8) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työttömyysturvalain
6 luvun 1 §:n ja aikuiskoulutustuesta annetun
lain 12 §:n muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä olevan hallituksen
esityksen laeiksi työttömyysturvalain 6 luvun
1 §:n ja aikuiskoulutustuesta annetun lain 12 §:n
muuttamisesta tavoitteena on toteuttaa hallitusohjelman kirjaus työttömyysturvan
peruspäivärahan ja työmarkkinatuen korottamisesta.
Tavoitteena on, että työttömän
perusturva mahdollistaa riittävän taloudellisen
toimeentulon ja elintason kaikille sen piirissä oleville
työttömille työnhakijoille. Tällä perusturvan
korotuksella on tarkoitus vähentää köyhyyttä,
eriarvoisuutta ja syrjäytymistä. Köyhyyden,
eriarvoisuuden ja syrjäytymisen vähentäminen
on yksi pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen
ohjelman kolmesta painopistealueesta.
Ehdotettava korotus olisi määrältään
100 euroa kuukaudessa. Kun sen päälle lisätään
vielä vuodenvaihteessa tehtävä indeksikorotus,
nousisi peruspäivärahan ja työmarkkinatuen
määrä vuoden alusta noin 120 euroa kuukaudessa.
Peruspäiväraha ja työmarkkinatuki nousisivat 31,39
euroon päivässä. Tästä tasokorotuksen osuus
olisi 4,65 euroa ja indeksikorotuksen osuus 1 euro päivässä.
Aikuiskoulutustuen perusosa vastaa määrältään
peruspäivärahaa. Kun peruspäivärahan
määrään tehdään
noin 120 euron korotus, olisi perusteltua korottaa myös
aikuiskoulutustuen perusosan määrää vastaavasti.
Jos näin ei tehtäisi, toimeentulo olisi työmarkkina-asemaa
parantavan toimenpiteen aikana pienempi kuin työnhaun ajalta,
mitä ei voida pitää tarkoituksenmukaisena.
Työttömyysturvalain mukainen ansiopäiväraha
muodostuu perusosasta ja ansio-osasta. Perusosa on määrältään
peruspäivärahan suuruinen, ansio-osa määräytyy
päiväpalkan ja perusosan erotuksen perusteella.
Peruspäivärahan korotus nostaisi näin
myös ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa.
Ansiopäiväraha nousisi 3,11—10 euroa
päivässä riippuen työttömyyttä edeltävien ansioiden
määrästä. Ansiopäivärahasta
puhuttaessa on syytä muistaa, että työntekijät,
työttömyyskassojen jäsenet ja työnantajat
rahoittavat peruspäivärahan ylittävän
osuuden ansiopäivärahasta. Näiden rahoittajien
maksuilla katettaisiin myös peruspäivärahan
korotuksen aiheuttaman ansiopäivärahan ansio-osuuden
nousun kustannukset.
Arvoisa herra puhemies! Peruspäivärahan ja siihen
liittyvien etuuksien nosto olisi historiallisestikin merkittävä parannus
työttömän työnhakijan toimeentuloon.
Korotuksen ansiosta työttömiksi jääneiden
köyhyys aidosti vähenisi. Korotus siirtäisi
osan ihmisistä ja perheistä viimesijaiselta toimeentuloturvan
syyperusteiselta perusturvalta. Tämä on yksi viime
vaalikaudella toimineen sosiaaliturvan uudistamiskomitean keskeisistä tavoitteista.
Työttömyysturvan peruspäivärahan
ja siihen sidoksissa olevien etuuksien korotus vähentäisi
jonkin verran myös kansalaisten taloudellista eriarvoisuutta.
Valtion taloudellisessa tutkimuskeskuksessa tehdyn arvion mukaan
tulonjaon tasaisuutta kuvaava Gini-indeksi laskisi ja pienituloisten
osuus väestöstä vähenisi. Esityksestä aiheutuisi
arviolta 278,5 miljoonan euron lisäys valtion vuosittaisiin
menoihin. Vuonna 2012 lisäys olisi vielä hieman
pienempi, noin 260 miljoonaa euroa.
Ihan lopuksi, arvoisa puhemies: Ehdotettu peruspäivärahan
ja työmarkkinatuen korotus olisi merkittävä valtion
panostus työttömyysturvan parantamiseksi. Erityisen
merkittäväksi sen tekee se, että samaan
aikaan ehdotetaan tuntuvia valtion menojen leikkauksia ja veronkiristyksiä. Hallitus
pyrkii näin pitämään huolta
yhteiskunnan apua tarvitsevista myös taloudellisesti vaikeina
aikoina. Korotuksia ehdotetaan toteutettavaksi niihin etuuksiin,
jotka maksetaan vuoden 2012 alusta lukien.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä edellä jo
ministeri Risikko esitteli tämän työttömyysturvalain
6 luvun muutokset eli sen, että se vaikuttaa useampaankin
kohtaan kuin pelkästään tähän
työttömyysturvaan, muun muassa aikuiskoulutustukeen,
ja tähän käytetään
ensi vuonna valtion rahaa noin 260 miljoonaa euroa.
Mutta haluan todeta sen, minkä olen tuonut täällä jo
aiemminkin esille, että kun hallitus väittää,
että se parantaa kaikkein heikoimmassa asemassa olevien
asemaa, niin tämä ei ole mielestäni kyllä totta.
Eli suurimman hyödynhän, siis 10 euroa päivässä,
noin 230 euroa kuukaudessa, tässä saavat ne ansiosidonnaista
työttömyysturvaa saavat, jotka ovat saaneet palkkaa
noin 3 300 euroa tai enemmän. En esitä missään
tapauksessa, että tämä kytky ansiosidonnaisen
ja muun perustyöttömyysturvan väliltä pitäisi
katkaista, mutta minusta on rehellistä myös myöntää se,
että suurin hyöty kyllä menee kohtalaisen
hyvällä ansiotasolla oleville, ei niinkään
niille kaikkein heikoimmassa asemassa oleville. Koko tästä rahasummasta,
260 miljoonasta eurosta, 130 miljoonaa euroa menee siis tämän
ansiosidonnaisen turvan parantamiseen.
Minun mielestäni hallitus teki Säätytalolla
tässä selvän arvovalinnan. Oli käytettävissä tietty määrä rahaa,
ja nyt hallitus valitsi täältä perusturvan
saavien joukosta ne, jotka ovat työttömyysturvan
piirissä. Ja kun olette mainostaneet, että tuli
satasen korotus, niin olen monta kertaa miettinyt, oliko tässä miten
laajapohjainen arviointi, mitä perusturvan osaa haluatte
korottaa: vain se, että kuulostaa hyvältä,
että satasen korotus työmarkkinatukeen? Olen kiinnostunut
tietämään, miten tähän
päädyttiin.
Esimerkiksi itse ajattelen niin, kun nyt viime vaalikaudella
korotettiin pienimpiä äitiys-, isyys-,
vanhempain- ja sairauspäivärahoja samalle tasolle
kuin työmarkkinatuki, että olisi ollut järkevää,
että olisi saatu myös ne noin 22 000 henkilöä tämän
korotuksen piiriin. No, te, hallitus, ette halunneet tehdä sitä,
ja se tarkoittaa sitä, että ensi vuoden alussa
te kiskaisette tällä ratkaisulla 100 euron eron
työmarkkinatuen saajan ja sitten näitten pienimpien
päivärahojen saajien välille. Eikö se
taida niin mennä, jos otetaan esimerkki, että se
tarkoittaa muun muassa sitä, että jos on työmarkkinatuella
oleva nuori ja hän tulee raskaaksi, niin sitten kun hän
pääsee minimiäitiyspäivärahan
piiriin, hänen tulonsa laskevat 100 euroa. Minusta tämä ei
ole hyvä kehitys, että halutaan tämä sidos
näiden pienimpien päivärahojen ja työmarkkinatuen
välillä ottaa pois.
Mutta ehkä kaikista huonoin asia tähän
työttömyysturvaan liittyen on se, että työmarkkinatuki säilyy
edelleenkin tarveharkintaisena eli peruspäivärahan
ja tietenkään ansiosidonnaisen osalta puolison
tai vanhempien tulot eivät vaikuta, mutta työmarkkinatuen
saajan osalta vaikuttavat ja kovasti. Minä en muista ihan
tarkkaan tätä syntyhistoriaa, mutta omassa mielessäni
ajattelen, että ei ole oikein myöskään
perusoikeuksien näkökulmasta, kun puhutaan työmarkkinatuesta
ja sitten muusta työttömyysturvasta, että toisessa
on sitä tarveharkintaa puolison tai sitten vanhempien tulojen
osalta. Kun katsotaan näitä tulorajoja, niin nehän
ovat niin, että lapsettomalla työnhakijalla työmarkkinatuki
alkaa pienentyä, kun puolison tulot ovat yli 1 700
euroa. Eli voitte kuvitella, minkälaisissa ammateissa tämä puoliso
sitten ehkä työskentelee. Siellä on varmaan
siivousalan ammattilaisia, lähihoitajia tai perhepäivähoitajia
jnp., ja sitten tarveharkinnan mukaan työmarkkinatukea
ei enää makseta lainkaan, jos puolison kuukausitulot
ylittävät 2 786 euroa, eli ei vielä olla
edes keskipalkassa, ja jos tuosta verot otetaan pois, niin aika
pieniksi kyllä sen perheen tai puolisoiden, parin käytettävissä olevat rahat
jäävät.
Olen iloinen siitä, että viime hallituskaudella ministeri
Rehulan esityksestä pystyttiin näitä tarveharkinnan
rajoja nostamaan ylöspäin, mutta selvää on,
että seuraavan askeleen tulee olla, että pystytään
tarveharkinnasta luopumaan, ja erityisesti korostaisin sitä puolisoiden
osalta. Se tarkoittaisi noin 16 000:ta henkilöä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Totean tässä aluksi, että kovin
olivat happamia edustaja Vehviläisen pihlajanmarjat. Minulla
on sellainen ihan oikea tuntuma, että kun ne kaikkein pienituloisimmat
suomalaiset työttömät, jotka nyt ensimmäisen
kerran ikiaikoihin saavat korotuksen — esimerkiksi sinä aikana,
kun minä olen täällä ollut,
he eivät ole saaneet ensimmäistäkään
korotusta työmarkkinatukeen — jotka nyt saavat
keskimäärin, riippuu nyt tietysti millä hetkellä tilastoja
katsotaan, mutta keskimäärin tuhannen euron lisäyksen
vuotuisiin tuloihin, niin en minä nyt tuollaista jeremiadia
olisi nyt viitsinyt kyllä pitää, vaikka
olisin ollut opposition edustajakin.
Nimittäin minä voin todeta, ja ministeri Risikko
voi varmaan vahvistaa näkemykseni, että varmasti
Säätytalolla hallitusneuvotteluissa, kuten hallitusneuvottelujen
hyvinvointiryhmissä aina, kuten varmaan edustaja Rehula
ja ehkä mahdollisesti edustaja Vehviläinenkin
voivat todistaa, halua olisi paljon enemmän kuin rahaa.
Nyt sitä rahaa oli kuitenkin enemmän kuin yksissäkään hallitusneuvotteluissa
viimeiseen 15 vuoteen. (Juha Rehula: Ei pidä paikkaansa!) — Hallitusneuvotteluissa
ja hallitusohjelmassa, en puhu siitä koko kaudesta. Tässä on
nyt paljon kautta jäljellä. (Juha Rehula: Minä puhun
hallitusneuvotteluista!) — Niin. No, puhutaan nyt... Tämä voidaan
varmaan tarkistaa ihan mistä tahansa, mutta näin
asia kuitenkin on.
Siinä katsannossa, kun katsotaan vielä tätä tilannetta,
missä nyt olemme, kun muualta tehdään
ne leikkaukset, joita täällä on kovasti
aiheestakin arvosteltu, niin tilanne on nyt kuitenkin, uskallan
sanoa, poikkeuksellinen. Siinä katsannossa minä olen
odottanut tätä päivää kuin hepo
kesää, että työmarkkinatukea — joka
on suomalaisen perusturvan keskeisin osa, se on se osa, jolla apua
tarvitsevat, tukea tarvitsevat eniten Suomessa pitävät
itsensä kohtuullisessa elämässä kiinni — saadaan
nyt merkittävästi korotettua ja, kuten ministeri
Risikko totesi, saadaan myöskin autettua iso osa ihmisiä pois
sieltä viimesijaiselta tuelta eli toimeentulotuelta. Ihan riippumatta
siitä, onko nyt hallituksessa vai oppositiossa, jos tätä ei
voi pitää merkittävänä,
niin on aika kumma juttu.
On totta, että myöskin ansiosidonnainen työttömyysturva
paranee tästä, koska Suomessa on sellainen lainsäädäntö.
Mutta se väite, että tässä olisi
ikään kuin suosittu ansiosidonnaista päivärahaa
saavia, ei pidä paikkaansa. Eivät ansiosidonnaista
päivärahaa saavat saa yhtään
enempää sitä tukea, jota siis nyt korotetaan,
tätä työmarkkinatuen perusosaa. Se tulee
kaikille sen satasen suuruisena, myöskin ansiosidonnaista
tukea saaville. Se, että heille sitä maksetaan
rahamääräisesti enemmän, johtuu
siitä, että ansiosidonnaista tukea saavia on enemmän
kuin työmarkkinatukea ja peruspäivärahaa
saavia. Se on yksinkertainen kertolasku, ja siitä se johtuu.
Toinen asia tietysti on sitten se, mitä tälle
kytkennälle pitää tehdä. Siitä huolimatta,
että itse olin ja olen edelleenkin sitä mieltä,
että se kytkentä, kuten SAK:n hallitus on vaatinut,
tulisi muuttaa markkamääräiseksi ja sitoa
indeksiin, jolloin tämä ikään
kuin rahoituksellinen ongelma tästä poistuisi,
olisi pitänyt toteuttaa, niin kyllä samalla on
sanottava tietysti myöskin se, että jos ansiosidonnaista
tukea saavilta poistettaisiin tuki kokonaan sillä perusteella,
että he ovat maksaneet työnantajiensa ohessa omaa
vakuutusmaksuaan, eivätkä he saisi tätä valtion
maksamaa perusetuutta, niin sitä saattaisi perustuslakivaliokuntakin
jo tutkia suuremmallakin suurennuslasilla. Sen sijaan kaikki nämä muutokset, uudistukset,
jotka nyt toteutetaan, kyllä kestävät perustuslain
tarkastelun, ellei perustuslakivaliokunta sitten ole päättänyt
jostain syystä juuri nyt vaihtaa kantaansa.
Mutta on selvää, että myöskin
näitä tarveharkintoja tulee poistaa, ja siitä syystä,
edustaja Vehviläinen, hallitusohjelmassa lukee, että työmarkkinatuen
tarveharkinnan lopullista poistamista tarkastellaan hallituksen
puolivälitarkastelussa. Kyllä voin todistaa, että hyvinvointiryhmässä kokoomusta
myöten vallitsi yhteinen näkemys siitä,
että tarveharkinta on omiaan muodostamaan myöskin
näitä kannustinloukkuja ja sen takia siitä pitäisi
päästä eroon.
Mutta tosiasia tietenkin on myöskin se, että jossain
kulkee aina rahojen raja ja sitten käydään keskusteluja
siitä, miten niitä rahoja käytetään. Ei
minun nyt varmaan tätä tarvitse teille tässä erikseen
opettaa. Voi olla, että eduskunnassa saattaisi olla joitakin,
jotka eivät sitä tiedä, mutta he eivät
nyt ole täällä. Mutta siinä on
tietysti kysymys sitten asioitten arvottamisesta.
Mutta se, että itse asiassa 342 miljoonaa ja indeksit
päälle onnistuttiin osoittamaan perusturvan parantamiseen
näissä hallitusneuvotteluissa, on sellainen saavutus,
josta olen aidosti iloinen ja aidosti ylpeä, ja omalta
osaltaan se oli kannustamassa myöskin minua siihen, että olen
tähän hallitukseen osallistumisen puolesta voinut
omassa puolueessani toimia. Toimin tietysti edelleenkin.
Eihän sen, kuten nyt edustaja Rehulakin hyvin tietää,
tietenkään tarvitse tarkoittaa sitä,
että kun me olemme nyt tässä tilanteessa
lyöneet hallitusohjelman kiinni, tehneet ne valinnat ja
alamme nyt toteuttaa tätä lainsäädäntöä,
niin tässä on nyt kaikki. Ei se ollut teidänkään
hallituskaudellanne näin. Kyllä siellä tehtiin
takuueläke ja myöskin nämä vähimmäisturvan
korotukset pitkin sitä kautta, ja siihen on tietenkin aivan
yhtäläiset mahdollisuudet myöskin tässä tapauksessa.
Toivon oppositionkin tukea, kun hallitus toivon mukaan tulee näitä esittämään.
Mutta olennaista on se, että suomalaiseen perusturvaan
on nyt saatu merkittävä ja kestävä parannus,
joka tulee helpottamaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevien tilannetta,
ja se on suuri saavutus.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Piti tämäkin päivä eduskunnassa
kokea, kun vanhan SKDL:n perillinen Vasemmistoliitto ja sen nykypäivänä aivan
keskeinen sosiaalipoliitikko Erkki Virtanen hehkuttaa historialliseksi
perusturvan parantamiseksi nyt käsittelyssämme
olevaa esitystä. (Erkki Virtanen: Syystäkin!)
Miksi sanon tämän? Sanon tämän
ensinnäkin siksi, että jonkun verran kokemusta
omaavana eduskuntakeskusteluista sosiaaliturvan nykytilasta ja tulevaisuudesta
kulloisenakin hetkenä, jonkun verran väittelyjä käyneenä siitä,
mitä se perusturva oikein on, on ollut miellyttävää kuunneltavaa
viimeisten kuukausien aikana — siitä lähtien
kun tämä Kataisen vasemmistohallitus on pystyssä ollut — se,
kun sellaisetkin puolueet, joitten sana-arsenaaliin ei sana perusturva
ole kuulunut, ovat alkaneet sitä sanaa käyttää.
Mutta se, edustaja Virtanen, että te hehkuttamalla hehkutatte tätä nyt
käsittelyssämme olevaa esitystä, johon valtiovalta
käyttää 260 miljoonaa euroa ensi vuonna,
jonka kokonaiskustannus valtiontaloudelle on yli 300 miljoonaa,
niin kuin te täällä puheenvuorossanne
sanoitte, te hehkutatte sitä perusturvan parannuksena ja
historiallisena sellaisena, tämäkin päivä piti
kokea.
Toinen kommentti teidän puheenvuoroonne: te totesitte,
että tämä esitys, joka on otsikoltaan siis
"työttömyysturvalain 6 luvun 1 §:n
ja aikuiskoulutustuesta annetun lain 12 §:n muuttamisesta",
on perustuslain mukainen, tai ainakin lähes niin; miten
se teidän tarkka sanamuotonne olikaan. Minulla on vuosien
varrella joitakin asioita jäänyt mieleen. Ja yksi
asia, joka on jäänyt mieleen, joka on piirtynyt
kirjaimin tuonne omalle kovalevylle, josta ne eivät unohdu:
työmarkkinatuen tarveharkinnasta eduskunnan perustuslakivaliokunta
on sanonut, suora lainaus, että se "ei ole vaivatta sopusoinnussa"
perustuslain kanssa. Ei ole vaivatta sopusoinnussa perustuslain
kanssa, tämä on politiikkaa näiltä osin.
Perustuslakivaliokunta on tulkinnut tilannetta, jossa on pitänyt
saada lakiesitys läpi: ei ole vaivatta sopusoinnussa perustuslain
kanssa.
Arvoisa herra puhemies! Miksi tulin tänne puhumaan:
olen tänään eräässä toisessa
yhteydessä miettinyt sanan oikeudenmukaisuus merkitystä. Mitä tarkoittaa
sana oikeudenmukaisuus vuoden 2011 Suomessa? Mitä se tarkoittaa
Juha Rehulalle? Se tarkoittaa oikeamielisyyttä, ja se tarkoittaa
ihmisten kohtelua samoilla tavoilla samassa tilanteessa. Niissäkin
tilanteissa, joissa on harkintaa, ihmisiä kohdellaan lähtökohtaisesti
tasapuolisesti, samoissa tilanteissa samalla tavalla. Se, millaista
lainsäädäntöä tehdään,
heijastelee kulloisenkin ajan arvoja, ja se heijastelee kulloisenkin
ajan oikeudenmukaisuuskäsitettä. Sitten se sana
oikeudenmukaisuus saa sisältöä sen mukaan,
millaiset taustat ihminen omaa, millaisesta kulttuurista tulee.
Sana oikeudenmukaisuus saatetaan tulkita myös synonyymilla
yhdenvertaisuus, mutta se saattaa saada sisällön,
joka on kaikkea muuta kuin yhdenvertaisuutta, se on epätasa-arvoa.
Kiitän hallitusta, kiitän hallitusneuvottelijoita,
kiitän niitä, jotka ovat kantaneet huolta vaikeassa
tilanteessa hallituksen muodostamisesta, että te olette
tehneet sen työn, että meillä on käsittelyssämme
tämä 100 euron päivärahakorotus työttömille,
100 euron korotus työmarkkinatukeen. Se on iso asia. Mutta
se hehkutus, jota tästä asiasta on saanut viimeisten
kuukausien aikana kuulla, on ollut kyllä mielenkiintoista.
Aikaisemmin puheessa jo sanoin, että sanaa perusturva
ovat käyttäneet sellaisetkin poliitikot, joitten
sana-arsenaaliin tämä sana ei ole koskaan aikaisemmin
kuulunut. On hienoa, että se nyt kuuluu. Toisekseen: Käydyssä julkisessakin
keskustelussa historialliseksi lanseerattu perusturvan uudistaminen
muuttui tuossa budjettiriihen jälkeen kansainvälisesti
vertaillen merkittäväksi perusturvan uudistamiseksi,
muutokseksi. Ja nyt kun kuunteli ministeri Risikon esittelypuheenvuoroa
oikein tarkkaan, niin hän puhui historiallisesti merkittävästä työttömän
perusturvan korotuksesta. Siitähän tässä on
kysymys. Miksi tämä asia ei ole ihan yhdentekevä?
Keskustalaisen perusturva on niiden etuuksien kokonaisuus, jossa on
ne sosiaaliturvan etuudet, joilla pitää tulla
toimeen kulloisessakin tilanteessa, kun ei muutakaan toimeentuloa
ole.
Edustaja Virtanen täällä hehkutti,
että tämä työttömien
työmarkkinatuki, peruspäiväraha, on keskeisin
osa perusturvaa, mitä Suomessa on. Kyllä minulle
ihan yhtä keskeistä on kansaneläke, kotihoidon
tuki, ne pienimmät päivärahat, joita
ihmisille maksetaan. Se on perusturvaa. Tässä on
tehty arvovalinta. On tehty arvovalinta, jossa on käytetty
se summa, joka on ollut tulonsiirtoihin käytettävissä,
tällä tavalla kuin nyt esitetään.
Edustaja Virtanen sanoi edustaja Vehviläiselle, että hapanta
on. Ei tämä hapanta ole, tämä maistuu
oikein hyvälle. Minä jokaiselle työttömälle
suon sen rahan, jonka he ovat tämän esityksen
jälkeen saamassa, mutta se poliitikkojen hehkutus siitä,
että tämä olisi oikeudenmukaista ja tämä olisi
historiallista...
Arvoisat hallituspuolueitten edustajat! Minulle edustaja Mustajärvi
opetti taannoin, että meillä on kolme ryhmää erilaisia
työttömiä. Tästä on vuosia
aikaa, kun hän minua opetti. Tämä esitys tuo
pintaan sen ja tuo näytille sen, mitä tarkoittaa,
että meillä on kolme ryhmää erilaisia
työttömiä. Meillä on niitä,
jotka saavat ansiosidonnaista työttömyysturvaa,
meillä on niitä, jotka saavat perusturvan työttömyysturvaa,
ja meillä on niitä, jotka eivät saa työttömyysturvaa
lainkaan. Minusta se tämän esityksen räikein
kohta on se, että käytetään
iso summa rahaa mutta jätetään ne kaikkein
heikoimmassa asemassa olevat työttömät
ilman.
Olen ilmeisesti lukenut eri hallitusohjelmaa kuin edustaja Virtanen,
kun hän totesi puheenvuorossaan, että puolivälitarkistuksessa
tähän työmarkkinatuen tarveharkintaan
palataan. Se hallitusohjelmaversio, joka minulla on, jos nyt ulkoa
oikein muistan, alkaa sanalla "selvitetään" työmarkkinatuen
tarveharkinnan poistamisen mahdollisuudet. Se selvitys on aika äkkiä tehty, jos
se halutaan tehdä. Jos työmarkkinatuen tarveharkinta
poistetaan puolisoiden osalta, sen hintalappu on 30 miljoonaa, ja
jos siihen lisätään se, että poistetaan
työmarkkinatuen tarveharkinta myös sellaisilta
lapsilta, jotka vanhempiensa luona asuvat tai heidän sidoksensa
sellaiset ovat, että tätä lakia heidän
osaltaan tulkitaan, sen hintalappu on 15 miljoonaa. Tämä maksaa
45 miljoonaa. Voi olla, että opposition ääntä ei
tässäkään kohtaa kuunnella eikä tarvitsekaan
kuulla, mutta se selvitys on aika äkkiä tehty,
jos vaan se raha on.
En minä ole myöskään purkamassa
ansiosidonnaisen enkä perusturvan välistä kytköstä työttömyysturvaan
liittyen, mutta kyllä uskallan sen sanoa ääneen
ja julkisesti, että voi, kunpa tuo summa, joka nyt käytetään
tähän historialliseksi leimattuun työttömyysturvan
parannukseen ja uudistukseen, olisi käytetty edes osaltaan
myös niitten työttömien toimeentulon
parantamiseen, joilla ei ole euron euroa käytettävissään,
kun laki niin toimii.
Arvoisa herra puhemies! Ihan lopuksi: Kiitos siitä,
että hallitus on tämän esityksen tänne
tuonut. Tämä sisältää tämän
hallituksen, ja kuten sanoin — toistan itseäni
niiltä osin — Kataisen vasemmistohallituksen arvovalinnan.
Ja jos tästä jota kuta pitää onnitella,
niin sen verran on lukuharjoituksia vuosien aikana tullut tehtyä ja
loppuun mielikuvitusta: erityiset onnittelut voi sanoa sosialidemokraattiselle
puolueelle, tässä vahva kädenjälki
näkyy, ja noin jatkoa ajatellen kannattaisi siinäkin
puolueessa edes joskus kuunnella sitä ammattiyhdistysliikettä,
jolla saattaa olla ihan viisaita ajatuksia työttömyysturvan kehittämisen
osalta.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä täsmennän,
mitä tarkoitin, kun sanoin, että 260 miljoonaa
euroa käytetään nyt tähän
työttömyysturvan parantamiseen. Kun muistatte
sen, että teillä oli vaikeuksia siinä,
tulevatko indeksit vai eivätkö ne indeksit tule,
ja siitä päätitte vasta muutama viikko
sitten ja täydentävä esitys kai vielä on
tulossa siihenkin liittyen, niin minä kysyn sitä,
ettekö te ajatelleet ollenkaan sitä, että kun
vain 22 000 henkilöä on niitä pienimpiä päivärahoja
saavia, olisitte tehneet tasan satasen korotuksen, että vaikka
se indeksi olisi ollut siinä sadassa eurossa mukana, niin
varmaan sillä loppurahalla olisi pystynyt jo ottamaan nämä päivärahan
saajat mukaan. Ja tämä on minusta olennainen kysymys.
Kun eletään taloudellisesti tiukkoja aikoja ja
tulevaisuus ei näytä yhtään
valoisammalta, niin voi olla, että tämä jää ainoaksi kerraksi,
kun te pystytte tekemään parannusta ylipäänsä tänne
työttömyysturvan ja perusturvan puolelle. Eli
ei näitä niin vaan tässä joka
vuosi korotella. Kysyn sitä: miksi te ette harkinnut ollenkaan
sitä, että ottaisitte ne pienimmät päivärahat
tähän mukaan? Se olisi ollut äärimmäisen hyvä teko,
koska voi olla, että ne jäävät
vuosikausiksi irralleen tästä työmarkkinatuen
tasosta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kiitän edustaja Rehulaa mielenkiintoisesta
puheenvuorosta tämän historiallisen ja kansainvälisesti merkittävän
uudistuksen osalta. Minä vähän ihmettelin
kuitenkin, mitä ovat ne työttömät,
jotka jäävät kokonaan ilman, koska ei
sellaisia työttömiä ole. Jokainen työtönhän
saa vähintään työmarkkinatukea
tai peruspäivärahaa. Oletan teidän tarkoittaneen
toimeentulotukea saavia. Tässä sen 260 miljoonan
lisäksi, kun siinä ovat nyt indeksitkin, tulee
vähän enemmänkin. Tämä perusturvauudistus
tällä hallituskaudella pitää sisällään
myös toimentulotuen 6 prosentin korotuksen — ja
se tarkoittaa noin 40:tä miljoonaa — ja asumistuen
tarkistukset, joista ensimmäinen tapahtuu nyt, kun tulorajoja
nostetaan, jotta asumistuki ei leikkaannu, ja loput tulevat sitten myöhempinä vuosina
omavastuitten pienenemisenä ja toisaalta koko järjestelmän
uudistamisena.
Kun minä puhun perusturvasta, niin käytän nyt
niitä virallisia ilmauksia, joita tapana on. Toimeentulotuki
ei ole perusturvaa. Se on sosiaalihuoltoa, koska se on se viimesijainen
tuki. Sen takia se on niin tiukasti tarveharkintasidottu, ja minä olen
sitä mieltä — olin jo Sata-komitea-aikana — että perusturvaa
olisi pitänyt pystyä uudistamaan niin, että tällaiset
kytkökset, jotka leikkaavat toisia tukia, olisi voitu tehdä.
Olin sitä samaa mieltä Säätytalolla,
olen sitä mieltä edelleenkin.
Kysymys, kuten nyt edustajat tietävät hyvin, ei
ole siitä, että joku haluaa tai laajempikaan joukko
haluaa. Työmarkkinatuen korotusta ovat halunneet lähes
kaikki köyhyystutkijat tässä maassa.
Se on se vaatimus, joka on useimmin meillekin kahdeksan vuoden aikana,
kun minä olen sosiaali- ja terveysvaliokunnassa istunut, esitetty.
Nyt se on tehty, ja se on todella merkittävää.
Vasemmistoliiton linja perusturvassa ei ole muuttunut minnekään
eikä tässäkään, ja
kyllä se nyt, kun siellä lukee, että selvitetään
se työmarkkinatuen tarveharkinnan poisto, aidosti selvitetään.
Sekin on poliittinen kysymys. Aivan samalla tavalla, edustaja Rehula,
te ministerinä ollessanne poistitte osan siitä tarveharkinnasta. Minä voin
sanoa aivan yhtä hyvin, että olisitte poistanut
sen kokonaan, mutta minä tiedän, miksi te ette
poistanut, ja tekin varmaan tiedätte, mistä syystä hallitusohjelmassa
lukee näin kuin lukee.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa puhemies! Toivottavasti nyt kuulin oikein ja ymmärsin
vielä kuulemani. Edustaja Virtanen, meillä on
tässä maassa työttömiä,
joitten työttömyysturvan suuruus on nolla. Meillä on
työmarkkinatuki, jossa on tarveharkinta, jossa on tulorajat,
ja tulorajat ovat, niin kuin täällä edustaja
Vehviläinen puheenvuorossaan puhui, sillä tasolla,
että tässä kaupungissa, missä eduskunta
on, linja-autonkuljettajan palkka ylittää sen
tulorajan, mistä seuraa se, että meillä on
esimerkiksi avioeroja tehty vain sen vuoksi, että meillä on
sosiaaliturva, työttömyysturva, jossa on tarveharkinta,
mistä seuraa se, että kannattaa asua kahdessa
eri osoitteessa sen takia, että myös puoliso sen
työttömän päivärahan,
työmarkkinatuen saa. Meillä on työttömiä,
joilla ei ole euronkaan työttömyysturvaa.
Toisekseen, arvoisa herra puhemies, minulla on kädessäni
valtioneuvoston tiedonanto eduskunnalle 22.6.2011, ja täällä lukee,
sivu 56, ensimmäinen kappale, viimeinen virke: "Selvitetään
mahdollisuudet luopua puolison tulojen tarveharkinnasta työmarkkinatuessa."
Sanoin puheenvuorossani, että voi, kunpa tämä summa, joka
nyt käytetään, olisi käytetty
kaikkein heikoimmassa asemassa olevien työttömien
toimeentulon turvaamiseen tai edes edistämiseen, niin maailma
näyttäisi vähän toisenlaiselta.
Edustaja Virtanen poistui salista jäämättä kuuntelemaan
vastaukseni osaa kolme. Hallituksessa rahat riittivät vuonna
2010 syksyllä vuoden 2011 budjettia tehtäessä siihen
kohtaan, että 10 miljoonalla muutettiin noita tulorajoja,
joitten mukaan tuo tarveharkinta tehdään, mistä seurasi se,
että useita tuhansia ihmisiä alkoi tulla työmarkkinatuen
piiriin ja toisekseen heillä alkoi olla omaa rahaa ja omaa
elämää, kun lainsäätäjä tällaisen
päätöksen tuolloin viime syksynä teki.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia näistä kommenteista.
Se, että työttömyysturvan peruspäiväraha
ja työmarkkinatuki nyt nousevat näin, kyllä tämä nyt
historiallista on. Vaikka tämä nyt minkälaiseksi
yritetään tässä muuttaa, niin
kyllä se sitä on. Se ei poista tietenkään
sitä, että muinakin hallituskausina on tehty historiaa.
Mielestäni viime kaudella saatiin pienimmät päivärahat
nousemaan, ja edustaja Vehviläinen on aivan oikeassa siinä,
että nyt on siinä se gäppi jälleen.
Mutta näin se menee, että pala kerrallaan tätä tilannetta parannetaan.
Siinä on tämä tarveharkinta puolisoiden
tulojen osalta. On aivan totta sekin, mitä edustaja Rehula
sanoi, että viime kaudella sitä jo vähän
saatiin entrattua, mutta ei vielä lopullisesti. Tiedän, että edustaja
Rehula ollessaan ministeri kovasti haaveili siitä, että saataisiin
se, mutta se maksoi, niin kuin tuossa todettiin, näin paljon
miljoonia. Kun me keskustelimme hallitusohjelmaneuvotteluissa tästä tarveharkinnasta,
niin totta kai, jos meillä olisi ollut rahaa, me olisimme
siihen korjausta saaneet, mutta ei nyt ollut.
Kun täällä kritisoitiin sitä,
että mitä me oikein ymmärrämme
perusturvalla, niin kyllä sanon sen ryhmän puheenjohtajana,
joka pohti näitä asioita hallitusohjelmaneuvotteluissa,
että emme me nyt mitään kapeakatseisia
olleet. Kyllä me katsoimme, että ihmisen perusturvaan
kuuluu muutakin kuin nämä asiat, ja niin kuin
tiedätte, asumistukeen ja toimeentulotukeen molempiin tulee
korjaus, ja sillä saadaan kaikkein heikoimmassa asemassa
olevien asemaa nostettua ja parannettua. Tätä on
nyt turha yrittää muuksi muuttaa, mutta sanon
myös senkin vielä tuosta asumistuesta, että tutkijoitten
mukaanhan asumistuki on kaikkein paras, vaikuttavin keino köyhille
lapsiperheille.
Ihan vielä lopuksi totean, että olin viime
kautena myöskin ministerinä ja tiedän,
että silloin saatiin myöskin isoja parannuksia,
ja kyllä niitä nytkin tulee, joten hyvä näin.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kokonaan oma puheenaiheensa on sitten
se, että Kataisen hallitusohjelmassa ei lue yhtä lausetta, joka
on hallitusohjelmassa ollut monta kertaa. En ainakaan yhdellä,
kahdella enkä kolmellakaan lukemisella sitä löytänyt.
Aikaisempien hallitusten, on siellä kokoonpano sitten ollut
mikä tahansa, hallitusohjelmassa on lukenut niin, että ensisijaisten
etuuksien tason pitää olla riittävä.
No, sellaisten lauseiden osalta, joihin ei päästä,
voi tietysti kysyä, kannattaako sellaisia kirjoittaa, mutta
se on aika perustavaa laatua oleva lause, johon on nojattu, kun
on toimittu vietäessä sosiaaliturvaa eteenpäin.
Nyt lasketaan tähän historialliseen perusturvan
parannukseen myös mielellään. Voin sanoa, että valiokunta
kun käsittelee budjettia, me olemme pyytäneet
omalta osaltamme sen laskelman, mitä nämä muutokset,
joita lainsäädäntöön
ollaan tekemässä, loppujen lopuksi oikein ovatkaan
jaolla ansiosidonnainen perusturva, jaolla ensisijaiset etuudet,
viimesijaiset etuudet. On ollut erittäin iso sosiaalipoliittinen
periaatteellinen asia se, että pyritään
panostamaan ensisijaisten etuuksien tasoon niin, että sinne
luukulle ei tarvitsisi mennä. Minä ymmärrän,
ja on hienoa ja erityisesti lapsiperheitten osalta, että hallitus
tekee muutoksen tähän yksinhuoltajien lapsikorotukseen — toimeentulo-
ja ne prosentit juoksevat sinne — minä sen suon
ja minä ymmärrän erittäin hyvin,
että tämmöinen muutos tehdään. Itse
kannattaisin jonkunnäköisen otsikolla "harrasterahan"
saamista toimeentulotukilaskelmaan, mutta se perusperiaate, kehitetäänkö tässä maassa
ensisijaista turvaa, kehitetäänkö tässä maassa
ihan oikeasti perusturvaa vai mennäänkö jotain
muuta kautta, on tällä hallituksella jäänyt hallitusohjelmaan
kirjaamatta. Olen mielelläni tässä kohtaa
väärässä.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! On aivan totta, että ensisijaisiin
etuisuuksiin halutaan satsata, mutta kun sattumalta toimeentulotukea,
joka nyt on se viimesijaisin, on toistakymmentä vuotta
sitten viimeksi korotettu, niin se on ollut aivan kestämätön
tilanne, että sitä ei ole saatu nousemaan yhtään,
ja jokainen sen tietää, myöskin te, arvoisa
edustaja Rehula. Nyt me saimme siihenkin korotuksen, hyvä niin.
Mitä tulee toimeentulotukeen ja harrasteisiin, niin
jo tällä hetkellä toimeentulotuesta voidaan harkinnanvaraisesti
harrasteisiin myöntää ja arvioida myöskin
sitä harrasteisiin liittyen, koska sillä voidaan
tukea sitä perhettä selviämään
ja syrjäytymistä välttää.
Meillä hallitusohjelmassa lukee näin, että toimeentulotuen
myöntämisen ohjeita tarkennetaan siltä osin,
että pyrittäisiin välttämään
tällaista ylisukupolvista syrjäytymistä.
Tämä koskee juuri sitä, kun meillä on
valitettavasti perheitä, jotka ovat jo toisessa polvessa, jopa
kolmannessa polvessa syrjäytyneitä, että jos me
voisimme esimerkiksi sitä elämänlaatua,
elämänhallintaa parantaa sillä, että me
toimeentulotuella pystyisimme esimerkiksi harrasteisiin jne. myöntämään,
koska kaikki kunnat eivät sitä kuitenkaan käytä.
Tämä oli se keskustelu, mitä käytiin
tämän kirjauksen tiimoilta. Mielestäni
ehdottomasti harrastuksiin pitää apua tulla myös
toimeentulotuesta.
Mutta tämä kaikki, mitä täällä on
puhuttu, on ihan totta, ja olen samaa mieltä edustaja Rehulan ja
edustaja Vehviläisen kanssa, että näitä voi
katsoa. Kolikolla on aina kolme puolta, ja kun niitä kaikkia
katsoo, niin hyvä niin, mutta kun kaikkia ei vaan saada
kerralla kuntoon, niin kuin olette itsekin huomanneet.
Keskustelu päättyi.