Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lakisääteinen kunnallinen
kuluttajaneuvonta on ollut suomalaisen kuluttajansuojajärjestelmän keskeinen
vahvuus. Kuluttajaneuvojat sovittelevat vuosittain yli 60 000
ristiriitatapausta, ja näiden ristiriitatilanteiden määrä on
nousussa. Myös yhteydenottojen määrä kokonaisuudessaan
on edelleen kasvussa. Kuluttajaneuvonnan työkenttä on
laaja ja vaatii usein eri lakien ja säädösten hyvää tuntemusta
sekä asioiden jatkuvaa seurantaa. Yhteydenottojen ja valitusten
aiheet ovat nykyisin monimutkaisia ja vaativia. Asioiden hallitseminen
vaatii jatkuvaa opiskelua.
Kunnissa neuvonta on järjestetty yhdistämällä kuluttajaneuvojan
virka tai toimi johonkin muuhun kunnalliseen tehtävään.
Kuluttajaneuvojan tehtävä on yhdistetty hyvin
laajaan kirjoon muita kunnallisia tehtäviä. Näitä tehtäviä ovat muun
muassa terveystarkastaja, ympäristönsuojelusihteeri
sekä talous- ja velkaneuvoja. Yleisiä yhdistelmänimikkeitä ovat
myös erilaiset sihteeri-loppuiset nimikkeet, kuten asuntosihteeri
ja lomasihteeri. Joukosta löytyy myös hallintojohtaja,
sivistystoimen johtaja ja sosiaalijohtaja. Noin puolella kuluttajaneuvojista
on korkeakoulututkinto.
Arvoisa puhemies! Päätoimisia on neuvojista noin
kolmannes. Kuluttajaneuvontaan tulevien yhteydenottojen määrä kasvaa,
mutta neuvojien määrä vähenee,
mikä ei voi olla vaikuttamatta kuluttajien saamaan palveluun
heikentävästi. Suomessa on noin 150 kuluttajaneuvojaa.
Vuodessa yhteydenottoja kuluttajaneuvojiin on noin 110 000
kappaletta, joista tiedusteluja noin 40 000 ja valituksia
noin 70 000 kappaletta. Kuluttajaneuvojat pitävät
vuodessa yli 614 tilaisuutta. Yhteydenottoja tiedotusvälineisiin
on noin 700.
Kunnallisen kuluttajaneuvonnan ohjaus ja valvonta kuuluu kunnalle.
Kunnallinen kuluttajaneuvonta on keskeinen toimija kuntalaisten
oikeusturvan ja tasa-arvon toteuttajana. Turvaamalla kuluttajaneuvonnan
riittävät resurssit alueen tarpeisiin nähden
edistetään kuntalaisten hyvinvointia ja alueen
markkinoiden toimivuutta.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen mukaan Suomen 24 maistraattia
vastaisivat palvelujen käytännön järjestämisestä pääsääntöisesti
nimeämällä — tai nimeämättä — neuvojia
56 toimipisteeseen. Kun Suomessa on 150 kuluttajaneuvojaa, epäilen,
että neuvonnan siirtäminen maistraatteihin vähentää neuvojien
paikallistuntemusta. Valtaosa neuvonnasta suoritettaisiin maakuntien
keskuksissa. Mielestäni tässä rapautetaan
jälleen julkisen hallinnon mahdollisuutta palvella tasokkaasti
ja tehokkaasti kansalaisia.
Kun kuluttajaneuvonta keskitetään, tarvittaisiin
myös lisää voimavaroja. Keskitys ei tuo
mitään hyötyä, jos toimitaan
edelleen pienen henkilöstön varassa suhteessa
asioinnin määrään. Mielestäni
hallituksen esityksellä ei lisätä kuluttajaneuvonnan
laatua. Tässä käy niin kuin valtion paikallishallinnon
maakunnallistamisessa. Maistraatit, poliisi, ulosotto, syyttäjät
ja kihlakunnat keskitetään maakuntakeskuksiin.
Valtionhallinnosta tulee kasvotonta ja paikallisista olosuhteista
tietämätöntä, eikä sellaisesta
ole kansalaisille hyötyä.
Keskustelu päättyi.