3) Hallituksen esitys lannoitevalmistelaiksi
Eero Lämsä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä lannoitevalmistelaki, hallituksen
esitys, tuli viime syksynä ja nyt saatiin valmiiksi. Tämä ei
ollut mikään helppo kokonaisuus, mutta valiokunnan
jäsenille kyllä kiitokset kuuluvat. He paneutuivat
tähän asiaan erittäin suurella vakavuudella,
ja tästä saatiin kaiken kaikkiaan sitten hyvä lopputulema.
Tämän lannoitelakiesityksen tarkoituksena
on uudistaa, yhdenmukaistaa ja selventää lannoitevalmisteita
koskeva lainsäädäntö. Ehdotuksessa on
otettu huomioon vuonna 2003 voimaan tullut Euroopan parlamentin
ja neuvoston lannoitteista antamassa asetuksessa edellytetty valvonta
ja täytäntöönpano Suomessa.
Lakiin ehdotetaan tehtäväksi myös muusta
kansallisesta lainsäädännöstä kuten
muun muassa perustuslakiuudistuksesta johtuvia muutoksia. Laissa
säädetään yleiset lannoitevalmisteita
koskevat laatuvaatimukset, jotka lannoitevalmisteiden on täytettävä,
jotta niitä saa valmistaa markkinoille, käyttää ja
tuoda maahan.
Lannoitevalmisteiden viranomaisvalvonta painottuisi jatkossa
toiminnanharjoittajan omavalvonnan valvontaan, markkinavalvontaan
ja lannoitevalmisteiden käytön valvontaan. Tietyille
lannoitevalmisteita tai niiden raaka-aineita valmistaville laitoksille
ehdotetaan laitoshyväksyntää.
Lannoitevalmisteilla vaikutetaan kasviperäisten tuotteiden
laatuun ja tätä kautta välillisesti elintarvikkeiden
turvallisuuteen ja ihmisten terveyteen. Lannoitevalmisteiden käyttö vaikuttaa myös
ympäristöön ja vesistöihin,
niin kuin hyvin tiedämme. Valiokunta pitääkin
ehdotettuja uudistuksia tärkeinä kasvi-, ihmis-
ja eläintautiriskien sekä lannoitevalmisteiden
raskasmetallipitoisuuksien ylitysten ehkäisemiseksi. Samalla valiokunta
korostaa sitä, että elintarvikkeiden tuotantoketju
tulee nähdä yhtenä kokonaisuutena, jossa
huomiota kiinnitetään tuotteen laatuun alkutuotannon
tuotantopanoksista aina kuluttajille markkinoinnissa tarjottavaan
lopputuotteeseen saakka. Valvonnan tulee olla aukotonta ja tuotteiden
alkuperän täytyy olla jäljitettävissä.
Arvoisa puhemies! Suomi sai Euroopan unioniin liittyessään
oikeuden pitää voimassa kansallisen lainsäädäntönsä,
joka koskee kadmiumin enimmäismäärän
rajoittamista lannoitteissa. Tämä oli erittäin
merkittävä asia Suomelle. Poikkeamisoikeus päättyi
31.12.2005, ja Suomi pyysi komissiota jatkamaan oikeuden voimassaoloa.
Komissio teki vuoden alusta 3.1.2006 päätöksen
jatkaa Suomen saamaa poikkeuslupaa, ja poikkeus on nyt voimassa
siihen saakka, kunnes Euroopan yhteisön tasolla sovelletaan
lannoitteiden kadmiumpitoisuutta koskevia yhdenmukaisia toimenpiteitä.
Valiokunta pitää poikkeamisoikeuden säilyttämistä erittäin
tärkeänä ja katsoo, että liiallisia
kadmiumpitoisuuksia sisältävien lannoitteiden
käytön estämiseen tulee nyt ehdotetun
lain täytäntöönpanossa kiinnittää erityistä huomiota.
Valiokunta toteaa myös, että Suomen tulee edelleen
toimia sen puolesta, että koko yhteisön alueella
saadaan voimaan sama kadmiumarvo kuin Suomessa on nyt.
Valiokunta toteaa mietinnössään lisäksi,
että maa- ja puutarhataloudessa lannoitevalmisteita käytettäessä noudatetaan
maataloudesta peräisin olevien nitraattien vesiin pääsyn
rajoittamisesta annetussa valtioneuvoston asetuksessa lannoitevalmisteiden
käytölle asetettuja rajoitteita. Koska maisemoinnissa
ja viherrakentamisessa käytetyissä kasvualustoissa
ja maanparannusaineissa on sekä liukoista typpeä että liukoista
fosforia huomattavasti maataloudessa käytettäviä lannoitteita
enemmän, on pidetty tarpeellisena asettaa käyttörajoituksia
myös viherrakentamiseen ja maisemointiin. Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella
säädetään, että käytettäessä lannoitevalmisteita
maisemoinnissa ja viherrakentamisessa typen määrä saisi
olla korkeintaan 1 250 kg liukoista typpeä hehtaarille
5 vuoden ajanjaksona annettuna sekä liukoisen fosforin
määrä enintään 750
kg hehtaarille joko kerta-annoksena tai 5 vuoden ajanjaksona annettuna.
Lisäksi toiminnan harjoittajan tulee vaadittaessa osoittaa
käyttömäärät viranomaisille
samoin kuin se, ettei määristä aiheudu
haittaa tai vahinkoa ympäristölle.
Nämä kilogrammamäärät
valiokunnassa tulivat hyvin esille monissa puheenvuoroissa, ja kyllä siellä myös
pohdittiin sitä, tulisiko nämä säätää sitten
alemmalle tasolle, mutta tässä vaiheessa valiokunta
ei kuitenkaan tähän halunnut lähteä.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä tuotiin esille,
ettei tutkimustietoa maisemoinnin ja viherrakentamisen ympäristövaikutuksista
ole mainittavasti saatavissa Suomesta eikä muualtakaan
Euroopasta. Viherrakentamisalueilta tulevia huuhtoutumia ei ole Suomessa laajasti
mitattu.
On kuitenkin arvioitu, että suuret puhdistamolietepohjaisten
maanparannusaineiden ja kasvualustojen käyttömäärät
voivat aiheuttaa suuriakin hehtaarikohtaisia ravinnehuuhtoutumismääriä,
mikä voi aiheuttaa rehevöitymishaittoja rannikkovesiin
kokonaisuutena sekä erityisesti pienvesistöihin.
Edellä esitetyn perusteella valiokunta edellyttääkin,
että maisemoinnista ja viherrakentamisesta aiheutuvat ympäristövaikutukset
selvitetään siten, että erityistä huomiota
kiinnitetään puhdistamolietepohjaisten maanparannusaineiden
ja kasvualustojen aiheuttamien huuhtoutumien osuuteen vesistöihimme
kohdistuvasta kokonaisravinnekuormasta, ja tämä on
mietinnön lausuma numero 1. Koska maisemointiin ja viherrakentamiseen
puhdistamolietepohjaisia lannoitevalmisteita valmistaville laitoksille
voi tuottaa vaikeuksia siirtyä noudattamaan uusia lannoitevalmisteiden
laatuvaatimuksia ja toiminnanharjoittajaa koskevia vaatimuksia lakiehdotuksen
siirtymäsäännöksen mukaisessa
ajassa, valiokunta ehdottaakin laitoshyväksyntää koskevan
siirtymäajan pidentämistä.
Arvoisa puhemies! Valiokunta on kiinnittänyt huomiota
siihen, ettei hallituksen esitys sisällä erillistä pykälää,
jossa säädetään lannoitevalmisteen
valmistajan, pakkaajan, maahantuojan tai muun markkinoille saattajan
vahingonkorvausvastuusta. Ratkaisu johtuu yhteisöoikeuden
vaatimuksesta, joka pohjautuu EU:n lainsäädäntöön.
Voimassa olevan lannoitelain 22 §:n mukaan myyjän
on korvattava vahinko, joka ostajalle aiheutuu siitä, että myyty
valmiste ei täytä säädettyjä tai
määrättyjä vaatimuksia, taikka
siitä, että se poikkeaa ostajalle annetuista tiedoista enemmän
kuin maa- ja metsätalousministeriön määräysten
mukaan on sallittua. Säädöksessä on kysymys
niin sanotusta ankarasta vastuusta.
Valiokunta korostaa, että elintarvikkeiden tuotantoketju
tulee nähdä kokonaisuutena, jossa huomiota kiinnitetään
tuotteen laatuun alkutuotannon tuotantopanoksesta aina markkinoinnissa kuluttajalle
tarjottavaan lopputuotteeseen saakka. Tämän vuoksi
on tärkeää, että tuotantoketjun vastuusuhteet
muodostuvat selkeiksi. Lannoitevalmisteen käyttäjälle
on välttämätöntä, että hän voi
kohdistaa mahdolliset korvausvaatimukset myös suoraan valmistajaan,
valmistuttajaan tai maahantuojaan ankaran vastuun perusteella
silloinkin, kun kyse ei ole
tuotevastuulain nojalla korvattavasta vahingosta. Näillä perusteilla valiokunta
pitääkin tarpeellisena, että lakiin on sisällytetty
nyt tämä niin sanotun ankaran vastuun sisältävä korvaussäädös
suurin piirtein siinä muodossaan kuin se on nyt voimassa
olevassa laissa.
Arvoisa puhemies! Lopuksi tässä mietinnössään
valiokunta edellyttää, että lain vaikutuksia erityisesti
lannoitevalmisteiden valmistukseen, tarjontaan ja käyttöön
seurataan ja että seurannan tuloksista toimitetaan maa-
ja metsätalousvaliokunnalle selvitys vuoden 2007 loppuun
mennessä. Tämä on tämän
mietinnön 2. lausumaehdotus, siis vuoden 2007 loppuun mennessä.
Tässä voi tietysti esittää toivomuksen,
että toivottavasti mahdollisimman moni valiokunnan jäsen on
silloin täällä paikalla ja myös
te, jotka nyt tässä olette tätä asiaa
käsittelemässä.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja tuossa tyhjensi
aika paljon pajatsoa elikkä puhui niistä asioista,
mitkä valiokunnassa keskusteluttivat eniten. Jos ajatellaan
tämän lain merkitystä, niin tämähän
on maatalouden ja viherrakentamisen ja oikeastaan julkisen rakentamisen
kannalta aika lailla merkityksellisesti vaikuttava tekijä elikkä lähes
kaikki kuuluu tämän lain piiriin, mitä maahan
laitetaan. Siinä mielessä tämä on
hyvinkin tärkeä asia. En lähde toistamaan
nyt niitä asioita, mitä valiokunnan puheenjohtaja
esitti, mutta korostaisin tätä viheralan merkitystä siinä mielessä,
että meillähän nyt sitten ovat perinteisesti
golfkentät olleet semmoisia suuria saastuttajia aikanaan.
Nyt tänä päivänä niitten
saastuttaminen on saatu aisoihin, jos on. Toivotaan, että siellä se
viemäröinti sitten pitää ja
puhdistussysteemit toimivat, mutta se on merkittävä osa
tämän päivän ympäristöpolitiikkaa.
Toisaalta julkisen rakentamisen lannoitemäärät
ovat sen verran kovia, että on aivan itsestäänselvää,
että siellä valumia syntyy ja järvet
rehevöityvät. Se on todettava, että perinteinen
maatalous on tietysti yksi suuri saastuttaja tänään
vielä vesistöille, mutta se ei välttämättä,
sanoisiko, kohdistettuna ole suuri, vaan julkinen viherrakentaminen,
puistojen rakentaminen, saattaa aiheuttaa paikallisesti aika paljon
ongelmia ja toisaalta menoja yhteiskunnalle, joita on aika vaikea
sitten korvata millään rahalla. Elikkä tämä laki
on hyvin tarpeellinen, ja toivotaan, että tässä sitten
luonto puhdistuu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Lieviä täydennyksiä pajatson
tyhjentämisessä. Kaiken olennaisen, mikä liittyy
valiokunnan aikaansaannoksiin, luonnollisesti puheenjohtaja jo tässä kertoi,
mutta joitakin havaintoja kuitenkin, jotka mielestäni ovat
merkityksellisiä.
Ensinnäkin, vaikka on hiukan alan ihmisiä niin,
että on siellä maatalous-metsätieteellisellä puolellakin
ne perusopinnot tullut läpikäytyä, niin
oli aika hätkähdyttävää se,
kuinka valtavista liukoisista ravinnemääristä on
kysymys nykyisellään, kun maata siirretään
paikasta toiseen, kun tämä ihmisen tällainen
viljely ja polttotoimeliaisuus on ulottunut ihan kaikkialle koko
yhteiskuntaan ja sitten yritetään niitten tuhkien
ja muitten kanssa jollakin tavalla selviytyä. Sitten kun tehdään
analyysi, niin analyysissa paljastuukin, että tässähän
ollaan siirtämässä 1 250 kiloa
liukoista typpeä yhdelle hehtaarille viherrakentamiskohdetta.
No, kyllä se hätkäyttää,
kun samanaikaisesti katsoo maatalouspuolen asianomaista asetusta,
jossa puhutaan 70—80 maksimikilosta sille täsmälleen
saman kokoiselle hehtaarille.
Sama liittyy tähän kadmiumiin, mikä on
ollut tämä meidän erityinen vahvuutemme
liittyen siihen, että meillä on ollut Siilinjärven
malmi käytettävissä, joka poikkeaa kaikkialla
muualla käytettävissä olevasta eloperäisestä lannoitteesta, jossa
on kadmiumia vaikka kuinka paljon. Tämä erikoisuushan
meidän on kannattanut ruokaturvallisuuden kannaltakin säilyttää,
ja se oli niitä harvoja poikkeamia, mitä saatiin,
kun EU-jäsenyyteen siirryttiin. No, se on hyvä,
että se jatko on sillä tavalla kuin valiokuntamme
puheenjohtaja äsken juuri esitteli.
Mutta, sitten seuraava mutta tuleekin siinä, että kun
me tällä hetkellä metsistä otamme
päätehakkuun yhteydessä pois emme vain
niitä tukkeja, vaan sitä oksamateriaalia, siinä menee
vähän neulasiakin mukana, ja sitten vielä kannotkin pois,
siitä seuraa ehdottomasti vaatimus, että me palautamme
ravinteita, siis tuhkaa, takaisin luontoon. Tästä taas
puolestaan seuraa se, että siellä kadmiumpitoisuudet
tulevat jälleen kysymykseen. Elikkä me joudumme
simuloimaan mielissämme aina sen, mikä merkitys
palautuksilla on, minkälaiseen ympäristöön
me palautamme, millä tavalla se palautettu ravinnemäärä käyttäytyy siellä suhteessa
siihen, mitä me saamme suuhumme ja ruoansulatuselimistöömme
ja mikä menee luonnon kiertoon muutoin huuhtoutuneena vesistöön
jnp.
Elikkä siis toisin sanoen, arvoisa puhemies, mitä minä tässä nyt
yritän opettaa, on se, että tämä mietintö,
jonka valiokunta nyt sai puolen vuoden puurtamisen jälkeen
mielestäni erinomaisen hyvänä ulos, on
sellainen asiakirja, jonka soisi tulevan oppikirjaksi kaikkiin niihin
oppilaitoksiin, joissa näitä asioita käsitellään,
sen takia, että siinä on kirjoitettu nyt kaikki
olennaiset ilmiöt yhteiskunnastamme auki niistä tekijöistä, jotka
ravinnehuuhtoutumia vesistöihin ja rehevöitymistä aiheuttavat
ja tuottavat.
Kun ed. Kauppila viittasi golfkenttiin, niin on syytä täydentää hänen
kertomustaan. Muistanpa oikein hyvin tuolta kymmenen vuoden takaa,
kun eduskunnan ympäristö- ja luontoryhmä hälytettiin
Ingarskilan joelle täällä Uudellamaalla
katsomaan tilannetta, että joki on järkyttävässä tilassa ja
sen järkyttävän tilan oli aiheuttanut
läheisyyteen rakennettu golfkenttä, jossa ei ollut
otettu millään tavalla silloin rakentamisessa
huomioon niitä näkökohtia, jotka ed.
Kauppila äsken totesi.
Elikkä nyt nämäkin asiat on laitettu
ylös, ja, arvoisa puhemies, mikä tällä on
merkitys? Tällä on se merkitys, että ajatelkaapa
tätä yleistä keskustelua lehdistössä ja
mediassa. Kenenkä piikkiin Ingarskilan joen tapauksessa
laitettiin nämä ravinnehuuhtoutumat? No, maataloudenpa
tietenkin, ja aivan aiheettomasti. Elikkä siis tällä tavalla
täytyy kaikkeen tämmöiseen asiaan suhtautua
kriittisesti arvioiden, tehdä oikeita analyyseja, oikeita
johtopäätöksiä, ja silloin kun
tällaiset asiat tulevat kollektiivisesti esiin lainsäädännössä,
niin kuin tässä lannoitelakilainsäädäntöprosessissa,
silloin ne täytyy ulosmerkitä ja ohjata myöskin
asetuksen valmistelua, niin kuin tässä on tehty,
vaikkei se kovin tyylikästä olekaan. Siinähän
ryystetään valtioneuvostolta valtaa, mutta se
on sille valtioneuvostolle aivan oikein.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on varmaan tarpeellinen,
mutta valiokunnalle kiitos ja erityisesti ed. Virénille, että olette
huomioineet tärkeän kohdan ruokamullan kohdalla
ja mietinnössä ohjeistaneet tulevaa asetusta.
Eli ruokamultaa, jossa ei ole puhdistamojätettä,
vaan joka sisältää vain hiekkaa, turvetta,
savea tai kalkkia, ei oteta asetuksella valvonnan piiriin. Tällaista
multaa on suurin osa Suomessa viherrakentamisessa käytettävästä mullasta.
Jos se olisi tullut tämän valvonnan piiriin, niin
kyllä siinä olisi tehty iso karhunpalvelus.
Lasse Virén /kok:
Arvoisa puhemies! Ehdotetun lannoitevalmistelain 3 luvussa säädetään toiminnan
harjoittamisesta ja laitoshyväksymisestä. Onneksi
valiokunta saamiensa selvitysten mukaan osasi ottaa kantaa niin
sanottuun ruokamullan sekoittamiseen. Valiokunta katsoikin, ettei
valvonnan piiriin ja laitoshyväksyntään
tarvitse ottaa mullan sekoittamista, kun sekoitetaan vain aineksia,
jotka luokitellaan maa-aineksiksi. Tämä seulominen
ja maa-ainesten käyttö tähän tarkoitukseen
olisi lopettanut monen pienen niin sanotun mullantoimittajan toiminnan
monessa maakunnassa.
Puhemies! Paljon myös keskusteltiin siitä,
miten lannoitteiden ja lannoitevalmisteiden aiheuttamat valumat
ja niiden aiheuttama ravinnepäästö luokitellaan
ja kenenkä piikkiin ne lasketaan. Nyt niitä ei
ole eroteltu, paljonko tulee maataloudesta tai paljonko tulee niin
sanotusti viherrakentamisen puolelta, jossa käytetään
myös niin sanottujen jätevedenpuhdistamojen kompostituotteita.
Toivottavasti nämä nyt pystytään
sitten tulevaisuudessa selvittämään ja
syyttelyt osoittamaan sitten oikeaan paikkaan.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Juuri tämä ed. Virénin
esille ottama ruokamulta-asia on hyvä esimerkki siitä,
kuinka herkkää työtä tämä lainsäädäntötyö on
ja kuinka moniin asioihin se vaikuttaa. Se oli juuri niin kuin tässä edustajat
Sjöblom ja Virén sanoivat, että sieltä taholta
huomio tähän tuli, ja valiokunta oli täysin
yksimielinen asian suhteen, että se täytyy näin
hoitaa. Mutta jos sitä ei olisi joku huomannut, niin sinne
olisi tullut tässä mielessä virhe.
Toinen asia, mikä keskustelutti huomattavasti enempi,
oli tämä puhdistamoliete ja sitä kautta tehty
sen sekoittaminen ruokamultaan ja sen käyttäminen
viherrakentamiseen. Ne ovat suuret ne määrät,
mitä fosforia ja typpeä sitä kautta voidaan
hehtaarille levittää, mutta kysymys on erikoistapauksesta.
Täytyy muistaa se, että inhimillinen elämä tuottaa
sitä puhdistamolietettä. Se on johonkin sijoitettava,
se on johonkin pantava. On kuitenkin parempi, että se on
hyötykäytössä, se pannaan viherrakentamiseen
mahdollisimman riskittömille alueille. Toisena vaihtoehtona
siitä muodostuisi kaatopaikkajätettä,
ja sehän olisi kasvava ongelma sitä kautta. Minusta
tämä laki näiltäkin osiltaan
on erinomaisen hyvä. Kuten ed. Pulliainen sanoi, laista
tuli niin hyvä, että sitä voidaan oppikirjana
tai ainakin selkeänä ohjeistuksena tähän
maa- ja metsätalouden perustaan pitää.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Raskasmetalleista puhdas kasvu- ja tuottokykyinen
peltomaa on erittäin tärkeä luonnonvara,
ja sen ylläpito kaikissa maatalouspolitiikan paineissa
on äärimmäisen tärkeätä.
Niinpä se on ollut myös johtoajatus tässä lannoitevalmistelain käsittelyssä.
Niinpä tuo tässä moneen kertaan kiitelty
kadmiumin raja-arvo, jonka kohdalla Suomi saa omaa hyvää käytäntöään
noudattaa, on erittäin tärkeä, mutta
samalla myös sitten muita tämmöisiä vierasainepitoisuuksia,
joita lannoitteitten mukana peltoon levitetään,
on jatkossakin tarkoin hyvä säädellä,
ja niin tämän lain myötä edelleenkin
tehdään.
Käsiteltävänä olevan lain
kohdalla nuo viherrakentamiseen liittyvät säännökset
aiheuttivat valiokunnassa ehkä eniten keskustelua. Niitä jouduttiin
hyvin monelta kantilta pohtimaan. Nimittäin tehokas jäteveden
puhdistushan on synnyttänyt sen tilanteen, että ravinteet
saadaan jätevesistä hyvin talteen. Ne eivät
mene jätevesien mukana vesistöihin, mutta koska
ravinteet eivät mihinkään häviä,
niin totta kai ne silloin jäävät siihen
puhdistamolietteeseen.
No, mihin sitten tämä liete päätyy?
Se onkin jo monimutkaisempi kysymys. Aika paljon puhdistamolietettä on
hyötykäytetty viherrakentamisessa. Periaatteessa
jos toimittaisiin oikein ideaalisessa ravinnekierrätyksessä,
niin puhdistamolietettä pitäisi pystyä käyttämään
myös pelloilla, mutta koska tuo puhdistamoliete sisältää paljon erilaisia
epäpuhtauksia ja ihmistoiminnan muitakin tuloksia kuin
pelkkiä ruoansulatusjätteitä, niin on
aika epärealistista, että sitä pitkään
aikaan pystyttäisiin merkittävässä määrin
pelloille palauttamaan, koska se puhtaus ei siihen riitä.
Sitten nämä raja-arvot liukoisen typen ja
fosforin suhteen, jotka viherrakentamiskäytölle
asetettiin: Ed. Pulliainen toi esimerkiksi omassa puheenvuorossaan
hyvin esille sen, kuinka moninkertaiset ne ovat suhteessa niihin
raja-arvoihin, millä maatalouden ravinnekäyttöä säädellään. Tiettyä houkutusta
olisi valiokunnassakin ollut säätää vielä tiukemmatkin
raja-arvot. Mutta sitten tullaan siihen kääntöpuoleen,
että jos raja-arvot olisi säädetty tiukemmiksi,
niin entistä todennäköisemmin osa näistä jätevedenpuhdistamon lietteistä olisi
päätynyt sitten kaatopaikalle ja sitä kautta
ne ravinteet olisivat joka tapauksessa päätyneet
sitten ympäristöön.
Oikeastaan tämä yhtälö on
aika vaikea ratkaistava, ja käsittääkseni
tulevaisuudessa joudutaan ratkaisemaan tätä asiaa
sillä tavalla, että jos halutaan, että puhdistamolietteitten
ravinteet eivät päädy kuormittamaan vesistöjä,
levitysaloja on merkittävästi saatava suuremmiksi.
Silloin se hehtaaria kohti tulevan liukoisen ravinteen määrä on
sen verran alhainen, että luonto ja kasvavat kasvit pystyvät
ravinteet käyttämään. Jotta
se levitysala olisi riittävän suuri, joudutaan
ilmeisesti menemään tuonne metsäpuolelle.
Nythän tuhkaa jo palautetaan metsään
ja sitä kautta kivennäisravinteita ja suometsissä sillä saadaan
merkittäviä kasvun lisäyksiä aikaan,
mutta kangasmailla typpi on metsän kasvua eniten rajoittava
ravinne, ja sitä taas on runsaasti esimerkiksi puhdistamolietteessä.
Tulevaisuudessa onkin houkutteleva ajatus se, että lisääntyvän
puun energiakäytön myötä tuhkaa
tulee entistä enemmän, ja kun sitä palautetaan
metsiin, se pitäisi pystyä teknisesti sekoittamaan,
rakeistamaan sitten puhdistamolietteen kanssa, jotta saadaan täydellisemmäksi
tuo ravinnekierto ja estetään metsämaan
köyhtyminen ja samalla pystytään osaltaan
ratkaisemaan tätä puhdistamolietteen ravinneongelmaa.
Kaiken kaikkiaan täytyy olla tyytyväinen siihen
perusteellisuuteen, millä valiokunta tämän lannoitevalmistelain
käsitteli, ja lopputulos on hyvä.
Harry Wallin /sd:
Herra puhemies! Arvoisat kollegat! Täällä on
jo hyvin pitkään käsitelty tätä asiaa,
mutta haluaisin itsekin kiinnittää huomiota vielä tähän
viherrakentamiseen.
Nythän me olemme käyneet julkisuudessa erittäin
laajaa keskustelua maatalouden vaikutuksista vesistöihimme.
Se on tämän maatalouspoliittisen selonteon lähetekeskustelun
yhteydessä käynyt ilmi, mutta myöskin
aika laajasti muutenkin. Kun valmistellaan ympäristötuen
uusia ehtoja, siinä yhteydessä tätä keskustelua
on käyty. Tämän takia maa- ja metsätalousvaliokunta halusi
perehtyä nimenomaan viherrakentamisen vaikutuksiin ympäristöömme.
Kuten täällä on käynyt ilmi,
on pöyristyttävää, kuinka paljon
saa käyttää viherrakentamisessa typpeä ja
fosforia verrattuna maatalouteen: 1 250 kilogrammaa liukoista
typpeä hehtaarille viiden vuoden ajanjaksona annettuna,
viisi kertaa enemmän kuin maataloudessa,
750 kilogrammaa hehtaarille joko kerta-annoksena tai viiden vuoden
aikana.
Tässä on nyt erityisesti nostettu golfkentät
framille, niin kuin meillä päin sanotaan, mutta
kyllähän nämä teiden varret,
viherrakentaminen yleensä, pihat, julkisten alueiden pihat
ovat yhtä lailla tietenkin saastuttamassa meidän
vesistöjämme. Vedet valuvat aina jonnekin, ja
tämä typpi ja fosfori, joka siellä on
ollut sitoutuneena, huuhtoutuu siinä mukana. Nämä kaikki
on laskettu maatalouden päästöihin.
Kun asiantuntijakuulemista tässä suhteessa käytiin,
niin jopa asiantuntijoilla olisi ollut valmiutta kiristää näitä raja-arvoja.
Kuitenkin näihin arvoihin oli päädytty
työryhmän kompromissin perusteella, eikä valiokunnalla
siis ollut mahdollisuutta asettaa joitakin muita rajoja. Tämän vuoksi
me esitimmekin lausuma ykköstä, jota täällä puheenjohtaja
esitti. Eli koskaan meillä ei ole mitattu ympäristörakentamisen,
viherrakentamisen päästöjä,
niitten vaikutusta meidän vesistöihimme. Tämän
takia valiokunta halusi lausumassaan saada selvyyden siitä,
mikä on viherrakentamisen vaikutus meidän vesistöjemme
rehevöitymiseen. On totta, että toki maataloudellakin
on omat vaikutuksensa rehevöitymiseen, mutta tämän
viherrakentamisen vaikutusta ei ole koskaan mitattu.
Erityisesti kyllä ihmettelin sitä, ettei ympäristövaliokunta,
joka antoi maa- ja metsätalousvaliokunnalle lausunnon,
ollut ollenkaan kiinnittänyt tähän huomiota.
Se oli kyllä merkillinen asia, koska kuitenkin nämä typpi-
ja fosforipäästöt ovat aivan olennainen
osa ympäristömme rehevöitymistä ja
olisi olettanut, että ympäristövaliokunta
olisi tähän lausunnossaan jollain lailla puuttunut.
Mutta voi olla myöskin tyytyväinen siihen, että valiokuntamme
pääsi tässä lopulta yksimielisyyteen
ja saimme yksimielisen mietinnön asiasta.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys lannoitevalmistuslaiksi
on valiokuntakäsittelyssä minusta vain parantunut
siinä mielessä, että näin perusteellista lannoituslakia
tuskin Suomessa koskaan on ollut, ja se tulee voimaan nyt 1.7.
Vuonna 1995 Ylä-Kivijärvi oli saastunut sillä tavalla,
että oli kulta- ja sinilevää melkein
jokaisen huvilan rannassa. Luumäellä pidettiin
yhteiskokous ja perustettiin Pro Kivijärvi -liike, jonka puheenjohtajaksi
minut valittiin. Ensimmäinen tehtävä oli
tehdä suunnitelmat siitä, millä tavalla fosfori-
ja typpipitoisuutta voidaan alentaa, ja sitten kartoitettiin Kivijärven
pääasialliset likaajat. Meillä oli sellainen
käsitys tosiaan, että ne pääasiassa
ovat maatilatalous, huvila-asutus ja metsien lannoitus. Tämä oli
meillä lähtökohta. Jotta me liikkeelle
saisimme huomiota, keräsimme yli tuhannen henkilön
adressin, joka luovutettiin ympäristöministeri
Pekka Haavistolle, ja kerroimme, että me tarvitsemme valtion
rahoitusta seuraavan kymmenen vuoden aikana vähintään miljoona
euroa. Haavisto sanoi meille, että teidän täytyy
se toinen miljoona kerätä yksityiseltä sektorilta.
No, sitten tuumasta toimeen, projekti lähti menemään
eteenpäin erittäin voimakkaasti, ja Lappeenrannan
vesiensuojeluyhdistys teki alustavan kartoituksen ja suunnitelman,
jonka mukaan sitten kymmenen vuotta mentiin eteenpäin.
Ensimmäiseksi jokien rannoille rakennettiin isot suojakaistat,
ja ennen kuin vesi joesta meni Kivijärveen, niin suoja-altaat
rakennettiin, ja sen jälkeen sitten jatkossa, kun 4 000
mökkiläistä asuu sen Kivijärven
rannalla, näitä valistustilaisuuksia järjestettiin
kymmenen vuoden aikana noin 40. Meidän ympäristövaliokuntamme
puheenjohtaja Pentti Tiusanen esiintyi minun aikanani kahdessa kolmessa
tilaisuudessa ja aina edukseen. Ed. Tiusanen oli erittäin
hyvä asiantuntija siellä. Se aiheutti sen, että me
saimme suurteollisuuden mukaan siihen rahoitukseen ja tosiaan keräsimme
miljoona euroa yksityisiltä ja miljoona euroa sitten antoi
valtio ja teimme ympäristökeskuksen kanssa semmoisen
projektin, että saimme päätoimisen vetäjän
kolmeksi vuodeksi.
No, kolmen vuoden jälkeen tarkasteltiin tuloksia jo
heti, mitä nyt oli sitten kaikkiaan neljän vuoden
aikana tapahtunut näissä lannoitepäästöissä esimerkiksi.
Lannoitejutussa todettiin, että maatilatalouden valumat
aiheuttivat jopa 60 prosenttia Kivijärven likaantumisesta
ja metsien osuus oli noin 10 prosenttia ja loppu oli sitten muista
ympäristötekijöistä, lähinnä huvila-
ja muusta asutuksesta. No, tämän projektin jälkeen yks
kaks ympäristöministeriö ilmoitti meille,
että tämä oli tutkimusprojekti lannoitepuolella
nimenomaan ja se loppui. Sitä ei nyt enää sitten
jatkettu.
Toivon, että kun maa- ja metsätalousvaliokunnan
lannoitemietintö hyväksytään
eduskunnassa, se olisi ympäristökeskukselle ja
ympä-ristöministeriölle tavallaan
lainsäädäntöohje, miten pitäisi
toimia tässä lannoituspuolella. Eli turha täällä on
puhua, että maatilatalous ja metsätalous eivät
saastuta lannoitemuodossa. Eli henkilökohtaisesti kiitän
valiokuntaa erittäin hyvästä työstä ja
uskon, että tästä on hyötyä kaikille meille
suomalaisille.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vaikea ja suuri kokonaisuus on saatu tehtyä ja
merkittäviä asioita linjattu tähän
valiokunnan lausumaan, ja erityiskiitos puheenvuorosta ed. Wallinille,
joka hyvin avasi lakeuksienkin lannoitusasioita merkittävällä tavalla.
Maatalouden ympäristövaikutusten arvioinnin
kannalta on tärkeää, että viherrakentamiselle asetetaan
typen ja fosforin osalta rajat. Maatalous on kantanut koko vastuun
näistä jäämistä tähän
asti. Päästöjä ja jäämiä tulee
analysoida, aivan kuten valiokunta linjaakin. Kadmiummäärien
tulisi olla koko EU:n alueella Suomen alhaisella tasolla. Ankaran
vastuun säilyminen nykyisen kaltaisena on mielestäni
tässä oleellisin asia. Valiokunnan lausumassa
asia nostetaan esille. Jos lannoitemäärissä on
eri tavaraa kuin oli pitänyt, niin kyllä vastuu
on silloin myyjällä ja valmistajalla.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Tuossa valiokunnan puheenjohtaja toi erinomaisesti
esiin valiokunnan kannanoton ja työskentelytavan.
Haluan ed. Kauppilalle tuoda tuohon golfkenttäasiaan
valaistusta, josta tuolla valiokunnassakin keskusteltiin. Tänä päivänä ympäristöviranomainen
valvoo golfkenttien rakentamista erittäin tarkasti. Kun
ed. Pulliainen mainitsi, että golfkenttä oli tuhonnut
luontoa ja vesistöä, varmasti silloin on ollut
tällaista, että golfkentät eivät
ole osanneet ottaa huomioon näitä ja heillä ei ole
ollut tällaista ohjeistusta ja tältä osin
on päässyt tapahtumaan virheitä, mutta
on sitä tapahtunut kaukana golfkentistäkin. Me
tiedämme, että matalat lahdet ovat rehevöityneet,
ilman että siellä on ollut golfkenttää 50
kilometrin säteellä. Minä uskon, että tänä päivänä golfkentät
huomioivat kyllä ympäristön ja niille
on annettu sellaiset ohjeet, että golfkenttä ei
ole se ainut vihollinen saastuttamassa luontoa.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta tämän mietinnön
arvoa nostaa se, että ympäristövaliokunnan
lausumat ovat yllättävän myönteiset,
kun ne tuossa lukaisin lävitse. Täällä oikeastaan
tämmöinen merkittävä asia on,
että valiokunta huomauttaa, että lakiehdotuksen
3 §:ään tulee lisätä puuttuva
viittaus vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden
käsittelyn turvallisuudesta annettuun lakiin, elikkä maa-
ja metsätalousvaliokunta on tämän ottanut
huomioon. Itse asiassa minusta siinä on kyllä yksi
vähän niin kuin miina tälle asialle,
että eiväthän tämä mietintö ja
lakiesitys sinänsä puhdista jo saastuneita maita.
Millä tavalla sitten pystytään tutkimaan näitä maansiirtoja,
mitä on tapahtunut, ja niitä myrkkypäästöjä,
mitä on jo olemassa? Viittaan vaan siihen, että esimerkiksi
Lahdessa välittömästi siinä aseman
takana on vanha pesulan tontti, jota ei uskalleta vieläkään
rakentaa, kun siellä on vissiin 50—60 vuotta vanhat
myrkyt. Ne ovat aika lailla vaativia asioita.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Niinhän se on kuin ed. Kauppila
totesi. Näitä tällaisia miinakenttiä on
koko Suomessa vaikka kuinka paljon, satoja ja ehkä tuhansia.
Arvoisa puhemies! Minulta jäi toteamatta yksi keskeinen
asia — ed. Wallinilta jäi ja monelta muulta jäi
toteamatta — joka liittyy näihin suuriin maisemoinnin
ja viherrakentamisen yhteydessä oleviin liukoisten fosforin
ja typen määriin. Nimittäin se ehto,
jonka valiokunta tänne lisäsi — ja se
kannattaa nyt todeta, ettei tule niille, jotka eivät olleet
valiokunnan työssä mukana, väärää kuvaa — on
se, että täällä todetaan, arvoisa
puhemies, näin: "Lisäksi toiminnanharjoittajan
tulee vaadittaessa voida osoittaa käyttömäärät
viranomaisille samoin kuin se, ettei määristä aiheudu
haittaa tai vahinkoa ympäristölle." Siis tämä on
se pääpointti tässä. Se meinasi
nyt luiskahtaa pois. Kun tuossa itsekin hötästen
tuon puheenvuoron pidin, niin tuo olennainen oli jäädä pois,
mutta nyt se tuli kirkkaaksi kaikille, että kyllä se
tämä takaportti on täällä hyvin
selvästi tuotu esille.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä olevasta
lannoitevalmistelaista voi tehdä pitkälle menevät
johtopäätökset siitä, että kyllä eduskuntaa
vielä tarvitaan, tarvitaan jopa lainvalmisteluun. Nimittäin
kohta on kulunut vuosi, 8. päivä kesäkuuta
tulisi vuosi täyteen, kun tämä hallituksen
esitys eduskunnalle on annettu, ja siitä alkaen vuoden
kuluessa hallituksen alkuperäinen esitys on, jollei nyt
ihan totaalisesti, mutta oleellisilta osin muuttunut täällä valiokuntakäsittelyssä.
Herra puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunta on todellakin
tämän vuoden kuluessa saanut aikaan paljon hyvää.
Nimittäin tämä hallituksen alkuperäinen
esitys lannoitevalmistelaiksi oli kyllä niin kelvoton,
että itse olin ainakin vielä viime syksynä sitä mieltä,
että koko esitys olisi ollut ehkä viisainta palauttaa
hallituksen uudelleenvalmisteluun, mutta sitten kuitenkin lopputulos
on nyt tässä meidän kädessämme
ja edessämme. Maa- ja metsätalousvaliokunta on
tässä lopulta yksimielinen, ja se yksimielisyys
saavutettiin näistä keskeisistä muutoksista,
mitä hallituksen esitykseen tuli tämän
eduskuntakäsittelyn kuluessa. Ne keskeiset muutokset koskevat
nimenomaan sitä, että kun hallitus alun perin
oli riisunut ankaran vastuun periaatteen pois tästä esityksestä,
niin nyt valiokunta katsoi aivan oikein, että lannoitteiden
valmistaminen, niiden maahantuonti ja markkinointi ovat sen luokan bisnestä ja
sen luokan toimintaa sekä itse lannoitteiden käyttäjien
että myös ympäristön kannalta, että tämä ankara
vastuu pitää sisällyttää myöskin tähän
uuteen lakiin.
Toinen asia, mikä on erittäin tärkeä ja
huomionarvoinen tässä, on tämä metsätalouden
rooli. Kun tätä nykyä metsistä viedään
paitsi ainespuu niin myöskin hakkuutähteet paljolti
energiaksi pois metsästä, niin nyt tämä lannoitevalmistelaki ainakin
meidän, valiokunnan, käsityksen mukaan mahdollistaa
sen, että ne ravinteet voidaan palauttaa sinne metsään
tuhkalannoituksen muodossa. Tämän lannoitevalmistelain
ei ainakaan pitäisi estää nyt sitä toimintaa.
Aivan viime metreillä vielä ilmeni epäselvyyksiä tämän
lain valmistelussa, ja onneksi, voi näin sanoa, valiokunta
teki muutamia merkittäviä huomioita. Yksi niistä sisältyy
siihen seikkaan, että ruokamulta ja irtomulta nyt tässä lakiehdotuksessa
selvästi on mietintötekstissä kirjattu
pois luettavaksi lannoitevalmisteiden piiristä. Tätä pitää alleviivata
ja on syytä seurata sitten hallituksen toimintaa ja niitä asetuksia,
mitä tämän lain nojalla annetaan.
Herra puhemies! Mietintöön sisältyy
myös kaksi valiokunnan erittäin tärkeätä lausumaehdotusta.
Näistä on toki täällä jo
puhuttu ja niiden tärkeyttä korostettu, mutta
itse haluan myöskin muistuttaa, että todellakin eduskunta tämän ratkaisun jälkeen
edellyttää, että hallitus ryhtyy selvittämään
puhdistamolietepohjaisten maanparannusaineiden ja kasvualustojen
aiheuttamien huuhtoumien määrää Suomen
vesistöissä. Kun tästä kokonaisravinnekuormasta
saadaan sitten näiden perusteellisten selvitysten jälkeen
tulokset, niin sen jälkeen meillä on mahdollisuus
arvioida myöskin maatalouden ja muitten aiheuttaman ravinnekuorman
välistä suhdetta.
Herra puhemies! Tämä toinen lausumaehdotus,
jonka eduskunta hyväksyy tai tullee hyväksymään,
koskee tämän lain vaikutusten seuraamista ja näiden
vaikutusten arviointia ja sitä, että tämä arviointi
tuodaan eduskuntaan vuoden 2007 aikana, elikkä seuraavien
eduskuntavaalien jälkeen heti uusi eduskunta saa tämän
mukaisesti varmasti ministeriöltä selvityksen
lain vaikutuksista.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä lannoitevalmistelaiksi on hyvin monimuotoisesti
käsitelty tätä viherrakentamista. Suomessa
kuitenkin viimeisten viiden vuoden aikana on 400 huoltoasemaa lopetettu,
ja samoin näissä satamissa, missä on
voimakas öljy- ja kemikaaliliikenne, on valtavasti saastunutta
maata. Kun nämä yrittäjät nyt
puhdistavat tätä saastunutta maata ja hiekkaa,
niin ympäristökeskus ja maatalousministeriö eivät
ole asettaneet minkäänlaisia normeja puhdistettavalle
maalle eli mitään laboratorionäytteitä ei
tarvitse ottaa. Ihmettelen suuresti, että tätä ei
käsitelty ympäristörakentamisen yhteydessä,
koska tämähän pitää normittaa,
koska multa ja hiekka uudelleenkäytetään
pääasiassa viherrakentamisessa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä tapahtuu asetuksessa,
elikkä me jätimme jotakin pientä vielä valtioneuvostollekin
tehtäväksi eikä kaikkea asetukseen tulevaa
säädelty tuossa mietinnössä.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! On todella hyvä, että on
käyty laaja keskustelu tästä viherrakentamisesta.
Voi tyydytyksellä todeta, että tässä asiantuntijakuulemisessa
esimerkiksi Tieliikelaitos totesi, että ympäristörakentaminen,
viherrakentaminen, aiheuttaa rehevöitymistä vesistöissä,
ja ehdotti jopa näitten raja-arvojen saamista tähän
lakiin. Siinä mielessä se osoittaa vastuullista
viherrakentamisen tapaa. Kun ministeriö vielä on
suostunut siihen, että tämä selvitys
tehdään — ministeriö jopa ehdotti, että Suomen
ympäristökeskuksen tutkimushankkeena tämä voitaisiin
toteuttaa — niin minä uskon, että siitä tulee
hyvä ja laaja selvitys ensimmäisen kerran.
Yleiskeskustelu päättyy.