1) Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus 2008
Antti Kalliomäki /sd(esittelypuheenvuoro):
Puhemies! Pankkivaltuuston puheenjohtajan ed. Kallin ollessa
estynyt esittelen tämän pankkivaltuuston kertomuksen
viime vuodelta. Näissähän on johonkin
mittaan ajoittain ajankohtaisuusongelmia, koska vuodet eivät
ole veljiä keskenään. Tällä kertaa
näin ei ole. Se, mitä viime vuoden loppupuolella
tapahtui, on mitä ajankohtaisinta myöskin tällä hetkellä ja
varmaan tästä vielä palan matkaa eteenpäinkin.
Se, mitä nyt aion tässä esittelypuheenvuorossa
sanoa, on tietenkin varsin hyvässä muistissa kaikille
meille, mutta juuri nyt voi sanoa, että kertaus on todella
opintojen äiti.
Isoin kirjaimin voi sanoa, että vuosi 2008 oli finanssikriisin
vuosi, ehkä joskus myöhemmin puhutaan ajasta ennen
sitä ja sen jälkeen. Maailmantalouden pitkään
jatkunut vahva kasvu päättyi vuoden jälkipuoliskolla
finanssikriisin vaikutusten levitessä kaikkialle hämmentävällä vauhdilla.
Jo loppukesällä 2007 alkanut rahoitusmarkkinoiden
häiriötila kärjistyi tällöin
ja iski kerrannaisvaikutuksineen voimalla myös reaalitalouteen
vuoden viimeisellä neljänneksellä. Alun
perin pelkästään amerikkalaisia asuntoluottoja
koskenut ongelma laajeni amerikkalaispankkien lisäksi myös
Euroopan pankkisektoriin. Näin siksi, että useat
eurooppalaiset rahoituslaitokset olivat ostaneet amerikkalaisia
subprime-luottoja.
Ongelmaluottojen suuruudesta ei aluksi ollut juuri minkäänlaista
tietoa. Pelko kasvoi, ja epäluottamus rahamarkkinoilla
vyöryi eteenpäin. Se johti nopeasti rahoitusmarkkinoiden
vaatiman riskilisän kasvuun. Tämä puolestaan
nosti pankkien välisten luottojen korkoja riskittömiin
velkapapereihin verrattuna. Pörssikurssit syöksyivät
alas, pankkien luottotappiot kasvoivat, ja talouden kasvuodotukset
romahtivat. Näin mylly jauhoi, luotonanto pysähtyi,
eivätkä valtioiden ja keskuspankkien käynnistämät
massiiviset tukioperaatiot onnistuneet korjaamaan tilannetta. Luottolama
puolestaan johti hyvin nopeasti investointien supistumiseen, kysynnän
vähenemiseen ja yritysten kannattavuuden sekä sen
saatossa työllisyyden heikkenemiseen.
Talouskriisin taustalta löytyy, kuten usein aiemminkin,
voimakas kasvu ja varallisuushintojen nousu. Kotitalouksien huomattava
velkaantuminen ja siihen liittynyt usko asuntojen hintojen jatkuvaan
nousuun niin Yhdysvalloissa kuin Euroopassakin ovat osa tätä ilmiötä.
Kriisin mahdollistivat rahoitusmarkkinoiden luottojen holtiton paketointi
ja arvopaperistaminen sekä sen mukainen riskien hallinnan
epäonnistuminen. Tätä voi tietysti kuvata
myös sellaisilla sanoilla kuin kyvyttömyys ja
seurauksista piittaamattomuus niillä tahoilla, joilta erityisesti
on lupa edellyttää osaamista ja miksei myös
moraalista ryhtiä.
Vuosikymmenen mittainen erilaisten laina- ja sijoitusjohdannaisten
hallitsematon kasvu moninkertaisti finanssisektorin vastuiden määrän suhteessa
tuotannon määrään. Näin
finanssimaailma erkaantui reaalitaloudesta. Rahoitusmarkkinoille
kehittyi samaan aikaan myös kannustin- ja palkitsemisjärjestelmiä,
jotka johtivat avainhenkilöiksi tai -ryhmiksi
koettujen osalta poikkeuksellisen suuriin palkkoihin ja palkkioihin,
jotka puolestaan kannustivat näitä markkina-ammattilaisia
lyhytjänteiseen riskinottoon. (Hälinää)
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, ed. Kalliomäki. — Salissa on nyt
aivan liikaa hälinää, ei kuule kunnolla,
mitä edustaja puhuu, tärkeätä asiaa
kuitenkin. — Ed. Kalliomäki, olkaa hyvä.
Jos puhemies vaan koputtelee oikein voimaperäisesti,
niin kyllä se tästä oikenee.
Niin, voi sanoa, että kohtuuton itseluottamuskin sai
tuossa kriisissä sijansa. Pankeissa ja muissa sijoittajissa
eli vankka usko, että ne pystyisivät suojautumaan
riskeiltä johdannaisten ja hajauttamisen avulla. Rahoitusmarkkinoiden
valvontajärjestelmien otaksuttiin myös toimivan
ja pystyvän valvomaan rahoituslaitosten riskejä. Tämä kuten
niin moni muukin usko osoittautui kuitenkin harhaksi, kun kaikki
markkinat ja sijoituskohteet joutuivat samanaikaisesti kriisin kouriin.
Globaalit rahoitusmarkkinat eivät olleet varautuneet riskiin,
vaikka vastaavanlaisia romahduksia oli muun muassa 1990-luvulla
koettu useissa talouksissa. Aiempien romahdusten tapaan myös
viimevuotinen romahdus paljasti kohtalokkaita puutteita rahoitusmarkkinoiden
valvonnassa. Jälkeenpäin voimme vain päivitellä maailmanlaajuista
järjen köyhyyttä — omamme siihen
kyllä mukaan lukien.
Arvoisa puhemies! Keskuspankit ja valtiot pyrkivät
toimillaan hillitsemään finanssikriisin leviämistä ja
turvaamaan rahoitusjärjestelmän toimivuuden. Keskeinen
osa tätä politiikkaa oli keskuspankkien ohjauskorkojen
lasku, ja näinhän myös tapahtui kaikilla
mantereilla. Talouden elvytyksestä eri muodoissaan tuli
globaali kriisin listahitti hyvin nopeasti — yllätys
yllätys. Siihen ja pankkitukeen liittyvistä periaatteista
sovittiin syksyn aikana hallitusten välisissä neuvotteluissa
EU-tasolla. Lisäksi EU, Imf ja Oecd antoivat jäsenmailleen
suosituksia finanssipoliittisten elvytystoimien käynnistämisestä.
Suomen talouden kehitys oli itse asiassa suotuisaa suurimman
osan kertomusvuodesta. Talouden tilanne alkoi kuitenkin meillä heikentyä nopeasti
syksyllä 2008. Vuoden viimeisellä neljänneksellä kokonaistuotantomme
supistui 4 prosenttia ja vienti peräti 10 prosenttia edellisvuoteen
verrattuna. Tuotannon pudotus jatkui vielä rajumpana kuluvan
vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana, eikä erityistä helpotusta
synkkään kehitykseen ole tälläkään
hetkellä näköpiirissä.
Puhemies! Kriisin puhkeaminen nosti entistä selvemmin
esiin ne haasteet, joita yhteisen rahapolitiikan harjoittamiseen
liittyy laajalla talousalueella, johon kuuluu eri tahtiin kehittyviä kansantalouksia.
Ekp:n toimet rahapolitiikan keventämiseksi ja rahamarkkinoiden
likviditeetin turvaamiseksi syksyllä 2008 ovat onneksi
osoittautuneet kohtuullisen tehokkaiksi, tästä osoituksena
rahoitusmarkkinoiden tilan tasaantuminen tämän
vuoden alkupuolella.
Kertomusvuoden loppuun ajoittunut Suomen keskeisten kauppakumppaneiden
Ison-Britannian, Ruotsin ja Venäjän valuuttojen
voimakas heikentyminen suhteessa euroon loi Suomen vientiteollisuudelle
haasteen, jollaista ei aiemmin rahaliiton olemassaolon aikana ole
koettu.
Arvoisa puhemies! Suomen pankkisektorin vakavaraisuus pysyi
kriisistä huolimatta edelleen hyvällä tasolla,
vaikka vakavaraisuusluvut heikentyivätkin jonkin verran.
Yritysten pankkiluottojen kysyntä jatkui loppuvuonna 2008
voimakkaana. Pankeissa yritysten uusia hankkeita rahoitettiin kuitenkin
hyvin valikoidusti. Yritysten näkymien heikkeneminen sekä pankkien oman
varainhankinnan vaikeutuminen johtivat yritysrahoituksen selvään
kiristymiseen. Islantilaisten pankkien kotimaalleen kohtalokas kriisi levisi
myös niiden Suomessa toimiviin yksiköihin. Rahoitustarkastus
suojasi suomalaisten tallettajien ja muiden velkojien etuja määräämällä omaisuudensiirtokiellot
pankkien Suomen-yksiköille ja keskeyttämällä Kaupthing-pankin
Suomen sivuliikkeen toiminnan.
Finanssikriisi osoitti tarpeen tehostaa valvojan toimintaa.
Tarvitaan jatkuvaa valvontaa, reagointiherkkyyttä ja tiedon
keruuta sekä valmiutta päivittää analyysit
nopeasti tilanteen muuttuessa. Kertomuksessaan pankkivaltuusto kehottaa
Finanssivalvontaa kehittämään suurelle
yleisölle suunnattua tiedotustaan sekä kiinnittämään entistä enemmän
seurantatyössään ja tiedotuksessaan huomiota
kotitalouksien ja yritysten velkaantumisen ja velanhoitokustannusten
kehitykseen.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, takana oleva kertomusvuosi
on vaatimattomasti sanoen opettavainen. Rahoitusmarkkinoiden jättäminen enemmän
tai vähemmän itsesääntelyn varaan
aiheuttaa ennen pitkää korvaamatonta vahinkoa
reaalitaloudessa, jossa maksajan rooli tunnetusti lankeaa lopulta
kansalaiselle, kuluttajalle. Ainakin yksi oivallus tästä kriisistä on
onneksi jo tehty: tarvitaan paljon nykyistä enemmän
kansainvälistä yhteistyötä ja
yhteisiä sääntöjä,
joihin myös aidosti sitoudutaan. Siinä toden totta
riittää työsarkaa kaikille.
Kanadan parlamentin alahuoneen puhemiehen Peter
Millikenin vierailu
Toinen varapuhemies:
Arvoisat kansanedustajat! Ilmoitan, että Kanadan parlamentin
alahuoneen puhemies Peter Milliken seurueineen on saapunut seuraamaan
täysistuntoa. Eduskunnan puolesta lausun arvoisat vieraat
tervetulleiksi eduskuntaan. (Suosionosoituksia)
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ed. Kalliomäki luonnehti minusta varsin onnistuneesti
tätä toimintaympäristöä rahapolitiikalle,
mutta en voinut jättää huomiotta hänen
luonnehdintaansa siitä, että Ekp:n harjoittama
rahapolitiikka korkopolitiikan osalta on hänen mukaansa
ollut kohtuullisen onnistunutta. Näin kai voitaneen suurin
piirtein luonnehtiakin, mutta kysyisin oikeastaan pankkivaltuuston
kantaa, vaikka Ekp ei tietysti ota ohjeita politiikan puolelta,
se on autonominen korkopolitiikkansa harjoittamisessa, mutta siitä huolimatta
varmasti pankkivaltuustolla on Suomessa ollut käsityskantoja
siitä, onko Ekp:n korkopolitiikkaa toteutettu riittävän
ikään kuin ajassa. On tullut hieman aika ajoin
vaikutelma, että ripeämmät päätökset
olisivat olleet odotetumpia ja että siellä on ollut
vähän hidastusvaihetta aika ajoin päällä. Kysyisin,
onko pankkivaltuustolla tästä asiasta analyyttinen
käsitys, joka antaa perusteita ohuen kritiikin esittämiseen
Ekp:n korkopolitiikan osalta.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Margaret Thatcherin ja Ronald Reaganin 1980-luvulla
käynnistämä uusliberalistinen vallankumous
on nyt tullut tiensä päähän.
Usko vapaisiin markkinavoimiin ja niiden autuaaksitekevään
voimaan on se keskeisin selittävä tekijä sille,
että olemme toisen maailmansodan jälkeen suurimmassa
kriisissä, kriisissä, joka koettelee kaikkia maita
teollisuusmaista kehitysmaihin ja joka vaikuttaa myös täällä Suomessa.
Tähän oppiin liittyy usko siihen, että markkinat
aina automaattisesti tuottavat parhaan mahdollisen tuloksen ja korjaavat
itse itseänsä. Näin ei ole käynyt.
Ahneus kun päästettiin vallalleen, näkyy
yritysten optiojärjestelyissä, on nyt tullut maksuun.
Ne, jotka hyötyivät tästä järjestelmästä,
ovat keränneet rahat ja siirtävät laskua parhaillaan
tehokkaimmalla mahdollisella tavalla veronmaksajien piikkiin. Nyt
olisi syytä tehdä johtopäätöksiä ja
ottaa rohkeus sille, että pannaan rajoja näille
täysin vapaasti mellastaville markkinavoimille. Tämä edellyttää myös
yritysjohdon palkkiojärjestelmiin puuttumista.
Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Heinäluoma on varmaan
huomannut, tässä kertomuksessa nimenomaan asetetaan
niitä uusia tavoitteita ja rajoituksia esimerkiksi kansainvälisessä finanssijärjestelmässä
ja
edistysaskeleita on aika merkittävästi otettukin.
Minä haluaisin kiinnittää huomiota
tämän kertomuksen aivan lopussa olevaan pankkivaltuuston
arvioon Rahoitustarkastuksen toiminnasta. Siinä on esitetty
muutamia osa-alueita, joissa Rahoitustarkastus on erinomaisesti
onnistunut. Osa liittyy juuri tähän, mitä ed.
Heinäluoma toi esille.
Mutta sitten haluaisin nostaa esille näitä kehittämisalueita.
Kaikkein keskeisin kehittämisalue minun mielestäni
on se, millä tavalla Finanssivalvonta onnistuu tiedotustoiminnassaan,
valistustoiminnassaan, ja nimenomaan kansantajuisesti kansalaisille
päin. Siinä on selvä kehittämisen
kohde, ja siihen pankkivaltuusto on useaan otteeseen kiinnittänyt
huomiota ja kirjannut sen myöskin tähän
kertomukseensa.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä kertomuksessa on 55 sivua,
joista 10 sivua käsittelee Finanssivalvontaa, ja nämä loppuponnet
toiminnan kehittämiseksi ovat varsin paikallaan. Mutta
sen nyt ed. Ravinkin puheenvuoroon toteaisin, että kyllä Finanssivalvonnan
suurin haaste tällä hetkellä on se, miten
tämä valvonta toimii. Nyt kun luottojen määrä on
lisääntynyt huomattavasti, asuntoluottojen osalta
on vakuudet ja yritysluottojenkin osalta on pääasiassa
vakuudet, mutta suurimpien yritysten osalta on hyvin paljon vakuudettomia
luottoja. Tämä on yksi sellainen iso kysymys — osa
on myös ulkomaalaisille tahoille menneitä rahoja — millä tavoin
tämä Finanssivalvonnan systeemi toimii näissä johdannaisissa ja
näissä monissa muissa vaikeissa kysymyksissä.
Uskonkin, että seuraava kertomus tulee kyllä, ja
toivonkin, olemaan juuri nimenomaan Rahoitustarkastuksen osalta
vielä laaja-alaisempi.
Hannu Hoskonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aivan, kuten ed. Kalliomäki
puheenvuorossaan totesi, vuosi 2008 oli varmasti opettavainen. Mielestäni
viimeistään tässä vaiheessa
Euroopan keskuspankin ja kaikkien taloudesta vastaavien toimijoiden, myös
Euroopan parlamentin omalla roolillaan tulee pitää mielessään
koko ajan tästä eteenpäin, että tälle
hillittömälle ahneudelle, kasinokapitalismille,
on tässä mantereen osassa, Euroopan mantereella,
saatava jonkun asteiset rajat. Ei kerta kaikkiaan voi olla enää mahdollista
tulevaisuudessa, että hillittömällä ahneudella
ajetaan koko maailman talousjärjestelmä pitkälleen
ja sitten siitä taudista kärsitään
vielä vuosia eteenpäin niin, että tavalliset
ihmiset maksavat sen laskun sitten työttömyytenä ja
kaikkine muine seurauksineen.
Tämän takia suorastaan kannustan siihen, että pankkivaltuusto
omalta osaltaan vie tätä asiaa eteenpäin
ja niin, että saataisiin Eurooppaan laadittua yhteiset
säännöt tälle kasinokapitalismille ja
ennen kaikkea maailmanlaajuisesti, jolloin päästäisiin
järjestelmään, joka kontrolloi tiukasti,
ettei seuraavaa kriisiä enää pääse
tapahtumaan, koska jos kriisejä tulee (Puhemies: Minuutti!)
tällaisena, niin maailman talousjärjestelmä ei
sitä kestä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kanervalle kommentti vaan hyvästä kommentistanne
esittelypuheenvuoron perusteella. Jos verrataan Ekp:tä ja Fediä korkopolitiikassa,
niin Fed on käyttänyt kai koko mahdollisuuden
jo hyväkseen, mutta Ekp:llä on vielä mahdollisuuksia.
Siinä suhteessa ymmärrän tämän
pankkivaltuuston esittelypuheenvuoron sisällön
näiltä osin.
Kiinnitän minäkin samalla tavalla kuin ed. Skinnari
huomiota tähän Finanssivalvontaan. Minusta on
aika uskomatonta, että viimeinen teksti tässä yli
50-sivuisessa raportissa päätyy Finanssivalvonnan
osalta siten, että oletteko tulleet miettineeksi, tarvittaisiinko
resursseja tähän hommaan, kun koko maailman finanssivalvonta on
täydellisesti romahdustilassa. Elikkä kyllä itsetoimeliaisuus,
itseaktiivisuus on pahemman kerran meidän finanssivalvontaviranomaisillamme
pettänyt.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaikkihan alkoi rapakon takaa USA:sta. Siellä petti
finanssivalvonta ja rahoituslaitosten valvonta. Pankinjohtajilla
ja rahoituslaitosten johtajilla tuntuu olevan loputon mielikuvitus,
miten he asioita hoitavat, vähän niin kun tuolla
pilvissä, mutta se myös tarttui Eurooppaan ja
täällä ei pelannut finanssivalvonta. Varmaan
kansalliset finanssivalvonnat, niin kuin Suomessakin, kohtuudella
pelasivat, mutta niillä ei ole oikeutta mennä,
kun on monikansallisia pankkeja, tarkastelemaan tuolta Ruotsista
tai Tanskasta pääkonttorin tilejä, mihinkä ne
ovat sitoutuneet. Eli tämä pitää nyt
saada kuntoon. Eivät joka kymmenen vuoden päästä eurooppalaiset
ja suomalaiset kansalaiset pysty maksamaan näitä viuluja,
kymmeniä miljoonia euroja. Mutta kaikista hulluintahan
tässä nyt tänä päivänä on se,
että vieläkään eivät
kaikki eurooppalaiset maat ole halukkaita luomaan EU:hun sellaista
finanssivalvontaa, että se todella valvoisi, vaan vieläkin
on näitä keinottelijoita näköjään
matkassa. Siihen luulisi, (Puhemies: Minuutti!) että Suomen
Pankki ja suomalaiset edustajat nyt kiinnittäisivät
entistä enemmän huomiota.
Antti Vuolanne /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viime vuosikymmenet on kauppaa ja finanssimarkkinoita
vapautettu voimalla. On pyritty maailmaan, joka muodostaa yhden
yhtenäisen kaupankäyntialueen. Siinä perusvetovoima
on ollut ahneudella ja sillä, että ihmiset ovat
rationaalisia oman edun tavoittelijoita. Tämä teoriassa
olisi voinut toimia paremmin, mutta käytännössä ei.
Ongelma on ihminen ja myös yritysten inhimillisyys. Huonon
informaation ja huonon ohjausjärjestelmän ansiosta
me huomaamme, että säätelemätön
ahneus, kun se päästetään vallalle,
ja rikastumishaaveet ilman todellista taloudellista katetta johtavat
kaikkein huonompaan tulokseen. Me tarvitsemme älykkäämpää järjestelmää,
ja me haluamme pohjoismaisena sosialidemokraattisena työnväenliikkeenä haastaa
myös konservatiivit ja liberaalit ympäri Euroopan
(Puhemies: Minuutti kulunut!) ja maailman tähän
markkinoiden analyysiin ja parantamiseen.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Jo viime syksynä kiinnitin
tässä salissa huomiota siihen, miten väärin viritetyt
kannustimet ovat saaneet maailman parhaiten palkatut ja maailman
parhaiten kannustetut miehet — naisia siellä ei
juurikaan ole mukana ollut — tekemään
sellaisia kardinaalimunauksia finanssilaitoksissa, että koko
maailma on nyt tässä taantuman kurimuksessa. Ei
voi olla oikein se, että kannustetaan ottamaan suuria,
ylisuuria riskejä ja kun sitten onnistutaan, tulee palkitsemista
aivan ylettömästi ja kun epäonnistutaan, kun
on kannustettu niin hyvin, että viedään
omat firmat konkurssiin, omat finanssilaitokset konkurssiin tai
kilpailijoiden syliin, veronmaksajat joutuvat pelastajaksi. Tämä ei
voi olla oikein eikä tämä ole myöskään
vastuullisen markkinatalouden mukaista.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todella Suomessa nämä veronmaksajat
ovat kuntalaisia, jotka tulevat maksamaan tämän
huonontuneina palveluina. Tällä hetkellä kunnat
avaavat budjettejaan, ja ne ovat vanhukset, kouluja käyvät
ja päiväkoti-ikäiset, jotka käytännössä maksavat
sitten tämän tilanteen. Terveydenhoidon taso saattaa
heikentyä. Nyt kun tästä taloudellisesta
lamasta aletaan jossakin vaiheessa nousta ylös, niin niitä keinoja, mitä siinä käytetään,
on syytä tarkastella. Niiden keinojen pitäisi
olla ympäristöllisesti ja kestävän kehityksen
näkökulmasta kestäviä ja toimivia. Vain
sillä tavalla voidaan ajatella, että joku muuttuisi,
ettei taas sitten tiettyjen vuosien jälkeen mennä samalla
tavalla lamaan. Eli rakenteita pitää pystyä muuttamaan.
Yksi apu tähän on Tobinin veron tyyppinen valuuttavaihtomaksu, jota
sopisi käyttää globaalisti ja myös
paikallisesti.
Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Varmaan tarvitaan yhteisiä pelisääntöjä ainakin
Euroopan tasolla, ehkä globaalistikin, finanssi- ja pankkivalvontaan.
Kaikki varmaan ovat huomanneet, että edistysaskelta on saavutettu,
mutta nähtävästi siellä joudutaan
etenemään askel askeleelta, ja en usko, että viimeinen
kehityksen sana sillä sektorilla on sanottu. Ehkä tässä yhteydessä kannattaa
myöskin panna merkille maan hallituksen aktiivisuus nimenomaan
eurooppalaisen pankkivalvonnan suuntaan. Minun tietojeni mukaan
meidän hallituksemme on ollut erittäin aktiivinen
EU:n piirissä saadakseen aikaan näitten eurooppalaisten
pankkien stressitestit. Se on minusta erittäin hyvä asia.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies, kun täällä viitattiin
oman kansallisen Finanssivalvonnan resursseihin, niin kannattaa
huomioida tämä pankkivaltuuston kertomuksen viimeinen
huomio, jossa kiinnitetään huomiota juuri tähän,
että Finanssivalvonnan on arvioitava omia resurssejaan
ja raportoitava mahdollisista lisäystarpeista.
Antti Kalliomäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ed. Kanerva viittasi Ekp:n korkopolitiikkaan ja kysyi
siinä hengessä, onko pankkivaltuusto keskustellut
asiasta, ikään kuin onko toimittu riittävästi
ajan hengessä. Totta kai pankkivaltuusto on tästäkin
asiasta keskustellut. Itse olen ymmärtänyt ne
keskustelut sillä tavalla, että kyllä Ekp:n
korkopolitiikka on tuen meiltäkin saanut. Nythän
verrataan paljon Fediin ja sen operaatioihin, mutta jo rahapolitiikan
lähtökohta on hiukan toisenlainen Ekp:n kohdalla
kuin Yhdysvalloissa. Muun muassa inflaatiokohde on täällä päässä sellainen,
jota tarkemmin katsotaan.
Tietysti voi sanoa, että inflaatiovartiointi ei nyt
ole ihan päällimmäisiä tarpeita,
mutta Ekp:n puolellahan on korostettu sitä, että tulevaisuuteen
pitää tässä suhteessa myöskin
katsoa, ja siellä se kuitenkin saattaa sitten se peikko
vaania. Silloin jos se pääsee puhkeamaan holtittomasti, niin
ollaan isoissa vaikeuksissa. Kiinnitän kyllä huomiota
myös siihen, että Ekp:nkin puolella on sitten
hyvin paljon samoja linjoja, muun muassa setelirahoituksen tyyppisiä operaatioita
on lähdetty käynnistämään
kuten Yhdysvalloissa. Eli samankaltaisia vastauksia kuitenkin kaiken
kaikkiaan tehdään. Tärkeintä on
se, mihinkä ed. Pulliainen viittasi, että Ekp:llä on
kuitenkin korkopolitiikassaan liikkumavaraa enemmän kuin
Fedillä Yhdysvalloissa.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ravi puhui eurooppalaisten pelisääntöjen
tärkeydestä. On selvää, että me tarvitsemme
finanssivalvontaan yhteisiä pelisääntöjä,
mutta yhtä selvää on, että me
tarvitsemme toimivaltuuksia, ja tämä asia ei tule
kuntoon nykyisellä tavalla, että kehitellään
tämmöistä löysää 27
jäsenmaan ja eurovaltioiden muodostamaa keskinäistä koordinaatiota,
joka on loputon komiteatyö, joka ei ikinä valmistu.
Ainut oikea ratkaisu on, että Ekp:lle annetaan valtuudet
tämän valvonnan tekemiseen ja sinne luodaan riittävä voima,
jotta näihin ongelmiin voidaan puuttua. Niin kuin on nähty
monessa tapauksessa, vaikka tiedettäisiin, että sieltä se
jäävuori tulee, niin titanic jatkaa vaan matkaansa,
niin kuin kävi Islannin tapauksessa, malliesimerkki, että ei
ryhdytty ajoissa toimiin.
Ja sitten toivon, että tulee oikealta laidalta tukea
sille, että voidaan puuttua myös näihin
johdon palkitsemisjärjestelmiin, laittaa ne esimerkiksi
riippuvaisiksi siitä, millaisia vakavaraisuussääntöjä pankeissa
on. Toivon, että tämä asia olisi meidän
yksimielinen linjamme.
Juha Mieto /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oon kuunnellu tätä keskustelua
hetken aikaa ja tullu siihen tulokseen, jotta täs vähä syytellähän
vasemmalta oikealle ja oikealta vasemmalle. Minä kattoosin,
jotta täs vähän niin kun jo hurskastellahan
sillä, että pitää muistaa, että me
oltiin takavuosina täs samas myllys, venehes, kaikki toteuttamassa
tätä talouskriisiä, mihinä ollahan
luomas optiojärjestelmiä. Mun mielestä ed.
Zyskowicz puhu erinomaisen puheenvuoron, eli nyt meirän
pitää saada yhdes nämä kaikki
kurihin ja kattoa, että joku kohtuullisuus säilyy,
ja tehrään ja rakennetaan tätä Suomea
yhteishengessä. (Ed. Vistbacka: Hallitushan vastaa!) — Joo,
mutta saa puolustaa myös teikäläisiä.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Jos tekee jonkunlaista yhteenvetoa näistä puheenvuoroista,
niin kaikilla varmasti on yhteinen halu siihen, että tätä rahoitusjärjestelmää vähän
paremmin säädellään ja tarkkaillaan.
Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus on erittäin hyvä talousraportti
viime vuodesta, ja se antaa selkeän kuvan tapahtuneesta.
Kuitenkin, kuten ed. Kalliomäki kertoikin, täytyy
muistaa, että tämän tyyppiset tiedot
tulevat aina jäljessä. Siksi mielestäni
talousvaliokunnan ja eduskunnan olisi syytä lukea tätä kertomusta
tulevaisuusotteella. Meidän tulisi kyetä viemään
mielipiteitämme aivan EU-tasolle asti, olemmehan yhteisessä rahaliitossa,
jonka hyödyt ja riskit nyt yhdessä kärsimme.
Pankkivaltuusto antaa Euroopan keskuspankille osapuin puhtaat
paperit rahapolitiikasta. Tosin pankkivaltuusto toteaa viimein sen,
mitä ed. Uusipaavalniemi on todennut jo vuosi sitten. Monissa
Euroopan maissa kotitalouksien velkaantuminen ja siihen liittynyt
asuntojen hintojen nousu ovat kuluneen vuosikymmenen aikana olleet
jopa nopeampia kuin Yhdysvalloissa. Sama peli myös liikekiinteistöissä.
Sieltä löytyy Espanjaa, Irlantia, Iso-Britanniaa,
Islantia, Tanskaa ja Baltiaa. Kaikissa velkakriisistä kärsivissä maissa
velkaantuneisuuden kasvu on perustunut siihen, että yksityinen
sektori on lainannut laajasti rahaa ulkomailta. Se on mahdollista,
kun rahoitus on kansainvälistynyt. Samalla pankkijärjestelmään
on kasautunut suuria riskejä. Joissakin tapauksissa, kuten
Islannissa, pankkien taseet kasvoivat moninkertaisiksi verrattuna
pankkien isäntävaltioiden kokoon. Eikö tämän
olisi pitänyt soittaa hälytyskelloja? Ensimmäisen
kerran eurojärjestelmän historiassa eri euromaiden
valtionlainojen korot alkavat nyt erkaantua toisistaan.
Pankkivaltuusto katsoo, että viranomaisvalvonnalla
ei ole kyetty riittävästi kontrolloimaan pankkien
liiallista riskinottoa. Luottamuspulan seurauksena pankkien vaatimat
riskilisät suurenivat, minkä vuoksi Ekp:n koronlaskut
eivät juuri alentaneet yrityslainojen korkotasoa. Eikö näin?
Pankkien luottotappiot ja omaisuuden alaskirjaukset ja jopa yksittäisten
pankkien romahdukset ovat suistaneet pankkijärjestelmän
pääomat alas, ja näin rahoitusjärjestelmä ei
toimi. Mielestäni siksi meidän pitää entistä painokkaammin
vaatia EU-tasolla sitä, että tulevaisuudessa katsotaan,
mitä pankit ovat syöneet, jo etukäteisvalvonnalla.
Jopa rikollista toimintaa suojaava pankkisalaisuus ja veroparatiisit
olkoot mennyttä, jos me kaikki joudumme yhdessä kantamaan
vastuun. Tämäkin ala, kuten tässä yhdessä on
todettu, kaipaa sääntelyä. Laman perussyyhän
on se, että rahan tekeminen pääomia siirtämällä on
ollut niin monin kerroin kannattavampaa kuin sen työllä ansaitseminen.
Vähän samaa tuossa ed. Heinäluomakin
totesi.
Ahneus on ollut mahdollista, koska omantunnon lisäksi
ei ole ollut muuta sääntelyä eikä valvontaa
kansainvälisesti, ei myöskään
toiminnan riittävää kansainvälistä verotusta.
Haluaisin, että erittäin vakavasti tuotaisiin
kansainvälisille areenoille pörssivero tai siihen
rinnastettavia toimia, jotka maltillistaisivat rahan liikkeitä.
Luulenpa, että loppujen lopuksi kellään
muulla paitsi pikavoittojen kerääjillä ei
olisi mitään sitä vastaan, että maapallon
laajuinen kvartaalitalous hidastuisi neljännesvuodesta
esimerkiksi puoleen vuoteen.
Arvoisa puhemies! Politiikan ei tule olla markkinatalouden jatke,
ei Suomessa eikä EU:ssa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Se, mitä tässä pankkivaltuuston
sinänsä ihan hyvässä kertomuksessa
on olennaisesti kerrottu, tuli hyvin esittelypuheenvuorossa esille.
Kiinnitän muutamiin näkökohtiin huomiota,
joihinka ei tässä pankkivaltuuston kertomuksessa
niin kovin paljon ole kiinnitetty huomiota.
Ensimmäinen tietysti meitä koskettava asia
on se, että sillä silmänräpäyksellä,
kun vihdoin Euroopan mantereella oli tajuttu, että nyt
tässä taitaakin olla vakava paikka kysymyksessä,
G20-maat kokoontuivat, ja mihinkä ne kohdistivat kritiikkinsä ja
toimenpiteittensä kärjen: nimenomaan veroparatiiseihin,
ja minkä takia? Siksi, että ne luvut, missä liikuttiin
luottolamaluvuissa niin Yhdysvalloissa kuin Euroopassakin, olivat aika
peanuts-lukuja, vaikka suuria olivatkin, verrattuna siihen, kuinka
paljon rikollisuuteen taipuvaiset ja veronkiertoon taipuvaiset ihmiset
ja heidän yhteisönsä olivat sijoittaneet
veroparatiiseihin, 70 kappaletta, varoja: 11,5 biljoonaa dollaria,
11,5 biljoonaa dollaria, ja jotta tämä luku suhteutettaisiin
johonkin, niin Imf tuli ulos ja kertoi, että luottotappioitten
kokonaismäärän oletetaan olevan nyt noin
4 biljoonaa dollaria. Siis toisin sanoen näitä niin
sanottuja rosvorahoja oli 2,5-kertainen, kolminkertainen määrä,
ja tässä ei myöskään
ole kerrottu, millä tavalla sitten tämä itse
järjestelmä — siis onhan rahoitusjärjestelmä vielä jollakin
tavalla olemassa maapallolla — reagoi tähän
tilanteeseen ja hyväksyi sen realiteetin, että kaikki
ei ole ihan kohdallansa ja luottotappioita tulee: luottotappioitten
alaskirjausten määrä oli 31.12. viime
vuonna 1 biljoona dollaria. Elikkä siis toisin sanoen silloin vielä oli
kolme neljäsosaa silloin Imf:n tiedostamista luottotappioista
vihreän veran alla jossakin, siis piilotettuna näihin
niin sanottuihin toksiassetteihin elikkä myrkyllisiin arvopaperikasoihin,
näin voitaisiin sanoa.
Siis toisin sanoen se keskeinen asia, mikä liittyy
tähän päivään meillä,
arvoisa ed. Kalliomäki sieltä pankkivaltuustosta,
on se, että nehän eivät ole mukana tässä ollenkaan
vielä, vaan ne ovat tämän vuoden ja ehkä lähinnä parin
seuraavan vuoden asioita tulla esille. Tämä on
se todellisuus, mihinkä meidän pitää projisoida
omaa toimintaamme tällä lohkolla, sillä lohkolla,
jolla sen Finanssivalvonnan, jonka me juuri loimme, pitää nyt
kerta kaikkiaan terävöityä, ja täytyy
sanoa, että kyllä siellä on terävöidyttykin.
Nimittäin sivulla 52 Finanssivalvonnan puolella kiinnitetään
huomiota sijoitusrahastoihin ja niissä oleviin arvostusongelmiin
ja kaikkeen siihen liittyvään, ja tämä on
tietysti aivan erityisen merkityksellistä sen takia, että tänä päivänäkin
kansanedustajille jaetussa hallituksen esitysten luettelossa on
sijoitusrahastolain muutos, jossa ideana on tehdä Suomesta
eräänlainen veroparatiisi. Sillä hetkellä,
kun muualla maailmassa halutaan veroparatiiseista ulos, tämä meidän
hallituksemme pyrkiikin Suomesta veroparatiisin muodostamaan tämmöisen
erityissijoitusrahastoyksikön ja rahaston luomalla. Tämä on äärimmäisen
mielenkiintoinen asia, ja pankkivaltuusto itse on nyt kiinnittänyt
huomiota siihen, että tässä onkin jotakin
mätää ja erittäin suuria valvonnallisia
ongelmia. Kehotan arvoisaa hallitusta, jonka takana vihreätkin
edelleen ovat kaikesta huolimatta, tästäkin havainnosta
huolimatta, kiinnittämään tähän
huomiota. Älkää ihmeessä tuoko
sieltä hallituksesta tämmöistä sijoitusrahastoesitystä eduskunnan
arvioitavaksi, koska se ei nyt kerta kaikkiaan ole tästä ajasta.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Finanssikriisi paljasti valvojan toiminnassa
ja valtuuksissa erilaisia ongelmia. Syytä on jatkossakin
selvittää ainakin tiettyjä tytäryhtiön
kriisinhoidon valmiuksia ja valtuuksia koskevia säännöksiä.
Erityisesti Kaupthing-pankin Suomen-sivuliikkeen ongelmien hoitaminen
osoitti selkeästi, että vastuujako koti- ja isäntävaltion
välillä ei vieläkään
toimi silloin, kun ulkomaalainen luottolaitos toimii sivukonttorina
eri EU-maassa. Valvontaa on syytä tehostaa myös
lisäämällä valvojan reagointiherkkyyttä ja
tiedonkeruuta tulevista ja esillä olevista ongelmista.
Lisäksi valvojalla tulee olla hyvä valmius nopeaan
tietojen päivitykseen ongelmien ilmetessä ja tilanteen muuttuessa.
Finanssivalvonnan omaa ohjeistusta tulee myöskin muuttaa
selkeästi konkreettisemmaksi ja yksityiskohtaisemmaksi.
Kiireellisesti tulisi nyt kehittää erittäin
selkeä kuva piilevistäkin riskeistä.
Rahoitusmarkkinakriisin puhjettua Rahoitustarkastus tiukensi
selkeästi linjaa, ja tästä suuri kiitos.
Syytä on nyt jatkossakin sitten jatkaa samalla tiellä ja
kehittää entisestään pankeilta
vaadittavaa jatkuvaa raportointia rahoitusriskien ja maksuvalmiuden
suhteen, jopa useita kertoja päivässä tilanteen
vaatiessa.
Arvoisa puhemies! Pankkivaltuuston kertomuksessa kiinnitetään
myöskin huomiota jatkuvan valvonnan kehittämistarpeisiin
myös oman toiminnan osalta. Sen sijaan kehittämisaikatauluista
ja toimeksiannoista ei oteta hyvinkään selkeää kuvaa.
Siten toivoisinkin, että nämä pyrkimykset
eivät vesittyisi sillä, että tulevaisuudessa kehittämistoimia,
joihin viitataan, ei otettaisi vakavasti.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! "Ei niin paljon pahaa, ettei jotain
hyvääkin", sanotaan joskus, ja luulen, että tämän
kansainvälisen finanssikriisin seurauksena on nähty ja
ollaan näkemässä jotain hyvääkin.
Ensinnäkin, mihin ed. Pulliainen jo puheenvuorossaan
puuttui, veroparatiisit maailmassa ovat joutumassa entistä kovemmille,
ja se on täysin paikallaan. On kaikkien vastuullisten valtioiden
ja vastuullisten veronmaksajien etu, että veroparatiisien
kimppuun käydään kaikin laillisin keinoin
kansainvälisten sopimusten ja kansainvälisten
järjestöjen ja järjestelyjen avulla.
Toinen hyvä puoli tässä finanssikriisissä on mielestäni
se, että nämä yritysjohdon palkitsemisjärjestelmät — ennen
kaikkea yritysjohdon, mutta ehkä muidenkin sijoitusalalla
työskentelevien palkitsemisjärjestelmät — ovat
tulleet entistä kriittisemmän tarkastelun kohteeksi,
ja täydestä aiheesta. Itse uskon, että väärin
viritetyt kannustimet, bonukset ja optiot, ovat olleet keskeisenä syynä siihen,
että Wall Streetillä ja muualla maailman finanssikeskuksissa
otettiin sellaisia ylisuuria riskejä, jotka ovat tulleet
nyt finanssikriisin ja taloustaantuman kautta meidän kaikkien
tavallisten veronmaksajien maksettaviksi. Amerikassa nämä kannustimet,
kuten sanoin, olivat niin tehokkaita, että ne kannustivat
nämä finanssialan toimijat viemään
työnantajayrityksensä konkurssiin tai kilpailijoiden
syliin tai valitettavasti veronmaksajien pelastettaviksi.
Suomessakin on näissä kannustinjärjestelmissä ja
varsinkin optiojärjestelmissä apinoitu Amerikkaa.
Meillä ei onneksi ole esimerkkejä siitä, että optiojärjestelmät
olisivat kannustaneet sellaisiin ylisuuriin riskeihin, joiden vuoksi
yritykset olisivat kaatuneet ja joutuneet konkurssiin tai veronmaksajien
pelastettaviksi, mutta kyllä näillä Amerikasta
tuoduilla optio-opeilla on Suomessakin saatu paljon pahaa aikaiseksi.
Ensinnäkin näillä optioilla, yritysjohdon
optioilla, on Suomessa perusteettomasti ja ansiottomasti kasvatettu
tuloeroja. Minä uskon, että Suomen kansa hyväksyy
sen, että joku yrittäjä, joka ottaa suurta
riskiä ja laittaa omat ja perheen kaikki omakotitalot ja
muut vakuudeksi yritystoimintaansa, onnistuessaan voi rikastua ja
rikastua oikein kunnolla. Mielestäni se on ihan oikein
ja perusteltua. Hän on ottanut riskejä, ja hän
on sen riskin vastapainoksi saanut mahdollisuuden menestykseen.
Mutta kansa ei hyväksy, eikä sen mielestäni
pidäkään hyväksyä,
sitä, että nämä yritysjohtajat,
joilla ei ole minkäänlaista riskiä oman
varallisuutensa vähentymisestä tai menettämisestä,
jos kaikki menee huonosti, palkitaan ruhtinaallisesti väärin
viritetyillä optio-ohjelmilla siitä, jos yrityksessä menee
hyvin. Ja kun firmalla menee hyvin ja kurssi nousee, niin sanotaan,
että se on johdon ansiota ja johtoa pitää optioilla
palkita, mutta annas olla, kun firmalla menee huonosti ja kurssit
laskevat, kuten finanssikriisin seurauksena on tapahtunut, niin
silloin nämä samat johtajat sanovat, että onhan
se nyt täysin selvää, etteivät
he voi vaikuttaa yrityksen pörssikurssiin, vaan se riippuu
markkinoista. No totta kai se riippuu markkinoista ja suhdanteista ja
monista, monista muista asioista, mutta niin riippuu se kurssinousukin,
ja yritysjohdon vaikutus siihen on joka tapauksessa vain yksi osatekijä.
Sen lisäksi, että nämä optio-ohjelmat
Suomessa ovat perusteettomasti kasvattaneet tuloeroja, ne ovat luoneet
kansalaisiin erittäin suurta epäluottamusta meidän
järjestelmäämme, sen tasapuolisuutta,
sen oikeudenmukaisuutta kohtaan. Ne ovat aivan perustellusti lietsoneet
kansalaisissa ja aiheuttaneet kansalaisissa epäoikeudenmukaisuuden
tunnetta.
On aivan turha väittää, että optiokritiikki
nousee vain kateudesta. Kyllä optiojärjestelmiä,
jotka ovat perusteettomia ja jotka eivät mielestäni edes
kuulu markkinatalouteen, koska niissä ansaitsemismahdollisuus
on ääretön ja riski on nolla, kritisoidaan
ja pitää kritisoida ja voidaan kritisoida muista
lähtökohdista kuin jostakin option saajiin kohdistuvasta
kateudesta lähtien. Jos optioista ja kateudesta halutaan
puhua samanaikaisesti, niin mielestäni on mieluumminkin
perustellumpaa sanoa, että kateus liittyy optioihin siten,
että yritysjohtajat kadehtivat toistensa optioita ja vaativat
itselleen samanlaisia.
Valtionyhtiöissä Suomessa on optio-ohjelmista
luovuttu, ja hyvä niin. Tällä hetkellä harkitaan sitä,
onko myös osakepalkitsemisjärjestelmiä kohennettava,
koska on nähty, että myös typerillä osakepalkitsemisohjelmapäätöksillä pystytään aikaansaamaan
kohtuuttomia, ei-toivottuja seurauksia ylisuurena ruhtinaallisena
palkitsemisena yrityksen ylimmälle johdolle.
Minun mielestäni Suomessakin pitää keskustella
kriittisesti kaiken kaikkiaan optioista, yritysjohdon optioista,
eikä tyytyä vain siihen, että kun valtionyhtiöistä on
optiot saatu pois, niin asia on kunnossa. Ei se ole kunnossa. Meillä edelleenkin
useissa pörssiyhtiöissä — onneksi kuitenkin
jo vähemmässä määrin
kuin vielä jokin aika sitten — laaditaan uusia
optio-ohjelmia, jotka luovat sen yrityksen sisälle, mutta
yhteiskuntaan laajemminkin perusteltua epäoikeudenmukaisuuden
tunnetta.
Ajatelkaa, että jotkut firmat ovat kehdanneet tänä keväänä laatia
uusia optio-ohjelmia, joissa merkintähinta on suunnilleen
kiinnitetty tämän hetken kurssitasoon, joka firmasta
riippuen on ehkä 30, 40, 50, 60 prosenttia alle sen, mikä kurssitaso
oli esimerkiksi vuosi tai kaksi sitten. Tämä tarkoittaa
sitä, että näissä firmoissa,
joissa samanaikaisesti nyt käydään yt-neuvotteluja
ja väkeä irtisanotaan, on muhimassa yrityksen
ylimmälle johdolle palkitsevat optiot sillä seurauksella,
että suhdanteiden käännyttyä joskus
3, 4 tai 5 vuoden päästä, kun optioissa
merkintäaika vielä juoksee, nämä johtajat
saavat merkitä yhtiön osakkeita sellaisella merkintähinnalla,
joka on siis kiinnitetty täällä rotkon
pohjassa, missä nyt suunnilleen näissä pörssikursseissa
ollaan. Mielestäni se on väärin. Se on
epäoikeudenmukaista. Ja me kansanedustajat julkiseen keskusteluun osallistujina
voimme yrittää tähän vaikuttaa
esimerkiksi käymällä julkista keskustelua,
kuten minä tällä hetkellä juuri
nyt teen.
On häkellyttävää, että eräät
Suomen näkyvimmät ja tunnetuimmat yhtiöt,
kuten johtavat mediatalot, Sanoma Osakeyhtiö ja Alma Media, ovat
niitä firmoja, jotka tämän alkuvuoden
aikana ovat tehneet ja päättäneet johtajilleen
löperöitä uusia optioita. Samanaikaisesti
tiedämme, että nämä ja valitettavasti
muutkin mediatalot ovat vaikeuksissa, mikä on johtanut
ja johtamassa näissä taloissa esimerkiksi henkilökunnan
vähentämiseen.
Eli kannustan suomalaista julkista keskustelua ottamaan tikunnokkaansa
myös yksityisten yritysten perusteettomat epäoikeudenmukaiset
ja eräänlaista piittaamattomuutta suomalaisista yleisistä hyvistä periaatteista
osoittavat optio-ohjelmat. Toivon, että esimerkiksi Helsingin
Sanomien taloustoimitus, joka tekee hyvää työtä valtionyhtiöiden
johtajien palkkaetujen, eläke-etujen ja muiden etujen selvittämisessä,
ottaisi kriittiseen tarkasteluun esimerkiksi Suomen suurimpien mediatalojen
löperöt optio-ohjelmat.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä siihen arvioon,
että tämän kriisinkin keskellä sentään
jotain hyvää löytyy myös finanssisektorilta,
ja se on tämä tarve ja halu ja osoitus siitä,
että yhteistä valvontaa ja yhteisiä pelisääntöjä tarvitaan.
Olen myös samaa mieltä ed. Zyskowiczin kanssa
siitä, että näihin optio-ohjelmiin pitää voimakkaammin
puuttua ja niitä pitää voida käsitellä myöskin
julkisessa keskustelussa hyvin kriittisesti, mutta samalla pitää muistaa
se, että sen keskustelun alle ei saa hautautua yleinen
palkitseminen ja palkitsemisjärjestelmä, jonka
näen hyvin tärkeänä suomalaisissa
yrityksissä kaikilla tasoilla. Kaiken kaikkiaan bisnesmaailmassa,
liike-elämässä, on tarpeen ehkä palata
siihen vanhaan talonpoikaiseen rotan viisauteen ja rotan varovaisuuteen,
jolloin turhia riskejä vältetään
ja tehdään kuitenkin oikeita asioita tietoa sukupolvilta
toiselle välittäen.
Mutta kun keskustellaan kansainvälisestä finanssivalvonnasta,
on tärkeää keskustella myös sen
sisällöstä ja niistä ongelmista,
joita todella on. Kiinnittäisin huomiota yhteen asiaan,
joka on mielestäni aika keskeinen tämän
ongelman taustalla, ja se on inflaation mittaamistapa. Nyt on selvästi
nähty useissakin finanssikriiseissä, mukaan lukien
meidän oma kriisimme silloin 1990-luvun alussa, että yhtenä taustatekijänä on
kiinteistöjen voimakas hintojen nousu, hintojen nousun
irtaantuminen muusta hintojen noususta, jolloin tähän
kehitykseen eivät oikeastaan keskuspankit eivätkä ekonomistit
millään tavalla kiinnitä huomiota eivätkä siihen
puutu.
Mielestäni on kysymyksessä virheellinen inflaation
mittaamistapa. Hyvin paljon näissä hintaindekseissä esiintyy
sellaisia mittareita kuin ruoan hinta, tomaatin hinta, ja aika usein
esimerkiksi metsien kantorahatulot otetaan tällaiseksi kiintopisteeksi,
johon inflaatiota verrataan, mutta ei lainkaan kiinnitetä huomiota
siihen keskeiseen menoerään, joka esimerkiksi
suomalaisella asuntoa hankkivalla ja asunnon omistavalla perheellä on,
ja se on nimenomaan asunnon hankinta ja siihen liittyvät
lainanhoitokulut.
Hyvä esimerkki siitä on se, miten tämä finanssikupla,
kiinteistökupla, eteni Yhdysvalloissa, miten siellä hintataso
erkaantui muusta hintojen noususta. Välillä 2000—2006
kiinteistöjen hinnat nousivat 8,2 prosenttia nopeammin
kuin muu hintataso, kun vastaavasti välillä 1950—2000 vain
0,5 prosenttia, eli tällaiseen olennaiseen muutokseen ei
esimerkiksi Yhdysvalloissa kiinnitetty lainkaan huomiota. Tästä mielestäni
hyvin paljon johtuu se, että ei ajoissa onnistuttu hillitsemään
tämän kuplatalouden syntyä. Mielestäni
tästä myöskin ekonomistit kantavat aika
suuren vastuun ja ekonomistien tulisi kiinnittää tähän
asiaan eri tavalla huomiota kuin tähän asti on tehty.
Ei tietenkään ole niin, että vain
yksi asia tässä kuplataloudessa selittää kaiken,
mutta osaltaan näen, että tämäkin
on kohta, jossa esimerkiksi Suomi voisi olla aktiivisemmin tuomassa
esille inflaation erilaisia piirteitä ja erilaisia mittaamistapoja
nyt, kun tätä kansainvälistä järjestelmää ja kansainvälistä finanssiarkkitehtuuria
luodaan. Meillä on tästä valitettavaa
kokemusta 1990-luvun alusta.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kaunisto kiinnitti aivan oikealla tavalla
huomiota tämän kuplan muodostumiseen. Mutta silloin
olisi voinut mainita sen, että kun yksi kuplan muodostumisen keskeinen
alue oli Yhdysvallat, niin siellä lailla kiellettiin selvittämästä johdannaisongelmia.
Siis koko selvitystyö kiellettiin lailla, ja sitten asuntolainoja
tämän American Dream Actin mukaan piti antaa sellaisille
henkilöille, joilla ei ollut tuloja, ei omaisuutta, ei
työtä, ei yhtään mitään.
Siitä sitten muodostui se kokonaisuus. Elikkä pitää tunnistaa
nämä ongelmat, ninjaongelmat, niin kuin niitä siellä kutsutaan.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kaunisto kiinnitti huomiota siihen,
että vaikka optioita kohtaan ollaan kriittisiä,
ei pidä itse kannustin- ja palkitsemisjärjestelmiä tuomita.
Olen tästä täysin samaa mieltä,
eli minun mielestäni kaikilla tasoilla organisaatiossa
on hyvä olla kannustin- ja palkitsemisjärjestelmiä,
mutta toimivat, hyvät palkitsemisjärjestelmät
ovat mielestäni sellaisia, jotka ankkuroituvat siinä yrityksen
toiminnassa sellaisiin tekijöihin, joihin asianomainen
työntekijä, oli hän sitten alemmalla
tasolla tai johtotasolla, pystyy omin toimin todellakin vaikuttamaan.
Tässä mielessä optiot, jotka nimenomaan
perustuvat pörssikurssiin, ovat aivan surkeita, koska jokainen,
joka rehellisesti asioita arvioi, joutuu myöntämään,
että yritysjohdon tai muidenkaan yrityksessä toimivien
mahdollisuus vaikuttaa ainakaan lyhyellä välillä ja
ainakaan merkittävästi yrityksen pörssikurssiin
on kyllä lähes olematon.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz käytti ansiokkaan puheenvuoron, jonka
ansiokkuutta korostaa vielä se, että tämä ei ollut
ensimmäinen kerta, kun ed. Zyskowicz käytti tässä salissa
puheenvuoron, josta voi olla pitkälti samaa mieltä ihan
riippumatta siitä, että kovin monista asioista
olemmekin eri mieltä. Ansiokasta oli myöskin se,
että ed. Zyskowicz on käyttänyt niitä jo
aiemminkin. Minulla on nimittäin sellainen muistikuva esimerkiksi
viime kaudelta, että kun meno tässä yleisessä taloudessa
oli hieman toisenlaista, niin esimerkiksi palkitsemisjärjestelmien
arvostelu ei ollut niin suosittu puheenaihe kuin se on nyt. Odotan
mielenkiinnolla, kun talous seuraavan kerran lähtee nousuun,
kun kurssit nousevat ja kun laaditaan uusia palkitsemisjärjestelyjä,
kuuluuko siinä vaiheessa kriittisiä puheenvuoroja
muiltakin kuin ed. Zyskowiczilta. Toivottavasti kuuluu jo aikaisemmin,
että siihen kiitoon ei enää jouduta.
Mutta vaikka olen samaa mieltä ed. Zyskowiczin yksilötason
näkemyksistä, niin minun tekee mieleni laajentaa
tätä keskustelua siihen, onko kysymys vain yksilöitten
ahneudesta. Onko ylipäätään
estettävissä tällainen meno, jos kysymys
on vain yksittäisten ihmisten ahneudesta? Entä jos
se onkin sisään rakennettu tähän
järjestelmään? Pystymmekö tällaisessa
markkinatalousjärjestelmässä, etenkin
sitten, kun se on kapitalistinen markkinatalousjärjestelmä,
edes laatimaan sellaisia esteitä, joilla tällainen
keinottelu ja ahneus estetään? Vai pitäisikö sanoa — kuten eräs
merkittävä puhuja tässä salissa
on toisinaan käyttänyt tätä ilmausta — että kirves
on tuotu puun juurelle. Onko se tuotu, ja pitäisikö se
tuoda? Ja jos ei nyt ihan siihen tyveen isketä, niin ehkä saattaisi
olla kuitenkin syytä karsia muutama oksa ainakin.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on kyselty,
onko Finanssivalvonnalla tarpeeksi resursseja. Kyllä sieltä on
kerrottu, että sillä ei ole resursseja. Ja varsinkin,
jos nyt tulee semmoinen yleinen, yhteinen eurooppalainen valvontajärjestelmä,
koulutus niihin tehtäviin on erittäin vaativa,
ja kerrotaan, että sitä koulutusta pitäisi lisätä.
Kaikessahan tässä on kysymys siitä, että rahoituslaitosten
välillä on luottamuspula ja ne eivät
rahoita toisiaan ja näin jopa asuntosaneeraukset jäävät
suorittamatta.
Ed. Zyskowicz otti esille optiot ja osakepalkkiojärjestelmät.
Ihan ansiokkaan puheenvuoron hän käytti ja, voisiko
sanoa, ajoi vasemmalta ohitse, sillä lailla tässä ollaan
samoilla linjoilla. Mutta kumminkin tässä maassa
valtionyhtiöt, yhtiöt, joissa on valtio enemmistöosakkaana taikka
merkittävänä osakkaana, ovat näyttäneet tietä näissä optiojärjestelmissä.
Siellä on Härmälän ja Liliuksen
eläkkeet ja on jopa menty yksityisen puolen pörssiyhtiöitten
palkitsemista vielä pitemmälle ja vielä anteliaammalla
tavalla. Siinä on kyllä tämä sali
ollut vastuussa. Tänäkin päivänä on
ja aikaisempina vuosina on ollut kansanedustajia päättävissä elimissä.
Eikö siellä sitten ole ymmärretty, mistä on
päätetty, vai onko niin kuin Härmälä sanoi,
että kun pidetään pimeässä ja
kosteassa edustajia, niin kaikki menee läpi, mitä he
edustavat? Nyt pitäisi eduskunnankin ja maan hallituksen
ja ministereitten ottaa ryhtiä ja ruveta todella valvomaan
näitä. Kerrottiin, että osakepalkkiojärjestelmä on
sellainen, joka nyt suitsii nämä, mutta niin ei
ole käynyt.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Optiojärjestelmien arvosteleminen
ei ole vasemmistolaista. Minun mielestäni yritysjohdon
optiot eivät kuulu markkinatalouteen. Markkinatalouteen
mielestäni kuuluu se, että riski ja voittomahdollisuus
kulkevat käsi kädessä: kun on suurempi
mahdollisuus voittoon, on suurempi riski. Tämä pätee
yleensä erilaisissa sijoitusinstrumenteissa ja sijoitustilanteissa.
Optiojärjestelmissä sen sijaan ollaan tilanteessa,
jossa yritysjohdon voiton mahdollisuus on ääretön
ja riskejä ei ole lainkaan. En tiedä markkinataloudessa
toista instrumenttia, joka toimisi näin. Eli minun mielestäni
optioiden arvostelu lähtee vastuullisen markkinatalouden
ajattelusta, ei vasemmistolaisuudesta.
Mitä sitten tulee valtionyhtiöiden rooliin,
niin en ole aivan varma, ovatko ne ovat olleet tässä edelläkävijöitä,
mutta hyviä perässähiihtäjiä ne ovat
olleet, ja me poliitikot, jotka olemme istuneet näissä hallintoelimissä,
minä mukaan lukien, emme ole riittävän
hyvin onnistuneet siinä, että olisimme pystyneet
tätä ilmiötä estämään.
Kaiken kaikkiaan Suomi on niin pieni maa ja täällä on
niin paljon sisäsiittoisuutta — kaiken kaikkiaan,
mutta myös yritysten ylimmän johdon kesken — että nämä optiojärjestelmät
ovat luvalla sanoen olleet kyllä hyvin härskiä touhua. Eli
yritysjohtajat istuvat ristiin rastiin toistensa hallituksissa,
tai sitten siellä istuvat entiset yritysjohtajat, ja näiden
kaikkien kannalta nämä optiojärjestelmät
ovat olleet hyviä. Kun tulee löperö järjestelmä johonkin
firmaan, niin siitä tulee vähän niin
kuin standardi ja on toivo siitä, että sama löperö linja
toteutuu myös sitten omassa firmassa omalla kohdalla.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Perusyrittäjyyden hyvätkin
tulokset hyväksyn riskien ynnä muiden takia, mutta
missään tapauksessa valtionyhtiöiden
johtajien huikeita palkkioita yritysten menestymisestä huolimatta
en voi hyväksyä.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Pankkivaltuusto on kiinnittänyt
huomiota siihen, että myös Rahoitustarkastuksessa
on herätty selkeästi kiinnittämään
huomiota trendinomaisesti kasvaneisiin yksittäisten kotitalouksien
riskeihin velkaantua. Tämä velkarasitus on erittäin
merkittävä jo nyt ja pahenee tämän
vaikeamman taantuma-ajan edetessä. On siis varsin keskeistä myös katsoa,
edistävätkö tuota velkaantumisriskiä nämä niin
sanotut pikaluotot. Asiaan on pankkivaltuusto kiinnittänyt
huomiota omassa kertomuksessaan jo vuonna 2007. Nimittäin
he ottivat kertomuksessaan kantaa, että pikaluottoja pitäisi selkeästi
säännellä. Pankkivaltuusto toivoi tässäkin
raportissa, että pikaluottojen sääntelyhanketta
jatkettaisiin ja tarpeellisuutta ehdottomasti arvioitaisiin.
Olenkin tyytyväinen, että pankkivaltuusto
on sitoutunut selkeästi ja pitkäjänteisesti
ehkäisemään kansalaisten velkaantumista
edistävien riskien syntymistä. Tässä pikaluottoasiassa
olen tyytyväinen, että pankkivaltuusto on ottanut näinkin
tiukan linjan. Toivonkin nyt pankkivaltuuston delegaatiolta, että he
jatkossakin seuraavat asian etenemistä ja ovat tarkkana
siitä, minkälaisiin ratkaisuihin tässä eduskunnan
puolella tullaan päätymään.
Niin kuin me tiedämme, meillä on jo tällä hetkellä myöskin
lakiesityksiä tästä täällä sisällä. Toivonkin
nyt sitten, että näissä haluttaisiin
kiinnittää selkeästi tarkemmin huomiota
myöskin niihin keinoihin, joilla voitaisiin selkeästi
säädellä sitä tapaa, jolla pikaluottoja
tarjoavat yrittäjät näitä luottoja
jakelevat.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Onneksi optiojärjestelmistä on
poliittisen paineen ja julkisen käsittelyn vaikutuksesta
luovuttu, on siirrytty osakepohjaisiin palkitsemisjärjestelmiin,
jotka ovat paljon läpinäkyvämpiä ja jollain
tavalla kohtuullisempia. Tosin siellä vieläkin
tulee aikamoisia palkkioita, jos kaikki tekijät napsahtavat
kohdalleen. Siellä on kuitenkin mahdollisuus osakkeiden
määrällä, osakkeen hintakehityksellä ja
sitten näillä ehdoilla — ehdottomilla
ehdoilla, joiden pitää kaikkien täyttyä — rajata
sitä saatavaa palkkiota tai ylimääräistä palkkaa.
Kuitenkin pitää muistaa se, kenellä on omistajaohjauksesta
vastaavan ministerin salkku. Kyllä niissä yhtiöissä,
joissa valtiolla on huomattava omistusosuus, jopa enemmistöomistus, pystytään
tällä omistuksella käyttämään
valtaa myöskin yhtiökokouksessa, vaikuttamaan
hallituksen kokoonpanoon ja siihen, minkälaisia johtajasopimuksia
neuvotellaan.
Kun ed. Zyskowicz puhui siitä, mikä hänen linjansa
on siitä, mikä on kohtuuton voitto, mikä on
niihin suhteutettava riski, niin totta kai on näin, että työlle
ja sen tuloksille pitää rakentaa keskinäinen
yhteys. Mutta muistutan kuitenkin Kaupthing-pankin äänestyksestä,
siitä kun ed. Zyskowicz puhui kyllä siitä,
että hän vastustaa sitä, että myöskin
ylikorkeitten korkojen osuus menee suojan piiriin, mutta kuitenkin äänestyksessä valinta
oli toinen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Niin Yhdysvalloissa kuin Suomessakin viime vuosien
mittaan jatkuvasti yritysjohdon ansaitsemat tulot ovat kasvaneet
valtaisaan suhteeseen verrattuna siihen, mitä suorittavassa
portaassa olevien työntekijöiden ansiot ovat.
Siis se epäsuhta on jatkuvasti lisääntynyt.
Tämä on myöskin ikään
kuin eristänyt normaalista elämänpiiristä elämään
omaa elämäänsä nämä yritysjohdon
jäsenet. Siihen on liittynyt myös ahneuden ilmentymä,
joka kohdistuu luonnonvaroihin, aivan piittaamattomaan ja täysin
kestämättömään tapaan
käyttää luonnonvaroja, joka käyttö sitten seuraavassa
vaiheessa johtaa noidankehämäiseen kielteiseen
ilmiöön, joka tulee esiin esimerkiksi ilmastonmuutoksen
yhä nopeampana etenemisenä. Nämä ovat
sellaisia rakenteellisia kysymyksiä, joidenka ratkaiseminen
on tietysti muuta kuin yhteiskunnan tuen kautta syntyvää. Siinä pitäisi
löytää globaaleja malleja, jotta tästä taloudellisesta
lamasta noustaan tavalla, joka olisi laadullisesti uuden kaltainen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vielä muutama näkökohta
tästä tarkastelun alaisena olevasta pankkivaltuuston
kertomuksesta, nimittäin mikä onkaan se sana,
joka aivan hienosti nyt on siellä useimmin toistuva? Se
on riskilisä. Se on aivan uutta, että on tuotu
riskilisä tähän keskusteluun mukaan,
koska sehän on se keskeinen instituutio, millä pitäisi
luottamusta mitata. Tuo käsite on ikivanha, mutta tässä se
on yhtäkkiä hoksattu, että sillähän
onkin mitä suurin merkitys. Kautta tuon viidenkymmenen
sivun seurataan, millä tavalla riskilisät ovat
käyttäytyneet, ja ne ovat käyttäytyneet
ihan viisaasti tämän kertomuksen mukaan. Mutta
se johtopäätös jää tekemättä,
mitä tästä seuraa, millä tavalla nämä havainnot
pitäisi kehittää pankkien väliseen
rahoitusjärjestelmään, ja tietysti se,
että nykyisestä euriborkorkojärjestelmästä luovutaan. Sehän
ei ole yhtään mitään enää,
koska se on semmoista puhelimella soittelua ja sellaista ihan turhanpäiväistä puuhailua
vaan. Kun tuonkin kertomuksen mukaan yötalletukset ovat
satakertaistuneet vuoden aikana Ekp:n piirissä, siis satakertaistuneet
300 miljardiin euroon, ja kaikki tapahtuu silloin tietysti sijoitustodistuksilla,
jos silloin sijoitustodistuksien riskilisillä otettaisiin
ne luottamuksen mittariksi, niin sillä tavalla siinä ajassa,
missä eletään, pystyttäisiin
paremminkin sitä luottamuksen ilmapiiriä kehittämään,
mutta siihen ei näköjään vielä ole
valmiutta, vaikka se valmius, sen tarve, sinänsä on
tunnistettu.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! On vanha sanonta: toisen kuolema, toisen
leipä. Nähtävästi nuo riskilisät
ja riskivähennykset hallitaan yhdessä meidän
maakunnistamme paremmin kuin muualla. Olin viime maanantaina Maarianhaminassa
johtamassa Pohjoismaiden neuvoston kokousta, ja tapasimme siellä paikallisia pankkiireja,
entisiä ja nykyisiä. Kädessäni
on viime tiistain Nya Åland -lehden sivu. Toisin sanoen
toisen kuolema, toisen leipä: Ålandsbanken levitti
tämän kriisin aikana toimintaansa ja ostaa paukautti
tuon kaatuneen islantilaisen Kaupthingin Ruotsin-osaston, Kaupthing
Sverigen. Tiistain Nya Åland -lehdessä todellakin
on totuutta siitä, että tuolla ostoksella Ålandsbanken
on tienannut jo hetkessä 22 miljoonaa euroa. Se ei vaan
näy vielä missään, koska se
kauppa on ajoitettu maaliskuun viimeiseen päivään
ja se tulee näkyviin vasta toisella kvartaalilla. Mutta näin
yhdessä meidän maakunnistamme osataan myöskin
käyttää hyväksi tällaista
ahdinkotilannetta.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Olen erittäin tyytyväinen,
että ed. Zyskowicz otti esille nämä ylisuuret
optiot näinkin kärkevästi ja haluaa pitää vielä poliittisessa
keskustelussa nämä optio-ohjelmat. Haluan kiinnittää huomiota myös
siihen, että meidän pitää pystyä erottamaan
yksityiset hyvin menestyneet yritykset, joissa on otettu oma riski
yrittäjän kautta, näistä pörssiyhtiöistä ja
valtionyhtiöistä. Valtionyhtiöiden palkitsemisjärjestelmät
ovat vielä enemmän semmoinen tarkastamisen arvoinen
asia, koska meillä on monopoliyhtiöasemassa olevia
yhtiöitä, joissa on palkitsemisjärjestelmiä.
Silloin tuntuu aika hölmöltä, että ei
pystytä pelkästään palkalla
maksamaan sitä menestymistä, mikä siellä takana
on.
Tulevaisuuden kannalta kuitenkin pitäisi myös
pystyä katsomaan Suomessa sitä, miten me pystymme
hoitamaan ylipäätänsä tätä ongelmaa, ettemme
ajaudu johonkin uuteen saman tyyppiseen taikka johonkin sellaiseen
palkitsemisjärjestelmään, joka sitten
vaan lankeaa yhtäkkiä meille maksettavaksi. Meillä on
nimenomaan sellainen ongelma, että meillä on Suomessa
johtajien määrä, yhtiöiden johtajat,
johtokuntien puheenjohtajat, jäsenet, valvojat, kaikki,
niin pieni määrä, että on oikeastaan
aika vaikea katsoa, miten he pystyvät objektiivisesti tekemään
semmoisen järjestelmän, että näitä ylisuuria
palkitsemisjärjestelmiä ei tulisi luotua enää,
koska jokainen hyötyy näissä kaupoissa.
Katson, että tälläkin hetkellä yksi
niistä ongelmista, mikä tässä on
ollut, on ollut se, että meillä valvojat ovat
itse osaltaan samassa porukassa mukana.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan itsekin vielä kiittää ed.
Zyskowiczia siitä, että hän otti esiin
nämä ylisuuret optiot. Minusta tuntuu ihan niin
kuin olisi kuka tahansa toveri puhunut siinä, nimittäin
itsekin ajattelen hyvin samalla tavalla. On aivan selvää,
että olemme joutuneet tällaiseen kierteeseen,
jossa enää ei ratkaisekaan yksinkertaisesti asianmukainen
palkka hyvälle työntekijälle,
vaan olemme joutuneet sellaiseen kierteeseen, jossa henkilöiden
palkkauksessa yhä enemmän halutaan ottaa käyttöön
optioita. Siitä syntyy sitten tällainen optioarvo,
jota jokainen johtaja näyttää tässä maailmassa
sitten jossakin mielessä tietyillä avainpaikoilla
saalistavan. No, tämä julkinen keskustelu on nyt
kiihtynyt yhä enemmän siitä, mikä on
sopiva kannustinjärjestelmä, ja tuntuu kyllä,
että varsinkin jopa valtionyhtiöissä on
käytössä sellaisia kannustinjärjestelmiä,
joita mikään kohtuullisuuden- ja oikeudenmukaisuudentaju
ei voi hyväksyä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Stora Enso edustaa ikään
kuin valtionyhtiön perinnettä, vaikka valtion
osuus tällä hetkellä äänivallasta
on siinä 34 prosentin tietämissä. Mutta joka
tapauksessa Stora Enso on yhtiö, johonka valtiolla olisi
myös omistajaohjausmahdollisuus. Tällä hetkellä me
tiedämme, mitä Summan lopettaminen on merkinnyt,
ja Suomessa ilmeisesti tulee olemaan uusia tämän
yrityksen toimesta tapahtuvia toiminnan alasajoja.
Mutta, puhemies, samaan aikaan kuitenkin nämä globaalit
kysymykset tulevat esiin myös tämän yhtiön
kautta. Uruguayhin ollaan pitemmällä tähtäimellä rakentamassa
miljoonan tonnin sellutehdasta, ja Brasiliassa tämän
tyyppinen yhteisyritys onkin jo. Tässä on kaiken
kaikkiaan suuresta kysymys, nimenomaan myös siitä,
miten nämä pitkälti suomalaisessa omistuksessa olevat
yritykset toimivat myös globaalisti, miten suhtaudutaan
luonnon monimuotoisuuskysymyksiin, paikallisten ihmisten oikeuksiin
jne. Tässä kun sanon, on tullut esiin, että taantuma
on myös mahdollisuus, ja sen pitäisi olla myös
mahdollisuus näille perimmäisten kysymysten tarkastelulle.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kun huoneessani kuuntelin toisten edustajien
puheita näistä optio-ohjelmista, niin kyllähän
tässä aikamoista hurskastelua täällä salissa
puhutaan, koska missään vaiheessa näitä optioita
ei ole asetettu kyseenalaisiksi. Kun tuli aikanaan ylisuuria optioita
vaikkapa energiayhtiöiden, Fortumin puolella, niin silloin
olisi pitänyt kyllä olla hallituksella ja eduskunnalla
rohkeutta katsoa, jotta siinä on tullut kohtuuton sopimus,
jolloin vaikka tarvittaessa käräjien kautta olisi
voitu viedä se, katsoa, ovatko semmoiset palkitsemiset
missään järjellisessä kohtuudessa
siihen työsuoritukseen nähden. Sen takia toivon
mukaan tässä nyt saadaan valtionyhtiöiden
osalta järkeistettyä niitä hommia, mutta
aikanaan olisi pitänyt jo tehdä, niin kuin monet
edustajat täältäkin, kirjallisia kysymyksiä,
esityksiä tästä aiheesta ja olisi katsottu
sitten, mikä on oikeus ja kohtuus tässä suomalaisessa
palkitsemisjärjestelmässä. Mutta silloin ei
vaan haluja löytynyt, ei kokoomuksesta eikä oikein
miltään puolelta.
Keskustelu päättyi.