11) Hallituksen esitys laeiksi kuluttajansuojalain muuttamisesta
ja eräiden luotonantajien rekisteröinnistä sekä eräiksi
niihin liittyviksi laeiksi
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Muutama aika sitten eduskunta käsitteli
niin sanottua pikavippilakia, ja nyt meillä on uusi lakiesitys,
hallituksen esitys, josta on talousvaliokunta tehnyt mietintönsä kuluttajansuojalain
muuttamisesta
ja eräiden luotonantajien rekisteröinnistä ja
muutamasta muusta laista.
Tämä esitys sisältää EU:n
kulutusluottodirektiivin täytäntöönpanoon
liittyvät asiat, mutta pääasiallinen
huomio on kohdistunut, ja sen on syytä kohdistua, tähän
niin sanottuun pikavippi-, eli pikaluottojärjestelmään,
joka meillä on nykyaikainen, muutaman vuoden käytössä ollut
menetelmä, jolla ahdinkoon joutuneet kansalaiset yrittävät
hoitaa taloudellisia ongelmiaan. Tämä järjestelmä on
ehkä seurausta siitä, että perinteiset pankit
ovat melkeinpä sulkeneet ovensa köyhiltä ihmisiltä,
tuovat vain hiekkaa lattialle, joka aiheuttaa kustannuksia, ja lainoja
ei näille ihmisille anneta, koska pankki vaatii takuita
ja näillä ihmisillä ei ole vekseliin
nimen kirjoittajaa eikä varallisuutta, jota vastaan voisi
lainaa saada.
Näin ollen on syntynyt tällä hetkellä 59
tilastoitua pienlainayritystä maahan. Muutamat toimivat
useammalla markkinointinimellä, mutta määrä on
siis valtavan suuri. Siinä ovat selvästi jotkut
nähneet markkinaraon ja ruvenneet tekemään
rahaa. Se ei ole pankkitoimintaa siinä mielessä,
että nämä pikavippifirmat eivät
ota rahaa vastaan vaan hankkivat pääomia, joita
sitten vain lainaavat ulos pienehköinä summina,
ja sitten perivät korkoja ja kuluja, joiden määrä on
useassa tapauksessa kohtuuton, jopa yli 1 000 prosenttia. Tällaista
toimintaa meillä on nyt muutaman vuoden ajan katseltu hiljaa
sivusta. Siihen ei ole lainsäätäjä kunnolla
puuttunut.
Talousvaliokunta on viime aikoina, tällä vaalikaudella
useamman kerran, tähän voimakkaasti puuttunut,
ja siitä on ollut seurauksena, että hallitus valmisteli
muutosesitykset lainsäädäntöön
ja nyt sitten myös vähän pitemmälle
menevään kuin edellinen, joka kielsi yöllä rahoittamisen
ja kännykän käytön eräiltä osin,
teki siihen rajoituksia. Nyt hallitus esitti rekisteröintiä ja
sen kautta tulevaa jonkinlaista valvontaa näille pikavippifirmoille.
Vielä näitten määristä:
Täällä mietinnössä todetaan,
että ensinnäkin suomalaisilla oli kulutusluottoja
viime vuoden lopussa 13,7 miljardia euroa. Vuonna 2008 se kasvoi
14,5 prosenttia, viime vuonna vähemmän, 2,6 prosenttia.
Pienlainojen lainakanta oli 45 miljoonaa euroa. Viime vuonna uusia
pikaluottoja myönnettiin yli 226 miljoonaa euroa, yli 1,1
miljoonaa kappaletta. Lainoista asiakkaat maksoivat runsaat 60 miljoonaa
euroa erilaisia kuluja, eli 27 prosenttia lainapääomasta.
Tämä kertoo vähän tästä tilanteesta, missä olemme.
Tänne myös kirjoitettiin Suomen Asiakastieto Oy:n
antama tieto siitä, että viime vuonna uusia maksuhäiriömerkintöjä tehtiin
645 000 eli 645 000 henkilölle, ja siinä oli
100 000 lisäys edelliseen vuoteen verrattuna,
ja velkomistuomioita 230 000 henkilölle, missä oli
27 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Eli tilanne on koko
ajan vain karkaamassa käsistä.
Tältä pohjalta sitten tähän
on nyt hallitus tarttunut, mutta ainakin oma näkemykseni
on se, että hallituksen linja on vieläkin aivan
liian lepsu tässä asiassa. Pelkkä luotonantajien
rekisteröinti Etelä-Suomen aluehallintovirastossa,
jossa ei ole edes tämän alan riittävää asiantuntemusta
eikä henkilöstöä, ei riitä panemaan
tätä toimintaa sellaiseen malliin, joka olisi
kohtuullista oikeusvaltiossa. Mielestäni tällainen — voisi
sanoa, että nykyaikainen riisto vaikeuksissa olevien ihmisten
osalta — pitäisi saada loppumaan.
Miten se voidaan saada loppumaan? Sitä henkilökohtaisesti
mietin valiokunnassa, kun asiantuntijoita kuultiin, ja olen sen
tänne vastalauseeseen 3 kirjoittanut. Mielestäni,
jos mentäisiin siihen, että nämä pikavippifirmat
antaessaan lainaa joutuisivat vaatimaan asiakkaalta vakuuden, niin kuin
pankki vaatii asiakkaaltaan vakuuden, tämä käytännössä loppuisi
ja nämä ihmiset siirtyisivät vekseliasiakkaiksi
pankkeihin. Pankissa taas olisi paljon selkeämpi, voimakkaampi
valvonta ja seuranta, ettei tällaista toimintaa tässä mitassa voisi
jatkaa.
Kun tällaisen elinkeinon harjoittaminen on meillä niin
sanottu laillinen ammatti, sitä ei varmaan voida perustuslaki
huomioon ottaen kieltää, mutta tällä lailla
se voitaisiin saada aisoihin ja ehkä jopa loppumaan. Tähän
ei valiokunta yhtynyt. Siksi tein ed. Kankaan ja Uusipaavalniemen
kanssa tämän vastalauseen, jossa on lausumaehdotus,
jonka toisessa käsittelyssä tulen esittämään,
ja siinä siis edellytetään tätä käypää vakuuttaa
ja toisaalta sitä, että tämä pikaluottotoiminta
pantaisiin luvanvaraiseksi — ei vain rekisteröintiä vaan
myös luvanvaraiseksi — ja lupa- ja valvontaviranomaiseksi
määrättäisiin Finanssivalvonta,
jossa on tämän alan asiantuntemus, ainakin pitäisi
olla. Valitettavasti kaikilta osin ei aina näin ole ollut.
Herra puhemies! Tältä pohjalta toivon, että tähän
asiaan eduskunta todella vakavasti paneutuisi. Tällainen
vaikeuksissa olevien ihmisten hyväksikäyttö olisi
saatava kyllä aisoihin ja mielellään
loppumaan kokonaan.
Matti Kangas /vas:
Herra puhemies! Olen yksi allekirjoittaja siinä vastalauseessa
3, aloitteessa, jonka ed. Kankaanniemi tuossa esitteli, ja kannatan
sitä vastalausetta, että se hyväksyttäisiin.
Sitten olen vastalauseen 1 tehnyt valiokunnassa, ja siltä osin
olen mietintöön eriävän mielipiteeni
esittänyt, ja se koskee näitä pikavippien korkoja.
Siellähän harrastetaan koronkiskontaa, joka nyt
on kielletty laissa, mutta näin se vaan on. Nyt esitän,
että sinne tulisi korkokatto. Esimerkiksi viitekorko lisättynä 7
prosenttiyksiköllä voisi olla tämmöinen
korkokatto, jossa nyt kyllä sitten rahanlainaajakin saisi
omansa pois.
Tässä on yksi epäkohta, niin kuin
ed. Kankaanniemi totesi. Kun nyt kiellettiin, että yöllä ei saa
antaa pikavippiä, mutta heti aamulla sitten kello 7 voi
antaa, ja näin siinä kyllä varmasti käy, että yöllä siellä yöelämässä voi
sanoa kaverille, että anna minulle rahaa, minä seitsemältä maksan
sinulle sen pois. Eli tässä olisi pitänyt
olla, niin kuin ed. Kankaanniemi totesi, selvillä pikavipin
antajalle, kenelle annetaan, ja henkilö pitää tunnistaa
ja näin, että tällaiset pikavipit pitäisi siirtää tuonne
pankkitoimintaan, missä todetaan ihminen ja onko hänellä maksukykyä.
Kun alkaa olla niin, että syömävelkaa
jo otetaan pikavipillä, kun pienituloisista ihmisistä täällä puhuttiin, ja
useatkin ovat semmoisessa velkakierteessä, että vipillä maksetaan
vippiä, ja niin on käynyt tuolla valiokuntakäsittelyssäkin
ilmi, että pikavippiyhtiöt jopa tietävät,
että kahdella kolmella pikavippiyhtiöllä on
saatavia henkilöiltä taikka ihminen ei ole maksanut
niitä, mutta siitä huolimatta annetaan tällaiselle
ihmiselle pikavippiä, niin tässä kyllä ovat
hämärämiehet liikkeellä ja harmaa
talous rehottaa.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Esitän, että käsittelyn
pohjaksi otetaan vastalauseen 2 mukaiset lakiehdotukset, ja perusteluna
toteaisin muun muassa sen, että, kuten täällä ed.
Kankaanniemikin toi ilmi, vuonna 2006 eduskunta yksimielisesti tässä täysistuntosalissa
hyväksyi sellaisen ponnen, jossa muun muassa tämä rekisteröinti
jo silloin edellytettiin, ja aika monta vuotta on ehtinyt kulua
siitä, että se nyt viimein saadaan aikaiseksi,
ja kuitenkin tämäkin sitten sellaisella vähän,
voisi sanoa, kreikkalaisella järjestelmällä,
että pannaan sellainen porukka sitä tekemään,
jolla ei kovin paljon ole aikaisempaa kokemusta. Ja Finanssivalvonta
on nimenomaan tehty sitä varten, että se valvoo
rahan liikkeitä, ja pikavipissä se rahan liike
on vielä nopeampi kuin monessa muussa tapauksessa, ja monet
pikavippiyhtiöt ovat nyt anomassa Finanssivalvonnalta oikeutta
harjoittaa muutakin pankkitoimintaa. Toisin sanoen se helposti johtaa
tähän.
Tässä meidän lakiehdotuksessamme
tämä asia on tuotu selkeästi pykälävaihtoehtona
esille, ja siihen liittyvät lakiehdotukset on tämän
vuoksi esitetty myös lisäyksenä. Samaten
tässä on se ongelma, että vaikka kysymys
on pikavipeistä, niin tämä rekisteröinti
tehdään mahdollisimman hitaasti, niin että se
on 6 kuukautta, ja että pikavippejä kyllä pystytään
tekemään vaikka mihin aikaan vuorokaudesta, mutta
rekisteröinti laahaa perässä, ja se voisi
olla 3 kuukautta, kuten asiantuntijatkin valiokunnassa esittivät.
Kaiken kaikkiaan tämä on lepsua asioitten hoitoa,
että samaan aikaan puhutaan siitä, miten pitäisi
asioita hoitaa jämäkästi, mutta tämäkin hallituksen
esitys on, kuten kohta täällä käsittelyssä oleva
sijoitusrahastolaki osoittaa, ihan toista.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Pyydän saada kannattaa ed. Skinnarin
tekemää esitystä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä sillä lailla varmennan,
että esitän, että lakiesitys saa sen
muodon kuin vastalauseessa 1 esitetään, että tulee
selvästi sanottua, ja kannatan ed. Kankaanniemen esittelemää vastalausetta
3.
Puhemies:
Niin, yksityiskohtaisessa käsittelyssä sitten
näihin asioihin palataan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan se, että vuonna
2006 käytiin eräällä tavalla
hyvinkin velvoittava keskustelu tästä asiasta.
Valitettavaa on se, että siihen, mitä silloin
tavallaan päätettiin taikka toivottiin tapahtuvan,
askeleet näyttävät olevan turhan verkkaisia,
mutta nyt tietysti mennään sillä tavalla
kuin hallitus on esittänyt.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Niin kuin puhemies totesi, ed. Kankaan esitys
tulee sitten yksityiskohtaisessa käsittelyssä pykälämuutoksena,
ja olen tietysti sitä mieltä ja kannatan tätä esitystä.
Muodollisestihan se ei vaadi kannatusta, kun se on vastalauseessa,
mutta oikeastaan näillä kaikilla kolmella vastalauseella
on oma perustelunsa.
Yleiskeskustelu päättyi.