Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nämä arvopaperimarkkinalain,
kauppakamarilain ja Rahoitustarkastuksesta annetun lain muutosesitykset
ovat siinä mielessä tärkeitä,
että arvopaperimarkkinalakiehdotukseen sisältyy
säännös, jossa osakkeenomistajan, jonka
osuus kasvaa yli 30 prosentin yhtiön osakkeiden äänimäärästä julkisen
kaupankäynnin kohteena olevassa yrityksessä, on
tehtävä julkinen ostotarjous.
Tämähän on merkittävä asia
suomalaisessa yrityselämässä ja kaikessa
siinä uutisoinnissa, mitä viime vuosina on tehty,
samaten siinä säännösviidakossa,
jota elinkeinoelämän osalta yrityselämässä on
Euroopan unionin alueella viime vuosina tehty ja jossa sitten eduskunta,
niin talousvaliokunta kuin valtiovarainvaliokunnan verojaosto ja
monet muut, ovat olleet aktiivisesti mukana sillä tavoin,
että me Euroopassa olemme niitä kärkimaita,
joissa kaikki pannaan täytäntöön sitä mukaa kuin näitä säännöksiä tulee.
Talousvaliokunnan työstä kaksi kolmasosaa on pelkästään
direktiivejä ja niihin liittyviä E- tai U-asioita.
Tämä on hallituksen esitykseksi puettu lakiesitys,
jonka talousvaliokunta pääpiirteissään
on hyväksynyt.
Pääsääntöön,
joka tässä lakiesityksessä ja hallituksen
esityksessä on, on kuitenkin tarkoitus säätää poikkeus
muun muassa sukupolvenvaihdoksissa ja tilanteissa, joissa määräysvalta
ei tosiasiallisesti siirry tai joissa se siirtyy yleishyödyllisille
yhteisöille. Toisin sanoen tässä pyrittäisiin
siihen, että julkisen kaupankäynnin kohteena olevissa
osakeostoissa ja myymisissä myös henkilöstö pääsisi
tietämään, mitä heidän
yrityksessään tapahtuu. Tässä on
myös säännöksiä sen suhteen,
millä tavoin henkilöstöä on
informoitava, ja myös, millä tavoin henkilöstöön
yleensä on käytännössä suhtauduttava.
Tämän asian yhteydessä keskusteltiin
paljon myös siitä, millä tavoin nämä henkilöstöön
liittyvät velvollisuudet ja oikeudet on kirjattava eri
lakeihin, onko niitä oltava arvopaperimarkkinalainsäädännön
yhteydessä säädettävissä laeissa vai
esimerkiksi valmisteilla olevassa yhteistoimintalaissa, mihin muun
muassa palkansaajajärjestöt ovat viitanneet. Valiokunnalle
jättämässään lausunnossa
ne suhtautuvat tähän esitykseen myönteisesti,
koska — kun tässä ollaan tekemisissä ei
ainoastaan Suomessa tapahtuvien ostojen kanssa vaan myös
suurten yritysten, joiden toimialue ulottuu Eurooppaan tai ympäri maailmaa — tässä
on
kysymys siitä, mikä loppujen lopuksi on henkilöstön
tai yleensä ammattiyhdistysliikkeen asema puuttua nykyisin
näihin asioihin. Mutta ainakin tämä halllituksen
esitys on oikean suuntainen.
Mutta kuvastaa hyvin asian valmistelua, että työryhmässä,
joka tätä valmisteli, oli perinteisesti arvopaperimarkkinalainsäädäntöön
liittyvä edustus, ilman että palkansaajajärjestöjä oli
mukana. Tämä on myös ehkä sitä murrosvaihetta, jota
suomalaisessa yhteiskunnassa on syvän laman jälkeisistä vuosista
1990-luvun alkupuolelta eletty, kun on siirrytty toisen tyyppiseen
yhteiskuntaan ja toisen tyyppiseen omistamiseen. Siinä ammattiyhdistysliikkeen
asema ei kaikilta osin ole ollut riittävän vahva,
ja se näkyy niissä mielenilmauksissa, joita esimerkiksi
tänään on meneillään.
Tähän esitykseen sisältyy myös
ehdotus siitä, että Keskuskauppakamarin yhteyteen
perustettaisiin yrityskauppalautakunta. Se oli
ehkä se poliittisesti ainoa ainoa asia, joka myös
valiokunnassa johti jopa äänestämiseen
tämän lautakunnan tarpeellisuudesta, koska monet
asiantuntijat, suurten yritysten kuten Nokian edustajat, näkivät
tämän tarpeettomana, että tällainen
lautakunta perustettaisiin heidän näkökulmastaan
valvomaan ja vahtimaan sitä, että kaikki tapahtuu
hyväksyttyjen ja hyvän tavan mukaisten periaatteitten
mukaisesti. Mutta joka tapauksessa valiokunta tähän
päätyi, eikä tähän
mietintöön sitten kuitenkaan ole käytännössä jätetty
vastalausetta.
Tämä hallituksen esitys ja siihen liittyvä valiokunnan
mietintö kokonaisuudessaan antavat sen kuvan, että tässä elinkeinoelämän
lainsäädännössä Suomessa
päästään nyt pikkuhiljaa, voisi
sanoa, niihin käytännön tilanteisiin,
jotka johtavat myös toivottavasti siihen, että puhutaan
oikeista, tärkeistä asioista oikealla tavalla.
Mutta ehkä, aivan niin kuin äskeisessäkin
asiassa, kun siitä sitten keskusteli maa- ja metsätalousvaliokunnan
jäsenten kanssa, myös tässä elinkeinoelämän
lainsäädännössä, on
sitten kysymys arvopapereista, verotuksesta tai muusta, Suomessa
on tällä hetkellä se ongelma, että meidän
on hyvin vaikea saada päteviä virkamiehiä valmistelemaan
hallituksen esityksiä. Tämä näkyy
myös näissä valtiovarainministeriön
esityksissä ja näyttää näkyvän
myös sitten monissa muissa esityksissä, ja sitten
kun seuraa täälläkin asiantuntijoina
olevien virkamiesten urakehitystä, niin usein se johtaa
täältä elinkeinoelämän palvelukseen,
ja sitten he tulevat tänne elinkeinoelämän
edustajina, asiantuntijoina, entiset pätevät,
hyvät virkamiehet, ja taas tulee uusi, joka opettelee tekemään
hallituksen esityksiä, ja sitten eduskunta joutuu aika
tavalla näitä muuttamaan. Taas meidän
kunkin valiokunnan mahdollisuudet olla jollakin tavoin vastapainona
asioitten valmistelijoina ovat hyvin rajalliset, koska Suomessa
niin suurista lisäyksistä huolimatta kuin voidaan
sanoa valiokuntalaitokseen nähden talousvaliokunnassakin
on vasta pari vuotta ollut kaksi päätoimista sihteeriä,
jotka näitä esityksiä valmistelevat.
Siinä on vaikea perehtyä näihin ehkä niin
riittävästi kuin pitäisi.
Arvoisa puhemies! Tässä kuitenkin talousvaliokunta
ja sen jäsenet ovat yrittäneet parhaansa.
Yleiskeskustelu päättyy.