2) Hallituksen esitys laeiksi Merenkulkulaitoksesta annetun lain
sekä öljysuojarahastosta annetun lain 5 §:n
muuttamisesta
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyseessähän on Merenkulkulaitoksesta
annettu laki, jota muutetaan sillä tavoin, että Merenkulkulaitoksen
jako keskushallintoon ja aluehallintoon poistetaan. (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Pyydän edustajia rauhoittumaan. Täällä ei
kuule omaa ääntään.
Arvoisa puhemies! Ei oikein täälläkään. — Todellakin
kyse on siitä, että Merenkulkulaitoksesta annettua
lakia muutetaan sillä tavoin, että Merenkulkulaitoksen
jako keskushallintoon ja aluehallintoon poistetaan, siitä poistetaan
maininnat keskus- ja aluehallinnosta sekä merenkulkupiireistä.
On tarkoitus, että tämä tulee saman tien
kesällä heinäkuun alussa voimaan. Tämä on
tällainen hallinnollinen muutos, mutta merkittävyyttä tässä on
sillä tavoin, että se liittyy öljyntorjuntapalvelujen
saatavuuteen.
Valiokunta kiinnittääkin tässä yhteydessä huomiota
asiaan ja haluaa tuoda esille huolensa merellisten öljyntorjuntapalvelujen
saatavuuden jatkuvuudesta Suomessa. Nimittäin kun tämä organisaatiouudistus
vuonna 2004 tehtiin, yhdeksän väylänhoitoalusta,
jotka kaikki olivat myöskin öljyntorjuntaan varustettuja
monitoimialuksia, siirrettiin tuolloin perustetun Varustamoliikelaitoksen
omistukseen, ja Varustamoliikelaitoksesta annetun lain mukaan liikelaitos
on velvollinen tarjoutumaan öljyntorjuntatehtäviin
ja jäänmurtopalvelujen tuottamiseen koko maassa.
Puhemies! Nyt Merenkulkulaitoksen tilaamien väylänhoitopalvelujen
vähentyessä väyläalusten käyttö on
pienentynyt, ja tämän myötä yksi alus
esimerkiksi seisoo miehittämättömänä,
joten alusten valmius öljyntorjuntatehtäviin on
tämän myötä merkittävästi
laskenut. Valiokunta katsookin yksimielisessä mietinnössään,
että merenkulkuhallinnon edelleenkehittämisen
yhteydessä tuleekin vastaisuudessa ottaa huomioon myös öljyntorjuntavalmiuden
säilyttämisen merkittävyys ja tärkeys,
ja pitää perusteltuna, että osa väyläaluksista
on hankittu ympäristömäärärahoista
ja niiden kunnossapito sekä peruskorjaukset on lähes
kokonaan rahoitettu Öljynsuojarahastosta.
Arvoisa puhemies! Tässä on sinänsä pienen hallinnollisen
uudistuksen sisällään pitävä laki, mutta
hyvin olennaista on tämä kysymys öljyntorjuntavalmiuden
turvaamisesta myöskin jatkossa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Öljyntorjunta kuuluu ympäristövaliokunnan
toimialaan, ja tämä asia on käynyt ainoastaan
liikenne- ja viestintävaliokunnassa. Öljyntorjunta
on siten ajankohtainen, että ympäristöministeri
Jan-Erik Enestam on kertonut seuraavaan lisäbudjettiin
tulevasta valtuudesta Hylje-luokan öljyntorjunta-aluksen
rakentamisesta; kemikaaliöljyntorjunnan osaamiskeskuspäätös
siirtynee myöhäisemmäksi.
Mutta mikä on, puhemies, erittäin tärkeätä,
on se, että kaiken kaikkiaan Suomenlahdella on aivan liian
vähän öljyntorjuntakalustoa — myöskin
meripuomeja puuttuu — huolimatta siitä, että ensisijaista
on tietysti öljyonnettomuuden estäminen, siis
preventio, mutta kun tiedämme ne valtaisat öljymäärät,
jotka päivittäin kulkevat Suomenlahdella, niin
on pakko painottaa tätä öljyonnettomuuteen
varautumista, joka tällä hetkellä on
riittämätön.
Kun nyt tapahtui öljyvahinko Viron rannikolla, niin
opimme, ettei Suomen ja Viron yhteistoimintakaan ole kunnossa. Virolaiset
jättivät suomalaisen kaluston kutsumatta apuun
lähinnä taloudellisista syistä. Tämä osoittaa,
että meillä on varsin paljon edistettävää.
Toivon lopuksi, puhemies, että silloin kun öljyntorjunnasta
on asia kyseessä, myöskin voitaisiin valmistella
asiaa niin, että se tulee ympäristövaliokuntaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin valiokunnan puheenjohtaja
totesi, tässä on kysymys hallintomuutoslaista,
hallintoa nyt muutetaan, ei niin kovin vähänkään,
koska siinä se piirihallinto tavallaan häviää pois, mutta
tässä yhteydessä katsottiin todella asialliseksi
puuttua tähän öljyntorjuntavalmiuteen,
kun se asiantuntijalausunnoissa tuli esille.
Ed. Tiusanen, se oli eräänlainen vapaaehtoinen
puuttuminen asiaan, ja kiinnitimme huomiota juuri siihen, että ylipäätään
tämä öljyntorjuntavalmius on vähentynyt,
niin kuin ed. Tiusanen äsken totesi. Se suurikin alushanke
on edelleen, onkohan se nyt jäissä sitten tässä tapauksessa
vai missähän se on, mutta sen toteutusta vaan
odotetaan. Kyllä varmasti puhemiesneuvosto sitten tulevaisuudessa
harkitsee, missä nämä lait käyvät mietinnön
valmistelua varten, mutta totean vaan, että myöskin
liikenne- ja viestintävaliokunnassa on valmius olla valveilla
myöskin tämän laatuisissa asioissa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys asiasta on varsin hyvä ja
paikallaan, mutta haluan myöskin kiinnittää huomiota öljyntorjuntavalmiuteen
ja onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn. Suomenlahden osaltahan tähän
on haluttu kiinnittää ihan kiitettävästikin huomiota,
mutta yllättäviä ongelmia kätkeytyy Ahvenanmerelle
ja muuallekin Selkämerelle. Ei ole sellaista alusten valvontaa
ja yhteydenpitoa kuin on Suomenlahdella. Aluksiin eivät
saa viranomaiset yhteyksiä, alukset eivät vastaa
kyselytiedusteluihin. Voi vain epäillä, ajavatko
tietyt laivat jopa unessa, nukkuvin kuljettajin merellä. Tähän
valvontapuoleen tulisi myöskin Suomen ja Ruotsin kiinnittää entistä enemmän
huomiota onnettomuuksien ennaltaehkäisemiseksi.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan todeta tässä yhteydessä ainoastaan
sen, että valiokunnan kannanotto on oikean suuntainen ja myös
tämä esitys nimenomaan sillä perusteella, että öljyntorjuntavalmiuksien
laajentamiseksi tällä esityksellä edetään
siitä, mikä on ehkä nykyisin ollut tilanne.
Kuten täällä perusteluissa on todettu,
osa väyläaluksista on hankittu ympäristömäärärahoista
ja niiden kunnossapito sekä peruskorjaukset on lähes
kokonaan rahoitettu Öljynsuojarahastosta. Kuten ed. Laukkanen
johdantopuheenvuorossaan totesi, tämä asia on
nyt oikealla tolalla.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Kysymyshän ei ole tässä asiassa
pelkästään siitä, että tämä ympäristönsuojeluvalmius
heikkenee, vaan kysymys on myös esimerkistä, että nämä valtionhallinnon
organisaatiomuutokset, joilla on ihan hyviä tavoitteita,
nämä tilaaja—tuottaja-mallit, johtavat
usein huonoihin lopputuloksiin. Tässähän
on kysymys siitä, että niitä väyläaluksia
on kokonaan tai osittain toimettomina, koska toinen laitos ei tilaa
siltä tuottajalta eli Varustamoliikelaitokselta töitä,
se mukamas säästää, ja laivat makaavat
sitten ja miehistökin osittain toimettomina. Sinänsä niitä perushommia,
väylätöitäkin, olisi tehtävänä muun
muassa sisämaassa erityisesti, mutta siellä ne
on jätetty tekemättä ja näennäisesti
säästetään. Mitään
todellista valtiontaloudellista säästöähän
siinä ei tule, ja siinä sivutyönä myös
sitten tietysti tämä öljyntorjuntavalmius heikkenee.
Tietysti siinä mielessä tämä on
myös ympäristökysymys, koska sieltä näkökulmiltahan
on sitten tätä kalustoa lisätty ja rahoitettu
sitä torjuntavalmiutta. Kysymyksessä on ongelma, joka
pitäisi ottaa huomioon silloin, kun valtion organisaatioita
jaetaan, ettei tule tällaista näennäissäästöä,
vaan pitäisi katsoa kokonaan valtiontalouden etu.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Meillähän tämä viranomaisten
välinen yhteistyö näissä erilaisissa
onnettomuustilanteissa on aika hyvä, elikkä meillä rannikkovartiosto,
rajavartiosto, poliisi ja pelastustoimi kyllä pelaavat
tänä päivänä hyvin
yhteen, kunhan vaan se kalusto on sitten sen tasoista ja korvausmenettelyt,
että kaikki toimii. Siinä mielessä tässä ei
varmasti nyt suurta mokaa ole tullut, vaikka tämä nyt
ei ole ympäristövaliokunnassa käynytkään.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Torjun ed. Tiusasen arvion siitä,
että puhemiesneuvosto olisi tehnyt siinä väärän
ratkaisun, ettei pyydetty lähtökohtaisesti lausuntoa valiokunnalta.
Kyse oli yksinkertaisesti siitä, että tämä laki
piti sisällään Merenkulkulaitoksen keskushallinnon
ja aluehallinnon poistamisen, tämän jaon, poistamisen.
Mutta asiantuntijakuulemisessa valiokunnassa kävi sitten
ilmi öljyntorjuntavalmiuden heikkenemiskysymys, ja siksi valiokunta
omatoimisesti halusi tämän nostaa tähän.
Minusta se oli huolellisesti ja hyvin valmisteltu ja valiokunnalta
vielä aivan oikea teko, että me kirjasimme sen
tähän, koska paineet siihen, että Varustamoliikelaitos
todellakin jatkossakin on velvollinen tarjoamaan öljyntorjuntatehtäviin ja
jäänmurtopalveluiden tuottamiseen palveluja koko
maassa, ovat tässä olennaista.
Toinen on se, että Suomenlahden öljykuljetukset,
Venäjältä tapahtuvat, ovat merkittävässä kasvussa.
On arvioitu niiden jopa kaksinkertaistuvan vielä tällä vuosikymmenellä.
Tämä kaikki luo painetta siihen,
että kaluston valmiutta täytyy parantaa.
Olen aivan vakuuttunut, ed. Tiusanen, että tähän
kysymykseen myöskin ympäristövaliokunta
vielä pääsee monessa yhteydessä sanansa
sanomaan.
Astrid Thors /r:
Värderade talman! Jag är mycket glad över
att alla är så bekymrade över Finska
viken och olycksbekämpningskapaciteten. Någon
av de föregående talarna frågade: Vad
händer med det mångfunktionella fartyget? Då vill
jag påminna om att regeringen förra veckan i samband
med tilläggsbudgeten beslöt att för 35
miljoner euro beställa ett mångfunktionellt fartyg
som skall bekämpa olje- och kemikalieolyckor.
Arvoisa puhemies! Tässä ollaan syystä huolissaan
Suomenlahden tilanteesta ja mahdollisista suurista vahingoista ja
onnettomuuksista ja kysyttiin sitä, mitä tapahtuu
tälle monitoimialukselle, josta puhutaan hallitusohjelmassa.
Viime viikolla lisätalousarvion yhteydessä päätettiin
tilata 35 miljoonan euron monitoimialus, ei ihan niitten alkuperäisten
suunnitelmien mukaisesti, mutta kuitenkin tällä tavalla
voidaan parantaa tilannetta. En väitä, että tämä uusi
monitoimialus kokonaan poistaisi kaluston tarvetta vielä,
mutta ainakin se huomattavasti parantaa tilannetta.
Se, mistä olen huolissani ja mistä olemme
saaneet raporttia Merenkulkulaitokselta, on se, että kylmä talvi
voi johtaa siihen, ettei ollenkaan tehdä mitään
väyläkunnossapitotöitä tänä kesänä.
Eftersom det har varit en så kall vinter och Sjöfartsverket
behöver medel för att betala oljekostnaderna finns
det en risk att man inte utför någon form av farledsförbättringar.
Det här är väldigt bekymmersamt med tanke
på både vår turism, vår sjöfart
och vår skärgård och jag hoppas att riksdagen
fäster uppmärksamhet vid detta i samband med behandligen
av tilläggsbudgeten.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Myöskin eduskunnan veneilyryhmä on
ollut erittäin huolissaan tästä öljyntorjuntavalmiuden
heikkenemisestä. Olemme kuulleet useita virkamiehiä,
ja he todella sanovat, että kansainväliset yhteydet
virolaisiin ja venäläisiin eivät ole
sillä tasolla kuin niitten pitäisi olla. Meillä ei
ole tarpeeksi puomituksia, ei tätä uutta alusta
vielä. Niin kuin ed. Thors sanoi, myöskin Merenkulkulaitokselta
puuttuu nyt yli miljoona euroa eivätkä he voi
rakentaa väyliä, kun jäänmurtotehtävä on
ollut niin kallista tänä talvena.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! En suinkaan ole pahoillani siitä,
että liikenne- ja viestintävaliokunnassa on valmiuksia
myös huolestua öljyntorjunnasta ja lausua siitä.
Mutta kun kysymyksessä on joka tapauksessa myös Öljynsuojarahasto,
niin sanotusti varmuuden vuoksi olisi aina hyvä myöskin
ympäristönäkökulma huomioida
jo siinä vaiheessa, kun asiaa valmistellaan. Nimittäin
meillä on ympäristövaliokunnassa omana
asiana nimenomaan koko tämän kevään
ollut ja on öljyturvallisuus Suomenlahdella. Kun tämä lainsäädäntö myös
tätä koskee, niin nämä näkökulmat
olisi erittäin asiallisesti voitu samalla yhdistää.
Kuitenkin valiokunnan erikoistuessa ympäristönsuojeluun,
vesiensuojeluun ja öljyntorjuntaan tämä asia
olisi paremmin tullut oikeuksiinsa kuin nyt vain täällä salipuheena.
Joka tapauksessa tästä asiasta kirjelmöidään tietysti
valtioneuvoston suuntaan, ja myöskin — se on nyt
hyvä toistaa — lisäbudjetissa me pääsemme
tästä asiasta keskustelemaan, koska siinä ilmeisesti
tämä Hylje-luokan öljyntorjunta-aluksen
rakentamisvaltuus on esillä. Sen aluksenhan pitäisi
olla vuoden 2008 alusta käytettävissä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Hyvä, että ed. Tiusanen
kantaa ympäristöstä huolta ympäristövaliokunnan
kanssa, siitä me olemme hyvin tyytyväisiä.
Mutta, arvoisa puhemies, minä kiinnitän nyt huomiota
erittäin merkittävään puheenvuoroon, jonka
ed. Kuisma käytti täällä äsken
juuri, nimittäin siihen, että tämähän
koko ongelma johtuu tilaaja—tuottaja-mallista, josta on
tullut nyt väline sellaisille tahoille, joilla arvomaailmaan
ei ympäristönsuojelu kuulu kyllä pätkänkään
vertaa, mahdollisuus operoida sillä tavalla, että jätetään
tällaiset pikkujutut kuin ympäristönsuojeluasiat
kokonaan hunningolle. Mieluummin pidetään kalustoa
seisomassa kuin pidetään valmiuksia yllä jnp.,
vaikka todennäköisyys, että jonakin päivänä se
katastrofi tulee, on mitä suurin valitettavasti.
Ed. Kimmo Tiilikainen merkitään
läsnä olevaksi.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten liikenne- ja viestintävaliokunnan
puheenjohtaja Laukkanen sanoi, tämähän
tuli tosiaan organisaatiouudistuksena nimenomaan, tämä hallituksen
esitys, meille esille, eli Merenkulkulaitoksen jako keskushallintoon
ja aluehallintoon poistetaan. Nimenomaan siinä yhteydessä sitten
tuli esille tämä öljyntorjunta-asia myös. Merenkulkulaitoksen
organisaatiouudistuksessa yhdeksän väylänhoitoalusta
ovat olleet monitoimialuksia, ja niitä voidaan nyt sitten
hyödyntää tässä.
Ylipäänsä tämä tilaaja—tuottaja-malli
on juuri sillä tavalla vielä keskeneräinen
monessa tapauksessa — viittaan vain esimerkiksi tuonne
kuntapuolelle — että se ei välttämättä aina
ole ihan valmis vielä, sen kehittämistä tarvitaan.
Mutta joka tapauksessa Itämeri vaatii suojelua, ja kun tuohon
Kronstadtin edustalle menee ja näkee sen laivaliikenteen
määrän, niin se on valtava määrä laivoja
ja riskit ovat olemassa. Itsekin veneilyryhmän jäsenenä olen
myös huolissani tuosta Turunmaan saaristosta. Se on varsin
arka saaristo, koska siellä on paljon luontoa ja paljon
saaria. On kyllä hyvä asia, että tähän
liikennevaliokunta otti kantaa. Tämä on hyvä esitys,
ja toivon mukaan ympäristövaliokunta myös
ottaa tähän myönteisen kannan.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuten tästäkin keskustelusta
on jo käynyt ilmi, ne ratkaisut, mitä nyt ollaan
tekemässä öljyntorjuntakaluston lisäämiseksi
esimerkiksi Hylje-luokan aluksen hankinnan suhteen, ovat aivan oikean
suuntaisia. Mielestäni oli aivan oikea ratkaisu, että ed.
Thorsin mainitsemaa alkuperäisen monitoimimurtajan mallia harkittiin
uudelleen. Monet asiantuntijat olivat sitä mieltä,
että on parempi rakentaa tämmöinen Hylje-luokan
alus, erikoistunut öljyntorjuntaan, ja tehdä jäänmurtajakapasiteettia
erikseen.
Tämähän on hyvin monimutkainen markkina. Meilläkin
on jäänmurtajakalusto, jota vuokrataan pitkiä diilejä maailmalle
ja saadaan hyvä hinta sieltä. Vastaavasti Suomi
on vuokrannut nytkin jäänmurtajakalustoa Ruotsista.
Eli tämä on myöskin tämmöinen
globaali markkina, ja tässä pitää koko ajan
räätälöidä myöskin
tätä kalustoa. Sen takia tämä Hylje-luokan
alus on mielestäni aivan oikea ratkaisu, mutta siihen keskusteluun
varmaan sitten lisäbudjettikeskustelun yhteydessä palaamme.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainvaliokunnan liikennejaosto vieraili
maaliskuussa tänä vuonna Varustamoliikelaitoksen
vieraana. Siellä tuli esille semmoinen asia, että tässä Merenkulkulaitoksen
jakoasiassa aloittava tase oli erittäin virheellinen, jopa kymmeniä miljoonia
euroja sieltä puuttui. Siinä mielessä tämän
Varustamoliikelaitoksen toiminta on hyvin kyseenalaista tällä hetkellä. Öljyntorjunta-aluksen
hankkimisessa Varustamoliikelaitokselle oli ongelma se, että ympäristöministeriön
esittämät öljyntorjuntakaluston hinnat
olivat jopa kolminkertaiset siihen nähden, mitä alun
perin oli suunnitelmassa. Siitä johtui, että tätä moniturva-alusta
ei voitu hankkia Suomeen.
Lyly Rajala /kok:
Puhemies! Kiinnitän huomiota siihen, että valiokunnasta
tulleen tiedon mukaan tälläkin hetkellä yksi öljyntorjunta-alus makaa
käyttämättömänä.
Miksi siis hankkia lisää, kun entisiinkään
ei löydy rahaa käyttää niitä?
Yleiskeskustelu päättyy.