5) Hallituksen esitys laeiksi kuluttajansuojalain 7 luvun, rikoslain
36 luvun 6 §:n ja korkolain 4 §:n muuttamisesta
jatkui
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Pikakäsittely pikavipeillä,
helpolla nopeasti rahaa ja paljon rahaa tekstiviestillä ympäri
vuorokauden. Millaista rahaa on tarjolla? Maksetaan itse asiassa
kalliilla: 24 prosenttia kuluja lainasta, todellinen vuosikorko
206—1034 prosenttia, keskimäärin 554
prosenttia. Hyvä bisnes ihmisten raha-ahdingossa. Voisi
sanoa, että kunnon koronkiskontaa uusilla menetelmillä.
On erittäin tärkeätä, että tämä laki
on tullut tänne meille saliin ja on lähdetty tarkentamaan kiskontakäsitettä.
Luotonantaja nimittäin harvemmin pohtii sitä,
mikä se todellinen vuosikorko on. Monelta ei sitä laskutaitoa
edes löydy. Siksi on hyvä, että vuosikoron
ilmoittamisvelvollisuus koskisi myös lyhytaikaisia ja pieniä luottoja.
Rahat kun on loppu, valitettavasti, niin silloin vaihtoehtoja ei
ole kuin ottaa vain tällainen pikavippi. Onko muita vaihtoehtoja
olemassa? Kuten lakiesityksen perusteluissakin lukee, on tämä kuntien
tarjoama sosiaalinen luototus. Mielestäni jatkossa olisi
syytä kuntien puolella laajentaa sosiaalisen luototuksen
antamista. Valitettavasti sosiaalinen luototus on harvemmassa kunnassa
käytössä.
Puhemies! Ihan hyvä lakiesitys.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Tavoitteena helpottaa maksuvaikeuksiin joutuneiden
kuluttajien asemaa ja ehkäistä ylivelkaantumista
on erittäin perusteltu ja kannatettava ajatus, johon tällä lakiesityksellä ollaan
kyllä askeleita ottamassa. Se, miksi meillä on
ihmisiä maksuvaikeuksissa, on tietenkin hyvä kysymys.
Ja ed. Lauslahden esille nostamat sosiaaliset luototukset ovat muun
muassa nyt näissä taloustilanteiden ongelmissa
jo otettu muutamissa kunnissa juuri käyttöön.
Sosialidemokraatit ovat tehneet tästä myöskin
omia aloitteitaan, ja erittäin tärkeänä on
nähty tässä ensimmäisenä asiana
oleva luottojen todellisen vuosikoron ilmoittaminen, myöskin
se, että lainanhakijan henkilöllisyys todennetaan
niin, että sitä ei ole mahdollista hakea kenenkään
toisen puhelimella ja myöskään tämä yöaikaan
luottojen tilille saaminen ei ole enää tämän
lain voimaantulemisen jälkeen mahdollista. (Ed. Kuoppa:
Eräissä tapauksissa on!) Nämä kaikki
kolme esitystä ovat hyvään suuntaan meneviä uudistuksia,
jos nämä toteutuvat.
Se, mitä olisin vielä toivonut tähän
samanaikaisesti tuotavan esille, olisi, että kaikki nämä nyt
jo ainakin yli 50 tällä hetkellä toimivaa
yritystä olisivat jonkun rekisterin piirissä niin,
että meillä olisi samalla tavoin kuin pankkitoiminnasta
myöskin taustat selvitettyinä näistä yrityksistä.
Meillä olisi rekisteri, jotta myöskin Finanssivalvonnan
kautta voitaisiin valvoa näiden yrittäjien toimintaa.
Nyt, kun se on pelkästään kuluttajasuojalain
puolella valvottavana, ovat ne välineet aivan erilaiset
ja huomattavasti heikommat kuin silloin, kun se olisi Finanssivalvonnan
alaisuudessa.
Toinen näkökulma, mitä tässä uudistuksessa ei
ole vielä otettu ollenkaan huomioon, on markkinoinnin ja
mainonnan puoli. Kun meillä tällä hetkellä näitä pikaluottoja,
-vippejä, markkinoidaan varsin positiivisessa hengessä sekä lehdistössä,
televisiossa, radiossa, internetissä ja ne liitetään
monesti osaksi myöskin postimyyntimahdollisuutta, antavat
ne myöskin lapsille, nuorille ja jo rahavaikeuksissa oleville
ihmisille liiankin positiivisen mielikuvan tällä hetkellä.
Olisin toivonut, että tässä samassa yhteydessä olisi
voitu käsitellä uudistusta, jossa olisi rajattu,
minkälaista mielikuvamainontaa näitten pikaluottojen osalta
voidaan tehdä, minkälaisessa ohjelmatarjonnassa
niitä voidaan tarjoilla, minkälaisissa lehdissä ja
muussa yhteydessä niitä voidaan markkinoida.
KTM, nykyinen TEM, on tehnyt selvityksen siitä, ketkä ja
miten näitä luottoja tällä hetkellä käyttävät,
ja valitettavan usein, etenkin nyt, kun taloustilanne vielä heikkenee,
näillä luototetaan perheiden normaalia arkea,
ruokaa ja normaalia kulutusta. Osa käyttää näitä myöskin
vanhojen velkojen maksamiseen, jolloinka ollaan kierteessä,
johon tästä on aina saatavilla nopea ja helppo ratkaisu.
Valitettavan usein nämä päätökset myöskin
tehdään päihtyneenä, yli 30
prosenttia, ja valitettavan usein nämä ovat nuorten
elikkä 20—30-vuotiaiden keino helpottaa pikaisesti omaa
rahatalouttaan. Tietenkin arvattavaa on myöskin se, että näiden
käyttäjät ovat useimmiten työttömiä tai
pienituloisia, joille se takaisinmaksu monien satojen prosenttien
korolla on myöskin mahdotonta. Muutama askel hyvään suuntaan,
mutta yhä edelleen tarvittaisiin siis parempaa seurantaa
näille yrityksille ja niiden rekisteröintiä ja
rajoituksia markkinointiin ja mainontaan.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä hallituksen
esitys on oikean suuntainen ja kehitys tämän asian
hoidossa on menossa parempaan suuntaan. Onko se sitten riittävä,
niin sen aika näyttää. On hyvä,
että todellinen vuosikorko tulee esille. Kuten nyt jo todettiin,
tämä laskeminen on semmoinen vähän
puutteellinen taito ja varsinkin kun sitten ruvetaan omia talousasioita
hoitamaan, niin huomataan, että se on aika monella puutteellinen
tämä laskentataito käytännössä ainakin
omien rahojen suhteen. On varmasti syytä rajoittaa näitten
pikavippien saantia, se on ihan oikean suuntainen toimenpide.
Moni varmasti ihan järkeväkin ihminen heikkona
hetkenään ja kun vaikeudet painavat päälle,
tarttuu näihin pikavippeihin, toivoo niistä sitten
apua ja helpotusta. Ehkä se sitten sillä hetkellä auttaakin,
mutta pitkässä juoksussa se on sitten huono suunta,
huono päätös.
Tämä hallituksen esitys on siis yksi askel
taloudelliseen turvallisuuteen. Ja haluan tuoda vielä viestin
eräältä pikavippejä ottaneelta
henkilöltä, josta en olisi kyllä ikinä kuvitellut
hänet pitkään tuntien, että hän
pikavippejä ottaisi. Hän soitti ja otti yhteyttä ja
sanoi, että tehkää nyt ihmeessä jotakin,
että näitä pikavippejä ei olisi
niin helppo saada kuin niitä tällä hetkellä saa.
Tässä nyt on hallitus toiminut. Ja edellinen keskustelu,
joka täällä käytiin, oli varsin
hyvä. Ja ikävästi silloin keskustelu
tyrehtyi, mutta hyvä että sitä jatketaan
nyt. Hallituksen esitys on hyvän suuntainen.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallituksen esitys on parannus nykyisiin villeihin
pikavippimarkkinoihin. Tämä villi ja huonosti
säädelty meno on johtanut suuren määrän
ihmisiä todelliseen velkakierteeseen. Edellinen velka on maksettu
uudella velalla ja samalla maksetaan huimaa vuosikorkoa. Ja kun
edellinen velka on saatu maksettua, niin pikavippiyhtiö lähettää jo tekstiviestin,
että ota uutta velkaa. Markkinointi on erittäin
aggressiivista. Mielestäni nämä pikavippejä myöntävät
rahoittajayritykset ovat nykypäivän koronkiskureita
ja käyttävät häikäilemättä hyväkseen
lainsäädännön puutteet ja köyhien ihmisten,
pienituloisten ihmisten hädänalaista asemaa. Yritystoiminta
tällä alalla on ilmeisesti ollut hyvin kannattavaa,
koska uusia yrityksiä on tullut nopeaan tahtiin lisää jakamaan
tilapäisissä rahoitusvaikeuksissa olevien ihmisten
rahoja, eihän tässä toimessa muuten olisi
mitään järkeä.
Edelleenkin tämä hallituksen esitys jättää yrityksille
varsin vapaat kädet toimia. Rahaa ei saa maksaa asiakkaan
tilille kello 23—07 välisenä aikana,
mutta todellisuudessa näitäkin rajoituksia on
mahdollisuus kiertää myöskin tämän
uuden hallituksen esityksen sisällön pohjalta.
Edelleen on olemassa vaara, että lainaa haetaan ja nostetaan
toisen henkilön tiedoilla, koska lainan myöntäjä ei
ole kasvokkain asiakkaan kanssa eikä näin voi
pitävästi varmistua asiakkaan henkilöllisyydestä.
Pikavipeistä perittävä korkoa pitäisi
säädellä niin, ettei se nouse kohtuuttomaksi. Mielestäni
näin tulee edelleenkin käymään.
Pikalainaa on edelleen mahdollista nostaa kesken ravintolaillan,
kunhan se tapahtuu vain ennen kello 23:a. Nämä lähes
yöllä tapahtuvat lainat olisi voinut kieltää kokonaan.
Nyt taloudellisen laman ja työttömyyden johdosta
on vaarana, että yhä suurempi joukko ihmisiä ajautuu
näiden pikavippifirmojen ansoihin, kun esimerkiksi työttömyyskorvauksia
joutuu odottamaan jopa kymmenen viikkoa.
Vuonna 2007 hallituksen esityksen mukaan pieniä velkomustuomioita
annettiin 25 000 kappaletta. Ne kohdistuivat 11 000
henkilöön. Viime vuonna tuomioita oli yli 37 000
kappaletta, ja ne kohdistuivat noin 23 000 henkilöön.
Luvuista ilmenee, että kasvu on ollut huima. Hallituksen esitys
ei poista sitä tosiasiaa, että kun edellinen laina
on maksettu, niin yritys tarjoaa uutta lainaa heti perään.
Näin tulee edelleenkin käymään
ja ihmiset joutuvat velkakierteeseen, josta on todella mahdotonta
päästä kohtuullisesti ulos.
Muutama lainaus nyt hallituksen esityksestä. Tämä on,
en kiellä sitä, askel parempaan suuntaan, mutta
tähän jää edelleenkin hyvin
pahoja puutteita. Hallituksen ehdotuksen perusteluissa Keskeiset
ehdotukset: "Kuluttajansuojalain 7 luvun mukainen todellisen vuosikoron
ilmoittamisvelvollisuus ehdotetaan laajennettavaksi koskemaan myös
lyhytaikaisia pieniä luottoja." Mutta mitä tässä,
kun lukee tätä perustelua eteenpäin,
mitä siellä sanotaan? Vuosikoron ilmoitusta voidaan
kiertää. Seuraava lainaus: "Jos siis kuluttajalle
on sopimuksen mukaan annettu oikeus maksaa hyödykkeen hinta
joko osittain tai kokonaan sen jälkeen kun tavara on luovutettu
tai palvelu suoritettu siten, että maksuaika on korkeintaan
30 vuorokautta, kulutusluottosäännöksiä ei sovelleta
eikä todellista vuosikorkoa siten tarvitse ilmoittaa."
Elikkä tätä todellista vuosikorkoa ei
tarvitse ilmoittaa, kun tämä laina-aika on 30 vuorokautta
tai sitä lyhyempi. Elikkä näissä pikavipeissähän
on hyvinkin lyhyitä laina-aikoja. On selvää,
että tätä aukkoa tullaan varmasti käyttämään
tässä tilanteessa. Nämä firmat
varmasti osaavat tämän homman.
Seuraavana edelleenkin näistä hallituksen
esityksen keskeisistä muutoskohdista, näistä tunnistamistiedoista:
"Vaikka lähtökohtaisesti tällaisten heikkojen
tunnistamismenetelmien käyttöä ei tulisi
lainsäädännössä edistää,
ehdotus on tarpeellinen, jotta tekstiviestilainan hakeminen ei estyisi
kokonaan mobiilivarmenteiden tai muiden tarkoitukseen sopivien tunnistamismenetelmien
vielä puuttuessa." Elikkä edelleenkin tämä tunnistamistietojen
varmistuminen jää hyvin epäselväksi
ja näitä voidaan käyttää myöskin laittomasti.
Elikkä niitä ei poliisin tietoon ole kovin valtavaa
määrää tullut, mutta on epäily,
että kaikkia perheessä tapahtuvia tämän
tapaisia asioita ei edes ilmoiteta poliisille, vaan ne hoidetaan
perheen kesken ja kärsitään vahingot
omissa nahoissa.
Lisäksi seuraava lainaus näistä hallituksen
esityksen perusteluista aikarajoituksesta: "Ehdotuksen mukaan aikarajoitus
ei koskisi tililuoton luottorajan nostamista, eli tililuoton luottorajaa
olisi mahdollista jatkossakin nostaa kello 23:n ja 7:n välillä siten,
että myös luoton käyttäminen
välittömästi tämän
jälkeen on mahdollista. Poikkeus on tarpeen, jotta luottorajan
nostaminen esimerkiksi ulkomailla on aikaerosta riippumatta mahdollista."
Elikkä nyt vedotaan, että ulkomailta kun otetaan
näitä luottoja, niin pitää olla
tämmöinen. Elikkä tämä aikarajoitus
ei koskekaan. Tätä voidaan kiertää.
Tämä on aika erikoinen asia, että tänne
jätetään tämmöiset
selvät porsaanreiät, ja ihmettelen, miksi tällaiset
jätetään, jos halutaan näitä pikavippifirmoja
suitsia. Siis aivan selvästi hallituksen esityksen omista
perusteluista, niitä lukemalla käy ilmi, että tänne
jäävät nämä porsaanreiät
ja niitä ei pistetä kiinni. Tämän
johdosta toivoisin, että valiokunta käsitellessään
tätä asiaa, tutustuu tarkasti myöskin
hallituksen esityksen perusteluihin ja hakee ne epäkohdat,
mitkä siellä on ja miten nämä firmat
tulevat todennäköisesti näitä rajoituksia
kiertämään. Mielestäni tähän
tarvitsee kyllä paneutua perusteellisesti.
Lisäksi täällä jo puhuttiin,
että nämä pikavippiyritykset pitäisi
saada rekisteriin ja Finanssivalvontaan. Se olisi välttämätöntä,
koska nyt nämä eettiset säännöt
näiltä yrityksiltä tahtoo unohtua. Näillähän
on tämmöinen yhdistys, mutta siihen yhdistykseen
kuuluu tämän hallituksen esityksen perustelujen
mukaan vain kuusi pikavippiyritystä ja kaikki muut ovat
periaatteessa villejä yrityksiä ja noudattavat
omia sääntöjään lain
sallimissa rajoissa.
Herra puhemies! Näen, että tässä hallituksen esityksessä on
monia hyviä kohtia, mutta edelleenkin tähän
on jätetty tavattoman suuria aukkoja, mistä nämä yritykset
voivat kiertää, ja edelleenkin pikavippimarkkinat
tulevat jatkumaan villeinä, jos ei tähän
parannuksia tehdä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Useaan kertaan tähän ongelmaan
puuttuneena sanon: Nykytilanne on tässä käytännössä jo
ehtinyt pilata tuhansien, vallankin nuorten, luottotiedot, ja tulevaisuudensuunnitelmien
vaikeutuminen tulee monelle suurena yllätyksenä.
Lakia olisi pitänyt tiukentaa jo paljon, paljon aikaisemmin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Aikanaan tein kirjallisen kysymyksen tästä eduskunnassa
varmaan ensimmäisenä, ennen kuin kukaan muu. Silloin
oli kesällä tapaus, jossa tämmöinen
nuori kaveri äitinsä puhelimella oli tämmöistä pikavippiä hankkinut,
oliko se 20 euroa ja viikon maksuajalla, ja kun sitten viikon päästä piti
maksaa, olikohan se 25 euroa. Ja sitten kun sitä käytiin
perimään, sehän turposi äkkiä.
Se ei ollut kuulemma korkoa, se 5 euroa, vaan se oli näitä käsittelymaksuja
ja -kuluja.
Tähän lakiesitykseen jäävät
samat jutut yhä edelleen epäkohdiksi. Tämä on
vähän niin kuin silmänlumetta, tämä esitys.
Jotain hyvää siinä on, mutta ne oleelliset
kohdat ovat jääneet vielä olemaan, niin
kuin ed. Kuoppa tuossa äsken kävi läpi
tätä. Elikkä kyllä tämä pitäisi
saada hallintaan, mutta ei tällä lailla saada
sitä vielä hallintaan, koska tässä on
semmoisia reikiä olemassa monelta osin.
Minusta pitäisi ensinkin allekirjoitus vaatia siinä ja
sitten henkilöllisyyden todistaminen on ehdoton vaatimus.
Ja yleensä pitää kysyä, miksi tämmöistä sallitaan:
puhelimella, siis vaikka toisen puhelimella, voi tilata vipin. Sitten
jos on vielä tämä ulkomaillaoloajatus,
niin millä ihmeellä sitä voi todistaa
sillä, onko tässä nyt käyty
Venäjän puolella vai Ruotsissa vai missä,
vai ollaanko lähikapakassa? Sen takia minusta pitäisi
uskaltaa sanoa, että hei, tämäntyyppinen
koronkiskonta on laitonta toimintaa, ja pitäisi olla hallitummat
säännökset.
Kirjallisen kysymyksen vastaus, silloin aikanaan kun tein sen
kysymyksen, kuvasti sitä, jotta meillä on täydellisesti
hallinnassa nämä asiat, ei tarvita mitään
rajoitteita, kun meillä on niin hyvä tämä valvontajärjestelmä olemassa
ja pankit tuntevat ja nämä rahoittajat vastuunsa.
Nyt me olemme nähneet, mitä se vastuu on ja mihin
tämä on johtanut. Kun ed. Laxell tuossa totesi,
että tuhannet nuoret ovat joutuneet (Puhemies: 2 minuuttia!)
vaikeuksiin, niin se pitää paikkansa. Nyt ei saisi
vaan sallia enää lisää tehdä tämmöisiä.
Keskustelu päättyi.