2) Valtiontalouden tarkastusviraston erilliskertomus eduskunnalle:
Finanssipolitiikan tarkastuksen vaalikauden 2011—2014 puoliväliraportti
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston erilliskertomuksessa
on aika lailla suoraan sanottu, että hallitusohjelmalta
on pudonnut pohja pois. Ensinnäkään velkaantumista
ei kyetä taittamaan laskuun vaalikauden aikana päinvastaisista
tavoitteista huolimatta, ja esimerkiksi Suomen Pankin arvion mukaan
lisäsopeutustarve olisi noin miljardin euron luokkaa, jos
tavoitteista halutaan pitää kiinni. Myöskään
tavoite enintään 1 prosentin alijäämästä koko
kuluvalla vaalikaudella ei tule toteutumaan.
Tarkastusvaliokunnan mietinnössä todetaan, että maamme
talouden näkymät ovat merkittävästi
heikentyneet siitä, mitä ne olivat hallitusohjelmaa
laadittaessa. Itse asiassa kaksi vuotta sitten esitimme paljon kriittisempiä näkemyksiä
eurokriisin
syvenemisestä, sen laajenemisesta ja vaikutuksista Suomen
valtiontalouteen, mutta niitä huomioita ei haluttu kuunnella,
ei sen enempää omassa puolueessa kuin laajemminkaan.
Voi sanoa, että valtapoliittiset tavoitteet sivuuttivat tosiasiat
ja naivismi voitti realismin.
Kilpailukyky ja kestävyysvaje ovat sellaisia käsitteitä,
joita viljellään ahkerasti talouskeskustelussa.
Kummankin käsitteen käyttö on ongelmallista,
sillä niitä käytetään
hyvin laveasti ja epätäsmällisesti. Usein
näitä käsitteitä viljellessä poliittiset
tarkoitusperät ohittavat asiaperusteet. Kestävyysvajeen
arvioimiseksi käytetään kestävyyslaskelmia,
mutta ne eivät läheskään aina
kuvaa itse asiaa, puhumattakaan että niiden avulla voisi
arvioida avaintekijöitten keskinäissuhteita.
Jos talouspohja on pettänyt hallitusohjelmalta, niin
on myös pettänyt arvio työttömyyden
kehityksestä. Jo kesällä työttömien
kokonaismäärä nousee yli 300 000
työttömän, ja nyt puhun nimenomaan työ-
ja elinkeinoministeriön tilastointijärjestelmästä,
en Eurostatin mittausmenetelmästä. Myös
pitkäaikais- ja nuorisotyöttömyys kasvaa,
ja kun kokonaistyöttömyys nousee korkealle, niin
sitä hitaammin se tulee myöhemmin alas. Se nähtiin
90-luvun laman jälkeen, vaikka Nokia ja elektroniikkateollisuus
vauhdittivat laman jälkeistä nousua, ja nyt meillä ei
enää ole sellaista veturia.
Todennäköisin vaihtoehto Suomen taloudessa on
Japanin tie. Se tarkoittaa pitkää hitaan tai täysin
olemattoman kasvun kautta. Myös Elinkeinoelämän
Tutkimuslaitos on ottanut perusvaihtoehdon rinnalle pitkittyvän
kriisin vaihtoehdon. Vaikka euroalueen totaaliselta romahdukselta vältyttäisiin,
niin hitaankin kasvun vaihtoehto tietää rajuja
rakenteellisia muutoksia tulevina vuosina.
Arvoisa puhemies! Kertomuksessa ja mietinnössä on
muutamia mielenkiintoisia havaintoja. Ensinnäkin tarkastusvaliokunta
on pyytänyt lausunnon tarkastusvirastolta, joka toteaa
yhteisöveroratkaisuun viitaten, että arvioita
yhteisöveropäätöksen dynaamisista
vaikutuksista ei perustella mitenkään. Eri vaihtoehtojen
vaikutuksia verotuottoihin kyllä puntaroidaan mutta laskelmien
suoritustapaa tai keskeisiä lähtökohtia
ei esitetä eikä avata millään
lailla. Miljardin euron ratkaisu, jonka perustelut ovat täysin
ilmassa. Kyllä eduskunnalla pitäisi olla tosiasiallinen mahdollisuus
arvioida näin ison päätöksen
perusteita. Nyt ne perusteet eivät tarkastusvaliokunnankaan
mielestä eivätkä myöskään
tarkastusviraston lausunnon mukaan täyty.
Toiseksi, kun julkisen sektorin säästöjä haetaan
palveluita kilpailuttamalla, niin mietinnössä viitataan
viimeisen sosiaalibarometrin tuloksiin, jotka osoittavat aivan muuta.
Yli puolet vastanneista arvioi, että kuntien palvelujen
ostaminen yrityksiltä on nostanut kustannuksia. Siitä huolimatta
hallitus vie Suomea sote-ratkaisun kautta tielle, joka johtaa yhä yleistyvään
palveluitten ulkoistamiseen ja yksityistämiseen. Väitän,
että tämä on se yksi syy, minkä takia
kokoomus vääntää tästä sote-ratkaisusta
sellaista, mitä vääntää.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Mustajärvi otti puheenvuorossaan
esille monia hyviä havaintoja tarkastusvaliokunnan mietinnöstä.
Valiokunnan mietinnössä kiinnitettiin huomiota
valtiontalouden kokonaisuuteen, sillä se esitetään
puutteellisesti. Esimerkiksi valtion investoinnit ja valtion lainanotto
ja lainananto ei ole riittävän selkeää,
ja valiokunta piti tärkeänä, että vähintään
kerran vaalikaudessa kokonaistase sekä erittelyt valtion
investoinneista ja lainanotosta ja lainanannosta laaditaan, jotta
saadaan parempi kuva tästä kokonaistilanteesta,
joka tällä hetkellä on todella vakava.
Arvoisa puhemies! Valiokunnassa myös kiinnitettiin
huomiota siihen, että julkisia hankintoja on ryhdytty kilpailuttamaan,
ja monesti suuryritykset menestyvät näissä tarjouskilpailuissa
parhaiten, koska ne tietenkin voivat syödä pienempiä yrityksiä markkinoilta
pois. Sen takia onkin hyvin suositeltavaa, että kun näitä julkisia
hankintoja tehdään, niin niitä pilkottaisiin
osakokonaisuuksiksi, jolloin myös pienet ja keskisuuret yritykset
voisivat osallistua tarjouskilpailuihin ja myös menestyä niissä.
Se on meidän yhteiskunnan kannalta keskeistä,
että me teemme kaikkemme, jotta kotimaiset pienet ja keskisuuret
yritykset menestyvät, sillä ne ovat parhaita työllistäjiä.
Jos me joudumme tilanteeseen, että meillä on yhä enemmän
näitä kansainvälisiä suuryrityksiä valtaamassa
markkinoita, niin yhteiskunta tulee häviämään
suuria summia, kun nämä tämäntapaiset
yritykset eivät mieluusti maksa veroja Suomeen.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Ruohonen-Lernerin kanssa täysin samaa
mieltä siitä, että ajoittain laadittava
valtiontalouden konsernitase olisi paikallaan, ja aivan yhtä lailla
olen samaa mieltä siitä, että kilpailuttamisosaamista
pitäisi parantaa ihan sen takia, että pystyttäisiin
rakentamaan sellainen kilpailuttamismalli, että myöskin
pienillä yrityksillä olisi tosiasiallinen mahdollisuus
jättää tarjous.
Mutta vielä muutama lainaus tästä Valtiontalouden
tarkastusviraston viisisivuisesta erikseen pyydetystä lausunnosta,
joka kertoo siitä, että kun virasto on perehtynyt
niihin asiakirjoihin, joilla isojen, miljardiluokan veroratkaisujen
vaikutuksia, nimenomaan niitä dynaamisia vaikutuksia, on
arvioitu, niin kyllä tämä on aika lailla selvää tekstiä.
Täällä todetaan muun muassa: "Valtiovarainministeriön
toimittama aineisto on hyvin suppea sekä puutteellisesti
dokumentoitu." Ja edelleen: "Aineiston suppeuden takia on siinä esiintyviä laskelmia
vaikea — tai lähes mahdoton — tulkita.
Olisi toivottavaa, että keskeisten miljardiluokkaa olevien
veropoliittisten linjauksien valmisteluaineisto toisi esille asian valmistelussa
olennaiset seikat perusteluineen."
Näin siis tarkastusvirasto, ja jos siellä alan kiistattomat
ammattilaiset eivät sillä aineistolla kykene arvioimaan
näitä dynaamisia vaikutuksia, niin se on aika
paljon vaadittu sitten, että me vielä vähemmillä tiedoilla
ja vielä vähemmällä ajalla voisimme
luottaa niihin laskelmiin, mitä meille on hallituksen vastuuministereitten
toimesta esitetty.
Ja vielä täällä todetaan:
"Valtiovarainministeriön toimittama aineisto ei vastaa
Valtiontalouden tarkastusviraston käsitystä hyvästä ja
riittävästä aineistosta, joka toimii
välineenä finanssipolitiikan ja siihen kuuluvan
veropolitiikan valmistelussa."
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuten edustaja Mustajärvi
totesi, niin on aika käsittämätöntä,
että eduskunnan pitäisi pystyä tekemään
päätöksiä sellaisen tiedon pohjalta, jonka
tarkastusvirastokin katsoo riittämättömäksi.
Miljardiluokan kysymyksissä tämä on suorastaan
parlamentarismin halveksumista.
Mutta oikeastaan pyysin puheenvuoroa jo edustaja Ruohonen-Lernerin
käyttäessä puheenvuoroa kilpailutuksista.
Monissa maissa on tehty listauksia aggressiivisesta veronvälttelystä elikkä niistä
firmoista,
jotka vievät voittonsa toisiin maihin välttääkseen
kotimaan verotukset. Tämän veronvälttelylistan
perusteella sitten voidaan tehdä laatuosio tähän
kilpailutukseen ja antaa pisteytystä sen mukaan, että tällä listalla
ei yritys olisi. Tämä edesauttaa sitä,
että rehelliset toimijat, jotka maksavat veronsa Suomeen
ja hoitavat työnantajavelvoitteensa, pärjäävät
kilpailussa paremmin.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun näistä kuntapalveluista
puhutaan, niin niitä on nyt viimeisten vuosien aikana yksityistetty
yhä enemmän ja enemmän. Olen erityisen
huolissani sosiaali- ja terveyspalveluista, joita on siirtynyt koko
ajan suurempia määriä yksityisen sektorin
hoidettavaksi.
Kunnissa olen nähnyt virkamiehiä, jotka tekevät
näitä hankalia tarjouspyyntöjä,
sitten tekevät tarjousten vertailuja, pisteytyksiä,
monimutkaista byrokraattista työtä. Sitten kun
tehdään lopulta ne sopimukset yksityisen firman
kanssa, niin huomataan, että firmalla on ollut taitavammat
juristit laatimassa näitä sopimuksia, joihin kunta sitten
on lähtenyt mukaan, ja ne ovat päässeet
rahastamaan suuria summia sen takia, että kunnissa ei ole
ollut tätä sopimusjuridiikan osaamista riittävästi.
Tämä on selkeä riski ja uhka myös
tulevaisuudessa.
On hyvin valitettavaa, että esimerkiksi perusterveydenhuollossa
on kunnissa siirrytty paljon ostopalvelusopimusten käyttöön,
vaikka pitkässä juoksussa ne ovat huomattavasti
kalliimpia kuin se, että järjestettäisiin
kunnassa kunnan omassa terveyskeskuksessa lääkäripalveluja omien
lääkärien toimesta. Näille lääkäreille
olisi pitänyt suunnitella sellaiset työolosuhteet,
että he pysyvät kunnan palveluksessa. Tässä meillä on paljon
kehitettävää lukuisissa kunnissa. Meidän täytyy
kehittää työolosuhteita sellaisiksi,
että myös korkeasti koulutetut lääkärit
viihtyvät kuntatyönantajan palveluksessa ja näitä palveluja
ei ryhdytä enää nykyistä enempää yksityistämään näille
suurille yrityksille.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Kun käsittelyssä on tarkastusviraston
erilliskertomus finanssipolitiikasta ja vaalikauden puoliväliraportista,
niin tämän Suomen, ja miksi ei Euroopankin, koko
yleisen talouskehikon arviointi on äärimmäisen
tärkeä. Meillä olisi käytössä semmoisia
asiantuntijoita, jotka voisivat tähän keskusteluun
antaa todella paljon eväitä ja uudenlaistakin
näkökulmaa.
Meillä oli tulevaisuusvaliokunnassa vuosi sitten, uskallan
sen sanoa varmaan, yksi Suomen kovimmista talousasiantuntijoista,
sellainen henkilö kuin Jarmo Kotilainen, Oxfordin ja Cambridgen
maisteri, Harvardin tohtori, toimi silloin Saudi-Arabian suurimman
yksittäisen pankin pääekonomistina ja
tällä hetkellä Bahrainin hallituksen
ylimpänä talousneuvonantajana, Kemijärven
poikia. Hän esitti arvionaan kolme eri vaihtoehtoa, mikä Suomen
talouskehitys tulee olemaan.
Ensimmäisen skenaarion mukaan hän 60-prosenttisesti
ennusti, että Suomen tie on tämä Japanin
tie, ja muistutti siitä, että rakenteelliset uudistukset
siinäkin tapauksessa ja uudistusten pakko tulevat olemaan
rajuja.
Toisena skenaariona hän esitti suurta lamaa, jonka
todennäköisyydeksi hän arvioi 30 prosenttia.
Sen ydin oli, että taloudellinen ja poliittinen paine johtaa
euroalueen romahdukseen tai hajoamiseen. Silloin pitää muistaa
se, että silloin tulee ulosmitattavaksi iso osa niistä Suomen
eurokriisin yhteisvastuista, joihin meidätkin on ajettu mukaan.
Ainoastaan 10 prosentin todennäköisyys hänellä oli
siihen, että Eurooppa ja Suomi kykenevät uudistumaan
ja muuttamaan yhteiskuntajärjestelmäänsä ja
talousrakenteitaan.
Keskustelu päättyi.