Matti Saarinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Aluksi on todettava, että täällä on
käsitelty aika tärkeitä asioita tänään.
Suomen kannalta kaikkein tärkeimmät julkiset asiat
ovat tänään olleet täysistunnossa
koskien menokehyksiä noin 35 miljardin euron asioista.
Tällä hetkellä sitten ovat käsittelyssä eduskunnan
varainkäyttö, sen toimintakertomus ja tilit ja
talous vuodelta 2007 sekä Valtiontalouden tarkastusviraston
sekä Ulkopoliittisen instituutin osalta samat asiat. Tässä potissa
on rahaa kiinni noin 100 miljoonaa euroa.
Eduskunnan työn kannalta näiden asioiden käsittely
on tärkein hetki koko täysistunnossa. Koko eduskunnan
päätöksenteon kannalta juuri tämä on
se hekumallisin ja hektisin hetki.
Puhemies:
Kovin moni ei siihen osallistu.
Arvoisat kollegat, kumpikin, jotka salin puolella ovat, ja herra
puhemies! Ei tänä iltana kuitenkaan jostain syystä ole
mielenkiinto riittänyt sen paremmin 35 miljardiin euroon
kuin näihin 100 miljoonaan euroon, jotka nyt ovat lavassa.
Kun katsoo tiedottajien lehterille, niin mediankin mielenkiinto
kohdistuu varmaan vielä huomattavasti tärkeämpiin
asioihin, joita nyt tässä ajassa liikkuu. Mutta
jos euroilla mitataan, niin isot asiat ja isot kalat ovat tänään
uineet tässä salissa.
Lähden liikkeelle eduskunnan kanslian toimintakertomuksesta.
Ensinnäkin pitää kehua sen uutta ilmettä,
kiitos eduskuntatiedotukselle! Kun täältä peräpeilistä lukee,
niin kiittäminen on Tiina Virtasta, Jaana Holmbergia ja
Barbro Söderlundia. Heidän työnsä tuloksena
tämä on huomattavasti värikkäämpi,
iloisempi, luettavampi ilmeeltään. Toivottavasti
tämä monien käsissä sitten myöskin
kuluu.
Eduskunnan pääluokan menot vuonna 2007 olivat
91,1 miljoonaa euroa. Ne olivat 3,6 prosenttia suuremmat kuin edellisvuonna.
Talousarvioon verrattuna eduskunnan menot olivat kuitenkin 6,7 miljoonaa
euroa budjetoitua pienemmät. Tämä eduskuntatyö kaiken
kaikkiaan on maksanut — voisiko sanoa, että tämä on
demokratian hinta, jos se mitataan eduskunnan budjetin kautta — jokaista
suomalaista kohden laskettuna 16 euroa 20 senttiä. Valtion
kaikista menoista, valtion budjetin loppusummasta, eduskunnan osuus
on 0,25 prosenttia. Se on mielenkiintoinen tunnusluku. Palaan sitten
vähän vielä myöhemmin tähän
eduskunnan pääluokkaan.
Totean myöskin, herra puhemies, tässä vaiheessa
jo kaikkien näitten asiakohtien osalta, jotka tässä nyt
ovat keskustelulle avoimia — sekä eduskunnan kanslia,
Valtiontalouden tarkastusvirasto että myöskin
Ulkopoliittinen instituutti — että tilintarkastajien
tilintarkastuskertomus on niin sanottu puhdas kertomus, ettei ole
huomautettavaa. Me nimittäin lausuntonamme esitämme,
että tilinpäätös ja toimintakertomus
on laadittu eduskunnan tilinpäätöksen
ja toimintakertomuksen laatimista koskevien säännösten
ja määräysten mukaisesti. Tilinpäätös
ja toimintakertomus antavat tiliohjesäännön
määräämällä tavalla
oikeat ja riittävät tiedot eduskunnan taloudesta
ja sen kehityksestä tilikaudella. Meillä ei ole
huomauttamista eduskunnan vuoden 2007 tilinpäätökseen,
toimintakertomukseen, kirjanpitoon eikä hallintoon nähden.
Samansisältöinen kertomus on liitetty sekä Valtiontalouden
tarkastusviraston että Ulkopoliittisen instituutin toimintakertomuksiin.
Tässä mielessä voimme hyvässä hengessä käydä tätä keskustelua.
Valtiontalouden tarkastusviraston osalta ihan kiteytetysti totean,
että Valtiontalouden tarkastusvirasto on tällä hetkellä vahvempi,
asiantuntevampi ja yhteistyökykyisempi kansallinen ja kansainvälinen
toimija kuin koskaan ennen. Tällaisen kunnianosoituksen
on saanut ottaa vastaan pääjohtaja Tuomas Pöysti
eurooppalaisten kollegojensa edessä joulukuussa 2007, ja
kyllä tämä on koko eduskunnalle ja koko
Suomelle kunniaksi.
Kuten tiedätte, eduskuntaan perustettiin myöskin
tarkastusvaliokunta, ja sen perustaminen oli merkittävä ja
myönteinen muutos. Tuosta valiokunnasta on nopeasti muodostunut
tarkastusviraston luonteva keskustelukumppani eduskunnassa. Tarkastusviraston
työ linkittyy aikaisempaa selkeämmin eduskunnan
finanssivaltaan ja siihen kuuluvaan valvontavaltaan. Monissa maissa
maailmalla parlamentit omaavat vain valvontavaltaa, joten ne eivät
voi hallituksen budjettiesityksiä edes muuttaa. Meilläkin
niitä muutoksia on tehty niin marginaalisesti, että ehkä näen
ja arvioin, että tulevaisuudessa eduskunnan kannalta tämän
valvontavallan painoarvo tulee todennäköisesti
nykyisestäänkin vielä kasvamaan. Tämän
tarkastusvaliokunnan myötä myös Valtiontalouden
tarkastusviraston työn painoarvo yhteiskunnallisessa keskustelussa
ja päätöksenteossa on vahvistunut. Viime
vuonna tarkastusvirasto antoi 101 tilintarkastuskertomusta ja valtion
tilinpäätöstä koskevan tarkastuskertomuksen.
Tarkastusviraston budjetti toteutui sillä tavalla, että 11,9
miljoonaa olivat kokonaismenot ja työntekijöitä virastossa
on 146.
Sitten, herra puhemies, vielä muutama sana uudesta
eduskunnan alaisesta tilivirastosta eli Ulkopoliittisesta instituutista.
Eduskunta perusti sen yleisen äänioikeuden 100-vuotisjuhlaistunnossaan
kesäkuussa 2006 kansainvälisten suhteiden ja Euroopan
unionin asioiden tutkimuslaitokseksi, joka käyttää edeltäjänsä tavoin
nimeä Ulkopoliittinen instituutti. Se aloitti eduskunnan yhteydessä toimivana
valtion virastona 1. päivänä tammikuuta
vuonna 2007. Vanhan instituutin lakkauttaminen ja uuden perustaminen
on merkinnyt syvälle käyvää muutosprosessia
niin hallinnon kuin johtamisen osalta mutta erityisesti tutkimustoiminnan
ja sen tavoitteiden osalta. Vuosi 2007 oli Ulkopoliittiselle instituutille
monessa suhteessa vielä siirtymävaihetta. Henkilötyövuosia
käytettiin 28, ja menojen kokonaissumma oli 2,1 miljoonaa
euroa. Nämä kuvaavat myös omalta osaltaan
Ulkopoliittisen instituutin toimintaa.
Herra puhemies! Sitten, niin kuin totesin, tilien ja hallinnon
osalta ei ole huomauttamista. Toivon, että talon johto
välittää myös tilintarkastajien
kiitokset koko henkilökunnalle erinomaisen hyvin tehdystä työstä.
Tämä työmaa on hyvin ihmisvaltainen,
niin kuin tiedämme, ja silloin tämä on
juuri niin vahva kuin on meidän heikoin lenkkimme. Sen
mukaan eduskuntaa arvioidaan, ja vielä sitten saamme maksimijulkisuuden
kaikissa niissä tilanteissa, jos tapahtuu jonkinlaista
hallinnollista horjahtelua, saatikka kompurointia.
Tilintarkastajien näkökulmasta voimme myöskin
lausua kiitokset talon johdolle. Haluan esittää ne
ihan suoranaisina kiitoksina sen johdosta, että ne havainnot,
joita tilintarkastajat viime vuonna tekivät ja esittivät,
on otettu todesta. Ne on otettu hyvin huomioon, niihin on reagoitu. Silloin
tilintarkastajilla ja tilintarkastuksella on myöskin merkitystä,
kun tarkastushavaintoihin talon johto reagoi.
Taloudenhoitoa on parannettu monilta osin, ja edelleen työ jatkuu.
Tiedämme myös, että eduskunnassa on meneillään
hallinnonuudistus. Sekin on tarpeen, sillä maailma on ympärillämme muuttunut
ja muuttuu rajulla vauhdilla. Se tietysti asettaa sellaisia vaatimuksia
ja ehtoja, että vaikka eduskunta on tietynlainen hallinnollinen finnjet,
joka ei voi pörssikurssimaisesti, hektisesti, reagoida
suhdanteisiin, niin kuitenkin eduskunnan täytyy ottaa huomioon,
että aika ja asiat muuttuvat ja ovat muuttuneet niin paljon,
että määräajoin on tarpeen tarkistella
ja kurkistella myöskin tällaisia organisatorisia
kysymyksiä ja ryhtyä sitten sen pohjalta tarpeellisiin
toimenpiteisiin, että myös organisaatio hallinnollisesti vastaa
mahdollisimman hyvin nykypäivän tarpeita ja vaatimuksia.
Herra puhemies! Sitten myös vähän
tällainen tekninenkin juttu, että kun tässä on
nyt aineistoa varmaan äkkipäätään
60—70 sivua, niin väistämättä tulee
mieleen, voisiko esimerkiksi eduskunnalla olla yksi ja yhteinen,
yksissä kansissa oleva tiivis toimintakertomus, tilinpäätös
tarpeellisine tilinpäätöstietoineen,
ja sitten siellä voisi olla viittaukset, mistä löytyvät
yksityiskohtaisemmat tiedot. Yleensä pörssiyhtiötkin,
vaikka niillä olisi kuinka monta tytäryhtiötä,
antavat yhden toimintakertomuksen, ja sieltä sitten käy ilmi,
minkälaisesta organisaatiosta on kysymys.
Mutta kaiken kaikkiaan, niin montaa toimintakertomusta kuin
olen saanutkin tältä paikalta eduskunnalle esitellä,
sanoisin, että siinä rankingissa tämä nyt
käsissä oleva on kaikkein onnistunein ja paras,
ja näinhän sen pitää ollakin,
että tulokset paranevat vuosi vuodelta. Kiitos kaikille sen
sisältöön vaikuttaneille ja sen laatijoille!
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Myös minä kiitän
ed. Saarista, myöskin siitä, että hän
herätti huomaamaan, että olemme nyt kaikkein tärkeimmän
asian parissa, minkä on mahdollista yleensä olla
tässä talossa ja vähintäänkin tänään.
Puhemies! Niin, tämä työ, mitä ed.
Saarinen on tehnyt, on tehty vaikuttavalla tavalla. Mehän olemme
viime vuosina huomanneet, mitä tilintarkastajat ovat omilla
kertomuksillaan saaneet aikaan. Samalla huolimatta siitä,
että tarkan markan ja nykyään tarkan
euron politiikka on varmasti kannatettavaa, eduskunnassa tulee toisaalta
vähän varoa, ettei mennä ikään
kuin kohtuuden yli toiseenkaan suuntaan, siis niin, että liikaa säästetään.
Silloin voidaan säästää tiedosta,
osaamisesta, taidosta, Suomen kansainvälisistä suhteista,
eduskunnan asemasta jne. jne.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee Ulkopoliittiseen instituuttiin,
itse kuulun sen neuvottelukuntaan, ja tästä, mihinkä ed.
Gustafsson viittasi, sanoisin, että hallituksen puheenjohtajan
Antti Tanskasen johdolla on asiaa, näitä teidän
mainitsemianne henkilöstöongelmia, lähdetty
ratkaisemaan ja neuvottelukuntaa on asiasta juuri viime viikolla
informoitu. Siinähän on myös asiantuntijataho
täältä eduskunnasta mukana, tässä asiassa.
On kuitenkin mitä ilmeisintä, että syitä löytyy
myös siitä, että tällaisesta
vapaasta akatemiatyyppisestä ympäristöstä on
syntynyt eduskunnan alainen Ulkopoliittinen instituutti, jossa kuitenkin
pitää —uskon, että tämä on
myös instituutin kanta — pitää huoli
siitä, että se ei ole jotenkin ohjattavissa. Siellä on
akateeminen vapaus, ja se pystyy vapaasti myös tuottamaan
ilman tiukkaa ohjausta omat kantansa näistä asioista,
joista eduskunta antaa ikään kuin nämä pääpainot,
joissa ympäristö muuten on yksi keskeinen toimiala.
Keskustelu päättyi.