8) Tiemaksulaki
Erkki Pulliainen /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on sikäli
historiallisesta asiakirjasta kysymys, että tämä on
ensimmäinen käytäntöön
sovellettavissa oleva kokonainen tiemaksulakiehdotus, elikkä tämän
mukaisesti voitaisiin toimia.
Arvoisa puhemies! Kuinka saattaisin olla näin vakuuttunut
asiasta? Voin olla näin vakuuttunut asiasta sen takia,
että tämän syntyhistoriassa on käynyt
niin, että Saksan asianomainen lainsäädäntö on
käännetty suomeksi. Se on viime vuodelta. Siitä on
otettu kaikki soveltuvat pykälät sitten, kun ne
on käännetty suomeksi, ja tehty niistä näihin
olosuhteisiin soveltuva lakipaketti. Tätä lainsäädäntöä on
kaikissa muissa Euroopan unionin jäsenvaltioissa paitsi
Baltian maissa ja Suomessa. Elikkä kysymys ei ole mistään
uudesta asiasta eurooppalaisittain.
Tiemaksuilla, tienkäyttömaksuilla tai ruuhkamaksuilla
peritään yhteensä Euroopan unionin jäsenvaltioissa
vuosittain 15 miljardia euroa varoja, joita käytetään
tienpidon rahoitukseen, käytetään myöskin
eräänlaisena välineenä liikenteen
ohjauksessa ja aivan erikoisesti käytetään ympäristöhaittojen
estämisen välineenä.
Hyvin mielenkiintoinen tilanne on parhaillaan Tukholmassa, jossa
on ruuhkamaksun nimellä tienkäyttömaksu
käytössä. Se on kokeilulaki, ja sen kokeilulain
kohtalo on ruotsalaisille kunniaksi hienolla tavalla rakennettu
sellaiseksi, että seuraavien vaalien yhteydessä Tukholman seudun
asukkaat kansanäänestyksellä ratkaisevat,
jatketaanko tätä kokeilulakia vai ei. Tästä tietysti
on seurauksena se, että tämän lain toimivuuteen,
järjestelmän toimivuuteen, kohdistuu valtavan
suuri intressi ja sikäläiset mielipiteittenselvityslaitokset
seuraavat viikoittain, millä tavalla kansalaiset asiaan
suhtautuvat. Viimeinen tieto, tänä päivänä uutisoitu
tieto on, että hyvältä näyttää elikkä tähän
ollaan tyytyväisiä. Elikkä siinä suhteessa
voimme todeta, että elämme ajan hermolla.
Tämä asia on siis teknologian kannalta, tekniikan
kannalta, perusteellisesti selvitetty. Tässä voidaan
käyttää satelliittipaikannusta. Tässä suhteessa
on myöskin ollut epäonnistumisia tuolla Keski-Euroopassa,
mutta käytännössä on nyt hyvin
toimivia järjestelmiä ja ohjausjärjestelmä voidaan
kytkeä matkapuhelinverkkoon ja käyttää ajoneuvolaitteita,
jotka perustuvat lyhyen kantaman radiotiedon siirtoon. Elikkä siis
on olemassa monta eri järjestelmää, joita
voidaan juuri paikalliset olosuhteet huomioon ottaen soveltaa käytäntöön.
Nämä järjestelmät voivat olla
totaalisia, jos näin voidaan sanoa suomen kielessä jo nykyisin
käyttämällä englanninkielisen
termin suomautettua versiota. Sveitsissä muun muassa, jossa
ollaan erittäin huolissaan ympäristön
laadusta, on otettu tämän laatuiset systeemit
käyttöön kautta linjan.
Meidän ikioma liikennevaliokuntamme on perehtynyt asiaan
johtuen Euroopan unionin omasta lainsäädännöstä.
Meillä on niin sanottu vinjettidirektiivi Euroopan unionissa,
ja me olemme liikennevaliokuntana ja suurena valiokuntana ottaneet
siihen kantaa kuinkahan monta kertaa, mutta hyvin, hyvin monta kertaa.
Elikkä tämä asia on meille tätä kautta
hyvin tuttu asia.
Tämä väline kansalaisten terveyden
parantamisen hyväksi toimivana on herättänyt
myöskin lääkärit ja lääketieteen
tutkijat, ja on seurattu hyvinkin tarkoin kaupunki-ilman laadun
kehitystä ja sen parantumisen heijastumista sairastuvuuden
vähentämiseen. Tästäkin on tuoreita
tutkimuksia aivan tältäkin vuodelta, siis toisin
sanoen olemme aivan perimmäisten kysymysten äärellä koko
tässä asiavyyhdessä.
Me säädimme juuri täällä eduskunnassa maantielain,
joka oli revisio koko maantielainsäädännöstämme,
ja sinne 12 §:ään sijoitimme sellaisen
periaatteen, että maanteillämme saa vapaasti liikennöidä.
Maksuja ei siitä liikennöinnistä peritä.
Toisin sanoen maantielain 12 §:n estämättä ollaan
tässä nyt sitten liikenteessä säätämässä niin,
että raskaalta liikenteeltä tietyillä tienpätkillä pystyttäisiin
tämmöinen tiemaksu perimään.
Tähän liittyy myöskin hyvin mielenkiintoisella
tavalla se, mitä olemme itäisen naapurivaltiomme
kanssa sopineet. Vuonna 1997 sovittiin Venäjän
kanssa siitä, että meillä on liikenteessä vapaa
maksuista -käytäntö, elikkä sitä asiaa
on siis näin sopimuspohjaisesti tuettu. Mutta kuinka ollakaan,
Venäjän valtio on tästä sopimuksesta välittämättä,
Venäjän valtio, joku paikallinen asianharrastaja
taikka joku muu taho on tuolla itärajamme, kaakkoisrajamme
takana ryhtynyt perimään autositoumusmaksua. Minun
piti oikein vielä varmistaa, että tämmöinen
hieno sana on käytössä kuin autositoumusmaksu.
Tämä käytäntöhän
on, olkoon sikäläinen lainsäädäntöpohja
mikä tahansa, käytännössä romuttanut
tämän vuoden 1997 vapaa maksuista -sopimuksen
käyttökelpoisuuden tai relevanttiuden.
Suomen Kuorma-autoliitto, taikka Kuljetus ja Logistiikka, kuten
nykyisin sanotaan, on voimakkaasti ajanut tätä tienkäyttömaksua
raskaaseen liikenteeseen. Tässä lakiehdotuksessa
nyt ehdotetaan, että olisi kysymys kokeilulaista, jota käytännössä ruvettaisiin
soveltamaan 2.1.2007 lukien, ja se olisi voimassa kolme vuotta.
Pykälät on rakennettu sillä tavalla,
että voitaisiin valita sopiva menettelytapa tämän
tiemaksun perimiseen toisaalta Hanko—Karjaa-tieosuudella
ja toisaalta Vaalimaan ja Nuijamaan rajanylityspaikoilta Suomeen
päin johtavilla teillä kattaen kaikki liikenneväylät
siinä niin, että tämä maksu kohdistuisi
kaikkiin näihin siellä liikennöiviin raskaan
liikenteen ajoneuvoihin. Nämä ajoneuvot luokiteltaisiin
päästöluokkiin ja sitten taas päästöluokat
sijoitettaisiin maksuluokkiin. Tiemaksu olisi sitten riippuvainen
päästöluokasta ja sitä kautta
maksuluokasta ja määrältään
20—35 euroa, kun on tuota tienpätkää käyttänyt.
On selvää, että tässä liikenteessä valtaosa
on muussa kuin Suomen rekisterissä olevaa ajoneuvokalustoa.
On arvioitavissa jo nyt tällä hetkellä, että näitä maksuja
perittäisiin 500 000 matkalta vuodessa ja nuo
tulot olisivat tuommoisen 13 miljoonaa euroa ainakin ja käytännössä Tiehallinto
voisi tämän homman hoitaa. On arvioitu, että vuonna
2010 tässä on kysymys näillä tienpätkillä miljoonasta
liikennesuoritteesta, siis hyvin paljosta, mikä nostaa
silloin tietysti tämän tulon määrän
tuonne noin suurin piirtein 30 miljoonaan euroon. 44 kansanedustajaa
on allekirjoittanut tämän lakialoitteen, ja liikennevaliokunnan enemmistö on
tällä tiellä.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä on nyt poikkeuksellisen
hyvin räätälöity lakialoite,
ja siksi halusin siitä myöskin pikaisesti puheenvuoron
käyttää.
Täytyy kyllä sanoa, että huolimatta
niistä signaaleista, mitä liikenne- ja viestintävaliokunta
on vuosien aikana antanut, huolimatta signaaleista, mitä eduskunta
on antanut, kyllä hallitus on tässä asiassa
nyt ollut saamaton. Me olemme tälläkin vaalikaudella
toivoneet ja halunneet suorastaan, että Suomi lähtee
mukaan myöskin niiden maiden joukkoon, jotka säätävät
tiemaksun. Meillä on erityisen hyviä perusteita,
ei vain tämä ympäristöperuste,
joka ed. Pulliaisen näkökulmassa tietysti on merkittävä,
vaan ennen muuta tämä Suomen asema tällaisena
kansainvälisen liikenteen logistisena solmukohtana. Kansalaisille
on äärimmäisen vaikeaa selittää,
miksi Venäjän raskas liikenne äärimmäisen
voimakkaasti kasvaa, tuo meille liikenneturvallisuusriskejä eikä meillä ole
tällä hetkellä riittävästi
resursseja panna teitä kuntoon ja rakentaa uusia.
Tässä on monia tekijöitä,
miksi tiemaksu on todellakin nyt ajankohtainen. Erityisesti minua miellyttää se,
että tämä on vielä kokeilulakina ajateltu
ja perustuu myöskin suurelta osin tällaiseen uuden
informaatioteknologian hyödyntämiseen, jolloin
tavallaan tiemaksun perustaminen ja periminen eivät vaadi
paljon investointeja. Se tehdään tällaisella
tarrajärjestelmällä tulleissa, niin kuin
Tukholmassa tänä päivänä tehdään. (Puhemies
koputtaa) Erinomaisen tärkeä lakialoite.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aika loppui äsken kesken, niin että jäi
tämä kohta toteamatta tuossa esittelypuheenvuorossani,
ja se on se, että kaikki tämä tekniikka
on valmiina ostettavissa. Tässä ei tarvita mitään
uutta know-how’ta eikä mitään muuta.
Kaikki, kun siis Euroopan unionin jäsenvaltioista parikymmentä on
tässä mukana, on ostettavissa ja suhteellisen
halpaan hintaan vielä, niin että sikäli
tämä on toteutettavissa tällä aikavälillä,
joka tässä lakiehdotuksessa on sisällä.
Lasse Virén /kok:
Arvoisa puhemies! Tiemaksut ovat viime aikoina puhuttaneet
meitä paljon, niin eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokuntaa
kuin myöskin liikenne- ja viestintäministeriötä.
Tieliikenne Suomen kautta muihin maihin, etenkin Venäjälle,
on kasvanut kovaa vauhtia, ja kuitenkaan nämä maat
eivät osallistu meidän tiestömme kuluihin,
kuluttamiseen kylläkin vain. Tiemaksuja eli käyttömaksuja
tienkäytöstä peritään
laajalti Euroopan maissa, ja ne maksut kohdistetaan teiden ylläpitoon
lyhentämättöminä. Toivonkin,
että nyt ed. Pulliaisen hyvä lakialoite, johon
hän on varmasti paneutunut — niin kuin ed. Laukkanenkin
tuossa sanoi, että kerrankin hyvin tehty lakialoite — saa
vauhtia ja liikettä myös liikenne- ja viestintäministeriössä,
jotta aloite toteutettaisiin vaikka vain ensin kokeiluna ehdotetuilla
teillä, niin kuin ed. Pulliainen on ehdottanut.
Tämän lakialoitteen johdosta ei mielestäni
liikenneministerinkään tarvitse kumarrella Venäjän
suuntaan. Nyt on aika toimia. Suomalainen tiestö ja tienpito
tarvitsee rahat myös ulkomaalaisilta tienkäyttäjiltä eikä vain
suomalaisilta käyttäjiltä.
Matti Kauppila /vas:
Herra puhemies! Allekirjoitin tämän lakiesityksen
ihan vilpittömästi siinä mielessä,
että meillä on puhuttu tästä tierahoituksesta
pitkään. Meillä on, melkein voi sanoa,
että joka budjettiesitykseen, oli se lisä- taikka
varsinainen budjetti, valtava määrä rahatarpeita,
niin että nythän olisi yksi selkeä kohde. Näistä teistä tietysti
voi olla mitä mieltä tahansa, ovatko nämä juuri
ne oikeat. Tietysti tuottoisammat tiet olisivat täällä Pääkaupunkiseudulla, mutta
eivät ole aloitteentekijät uskaltaneet pistää näitä teitä vielä lakiesitykseen,
elikkä nämä kohdistuvat kumminkin osittain
ulkomaankauppaan ja ulkomaanliikenteeseen. Siinä mielessä kohteet
ovat hyvät ja esitys on kannatettava.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen allekirjoittanut myös
ed. Pulliaisen aloitteen tiemaksuista, mutta en siinä tarkoituksessa, että esittäisin
tiemaksun yleistämistä kaikille teillemme. Olen
allekirjoittanut tämän aloitteen siksi, että teitämme
ruuhkauttava ulkomainen kuorma-autoliikenne pantaisiin maksumieheksi
tiestöämme raskaasti kuluttavasta käytöstä,
lähimpänä esimerkkinäni Hankotie.
Tässä yhteydessä on syytä todeta,
että tänä vuonna suomalaiset maksavat
1,4 miljardia euroa autoveroa, 310 miljoonaa euroa autoverolle pantua
arvonlisäveroa, 560 miljoonaa euroa ajoneuvo- ja käyttövoimaveroa
sekä 2,2 miljardia euroa polttonesteistä. Jos
autoilusta koostuvista verotuloista edes reilu osa käytettäisiin
tiestön parantamiseen ja uusiin tiehankkeisiin, olisi tiestömme
Euroopassa mitä parhaimmassa kunnossa kaikkine hyvine vaikutuksineen.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen on tehnyt lakialoitteen,
johon on ollut todella helppo yhtyä, ja tuo lakialoite,
niin kuin tuossa jo valiokunnan puheenjohtaja totesi, on valmisteltu
huolella ja suurella asiantuntemuksella. Suomi on EU-maa, joka Viron, Latvian
ja Liettuan lisäksi ei peri raskaalta liikenteeltä mitään
maksuja, ja nuo paineet tienkäyttömaksujen osalle
ovat jo yksittäisiltä kansalaisilta voimistuneet
todella suuriksi. Tähän yhtyvät myös
niin Skal kuin lukemattomat kuljetusalan yrittäjät.
Kun liikennevaliokunnassa käytiin tuo keskustelu tienkäyttömaksuista,
en usko, että sieltä löytyy yhtään,
joka ei ainakaan tutkimista tukisi. Mutta tilanne on ollut tällä hetkellä käytännössä
niin,
että liikenneministeriö on toistaiseksi päättänyt,
ettei tienkäyttömaksujen käyttöönottoa tutkita
tai siinä edetä. Niin kuin ed. Pulliainen itse
totesi, lakialoitteen kirjoitti alle iso joukko kansanedustajia,
ja on todella mielenkiintoista nähdä, millä tavalla
tuo lakialoite etenee.
Suomen on säädettävä joka
tapauksessa laki tienkäyttömaksuista, ja tämähän
johtuu direktiivistä, jossa määritetään
yhteneväinen käytäntö, jotta
tien käyttäjät eivät joudu hankkimaan
eri tyyppisiä laitteita eri maissa. Tässä yhteydessä olisi
mitä otollisin hetki myös käytännössä säätää tienkäyttömaksut
raskaalle liikenteelle. Tämä lakialoite esittää alkuun
kokeiluluontoista lähestymistapaa, jolloin voisimme testata
järjestelmän toimivuutta ilman suuria investointeja
mahdollisimman kustannustehokkaasti.
Suomen teillä ja erityisesti Kaakkois-Suomessa raskaan
liikenteen määrä on kasvanut kiihtyvällä vauhdilla,
ja samaan aikaan, kun tiestömme rappeutuu ja kuluu, raskaan
liikenteen kuljetukset Venäjälle ovat siirtyneet
ei pelkästään venäläisten
yrittäjien ja kuljetuksen päälle vaan myös
sinne on tullut latvialaisia ja tulee muunmaalaisiakin, esimerkiksi
näissä autokuljetuksissa ulkolaisia toimijoita.
Kyllä herää kysymys, miksi ulkomaalainen kuljetuskalusto
voi liikkua teillämme maksamatta tienkäytöstä minkään
näköistä kustannusta. Kun sen merkitys
on äärimmäisen kova Suomen kaupalle ja
viennille, me emme tietysti voi lähteä siitä tilanteesta,
että me olemme ajamassa sitä alas. Mutta kun raskas
liikenne joutuu lähes jokaisessa EU-maassa maksamaan tienkäytöstä, niin
ei Suomi voi olla tästä poikkeava.
Todennäköisesti kun Venäjä suunnittelee
nyt uutta moottoritietä välille Pietari—Moskova,
se taatusti laittaa ja suunnittelee sille tienkäyttömaksun.
Kyllä tätä ei kuitenkaan hetkessä pystytä polkaisemaan
käyntiin, ja tältä osin tämän
kehittelyn pitäisi alkaa. Minusta myös suomalaiselle
kuljetusalalle pitää mahdollistaa, että sen
kilpailukyky säilyisi ja olisi samalla viivalla kilpailemassa
venäläisten kuljetusyrittäjien kanssa. Nyt
me olemme kaukana siitä.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliaisen lakialoite on tullut
tarpeeseen. Se on huolellisesti laadittu, ja niin kuin hän
esittelypuheenvuorossaan totesi, se on kopioitu maasta, josta se
voidaan varmasti myöskin tänne Suomeen käyttöön
ottaa.
Meillä liikenne maksaa arvonlisäverollisena 6,5
miljardia euroa vuositasolla valtion budjettiin. Me saamme liikenne-
ja viestintäministeriön hallinnonalalle noin miljardi
euroa, elikkä tämä panos—tuotos-suhde
on tavattoman huono liikenteen näkökulmasta.
Meillä on useaan eri otteeseen vaadittu lisää rahaa
tiestön perusparantamiseen ja myöskin olemassa
olevien teiden ylläpitämiseen. Me kulutamme tietä enemmän kuin
perusparannamme ja huollamme, elikkä me syömme
selkeästi tiepääomaa, ja tämä on
huono suunta. Meillä on käyttämättömiä voimavaroja nimenomaan
ulkomaisen liikenteen tierasitteen osalta.
Tehdyt tutkimukset kertovat sen, että ulkomainen liikenne,
joka täällä kulkee ilman minkään
näköisiä maksuja, kuluttaa Suomen tieverkkoa
noin 20 miljoonan euron verran vuositasolla. Jos tämän
verran kyettäisiin keräämään
ja käyttämään tien parantamiseen
ja myöskin ylläpitämiseen, niin se olisi
jo askel lähemmäksi totuutta. Tielaitoksen mukaan
meillä on tällä hetkellä sellainen
180 miljoonan euron vaje tiemäärärahoissa.
Mutta, niin kuin totesin, tämäkin olisi jo jonkun
verran kuitenkin askel oikeampaan suuntaan. Niin kuin ed. Pulliainen
totesi, liikennesuoritteet tulevat jatkuvasti kasvamaan ja niin sitten
myöskin tämä rahavirta siltä osin
tulisi voimistumaan.
Kukaan ei maksuja rakasta, mutta myöskin suomalainen
elinkeinoelämä, joka on riippuvainen hyvin paljolti
maantiekuljetuksista, on joutunut viime aikoina tosiasioiden eteen:
liikennenopeuksia on pudotettu, tiestön kunto on heikko, rahtiajat
tulevat huomattavasti pidemmiksi, ja myöskin, kun tien
kunto on varsinkin talvella ennalta arvaamaton, niin voi tulla pitkiäkin
odotusaikoja, kun niitä teitä kunnostetaan ja
voidaan taas turvallisesti liikkua, koska kyllä tämä Konginkankaan
onnettomuus viestii myöskin kuljetusyrittäjille
tulevaisuudessa sen, että siellä vaan autot seisovat
ja odottavat, kunnes tielle tulee hiekkaa tai suolaa ja voidaan
taas turvallisesti jatkaa. Elikkä meillä on hirvittävästi
haasteita liikennepuolella, jotta tämän yhteiskunnan
pyörät pyörivät, ja tämä on
yksi hyvä keino edes jonkun verran tätä tilannetta
auttaa.
Minä en ymmärrä meidän liikenne-
ja viestintäministeriön kantaa suhteessa venäläisiin
autoihin. Euroopan unioni on moittinut Suomea siitä, että venäläiset
saavat tuoda tänne lähes rajattomasti polttoainetta,
kun raja on 400 litraa. Kun he vielä sitten täällä jonkun
verran harjoittavat aika ajoin sisäistä liikennettä,
joka heiltä on täysin kielletty, niin tässä näitä haasteita
on moneltakin suunnalta. Minä ymmärrän
sen, että venäläisten kanssa on vaikea
neuvotella isoista asioista, joissa he joutuvat maksumiehiksi, mutta
toisaalta kun he ovat myöskin asettaneet omia maksujaan suomalaisille,
niin tämä piirileikki on johtanut siihen, että suomalaiset
liikenteenharjoittajat ovat menettäneet asemansa tyystin
Venäjän markkinoilla. Suomalaisia autoja ei juurikaan enää nähdä ylittämässä rajaa
suomalaisin kilvin Venäjän puolelle, vaan se liikenne
on vahvasti venäläisten hallussa. Samoin tänne
on tulossa latvialaisia, liettualaisia ja myöskin puolalaisia,
virolaisista puhumattakaan.
Kyllä meillä tässä nyt on
ed. Pulliainen ihan oikeasti liikkeellä oikeassa asiassa,
ja toivoisi, että liikenne- ja viestintäministeriö nyt
tarttuu tähän tilaisuuteen. Uskon, että myöskin
eduskunnasta löytyy tahto tämän asian
eteenpäin viemiseen.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn niihin mielipiteisiin, joita täällä on
kerrottu tästä lakialoitteen järkevyydestä.
Monesti kansanedustajien lakialoitteet kärsivät
inflaationkin tässä salissa, mutta tässä on
kumminkin jotakin uutta, joka kumminkin on näköpiirissä ihan
lähitulevaisuudessa myöskin koskien Suomen liikennepolitiikkaa.
On hyvä, että ed. Pulliainen on tutkinut keskieurooppalaista
mallia ja poiminut sieltä yhden lakiesityksen esimerkiksi
tänne meidän käyttöömme.
Panin tyytyväisyydellä merkille, että liikennevaliokunnan
puheenjohtaja äsken vastauspuheenvuorossaan myöskin
suhtautui tähän positiivisesti.
Tämä lakiesitys on oikein rakennettu. Tässä on
hyvä kansainvälinen vertailu. Tässä on
vertailua myöskin näihin teknisiin järjestelyihin,
kuinka tätä voidaan ilman suuria kustannuksia
tänä päivänä toteuttaa.
Tämä on tehty määräaikaisena,
eli lähinnä haettaisiin kokemuksia siitä,
mitenkä tämä toimii Suomessa. Ymmärrän
myöskin näistä itäsuomalaisten
puheenvuoroista, että erityisesti nämä tiet,
mitä tässä soveltamisalassa mainitaan,
Hanko—Karjaa, Virolahti—Vaalimaa, Vaalimaa—Ylämaa,
Lappeenranta—Nuijamaa ja Nuijamaa—Nevala, ovat
niitä tämän hetken kansalaisia puhuttavia
tieosuuksia, joita moititaan erityisesti siitä, että siellä on
ruuhkaista, siellä on myöskin turvatonta ja siellä on
paljon myöskin ulkolaista liikennettä, joka ei
tuota meille minkäänlaisia tuloja vaan ainoastaan
menoja.
Samoin on hyvin rakennettu tämä lakialoite siltä pohjalta,
että tässä on selvästi soveltamisalan
ulkopuolelle jäävät ajoneuvot jo etukäteen mainittu
ja se, miten tämä tiemaksu sitten käytännössä suoritettaisiin
joko manuaalisesti tai automaattisella tiemaksujärjestelmällä.
Nämä ajoneuvojen päästöluokat
ovat tietysti sellaisia asioita, että ne elävät
vuosittain aina, kun uutta autokantaa tulee. Tässä on
lähinnä kytketty nämä päästöluokat
ainoastaan näitten ajoneuvojen ikiin, ja ne eivät
aina mene sen saastuttavuuden perusteella ehkä ihan oikealla
tavalla, mutta nämä ovat sellaisia asioita, mitä voidaan käytännössä sitten
vielä tarkentaa ja korjata, jos halua siihen löytyy.
Arvoisa puhemies! Myöskin fiskaaliselta vaikutukseltaan
tämän tyyppiset lait ovat merkittäviä.
Yhdyn niihin mielipiteisiin, joita täällä on mainittu,
että erityisen positiivisena varmasti tämä nähtäisiin,
jos näistä tiemaksuista kerätyt varat
ohjattaisiin sitten myöskin uuden infran rakentamiseen
ja ylläpitokorjauksiin, koska eilisetkin äänestykset
selkeästi osoittavat sen, että eduskunnassa on
suurta tahtoa lisätä infran määrärahoja,
ja näitä varoja voitaisiin ohjata niitten tieosuuksien
turvallisuuden parantamiseen liikenteessä, mistä ne
on myöskin kerätty.
Lopuksi toivoisin, että liikenne- ja viestintävaliokunta
ottaisi tämän asian niin sanotusti tosissaan.
Allekirjoittajien määriä tähän
varmasti voitaisiin helpostikin kerätä yli 100,
mutta toivoisin, että jo 44 kansanedustajan mielipide eri
puolueista olisi niin vahva signaali liikenne- ja viestintävaliokunnalle,
että valiokunta alkaisi tässä asiassa
kuulla asiantuntijoita ja todella katsoa, minkälainen valmius
meidän liikenneministeriössämme tällä hetkellä olisi
siihen, että tämä lakialoite myöskin
toteutuisi käytännössä. Muuten tämä jää pelkän
puhumisen asteelle, ja se ei varmasti ole myöskään
lakialoitteen tekijän tarkoitus.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen perusteellista lakialoitetta on
helppo kannattaa. Kauttakulkuliikenne tuo työtä satamiin
ja raja-asemille, haitat koituvat satamien ja raja-asemien välisille
tieosuuksille. Kansalaisten oikeustajuun ei mene, että teillämme
jyräävä kauttakulkuliikenne ei osallistu
tieverkon ylläpitoon tai liikenneturvallisuuden parantamisen
rahoittamiseen. Viimeksi eilisiltana Imatralla keskusteltiin
kuljetusyrittäjien kanssa tästäkin kysymyksestä liikenneillassa.
Tämä lakialoite on perusteellinen ja yksityiskohtainen. Oikeastaan
voi sanoa, että tämän valmiimmaksi ei
enää kansanedustaja voi ministeriölle
lakialoitetta tehdä. Toivottavasti liikenneministeriö ottaa
tästä onkeensa.
Tähän lakialoitteeseen on kuitenkin yksi hyvä lisäys
sitten toivottavasti siellä ministeriön puolessa
tehtävissä. Nimittäin tästä puuttuu
Lappeenrannasta Imatralle johtava tieosuus ja Imatran rajanylityspaikalle
johtava tieosuus. Nyt kun tuo Valtatie 6:n kyseisen välin
peruskorjaus ensi vuonna viimein alkaa, niin olisi aika tragikoomista,
että sitten tämmöisen tiemaksun puutteen johdosta
venäläinen kauttakulkuliikenne juuri rakennusaikana
rupeaisikin käyttämään sitä väylää Lappeenrannasta
Imatran rajanylityspaikalle välttääkseen
sitten tämän tiemaksun muualla. Sen takia tuo
kyseinen pätkä olisi ehdottomasti otettava mukaan
tähän tiemaksukokeiluun, jos liikenneministeriössä asia
tämän tehdyn aloitteen pohjalta etenee.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Totean tässä varmuuden
vuoksi, etten ole mikään tiemaksujen ystävä,
vaikka olenkin allekirjoittanut tämän ed. Pulliaisen
poikkeuksellisen ansiokkaan lakialoitteen. Tämähän
on todella perusteellisesti valmisteltu, ja toivon, että se
johtaa asiasta käytävään laajempaan
keskusteluun. Harvoinhan nämä lakialoitteet sinänsä lakiin
johtavat, mutta niin kuin täällä on sanottu,
niin liikenne- ja viestintävaliokunnan ja ehkä lehdistönkin olisi
hyvä pitää tätä asiaa
esillä.
Mitä sitten tulee tiestön verotukseen, jota
tämä tiemaksukin tietyllä tavalla edustaa,
niin puhutaan kymmenistä miljoonista euroista korkeintaan
tässä tapauksessa. Suuri ongelma, vaikka se ei
sinänsä tähän kuulu, on se,
että meillä kerätään
auto- ja polttoaineveroja eri muodoissa 4 miljardia euroa vuodessa
ja tienpitoon käytetään tällä hetkellä vain
vajaat 700 miljoonaa euroa vuosittain. Tuo määrä,
joka auto- ja polttoaineverotuksella kerätään,
on lähes kuusinkertainen siihen nähden, mitä tiestön
kunnostamiseen käytetään. Mutta se on
taas toisen keskustelun aihe.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! 19 vuotta aika ahkerasti täällä salissa
istuneena ja lakialoitekeskusteluihin osallistuneena tämä taisi
olla nyt, jos ei äkkiä tule vastustajia sali täyteen,
uusi ennätys siinä, että kaikki ovat
kannattaneet tätä lakialoitetta. Kiitoksia tuesta!
Muutama näkökohta keskustelusta, mikä on aikaisemmin
käyty täsmälleen samasta asiasta.
Silloin kun meille opetettiin tämä tiemaksufilosofia,
mikä tapahtui 1990-luvun jälkipuoliskolla, jos
minä muistan oikein, siis täällä meidän
kotimaisessa poliittisessa retoriikassamme ja keskustelussamme — tämä on
aika mielenkiintoinen asia — semmoinen keskeinen pointsi
oli se, että jos tiemaksu asetetaan, pitää olla
vaihtoehtoinen reitti kuljettavaksi. Silloin aivan erikoisesti keskusteltiin
Espanjan käytännöistä, kun Espanjassa
otettiin aika laaja-alaisesti käyttöön tienkäyttömaksut
moottoriteillä, jotka muuten oli Euroopan yhteisön
rahoilla pääasiassa rakennettu. Minäkin
siellä olen katsonut niitä valtavan isoja kylttejä,
joissa lukee, kuka tämän tien tekemisen rahoitti.
Silloin oli hyvin tärkeätä, että kun siihen
tuli se tiemaksukäytäntö, niin oli kiertotie. No,
sitten eräät liikennöitsijät
rupesivat käyttämään niitä kiertoteitä ja
siitä tuli omat ongelmansa.
Mutta joka tapauksessa tässä tapauksessa erikoisesti
ed. Tiilikaiselle kommenttina myöskin pöytäkirjan
kautta, että nythän rajanylityspaikoista Venäjältä Suomeen
puuttuu aika monta. Paitsi se, minkä mainitsitte äsken,
tästä puuttuvat Rajajooseppi, Salla, Suoperän
ihan ihka uusi, joka on otettu tällaisena käyttöön
oliko viime viikolla tai otetaan ensi viikolla, Kostamus ja Värtsilä,
ainakin nämä, elikkä aika monta ja sitten vielä se
Imatran juttu. Niitähän on siis mahdollisuus tähän
lisätä oikein hyvin. Mutta tämä oli
ennakointia siihen keskusteluun, että käydäänkin tämä keskustelu
siltä pohjalta kuin vastaavaa keskustelua käytiin
Suomessa edellisen kerran, kun tämä asia oli ihan
vakavasti esillä. Tämä niin kuin tämmöisenä viestinä.
Sitten se, mikä tässä on siis todella
rankka juttu, on tämä laiton kabotaasijuttu, jota
nyt on ruvennut esiintymään. Kun suomalaiset on
pullautettu aivan täydellisesti Venäjälle
suuntautuvasta liikenteestä pois, niin sillä tavalla
tähän on tullut aivan erityisiä argumentteja
tämän hyväksymisen puolesta, olletikin,
kun asianlaita on jo nyt niin kuin aikaisemmin kerroin, että venäläiset ovat
tämän autositoumusmaksukäytännön
ottaneet käyttöön eivätkä ole
meidän liikenneministerimme vaatimuksesta sitä maksukäytäntöä suostuneet
lopettamaan, vaan sitä jatketaan edelleenkin. Toisin sanoen
venäläinen osapuoli on itse romuttanut sen järjestelmän,
josta vuonna 1997 sovittiin. Nyt siis aivan totta on myöskin
se, että direktiivi velvoittaa säätämään
tänne Suomea koskevan tiemaksulain sellaisena yleisenä velvoitelainsäädäntönä sovellettavaksi
käytäntöön silloin, kun se näyttäisi
olevan aiheellista. Tässä katsannossa nyt on valmis
laki, joka voitaisiin sitten käsitellä vaikka
tämän kevään aikana niin, että se
olisi todella käyttökelpoinen sovellettavaksi
2.1.2007 lukien.
Lasse Virén /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen lakialoite tosiaan näyttää saaneen
hyvän vastaanoton, koska näin monta hyvää puheenvuoroa
on käytetty tämän asian puolesta. Myöskin
hallituspuolueiden edustajat ovat lähteneet tähän
keskusteluun hyvin mukaan ja ovat valmiit vaatimaan myöskin
rahaa tienpitoon lisää. Mutta ihmettelen kuitenkin
sitä, että kun eilen äänestettiin
määrärahalausumista, niin kepulaiset äänestivät
vähän toiseen suuntaan.
Sitten noista ruuhkamaksuista ehkä vielä joku sana.
Pari viikkoa sitten ed. Tynkkynen otti ruuhkamaksuasian esille.
Venäläisethän ovat tätä ruuhkamaksua
nyt itärajalla kokeilleet ja rupesivat rahastamaan jotakin
maksua, en tiedä, mikä se oli, mutta välittömästi
tätä kautta ainakin rajalle syntyy ruuhkaa.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Tuosta ed. Virénin puheesta on helppo
jatkaa. Nuo jonot, mitkä syntyvät niin Vaalimaan
kuin Nuijamaan rajalle — ja jonkin näköisiä jonoja
on jo tällä hetkellä tuolla Imatran Pelkolassa — ovat vaarallisia
liikenteen osalta. Me tarvitsemme rahaa, jotta me pystymme noita
väyliä ja odotustiloja selkeästi tuomaan
lisää. Mutta joka tapauksessa, kun puhutaan vain
kymmenistä miljoonista euroista mahdollisesti, se pitää paikkansa. Mutta
se signaali siitä, että näitä maksuja
peritään, on väestölle ja kansalaisille
merkittävästi kovempi kuin se tulo, mitä siitä saadaan.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Tulin varmuuden vuoksi korokkeelle, jos ei
se 2 minuuttia ihan riitä.
Olen yksi tämän lakialoitteen allekirjoittajista.
Tämä on hyvä aloite, vaikka itse olen
suhtautunut kielteisesti Suomessa tiemaksuihin tai mihinkään
ruuhkamaksuihin, koska olen nähnyt, että meillä muutenkin
liikenteeltä peritään riittävästi
maksuja ja toisaalta nämä muut perimistavat ovat
tehokkaampia. Kustannukset ovat pienempiä kuin tämmöisten maksujen. Mutta niin
kuin lakialoitteessa todetaan, erityinen syy
minusta on tämä kestämätön
tilanne, joka Hanko—Vaalimaa-tiellä vallitsee.
Itse olen sitä tietä matkustanut kotoa ensin Helsingistä ja
sitten Porvoon kupeelta Virolahdelle, missä minulla on
kesämökki ollut 25 vuotta, ja olen omakohtaisesti
nähnyt sen kehityksen ja myös sen tilanteen, ne
kymmenien kilometrien jonot, joita itsekin olen ohitellut vasenta
kaistaa myöten, mikä on todella liikenneturvallisuuden
kannalta erittäin vaarallista. Jopa olen kokenut hengenvaaralliseksi
sen tilanteen. Minulla ne ovat olleet mökkimatkoja lähinnä,
joitain työmatkoja, mutta siellähän asuu
paljon ihmisiä, joille ne ovat työmatkoja ja täysin
välttämättömiä, arkielämässä täytyy
kulkea siellä töihin, kouluun ja asioille.
Meillähän on suhtauduttu hyvin myönteisesti tähän
transitoliikenteeseen, jota tämä pääasiassa
on. Siihen on ollut perusteet, ja se on tuonut Suomen satamiin liikennettä ja
jonkun verran tuloja ja työpaikkoja. Itse olen perännyt
jo pitkän aikaa, että pitäisi laskea,
mikä se todellinen kansantaloudellinen vaikutus on. Eli
tämä liikennehän on sellaista, että nyt
noin 90—95-prosenttisesti venäläiset
yritykset sitä harjoittavat, poiketen siitä Neuvostoliiton
ajasta, jolloin oli sopimus ja pidettiin kiinni siitä,
että puolet on molempien maiden liikennettä. Silloin
tietysti liikennemäärätkin olivat huomattavasti
pienempiä. Eli Suomen talouselämälle
tai suomalaisille työntekijöille tästä liikenteestä ei
ole hyötyä, ei yrittäjille, ei niille,
jotka sitä työtä tekevät.
Suomen valtiolle siitä liikenteestä ei myöskään
verotuloja tule, ei tule yrittäjäverotuloja eikä palkkaverotuloja,
koska matkat ovat niin lyhyet, että nämä venäläiset
yritykset tuovat sen polttoaineen. Heillä on erikoislupa
tuoda niin paljon polttoainetta, että he eivät
edes tankkaa Suomen puolella, jolloin tämä polttoainevero, jota
peritään sen takia, että sillä rahoitetaan
tiet, jää maksamatta. Eli he eivät maksa
täällä mitään, käyttävät
ilmaiseksi meidän teitämme.
Sitten toinen puoli on se, että tietysti tämmöiset
valtavat rekkamäärät, mitkä siellä liikkuvat, ovat
suuri liikenneturvallisuusriski. Siellä on kuollut ihmisiä,
loukkaantunut, sitten tulee muuta haittaa tietysti, monen ihmisen
aika menee siellä ruuhkissa, ja sekin maksaa jollekin jotain, sitten
tulee myös saastetta. Kaikki, jos menette sinne, näette
sen. Tuossa keväällä kun ajelin sinnepäin,
niin tienvarret olivat kuin kaatopaikkaa. Talven jäljiltä niitä ei
ollut vielä ehditty siivota, mutta sehän on selvä,
että kun kuljettajat joutuvat asumaan jopa vuorokauden
kaksi niissä rekoissa, niin sinnehän heitetään
kaikki pullot ja paperit ja maitotölkit. Nyt ne on jo,
luulisin, siivottu, mutta huhtikuussa olivat vielä tienvarret täynnä rajalta
lähes Haminaan asti.
Meidän pitäisi koko tätä kauttakulkuliikennettä todella
miettiä, missä määrin se on
järkevää. Sehän tuo muutaman
sata työpaikkaa Etelä-Suomen satamiin. Suurin
merkitys sillä on Hangossa näiden autojen tullauksiin.
Sieltähän tuodaan näitä autorekkoja.
Parhaimpina aikoina 300—400 rekkaa päivässä ajaa
siitä. Voitte jokainen kuvitella, minkälainen
liikenne se on. Itse olen ajanut siellä. Saattaa ajaa 10—12
rekkaa niin tiheässä jonossa, että sinne
ei henkilöauto väliin sovi, vaikka joku uskaltaisi
yrittää. Sitten on muutama sata metriä matkaa
ja samanlainen jono. Kun sitten (Ed. Pulliainen: Nykyohjeitten mukaista!)
parhaassa tapauksessa saattaa tyhjiltään tulla
toinen jono vastaan, niin kyllä siellä henkilöautomies
tuntee olonsa orvoksi. Se ei ole mikään moottoritie.
Moottoritiehän on täällä alkupäässä,
mutta siellä se on melko kapeata tietä, jossa
on myös taajamaliikennettä.
No, mitä tämä tiemaksu auttaisi?
No, se ehkä suuntaisi sitä liikennettä jonnekin
toiseen suuntaan. Ehkä se myös, niin kuin liikenneministeri on
ilmoittanut, toimisi niin, että pyritään
rautateille siirtämään. Ehkä se
jossain määrin sitäkin palvelisi, vaikka
siinäkin on omat ongelmansa, mutta ennen kaikkea se toisi
ainakin sen, että nämä liikkujat, jotka
ovat siis pääasiassa venäläisiä,
osallistuisivat edes siinä määrin kuin
suomalaiset yritykset näihin teiden kustannuksiin. Eli tällä tiemaksulla
sitten saataisiin sitä rahoitusta niihin välttämättömiin
tieinvestointeihin, mitä pitäisi tehdä,
jos tämmöinen liikenne siellä jatkuu,
niin kuin näyttää.
Tämä on jotenkin ollut arka aihe. Itse olen
puhunut tästä jo ennen kansanedustaja-aikaa asianomaisen
ammattiliiton puheenjohtajana. Silloinhan tilanne ei ollut vielä niin
huono. Silloin monta kymmentä prosenttia vielä oli
suomalaisia yrityksiä ja kuljettajia, mutta jotenkin siihen
ei ole rohjettu tarttua. Nyt olen huomannut, että myöskin
Suomen Kuorma-autoliitto on pitänyt esillä tätä asiaa
ja monet muut tahot, niin että jotain täytyisi
tehdä.
Tiemaksu sinänsä on mahdollinen. Se on mahdollista panna
voimaan, vaikka jotkut ovat väittäneet, että se
ei ole mahdollista. Se on mahdollista panna voimaan ilman, että se
on mitenkään syrjivää. Esimerkiksi
se voidaan määrätä kaikille
autoille, myös suomalaisille, ja EU-määräysten
mukaan on mahdollisuus, kun suomalaiset autot maksavat muita veroja,
polttoaineveroja ja muita, hyvittää sitä kautta,
jolloin se ei tosiasiassa tuo lisärasitusta suomalaisille
kuljetusliikkeille eikä kuljetusyrittäjille, mutta
johtaa siihen, että nämä muunmaalaiset,
lähinnä venäläiset, siellä on
jonkun verran liettualaisia ja latvialaisia, myöskin osallistuvat
tien kulumisesta aiheutuviin haittoihin. Hyvin kohtuullista on tietysti
se, että näillä kerätyillä rahoilla
sitten rakennetaan sinne niitä teitä semmoiseen
kuntoon, että voidaan minimoida liikenneturvallisuus- ja ympäristöriskit.
Sitten myös tilannetta voitaisiin parantaa viranomaistoiminnalla
siinä mielessä, että vaikka sanotaan,
että venäläisten autojen kunto ja turvallisuus
on parantunut, niin kyllä siinä suuria puutteita
on. Tässä suhteessakin pitäisi valvontaa
tehostaa. Minä luulen, että kun sitä tehtäisiin,
niin kyllä se viesti menisi perille ja tähän
kaluston kuntoon, joka on monta kertaa vieläkin luvattoman
heikkoa, nämä venäläiset kuljetusyritykset joutuisivat
kiinnittämään enemmän huomiota.
Minusta on tärkeätä, että ed.
Pulliainen teki tämän aloitteen, josta on paljon
keskusteltu, ja sitä kautta eduskuntakin voi tätä asiaa
käsitellä ja ilmaista oman kantansa.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Liikenneministeri Huovinen jossain
puheenvuorossaan totesi, että 800 henkilötyövuotta
on tämän ketjun päässä suomalaisia
työpaikkoja tämän kauttakulkuliikenteen
ja logistiikan osalta. Se on merkittävä määrä työpaikkoja,
eikä meidän pidäkään
pyrkiä niitä työpaikkoja vaarantamaan,
vaan meidän pitää pyrkiä tasapuolisuuteen
myöskin siltä osin, että ne, jotka Suomessa liikennöivät,
maksavat suomalaisesta tienkäytöstä.
Silloin vältetään tällainen
kilpailua vääristävä tilanne
kuin tällä hetkellä on.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jos tuommoiselta venäläiseltä autojenkuljetusrekalta
peritään matkasta Hangosta itärajallemme 70
euroa maksua, niin tuskin siirtyy se reitti mihinkään
muualle siitä 70 eurosta. Jos se 70 euroa jaetaan kymmenen
auton hintaan, niin jokainen ymmärtää,
että sillä on siinä aivan semmoinen rajavaikutus,
jolla ei ole mitään käytännön
merkitystä.
Keskustelu päättyy.