4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maatalouden harjoittamisesta
luopumisen tukemisesta annetun lain muuttamisesta
jatkui
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys luopumistuen
lakimuutoksista ja siitä, että vuokraus ei olisi
enää mahdollista luopumisen muotona, ei ole perusteltu.
Myöskään se ei täytä sitä pitkäjänteisyyden
vaatimusta, jonka maatalous ehdottomasti ansaitsee ja tarvitsee.
Se on ala, jossa tehdään päätöksiä kymmeniksi
vuosiksi eteenpäin. Siinä myöskin tehdään
erittäin isoja investointeja, ja siellä on erittäin
suuri tarve saada nuoria jatkajia alalle enemmän kuin mitä tällä hetkellä tulee.
Siksi on oleellista, että meillä tämä toiminta
kaikin puolin ja toimintaympäristö olisivat mahdollisimman
vakaita ja pitkäjänteistä politiikkaa
harjoitettaisiin.
Vuokraus luopumisen muotona on jatkajille edullisempi kuin osto.
Ja kun tiedämme sen tilanteen, että tilojen jatkajat
lähtevät useimmiten, suurimmassa osassa tapauksista,
investoimaan ja silloin heillä ei maksukykyä välttämättä ole
siihen, että he hankkisivat ne pellot omistukseensa, niin
siksi on oleellista, että tämä mahdollisuus
on olemassa edelleenkin, että tämä luopuminen
pystytään myöskin vuokraamalla hoitamaan
ja uusille sukupolville ja uusille yrittäjille peltoja
siirtämään.
Myöskin se on näiden luopujien kannalta oleellisen
tärkeä asia, jotta he tietävät,
että heillä on joku oksa elämässään
luopumisen jälkeen, johon he voivat tarttua. Silloin he
myöskin aikanaan tekevät sen luopumispäätöksen,
ja nuori polvi pääsee yrittämisen alkuun,
silloin kun he ovat siitä asiasta kiinnostuneita. Kaikki
tutkimukset viittaavat siihen, että silloin, kun tuo jatkamisen
ikäraja viivästyy yli 30 vuoden, innostus tilan
jatkamiseen hiipuu ja myöskin investointihalukkuus on hiipumaan
päin. Elikkä nuorten on päästävä aikanaan
myöskin ruoteliin, jotta he pystyvät tekemään
töitä sen yleisen, ison tavoitteen eteen, joka
meillä on, elikkä turvaamaan yhteisesti suomalaisen
ruuantuotannon ja maaseudun elävänä pysymisen.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Pellonvuokraamismahdollisuuden poistaminen
sortaa pieniä ja keskisuuria viljelijäperheitä.
Tästä laista muodostuu käytännössä pienten
ja keskisuurten tilojen pakkoluovutus- tai pakkolunastuslaki, jossa
tilanomistajat joutuvat luopumaan maanomistajuudestaan pilkkahinnalla
nykyiseen hintatasoon nähden.
Aloittava nuori viljelijä tai naapurissa asuva lisämaata
tarvitseva haluaisi mielellään vuokrata peltoa,
nykyisin kun maatalous on varsin kannattamatonta eikä mistään
löydy rahaa eikä välttämättä rahoitustakaan
lisämaan ostoon. Eläkkeelle jäävä viljelijä saisi
lisätuloa pienen eläkkeensä lisäksi
ja maaseutu voisi kokonaisuutena paremmin kuin siinä tapauksessa,
että edelleen hallituksen maataloudelle suunnittelemien
leikkauksien lisäksi myöskin tässä kohdassa
heikennettäisiin maaseudun väestön oloja
ja elinmahdollisuuksia.
Vuokrausehdot on aikaisemmin säädetty suurtilalinjan
vuoksi sellaisiksi, että pienten ja keskisuurten tilojen
on vaikea vuokrata maata. Ne eivät helposti täytä tukiehtoja.
Ehdot ovat turhan monimutkaisia, niissä on pikkumaisia
kohtia, joilla ihmiset asetetaan eriarvoiseen asemaan sen mukaan,
mitä he omistavat. Myös erilaiset tilojen välimatkat
ja niiden määrittelyt luopujan ja vuokraajan tilojen
välillä heikentävät käytännön viljelymahdollisuuksia
ja maaseudun väestön oloja.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Maatalouden rakennekehityksen kannalta on
totta kai tärkeää, että ikääntyneillä maatalousyrittäjillä on
mahdollisuus siirtää maatilansa nuoremmille, tilanpitoa
jatkaville sukupolville riittävän ajoissa.
Luopumistukijärjestelmän avulla turvataan ensisijaisesti
maatalouselinkeinon jatkuminen sekä maatalouden rakenteen
parantuminen ja sitä kautta kotimainen elintarviketuotanto.
Luopumistukijärjestelmä on keskeinen maatalouden
rakennekehitystä edistävä keino.
Käytännössä noin 40 prosenttia
kaikista sukupolvenvaihdoksista toteutetaan luopumistukijärjestelmän
turvin. Järjestelmän kautta tulleet jatkajat ovat
käytännössä noin kuusi vuotta
nuorempia, panostavat selkeästi enemmän maatalouteen
ja ovat useammin päätoimisia viljelijöitä kuin
ne, jotka aloittavat maatalousyrittäjätoiminnan
luopuvan sukupolven siirryttyä vasta normaalille MYEL-eläkkeelle.
Tässä lakiesityksessä ehdotetaan
luopumistapoja vähennettäväksi siten,
että luopumisen kohteena olevan maatilan pellot saisi luovuttaa
ainoastaan luopumalla niiden omistusoikeudesta, ei sen sijaan enää vuokraamalla
niitä määräajaksi. Käytännössä tämä johtaa
tilanpidon jatkamiseen entistä pidempään
myös niillä tiloilla, joilla taloudellisista tai
terveydellisistä syistä olisi perusteet tuotannon
lopettamiseen. Luopumisten siirtyminen heikentäisi myös
tilanpitoa jatkavien ja kehittävien tilojen mahdollisuuksia,
koska uutta peltoa ei ole tarjolla. Erityisesti Itä-Suomessa peltojen
myynti on erittäin vähäistä,
koska pellot sijaitsevat pääsääntöisesti
talouskeskusten ympärillä eikä tilaa
haluta tai ole järkevääkään
pilkkoa peltojen osalta myymällä niitä.
Kaiken kaikkiaan, kun todetaan ja tiedetään se,
että maatalous on kannattavuuskriisissä, on hyvin
ihmeellistä, että nyt esitetään
tässä lakiesityksessä sellaista muutosta,
jolla jatkavat viljelijät pakotetaan investoimaan koko
ajan kalliimpaan peltomaahan, kun mahdollisuus olisi myös vuokrata
ja sitä kautta olla sitomatta lisää pääomia
kalliiseen peltomaahan.
Minusta on aivan selvää, että tämä vuokrausvaihtoehto
on säilytettävä jo tuon äskeisen
kommentin takia, mutta myös siitä syystä,
että lainsäädännössäkin
kaiken kaikkiaan on pyrittävä pitkäjänteisyyteen,
niin myös maataloudessa. Tällainen poukkoilu vuosittain
rasittaa jo ennestään stressaantuneen toimialan
tilannetta ja saa aikaan epävarmuutta tilanpidon jatkamista
pohtivien henkilöitten osalta. On jollakin tavalla aivan
uskomatonta, että kesken lain lähdetään
heikentämään oleellisesti olemassa olevaa
lainsäädäntöä, ja toivonkin
kyllä hyvin vahvasti, että tämä lakiesitys
hylätään tässä eduskuntakäsittelyssä,
ja päinvastoin voisi ajatella niin, että jos jotain
olemassa olevassa luopumistukilainsäädännössä pitäisi
parantaa, niin itse asiassa pitäisi parantaa vuokrausvaihtoehdon
käyttöä näissä tilojen
luopumistapauksissa.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Maatalouspoliittista lainsäädäntöä ei
leimaa liiallinen pitkäjänteisyys. Täytyy
todeta, että tämäkin laki on säädetty
nelivuotiseksi ja nyt sitä sitten jo heti ensimmäisenä voimassaolovuonna
ollaan muuttamassa. Tämä on erityisen ongelmallista
näille, jotka ovat aikoneet vuokrata peltonsa tämän
nelivuotiskauden aikana. Kun sitä voi vuotta aikaisemmin
hakea, niin nythän käytännössä ulkopuolelle
jäävät ne, jotka täyttävät
tuon 60 vuotta vuosina 2013—2014. En usko, että hallitus
tässä kovin paljon säästötavoitteestaan
saavuttaa, mutta aiheuttaa turhaa ärtymystä.
Tietysti tässä on omat heikkoutensakin, kun täällä eduskunnassa
nopeasti tehtiin tämä vuokrausvaihtoehtolisäys.
Siinähän on se heikkous, että nämä etäisyysrajat
ovat aika tiukat: 5 kilometriä, taitaa olla hyvinkin tiukka.
Ja sitten tämä alle 40 vuoden ikäraja
vuokramiehelle on herättänyt ansaittua ärtymystä 40
vuotta täyttäneissä, jotka eivät
tule tämän säädöksen
mukaan kysymykseen vuokramiehinä niin, että vuokranantaja saisi
tämän luopumistuen. Näitä epäkohtia
olisi hiukan voinut korjata ja jatkaa tätä lakia
nyt tämän nelivuotiskauden ajan, niin se olisi
ollut korrekti menettely.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edellinen puhuja osui puheensa loppupuolella
aikalailla asian ytimeen. Muistan, kun maa- ja metsätalousvaliokunta
viime kaudella tämän muutoksen teki eli lisäsi
tämän vuokrausmahdollisuuden, ja koska käytettävissä olevat
rahat olivat varsin pienissä, niin siitä tuli
todellakin hyvin rajattu, niin että ainoastaan tämä 5
kilometrin sisällä tapahtuva vuokrausmahdollisuus
ja sitten vielä lisäksi tämä 40
vuoden ikä. Kyllä ainakin itselleni on tullut
aika paljon palautetta siitä, että tällä järjestelmällä,
vaikka siinä hyvä tarkoitus olikin, aika lailla
kahteen kastiin laitettiin potentiaaliset luopujat. Siinä mielessä ei
tämä tietysti kauhean johdonmukaista ole, mutta
ei se ihan täysin onnistunut kyllä edellisellä kerrallakaan.
Se on sitten eri asia, jos olisi niin paljon rahaa käytettävissä,
että voitaisiin merkittävästi laajentaa
sitä kilometrimäärää ja
ikärajoituksia muuttaa, mutta tässä tilanteessa
minusta tämä on hyvin ymmärrettävä esitys
ja tietyssä mielessä tasapainottaa sitten markkinoita,
kun tämä luopuminen aina kytketään
siihen, että sitten luovutaan siitä tilasta.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Luopumistukijärjestelmä on
ollut kuitenkin melkoinen menestys, jos ajatellaan tätä maatalouden
rakennemuutosta kokonaisuutenaan. Mehän kaikki tiedämme,
että maata ei enää lisää valmisteta,
ehkä peltoa raivataan, mutta kokonaisuutenahan sitä lisää ei
tule. Ja maan myynti ei ole kovin helppoa, jos siinä ikänsä on
pellolla töitä tehnyt ja sieltä tuloa
hankkinut, se on ymmärrettävä.
Budjetissa hallitus esittää, että momentilta
vähennetään 28 miljoonaa euroa. Yksityiskohtaisesti
momentissa ei ole avattu sitä, minkä verran tämän
vuokrausmahdollisuuden poistaminen supistaa budjettia. Sitä tietoa
en ole saanut ministeriöstä, vaikka olen pyytänyt,
mutta epäilen, että se on varsin pieni supistus
kaiken kaikkiaan. Mehän elämme tilanteessa, jossa
voipula on iskenyt myös Suomeen, ja monesti nämä vuokrausmahdollisuudet
loisivat edellytyksiä maitotiloille harjoittaa maidontuotantoa
ja turvata sen, että maitoa riittää,
että voipula ei iskisi Suomeen. Ja monesti pienillä tiloilla,
siellä on nurmikkoja saatavissa, ja se olisi hyvä vaihtoehto,
mutta hallitus on lähtenyt nyt tälle tielle ja
aika näyttää, miten tästä selvitään:
Jäävätkö sitten, kun kauppoja
ei synny, nämäkin tilat ja pellot tavallaan niin
kuin metsittymään? Ja mikä se maaseudun kokonaiskuva
jatkossa sitten on?
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Keskustelu päättyi.