttöä ja
tällä ehkä korvaamme alasajon lisämaakaasulla,
mutta se ei kokonaisenergiaongelmaa ratkaise.
Minusta kahden ja puolen viikon päästä eduskunta
pystyy käytännössä näyttämään,
mihin suuntaan Suomen kohdalta näitä sopimuksia
viedään. Ihmettelen hiukan sitä, ettei
ministeri Hassi esimerkiksi osallistunut tähän
keskusteluun, vaikka hän talossa on.
Rauha-Maria Mertjärvi /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin tämän asian
ensimmäisen käsittelyn yhteydessä totesin,
on kyseessä todella tärkeä ja historiallinen
askel, arvokas mutta pieni, ja epäkohdat sen ratifioinnin
suhteen ovat täällä tulleet esille. Minun
on ihan pakko tietysti vastata ensin ed. Elolle, joka jälleen
kerran heitti Norja-kortin esille. Jälleen kerran kertaus
on opintojen äiti, ed. Elo. Norjan vesivoimat ovat niin
suuret ja norjalaiset voivat käyttää vesivoimaa
hyväkseen, joten eivät he maakaasua tarvitse sillä lailla
kuin me tässä välivaiheessa. Meillekin
on tärkeää, että kun uudet energialähteet
kehittyvät ja uusi teknologia kehittyy, me hiljalleen pääsemme
maakaasusta eroon. Nämä PVO:n tutkimukset maakaasusta
ja tuulivoimasta ovat PVO:n tutkimuksia. Olen kolmessa eri valiokunnassa
kuunnellut asiantuntijoita, jotka kertovat esimerkiksi maakaasun
suhteen, että voimme saada sitä Eurooppaan rakennettavista putkista.
Ed. Kummolalle, joka puolustaa ydinvoimaa hintatekijöillä.
Hintatekijöitä on tavattoman vaikea arvioida.
En usko, että Venäjä hinnoittelee itsensä ulos
markkinoilta, kun Eurooppaan maakaasua ryhdytään
ostamaan. Näihin kaikkiin kauhukuviin, joihin vastaukseksi
ed. Tiuri antaa ydinvoiman hyväksymisen, voin todeta, että ydinvoimavaihtoehto
on toinen näistä strategisista vaihtoehdoista.
Aivan niin kuin ed. Viitanen sanoi, meillä on KIO1, jolla
me myös pääsemme turvallisesti Kioton
pöytäkirjan esittämälle tasolle
päästöissä.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Ensinnäkin kannanotto oikeastaan siihen,
mitä ed. Kummola jo totesi. Se koskee eri ilmastostrategiavaihtoehtoja.
Kyllähän teoriassa tietysti voidaan esittää vaikka
minkälaisia vaihtoehtoja ja kyllä asiantuntijakuulemisessa,
nimenomaan energiapolitiikan asiantuntijakuulemisessa, on hyvin
pitkälle käynyt ilmi se, että KIO1 on
teoreettinen vaihtoehto, jota kukaan ei kuitenkaan käytännössä tule toteuttamaan,
joten ei todellisia vaihtoehtoja jää kovinkaan
paljon jäljelle.
Mitä tulee ed. Mertjärven puheenvuoroon Norjan
vihreistä, minun mielestäni se osoittaa sen, että Suomen
vihreä liike haluaa pistää päänsä turpeeseen,
ei tosin turvevoimaan, mutta muuten turpeeseen. Ei Suomen vihreä liike
näe sitä, mitä maailmalla todellisuudessa
tapahtuu. Maakaasuhan on hyvin saastuttava, hiilidioksidipäästöjä päästävä energiatuotantomuoto.
Kaksi kolmasosaa hiilidioksidipäästöistä,
jotka tulevat kivihiilestä, tulee maakaasusta. Tämä on
Suomen vihreitten vastaus ilmastostrategian ratkaisemiseen. Minun
mielestäni se on väärä vastaus.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Varmuuden vuoksi täältä edestä ihan
lyhyt vastauspuheenvuoro ed. Tiurille.
Ensinnäkin jos ottaa teidän äskeisen
puheenvuoronne todella vakavasti, te katsoitte, että ydinvoima
tämän asian ratkaisisi Kioton ilmastosopimuksen
toteutumisen kannalta. Miten ihmeellä se voi ratkaista
mitään, kun kysymys on uraanista, uusiutumattomasta
energianlähteestä, jonka varannolle teidän
tänne värväämänne asiantuntija
akateemikko Jauho antoi 50 vuotta aikaa; joistakin lähteistä löytyy
70 vuotta? Te vain siirrätte sillä ongelmien ratkaisua
tuon verran eteenpäin. Ja kun sen projisoitte maapallon elollisen
luonnon historiaan ja elottoman luonnon historiaan, niin sillä on
limes-vaikutus. Se on teidän politiikkaanne, jolla ei ole
mitään tulevaisuutta.
Te väititte, että maapallo kutistuu, minä väitän,
että se ei mihinkään kutistu. Kuivan
maan pinta-ala tosin, ilmeisesti jos merenpinta todella nousisi,
kutistuisi, mutta, ed. Tiuri, aavikoitumisen pysäyttämisellä ihmisen
asuttama alue elikkä oikumeeni voidaan uudelleen vallata
takaisin ja sen vaihtoehdonhan te olette koko ajan kieltänyt,
että siihen ei kannata lähteä, elikkä valtaamaan
maata aavikoitumiselta. Se sitoisi hiilidioksidia, joka teiltä jäi
karkuun sinne ilmakehään.
Sitten täällä jääalan
huomattava ekspertti, ed. Kummola, kertoi mannerjäätiköiden — hänhän hallitsee
muutenkin nämä asiat — sulamisen. Totean
vain sen, että tästä on olemassa aivan
toinen väite, nimittäin se, että nämä ilmastomuutokset, jotka
nyt valitettavasti ovat tosiasia jollakin asteella, nostavat
sademäärää, joka napa-alueilla on
100 mm vuodessa, mikä merkitsee sitä, että vain kierto, siis jään
ja lumen kierto, veden kierto kiinteässä olomuodossa
napa-alueilla muuttuu.
Martti Tiuri /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen tosiaan esittää suuria
haasteita tuleville polville. Varmaan se on ihan terveellistä,
ei sitten tarvitse miettiä erilaisia muita mielenosoituksia,
kun täytyy epätoivoisesti yrittää saada
Sahara kasvamaan ja kaikkea muuta. Kyllä minusta aika lailla
luotetaan hyvään onneen, kun annetaan asian mennä ranttaliksi
ja sitten ruvetaan miettimään, millä se
korjattaisiin. Ei puita saada kasvamaan Saharassa, kun ilmasto jatkuvasti kuumenee
tai ainakin on toisenlainen kuin nyt; se ei mitenkään
takaa, että se onnistuisi, kun tehtyä virhettä yritetään
sitten korjata. Minusta tilanne on se, että meidän
täytyy realistisesti ajatella asioita eikä yrittää maalailla
erilaisia keinoja, miten uusista vaikeuksista päästään,
kun vanhoista ei piitata.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.