2) Hallituksen esitys laeiksi yksityisestä terveydenhuollosta
annetun lain, terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun
lain sekä yksityisten sosiaalipalvelujen valvonnasta annetun
lain muuttamisesta
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys 34 on kiireellinen uudistus,
jossa luodaan valtakunnallinen rekisteri yksityisistä terveydenhuollon
ja sosiaalihuollon palveluista. Kyseessä on Internetissä julkaistava
tietokanta, josta kuka tahansa voi etsiä ja saada tietoa
yksityisistä palveluntuottajista ja ammatinharjoittajista.
Rekisteriä ylläpitävät Terveydenhuollon
oikeusturvakeskus ja lääninhallitukset yhteistyössä.
Tietokannassa esiintyy yrityksen tai ammatinharjoittajan nimi, palveluala, osoite
ja yhteystiedot sekä, jos haluaa, on linkki palveluntuottajan
Internet-sivuille. Tämäkin on erinomainen asia.
Henkilötunnuksia tai kotiosoitteita ei ole tarkoitus rekisteröidä.
Toiminta on erittäin tervetullut, mutta se maksaa oikeusturvakeskukselle
170 000 euroa vuodessa. Nämä kustannukset
tulisi panna nyt valtion budjettiin. Lisäksi rekisteröitäviltä peritään maksu,
joka ei kata kaikkia kustannuksia.
Kuten sosiaali- ja terveysvaliokunta mietinnössään
lausuu, on syytä tämän jälkeen
kiireesti selvittää sairaankuljetustoiminnan rekisteröinti. Toinen
kiireellinen asia on toimintansa lopettaneiden yksityisten ammatinharjoittajien
potilasasiakirjat. Kun lääkäri tai hammaslääkäri
kuolee tai lopettaa toimintansa, häneltä jää runsaasti
potilasasiakirjoja, joiden säilyttämisestä tai
hävittämisestä ei ole minkäänlaisia
ohjeita.
Tämä on erittäin tervetullut lainsäädäntöuudistus
ja nykyaikaa sikäli, että tämän
jälkeen kaikilla kansalaisilla on käytettävissä online-tietokanta
yksityisistä terveydenhuollon ja sosiaalitoimen harjoittajista.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä yksityisten palvelunantajien rekisteri koostuisi
yksityiset sosiaalipalvelujen tuottajat sekä yksityiset
terveyspalvelujen tuottajat ja terveydenhuollon itsenäiset
ammatinharjoittajat käsittävistä tiedoista.
Tämän rekisterin tarkoituksena on parantaa tiedonsaantia
yksityisesti annettavista terveys- ja sairaanhoitopalveluista sekä sosiaalipalveluista.
Mielestäni tämä hallituksen esitys
on erinomaisen hyvä, koska tällä hetkellähän
tietojen kerääjä on ollut lääninhallitus.
Nyt Terveydenhuollon oikeusturvakeskus vastaisi rekisterin teknisestä ylläpidosta.
Tällä halutaan parantaa tiedon hallintaa mutta
myöskin sen saantia, koska nyt jokaisella olisi mahdollisuus
sitten saada nämä tiedot käyttöönsä ja
mahdollisesti sitten hyödyntää niitä palveluja,
mitä Suomessa on.
Aivan kuten ed. Asko-Seljavaara totesi, myöskin kriittisiä pisteitä tässä on:
miten käy sairaankuljetusyrittäjien rekisteröinnin
ja miten sitten, kun yksityinen lääkäriasema
tai vastaanotto lopettaa toimintansa, huolehditaan, että ne
tiedot eivät ole väärissä käsissä.
Varmasti tähän joudutaan vielä palaamaan
myöhemmin, mutta tässä vaiheessa on hyvä,
että saadaan keskitettyä, kunhan ei
tule kovin paljon päällekkäisyyttä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Julkinen hallinto sekä sosiaali-
ja terveysvaliokunta pitävät rekisteriä yksityisistä sosiaali-
ja terveyspalveluista tarpeellisena. Maassa on tämän
lain hyväksymisen jälkeen kolme erilaista rekisteriä yksityisistä palvelujentuottajista.
Ensinnäkin Stakesilla on Verkostoituvat erityispalvelut
-projektin tietopankki tietoVep. Toiseksi terveys- ja sosiaalialan
yrittäjät ylläpitävät
hoivayrittäjien tietokantaa ja hakupalveluita. Kolmanneksi
perustettiin Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen ja lääninhallitusten
yhteisesti ylläpitämä rekisteri. Lääninhallituksilla
ei ole rekisteristään www-sivuja, ja tietoa yksityisistä palvelujentuottajista
on erittäin vaikea saada.
Vuoden 2003 lopussa Suomessa oli 3 143 yksityistä sosiaalipalvelujen
tuotantoyksikköä, joissa oli 28 500 työntekijää,
heistä kaksi kolmasosaa kokoaikaisia. Vuoden 2004 lopussa Suomessa
oli 3 014 yksityistä terveyspalvelujen tuottajaa,
joilla oli 34 000 työntekijää.
Heistä runsas puolet oli kokoaikaisia. Suomi tarvitsee siis
noin 6 000:ta yksityistä palveluntuottajaa varten
kolme eri rekisteriä.
Arvoisa puhemies! Rekisteriä tehtäessä olisikin
hyödynnettävä jo olemassa olevia tietokantoja.
On tärkeätä, että rekisteri
palvelisi julkisen vallan valvontatarpeen lisäksi sosiaali-
ja terveyspalvelujen tarvitsijoita ja asiakkaita. Kysymyksessä ei
siis voi olla pelkkä rekisteri, vaan hoivapalvelujen kaikille
avoin hakujärjestelmä, joka toimii Internetissä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta ei ole puuttunut rekisterin ylläpidosta
johtuviin maksuihin. Lakiesityksen mukaan yksityisten hoivapalvelujen tuottajat
vastaisivat rekisterin ylläpitokustannuksista. En ymmärrä,
miten me eduskunnassa haluaisimme lainsäädännöllämme
rasittaa yksityisiä tuottajia, joista monet ovat mikroyrityksiä.
Mielestäni sosiaali- ja terveysministeriön pitäisi
itse rahoittaa rekisterinsä.
Lopuksi: pitää huolehtia, että edellä mainitut päällekkäisyydet
poistuvat.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä valtakunnalliseksi
yksityisten palvelunantajien rekisteriksi kiinnitän vain
muutamaan asiaan hivenen huomiota huomioiden edellä olleet
asialliset puheenvuorot.
Suomessahan tilanne on niin, että yli 95 prosenttia
terveydenhuoltoalan yrityksistä on alle viiden työntekijän
yrityksiä. Kuitenkin koko tämä ala työllistää noin
18 000 ihmistä kokoaikaisesti ja lisäksi
15 000 ihmistä osa-aikaisesti. Tietenkin on niin,
että silloin kaikki kehittämistoimet, joita tällä alalla
tehdään, pitäisi tehdä niin,
että tämä kohderyhmä huomioidaan
oikealla tavoin. Ne esitetyt muutokset, mitkä täällä ovat,
näyttävät täyttävän
tämän toiveen. Esimerkiksi valiokunnan käsittelyhän
oli yksimielinen ja myöskin annettu mietintö oli
yksimielinen, ja muutamia aivan asiallisia pykälämuutoksia
tehtiin.
Se, minkä takia tässä puheenvuoron
käytän, arvoisa puhemies, kohdistuu siihen, että neljässä pykälässä,
pykälissä 4, 8, 9 a ja 10, ilmoitetaan sinänsä aivan
asiallisesti, että tarkemmat määräykset
ja ohjeet annetaan erillisessä asetuksessa. Tämähän
on normaalia lainsäädäntöä meillä, ja
hyvin monet kerrat näin olemme aikaisemminkin todenneet.
Ongelma tietenkin voi olla siinä, että valiokuntahan
ei päässyt näitä asetusehdotuksia
edes näkemään. Täytyy vain toivoa,
että kun asetustekstiä ministeriössä tehdään
ja hallitus siitä aikanaan päättää,
niin siellä oikealla tavalla huomioidaan nämä pienet
yritykset, jotta se kerättävä tieto ei
tule liian työläällä tavalla
vaadituksi. Ja siitä ei saisi tulla liian tiukkaa, koska täytyy
muistaa, että tämän alan yrittäjät
ovat kouluja käyneitä ihmisiä, osa hyvin
pitkällekin opiskelleita; heitä ei liian tarkoilla,
yksityiskohtaisilla asioilla pitäisi kuitenkaan ruveta
säätelemään.
Yksi esimerkki siitä, kuinka asetuksissa voitaisiin
suorastaan olla avuksi, on se, että on tiettyjä yrityksiä,
joilla on useita toimipaikkoja eri puolilla Suomea. Nyt tämä lakiehdotus
ei käsittääkseni kiellä, mutta
ei selvästi myöskään mahdollista
sitä, että yhdellä anomuksella saataisiin toimiluvat
kaikilta lääninhallituksilta. Tätä on asetusteitse
mahdollista kyllä varmasti helpottaa, niin että byrokratiasta
ei tulisi itsetarkoitusta.
Näillä saatesanoilla katson, että meille
on tulossa moderni valtakunnallinen rekisteri.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Laxellia voi lohduttaa sillä,
että ellen nyt aivan väärin ymmärtänyt
ja tulkinnut sitä, mitä meille valiokunnassa asiantuntijoitten
suulla tästä rekisterin julkisesta online-Internet-käytöstä sanottiin,
niin se on kyllä toteutumassa tältä osin.
Se, mihin itse kiinnitin huomiota, oli se, että kun
tässä kerätään tietty
käyttömaksu tai rekisteriinkirjautumismaksu, tai
mikähän sen oikea nimitys nyt olikaan, niin perustelujen
mukaan maksua näkyi kerättävän
300 000 ja kustannukset olivat 200 000. Valtiovarainministeri
juuri poistui salista, mutta tietenkin voi sanoa, että ymmärränhän
minä sen, että toki valtiokin aina rahaa tarvitsee,
etenkin kun veroja on näin kovasti alennettu, mutta en
nyt ole ihan varma, pitikö sitä nyt tässä juuri
kerätä.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Olisi tietysti ollut hyvä, että valiokunnan
puheenjohtajana olisin ollut paikalla pitämässä esittelypuheenvuoron,
olisi ehkä ollut helpompi jatkaa tätä käsittelyä,
mutta valitettavan esteen takia olen vasta nyt paikalla. Haluan
kuitenkin todeta muutaman tosiasian.
Ed. Akaan-Penttilä vetosi tähän asetusluonnokseen
ja sen merkitykseen. Haluan nyt vaan todeta, mitä sosiaali-
ja terveysministeriö tämän asetusluonnoksen
osalta valiokunnalle on vastannut. Lausunnossa todetaan: "Lopuksi
sosiaali- ja terveysministeriö toteaa, että eräät
asiantuntijat ovat lausunnossaan ottaneet kantaa ministeriön
työryhmän ehdotukseen yksityisestä terveydenhuollosta
annetun asetuksen muuttamisesta ja sen vaikutuksista yksityiseen
terveydenhuoltoon." Sitten sosiaali- ja terveysministeriön
kannanotossa todetaan: "Tältä osin voidaan todeta, että asetuksen
muutoksesta on tässä vaiheessa olemassa ainoastaan
työryhmän sisäinen ehdotus. Lisäksi
työryhmä luonnostelee toimintakertomuksen sisältöä.
Tarkoituksena on, että työryhmän saatua
luonnokset valmiiksi ne lähetetään laajalle
lausuntokierrokselle - -." Kyllä tässä asiassa
ollaan etenemässä.
Sitten näistä muista asiantuntijalausunnoista kannattaa
korostaa näitä myönteisiä seikkoja. Niissä todetaan,
että tiedot yksityisistä palvelutuottajista ovat
saatavissa yhdestä paikasta, tietojen käsittely
helpottuu ja siitä aiheutuu vähemmän
työtä, päällekkäinen
tiedonkeruu poistuu, palvelutuottajien mahdollisuus sähköiseen
asiointiin laajenee, terveydenhuollon osalta tilastointi nopeutuu
ja terveydenhuollon itsenäisiä ammatinharjoittajia
koskevan tilastoinnin kattavuus paranee. Nämä ovat
niitä merkittäviä asioita, jotka valiokunnan
kuulemisen yhteydessä tulivat esille ja joita kannattaa
myönteisinä painottaa.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Koskelle sanoisin vaan, että juuri
näin, mutta vaikeus on se, että valiokunnassa
ei asetusteksti ollut nähtävissä, minkä takia
on tietysti luontevaa, että siihen esitetään
toivomuksia myös täysistunnossa.
Yleiskeskustelu päättyy.