Tanja Karpela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Viime syksynä eduskunta käsitteli
hallituksen esityksen laiksi kiinteistövälitysliikkeistä ja
vuokrahuoneiston välitysliikkeistä. Tuolloin käytin
seuraavan lyhyen puheenvuoron, joka hyvin kuvaa lain tavoitetta
ja pelkoani, joka minulla oli jo syksyllä.
"Hallituksen esitys kiinteistöjen ja vuokrahuoneistojen
välityksestä on ainakin vuokra-asunnon hakijoiden
kannalta erittäin tarpeellinen. Kova vuokra-asuntopula
on saattanut asuntojen hakijat hyvin heikkoon asemaan, missä erilaisten
välitysliikkeiden on ollut mahdollista periä kohtuuttomalta
tuntuvia välityspalkkioita asunnontarvitsijalta.
Asuntojen myynnin puolella on ollut maan tapa, että myyjä maksaa
välittäjälle palkkion. Myyjä pystyy
jopa vähän kilpailuttamaan välittäjiä.
Jostain syystä vuokra-asuntojen välittämiseen
on pesiytynyt päinvastainen tapa, ja asuntojen hakijat
eivät ole voineet olla edes varmoja siitä, saako
asunnon vuokralle se, joka maksaa ehkä tiskin alla välittäjälle
eniten. Asunnonhakijat ovat kilpailutilanteessa keskenään
eivätkä he pysty kilpailuttamaan näin
ollen välittäjiä. Päinvastoin
välittäjät saattavat kilpailuttaa hakijoita sillä,
kuka maksaa eniten.
Hallituksen esitys pyrkii korjaamaan tätä epäkohtaa
siten, että se, joka tekee toimeksiannon välittäjälle,
maksaa palkkion. Lisäksi säädetään, että välityspalkkion
on oltava kohtuullinen. Palkkion kytkeminen toimeksiantoon on sinällään looginen,
mutta hallitus ja ilmeisestikään myöskään
talousvaliokunta eivät ole pohtineet, mitä käytännön
elämässä saattaa tapahtua. Laki antaa mahdollisuuden
siihen, että vuokravälityksessä yleistyy
tapa, jossa asunnonomistajat vain saattavat eri välittäjillä tietoon
asuntonsa tai sen, että heiltä voi kysellä,
sattuisiko olemaan vapaita asuntoja tarjolla. Tämän
seurauksena asunnonomistajien puolelta ei olisi edes virallisesti
tarjolla olevia asuntoja, ellei joku ryhdy niitä toimeksiannon
perusteella kyselemään.
Eli vuokralainen saisi tietoa vapaista asunnoista vain antamalla
ja maksamalla toimeksiannon. Sen saatuaan välittäjä ryhtyy
tutkimaan rekistereistään, kenelle soittaa. Näen
tässä selvän porsaanreiän, jota
käyttämällä asunnonhakijan asema
ei muutu kuin siltä osin, että laki säätää välityspalkkion
kohtuulliseksi.
Hallituksen esityksen perusteluissa tätä riskiä yritetään
vähentää. Perusteluissa muun muassa todetaan,
että vuokra-asunnon hakijalta ei voida edellyttää toimeksiantosopimuksen
tekemistä saadakseen nähdä listan tarjolla
olevista asunnoista. Edelleen perusteluissa katsotaan, että vasta
juuri ennen vuokrasopimuksen solmimista tehty toimeksiantosopimus
ei olisi tämän lain tarkoittama. Mutta välittäjä mielestäni
saattaa kiertää nämä rajaukset
yksinkertaisesti sillä, että sillä ei
ole valmista listaa vapaista asunnoista."
Nyt kun laki on ollut pari kuukautta voimassa, nähdään,
että nämä esittämäni
riskit ja pelot lain kiertämisestä ovat toteutuneet
täysin. Tein tämän lakialoitteen jo pari
kuukautta sitten, mutta sen käsittelyn aloittaminen on
edelleen yhtä ajankohtaista.
Otin tähän puheeseen poimintoja parin viime sunnuntain
Helsingin päälehden asuntosivujen ilmoituksista.
Korostan kuitenkin puheessani sitä, että joukossa
on onneksi perinteisiä vuokra-asunnon tarjoajia, jotka
toimivat lain mukaan. Erityisesti suuret yleishyödylliset
rakennuttajat vuokraavat suoraan itse, ja niillä on oma
hakumenettelynsä, jossa kynnysrahoja ei tarvitse maksaa.
Mutta valitettavasti on myös joukko välittäjiä,
joiden kautta välityspalkkio kierrätetään pakolla
asuntoa etsivän maksettavaksi. Muutama esimerkki Helsingin
päälehden asuntosivuilta:
Firma A ilmoittaa seuraavasti: "Tiedote toimeksiannon tehneille
asiakkaillemme." Tämän jälkeen onkin
lista asunnoista vuokrapyyntöineen. Eli toimeksiannon tekemällä voi
kysellä niistä asunnoista ja voi saada jonkin
niistä itselleen. Tämä on mielestäni
suoraa lain kiertämistä. Jos asunnot ovat olemassa,
pitäisi asunnon omistajan maksaa välittäjälle
palkkio etsiessään ja ilmoittaessaan asunnosta
lehdessä.
Firma B: "Työsuhdeasunnoiksi + yksityisillekin
paljon." — Nämä ovat siis suoria sitaatteja sanomalehdestä. — Tämän
perään taas lista vapaista asunnoista sekä ilmoitus,
että välityspalkkio on 1,22 kuukauden vuokraa
vastaava summa. Eli työsuhdeasuntoja vuokrataan yksityisillekin.
Tämä on yksi tapa kiertää lakia
siten, että välityspalkkio maksatetaan asukkaalla.
Firma C: "Useita kohteita yksityisille hakijoille työsuhdeasunnoiksi."
Ja taas on lista tiedossa olevista asunnoista, joihin pääsee
kiinni vain maksamalla taas 1,22 kuukauden vuokran suuruisen välityspalkkion.
Firma D: "Kymmeniä asuntoja tarjolla asiakkaillemme.
Tee kauttamme toimeksiantosopimus. Palkkiomme 1,22 kuukaudessa."
Siis taas välittäjällä on kymmeniä asuntoja,
mutta niihin pääsee kiinni vain tekemällä toimeksiantosopimuksen.
Mikseivät asunnonomistajat tee toimeksiantosopimusta?
Lakihan lähtee siitä, että se maksaa, joka
tekee sopimuksen.
Firma E, suora sitaatti: "Meille tarjotaan paljon hyviä asuntoja.
Tee hakutoimeksianto." Tätä ei varmasti tarvitse
kommentoida tuota sitaattia enempää. Tämä sama
linja toistuu useimmissa ilmoituksissa, joissa välittäjä on
asialla, ja linja korostuu, kun katsoo tapaa, jolla välittäjät
etsivät asuntoja vuokrattaviksi.
Edelleen firma F: "Kuluitta kunnon vuokralaiset." Eli kulut
kyllä peritään, mutta ne peritään asunnonhakijalta.
Ja Firma G: "Hyvät vuokralaiset nopeasti ilman kuluja."
Näitä sitaatteja riittää,
otettu siis suoraan sanomalehdestä.
Kysyn, tätäkö lailla todella tavoiteltiin.
Mikään ei muuttunut, päinvastoin, näytetään,
miten lakia voi avoimesti kiertää ilman, että siihen
puututaan. Ilmoitukset kertovat myös siitä, että alalla
ei ole kunnon kilpailua. Ilmoituksesta toiseen kerrotaan, että palkkio
on 1,22 kuukauden vuokraa vastaava. Tämän päälle
joutuu maksamaan takuuvuokraa kahden kuukauden edestä.
Eli moni vuokralainen joutuu maksamaan yli 10 000 markan
kynnysrahan löytääkseen tällä järjestelmällä asunnon.
Takuuvuokraa en moiti. Sen ymmärrän täysin.
Jos kilpailua haluttaisiin saada, voisivat vuokranantajat kilpailuttaakin
välittäjiä. He eivät ole samanlaisessa
pakkoraossa kuin ovat asunnonhakijat. Vuokranantaja voi aina harkita
myös asunnon vuokraamista suoraan itse ilman välittäjää. Oman
käsitykseni mukaan 5 000 markan välityspalkkion
periminen asukkailta, joita on hakijoina jonon jatkeeksi asti, on
aika helppoa bisnestä. Välittämisen pystyy
varmasti järjestämään halvemmalla,
mutta nyt kilpailu ei toimi. Yksittäiset asunnonhakijat
kilpailevat verissä päin asunnoista eivätkä varmasti
ryhdy motkottamaan välityspalkkioista.
Lakialoitteeni tähtää siihen, että välityspalkkion
useimmiten maksaisi asunnonomistaja, ja aloitteeni tähtää järjestelmään,
jossa edelleen toimeksiantaja maksaa, mutta asukkaan maksaessa palkkio
voisi vastata korkeintaan neljännestä yhden kuukauden
vuokrasta. Uskon, että tämä patistaisi
myös välittäjiä kääntymään
asunnonomistajien puoleen.
Sain eräältä huolestuneelta välittäjältä kirjeen,
jossa ilmenevät niin omistajan kuin rehellisen välittäjän
näkökulmat tästä uudesta laista. Suora
sitaatti kirjeestä: "Omistajatkin alkavat olla aika kypsiä tämän
uuden lain tuomaan negatiiviseen julkisuuteen. Mediassa myös
heitä syyllistetään lain kiertäjiksi
ynnä muuta. Media julkaisee tiedotusvälineissä aivan
lakiin perustumatonta tietoa ja saa näin aikaan entistä enemmän sotkua.
Se luo vuokralaisille ja vuokranantajille epävarmuutta
siitä, mikä on lain mukaista ja mikä ei.
Nykyinen laki on erittäin epäselvä. Myös
kuluttajaviranomaisten ilmoittelu asiasta on saanut aikaan vuokralaisissa
ja vuokranantajissa ihmetystä ja epävarmuutta
siitä, mikä on oikein ja mikä väärin.
Kaikista välittäjistä on mediassa tehty
myös lain kiertäjiä, vaikka asiat hoidettaisiin
rehellisissä välitystoimistoissa kuinka vastuullisesti
tahansa. Uuden lain tarkoitus oli parantaa vuokra-asunnon hakijan
asemaa ja selventää alalla toimivien yritysten
pelisääntöjä. Myös
kahden sopijapuolen päätäntävalta
kolmannen maksuvelvollisuudesta haluttiin kieltää. Nämä asiat
eivät nykyisellä lailla toteudu. Nyt kauhulla
odotankin syksyä ja sitä, kun opiskelemaan tulevat
alkavat hakea asuntoja. Heidän tilanteensa tulee olemaan
erittäin hankala, ellei asialle pikaisesti tehdä jotain." — Tämä siis
suora sitaatti saamastani viestistä.
Uusi laki on aikaansaanut sen, että myös rehellisiä välittäjiä epäillään
lain kierrosta, mikä varmasti ei ole ollut lain tarkoitus.
Minusta eduskunnan pitää tarttua nykyisessä laissa
oleviin porsaanreikiin. Kun lain noudattamisen valvonta ei ole tuonut
ilmiselvään kiertomentaliteettiin mitään
muutosta, on lakia muutettava. Nyt kovaa asuntopulaa käytetään
keinona rahastaa, ja valtiolla pitää olla kyky
ja halu suojella tässä kysymyksessä sekä asunnon
hakijaa että rehellisiä välittäjiä.
Keskustelu päättyy.