Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä oli tieto, että pääministeri
olisi paikalla. Onkohan hän vielä tulossa vai
onko tullut muutos? Arvoisa puhemies! Minusta on kohtuullista, että pääministeri
kuulee kysymyksen, koska hän joutuu siihen vastaamaan.
Arvoisa pääministeri, te olette sanonut julkisuuteen,
että maata vaivaa poliittinen legitimiteettikriisi, eli
on kyse siitä, uskovatko kansalaiset meidän järjestelmäämme
ja sen oikeutukseen. Kyse on tietenkin vaalirahoituksesta, jota on
mittavasti käsitelty julkisuudessa. Oppositio on tänään
tehnyt omia esityksiänsä järjestelmän tiukentamiseksi
ja selkiyttämiseksi. Kyse on luottamuksen palauttamisesta,
avoimuudesta, oikeudenmukaisuudesta ja selkeydestä. (Ed.
Zyskowicz: Ja hurskastelusta!)
Mitä te aiotte tehdä omalta osaltanne, että kansalaisten
luottamus eduskunnan toimintaan ja siihen, että tämä laitos
ei ole ikään kuin järjesteltävissä ulkoapäin,
toimisi?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Myös tämän luottamuksen
palauttamiseen on hyvin yksinkertainen kaksivaiheinen toimintatapa.
Toivottavasti se auttaa tässä. Ensimmäinen
on se, joka on jo tässä viimeisen puolentoista
viikon aikana tapahtunut, että ne edustajat, joilla on
täydennettävää viime keväänä jättämiinsä ilmoituksiin,
tekevät sen, ja sitä on tehty paljon. Toisena
vaiheena täsmennetään lainsäädäntöä sillä tavalla,
että asiat ovat yksiselitteisempiä ja selkeämpiä,
ja sitä lakia pitää noudattaa, niin kuin
lakeja noudatetaan. Tässä yhdessä toimimalla
ovat minusta ne keinot, joilla tästä tapahtuneesta
oikealla tapaa otetaan oppia ja täsmennetään
lainsäädäntöä kokemusten
perusteella. Se tehdään yhteistyössä.
Hallitus ohjelmansa mukaisesti valmistelee uudistusta, mutta tätä varten tullaan
asettamaan työryhmä, jossa on kaikkien puolueiden
edustus paikalla.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen omilla ministereillä on
ollut erittäin paljon täydennettävää tähän
lakisääteiseen ilmoitusvelvollisuuteen, ja nuo
täydennykset ovat olleet tavallisen suomalaisen vuosipalkan
suuruisia, eli kyse on ollut hyvin merkittävistä summista.
Mitä te aiotte tehdä sen suhteen, että hallituksen
vilpittömyys ja luottamus toimisi tässä asiassa
siten, että kansalaiset voivat uskoa siihen, että hallitus
toimii oikeudenmukaisesti?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Näitä täydennysilmoituksia
on tullut useimmista eduskuntapuolueista. (Välihuuto) — Ei
ole kaikista, sanoin useimmista. Ei ole tullut kaikista hallituspuolueista,
vaan useimmista hallituspuolueista ja useista oppositiopuolueista. — Ministerit
ovat tässä ilmoituksessa kansanedustajia. He ovat
ilmoituksensa viime keväänä kansanedustajan
roolista antaneet. Laki koskee ehdokkaita, jotka on valittu eduskuntaan,
ja tämä on minun näkökulmani
tähän. Aivan sama, mikä koskee kansanedustajia,
koskee myös ministereitä.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Hallitus on nyt antanut hyvin kiistellyn lakiesityksen
perheyritysten verovapaudesta perittäessä. Tässä nyt
viime päivien, viikkojen aikana on paljastunut, että joukko
tällaisten perheyritysten, kuten Tokmannin ja Ideaparkin,
omistajia on ollut myös pääministeri
Vanhasen sekä ministereiden Katainen, Lehtomäki,
Hyssälä ja Häkämies vaalikampanjan
tukijoiden joukossa. Ensin vaalituki, sitten perheyrityksiä suosiva
veroesitys. Tämä haiskahtaa minusta aika pahalta.
Miten, pääministeri Vanhanen, se teidän
nenäänne tuntuu?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Suurten ikäpolvien eläkkeelle
siirtymisen lähestyessä useimpien tämän
hallitusrintaman puolueiden ohjelmissa on ollut erittäin
pitkään sukupolvenvaihdosten helpottaminen. Se on
ollut poliittinen tavoite, joka oli myös vaalikampanjassa,
vaaliohjelmassa selvästi esillä. Se oli jo myös
edellisellä vaalikaudella. Viime vaalikaudella hallitus
jo teki merkittävän kevennyksen sukupolvenvaihdosten
helpottamiseksi. Se oli meidän poliittinen tavoitteemme,
ja olemme sille vaaleissa tukea keränneet.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Itse olen tämän tavoitteen
asettanut taustayhteisöni kanssa jo vuonna 2005 ensimmäisessä julkisessa
talousraportissa. Sen jälkeen se oli esillä hyvin
avoimesti vaaliohjelmassa, jota toimme esille ihan joka ikisessä julkisessa
vaaliväittelyssä sen takia, että koemme
oikeaksi helpottaa suomalaista omistajuutta, suoma-laisten perheyritysten
sukupolvenvaihdosta, ja kohta pääsemme siihen
sisältöön vielä paremmin kiinni.
Huomionarvoista on ollut se, että muun muassa Perheyritysten
liitto on hyvin voimakkaasti kritisoinut tätä meidän
esitystämme, mutta siitä huolimatta pidän
sitä erittäin hyvänä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Omassa eduskuntaryhmässäni ärtymystä on
herättänyt se, että vaalirahoitussotku
on pyritty kaatamaan koko eduskunnan vastuulle puhumalla poliittisen
järjestelmän legitimiteettikriisistä. Omassa
eduskuntaryhmässäni ei ole ilmennyt tarpeita korjailla
ilmoituksia, eli ei pidä leimata kaikkia, jos jotkut ovat
rikkoneet lakia.
Viikko sitten kyselytunnilla vaadin uutta vaalirahoituslakia
voimaan jo kunnallisvaaleihin, ja silloin pääministerin
sijainen Jyrki Katainen torjui tämän ehdotuksen
pitäen aikataulua liian kireänä. Olen
tyytyväinen, että tämä nopea
aikataulu nyt uutisen mukaan, pääministeri Vanhasen
antaman haastattelun mukaan, tuntuu kelpaavan, kun tänään
myös kaikki oppositioryhmät ovat sitä vaatineet.
Pyydänkin, pääministeri, että kertoisitte
nyt tarkemmin, millä aikataululla tämä esitys aiotaan
eduskunnalle tuoda.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Tämä kuuluu oikeusministeriön
valmistelualaan ja myös tämä aikataulukysymys. Huomenna
kokoontuvat kaikki puolueiden puheenjohtajat pääministerin
pyynnöstä, ja olen siellä läsnä.
Aikataulusta keskustellaan tarkemmin silloin, mutta jos yhteistyö ja
halu löytyy tähän kunnallisvaaleihin
valmistautumisessa, niin työ, joka kokonaisuudessaan tulee
viemään yli vuoden, koska myös puolueiden
rahoituksen avoimuus pitää käsitellä ja
monta muuta Euroopan neuvoston vaatimaa asiaa täytyy käsitellä, voidaan
pilkkoa niin, että jos poliittinen tahto on luja, niin
kunnallisvaaleihin mennessä saadaan kunnallisvaaleihin
liittyvä lainsäädäntö tiukennettua.
Sen jälkeen työryhmän työ jatkuu
hyvin monelta osin, koska tämä työ ihan
hyvin voidaan pilkkoa kahteen osaan, jos niin halutaan.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Nyt on puhuttu paljon yksittäisten
ehdokkaiden yrityksiltä saamista todella suurista vaalikampanjarahoista
ja niiden mahdollisesti aiheuttamista jääviys-
ja muista ongelmista.
Arvoisa puhemies! Oikeusministeri hieman sivusikin sitä,
mutta kysyisin arvoisalta pääministeriltä,
millä tavoin hän näkee sen, jos joku yksittäinen
taho tukee jonkun puolueen taloutta kovin suurella summalla ja sen
seurauksena puolueesta tulee niin sanottu pääministeripuolue. Olisiko,
arvoisa pääministeri, aiheellista saada määrätyiltä osin
myös puolueiden rahoitus niin sanotusti läpinäkyväksi
lainsäädännön kautta, ettei
syntyisi turhia epäilyjä mahdollisesta jonkin lahjoittajatahon
etujen erityisen ponnekkaasta ajamisesta ja läpiviemisestä erityisesti,
kun suuri (Puhemies: Minuutti!) puolue nousee hallitukseen, niin
kuin totesin?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Puolueiden tavoitteet, ohjelmathan asetetaan
yleensä puolueessa puoluekokouksissa hyvin laajan kansanvaltaisen
prosessin kautta hyvin julkisessa prosessissa. Ne ovat kaikkien
tiedossa. Sen lisäksi tähän kansanvaltaan
kuuluu se, että kaikilla on oikeus tukea puolueita, ja
se oikeus on sekä ehdokkailla, heidän tukiryhmillään että puolueilla
itse puolueina. Minusta tämä järjestys
on ihan oikein. Puolueet kertovat tavoitteensa, ja ne, jotka haluavat
tukea, tukevat.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Kiistatonta on, että virheitä on
tapahtunut, ja nyt tietysti olennaista on, että korjaustoimet
ovat nopeita ja riittävän täsmällisiä ja
että ne jatkossa poistavat ongelmat. Mutta aivan erityinen
kysymys on, että meillä kampanjat ovat tulleet
kerta kerralta yhä kalliimmiksi ja niihin liittyy erittäin suuria
rahasummia, niin kuin julkisuus on voinut kertoa.
Eikö nyt olisi hallituksenkin puolesta syytä yhtyä siihen
oppositionkin tänään esittämään
käsitykseen, että meidän täytyy
laittaa joku raja tälle rahan käytölle
ja laittaa raja, selkeä raja, sille, kuinka paljon yksittäinen
taho voi antaa avustuksia? Muutoin tulee valtaisa epätasa-arvo,
niin kuin tälläkin hetkellä on, tulee
epäilys siitä, että näillä suurilla,
jopa 20 000 euron rahoilla voidaan vaikuttaa yksittäisen
kansanedustajan päätöksentekoon. Jos
meillä olisi 2 000—3 000 euron
raja, tällaista epäluottamusta ei voisi syntyä. (Puhemies:
Minuutti!) Katto lahjoituksille on iso asia, ja siihen tarvittaisiin
hallituksen sitoutuminen nyt.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että saamme
sen työryhmän nyt käsittelyyn ja siellä tämänkin
idean todellakin käsittelyyn. Siellä se nähdään
sitten. Niin kuin ed. Heinäluoma tietää,
niin Suomessa tehdään lainsäädäntöä niin,
että virkamiesvalmistelu on mukana ja tutkitaan kaikki
mahdollisuudet eikä yhtäkkiä viikossa
arvota lainsäädäntöä.
Idea on mielestäni hyvä, ja se kannattaa tutkia
siellä työryhmässä oikein rakentavasti.
Muistutan vielä, että puolueet voivat myös
keskenään tehdä sopimuksia siitä,
että esimerkiksi henkilökohtaista tv-mainontaa
ei tehdä, tai puolue voi itse sitoutua lakiakin tiukempiin
normeihin, niin kuin esimerkiksi Vihreä liitto on tehnyt
jo tähänkin asti: kaikki yli 1 000 euron
lahjoitukset on pitänyt ilmoittaa julkisesti.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Oikeastaan ministeri Brax viittasikin
tähän henkilökohtaiseen mainontaan. Totuushan on
todella se, että mainoskampanjat ovat kasvaneet aivan räjähdysmäisesti,
ja tietysti se johtuu siitä, että me kilpailemme
kentällä äänistä. Mutta
jotenkin tuntuu siltä, että jonkun katon asettaminen
on erittäin vaikeaa siinä mielessä, että kuka
sen tutkii, mikä instanssi sen tutkii.
Eikö olisi selkeämpää, että annettaisiin
lainsäädännöllisesti seikkaperäiset
ohjeet henkilökohtaiselle mainonnalle, nimenomaan lainsäädännöllisesti
rajattaisiin yksittäisten ehdokkaitten valikoimasta pois
tietyt välineet, televisio tai jotakin muuta vastaavaa,
lehdistö tai radio? (Naurua)
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Jo nämäkin kaksi
puheenvuoroa osoittavat, että on hyvä, että tämä käsitellään
työryhmässä, ja on hyvä, että siellä ovat
myös asiantuntijat ja virkamiehet läsnä.
Minä luulen, että se metodi on kuitenkin laadukkaampaa
kuin tämä kahdensadan ihmisen kerralla esittämien
eri ideoiden käsittely ja sitten niihin välitön
reagointi.
Claes Andersson /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä minun kysymykseni
koskee asiantuntijan ja rahoittajan suhdetta. Minä olen
ihmetellyt, että kun hallitusneuvotteluissa olen nähnyt
valokuvia, niin siellä on valokuvassa niitä henkilöitä, asiantuntijoita,
jotka ovat myöskin rahoittajina vaaleissa.
Miten pääministeri näkee tämän?
Onko tässä joku ongelma? Muistan, että silloin,
kun itse olin mukana hallitusneuvotteluissa, niin oli kyllä aivan
selvästi sanottu, että rahoittajien ei kuulunut olla
mukana tässä prosessissa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitusneuvotteluissa käytetyt
asiantuntijat ovat julkisuudessa. On hyvin tavallista, että hallitusneuvotteluissa
on asiantuntijoina tämmöisiä yksittäisiä asiantuntijoita,
sitten siellä on erilaisten järjestöjen
asiantuntijoita, on työmarkkinajärjestöistä ja
muista järjestöistä asiantuntijoita,
mutta tämä on täysin läpinäkyvää osaa tästä toiminnasta.
Näin on ymmärtääkseni ollut aika
pitkän aikaa hallitusneuvotteluissa tämä käytäntö.
Jokainen puolue on ilmoittanut asiantuntijansa sinne. Sen lisäksi
muistaakseni viime hallitusneuvotteluihin otettiin sellainen käytäntö,
että sovittiin myös yhteisesti tämmöisistä etujärjestöistä asiantuntijoita,
jotka olivat kaikkien ryhmien käytettävissä.
Edustajat Johannes Koskinen ja Heidi Hautala merkittiin
läsnä oleviksi.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Minä en tiedä yhtään
oikeistopoliitikkoa sen enempää kokoomuksesta
kuin keskustastakaan, jolle joku rahoittaja voisi sanoa, että sinä äänestät
nyt näin. Minä tiedän aika monta vasemmistopoliitikkoa
1990-luvulta, 2000-luvulta, jotka olivat niin suuresti SAK:n ja
työväenyhdistysten liekanaruissa, että heille
sanottiin, että jos ette äänestä näin,
ei tule rahaa seuraaviin vaaleihin. (Välihuutoja — Puhemies
koputtaa)
Arvoisa pääministeri! Aiotaanko vaalirahoitusuudistuksessa
puuttua myös siihen, että työväenyhdistyksiltä ja
SAK:n tapaisilta keskusjärjestöiltä saadut
varat ovat myös julkisia? (Välihuutoja)
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! (Puhemies: Rauhoitutaan kuuntelemaan vastauksia!)
Jo nykyinen lainsäädäntö on
tässä suhteessa täysin tasapuolinen.
Kaikki lahjoitukset, jotka tulevat yksittäiseltä taholta
yli 1 700 euron suuruisena, ovat niin sanotusti vastikkeettomia.
Ne pitää ilmoittaa. Olen ihan varma, että tästä periaatteesta
tämä työryhmä ei tule poikkeamaan.
Oikeusministeri Tuija Brax
Herra puhemies! Euroopan neuvoston alainen korruption vastainen
yksikkö Greco Suomen maaraportissaan on muun muassa puolueiden
rahoitukseen julkisuudessa kiinnityttänyt huomiota sekä ammattiyhdistysliikkeeseen
että erinäisiin säätiöihin,
jotka ovat lähellä puoluetta, joten myös,
kun Suomea katsotaan ulkopuolella, niin myös tämä aspekti
on Euroopan neuvoston silmiin tarttunut siinä missä kaikki
muukin ulkopuolinen rahoitus, jossa missään ei
siis ole pahaa, kunhan se on julkista ja se ilmoitetaan. Rahoituksessa
itsessään ei ole pahaa — se on diktatuuri,
esimerkiksi kommunismi tai joku, jossa kielletään
auttamasta ja tukemasta sitä ehdokasta, jota tukee — mutta
se pitää ilmoittaa. Tämä sääntö koskee
yhtä lailla niin ammattiyhdistysrahaa, muuta yhdistysrahaa
kuin yksityistä rahaa.
Erkki Tuomioja /sd:
Herra puhemies! Haluaisin kysyä pääministeriltä ja
soveltuvin osin myös muilta ministereiltä: Kun
te allekirjoititte tämän vaalikustannusilmoituksenne,
tiesittekö silloin, ketkä ja mitkä tahot
olivat Kehittyvien maakuntien Suomen päärahoittajia?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tiesin henkilön, joka tuli esittämään
minulle sitä, ja kysyttyäni tiesin sen, että siellä on suuri
joukko yrityksiä. Siitä päättelin,
että määrä on niin suuri, että kenenkään
yksittäisen taustalla olevan rahoittajan osuus ei nouse
lähellekään sitä 1 700:aa
euroa kohdallani. Halusin varmistaa sen, ettei tällaista
yhdistystä käytetä tämän ikään
kuin lain vaatimuksen kiertämiseen eli että siellä on
niin paljon lahjoittajia, että kukaan ei pääse
sillä kiertämään tätä 1 700
euron ilmoitusvelvollisuutta. Samoin oli itsestäänselvää,
että ilmoitan tämän yhdistyksen antaman
lahjoituksen, niin kuin tein vuosi sitten aikataulussa.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä salissa käytiin
joku aika sitten keskustelu valtakunnallisista alueidenkäyttötavoitteista,
ja siinä yhteydessä myöskin, herra pääministeri, teidän
blogikirjoitustanne lainattiin liittyen näihin kaupan suurmyymälöiden
sijoituksiin, ja ministeri Vapaavuoren tehtäväksi
jäi täällä puolustaa hallituksen
linjaa.
Pidättekö hankalana sitä, että jotkut
näistä suurista lahjoittajista ovat sellaisia,
joilla on suuria kaavamuutostavoitteita, ja voisiko tällainen suuri
lahjoitus vaikuttaa myös hallituksen linjaan esimerkiksi
valtakunnallisten maankäyttötavoitteiden toteutumisessa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ei poliitikkojen mielipiteitä voi
eikä saa ostaa, tästä on pidettävä kiinni,
eikä saa tällaista vihjailua myöskään
esittää. Olen ottanut yhdyskuntasuunnittelukeskusteluun
koko poliittisen urani kantaa äärimmäisen
johdonmukaisella tavalla, eikä sitä millään
neuvoilla muuteta.
Sain viime presidentinvaaleissa noin 20 000 suomalaiselta
yksityishenkilöltä tai yritykseltä avustuksia
vaalitoimintaani, ja se ajattelutapa siitä, että vaalitoiminnan
avustaminen jollain tapaa jääväisi edustajan
myöhemmin, on myös väärä käsitys.
Eli kyllä kansanvaltaa saa tukea. Sitä tukevat
ne, jotka luottavat siihen ihmiseen, jotka ovat samaa mieltä hänen
ajatustensa kanssa. Heillä on oikeus antaa tukea, ja taas
avun vastaanottajatahon pitää toimia niiden lakien
mukaan, jotka on määritelty.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Yritysten perijöiltä poistetaan
perintövero, mutta työmarkkinatuella oleva työtön
maksaa 25 euron työmarkkinatuestaan jatkossakin veroa 22 prosenttia.
Siitä näkee, että Sukarin ryhmä on eduskunnan
suurin, sanoi eräs kadunmies tuolla Rovaniemellä aamulla
minulle.
Ymmärrättekö te, pääministeri,
näitä kitkeriä tunnelmia, joita tällä pienituloisella
kansanosalla on, kun te annatte kauhalla niille, joilla jo paljon
on, ja ette edes lusikallista niille, joilla on jo muutenkin vähän?
Ymmärrättekö, kun tähän
liittyy vielä tämä vaalirahakeskustelu,
että siinä porukassa turhan moni jo aiemmin on
jättänyt äänestämättä ja
tällä puolueellisuudella yhä useampi
saattaa sen tehdä? Tässä ollaan vakavien
kysymysten edessä.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ehkä he siellä torilla
ymmärtävät sen, että teidän
puolueenne aikanaan oli samoille ihmisille tämän
taitetun indeksin säätämässä.
(Ed. Tennilä: En minä ollut ainakaan!) Sukupolvenvaihdosten
edistämisen osalta, niin kuin sanoin, jo ensimmäinen
hallitukseni viime vaalikaudella teki merkittävän
huojennuksen, ja nyt tämä hallitus jatkaa sitä esitetyllä tavalla.
Se on nyt tulossa eduskunnan käsittelyyn, ja se uudistus
perustuu näiden hallituspuolueiden tahtoon, kauan aikaa sitten
ilmaisemaan tahtoon. Meistä sukupolvenvaihdoksia pitää edistää.
Viime syksynä eduskunta sääti perintöveron kevennyksen,
joka erityisesti painottui leskiin ja alaikäisiin lapsiin.
Se uudistus tuli maksamaan noin 160 miljoonaa euroa. Ymmärtääkseni
tänään eduskunnassa käsiteltävänä oleva
yritysten ja maatilojen sukupolvenvaihdosten helpottaminen laskennallisesti
tulee maksamaan noin 8 miljoonaa euroa vuodessa. Näitä molempia
uudistuksia on tarvittu.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! En epäile hetkeäkään
pääministerin integriteettiä, mutta,
herra pääministeri, te ja ministeri Lehtomäki
olette sanoneet, että ei ole tarpeenkaan ehdokkaan tietää vaalirahoituksen
taustoja. Oletteko vielä tätä mieltä?
Nimittäin tämähän mahdollistaa
sen, muualla maailmassa on näin tapahtunutkin, että esimerkiksi
aseteollisuus tai joku muu antaa vaalitileille rahaa ja sitten mahdollisesti
kiristää, teoriassa näin on mahdollista.
Haluaisin kysyä:
Ettehän te enää varmasti ole sitä mieltä,
että ehdokkaan ei tarvitse tietää vaalirahoituksen taustoja?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Arvelen, että tässä on
pikkuisen siteerauksessa kyllä virhettä. Ehdokkaiden
pitää valituksi tultuaan tehdä ne ilmoitukset,
jotka laki määrää. Omalta kohdaltani
olen tehnyt sen vuosi sitten täsmällisesti ja
lähden siitä, että vaalitukiryhmäni,
joka kokoaa rahoituksen, pitää toimia lakien ja
määräysten mukaisella tavalla ja täytyy noudattaa
niitä sääntöjä ja lakeja,
jotka ovat olemassa.
Mutta se täytyy sanoa, että esimerkiksi viime presidentinvaalien
noin 20 000:ta en todellakaan kaikkia tiedä, en
ole koskaan nähnyt sitä listaa, ketkä kaikki
osallistuivat tähän avustustoimintaan. Eli kun
minulta tullaan kysymään, onko se ja se antanut
avustusta minulle, niin joudun valitettavasti vastaamaan: "En tiedä,
en voi olla varma siitä." Kyllä ne ovat sitten
tarkistettavissa jälkikäteen niiltä osin,
missä on selvät tiedot.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Jokainen kansanedustaja tietää,
mitä laki edellyttää. He tietävät,
että jos on yli 1 700 euron avustus, niin se pitää ilmoittaa.
Jokaisen kansanedustajan pitäisi tietää myöskin,
että tämä koskee tukiyhdistystä,
ja jokaisen kansanedustajan pitäisi, ennen kuin täyttää tuon
ilmoituksen, tiedustella ja käydä tukiyhdistyksen
kanssa läpi, sisältyykö siihen 1 700
euron suuruisia avustuksia. Näin ei ole tapahtunut, vaikka
jokainen on tiennyt. Pääministeri nyökkää,
että kyllä on jokainen tiennyt. Minä kysyn:
Onko hallitus selvittänyt, mistä se johtuu,
että niin moni ministeri ei ole kuitenkaan tätä lakia noudattanut?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä koskee näiden
täydennysilmoitusten perusteella ilmeisesti jo lähes
30:tä kansanedustajaa, (Ed. Jaakonsaari: Nyt on ministereistä kysymys!)
ei yksin viittä ministeriä. — Ministerit
ovat tulleet valituiksi kansanedustajiksi, ja heitä koskee
tässä täsmälleen sama lainsäädäntö kuin
kansanedustajia. — Minä kyllä tiedostan tästä ja
aistin sen, että tästä mielellään
haluttaisiin tehdä tällainen hallitus—oppositio-asetelma,
mutta ministerit ovat tässä täsmälleen
sen saman lainsäädännön piirissä kuin
kansanedustajat.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Presidentinvaalien osaltahan on oma säännöksensä,
jossa asiamies tai sen puolueen puheenjohtaja, edustaja, allekirjoittaa
eikä presidenttiehdokas itse, mutta muiden osalta on nimenomaan
lain tarkoittama velvoite, että ehdokkaan tai valitun edustajan
pitää itse omalla allekirjoituksellaan vahvistaa
tämä ilmoitus ja juuri siinä tarkoituksessa,
että on käyty läpi se aineisto, onko
siellä joko suoraan tai tukiyhdistyksen kautta näitä yli
1 700 euron lahjoituksia, ja myöskin tämän
tukiyhdistyksen osalta on kerrottava ne rahanlähteet ryhmiteltyinä yrityksiltä,
järjestöiltä jne., niin kuin laki edellyttää.
Näissä ilmoituksissa oli kaikissa suhteissa vakavia
puutteita. Miksi niitä ei tehty kunnolla vuosi sitten?
Siellä oli osa myös istuvia ministereitä;
samaan aikaan, kun he olivat kansanedustajia, he olivat valtioneuvoston
jäseninä, kun näitä ilmoituksia
tehtiin.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Nyt itse tein ilmoituksen, niin kuin on hyvin
tiedossa, enkä pysty vastaamaan jokaisen, lähes
30:n puolesta, miksi näin ei ole tehty. Minä tiedän,
että kyllä näitä eri tulkintakäsityksiä tässäkin
talossa edustajien piirissä on ollut siitä, mitä pitää ilmoittaa,
pitääkö yhdistyksiltä tullut apu
ilmoittaa vai ei. Näitä tulkintakäsityksiä valitettavasti
on elänyt, ja saattaa olla, että se on osittain
selittämässä sitä, että näin
laajastikaan näitä ilmoituksia ei oikein kunnolla
tehty.
Sitten erityisesti, siis jokaisella ehdokkaallahan on oma tukiyhdistys
ja sen osalla ... (Eduskunnasta: Ei ole!) — Tai on joku
puolueyhdistys tai muu, jonka kautta toimitaan. — Harvoin
henkilökohtaisen tilin kautta näitä tehdään,
koska henkilökohtaisesti tulevat avustukset ovat veronalaista
tuloa, vaan aina on joku puolueyhdistys tai oma tukiyhdistys, jonka
kautta se toiminta organisoidaan, ja sen osalla tieto pitäisi
olla kyllä ehdottomasti täydellistä.
Mutta sitten monesti saattaa olla niin, että ehdokas tai
hänen tukiryhmänsä saa joltakin tukea,
esimerkiksi etujärjestöltä, jolla on
muutakin toimintaa ja joka harjoittaa erilaista tulonhankkimistoimintaa,
ja siinä valitettavasti tämä tieto siitä alkuperästä saattaa katketa.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa puhemies! Pitää antaa pääministerille
tunnustus avoimesta linjasta ja siitä, että olette
myöskin muita kehottanut siirtymään sinne.
Mutta minua kiinnostaa näiden ostopalveluilla hankittujen
avustajapalveluiden sekä vaalirahoituksen välinen
suhde, koska siinähän useinkin saattaa näin
olla. Ei nimittäin ole lainkaan tavatonta, että kansanedustaja
täällä ollessaan ostaa eduskunnan elikkä siis
veronmaksajien rahoilla ostosopimuksilla avustajapalveluita, yleisimmin
työväenliikkeeltä, työväenyhdistyksiltä (Hälinää).
Tätä avustajapalvelua ei useissakaan tapauksissa
tapahdu muuten kuin korkeintaan paperilla, ja sitten yllättäen
ennen vaaleja kyseinen työväenyhdistys tukee tätä ehdokasta,
joka on hankkinut avustajapalveluja yhdistykseltä, yllättäen
aika samalla summalla, mikä sinne on eduskuntavuosien aikana
kertynyt. Kysynkin oikeusministeriltä:
Aikooko oikeusministeri selvittää tämän
talon rahojen elikkä avustajapalveluitten, ostopalveluitten,
sekä vaalirahoituksen välisen suhteen?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Toimeksianto, joka huomenna puolueen
puheenjohtajillekin esiteltäneen, lähtee siitä, että kartoitetaan
meidän ministerien tekemänä koko tilanne
ja myös kansainväliset vertailut ja arviot. Mutta
olen ymmärtänyt, että tässä eduskunnan
sisäisessä asiassa eduskunta itse on ryhtynyt
nykyään tiukempiin sääntöihin
siinä, miten avustajarahoja käytetään
ja tulkitaan, ja minä luulen, että avain tähän
kysymykseen on ennen kaikkea siellä.
Jos taas on sitten niin, että oikeasti olisi näin toimittu
kuin väitätte, mistä minulla ei kyllä ole mitään
tietoa, niin silloinhan ne summat pitäisi ilmoittaa myös
siellä vaalirahassa, ja tämmöisiä ilmoituksia
ei tiettävästi ole tullut. Mutta huomenna varmastikin
puolueen puheenjohtajat ovat viisaampia ja lähiaikoina
kaikki muutkin. Sen työryhmän toimeksiannossa
tullaan kartoittamaan ylipäätänsä erilaisia
ongelmatilanteita.
Arvoisa puhemies! Ehkä tässä yhteydessä on hyvä sanoa,
että koska puoluerahoituksessa ja kampanjarahoituksessa
sinänsä ei ole mitään pahaa,
niin toimeksiantoon tulee sisältymään
myös se, että tehdään nykyistä selkeämmät
ohjeet kaikille, miten tämän kaiken voi tehdä taatusti
laillisesti, miten seminaarit voidaan järjestää niin,
että ne ovat sekä verottajan että tämän
vaalirahoituslainsäädännön näkökulmasta
(Puhemies: Minuutti!) laillisia. Sama koskee taulumyyntiä ja muuta
tukitointa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Silloin järjestelmä toimii
oikein, kun lahjoittaa saa, mutta kansalaiset tietävät,
mitä on lahjoitettu, kuinka paljon ja kenelle, kenenkä toimesta,
ja tästä tämä nykyinen laki
lähtee. Jos se luetaan, niin kyllä tukiyhdistysten
saamat lahjoitukset, jos ne ovat yli 1 700 euroa, pitää ilmoittaa.
(Hälinää) Jos on työväenyhdistys,
joka kerää ne rahat ja sitten antaa ehdokkaalle,
ei riitä, että kerrotaan, että on saatu
työväenyhdistykseltä, vaan työväenyhdistyksen
saamat lahjoitukset pitää kertoa. Mielestäni
myöskin oikeusministeri olisi voinut kertoa niille, jotka
eivät tehneet asianmukaisia ilmoituksia, että ei
riitä, että kerrotaan, että tukiyhdistykseltä on
saatu lahjoitus, vaan pitää kertoa ne, jotka ovat
tukiyhdistyksen takana.
Kunnallisvaaleihin voidaan hyvin järjestää asia
sillä tavalla, että lakia aletaan todella noudattaa:
Tukiyhdistykset kertovat, mistä on rahat saatu, kuinka
paljon, keneltä. Aikooko oikeusministeri tässä suhteessa
pitää huolta siitä, että lakia
aletaan noudattaa?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin oikeusministeriö on
kaikille, sekä edellinen oikeusministeri Koskinen että nykyinen
että meidän virkamiehet, kertonut, että laki
on juuri näin. Sen sijaan kun meille tulee kansanedustajan
allekirjoittamana ilmoitus, jossa on yhdistys, niin olen julkisuuteen
sanonut, että tämän täytyy silloin
tarkoittaa sitä, että siellä ei ole yhtään
yli 1 700:n ilmoitusta. Se on se, mihin meidän
on pakko uskoa. Me emme voi lähettää takaisin
kirjettä, että "hyvä kansanedustaja" — siis
tämän nykylain mukaan — "epäilemme, että valehtelette",
koska tämän lain perusteluissa nimenomaan sanotaan,
että viranomainen ei voi eikä saa tarkastaa näitä ilmoituksia.
Se ajatus, minkä ilmaisitte, että voisimme
siitä huolimatta pitää sitä ikään
kuin muodollisena tarkastamisena, ei ole se, miten sitä lakia
voi lukea, ja olen todella tyytyväinen, että tämäkin
asia tulee nyt lähiaikoina selvitettyä.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa tuo perustelu ilmoituksen julkisuudesta,
oikeusministeri, mihin viittasitte, jatkuu seuraavalla lauseella:
"Sen sijaan viranomainen voisi pyytää ehdokkaalta
uuden ilmoituksen, jos saapunut ilmoitus ei ole muodollisesti ehdotetun
lain mukainen tai on esimerkiksi epäselvä." Lain
perusteluissa näin.
Mutta minun kysymykseni liittyy nyt siihen, kun, pääministeri,
olette ilmoittanut, että jääväätte
itsenne yhdestä arvonimityskäsittelystä.
Onko meillä tulossa hallitukselle ongelmia toimia jatkossa
muilta osin, tuleeko jääväyksiä muun
muassa juuri sen takia, että ei ole haluttu lain kirjainta
noudattaa ja ilmoittaa mahdollisia rahoittajia, on tehty täydennyksiä vasta
jälkeenpäin, ja mikä syy on ollut peitellä sitä ja
potea muistinmenetystä? Tuleeko tästä nyt
hallitukselle ongelma toimia, olla työkykyinen, vai onko
jääväyksiä tulossa lisää?
Tähän voivat vastata muutkin ministerit kuin pääministeri.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ilmoitin tätä kysyttäessä:
Arvioin tämän ja saatan jäävätä,
mutta tämä on parhaillaan selvityksessä.
Kyse on siis arvonimilautakunnasta, joka on valmisteleva elin. Jos
on selkeät juridiset perusteet jääväämiselle,
niin silloin on tietysti pakko jäävätä,
mutta tähän mennessä ei ole tullut sellaisia
tekijöitä esille, että se olisi välttämätöntä,
mutta siihen saadaan korkeiden juristien arvio kyllä lautakunnan
kokoukseen mennessä. Ei ole tarkoitus myöskään
tehdä mitään uusia ennakkokäytäntöjä.
Ensimmäinen varapuhemies:
Täällä on erittäin merkittävä määrä lisäkysymyspuheenvuoroja.
Tähän yhteyteen otetaan vielä kaksi,
jotta voisimme ottaa muitakin varsinaisia kysymyksiä tänä päivänä käsittelyyn.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Pääministeri kyllä nyt
liiaksi väistelee hallitusta koskevia kysymyksiä.
Olette ihan hyvin perustein epäillyt suomalaisen poliittisen
järjestelmän kestävyyttä ja
legitimiteettiä tämän asian tiimoilla,
siis myöskin oman hallituksenne. Suomeksi sanoen se tarkoittaa
siis olemassaolon oikeutusta kansalaisten silmissä. Tätä järjestelmäähän
me voimme parantaa. Olemme tekemässäkin nyt sitten
lain korjauksia. Mutta kysymys kuuluu:
Miten te parannatte hallituksen osalta tilannetta? Mihin olette
ryhtynyt? Mitä parannuksia, mitä korjauksia siellä tapahtuu,
koska merkittävä osa hallituksen ministereistä on
toiminut lain määräysten vastaisesti?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä sama rike on monilla
kansanedustajilla ja osalla ministereistä. Tässä suhteessa tämä ei
ole suinkaan yksin hallituksen asia. Tämä on hallituksenkin
asia, mutta tämä koskee koko poliittista järjestelmää.
Tämän johtopäätöksenä tehtävät
sääntöjen muutokset tapahtuvat lopulta lainmuutoksena
eduskunnassa, ja tulemme osallistumaan siihen kaikki, eli en ota
tätä hallitus—oppositio-asetelmana, koska
näitä täydennysilmoituksia on tullut
oppositiosta ainakin sosialidemokraateista ja vasemmistoliitosta.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Pidän kuitenkin pienenä erona
sitä, että käsittääkseni kansanedustajien
ei tarvitse vannoa ministerinvalaa, jossa edellytetään
lainkuuliaisuutta. Sen sijaan olen ymmärtänyt,
että ministerinvalassa kuitenkin on tällainen
nuhteettomuusvaade ministereille. Voi olla, että olen väärässä,
koska en ole koskaan ministerinä ollut.
Mutta eikö olisi myös syytä keskustella
siitä, tekevätkö kaikki ministerit ja
kaikki läsnä olevat kansanedustajat myös
oikeanlaisia ilmoituksia meitä koskeviin matrikkeleihin,
joissa ilmoitamme sidonnaisuutemme. Vähintään
yhtä mielenkiintoista olisi tietää, mihin
tahoihin olemme sidonnaisia sinä aikana, kun olemme täällä päättämässä,
koska uskoisin niin, että ne tahot, jotka rahoittavat meitä ennen
vaaleja, on ehkä helppo selvittää, mutta
olen ymmärtänyt, että ainakin osalle
kansanedustajista ja osalle ministereistä on tullut rahaa
myös vaalien jälkeen. Silloin siitä, (Puhemies:
Minuutti on mennyt!) ovatko ne vaalirahaa vai jotain muuta sidonnaisuusrahaa,
olisi mielenkiintoista kuulla tulkinta.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin vielä ed. Kumpula-Natrille: Jos
siis epäillään, että ilmoituksessa
on valehdeltu, on kerrottu väärin ja silti allekirjoitettu,
niin se ei sen teidän siteeraamanne lauseen mukaisesti
ole muotovirhe. Se on vakava sisältövirhe, ja
se silloin sisältyy siihen kohtaan asiasta, että ministeriöllä ei
ole oikeutta kuitenkaan tarkastaa.
Mutta sitten tähän todella tärkeään
ed. Sirnön kysymykseen: Eduskunta itse päättää näistä netissä näkyvistä sidonnaisuusilmoituksista.
Olen kysymyksestänne iloinen ja kehotankin eduskuntaryhmiä ja
puhemiesneuvostoa katsomaan tämänkin kysymyksen
kertaalleen. Tästä viime vaalikaudella puhemiesneuvostossakin
puhuttiin, mutta uudistukset eivät edenneet. Mutta ainakin
tähänastisessa käytännössä,
miten asioista on sovittu ja päätetty, se on eduskunnan
sisäistä normistoa.