Pia Kauma /kok:
Arvoisa puhemies! Ydinenergialaki kuuluu lainsäädännön
alueeseen, jonka kohde on suhteellisen uusi, ja siksi lakia on muutettu
sen voimassaoloaikana vuodesta 1988 lähtien jo 20 kertaa.
Tämän lainmuutoksen tarkoituksena on päivittää ydinenergialaki
ajan tasalle rakentamisvaiheessa saatujen kokemusten mukaisesti
sekä varautua odotettuihin muutoksiin. Merkittävin
uudistus koskee Säteilyturvakeskuksen mahdollisuutta käyttää laitetarkastukseen
yksityisiä palveluntarjoajia paineastioiden tarkastuksen
ohella myös ydinlaitosten rakenteiden ja mekaanisten laitteiden
tarkastuksessa. Tarkastus tehtäisiin rakenteille ja laitteille
Säteilyturvakeskuksen laatimien suunnitteluperusteiden
pohjalta.
Vaativan viranomaistehtävän luovuttaminen ulkopuoliselle
taholle on aina monimutkainen prosessi, jossa turvallisuusvaatimusten
ja valvonnan täytyy parantua tai pysyä yhtä hyvänä kuin
aikaisemmin. Perustuslakivaliokunta on katsonut lausunnossaan, että perustuslain
mukaan tarkastuslaitosten tehtäviin ei sisälly
merkittävää julkisen vallan käyttöä,
sillä laitosten antamat tarkastuslausunnot eivät
vaikuta Säteilyturvakeskuksen toimivaltaan. Tässä on
huomionarvoista se, että perustuslakivaliokunta näkee kuitenkin
puutteita lain sisällössä koskien yksityisten
tarkastuslaitosten valvontaa. Talousvaliokunta puolestaan ehdotti
täsmennykseksi lain 60 a §:ään
Säteilyturvakeskuksen roolin kasvattamista tarkastuslaitosten
tehtävien laajuuden määrittämisessä ja
laitosten toiminnan tarkastuksessa.
Arvoisa puhemies! Tämä on merkittävä lisäys ja
melkoinen puute alkuperäisessä esityksessä. Rakenteiden
ja mekaniikan testauttaminen yksityisillä toimijoilla alkaa
olla Euroopassa vakiintunut käytäntö,
joten lain ajanmukaistaminen on paikallaan, mutta se täytyy
tehdä niin, että laitosten turvallisuuteen liittyvien
komponenttien testauksen laatu ei kärsi.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kauma edellä hyvin kuvasi
muutamaa keskeistä kohtaa tässä hallituksen
esityksessä, jotka ensin perustuslakivaliokunnassa ja sitten
talousvaliokunnassa saivat vähän enemmän
huomiota. Ylipäänsä kysymyshän
tässä on nyt siitä, että tällä esityksellä täsmennetään
sääntelyä tällä alalla,
ydinturvallisuusvalvonnassa siis, vastaamaan sitä kehitystä ja
niitä kehitystarpeita, mitä tämä ala
vaatii. Tässä laissa Stukin tarkastustoiminnassa
avustavien yksityisten toimijoiden toimintaa, sitä koskevaa
sääntelyä, nyt sitten tarkistetaan niin,
että tarkastuslaitosten ja testauslaitosten toimenkuvaa
laajennetaan jonkin verran. Muun muassa näitten painelaitteiden ohella
nyt nämä tarkastuslaitokset ja testauslaitokset
voisivat testata ja tarkastaa myös ydinlaitosten mekaanisia
laitteita sekä teräs- ja betonirakenteita.
Alan osaaminen näissä erilaisissa laitoksissa, instituutioissa,
periaatteessa kyllä jo on hyvää, ja on
edellytykset sille, että tavallaan sitä Stukin rootelia,
reviiriä, vastuualuetta, laajennettaisiin — mutta
ei miten vain laajennettaisi. Nimittäin uutena toimijana
tähän lakiin sitten lisättäisiin nämä pätevöintielimet.
Yksityiset laitokset ja elimet toimisivat Stukin tarkassa valvonnassa,
ja Stuk kantaisi edelleen sitten kuitenkin kokonaisvastuun ydinturvallisuudesta.
Tämän uuden sääntelyn myötä Stukin
resurssit voidaan kohdentaa nyt sitten ydinturvallisuuden kannalta
niihin entistä tärkeämpiin ydinasioihin,
niin sanotusti ydinasioihin, ja niissä tehtävissä,
joissa voidaan käyttää näitä erilaisia
testauslaitoksia ja tarkastuslaitoksia, voitaisiin näitä käyttää.
Pätevöintielimet ovat tässä Stukin
vastuun katon alla tärkeät apurit, jotka sitten
huolehtivat siitä, että tarvittavat tiedot ja
taidot ja osaaminen näihin tehtäviin ovat olemassa.
Samalla tässä tosiaan Stukin valvontaoikeuksia
vähän täsmennetään
sekä uusien ydinlaitosten rakentamislupaa edeltävällä ajanjaksolla
että normaalista poikkeavien tapahtumien ja menettelyjen
yhteydessä. Täällä oikeastaan
tulivat jo edustaja Kauman puheenvuorossa esille äsken nyt
ne seikat, joissa tätä täsmentämistä täällä talousvaliokunnassa
tehtiin. En käy tästä syystä kertaamaan
sitä, mitä edellä kuultiin.
Halusin tässä samassa yhteydessä kuitenkin kiinnittää huomiota,
kun ydinturvallisuudesta on kysymys, nyt siihen tosiasiaan, että meillä edellisen
vaalikauden aikaan ydinvastuulakia muutettiin. Meillä nyt
lailla sitten säädeltiin, että sen 700
miljoonan euron jälkeen luvanhaltijalla on sitten rajoittamaton
vastuu niistä vahingoista, mitä kenties — toivottavasti
ei koskaan tapahdu — ydinlaitoksissa tapahtuisi; se oli
aikaisemmin 250 miljoonaa euroa. Lisäksi siinä on
valtiolla tietyillä edellytyksillä vissi vastuu,
en käy niihin enemmän kajoamaan. Mutta miksi tämän
sanoin? Sanoin tämän sen takia, että me
viime vaalikaudellakin toivoimme ja odotimme, että saataisiin
Euroopan unionin laajuinen ratifiointi aikaiseksi, niin että laajalla
eurooppalaisella rintamalla löytyisi yhteiset pelisäännöt,
miten näissä asioissa toimitaan, mille periaatteelle
yhteinen ydinvastuujärjestelmä Euroopassa rakentuisi. Tästä on
olemassa sopimus, mutta sitä ei ole ratifioitu ja sitä ei
ole saatu voimaan. Näyttää nyt vain siltä,
ja se oli minun viestini, että kerta kaikkiaan näköjään
näissä asioissa on äärimmäisen vaikeaa
saada edes Euroopan unionin sisällä yhteisiä pelisääntöjä,
puhumattakaan, että maailmanlaajuisesti — viime
kädessä ratkaisujen pitäisi olla maailmanlaajuisia — niitä maailmanlaajuisesti
aikaansaataisiin.
Toinen huoleni liittyy sitten ydinjätteen loppusijoittamiseen.
Tämä on uskomaton tarina, miten maailmanyhteisö tässä asiassa
on menetellyt. Maailmassa on vasta kaksi maata, Suomi ja Ruotsi,
jotka ovat varautuneet, voi sanoa, kunnolla ydinpolttoaineen loppusijoitukseen,
ja maailmassa on kymmeniä, kymmeniä vuosia jo käytetty
ydinvoimaa ja ydinenergiaa, ja ydinmateriaalia on syntynyt todella
jo pitkältä, pitkältä, pitkältä ajalta.
No, välivarastoinnit totta kai ovat olemassa, ja ne ovat
kaikesta päätellen asianmukaiset, mutta loppusijoitukseen
kunnolla varautuneita maita on kaksi. Suomen lisäksi toki
Yhdysvallat ja Saksakin ovat yhtä ja toista tehneet mutta
eivät ole niin pitkällä kuin Suomi. Suomi aloittanee
näillä näkymin ensimmäisenä maailmassa
2020-luvulla ydinpolttoaineen loppuvarastoinnin, ja Ruotsi tulee
muutama vuosi perässä, 2025—2030 näillä näkymillä,
ja sitten muutamassa harvassa maassa on tämmöistä äsken
sanottua valmistelutyötä tehty. Mutta kun maailmassa
on noin 400, jos oikein muistan 440, ydinreaktoria, jotka kaikki
tuottavat tällä hetkellä käytettyä polttoainetta,
niin tähän kuvaan verrattuna, mitä tässä pienessä osassa
maailmaa on tehty, voi sanoa, että paljon vielä maailmanyhteisöllä on
tehtävää. Täytyy muistaa toki,
että osa maailman maistahan lähteekin siitä,
että se loppusijoitus tapahtuu vasta pitkän, pitkän
ajan jälkeen, että se ydinpolttoaine jälleenkäytetään
erilaisissa muissa ratkaisuissa. Tämä ehkä pikkasen
antaa selitystä siihen. Mutta huoleni, jonka tässä vielä kertaalleen
lausun ja jota samaa huolta toivon ja uskon, että myös
Suomen asianomaiset ministerit ja viranomaiset kantavat, koskee
sitä, että tulisi painaa päälle
siinä, että maailmanyhteisö, ne maat,
jotka ydinvoimaa käyttävät, entistä ripeämmin
ja suunnitelmin suunnitelmallisin ryhtyisi toimiin ydinpolttoaineen
loppusijoittamisratkaisujen etsimiseksi.
Yleiskeskustelu päättyi.