3) Hallituksen esitys laeiksi yhdistyslain, tilintarkastuslain
57 §:n ja puoluelain muuttamisesta
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pidän erityisen toivottavana,
ettei maamme olosuhteisiin soveltumattomia kansainvälisiä kirjanpito-
ja tilintarkastusmalleja tuoda tänne. Pidän myös
erittäin tärkeänä, että yritys-
ja järjestötoimintaa harjoitetaan avoimessa ja
järjestäytyneessä muodossa.
Viime vuosina on koettu kuitenkin monia sellaisia lakiesityksiä,
jotka mahdollistavat huijaukset ja keinottelut yritystoiminnassa.
Vastustin voimakkaasti 1.7.2007 voimaan astunutta tilintarkastuslakia,
joka vapautti tilintarkastusvelvoitteesta kymmeniätuhansia
yrityksiä. Silloin hallitus perusteli tilintarkastusvelvollisuuden poistamista
niin sanotun maallikkotarkastuksen lakkauttamisella.
Arvoisa puhemies! Nyt on keksitty ratkaisu maallikkotilintarkastajille.
Se on toiminnantarkastaja, jolle ei aseteta yksityiskohtaisia kelpoisuusvaatimuksia,
mutta häneltä edellytetään kuitenkin
riittävää taloudellisten ja oikeudellisten asioiden
tuntemusta. On kysyttävä, kuka ihmeessä valvoo
toiminnantarkastajan pätevyyttä kansalaisjärjestöissä tai
onko jotain ulkopuolista tahoa, joka arvioi, onko toiminnantarkastaja
sopiva yhdistyksen toimintaa ja taloutta tarkastamaan. Mielestäni
niin yrityksissä, asunto-osakeyhtiöissä kuin
kansalaisjärjestöissäkin tarvitaan tilintarkastus,
ei mitään toisen luokan tarkastusta.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Ensin kiitokset: Tässä edistyy
monta hyvää asiaa yhdistysten osalta. Kiitokset
erityisesti niille aktiivisille kansalaisjärjestöille,
jotka tarttuivat silloin vuonna 2007 käsittelyssä olleeseen
tilintarkastuslakiin niin, että sieltä otettiin
tämä yhdistysten osuus pois ja saatiin sitten
tähän yhdistyslakiin sisällytettyä nämä muutokset
tämän toiminnantarkastuksen osalta, jotka nyt
ovat sitten päätöksessä.
On erittäin ymmärrettävää,
että pienet yhdistykset eivät tarvitse ammattitilintarkastajia
ja kunnon kriteereillä voidaan hyvin hoitaa toiminnantarkastus.
En ymmärrä logiikkaa, että jos pienimmät
yritykset eivät tarvitse tilintarkastusta eivätkä edes
kirjanpitoa, niin miten sitten yhdistykset tarvitsisivat ammattitilintarkastajat
ja normaalin kirjanpidon. Ei tämä logiikka mahdu omaan
ajatteluuni, minkä vuoksi tuen tätä toiminnantarkastuksen
mahdollisuutta.
Toinen ihan perusteltu muutos on tietenkin pieni mutta siitä huolimatta
merkityksellinen muutamien ihmisten osalta: mitenkä ulkomailla väliaikaisesti
asuva ihminen voi olla myöskin hallituksen jäsenenä tämän
uuden lain mukana erilaisissa yhdistyksissä.
Kolmas ja erittäin hyvä esitys on tämä sähköisen
osallistumisen mahdollistaminen, joka on nykyaikaa, jolleka on luotu
varmaankin lisää painetta, vaikka nyt tämä äänestysmahdollisuus
ei virallisissa vaaleissa niin onnistunutkaan.
Sosialidemokraatit ovat tehneet vastalauseen siitä syystä,
kun tähän ehdotetaan nyt yhä edelleen
tätä ennakolta osallistumisen mahdollisuutta.
Tästä asiantuntijat ovat valiokunnassa olleet pitkälti
toista mieltä, että se hämmentää päätöksentekojärjestelmää,
jos pitää ottaa huomioon yhdistyksen kokouksessa
asioita, jotka on joku linjannut etukäteen, vaikka kokouksen
aikana tulisi uudenlaisia esityksiä. Omaan päähäni
ei mahdu tämä ajattelu, miten se on oikeudellisesti
pätevää tai mikä esityksistä sitten
on se, mitä oikeasti hyväksytään,
ja voiko niistä sitten valittaa ja kuinka. Sen takia ihan
hyvä malli olisi ollut antaa mahdollisuus osallistua joko
online-sähköpostin, tekstiviestin tai jonkun web-kameran kautta
samanaikaisesti, kun kokous on käynnissä, jotta
voisi kuulla keskustelun, mutta ei tämä etukäteismalli.
Kun tässä laissa kuitenkin on tämä rajaus
tehty niihin järjestöihin, lähinnä siis
puolueisiin, jotka käsittelevät valtiollisia asioita,
että näissä etukäteisosallistumismahdollisuutta
ei ole, niin miksi sitten se on jätetty muille yhdistyksille? Tietysti
perustelu tässä mietinnössä on,
että jokainen järjestöhän tai
yhdistys tekee omat säännöt, mihin se
kirjaa tämän tai ei kirjaa, mutta kun meillä monella
on kokemusta siitä, että järjestöjen
sääntöjä ja järjestöelämää voivat
johtaa hyvinkin pienet porukat ja niitä sääntöjä voidaan rukata
varsin nopealla temmolla myöskin uudenlaisiksi, niin siellä voi
tulla kummallisia käytäntöjä ja
siitä syystä selkeä laki näissäkin
asioissa olisi se paras turva. Tästä syystä vastalauseessa
1 on 17 § tehty uudelleen, ja esitän,
että tämä muoto otettaisiin lakiin.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys kun tuli ensin
pöydälle ja tutkin sitä, niin ajattelin,
että tämähän nyt on melkoista
yhdistystoimintaa, kun tuodaan tätä offline-osallistumista,
elikkä ennen kokousta voi osallistua kokoukseen, vaikka
itse asiassa kokous ei ole fyysisesti vielä edes alkanutkaan,
ja sitten on myös tämä online-osallistuminen
sähköisesti mahdollista.
Mutta sitten kun tarkemmin tähän perehdyin, niin
ymmärrän ne tarpeet, joita tällä hetkellä erilaisilla
yhdistyksillä voi olla. Eli Suomessa on 125 000
yhdistystä, ja siihen joukkoon mahtuu monenlaista toimintaa
ja monenlaista yhdistystä ja monenlaista yhdistyskulttuuria.
Siinä mielessä tämä esitys nyt
mahdollistaa tämän sähköisen osallistumisen.
Se, millä voin itse sen hyväksyä, on
juuri tämä ehto, että yhdistyksen sääntöihin tulee
merkitä tämän sähköisen
osallistumisen mahdollisuus ja se, missä kokouksissa se
on mahdollista. Elikkä yhdistys säännöissään
voi tarkasti sen määritellä.
Kaksi asiaa, jotka haluan nostaa esille, ovat nimenomaan tämä,
eli yhdistys itse päättää, ottaako
käyttöön tämän sähköisen
etäosallistumisen, ja toinen asia, joka saattaa aiheuttaa
hämmennystä yhdistyksissä tällä hetkellä,
eli toiminnan tarkastajien nimeäminen tai tilintarkastajien
nimeäminen. Siinä toivoisinkin, että informaatiota
olisi riittävästi, kun tämä laki
tulee voimaan, jotta yhdistyksissä tiedetään,
että yhdistyksen sääntöjä ei
tarvitse esimerkiksi lähteä muuttamaan sen takia,
että se nykyinen maallikkotilintarkastaja-nimike muutettaisiin
toiminnantarkastajaksi, vaan niitä sääntömuutoksia
voidaan tehdä sitten muiden sääntömuutostarpeiden
yhteydessä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Suomessa on todella valtavan paljon yhdistyksiä.
On erikokoisia, erilaisia, on rikkaita ja on köyhiä,
aatteellisia ja taloudellisia, ja lisäksi on puolueita,
jotka ovat yhdistysmuotoisia myös. Raha-automaattiyhdistys
on valtavan iso taloudellinen yhdistys. Siitä tosin on
omia säädöksiäkin arpajaislaissa
ja muualla. Sitten on MTK:ta ja SAK:ta ja vastaavia ja siitä aina
alaspäin pieniä kyläyhdistyksiä ja
vastaavia. Se on todella rikkaus, että Suomessa on paljon
yhdistyksiä.
Tämä uusi yhdistyslaki on paikallaan, ja tässä on
monia hyviä joustavuutta lisääviä muutoksia. KHT-
ja HTM-tilintarkastajan käyttövelvollisuus laajenee
ja vastaa tämän esityksen mukaan yksityisoikeudellisia
yhteisöjä koskevia vaatimuksia. Näin
on paikallaan. Sitten taas ne yhdistykset, joissa ei edellytetä KHT-
tai HTM-tilintarkastajaa, saavat toiminnantarkastajan, ja mielestäni
se on aivan paikallaan. On hyvä, että näin voidaan
edetä. Muutamia muita muutoksia täällä on.
Sitten on kysymys tästä äänestämisestä,
ja silloin siirrytään tänne vastalauseen
puolelle. Mielestäni vastalauseessa esille nostettu ongelma
ennakollisen etäosallistumisen osalta on kyllä erittäin
merkittävä. Sinänsä kokouksen
aikana sähköisen osallistumisen hyväksyminen
ja mahdollistaminen on paikallaan, mutta tähän
ennakolliseen etäosallistumiseen sisältyy kyllä sellaisia epävarmuustekijöitä,
että kun sitä ei puoluetoiminnan puolelle hyväksytä,
niin ei ole kyllä syytä hyväksyä myöskään
muuhun toimintaan. Täällä vastalauseessa
on aika hyvin perusteltu, (Puhemies: 2 minuuttia!) ja mielestäni
se, että säännöt antaisivat
siihen mahdollisuuden, ei ole perusteltua. Kyllä se on
niin vakava kysymys, että lakiin se pitää sisällyttää.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä lainuudistus on kyllä tarpeellinen, koska
yhdistyksien osallistujat ovat monissa yhdistyksissä vähentyneet,
siis läsnäolo. Toisaalta sitten nuoret käyttävät
tietotekniikkaa paljon enemmän, jolloin tämmöinen
ennen kokousta ja kokouksen aikana oleva osallistuminen on toisaalta
hyvä asia, joskin siihen liittyy se, millä tavalla
selvitetään sitten ne ratkaisut, mitä siellä tehdään,
ja mitkä ovat päätökset. Mutta
näistä päätöksistähän
on mahdollisuus sitten esittää moitteita, ja toisaalta
yhdistys itse päättää, otetaanko
käyttöön ja miten otetaan.
Olennaisempi on tämä toiminnantarkastaja-asia.
Tässähän nyt tilintarkastajien asettaminen on
asetettu sillä tavalla raja-arvoille, että jos
taseen loppusumma on yli 100 000 euroa ja liikevaihto tai
vastaava tuotto on yli 200 000 ja palveluksessa on keskimäärin
enemmän kuin kolme henkilöä, jos näistä kaksi
ehtoa täyttyy, niin silloin täytyy olla tilintarkastajat.
Nykyisin on noin 1 640 näitä yhdistyksiä,
joissa jo pitää olla. Tämä jonkun
verran lisääntyy, 2 000 yhdistykseen,
eli nousee vajaalla 360:llä, mikä on hyvä asia,
koska näissä yhdistyksissä on sitten
sellaisia taloudellisia arvoja, että yhteiskunnan kannalta
on hyvä niitä kontrolloida.
Sen sijaan toiminnantarkastajan osalta lakivaliokunnassa katsottiin,
että näiden vaatimusten pitää olla
sellaisia, jotka mahdollistavat ihan tavallisen ihmisen olemisen
toiminnantarkastajana. Näissä perusteluissa todetaan,
että toiminnantarkastajaksi voi yleensä ryhtyä henkilö,
joka hoitaa oman taloutensa tavanomaisella tavalla ja toisaalta
muutoin olisi kykenevä toimimaan esimerkiksi tämän
yhdistyksen hallituksessa. (Puhemies: 2 minuuttia!) Tietysti laissa
määrättyjä ehtoja on noudatettava.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
todettu, meillä on todella Suomessa paljon erilaisia yhdistyksiä,
yhteisöjä ja toimintaperiaatteita. On ihan kansalaisaktiivisuuteen
vaikuttamista, mutta sitten ihan täyttä liiketoimintaa.
Tässä on hyvä tämä toiminnantarkastajan
kohta, koska juuri näihin pieniin yhdistyksiin liittyen
ei kaikilla ole varaa käyttää maksettuja
tilintarkastajia, ja tämä mahdollistaa nykyi-sen
käytännön jatkamisenkin. Tämä raja,
minkä tässä edellä ed. Kaltiokumpu
mainitsi, on hyvä raja tälle, milloin tarvitaan
ammattitilintarkastaja ja milloin mennään toiminnantarkasta-jalla.
Etäosallistuminen, niin kuin sekin on todettu täällä,
on todella hankala, ja ennen kaikkea, jos viittaan nyt tähän
sosiaalidemokraattien tekemään vastalauseeseen,
tämä ennakollinen etäosallistuminen on
ongelmallinen ja nimenomaan demokraattisen päätöksenteon
näkökulmasta. Esitys jättää epäselväksi
esimerkiksi etukäteissitoumuksen antaneen mahdollisen kannanmuutoksen
seuraukset, jos kokouksessa tehdään uusia päätösesityksiä,
jotka eivät ole etukäteisiä kantoja ilmoitettaessa
vielä edes olleet tiedossa. Elikkä se antaa mahdollisuuden
tämmöiseen manipulointiin. Kokouksen valmistelijat
elikkä yhdistyksen johto saisivat tietää osallistujan
kannan etukäteen ja voisivat halutessaan manipuloida lopputulosta.
Yhdistyksen kokouksen luonteen vuoksi etukäteinen osallistuminen
olisi tarkoituksenmukaista, sillä yhdistyksen kokouksessa
on melko tavallista, että osallistujien kannat muuttuvat
kokouksessa käydyn keskustelun ja jaetun informaation perusteella.
Näillä perusteilla, mitä lakivaliokunnan
sosiaalidemokraattinen ryhmä on tehnyt, minä kannatan
ed. Paateron tekemää esitystä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuossa aikaisemmassa puheenvuorossa ja muutamassa
sitä edellisessäkin puhutaan sosiaalidemokraattisen
valiokuntaryhmän tekemästä vastalauseesta.
Toteaisin täsmennyksenä, että se on kylläkin
sosiaalidemokraattisen ryhmän ja vasemmistoliiton yhteinen
vastalause. Etenkin kun lakivaliokunnan mietinnöstä puhutaan,
niin ollaan tältä osin täsmällisiä.
Mutta itse asiaan. On ihan oikein, että tietysti lainsäädännön
pitää seurata aikaansa ja kehittyä, mutta
tässä hallituksen esityksessä nyt on
menty hiukan ajasta ohitse, tulevaisuuteen, kun tämä ennakollinen
etäosallistuminen on otettu yhdeksi mahdollisuudeksi vaikuttaa
yhdistyksen toimintaan ja kokouksen kulkuun. Aivan oikein, niin
kuin täällä ed. Piirainenkin totesi ja
luki kyllä sujuvasti vastalausetta, niin monestihan itse kokousdynamiikka
on sellainen, että siellä keskustellaan, on erilaisia
mielipiteitä, vasta-argumentteja ja sitten tulee päätös.
Eli tällainen ennakoiva etäosallistuminen on kyllä varsin
futuurinen kysymys, jota ei nyt pitäisi tässä vaiheessa ottaa
lakivaliokunnan mietintöön eikä eduskunnan
vastaukseen. Tässä mielessä tästä asiasta varmasti
sitten äänestetään, kun asia
on siinä vaiheessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En ryhdy oikeusministerin puolueen edustajana erikoisen
innostuneesti puolustamaan sitä, mitä oikeusministeriö on
tänne arvioitavaksi tuonut. Silloin, kun oli se ensimmäinen
vaihe, niin minun täytyy sanoa, että se innostus
oli kyllä siellä pakkasen puolella ihan kerta
kaikkiaan. Sitten minä huomasin yhtäkkiä,
että tässä onkin semmoinen mahdollisuus,
että mennään entisen kaavan mukaan. Mutta
sitten kun tuli tämä ennakollinen etäosallistuminen
ja kun tuolta Sydän-Savosta on kotoisin, niin voi hyvänen
aika, kun savolaiset pääsevät tässä vauhtiin,
niin kyllä on ennakollinen etäosallistuminen saavuttanut
kaikkien aikojen suhmuroinnin huipentuman, mutta mänköön
ku on männäkseen.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä kun oli valiokunnassa
valmistelussa tätä mietintöä varten,
niin me käytimme tähän aikaa hyvin paljon
ja asiantuntijoita kuunneltiin monilta eri tahoilta ja oli hyvin
monenlaisia mielipiteitä asian tiimoilta. Me myös
kysyimme lausunnon tästä kaikilta puolueilta,
jotka antoivat lausunnon.
Otan lähinnä tuon tilintarkastuskysymyksen tähän.
Minun mielestäni nämä maallikkotarkastajat
näissä pienissä yhdistyksissä ovat
todella hyviä siinä mielessä, että ne
pystyvät seuraamaan ja tietävät sen tilanteen,
kuinka siinä yhdistyksessä on hoidettu asioita,
koska he ovat olleet sen yhdistyksen toiminnassa joko mukana tai
hyvin lähellä sitä. Jos pantaisiin ammattitilintarkastajat
tarkastamaan näitä tällaisia pieniäkin
yhdistyksiä, niin he olisivat hyvin usein ulkopuolisia, tulisivat
jostakin etäältä eivätkä tuntisi,
ainoastaan papereiden ja pöytäkirjojen perusteella
pystyisivät paneutumaan siihen asiaan.
Tuo etäosallistuminen: siitä keskusteltiin,
ja me pitäydyimme tämän mietinnön
perusteella tämän lain pohjalla.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Jo mikroyrityksistä puheen ollen
puollan tilintarkastajien käyttöä. Saadaan
ensinnäkin ammattitaitoa, mitä näiltä muilta
ryhmiltä saattaa hyvinkin puuttua, mikä on paljon
varmempaa. Hinta on halpa, kaikki on suhteellista, mutta kun tehty iso
virhe muutaman vuoden päästä huomataan, siitä on
tullut kallis säästö. Samalla se toimii myös
yrityksille vakuutena.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä ennakollinen etäosallistuminen
on todella kyllä nyt harkitsemattomasti sisällytetty
hallituksen esitykseen. Ihmettelen, että lakivaliokunta
on tämän päästänyt
enemmistöllä läpi. Kyllä siinä on
niin paljon sellaista epävarmuutta ja jopa vaaraa väärinkäytöksille,
epädemokraattiselle toiminnalle, jota kuitenkaan ei voida
hyväksyä edes pienimmässä yhdistyksessä.
Kyllä niitten pitää olla sellaisia toiminnaltaan,
että ne nauttivat yleistä luottamusta. Monet saavat
yhteiskunnan tukea, valtion tai kunnan tai Raha-automaattiyhdistyksen
tai vastaavan, ja tältä osin luottamuksen täytyy
olla myös päätöksentekoon, ja
silloin tällainen ennakollinen etäosallistuminen
on kyllä erittäin arveluttavaa, enkä voi
sitä hyväksyä.
Täällä vedottiin nyt niiden toimesta,
jotka tätä yrittävät puoltaa — tuntuu,
että se puoltaminen ei ole edes kovin aitoa — yhdistyksen
sääntöihin. Mutta valitettavasti niitä sääntöjäkin
voidaan aika helposti viedä kuitenkin toiseen muotoon sopivalla
tavalla, ja silloin saadaan tämä asia hoidettua
muka demokraattisesti.
Mutta sitten kun käydään tuollaista
kokousta, niin jos esimerkiksi puheenjohtaja etukäteen
kysyy muutamalta jäseneltä, jotka eivät
tule paikalle, ja saa heiltä etukäteiskannan,
niin sitten asia on ikään kuin voitettu siellä itse
kokouksessa ja muut joutuvat vaan toteamaan, että puheet
kokouksessa menevät kuuroille korville, ja näin
ei kyllä voida vastuullista yhdistystoimintaa harjoittaa.
Eli sopimaton ja perustelematon menettely on tämä.
Marko Asell /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin aikaisemmissakin puheenvuoroissa
on tullut esille, tämä ennakollinen etäosallistuminen yhdistyksen
kokouksiin on kyllä aika erikoinen ja tulee varmasti aiheuttamaan
paljon ongelmia, mikäli seurat ja yhdistykset tällaiseen
lähtevät. En usko, että tällaista
tulkintaa kuitenkaan mikään järkevä yhdistys
lähtee ottamaan kovin voimakkaasti mukaan, elleivät
ne sitten tällaisella niin sanotulla etäpäätöksenteolla,
ennakolta keräämällä kantoja,
tee sitten tämmöisen säännön. Mutta
kyllä tämä varmasti sitoutumista yhdistyksen
toimintaan enemmänkin vähentää,
ja kyllä tänä päivänä olisi
tärkeämpää siihen suuntaan ohjata,
että ihmiset osallistuisivat näihin. Tämä etäosallistuminen
reaaliaikaisena on ihan ok, mutta jos otetaan etukäteiskantoja,
niin niitä on aika helppo vääristellä ja
tulkita ehkä tahallisestikin väärin ja
lähteä junailemaan jonkun yhdistyksen asioita
aika pienelläkin ryhmällä. Ongelmallinen,
ja ihmettelen, jos — tai todennäköisesti
kun — tämmöinen menee läpi.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen tuossa hiukan moitti siitä,
että tämä hallituksen esitys on tuonne
tulevaisuuteen suuntautuva, että tämä on
annettu vähän ikään kuin liian
hyvissä ajoin. Harvoinhan näin hallitusta on moitittu,
että tehdään jotain liian aikaisin.
Niin kuin aikaisemmin sanoin, minä itse kanssa vierastan
sellaista yhdistystoimintaa, jossa ei olla ikään
kuin kasvotusten ja olla paikalla fyysisesti ja pidetä sitä asiaa
niin tärkeänä, että tullaan paikalle
hoitamaan niitä yhdistyksen asioita. Olen sitä sukupolvea,
joka tunnistaa tällaisen yhdistystoiminnan. Mutta nämä nykyajan
nettinörtithän elävät sen koneensa,
sen läppärinsä ja sen näppäimistön
kautta, ja tämä nimenomaan mahdollistaa heille
aktiivisen toiminnan niissä yhdistyksissä, jotka
heille ovat tärkeitä, ja se ei vaadi fyysistä liikkumista
kokoukseen. Tämä kokouksen alkamisen käsitekin
on venyvä. Kokous voi alkaa tänään,
ja se voi päättyä vaikka kahden viikon
päästä, ja se linja voi olla auki, ja
voi tässä sähköisessäkin
kokouksessa mielipiteiden vaihto ja mielipide rakentua keskustelun
myötä. Eli kyllä tässä on
ihan hyviäkin elementtejä, vaikka itse en koe
tätä mitenkään tärkeänä.
Mutta tämä lakihan ei pakota näihin uusiin
menetelmiin, se vain mahdollistaa ne, ja sen vuoksi tämän
takana voi olla.
Yleiskeskustelu päättyi.