Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni ei ole läheskään
niin vallankumouksellinen kuin ed. Pulliaisen kuvauksen mukaan tuo
edellinen. Vallankumouksellisuutta varmisti myöskin ed.
S. Lahtelan viimeinen puheenvuoro, jossa hän ehdotti, että metsä otettaisiin
yhteiskunnan haltuun. Vaikka hän ei käyttänyt
juuri näitä sanoja, hän tarkoitti sitä,
mikäli metsänomistaja ei osaa omaisuuttansa hoitaa.
Tämä vallankumouksellisuus lienee tänä päivänä opposition
yksinoikeus.
Lakialoitteessani ehdotan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
annetun lain kahden pykälän muutosta. Aloite lähti
liikkeelle, kun omaishoitajien edustajat kävivät
tapaamassa kansanedustajia ja toivat esille useita omaishoitoon
liittyviä ongelmia ja ennen kaikkea näiden hoidettavien
ongelmia. Tämä asia on minulle ollut tuttu jo
ennestäänkin, mutta tapaaminen sai minut ryhtymään
tuumasta toimeen.
Mistä tässä on kysymys? Kysymys on
siitä, mitä tuloja otetaan huomioon, kun määritellään sosiaali-
ja terveydenhuollon asiakasmaksuja silloin, kun nuo maksut perustuvat
tuloihin elikkä kun on kysymys päivähoitomaksusta
taikka esimerkiksi kotona annettavista palveluista perittävistä maksuista,
kun näitä palveluja annetaan jatkuvasti, henkilö on
esimerkiksi avohoidossa kotona sen sijaan, että häntä hoidettaisiin
laitoksessa.
Nyt näissä molemmissa pykälissä on
määritelty, että tuloina ei oteta huomioon
muun muassa vammaistukea ja lapsen hoitotukea. Nämä tuet on
jätetty ulkopuolelle sen vuoksi, että niillä on tarkoitettu
korvata nimenomaan avun ja valvonnan tarpeesta ja sairaudesta aiheutuvien
erityisiä kustannuksia, siis sairauskuluja, sairauden aiheuttamia
kuluja. Sen takia ne eivät tietenkään
ole sillä tavalla tuloja, että ne pitäisi
ottaa muissa maksuissa huomioon.
Päivähoitomaksun osalta tämä on
tietysti erittäinkin — oikeastaan meinasin sanoa
hullunkurista, mutta se on väärä sana — tämä on
erittäin epäoikeudenmukaista. Kun eläkkeellä oleva
henkilö saa eläkkeensaajan hoitotukea — nyt
siis puhun eläkkeensaajan hoitotuesta, joka puuttuu näistä lakipykälistä — tämä eläkkeensaajan
hoitotuki nykyisin otetaan huomioon maksuja määrättäessä.
Elikkä kun tämä lisää tuloja,
myös maksu nousee. Tämä on epäoikeudenmukaista juuri
sen vuoksi, että nämä eivät
ole sellaisia tuloja, jotka antaisivat mahdollisuuden maksujen korottamiseen,
vaan nimenomaan ne on tarkoitettu muihin tarkoituksiin. Nyt siis
määrättäessä päivähoitomaksua,
jos perheessä on vammainen lapsi, joka saa lapsen hoitotukea,
taikka äiti tai isä on itse vammainen, mutta on
työelämässä tai työikäinen
ja saa vammaistukea, näissä tapauksissa tätä tukea
ei oteta huomioon maksua määrättäessä.
Mutta jos sattuukin olemaan eläkkeellä oleva henkilö — eläkkeellä voi
olla myös nuori henkilö, jolla on alaikäisiä lapsia,
jotka tarvitsevat päivähoitoa — niin
vaikka tämmöinen henkilö saattaa olla
kotona koko päivän ja yleensä varmaan
hoitaa lapsia kotona, tilanne voi olla juuri se, että sairaus
kuitenkin estää sen, että lapsia hoidettaisiin
kotona.
Vaikka nämä tilanteet ovat suhteellisen harvinaisia,
on erittäin kohtuutonta, että eläkkeensaajan
hoitotuki otetaan tulona huomioon, että siis tällainen
eläkkeellä oleva henkilö, joka saa hoitotukea,
asetetaan eriarvoiseen asemaan. Sen vuoksi olen ehdottanut, että eläkkeensaajan
hoitotuki lisätään niihin tuloihin, joita
ei oteta päivähoitomaksua määrättäessä huomioon.
Tämän asian osalta voin sanoa, että asia
on sillä tavalla, voisi sanoa, hyvässä myötätuulessa,
että tämä pykälä sattuu
erään hallituksen esityksen johdosta olemaan valiokunnassa
juuri auki. Näin ollen toivon, että tämä saadaan
korjatuksi.
Sen sijaan se, minkä olen ehdottanut 10 §:ään eli
kotipalvelumaksuja koskevaan kohtaan, ei ole etenemässä näin
suotuisasti. Itse asiassa tämä asia on tällä hetkellä asetuksessa
eikä pykälässä. Olen ehdottanut,
että se nostetaan pykälään. Tämä mielestäni
on juuri näitä perusoikeuskysymyksiä,
perustuslain mukaisia kysymyksiä, että tämän
tasoisia asioita ei voi säätää asetuksessa, vaan
ne pitää säätää laissa.
Tässä on varsinainen "kun nokka irtoaa, niin pyrstö tarttuu"
-efekti. Elikkä kun henkilö rupeaa tarvitsemaan
jatkuvia palveluja kotona, hänelle määritellään
maksu esimerkiksi hänen eläketulonsa mukaan. Se
maksu otetaan taas huomioon, koska se johtuu juuri siitä sairaudesta,
ja hänelle voidaan myöntää hoitotuki.
Kun hänelle on myönnetty hoitotuki, se otetaan
taas huomioon kotipalvelumaksuja määrättäessä tulonlisäyksenä.
Näin ollen kotona annettavan palvelun maksu nousee. Tämän
jälkeen taas, kun kotona annettavan palvelun maksu nousee,
se otetaan huomioon hoitotukea määriteltäessä ja
hän saattaa saada korotetun hoitotuen. Usein se maksun
nousu ei yksin riitä, mutta on tilanteita, joissa on myöskin
tietysti paljon muita kustannuksia, ja tälle henkilölle
myönnetään korotettu hoitotuki juuri
sen takia, että hänelle sairaudesta aiheutuu kustannuksia.
Kun henkilö on saanut sen korotetun hoitotuen Kelasta,
sen jälkeen kunta taas katsoo, että hänen
tulonsa ovat nousseet, ja ottaa sen huomioon ja nostaa kotipalvelumaksuja.
Sen jälkeen, kun kotipalvelumaksut ovat nousseet, tämä henkilö jälleen
voi hakea erityishoitotukea. Tämä yksinään
ei välttämättä riitä erityishoitotuen
saamiseen, mutta jälleen henkilöllä voi
olla muuta avuntarvetta ja sairaudesta aiheutuvia kustannuksia ja
hän tuleekin oikeutetuksi erityishoitotukeen. Kun hän
saa päätöksen Kelasta erityishoitotuesta,
mitä tapahtuu? Kunta nostaa jälleen kotipalvelumaksuja,
koska nämä tulona otetaan huomioon kotipalvelumaksuja
määrättäessä.
Näin on tikapuita pitkin kiivetty tilanteeseen, jossa
henkilö saa korkeimman eli erityishoitotuen,
mutta hän ei kyllä itse hyödy siitä mitään, vaan
kunta on se, joka panee rahat taskuun. Elikkä Kela maksaa
kunnalle tämän hoitotuen. Pidän tätä kyllä erittäin
vääränä järjestelmänä,
varsinkin kun muita vastaavia tukia ei oteta tuloina huomioon, vammaistukea
tai lapsenhoitotukea, jotka ovat periaatteessa ihan saman tapaisia
kustannusten ja avun tarpeen korvauksia.
Tämän asian toivon myöskin korjattavan.
Nyt on tilanne sellainen, että sosiaali- ja terveysministeriössä on
jo selvitetty sitä tilannetta, että henkilö on
avohoidossa kotona ja joutuu maksamaan paitsi palvelumaksut myöskin
lääkkeet jne. jne., poliklinikkamaksut, sairaalamaksut
jne. Näistä kaikista saattaa kertyä niin
paljon menoja, kun hän myöskin ostaa itsellensä ruoan
ja vaatteet ja maksaa kotinsa kustannukset, että nämä kaikki
menot ylittävät hänen tulonsa ja ylittävät
ainakin sen 80 prosenttia hänen tuloistaan. Näin
ollen tämän henkilön olisikin itse asiassa edullisempaa
asua laitoksessa, joka taas on hoitona paljon kalliimpi vaihtoehto.
Niin kuin sanottu, tämä lähti omaishoitajien
tilanteesta liikkeelle. Omaishoitajathan tekevät todella
yhteiskunnalle arvokasta työtä olemattomalla korvauksella.
Moni ei saa lainkaan. Itse katson, että kotona asuminen
on asia, jota pitäisi tukea niin pitkään
kuin ihmisellä on siihen mahdollisuus. Sen pitäisi
olla jokaisen oikeus sairaudesta ja iästä riippumatta,
jos olosuhteet voidaan järjestää niin,
että kotona voi asua. Se on inhimillisempää ja
myöskin se on yhteiskunnan kannalta edullisempaa kokonaisuudessaan.
Silloin pitäisi tukea kotona asumista.
Nyt siis ministeriö on myöskin havainnut tämän
tilanteen, että avopalvelu voi tulla kalliimmaksi, ja on
ryhtynyt selvittämään sitä.
Siellä on tehty selvitys, ja tätä jatketaan.
Ongelma, jota nyt olen esittänyt, pitäisi viimeistään
tässä yhteydessä myöskin korjata.
Selostin tämän asian nyt näin juurta
jaksain, mutta luulenpa, ettei sitä monta kertaa ennen
ole selvitetty. Pidän todella hämmästyttävänä sitä, että ministeriö ei
ole aikaisemmin suostunut tätä asiaa korjaamaan.
Tästä on ollut useamminkin jo keskustelua.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen on erikoistunut
sosiaalipuolen asioihin, ja tässä on näköjään
saman tyyppinen loukku kuin on monissa tulopuolen asioissa. Siinä mielessä juuri
sitä perustelua, jota ed. Stenius-Kaukonen käytti,
jotta aina kotona asumisen pitäisi olla edullisempi vaihtoehto,
pitää tukea. Tässä on näköjään
löytynyt yksi sen tyyppinen loukku, joka tällä hetkellä on
ollut ongelma ja edesauttaa sen tyyppistä ajattelua, että mahdollisesti
ihminen joutuu valitsemaan laitoksen, jos katsoo edullisuutta. Sen
takia minusta tämä pitää ilman
muuta korjata. Toivon mukaan tämä etenee tällä täydennyksellä vielä,
että myös päivähoitomaksun määräytymisperusteissa
tehdään muutos valiokunnassa, jos se on mahdollista.
En tiedä, onko hallituksen esityksessä, millainen
se tulee olemaankin, tämä pykälä auki,
mutta valiokunnalla lienee mahdollisuus ottaa se käsittelyyn.
Yksi saman tyyppinen asia, joka aikaisemmin jo korjattiin, koski
kolmenkympin ylläpitokorvausta, koska siitäkin
on selkeitä tapauksia, joissa, vaikka ministeriö on
antanut ohjeen, jotta näitä ei vaikka toimeentulotuessa
pitäisi laskea tuloksi, siitä huolimatta kunnat
vielä tänäkin päivänä yhä edelleen
noudattavat sitä, että ne laskevat sen tuloksi.
Tosin se syksyllä korjautui, koska se nostettiin lain tasolle.
Sen takia on tärkeää, jotta nämä monet
asiat tulevat selkeästi todetuiksi ja ovat mahdollisesti
jopa pykälissä näkyvissä, koska
mitkään hallinnolliset ohjeet eivät näköjään toteudu.
Hallinto-oikeudet tekevät siitä huolimatta erinäköisiä päätöksiä,
jos laissa ei suoraan sanota näitä asioita.
Toinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuoron pituus on 1 minuutti.
Leea Hiltunen /skl:
Arvoisa puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen on tehnyt todella erinomaisen lakialoitteen.
Kun hän toi esille, että tässä on
päivähoitomaksun kohdalla pykälä auki
valiokunnassa, niin toivon todella, että hänen
esittämänsä muoto tulisi siellä huomioon
otetuksi. Mutta ennen kaikkea se, että kun meillä on
yhteiskunnassa puhuttu jo kymmenkunta vuotta laitoshoidon painotteisuudesta
pois pääsemiseksi ja haettu erilaisia ratkaisuja,
ihmetyttää, että vieläkään
näitä järjestelmiä ei ole pystytty
korjaamaan sen kaltaisiksi, että kotona tapahtuva hoito,
kotona asuminen ja kotiin kohdennetut palvelut olisivat kustannuksiltaan
sen kaltaiset, että ihmiset voisivat todella valita kotona
tapahtuvan hoidon. Kun usein on kysymys juuri pienempituloisista
henkilöistä, vanhuksista, eläkkeellä olevista,
jotka palvelumaksuja joutuvat maksamaan, tuntuu todella uskomattomalta,
että ei ole löytynyt sellaista järjestelmää,
jossa tällaisesta tilkkutäkistä päästäisiin
kokonaisjärjestelmään. Tiedetään,
että sairaalassakin on vain yksi päivämaksu
ja siihen sisältyy monenlaisia palveluja.
Minun mielestäni tästä täytyy
lähteä viesti hallitukselle, että kiirehditään
maksujärjestelmän uudistamista kaiken kaikkiaan
ja myöskin tarkistetaan valtion ja kuntien välistä tehtäväjakoa.
Jos halutaan kotona tapahtuvaa hoitoa vahvistaa, silloin täytyy
myöskin arvioida uudelleen se, mitkä ovat kuntien
mahdollisuudet tarjota palveluja. Esimerkiksi omaishoitojärjestelmää pitää uudistaa
niin, että ei kaikista tukipalveluista, mitä kotiin
kohdennetaan, aina heti määritellä maksua vaan
on kokonaissuunnitelma, joka kattaa myöskin sen, että kunta
kohdentaa myöskin maksuttomia palveluja kotona omaistaan
hoitavalle kotiin.
Keskustelu päättyy.