4) Hallituksen esitys laiksi sairausvakuutuslain 13 luvun 5 §:n
muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen monissa nimenomaan tänään
esillä olevissa asioissa on yleensä kysymys Kelan
taikka sairausvakuutuksen suorittamista korvauksista. Tässä hallituksen
esityksessä 67 on kysymys työterveyshuollosta
ja sen korvaustasosta.
Nyt työterveyshuoltohan on hyvin pitkälti
yhteiskunnan rahoittamaa, ja se on tarjonnut myös yksityisille
terveysyrityksille melkoisen mahdollisuuden. Myöskin kunnat
ovat pystyneet lisäämään työterveytensä laatua
ja määrää tällä valtion
rahoituksella.
Nyt tässä on kysymys siitä, voiko
työterveydenhuolto saada 60 prosentin korvaustason, ja tällöin
on tässä hallituksen esityksessä, että jos
se on ennalta ehkäisevää työterveydenhuoltoa,
niin se saa tämän 60 prosentin 50 prosentin sijasta. Tämä lähtökohta
ennalta ehkäisevästä työterveyshuollosta
on tietysti erittäin myönteinen. Sillä tavalla
voidaan estää tuki- ja liikuntaelinten sairauksien kehittyminen, muun muassa
selkärangan kulumisten, välilevykulumisten jne. eteenpäinmeno
nimenomaan kunnollisella työterveyshuollolla, työergonomialla,
ennaltaehkäisyllä. Sama koskee myöskin
esimerkiksi neuvontaa ongelmallisen kakkostyypin diabeteksen suhteen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Ed. Tiusanen ehti jo kertoa,
mistä tässä teknisesti on kysymys ja
vähän substanssipuolella.
Kiinnitän, arvoisa puhemies, huomiota sivulla 10 olevaan
esityksen vaikutusarviointiin ja siinä kohtaan 4.1. Taloudelliset
vaikutukset. Sitä pitää, että pysyy
leikissä mukana ... siinä kerkiää jo
nukahtaa ja ihmetellä, mihinkä tässä oikein pyritään,
kunnes tulee viimeiseen virkkeeseen, jossa sanotaan: "Kokonaisuutena
ehdotuksen arvioidaan olevan kustannusneutraali." Elikkä se
ei oikeastaan ollutkaan enää yhtään
mitään, mutta tekstiä piti saada, että vaikuttaisi
arvokkaalta.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen sanoi, että tämä on
yhteiskunnan maksamaa. Ette kai te tarkoita veronmaksajien, koska
työterveyshuollostahan suurimman osan maksaa nimenomaan
työnantajat? Sen takiahan se on hyvin tärkeätä,
että työnantajat nyt yhdessä työntekijöiden
kanssa ja työterveyshuollon kanssa tekevät hyvän
suunnitelman siitä, miten annetaan ehkäisevää työterveyshuoltoa,
josta siis kelakorvaus on 60 prosenttia, josta myöskin
työnantaja joutuu leijonanosan maksamaan. Nyt kun nämä työterveyshuollon
antajat ovat yleensä yksityisiä, jos ne eivät
ole yrityksen omia, niin siellä usein tapahtuu se, että työnantaja
ei osaa eikä pysty valvomaan sitä toimintaa. Siellä on
todella semmoistakin toimintaa, mikä ei ole ollenkaan työterveyshuoltoa,
ja nyt tämä kyllä varmasti parantaa sitä asetelmaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! En nyt ole aivan varma siitä, parantaako
korvaustason kohottaminen tätä toimintaa, mutta
työter-veys sinänsä on tietenkin myönteistä,
koska sillä pystytään myötävaikuttamaan
työntekijöitten terveyteen, ja vielä myönteisempää se
on, jos tämänkin lakiesityksen seurauksena nimenomaan ennaltaehkäisy
paranee.
Mutta työterveyteen liittyy kuitenkin se ongelma, että se
on yksi osa julkisen talouden korvaamaa yksityistä terveydenhuoltoa
ja siltä osin se rajoittaa julkisen terveydenhuollon voimavaroja ja
se jättää ulkopuolelleen ne ihmiset,
jotka eivät ole työssä, työttömät,
eläkeläiset jne., nimenomaan sen joukon, jonka
terveys on heikentynyt. Kun suoritetaan suhteellisten terveyserojen
vertailua eri sosiaali- ja tulonsaajaryhmien välillä, niin
kyllähän se tilanne on äärimmäisen
huolestuttava. Viimeiset 25 vuotta on kaikkein heikoimmassa asemassa
olevien terveys heikentynyt, kun muitten ryhmien on parantunut.
Ja tällä hetkellä tilanne on se, että nelikymppiset
pitkäaikaistyöttömät kuolevat
kymmenen vuotta nuorempana kuin nelikymppiset johtajat. Nimenomaan
siihen pitäisi saada parannus, ja valitettavasti työterveyshuollon
kautta sitä ei saada kuin pieneltä osin, koska
se suurin ongelmaryhmä on työterveyshuollon ulkopuolella
ja joutuu maksamaan muun muassa asiakasmaksuja, mitä työterveyshuollon
piirissä olevat eivät joudu — eli myöskään
me.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaaralle, joka on erityisesti
sairaanhoidon asiantuntija ja myöskin tärkeällä paikalla valiokunnassa,
joka näitä asioita seuraa ja niistä päättää,
toteaisin sen, että me nyt olemme tietysti keskustelemassa
työterveyshuollosta ja tämä on positiivista
minun mielestäni, että on tällainen ikään
kuin porkkana ennalta ehkäisevään suuntaan,
koska se varmasti — kuten ed. Pulliainen sanoi, että se
on kustannusneutraali — ikään kuin tasaa
kustannuksia toisaalla, kun etukäteen vähennetään
tätä altistumista ja sairauden kehittymistä.
Mutta tämä on yhteiskunnan tukemaa, ja tietysti
sen pitääkin olla. Tietysti on aivan oikein, että myös
työnantajat osallistuvat työterveyden kustannuksiin
mutta myöskin koko yhteiskunta eri tavoin, myös
Kelan eri rahastojen ja tällaisten rahavirtojen kautta
jokainen suomalainen, ainakin jokainen, joka on työelämässä mukana.
Mutta niin kuin ed. Erkki Virtanen aivan oikein totesi, meillä on
vähän niin kuin onnellisten terveydenhuolto ja
vähemmän onnellisten, ja vähemmän
onnelliset joutuvat menemään terveyskeskukseen,
jossa ei ole niin helppoa tavoittaa lääkäriä,
ei ole niin helppoa saada tutkimuksia jne. Se huoli on myös
pidettävä mielessä, ja siitä me
emme ole pystyneet niin hyvin vastaamaan kuin työterveydestä.
Työterveyshuoltoahan myöskin kunnat antavat, ja
ne myös myyvät palvelujaan, ei ainoastaan yksityinen
sektori.
Mutta eräs asia, nämä kelakorvaukset:
Esimerkiksi magneettitutkimusten kohdalla se on 50 prosenttia, jonka
Kela maksaa, mutta sen jälkeen vielä jää asiakkaalle
sellaisia summia kuin 200 eurosta 500—600 euroon, riippuen
tutkimustyypistä. Tällaista laitteistoa yhteiskunta
rahoittaa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kun itse olen 12 vuotta työsuojeluvaltuutettuna
osallistunut työterveystyöhön siellä tehtaalla,
missä olin, niin tiedän tämän
kyllä hyvin tarkkaan. Se on ennakolta ehkäisevää toimintaa
työelämässä, tämä työterveyshuolto,
ja usein työelämästä aiheutuu
niitä sairauksia ja vammoja, joista sitten työttömänä ja
eläkeläisenä joutuu kärsimään.
Ei tässä nyt pidä asettaa työttömiä ja
eläkeläisiä ja työntekijöitä,
jotka ovat työelämässä, vastakkain.
Ne vaan pitää hoitaa, ne asiat.
Melkein näihin päiviin asti on ollut monia semmoisia
aloja, muun muassa rakennusala, joilla ei ole isoillakaan yrityksillä ja
valtakunnallisilla, jopa kansainvälisillä, yrityksillä ollut
työterveyshuoltoa. Toivottavasti nämä porkkanat
nyt ovat, kun valtiovaltakin niihin osallistuu, semmoisia, että kaikki
alat otettaisiin tähän mukaan. Se on erinomaisen
tärkeä asia yhteiskunnassa.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä kaikki toimet, joilla tähdätään
työkyvyn ylläpitämiseen, ovat tärkeitä.
Kun paljon puhutaan työurien pidentämisestä,
niin kyllä tämä on askel kohti sitä,
vaikkakin tämä koskettaa nimenomaan niitä työssä olevia
ihmisiä; niille, jotka ovat työelämän
ulkopuolella — aivan oikein se, mitä täällä tuotiin
esille — ei näitä palveluja ole. Mutta
tämä on mielestäni tärkeä uudistus,
eteenpäin kun mennään. Ja kun tässä on
nimenomaan tämä ehto, että työnantaja,
työntekijät ja työterveyshuolto yhdessä laativat
näitä toimenpiteitä, tämä on
tämän 60 prosentin korvaustason ehtona, niin minun
mielestäni tällä nyt tarkoitetaan tällaista
hyvää yhteistyötä näiden
kesken, ja se on mielestäni erittäin tärkeä asia.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on tyypillinen vasemmistolainen ajatus,
että meillä olisi työterveyshuolto, joka olisi
jotenkin parempaa ja hienompaa kuin julkinen terveydenhuolto terveyskeskuksissa.
Näinhän asia ei ole. Meillä on erittäin
korkeatasoista hoitoa sekä suomalaisissa sairaaloissa että ter-veyskeskuksissa.
Luen taas täältä budjettikirjasta, kerran
vielä: Työterveyshuolto on työtulovakuutuksen
piirissä, ja se maksaa 270 miljoonaa. Työnantajat
maksavat tähän työtulovakuutukseen 1,5
miljardia vuodessa. Sen lisäksi, että he saavat
tämän korvauksen, 50 tai 60 prosenttia tästä 270
miljoonasta, he maksavat sen ylimääräisen
osan 100 prosenttiin saakka. Eli työnantaja maksaa työterveyshuollon
melkein kokonaan. Se on erittäin hyvä asia, että tämmöinen
järjestelmä on saatu aikaan, ja myöskin
tämä hallituksen esitys on positiivinen asia.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Oli erittäin mukava kuulla, kun
ed. Sirpa Asko-Seljavaara puhui niin kauniisti terveyskeskuksista
ja niitten toiminnasta, ja niillä on myös työterveyshuoltoa.
Minusta tämä on erittäin hyvä esitys.
Tämä lähtee kumminkin siitä,
että sitä 60 prosentin korvaustasoa ei saa, elleivät
työnantajat ja työntekijät sovi yhteistyössä työpaikalla
työterveyshuollossa noudatettavista käytännöistä,
jotka liittyvät työkyvyn hallintaan, seurantaan,
siihen että varhaista tukea toteutetaan työpaikan
ja työterveyshuollon yhteisenä toimintana. Lisäksi
vielä edellytetään, että työpaikalla
on sovittu sairauspoissaolojen seurantajärjestelmä.
Minusta tämä on erittäin hyvä uudistus,
ja tämä on nimenomaan sitä ennalta ehkäisevää työtä,
mitä pitää laajentaa muutenkin terveydenhuollon
sarkaan.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaaralle toteaisin, että en
ainakaan itse puhunut näin, vaan totesin, että näitä ei
pidä asettaa vastakkain. Siinäkin yrityksessä,
missä olin valtuutettuna, on yhdistetty kunnallinen ja työnantajan
työterveyshuolto, ja se toimii hyvin, ja tulee synergiahyötyä siihen
kaupunginosaan, missä se on. Siellä ei todennäköisesti
muuten enää olisi terveysasemaa. Nämä nyt
ovat tämmöisiä, jos sanotaan, että vasemmistolaiset
nyt sitten haluavat jotain ajaa alas, kunnallisia ter-veysasemia;
kyllä se taitaa olla niin, että ne terveysasemat
ovat syntyneet vasemmiston ja ay-liikkeen voimin tähän
maahan vuosikymmenien aikaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Kyllä työterveydenhoito on sellainen
yhteishanke, jossa ovat olleet työnantajat ja työntekijät
ja yhteiskunta, valtio, Kansaneläkelaitos, mukana, ja se on
tärkeätä. Missään tapauksessahan
esimerkiksi julkinen terveydenhoito, avoterveydenhoito esimerkiksi,
ja työterveys eivät ole kilpailevia, vaan päinvastoin
niitä molempia pitäisi edistää, koska
niille ihmisille, eläkeläisille, työttömille, jotka
eivät ole työterveyden piirissä, jää luonnollisesti
kunnallinen terveyskeskus jäljelle, ja ne ongelmat, mitä siellä monissa
kunnissa on olemassa, ovat tietysti meidän yhteinen probleemamme,
ja sitä tilannetta pitäisi parantaa. Mutta työterveys ei
kilpaile tämän kanssa. Ei
työterveyttä pidä heikentää,
jotta jotenkin päästäisiin samalle tasolle,
päinvastoin, molempia pitäisi kehittää edelleenkin,
ennalta ehkäisevään suuntaan.
Se, että meillä on hyvätasoinen julkinen
sairaanhoito, on selvä asia, meillä on etenkin
huippusairaalat. Ja se, ed. Asko-Seljavaara, että me lopetimme — tai
Kela lopetti ja hallitus vaikeni ja piti kädet taskuissa
syvällä — Reumasäätiön sairaalan,
on mielestäni virheellistä politiikkaa. Siinä huippuyksikkö häipyi
olemassaolosta, ja sitä ei enää ole,
tilalle jotakin yritetään. Mutta kuitenkin meidän
pitäisi pitää huolta huippuyksiköistä,
sairaanhoidosta, terveydenhoidosta ja ennaltaehkäisevistä tahoista,
kaikista näistä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen käyttänyt kohtuullisen
osan ajastani julkisuudessa ed. Asko-Seljavaarasta esitettyjen väärien
näkemysten oikaisemiseen. Minähän siis kunnioitan
syvästi teidän, kokoomuslaisena, näkemystänne
julkisen terveydenhuollon erinomaisuudesta, niin että älkää nyt
pakottako minua jatkuvasti korjaamaan niitä näkemyksiä,
joita teillä tuntuu olevan vasemmiston terveyspoliittisista näkemyksistä,
koska ne näyttävät olevan jatkuvasti
vääriä. Ei tältä puolen
kukaan ole vaatinut työterveyshuollon lopettamista, ei
kukaan ole vastustanut tätä lakiesitystä.
Me olemme kaikki olleet sitä mieltä, että tämä on
oikein hyvä lakiesitys. Mutta minä nyt vain totesin,
että se joukko ihmisiä, joka eniten tarvitsisi
terveydenhuoltopalveluita, ei niitä saa, ei saa niitä myöskään työterveydenhuollosta,
saa niitä toki terveyskeskuksista, jos pystyy selviytymään
asiakasmaksuista, joiden korotuksia me ankarasta vasemmiston ja
kristillisdemokraattien vastakamppailusta huolimatta emme onnistuneet
estämään, joita te ajoitte. Tässä on
se ongelman ydin. Meidän tulee pystyä vähentämään
suomalaisia terveyseroja, koska muuten kaikkein heikoimmille käy
kaikkein huonoimmin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Lyhyessä puheenvuorossani totesin
havaintoni lukemisen perusteella, että kysymys on kustannusneutraalista
ratkaisusta. (Ed. Asko-Seljavaara: Ei ole!) — Näin
täällä lukee. — Tämähän
tarkoittaa, tämä keskustelu, sitä, että on
joku asia, jossa kustannusneutraalisti pystytään
saamaan näin valtava parannus aikaiseksi. Tämähän
oli ihan oikea näppärä havainto minulta.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Todella on tärkeää,
että tämä esitys menee läpi
ja on kannatettava. Mutta kyllä tässä nyt
syntyi vähän turha vastakkainasettelu julkisen
terveydenhuollon ja työterveyshuollon välillä.
Molempia tarvitaan, ja kyllä yhdyn siihen arvioon, mikä vasemmalta
kuului, että eri väestöryhmien väliset terveyserot
meillä on isot ja todellakin sellaisten ihmisten elinikä,
jotka ovat syystä tai toisesta syrjäytyneet esimerkiksi,
on jo huomattavasti lyhyempi kuin niiden hyväosaisten,
joiden etua kyllä täällä helposti
ajetaan. Siksi tässä yhteydessä on aivan
paikallaan nostaa esille se, että meidän täytyy
parantaa perusterveydenhuoltoa niin, että niiden ihmisten,
jotka nyt ovat heikoimmilla ja jotka joutuvat maksamaan nämä hallituksen kiristämät
terveydenhuollon maksut, asema paranee. Työterveyshuolto
on, totta kai, erittäin arvokas asia. Työvoimasta
kannattaa pitää hyvää huolta — ja
entistä parempaa huolta, kun se ikääntyy.
Mutta meidän tässä talossa on pidettävä erityisesti
mielessä myös ne, jotka ovat syystä tai
toisesta työelämästä sivussa
ja tarvitsevat hyviä terveys- ja sairaanhoitopalveluja.
Tässä suhteessa hallituksen politiikka ei kyllä ansaitse
ihan niin hyvää arvosanaa kuin tämä käsittelyssä oleva
lakiesitys.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Edustajat Virtanen ja Kankaanniemi nostivat erittäin
tärkeän asian esiin eli terveyserojen kasvun Suomessa.
Tiedetään hyvin, että parempituloiset
saavat enemmän palveluita kuin pienempituloiset ja sairaammat
ihmiset. Tämä on suuri ongelma. Se myös
syö aika paljon voimavaroja tästä yhteiskunnasta,
jos me emme pidä kaikkien terveydestä huolta eikä kaikista
huolehdita. Sen takia on ensiarvoisen tärkeää,
että perusterveydenhuoltoa vahvistetaan, ja se vaatii sitten
myös valtiolta panostuksia.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pidän kuitenkin tärkeänä,
että työterveyshuolto pidetään
erillään siitä keskustelusta, kun puhutaan
perusterveydenhuollosta ja yleensä sitten työttömien
ja muiden työterveyshuollon piiriin kuulumattomien ihmisten
terveydenhuollosta, josta toki pitää pitää huolta.
Kyllä työterveyshuollon tärkein tehtävä on
tietenkin — työnantajat maksavat sen — pitää työntekijöistä huolta. Sitten
kun on työttömiä tai muuten ihmisiä,
jotka eivät kuulu työterveyshuollon piiriin, heidän
terveydenhuollostaan pitää sitten joko perusterveydenhuolto
tai kunnat tai valtio muilta osin huolta. Minusta on äärimmäisen
tärkeää, että ei sekoiteta näitä asioita
tässä yhteydessä toisiinsa. Työterveyshuolto
on tärkeää ja laadukasta samoin kuin
perusterveydenhuolto Suomessa, mutta ne kuuluvat eri sektoreille.
Keskustelu päättyi.