12) Hallituksen esitys laeiksi työsuojelun valvonnasta
ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun
lain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Työelämävaliokunnassa
jätimme vastalauseen, johon lähtivät
mukaan myöskin sosialidemokraattien edustajat, ja hyvin
pitkälle meidän vastalauseemme perustuu kahteen
pykälämuutosesitykseen, jotka asiantuntijakuulemisen
aikana tulivat esille sellaiselta henkilöltä kuin
Markku Hirvonen, joka tuntee viranomaisyhteistyön ja erityisesti
verohallinnon ja verokysymykset äärimmäisen
hyvin.
Hänen esityksensä mukaisesti me esitimme valiokunnassa,
että tämän ensimmäisen lain 4 a §:stä olisi
poistettu verohallinnolle annetuista ilmoituksista tällainen
rajaus, ja se perustuu siihen, että on aivan täysin
tarpeetonta rajata tiedonsaantioikeus koskemaan vain näitä asioita. Tähän
jää ihan ilmiselvä porsaanreikä sen
vuoksi, että jos näitä ilmoituksia ei
ole annettu laisinkaan, niin silloin ei ole myöskään
tietojensaantioikeutta.
Edelleen tästä on jätetty ulos se,
että tämä toinen laki olisi ulotettu
koskemaan myöskin lähetettyjen työntekijöitten
valvontaa, ja koska siinä on niin paljon ongelmia, jotka
ovat kiistatta tulleet esille valiokuntakuulemisessakin, oli perusteltua
laittaa vastalauseeseen myöskin semmoinen pykälämuutosesitys
ja lausumaesitys, jonka me tulemme myöhemmin myöskin
esittelemään. Ne liittyvät siihen hallitusohjelmakirjaukseen, jossa
viitataan siihen, että tällainen julkinen palvelu
seurannan mahdollistamiseksi käynnistettäisiin,
mutta kun se jää tuonnemmaksi, niin sitä ei
tiedä, koska se käyttöön otetaan.
Aivan samalla tapaa ei ole mitään varmuutta siitä,
että tähän pykälämuutosesitykseen
tulevat esitykset kolmikantaisesta valmistelusta olisivat riittävän
konkreettisia, että ne tulisivat käytäntöön
tarpeeksi nopeasti, sillä harmaan ja pimeän talouden
ongelmat koko ajan pahenevat ja pahenevat ja sitä myöten
valtion verotulomenetykset.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Mustajärvi tässä esitteli
eriävän mielipiteemme, pykälämuutosten
sisällön. Onhan se aika outoa, että meillä nyt
on ensimmäinen laki viranomaisyhteistyöstä harmaan
talouden torjunnassa ja nyt sitten hallituksen esityksen perusteella
tilanne olisi se, että työsuojeluviranomainen
saa kyllä tiedon mutta ei voi olla varma, että se
on todenperäinen tieto, koska joutuu nojaamaan vain yrityksen
antamiin ilmoituksiin, esimerkiksi vuosi-ilmoituksiin, verotuksen
vuosi-ilmoitustietoihin. Työsuojeluviranomaisella ei olisi
oikeutta esimerkiksi verotarkastuskertomuksen tietoihin elikkä siihen
todelliseen, perusteelliseen, tietoon yrityksen rötöstelystä,
talousrikollisuudesta, pimeiden palkkojen maksamisesta jne. Tämä on
minusta oleellista, mihin me vaadimme muutosta, että täytyy
olla laaja tietojensaantioikeus, muuten sillä ei ole mitään
merkitystä.
Toinen asia liittyi tähän lähetettyjen
työntekijöiden asemaan. Onhan tämä aivan
kummallista, että meillä on kolme neljä vuotta
työskennellyt Suomessa 40 000 vuokratyöntekijää,
joiden olisi pitänyt parin viime vuoden aikana ilmoittautua verovelvollisiksi,
mutta kukapa ilmoittautuu, jos se on vapaaehtoista? Jos meillä olisi
Suomen kansalaisten osalta tilanne se, että veroja saa maksaa
kuka haluaa, kuka ilmoittautuu, niin uskon, että verokertymät
olisivat varsin pienet.
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Unohdin pyytää tähän
aiemmin puheenvuoron, jossa piti esitellä tätä valiokunnan
mietintöä, mutta oikeastaan se on nyt jo puolta
helpompi tehdä, kun tässä on vastalause kuultu
etukäteen.
Haluaisin kuitenkin sanoa tästä esityksestä sen,
että valiokunta on hyvin tyytyväinen siihen, että tämä esitys
tiedonsaantioikeuden parantamisesta on tänne tullut, koska
tämä perustuu työelämävaliokunnan
omaan mietintöön, TyVM 6/2008 pohjalta
hyväksyttyyn eduskunnan lausumaan, jossa hallituksen edellytettiin
antavan eduskunnalle esityksen työsuojeluviranomaisten tiedonsaantioikeuksien
parantamisesta vuoden 2009 valtiopäivien alkuun mennessä.
Eli valiokunnan näkemykset on huomioitu.
Tällä esityksellä parannetaan työsuojeluviranomaisten
oikeuksia saada valvontaa varten välttämättömiä salassa
pidettäviä tietoja Verohallinnolta ja Eläketurvakeskukselta.
Myös työsuojeluviranomaisten ja veroviranomaisten,
Eläketurvakeskuksen ja eläkelaitosten välistä omaehtoista
tietojenvaihtoa lisätään.
Mitä sitten muuten tähän tulee, niin
nämä asiat, jotka tässä ovat
edustajat Mustajärvi ja Yrttiaho tuoneet esille, on valiokunnan
kuulemisessa huomioitu ja ne on huomioitu myöskin valiokunnan
mietinnössä. Täällä on
nimittäin kohta, että viranomaisten välistä tietojenvaihtoa
tulee edelleen edistää ja jossa lukee näin:
"Saadun selvityksen mukaan sosiaali- ja terveysministeriön tarkoituksena
on käynnistää välittömästi
kolmikantainen selvitys työsuhteen vähimmäisehtojen ja
harmaan talouden valvonnasta osana työsuojeluvalvontaa
samoin kuin työsuojelupiirien ja työeläkelaitosten
välisestä tietojen saamisesta. Ministeriön
ilmoituksen mukaan asiantuntijakuulemisessa esiin tulleet lainsäädännön
muutosesitykset on tarkoitus käsitellä kyseisen
selvitystyön yhteydessä. Valiokunta kiirehtii
selvitystyön tekemistä ja siihen liittyvän
hallituksen esityksen valmistelua." Eli nämä asiat,
jotka esille on tuotu, on sinne kolmikantaan valmisteltavaksi annettu
ja niillä saatesanoilla, että toivomme sieltä nopeasti
tuloksia, mutta luonnollisesti niin, että niitä siellä sitten
harkitaan kaikkien osapuolten näkökulmasta.
Tässä on ollut puhetta myöskin tästä hallitusohjelman
mukaisen julkisen tietopalvelun perustamisesta. Tarkkaan ottaen
Matti Vanhasen toisen hallituksen ohjelmassa luvussa "Asuminen, maapolitiikka
ja rakentaminen" sanotaan seuraavaa: "Osana harmaan talouden torjuntaa
selvitetään mahdollisuus luoda julkinen tietopalvelu, josta
voidaan varmistaa, että palveluntarjoaja on hoitanut vero-,
työnantaja- ym. velvoitteet asianmukaisesti." Rakennusalalla
valiokunnan saaman selvityksen mukaan on vapaaehtoisesti tämän
tyyppinen järjestelmä perustettu, jossa ovat mukana
lähes kaikki rakennusalan isot toimijat, mutta tietysti
vain pieni osa kaikista toimijoista, koska rakennusalalla on paljon
pieniä toimijoita. Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus kiirehtii hallitusohjelman mukaisen julkisen
tietopalvelun perustamista.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Se, mikä iso ongelma on kaikessa
harmaan talouden tutkinnassa ja näiden asioitten selvittelyssä,
on se, että valtion tuottavuusohjelma puree kaikilla valtion
sektoreilla, poliisilla, työsuojelutarkastuksessa, oikeuslaitoksessa,
että siellä yritetään saada
aikaan aivan liian isoja asioita aivan liian pienillä henkilöresursseilla.
Tässä suhteessa tilanne ei suinkaan ole helpottumassa, vaan
se on pahenemassa. Viive rikostutkinnan ja itse asiassa epäillyn
rikoksen seurannasta siihen, että saadaan tuomio, kestää vuosia,
jopa 5—6 vuotta. Nämä ovat äärimmäisen
laajoja rikosvyyhtejä, jotka sitovat henkilöresursseja
hyvin paljon, ja esimerkiksi nämä kuittikaupparikokset on
niin ammattimaisesti pyöritetty, että ne vaativat
paitsi henkilöresursseja myöskin osaamista. Itse
asiassa muistelen, että kokoomuksen yrittäjyysohjelmassa
oli myötäsukainen maininta tästä käännetyn
arvonlisäverojärjestelmän käyttöönotosta.
Meillä on ollut siitä useammankin kerran lakialoite,
ja olisi ihan mukava nähdä, että se asia
etenee, ettei se olisi pelkkä vaan tämmöinen
retorinen heitto kokoomuksen omassa yrittäjyysohjelmassa.
En näe mitään järkeä siinä,
että rehelliset velvoitteensa hoitavat yrittäjät
lyödään ulos markkinoilta tällaisten
hämäräyrittäjien toimesta.
Yleiskeskustelu päättyi.