2) Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus eduskunnalle toiminnastaan;
Annettu 2.9.2003
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto siirtyi eduskunnan
yhteyteen vuoden 2001 alusta lukien. Valtiontalouden tarkastusviraston
on annettava lain mukaan vuosittain kertomus eduskunnalle syyskuun
loppuun mennessä toiminnastaan. Nyt käsillä oleva
kertomus on toinen vuotuinen kertomus.
Oikeusministeriössä valmisteilla olevaan hallituksen
esitykseen Suomen perustuslain muuttamisesta liittyy myös
kysymys tarkastusviraston pääjohtajan läsnäolo-
ja puheoikeudesta eduskunnan täysistunnossa. Tällainen
uudistus olisi mielestäni perusteltu. Se antaisi tarkastusviraston
pääjohtajalle mahdollisuuden esitellä tarkastusviraston
kertomukset täysistunnoille. Se vahvistaisi tarkastusviraston
suhdetta eduskuntaan. Tarkastustoimitusten tulokset tulisivat entistä selkeämmin
liitetyiksi osaksi eduskunnan budjettivallan käyttöä.
Näin ollen, kun tällaista esitystä ei
vielä ole, suoritan lyhyesti tarkastusviraston kertomuksen
esittelyn.
Viime vuonna kertomusta valtiovarainvaliokunnassa käsiteltäessä valiokunnan
jokainen jaosto perehtyi oman alansa hallinnosta tehtyihin
havaintoihin ja tarkastusviraston kannanottoihin ja selvitti myös
niihin asianomaisten ministeriöiden näkemykset.
Tämä sinällään oli
tarkoituksenmukaista työtä. Näin menetellään myös
tänä vuonna. Varsinaisen mietinnön laatimisesta
vastaa hallinto- ja tarkastusjaosto.
Valtiontalouden tarkastusviraston ensimmäinen kertomus
oli mielestäni selkeä ja informatiivinen. Kertomusta
nyt on edelleen kehitetty. Esimerkiksi yksityiskohtaiset tarkastushavainnot, jotka
viime vuonna esitettiin osittain tarkastusraporttien numerojärjestyksessä,
on nyt ryhmitelty hallinnonaloittain. Tämä selkeyttää raporttia eduskunnan
näkökulmasta. Kun kyseessä on täysin
uusi raportointimuoto ja uusi vastaanottaja, on hyvä, että raporttia
kehitetään. Tavoitteena on eduskunnan kannalta
mahdollisimman selkeä ja käyttökelpoinen
kertomus. Selkeyden kannalta suotavaa on kuitenkin, että muutaman
vuoden kuluessa päästään melko
vakiintuneeseen rakenteeseen ja esittämistapaan.
Eduskunnan puhemiesneuvosto asetti lokakuussa 2001 työryhmän
selvittämään valtion taloudenhoidon valvontaan
liittyvää kertomusmenettelyä. Työryhmä teki
15.5.2002 päivätyssä muistiossaan merkittäviä ehdotuksia
koskien erityisesti valtiovarain hoidosta ja tilasta annettavaa
hallituksen kertomusta. Valtiovarainministeriön työryhmä on
muistiossaan "Parempaan tilivelvollisuuteen. Valtion tilinpäätösuudistuksen periaatteet"
kehittänyt ehdotuksia edelleen ja tehnyt eduskunnan kannalta
erittäin merkittävän ehdotuksen valtion
tilinpäätösuudistukseksi. Uudistuksen
edellyttämät lakimuutokset on tarkoitus tuoda
eduskuntaan jo kuluvana syksynä. Uudistuksessa hallituksen
kertomus valtiovarain hoidosta ja tilasta muuttuu valtion tilinpäätöskertomukseen
sisältyväksi hallituksen toimintakertomukseksi.
Uudistus asettaa uusia haasteita ja odotuksia myös tarkastusviraston
toiminnalle.
On tyydytyksellä todettava, että käsillä olevassa
kertomuksessa on aivan uusi osa, jonka otsikko kuuluu "Valtiovarain
hoidosta ja tilasta annettua hallituksen kertomusta koskevia kannanottoja".
Vaikka tarkastus nyt ensimmäisellä kerralla kattaa
vain pienen osan hallituksen kertomuksesta, on se tärkeä päänavaus.
Tarkastusviraston kertomus koostuu kahdesta asia-alueesta.
Ensin luvussa 1 käsitellään viraston
omaa taloutta, toiminnan suunnittelua, suoritteita ja kustannuksia
eli viraston toimintaa tilivirastona. Samat tiedot on esitetty jo
keväällä julkistetussa tarkastusviraston
tilinpäätökseen sisältyvässä toimintakertomuksessa.
Niitä on voitu käsitellä jo silloin,
kun eduskunta antoi keväällä mietinnön tarkastusviraston
oman talouden tilintarkastuksesta.
Toinen ja kertomuksen keskeinen asia-alue eli sen luvut 2—7
käsittelee tarkastustoimintaa ja sen tuloksia.
Luvussa 2 käsitellään valtion vuoden
2002 tilinpäätöksen tarkastuksesta annetun
kertomuksen sisältöä. Edellisen vuoden
tapaan tarkastusvirasto esittää kannanottonsa
tilinpäätöksen vahvistamiskelpoisuudesta.
Virasto katsoo, että olennaisuuden periaatteet huomioon
ottaen tarkastuksen perusteella esitetyt huomautukset eivät
olisi esteenä tilinpäätöksen
vahvistamiselle.
Luvussa 3 käsitellään hallinnon tilaa
tarkastuksen perusteella arvioiden yhteenvetona. Siellä kiintyy
huomio muun muassa siihen, että vuoden 2002 tilintarkastuksissa
tuli esiin 41 tiliviraston kohdalla sellaisia virheellisiä menettelyjä, jotka
katsottiin talousarvion noudattamisen rikkomuksiksi. Huolestuttavaa
on myös se, että kertomuksen mukaan laskentatoimen
heikosta tilasta joudutaan samoja tilivirastoja huomauttamaan vuodesta
toiseen. Niin ikään ministeriöiden hyväksymät
tulostavoitteet virastoille ja laitoksille ovat edelleen taloudellisuus-
ja kustannustavoitteiden osalta pääsääntöisesti
puutteellisia. Edelleen luvussa 3 kuvataan tulosohjauksen tilaa
kokonaisuutena. Siinä ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia.
Riittävillä tavoitteilla ohjattujen, oikeat ja
riittävät tiedot raportoivien tilivirastojen osuus
on 12 prosenttia.
Valtionavustukset ja tuet ovat olleet viime vuosina yhtenä tarkastustoiminnan
painopistealueena. Yleisenä havaintona on ollut, että valtionavustusten
ja tukien vaikuttavuuden arviointi on hallinnossa edelleen vaatimatonta.
Toiminnassa on painottunut enemmän rahan jakamisen näkökulma
kuin sen selvittäminen, mitä suoritetuilla toimilla
on saatu aikaan tai oliko toimenpiteillä saavutettu se,
mitä oli tavoiteltu.
Edellä jo mainitsin luvusta 4, jossa käsitellään valtiovarain
hoidosta ja tilasta annettua hallituksen kertomusta. Sehän
on nykyisessä menettelyssä hallituksen pääraportti
eduskunnalle hallinnon toiminnan tuloksellisuudesta. Tarkastusvirasto
on selvittänyt tämän raportoinnin riittävyyttä ja
selkeyttä valtiovarainministeriön ja opetusministeriön
hallinnonalojen osalta painottaen vaikuttavuusnäkökulmaa.
Tarkastuksessa on päädytty siihen, että eduskunnalle
välittyviä tietoja kyseisten hallinnonalojen toiminnasta
ei voida pitää selkeinä ja riittävinä.
Tarkastusvirasto on myös arvioinut kyseisissä hallituksen
kertomuksissa eduskunnalle raportoitavien tietojen riittävyyttä ja
käyttökelpoisuutta valtiontalouden tuottavuudesta
ja valtion henkilöstöstä annettujen tietojen
osalta.
Luvussa 5 esitetään hallinnonaloittain keskeisimmät
havainnot ja johtopäätökset raportointikauden
tilintarkastuksista ja toiminnantarkastuksista. Samoin esitetään
pääkohdat kyseisenä aikana valmistuneista
toiminnantarkastusten jälkiseurantaraporteista, joissa
selvitetään, mihin toimenpiteisiin hallinnossa
on ryhdytty tarkastuksen kohteena olleessa asiassa. Kaikki tilintarkastuskertomukset
on koottu myös painetuiksi julkaisuiksi, jotka on jaettu
muun muassa kansanedustajille. Toiminnantarkastuskertomukset on
julkaistu painettuina välittömästi tarkastusten valmistuttua.
Ne on silloin jaettu tiedoksi myös muun muassa kansanedustajille,
valtiovarainvaliokunnalle, asianomaiselle erityisvaliokunnalle ja
valtiontilintarkastajille.
Arvoisa puhemies! En nosta tässä esiin yksittäisiä tarkastuksia.
Totean vain, että luvussa 5 on useita kiinnostavia tarkastushavaintoja.
Tarkastuskertomukset ovat tulleet kansanedustajille ja valiokunnille
vain tiedoksi. Niitä ei täällä ole
käsitelty. Nyt käsillä olevan kertomuksen
myötä eduskunnalle tarjoutuu mahdollisuus käsitellä tarkastuksissa
esille nostettuja asioita ja ottaa niihin tarpeen mukaan kantaa.
Valtiovarainvaliokunta on viime vuonna antamassaan mietinnössä Valtiontalouden
tarkastusviraston kertomuksesta käsitellyt muun muassa eduskunnan
tiedonsaannin parantamista talousarvion ulkopuolisista rahastoista.
Valtiovarainvaliokunta on tällöin muun muassa
katsonut, että hallituksen tulisi selvittää,
voitaisiinko talousarvion ulkopuolisten rahastojen vuositilintarkastukset
keskittää ja säätää Valtiontalouden
tarkastusviraston tehtäväksi. Kertomuksensa luvussa
6 virasto on kertonut oman näkemyksensä rahastojen
vuositilintarkastuksen järjestämisestä ja
ilmaissut valmiutensa tehtävän hoitamiseen. Toisaalta
tarkastusviraston rahastoja hallinnoiville ministeriöille
osoittama kysely osoitti, että ministeriöt yhtä lukuun
ottamatta eivät ole halukkaita tällaiseen muutokseen.
Arvoisa puhemies! Kun tämä nyt lähtee
valtiovarainvaliokunnan ja erityisesti sen hallinto- ja tarkastusjaoston
käsiteltäväksi toista kertaa täällä eduskunnassa,
toivon, että se saa perusteellisen käsittelyn.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Ala-Nissilän kattavan esittelyn
jälkeen voi todeta, että tämä nyt
hallinto- ja tarkastusjaostoon lähtevä tarkastusviraston
kertomus on hyvä käsikirja kaikille kansanedustajille.
Tämän luettavuutta on myös oleellisesti
parannettu. Tämän avulla voi seurata sekä hallituksen
että eduskunnan tahdon toteutumista valtionhallinnossa.
Mitä suuremmiksi käyvät valtion budjetin
momenttiluvut, sen vähemmän ne ovat suoraan läpinäkyviä ja
sitä hankalammin on luettavissa, miten varoja tullaan käyttämään.
Yhtä vähän nämä tiedot
ovat luettavissa suoraan valtion tilinpäätöskertomuksesta.
Tästä syystä tämä kertomus on
se, johon toivon kaikkien paneutuvan. Samoin toivon, että kun
valvontaa sekä Valtiontilintarkastajien osalta että Valtiontalouden
tarkastusviraston ja hallinto- ja tarkastusjaoston osalta parlamentaarisessa
tarkastustoimen kehittämistyöryhmässä edistetään,
kuullaan näitä kaikkia osapuolia, jotta päästään
kattavaan tarkastustoimeen. Toivon myös, että Valtiontalouden
tarkastusvirasto säilyttää itsenäisen,
objektiivisen roolinsa, jotta voidaan tarvittaessa rakentavassa mielessä tuoda
myös virheellisen toiminnan muistutukset päivänvaloon.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Myös omalta puoleltani haluan todeta
tuon informatiivisuuden, mikä tästä kertomuksesta
välittyy. Tämä on hyvin jäsennelty
ja selkeälukuinen, ja siinä on paljon todella
asiaa.
Ympäristöministeriön hallinnonalalta
haluaisin todeta tämän yksityiskohdan "Ympäristölupien
valvonta erityisesti ilmansuojelun kannalta" ja sen, että tarkastusvirasto
katsoo, että valvontamaksu olisi aiheuttamisperiaatteen
mukainen. Tällä hetkellähän
tällaista maksua ei peritä toiminnanharjoittajalta.
Tämä tarkastus on kohdistunut ilmansuojeluun,
mutta muun muassa vesiensuojelun kohdalla Helsingistä meillähän
on kokemus, että yrittäjällä,
tässä tapauksessa telakalla Vuosaaressa, ei ole
ollut lainkaan ympäristölupaa, joka olisi ollut
kuitenkin välttämätön. Näin
ollen näissä asioissa todellakin on parantamisen
varaa, arvoisa puhemies.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Liityn niiden puhujien mielipiteisiin, jotka
korostavat tämän asiakirjan merkitystä,
koska tässä nimenomaan kokonaistarkasteluna valtiontaloutta
lähestytään.
Samalla, arvoisa puhemies, totean, että täällä on
erittäin merkittäviä jatkokeskusteluja
edellyttäviä lausumia, kuten esimerkiksi kertomuksen lopussa
sivulla 79 ja jo alkaen sivulta 77, jossa luvussa todetaan valtion
määräysvallassa olevista yhtiöistä omistajapolitiikan
osalta. Kertomuksen kohteena ovat olleet Veikkaus Oy Ab ja Yleisradio
Oy Ab. Täällä todetaan muun muassa, että "valtionyhtiöiden
omistajaohjaukselle ominainen monikerroksisuus ja edustuksellisuus lisäävät
omistajan ja yhtiön johdon intressien eriytymisen vaaraa".
Tietenkin eduskunnan tehtävänä on arvioida,
tapahtuuko näin vai tapahtuuko toisin. Oikean suuntainen
on se toteamus, jossa korostetaan, että passiivinen omistajuus
ei koidu omistajan, tässä tapauksessa kansalaisten, eduksi.
Mutta lausuma, joka päättää sivun
79, toteaa, että "yhtiön tasapainoisesta johtamisesta voi
parhaiten vastata yhtiön hallitus, jonka tulisi olla kokonaan
ulkopuolinen". Nämä lausumat ovat sellaisia, että nyt
eduskunnan on käsittelyssään näihin
sitten määriteltävä kantansa.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Puisto kiinnitti tarkastustoiminnan
tarpeellisuuteen huomion liittyen talousarvion käsittelyn
pääpiirteistymiseen viime vuosina. Sinällään
talousarviokäsittelyssä on tapahtunut monta muutosta
viimeisen vuosikymmenen aikana. On menty enemmistöparlamentarismiin,
on menty EU-jäsenyyteen, on tullut talousarviokehysmenettely
nyt uusittuna budjettisääntöineen ja
alijäämärajoitteineen, on myös
liikelaitoistuminen vaikuttanut talousarviokäsittelyyn,
ja ovat tulleet peruspalvelubudjetti ja politiikkaohjelmat tällaisena
poikkibudjetointiteknisenä asiana. Onkin tarpeen ilman
muuta eduskunnan budjettivaltaa vahvistaa tällä tavalla
tarkastuskertomusmenettelyn vahvistamisena, mitä on tehty.
Kiinnitän huomiota siihen, että nyt parhaillaan
lähtee valmistelutyö siihen suuntaan, voitaisiinko
valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja tarkastusjaosto ja valtiontilintarkastajat
yhdistää ensi vaalikaudella erityiseksi tarkastusvaliokunnaksi.
Valtiovarainvaliokunnan johto oli tutustumassa Englannissa. Siellä vastaava
valiokunta toimi erinomaisesti. Minä luulen, että tämä on yksi
uudistus tässä uudistusten ketjussa, mitä nyt tehdään
valtion tarkastustoiminnan ja tilinpäätösmenettelyn
ja budjetointimenettelyn kehittämisessä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kun luki Valtiontalouden tarkastusviraston
kertomusta, nimenomaan "Tarkastushavaintoja hallinnonaloittain"
-kohdan, niin jossakin vaiheessa tuli mieleen se — kun
meillä päiväjärjestyksen seuraava
asia on eduskunnan oikeusasiamiehen kertomuksen käsittely — että esimerkiksi
poliisin osalta täällä on minusta aika
mielenkiintoisesti todettu se, millä tavoin esimerkiksi
määrärahojen osalta joudutaan toimimaan,
eli osittain on ikään kuin jopa päällekkäistä toimintaa
sanallisesti eduskunnan oikeusasiamiehen kertomuksen kanssa. Omassa
puheenvuorossani siltä osin tulen puuttumaan muutamaan
sellaiseen asiaan, joka on osittain käsitelty myös
täällä, mutta taas luonteen mukaisesti
eduskunnan oikeusasiamiehen kertomuksessa ei tietenkään
määräraha-asioita sillä tavoin
voida ottaa esille kuin Valtiontalouden tarkastusvirastossa.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Ala-Nissilä totesi aivan oikein,
että hyvin nopeasti on tapahtunut suuria muutoksia sekä kehysmenettelyssä,
siihen liittyen budjetoinnissa että myös tässä jälkikäteen
tapahtuvassa tarkastustoiminnassa. Viitaten siihen, miten Englannissa
asiat ovat, varoittaisin kuitenkin siitä, että emme
liian herkästi luisuisi siihen, että tarkastelisimme
kehyksiä, budjetteja ja valtiontaloutta vain jälkikäteen, vaikka
se on hyvin tärkeä osa tätä kokonaisuutta, vaan
pitäisimme kiinni jatkossakin kiinni siitä, että me
myös kehys- ja budjettimenettelyssä säilyttäisimme
tämän eduskunnalle kuuluvan budjettivallan täydellisesti.
Englannissa sai väkisinkin sellaisen kuvan, että sekä ylä-
että alahuone hyvin voimakkaasti tyytyvät tähän
jälkikäteistarkastustoimintaan ja varsinainen
budjetin synnyttäminen, rakentaminen ja parlamentin vaikuttaminen
budjetin sisältöön ja siihen sisältyviin määrärahoihin
on kyllä vieläkin vähäisempää ja heiveröisempää kuin
meillä Suomen eduskunnassa. Täytyy uudistuksia
tehtäessä muistaa kuitenkin se, että eduskunnan
tehtävä on myöskin vaikuttaa tulevaan
budjettiin ja budjettimenettelyyn.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen aikaisemmin nosti esille ympäristölupavalvonnan
epäkohtia ja mainitsi Vuosaaren sataman ympäristöluvat.
Mielestäni tässä tarkastuskertomuksessa
ei ole minkäänlaista viitettä Vuosaaren
satamaan. Täällä nimenomaan todetaan,
että pieniä puutteita on esiintynyt pienimuotoisessa
tai vakiintumattomassa toiminnassa. Haluan tämän
korjata, ettei eduskunnan pöytäkirjoihin jää väärää kuvaa
asiasta.
Keskustelu päättyy.