2) Yleisradion hallintoneuvoston kertomus eduskunnalle vuosilta
2011 ja 2012
Ilkka Kantola /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsillä oleva Yleisradion
hallintoneuvoston kertomus on viimeinen lajissaan...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa edustaja, jos pienen hetken odotatte, ennen kuin käydään
asiaan. Saadaan sillä aikaa sali rauhoittumaan Yleisradio-asian
käsittelyä varten. — No niin, voi olla
helpompaa, jos halattavat siirtyvät salin ulkopuolelle
ja siirretään halaukset salista käytävälle. — Edustaja
Kantola, olkaa hyvä!
Arvoisa puhemies! Käsillä oleva Yleisradion
hallintoneuvoston kertomus on viimeinen lajissaan. Tässä kertomuksessa
tarkastellaan vielä kahden edellisen vuoden toimintaa.
Jatkossa hallintoneuvosto antaa kertomuksen vuosittain. Kertomus
on pyritty laatimaan siten, että siinä edetään
toimintaympäristön muutosten kuvaamisesta yhtiön
oman toiminnan esittelyn kautta tulevaisuudennäkymien hahmotteluun.
Yleisradion strategisissa tavoitteissa kertomuskaudella tulee
hyvin esiin Yleisradion tulkinta siitä, mitä julkisen
palvelun tehtävään sisältyy:
"Yle haluaa olla suomalaisille tärkein ja heidän
omakseen kokema sähköisen viestinnän
sisällöntuottaja sekä rohkea ja luova
suunnannäyttäjä journalismissa ja kulttuurissa.
Yle pyrkii turvaamaan suomalaisen kulttuurin, kotimaisten kielten
ja demokraattisen kansalaisyhteiskunnan elinvoimaisuuden. Yhtiö toimii
myös avoimen tietoyhteiskunnan aktiivisena suunnannäyttäjänä."
Kertomuskauden suurimmat Ylen toimintaan vaikuttaneet muutokset
on tehty yhtiön ulkopuolella. Omistaja, toisin sanoen eduskunta,
on kantanut sille kuuluvaa vastuuta ja pitkän valmistelun
jälkeen uudistanut Ylen rahoitusjärjestelmän kokonaan.
Laitesidonnainen tv-lupamaksu tuli tiensä päähän,
kun teknologisen kehityksen myötä yleisön
halukkuus tv-maksun maksamiseen heikkeni heikkenemistään.
Televisiovastaanottimesta riippumattomien jakeluteiden nopea kehitys
ja yleisön kasvava kiinnostus niiden käyttöön sai
laitesidonnaisen maksun näyttämään
antiikkiselta.
Kertomuskauden lopulla Yle on saavuttanut talouden tasapainon,
ja uuteen rahoitusjärjestelmään voitiinkin
lähteä puhtaalta pöydältä.
Henkilöstömäärä on
vakiintunut noin 3 000:n tasolle suunnitelmien mukaisesti.
Viime vuonna henkilöstöä itse asiassa
kasvatettiin 11 hengellä osana pyrkimystä kehittää henkilöstörakennetta.
Taloustilanteen vakiinnuttua uuden rahoitusratkaisun myötä myös
tilaukset kotimaisilta tuotantoyhtiöiltä tulevat
kasvamaan hallintoneuvoston vahvistaman strategian mukaisesti. Yleisradion
kyky toteuttaa tehtäväänsä — tuottaa,
luoda ja kehittää kotimaista kulttuuria, taidetta
ja virikkeellistä viihdettä — paranee.
Arvoisa puhemies! Tv-maksuihin perustuva rahoitus tarkoitti
hallintoneuvostossa vuosittaista keskustelua tv-maksun korotustarpeesta.
Hallintoneuvosto sai Yleisradion hallitukselta perustellun ehdotuksen
tv-maksun tasosta. Hallintoneuvosto arvioi ehdotusta kriittisesti,
ja varsin tavallista oli, että ehdotusta leikattiin jonkun
verran. Hallintoneuvosto teki oman ehdotuksensa valtioneuvostolle,
jonka käsissä lopulta oli päättää vuosittain
tv-maksun korotuksen suuruudesta. Tv-maksun korotusesitys ei tullut
eduskunnan käsiteltäväksi.
Rahoitusjärjestelmän uudistamisen myötä keskustelu
tv-maksun tasosta ja niin muodoin ehdotukset ja niiden käsittely
jäävät historiaan. Uuden rahoitusjärjestelmän
lähtökohtana on tietty taso lain voimaan tullessa
ja rahoituksen indeksisidonnaisuus. Perusteellisen poliittisen harkinnan
jälkeen päädyttiin eduskunnassa ratkaisuun, että rahoitus
kerätään erillisellä Yle-verolla,
jonka tuotto rahastoidaan ja josta Ylelle tilitetään vuosittain
lakiin perustuva määrä. Yle-verolla ei ole
tarkoitus rahoittaa muita julkisia menoja. Lähtökohtana
on, että erillisellä Yle-verolla turvataan yhtäältä Yleisradion
rahoitus nykyisen laajuisena ja toisaalta myös Yleisradion
riippumattomuus.
Yleisradion rahoitusta koskevassa laissa ei ole erikseen määritelty,
mikä taho olisi aloitteentekijänä silloin,
jos jostain syystä pidettäisiin tarpeellisena
puuttua Yle-veron suuruuteen tai rahoituksen indeksiin. Tätä pohdittaessa
on mielestäni syytä muistaa, että Yleisradion
talousratkaisu, rahoitusratkaisu, perustui eduskuntaryhmien yhteiseen
näkemykseen. Toiseksi, Yleisradion riippumattomuus kulloisestakin
maan hallituksesta on laajasti hyväksytty ja keskeinen
arvo. Näistä syistä olisi perusteltua
lähteä siitä, että aloitteentekijänä olisi
eduskunnan valitsema hallintoneuvosto, jossa päätösvaltaa
käyttävät niin hallituspuolueiden kuin
oppositionkin edustajat. Vähintäänkin
on selvää, että hallintoneuvostoa tulisi kuulla
harkittaessa muutoksia Ylen rahoitusta koskeviin perusteisiin.
Arvoisa puhemies! Tämä instituutio, jossa eduskunta
saa käsiteltäväkseen Yleisradion hallintoneuvoston
kertomuksen, havainnollistaa hallintoneuvoston asemaa hyvin. Hallintoneuvosto
on osa Yleisradion hallintoa mutta on raportointivastuussa ei Yleisradion
hallitukselle, johdolle, vaan eduskunnalle. Ajankohtaisessa keskustelussa
hallintoneuvoston asemasta on nostettu esiin hallintoneuvoston valvontatehtävä.
Yleisradiolain 6 §:ssä todetaan hallintoneuvoston
valvontatehtävästä seuraavaa:
"Hallintoneuvoston tehtävänä on huolehtia
ja valvoa, että julkisen palvelun ohjelmatoiminnan mukaiset
tehtävät tulevat suoritetuiksi, laatia 6 a §:ssä tarkoitettu
palveluiden ja toimintojen ennakkoarviointi suhteessa julkiseen
palveluun ja viestintämarkkinoiden kokonaisuuteen sekä suhteessa
siihen, vastaavatko ne yhteiskunnan demokraattisiin, sosiaalisiin
ja kulttuurisiin tarpeisiin, sekä arvioinnin perusteella
päättää palvelun tai toiminnan
aloittamisesta tai aloittamatta jättämisestä ja
julkaista päätös perusteluineen. Edelleen
hallintoneuvoston tehtävänä on päättää talouden
ja toiminnan suuntaviivoista, tarkastaa ja hyväksyä hallituksen
toimintakertomus sekä valvoa yhtiön hallintoa
ja antaa varsinaiselle yhtiökokoukselle lausuntonsa tilinpäätöksestä ja
tilintarkastuskertomuksesta. Lisäksi hallintoneuvoston
tehtävänä on vuosittain huhtikuun loppuun
mennessä antaa eduskunnalle kertomus 7 §:n
julkisen palvelun toteutumisesta sekä oh-jaus- ja valvontatehtävänsä toteuttamisesta
edellisen kalenterivuoden aikana." Näin siis nyt voimassa
olevan lain mukaan.
Yleisradion valvontaa hoitaa hallintoneu-voston
lisäksi Viestintävirasto. Yleisradion 12 b §:ssä todetaan:
"Yhtiön on vuosittain huhtikuun loppuun mennessä annettava
Viestintävirastolle kertomus edellisen kalenterivuoden
aikana tarjotuista palvelusta. Kertomuksessa on esitettävä tiedot,
jotka ovat tarpeen Viestintäviraston televisio- ja radiotoiminnan
valvontatehtävässä."
Työnjako hallintoneuvoston ja Viestintäviraston
välillä on karkeasti ottaen se, että hallintoneuvosto
valvoo sitä, toteuttaako Yle julkisen palvelun tehtävää asianmukaisesti.
Viestintävirasto hoitaa laillisuusvalvontaa. Yleisradion
toiminnan laillisuusvalvonta osoitettiin Viestintävirastolle
itse asiassa jo vuonna 2003.
Viestintäviraston valvontatehtävä on
ollut varsin laaja jo ennen nykyistä lainsäädäntöä.
Lainmuutosta perustelevassa hallituksen esityksessä vuodelta
2002 todettiin muun muassa: "Viestintävirastolle annettava
kertomus poikkeaisi sisällöltään
eduskunnalle annettavasta kertomuksesta. Toisin kuin eduskunnalle
annettava kertomus, Yleisradio Oy:n kertomus Viestintävirastolle
ei koskisi tarjottujen palvelujen sisältöä tai sen
arvioimista, vaan yhtiön toiminnan lainmukaisuutta. Ehdotetun
pykälän mukaan kertomuksessa on esitettävä tiedot,
jotka ovat tarpeen Viestintäviraston televisio- ja radiotoiminnan valvontatehtävässä."
Siis Viestintäviraston toimivalta on ollut erittäin
laaja jo ennen kuluvan vuoden alussa voimaan tullutta Yleisradion
toimintaa ja rahoitusta koskevaa lainmuutosta. Viestintävirasto
on myös käyttänyt toimivaltuuksiaan.
Vuonna 2004 virasto antoi Ylelle huomautuksen siitä, että TV2:n
lähettämässä Emma-gaala-ohjelmassa
oli ollut esillä tietty tuote siten, että se oli
tulkittavissa piilomainonnaksi. Myös Veikkauksen ja Ylen
välinen yhteistyö on ollut esillä viraston
kertomuksissa valtioneuvostolle.
Kun vuonna 2006 Yleisradion hallintomallia muutettiin siten,
että hallintoneuvoston tehtäväksi tuli
nimittää ulkopuolinen hallitus, osoitettiin Yleisradion
hallituksen tehtäväksi Viestintävirastolle
annettavan kertomuksen laatiminen. Asiaa perusteltiin näin:
"Kuten edellä on todettu, hallintoneuvoston vuosittain
eduskunnalle antama kertomus käsittelisi julkisen palvelun
velvoitteen toteutumista tarkoituksenmukaisuusnäkökulmasta.
Hallituksen kertomus kuvaisi tarkemmin lainsäädännön
noudattamisen arvioinnissa tarvittavia tietoja, kuten esimerkiksi
tietoja siitä, onko yhtiölle valtion televisio-
ja radiorahastosta tilitetyt varat käytetty yhtiölle
määrätyn julkisen palvelun toteuttamiseksi
tai miten televisio- ja radiotoiminnasta annetun lain säännöstä lasten
kehitykselle haitallisista ohjelmista on noudatettu."
Kaiken kaikkiaan, summa summarum: Viestintäviraston
valvontatehtävä on paitsi Yleisradiosta annetun
lain myös televisio- ja radiotoiminnasta annetun lain nojalla
ollut kattava jo vuodesta 2003. Tämän vuoden alusta
voimaan tulleella lailla valvontavalta on painottunut pääasiassa
taloudelliseksi valvonnaksi. Valvontatehtävien jakautumisesta
Viestintäviraston ja hallintoneuvoston kesken on voimassa
olevan lain perusteluissa todettu seuraavaa, ja tämä on
nyt uuden lain perusteluista: "Viestintävirastolle annettava kertomus
eroaa yhtiön hallintoneuvoston eduskunnalle antamasta kertomuksesta
siinä, että Viestintävirastolle annettava
kertomus ei koske tarjottujen palveluiden sisältöä tai
sisällön arvioimista, vaan yhtiön toiminnan
lainmukaisuutta." Hallintoneuvoston tehtävänä on
edelleenkin huolehtia siitä, että julkisen palvelun
mediayhtiön toiminta on kansalaisten kannalta tarkoituksenmukaista.
Viestintäviraton tehtävänä on
tarkastaa jälkikäteen toiminnan lainmukaisuutta.
Arvoisa puhemies! Antaessaan päätöksen
Oy Veikkaus Ab:n ja Yleisradion yhteistyöstä lottoarvontaa
koskevan ohjelman osalta Viestintävirasto on hoitanut sille
kuuluvaa tehtävää. Jo ennen Viestintäviraston
päätöstä hallintoneuvoston tiedossa
on ollut, että Veikkauksen ja Ylen yhteistyössä saattaa
olla piirteitä, jotka voidaan tulkita laissa kielletyksi
sponsoroinniksi. Tästä syystä hallintoneuvosto
ja sen puheenjohtaja erikseen ovat keskusteluissa Ylen toimivan
johdon kanssa kiirehtineet tilanteen selkeyttämistä sellaiselle
tolalle, ettei mahdollisia laillisuusongelmia olisi. Hallintoneuvoston
nyt käsiteltävänä olevassa kertomuksessa
kysymys on otettu avoimesti esiin ja kerrottu, että asian
laillisuus on tämän vuoden puolella siirtynyt
Viestintäviraston tutkittavaksi.
Hallintoneuvostolla ei ole ollut omia resursseja käytössään
selvitysten tekemiseen. Kuluvan vuoden alusta olemme rekrytoineet
uuden lain mukaisesti käyttöömme julkisen
palvelun asiantuntijan, joka auttaa hallintoneuvostoa julkisen palvelun
rajojen määrittelyssä. Hallintoneuvoston
valvontatehtävään liittyvän,
nyt ajankohtaisen kritiikin johdosta on mielestäni kysyttävä, olisiko
hallintoneuvoston käyttöön varattuja
resursseja lisättävä.
Viestintäviraston päätöksessä tulkitaan
Veikkauksen ja Ylen nykymuotoinen yhteistyö Yle-laissa
kielletyksi sponsoroinniksi. Syynä on se, että Veikkaus
maksaa Ylelle ohjelman tuottamisesta ja näyttämisestä.
Lisäksi lottoarvonta on ohjelmatyyppinä kehittynyt
ilmeeltään sellaiseksi, jossa yleisöä kannustetaan
ostamaan peliyhtiön tuotteita.
Viestintävirasto ei päätöksessään
pannut painoa sille, että kyse on kahden yleishyödyllisen yhtiön
keskinäisestä yhteistyöstä.
Rahapeliarvonnan näyttäminen julkisen palvelun
yhtiössä on ollut pitkä traditio, jolla
on virallisten valvojien läsnä ollen ylläpidetty
luottamusta arvontatoiminnan asianmukaisuuteen. Pelitoiminnan tuotot
on lakiin perustuen käytetty urheilun ja kulttuurin tukemiseen.
Veikkauksen ja Yleisradion yhteistyön vakiintuneisuus on
tuonut vakautta näiden tärkeiden toimintojen rahoitukseen.
Viestintäviraston tuore päätös
aiheuttaa levottomuutta niin Veikkauksessa kuin edunsaajienkin taholla,
kun on epävarmaa, miten suurta yleisöä kiinnostava
arvontatapahtuma jatkossa näytetään. Huoli
urheilun ja kulttuurin rahoituksen kehityksestä on todellinen.
Pidän tärkeänä, että tässä tilanteessa
pysähdyttäisiin nyt arvioimaan, mitä Viestintäviraston päätös
merkitsee ja mitä se ei merkitse. Mielestäni Yleisradion
ja Veikkauksen tulisi yhdessä Viestintäviraston
kanssa katsoa, mitä vaihtoehtoisia etenemistapoja on päätöksen
jälkeen olemassa. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan nyt
kielletyn yhteistyön rahallinen hyöty Yleisradiolle
ei ole merkittävä. Silloin on kysyttävä,
voisiko koko kansan Yleisradio-yhtiö tuottaa ja näyttää lottoarvonnan
osana maksutonta julkista palveluaan. Kun Viestintävirasto
on kiinnittänyt huomiota myös ohjelmaformaatin
sisältöön, on syytä pohtia,
voisiko lottoarvonnan näyttää Ylen omassa
studiossa siten, että mainokselliset elementit olisivat
minimissään. Mahdollisuuksia on monia, nyt kysytään
eri tahojen yhteistä ymmärrystä ja tahtoa
kehittää olemassa olevaa ohjelmaa siten, että hyödyt
koituvat suomalaiselle yhteiskunnalle. Toki muunlaisiakin tulevaisuuksia on
jo ehditty maalailla lottoarvonnan osalle.
Viestintäviraston päätöksen
mukaan Ylen on lopetettava nykyisen muotoinen lottoarvonnan näyttäminen
syyskuun loppuun mennessä. Mikä tahansa onkin
lottoarvonnan tulevaisuus, ratkaisujen etsimiseen tulee ryhtyä nopeasti.
Arvoisa puhemies! Olen puheessani keskittynyt kuvaamaan hallintoneuvoston
rooliin liittyviä ajankohtaisia kysymyksiä. Muun
sisällön osalta viittaan kertomuksen tekstiin.
Hallintoneuvosto jättää kertomuksen eduskunnan
arvioitavaksi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Asiaan liittyy yleistä mielenkiintoa, joten mahdollistan
debatin.
Jaana Pelkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten tästä hyvin yksityiskohtaisesta
kertomuksesta käy erittäin hyvin ilmi, vuosina
2011 ja 2012 tapahtui paljon, paljon asioita. Mutta kuten jo edustaja
Kantolankin puheenvuorosta tuli ilmi, yksi tämän
tarkastelujakson tärkeimmistä asioista ja saavutuksista
on kuitenkin ehdottomasti sopuun pääseminen Yleisradion
rahoituksen uudistamisesta. Vuosikausia jatkuneelle vatvomiselle
erilaisista rahoitusmalleista pistettiin vihdoin piste.
Erityisen tärkeää tässä Ylen
sovussa oli se, että saavutettu ratkaisu on sosiaalisesti
oikeudenmukainen. Kaikille yhtäläisen Yle-maksun
myötä vapaamatkustajuus saatiin poistettua, minkä ansiosta
miljoona yhden aikuisen taloutta pääsee noin puolet
halvemmalla kuin aikaisemmin. Uudelle maksulle on perusteensa myös
tyytyväisyystutkimusten valossa. Vuonna 2012 lähes kaikki
eli 98 prosenttia Ylen tarjontaa seuranneista oli vähintään
tyytyväisiä johonkin tai joihinkin seuraamistaan
ohjelmista. Nyt rahoituksen ollessa turvattu ei pitäisi
myöskään olla minkäänlaisia
esteitä (Puhemies koputtaa) järjestää jälleen
Eurovision-laulukilpailua Suomessa, kuten huomenna tapahtuvan Euroviisun
voiton myötä mahdollisesti tulee tapahtumaan.
Mirja Vehkaperä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yleisradiolla on suuri sija yhteiskunnassamme.
Julkisen palvelun tehtäväkuva näkyy erityisesti
meillä alueilla: alueradiot, aluetelevisiot ovat osa lähikulttuuria.
Olen samaa mieltä siitä, että Yleisradion
rahoituksen yhteistyökuviot eduskunnassa tuottivat sen
tuloksen, että saatiin jonkunlainen sopu siitä Yleisradion
tulevasta tai nykyisestäkin rahoituksesta Yle-veron myötä,
mutta se ei tarkoita sitä, etteikö meidän
Yleisradiolla tälläkin hetkellä ole ja
tule olemaan säästökuuri päällä ja mietitä,
mitä pystytään tuottamaan ja mitä ei. Yleisradiolla
on suuri asema myös omassa sisällöntuotannossa.
Tulevaisuudessa kulttuuri, viihde, urheilu ja monenlainen asiaohjelma
ovat tärkeä osa Yleä.
Aivan lopuksi totean, että olen samoilla linjoilla
hallintoneuvoston puheenjohtaja Kantolan kanssa lottoarvonnan tilanteesta.
On selvitettävä, miten ohjelmaformaattia voidaan
muuttaa, jotta lottoarvonnat tulevaisuudessakin olisivat meidän
yleistä, julkista toimintaa.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomelle kulttuuri ja urheilu ja niitten rahoitus
ovat todella tärkeitä. Tässä mielessä Yleisradio
on ollut merkittävä tekijä, ja minusta
tätä Yleisradion asemaa ei pidä horjuttaa.
Kysymys on myös siitä, että Veikkauksen kilpailijaksi
on tunkeutumassa koko ajan ulkomaisia lottoyhtiöitä tai
vastaavia, ja tässäkin mielessä tämä suomalaisen
kulttuurin ja urheilun puolustaminen on tärkeätä.
Minusta asianomaisen ministerin pitää ryhtyä sellaisiin
toimenpiteisiin, että tämä Viestintäviraston
tulkinnasta johtuva tilanne saadaan sellaiseksi, että tätä voidaan
jatkaa, kuitenkin ilman sitä markkinavetoisuutta, johon
näissä lotto- ja muissa Veikkauksen arvontatilanteissa
Yleisradiossa on jouduttu — eli pois tämä markkinointihenki,
mutta muutoin tämän pitäisi saada jatkua Yleisradiossa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Työmarkkinoille on hiipinyt hiljaa
merkittävä ongelma, niin sanotut nollatyösopimukset.
Työntekijöillä voi olla toistaiseksi
tai määräajan voimassa oleva työsuhde,
mutta työvuorolistassa on nolla tuntia töitä. Tällaiset
työsopimukset voivat olla esteenä niin, että työntekijältä evätään
työttömyysturva, vaikka töitä ja
palkkatuloja ei oikeasti ole.
Yleisradiossa tätä työsopimusten
työaikamuotoa on käytetty jo vuosia. Joissakin
yksiköissä merkittävä osa työstä teetetään
määräaikaisilla tuntipohjaisilla nollasopimuksilla.
Kun Yleisradio on verovaroin toimiva julkisen palvelun yhtiö,
niin tämä on hyvin merkillinen käytäntö, mikä sinne
on pesiytynyt, ja ilmeisesti aihe ei ole ollut hallintoneuvoston
tiedossa. Kysyisinkin hallintoneuvoston puheenjohtajalta, onko hän tietoinen
näistä nollasopimuksista, ja jos on, niin mitä ongelmalle
tehdään, jotta työntekijöiden
oikeudet tulisivat kohtuullisemmiksi.
Pekka Haavisto /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ylen olemassaolon oikeutus tulee sen julkisen
palvelun tehtävästä, ja minusta on tärkeää,
että koko ajan tässä ajassa mietitään, mitä julkinen
palvelu tänä päivänä sisältää.
Se ei minusta niinkään sisällä kaupallisten
ohjelmaformaattien perässä juoksemista vaan erilaisten
ryhmien palvelemisen. Tietysti alueellinen toiminta on tärkeää.
Saamelaiskulttuuri, romanikulttuuri, maahanmuuttajat, kielivähemmistöt,
ruotsinkieliset palvelut, kaikella tällä on tärkeä rooli,
mutta yhä tärkeämpi on tällainen
digitaalinen muisti, digitaalinen arkisto kansakunnalle, kuten Elävä arkisto
Ylessä. Nämä ovat julkisen palvelun tehtäviä tänä päivänä,
ja minusta olisi tärkeää, että Yle
kehittäisi tätä digitaalista arkistotoimintaa,
ja se voisi myöskin palvella sitten lehdistöä,
maakuntalehtiä, paikallislehtiä. Ylellä olisi
siihen resurssit.
Mitä tulee tähän edustaja Kantolan
esiin nostamaan lottoarvontakysymykseen, olen samoilla linjoilla,
että kun Veikkaus tuottaa varoja yleishyödylliseen
toimintaan, olisi tärkeää säilyttää tämä lottoarvonta
myös osana Ylen ohjelmistoa.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On tietenkin hyvä asia, että tämä Ylen
rahoitus saatiin ratkaistua, se tuo tiettyä pitkäjänteisyyttä Ylen
toimintaan. Mutta samassa yhteydessä oli kyllä välttämätöntä,
että myös sovittiin niistä ennakkotarkastukseen
liittyvistä säännöistä uusien
tehtävien osalta. Me tiedämme, että kaupallinen
media on tällä hetkellä varsin haasteellisessa
tilanteessa, ja kuitenkin se arvo, joka kansalaisille tulee, tulee
paitsi Ylen toiminnasta myöskin siitä toiminnasta,
jota kaupallinen media voi tarjota, koska ne yhdessä tarjoavat
sen kokonaisuuden ja myöskin tietyn tasapainon tässä yhteiskunnassa,
joka tiedonvälityksen osalta on.
Mitä tulee tähän ajankohtaiseen kysymykseen Veikkauksen
ja Ylen osalta, totean vain, että kun liikenne- ja viestintävaliokunta
käsitteli Yle-lain yhteydessä tätä kysymystä,
niin silloin jo todettiin, että tämän
asian selvittäminen on tarpeen, ja toivoa sopii, että tähän
löydetään järkevä ratkaisu.
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tietoyhteiskunnan suunnannäyttäjänä Ylellä on
tärkeä tehtävä. Yle Areena ja
monet muut arkistot ovat nyt kansalaisten käytössä,
toivottavasti vielä paremmin tulevaisuudessa. Ylellä on
suuri tehtävä myös alueilla. Aluetoimitusten
resursseista pitää pitää huolta. Myös
suomalaisen kulttuurin edistäminen on iso tehtävä Ylellä,
ja toivottavasti myös musiikkia soitetaan laajalla spektrillä.
Olenkin sanonut useille taiteilijoille, että puolustakaa
Yleä, että tekijänoikeudet ovat tärkeä taloudellinen
tuki suomalaisille sisällöntuottajille, elokuvaajille, musiikintekijöille,
käsikirjoittajille — ja toivottavasti kunnon palkalla.
Mitä tulee tähän Veikkaus-asiaan,
niin nythän tietysti kaupalliset tv-yhtiöt janoavat
kompensaatiota Yle-verolle ja haluavat katsojia kanavilleen Loton
kautta. Mutta minun mielestäni tulisi tutkia myös
se vaihtoehto, miten Veikkaus edelleen voisi toimia Ylen kanavilla
vähemmän kaupallisella formaatilla. Missään
tapauksessahan me emme voi kuitenkaan mennä mihinkään
englantilaiseen formaattiin, jossa suorastaan kehotetaan ihmisiä pelaamaan
uhkapelejä, vaan tämän toiminnan pitää olla
asiallista.
Mitä tulee Ylen valvontaan, niin kyllä Yleisradion
hallintoneuvosto (Puhemies koputtaa) edelleen on tärkeä tekijä,
kun Viestintävirasto on aktiivinen ja terävä,
ja meillä on myös ulkopuolinen professoritason
uudelleenarvioitsija.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeätä,
että meillä tehdään, kuten edustaja
Haavisto sanoi, kansallinen arkisto, ja se on Ylen tehtävä,
että meillä on kansakunnan jalanjälki
kaikkialla aina nähtävissä ja että se
on asianmukaisessa muodossa.
Sitten täytyy sanoa, että olisi kyllä tärkeätä tässä kilpailutilanteessa,
että Ylessä tehtäisiin ennakkoarviointi
myöskin iPadeistä ja siitä, millä tavalla
viestintä on tässä uudessa teknologiassa, ja
onko joitakin keinoja, joilla voitaisiin pitää huolta
siitä, että Ylen vahva kilpailuasema — ja onneksi
Ylen rahoitus on nyt ratkaistu — ei vaikeuta muitten medioitten
toimintaa, niin että niilläkin on myös
kehittymis- ja kasvumahdollisuuksia tässä nykyisessä haastavassa
tilanteessa.
Puhemies! Vielä lopuksi haluaisin todeta, että mitä tulee
lottoarvontaan, on tärkeätä, että se
näkyy televisiokanavilla, sellaisella kanavalla, jolla
on laaja katsojajoukko. Mutta ymmärrän kyllä sen,
että jos siitä ohjelmasta maksetaan, niin voi kysyä,
että onko se silloin sponsorointia ja onko se Ylen tehtävä näyttää.
Jos Veikkaus haluaa maksaa, voidaan ajatella silloin hyvinkin kaupallisia
kanavia, mutta ei ole mitään estettä sille,
etteikö se tekisi sellaista formaattia, joka näkyy Ylellä,
joka ei ole kaupallinen.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensin vastaan nollatyösopimuksiin.
Se on kyllä hallintoneuvoston jäsenten tiedossa,
ja asiaa ollaan hoitamassa, on hoidettu luottamusmiehen kanssa.
Hienoa, että se tuli myöskin tässä salissa
esille, kiitoksia siitä tuesta. Tämä on
asia, joka on seuraavassa hallintoneuvostossa myös esillä.
Mutta Yle-maksuihin sen verran vielä, että Yle-maksuhan
on ehdottomasti hyvä asia, mutta siihen jäi kuitenkin
muutama kauneusvirhe, jotka tekevät maksusta epäsolidaarisen.
Nyt maksumiehiksi joutuvat myöskin eläkeläiset,
jos heidän vuositulonsa ylittävät tuon
runsaan 7 000 euron rajan. Nykyisellään
ennen progressiivisen maksun määräytymistä verotettavasta
tulosta tehdään tulonhankkimisvähennys,
sen sijaan eläketulovähennystä tai kunnallista
invalidivähennystä ei tehdä, ja tässä tapahtui
ilmeinen lipsahdus. Huomioimalla nämä maksut tekisimme maksusta
huomattavasti tasapuolisemman ja kaikille samanarvoisen. Silloin
myöskin saataisiin pikkuisen nousemaan tuota alarajaa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Otamme vielä hallintoneuvoston puheenjohtaja Ilkka
Kantolan vastauksen, 2 minuuttia, ja sen jälkeen suuren
valiokunnan kokouksen takia joudumme keskeyttämään
asian käsittelyn.
Ilkka Kantola /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos kysymyksistä, joita täällä tuli
muutamia.
Edustaja Tolppanen jo vastaili tähän nollasopimuksia
koskevaan kysymykseen. Palkkausjärjestelmistä ja
palkkauksesta on käyty keskustelua hallintoneuvostossa,
ja varmasti se keskustelu jatkuu. Niin kuin kertomuksesta käy
ilmi, niin yleinen suunta on kuitenkin ollut se, että kun henkilöstömäärää on
jouduttu leikkaamaan ja vähentämään,
niin samalla vakinaisissa työsuhteissa olevien määrä on
lisääntynyt ja määräaikaisten
työsuhteiden määrää on
vähennetty. Sillä tavalla on Ylen toimesta edetty
oikeaan suuntaan, mutta tämä on se kohta, jota
pitää seuraavaksi katsoa, tämä nollasopimustilanne.
Edustaja Sasi mainitsi nämä iPadit jakelutienä,
mahdollisena asiana, jota tulisi ehkä selvittää ennakkoarvioinnin
kautta. Tämä on varmasti mahdollista. Hallintoneuvosto
on avoin sille, että tällainen selvitys käynnistetään,
mutta samalla on hyvä muistaa, että uudessa Yle-laissa
on hyvin selkeästi linjattu se, että Yleisradion
tehtävänä on tuottaa kattava palvelu
käyttäen hyväksi kaikkia viestintäverkkoja.
Tämä keskustelu oli hyvin monipuolinen, mutta
ymmärrän, että jossakin näitä rajoja
sitten voidaan ennakkoarvioinnin kautta tarkastella. Se on asianmukaista,
jos sellainen prosessi käynnistyy.
Mitä tulee arkistotoimintaan, sen kehittäminen
on hyvin tärkeätä. Yleisradiolla on uuden lainkin
mukaan tällainen säilyttämistehtävä ihan lakisääteisesti
olemassa. Nämä digitaaliset arkistot ja niiden
käytettävyys avoimen tiedonlähteen ajatuksen
mukaisesti on tietysti se, jota pyritään kehittämään
yhtiössä.
Puhemies
Eero Heinäluoma:
Asian käsittely keskeytetään.