3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi puutavaran mittauksesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tälle puutavaranmittauslain uudistukselle
on muutama peruste, elikkä sitä uudistetaan ja
saatetaan ajan tasalle ja yhteensopivaksi muiden mittauslaitelakien
kanssa. Energiapuun mittaus otetaan uutena toimintamuotona mukaan lainsäädännön
piiriin ja tietysti tällä esityksellä, niin
kuin aikaisemmallakin ja voimassa olevalla, aina pyritään
siihen, että se heikomman osapuolen oikeusturva myöskin
kaikessa osassa turvataan sekä myöskin niin, että virallisen
mittaajan ja mittauslautakunnan hallinnollisten pakkokeinojen käyttö tulee
myöskin mahdolliseksi.
Puhemies! Valiokunta on kiinnittänyt erityistä huomiota
toimintaympäristön muutokseen, joka tätä mittauslakia
ympäröi. Se on merkittävästi
muuttunut sekä puunhankinnassa että mit-taustoiminnassa
nykyisen puutavaranmittauslain valmistelun yhteydestä 1980-luvun
lopulta tähän päivään.
Ennen kaikkea mittausjärjestelmät ovat teknistyneet.
Esimerkiksi hakkuiden koneellistumisaste on noussut noin 20 prosentista
yli 90 prosenttiin. Energiapuun merkitys on tällä vuosituhannella
kasvanut ja kasvaa edelleenkin voimakkaasti, ja samalla uudet korjuu-
ja mittausmenetelmät ovat yleistyneet. Myös puutavaran
mittausmenetelmät ja -laitteet ovat muuttuneet nykylain
aikana erittäin voimakkaasti.
Valiokunta pitää keskeisenä, että säädettävällä lailla
turvataan jalostamattoman puutavaran mittauksessa käytettävien
menetelmien, laitteiden toiminnan ja mittaustulosten luotettavuus. Lakiehdotuksella
tulee lisätä puukaupan sujuvuutta, lisätä edelleen
mittausosapuolten välistä luottamusta ja parantaa
kehittyvien puu- ja urakointimarkkinoiden toimivuutta kaikkien puutavaralajien
osalta. Valiokunta korostaa sitä, että yksityisen
metsänomistajan ja työntekijän oikeudellista
asemaa turvaava heikomman osapuolen suoja on säilytettävä nykyisen
lain mukaisena.
Valiokunta pitää myös esityksen mukaisesti energiapuun
mittausta ja sen liittämistä osaksi puutavaran
mittauksen säädöspohjaa tarpeellisena
erityisesti sen vuoksi, että käyttötarkoituksen mukainen
raja ainespuun ja energiapuun välillä vaihtelee
eri markkinatilanteissa. Esityksen merkittävin muutos nykyiseen
lakiin verrattuna on siis ehdotus energiapuun sisällyttämisestä lain soveltamisalaan.
Erityisesti painotetaan myöskin sitä, että lakiehdotus
selkeyttää kaikkien mittausosapuolten asemaa,
sillä jatkossa kaikki mitattava jalostamaton puutavara
on nyt sitten tämän esityksen myötä lain
piirissä.
Rationaalisten mittaustapojen mahdollistamiseksi lakiehdotus
antaa yrityksille ja laajamittaisen urakointimittaustoiminnan osalta
edelleen mahdollisuuksia sopia yhteisistä mittaukseen liittyvistä asioista
toimijoiden kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Tämä on
myöskin valiokunnan mielestä hyvä, että se
säilyy tässä laissa. Yritysten välinen
sopimusvapaus supistuu kuitenkin ainespuun mittauksessa jonkin verran, kun
aikaisemmin tulkinnanvaraiset yritysten väliset puutavaran
vaihdot ja toimituskaupat on yksiselitteisesti otettu lain soveltamisalan
piiriin.
Puhemies! Yksi asia, jonka valiokunta on tässä ehdotuksessaan
varsinaiseen hallituksen esitykseen muuttanut, on se, että nykyisinkin
yli 20 irtokuutiometrin kokoiset sahanpuruerät ovat puutavaranmittauslain
mukaan lain piirissä. Vaikka sahanpurun käyttö selluloosan
valmistuksessa on vähentynyt, on sahanpurun myynnillä kuitenkin
edelleen huomattava merkitys sahojen taloudessa. Valiokunta katsookin,
että lain mukaisesti mitattu sahanpuru ja viranomaisvalvonta
vähentävät epävarmuutta toimialalla.
Lain soveltamisalaa ei ole kuitenkaan tässä yhteydessä tarpeen
laajentaa nykyistä pienempiin sahanpurueriin. Siten valiokunta
tulee jäljempänä ja tuossa varsinaisessa
lakiehdotuksessaan ehdottamaan sahanpurusta jo nykyisin voimassa
olevien säädösten sisällyttämistä tähän
uuteenkin lakiin.
Elikkä valiokunta myös 23 §:n
2 momentin säädöksessä ehdottaa,
että mittausosapuolen on aina pyynnöstä annettava
toiselle mittausosapuolelle mittaustuloksen lisäksi tiedot,
joiden perusteella mittaustulos voidaan laskea, elikkä ne
parametrit apteerauksen myötä, mitkä on
sovittu, että ne voidaan aina tarkistaa, ja tiedot, silloin kun
ne halutaan, ne myöskin luovutetaan. Se on yksi perusperiaatteita
tässä koko laissa, ja se on myöskin peruste
sille, että sitä heikompaa osapuolta puolustetaan
ja sen puolelle aina asetutaan.
Puhemies! Yksityiskohtaisista perusteluista luettelen vain ne
lakipykälät, joihin valiokunta esittää muutoksia:
Elikkä 4 §, määritelmät,
ja siinä tulee tämä purujen yli 20 irtokuutiometrin
mukaan ottaminen tähän lakiin. 8 § on
puutavaran mittauslautakuntaa käsittelevä pykälä,
15 § on mittausmenetelmien ja -laitteiden vaatimuksia kosketteleva
pykälä, 17 § on mittauksen luotettavuuden
varmistaminen, 25 §, urakointimittauksen tuloksen
tarkistaminen, 35 §, valvontamit-taukset, 38 §,
valvontamittauksen pöytäkirjan tiedoksianto ja
arkistointi, ja lisäksi 61 §, voimaantulosäännökset,
ja 64 §, siirtymäsäännökset,
ja siirtymäsäännöstä esitetään
muutettavaksi niin, että siltä osin kuin on kyse
sellaisista puutavaralajeista, joita käytetään
energiantuotantoon, niiden mittaamiseen sovelletaan näitä uusia
lainsäädäntöjä 1. päivästä tammikuuta
2014 alkaen.
Puhemies! Tähän lakiehdotukseen sisältyy
pykälävastalause, joka varmastikin tuonnempana, myöhemmin
esitellään, ja sen pohja on se, että luottamusta
ja laatua ja ositteiden jakoperusteita halutaan vielä korostaa.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuten tuossa valiokunnan puheenjohtaja ansiokkaasti
kertoi, tämän lainsäädännön
tarkoitus on hyvä. Sillä halutaan edistää heikomman osapuolen
asemaa ja varmistua siitä, että mittaus tapahtuu
oikein ja oikeanlaisilla laitteilla ja laitteet ovat tarkistettavissa.
Ja erittäin positiivista on se, että saimme valiokunnassa
tämän lainsäädännön
muuttumaan niin, että se koskee myös sahanpurua,
jolla on erityisen iso merkitys sahojen talouden kannalta.
Mutta se on surullista, että emme voi olla aivan varmoja,
mitä hallituspuolueet tässä ajavat takaa
läpinäkyvyyden osalta. Me oppositiopuolueet vaadimme
puukauppaan avoimuutta, kuten 700 000 metsänomistajaa
vaativat myös. Tilannetta voi verrata siihen, että kun
tavallinen palkansaaja saisi palkan ja palkka koostuisi lukuisista
eriarvoisista eristä, palkansaaja ei saisi perusteita,
siis palkkanauhaansa, muuten kuin pitämällä asiasta
meteliä, kun yrittäjä vetoaisi yrityssalaisuuteen.
Tämäntyyppinen toiminta ei ole läpinäkyvää.
Eli kyse on siitä, että halusimme, että pyydettäessä esimerkiksi
motolistat olisi saatava, tiedot olisi luovutettava siinä laajuudessa,
että niiden perusteella voidaan todeta puunkorjuu ja -hakkuu
tehdyn puukauppasopimuksen mukaisesti. Laatuositemittaushan on tänäkin
päivänä arkipäivää,
ja yleensä nämä motolistat pyynnöstä sitten
on saatukin, mutta tämän lainsäädännön
tulkinta saattaa jopa heikentää nykytilannetta.
Sen takia jouduimme tämän vastalauseen tekemään.
Vastalauseessa haluttaisiin, että laatuositemenetelmään
liittyvä maa- ja metsätalousministeriön
määräys säilyisi laissa, sillä se
varmistaa, että asetuksen sisällöstä riippumatta
laatuun ulottuva nykyinen mittausjärjestelmä toimii
jatkossakin, eli siis nykykäytäntö, eikä mahdollisuutta
olisi sen huonontamiseen. Toivomme, että asetus sitten
aikanaan selventää tämän asian
puun myyjän, heikomman osapuolen, hyväksi. Nyt
näyttää siltä, että ajateltiin
näin, että on tärkeintä suojata ylikansallista
toimijaa, ja pelätään, että yksittäinen
mummo pian käyttäisi hyväksi tällaista
monikansallista jättiä. Me kaikki toki haluamme, että metsäteollisuus
menestyy, mutta menestymisen pitää tapahtua rehellisillä keinoilla,
ei yksittäisen heikomman osapuolen höynäyttämisen perusteella.
Eli meillä oppositiopuolueilla on vastalause tähän
asiaan, joka tosiaan koskee tätä laatuositemittausta:
sitä, että se jatkossakin voi toimia.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä puunmittauslaki: se
oli tosi hyvä, että esimerkiksi sahalta tuleva
jätepuu, minkä me luokittelimme ennen jätepuuksi,
puru ja hake, tulee nyt mittauslain piiriin. Esimerkiksi aikaisemmin ovat
metsähakkuutähteet, jotka tulivat metsästä, kuuluneet
lain piiriin, mutta sahalta tuleva puru sekä hake ei kuulunut
sen lain piiriin. Nyt se kuuluu, paitsi se 20 kiintoa, mikä siinä on
se minimimäärä, sillä ei ole
merkitystä.
Mutta tuosta kun siinä mittauslaissa sanotaan näin,
että se on vieläkin huomattava osa tämä hake
taikka jätepuu, mikä sahalta tulee, niin se on erittäin
huomattava osa. Jos verrataan sitä, mitä ennen
tuli sahoilta esimerkiksi kuorta, se työnnettiin johonkin
täytemaaksi tai tämmöiseksi, niin tällä hetkellä se
muodostaa sahan tuotosta 13—15 prosenttia. Eihän
se voi muuta olla kuin merkittävä osa.
Sitten tästä vielä, että mikä on
se heikompi osapuoli: se on pikkuyritys taikka sitten se metsän
myyjä, mutta se ei ole suurteollisuutta edustavat nämä kolme
jättiä. Ne eivät varmasti tule häviämään
siinä ja saavat hyvin halvalla sitä puuta. Esimerkiksi
sahat maksavat koko rungosta noin 70 prosenttia sen hinnasta. Loppu
tulee sieltä suurteollisuudesta. Saha tuottaa sitä haketta. Sahan
pihassa se tukki maksaa suurin piirtein 75 kiintoa euron, ja saha
saa siitä kiinnoksi muutettuna 35 euroa, niin aika pitkä miinus
siitä tulee, mutta ei tehdas koskaan maksa sitä 35:tä euroa läheskään
kantohintana siitä loppuosasta. Elikkä kyllä tämä on
hyvä, mutta siihen olisi pitänyt tulla pikkusen
tarkennuksia tuohon mittaukseen.
Sitten vielä siitä, kuinka suuri mahdollisuus tässä Suomessa
olisi: Me hakkaamme tällä hetkellä vain
osan siitä, mitä kasvaa tuo metsä. Meillä olisi
15 miljoonaa kuutiota varaa tuottaa sahojen kautta tänne
tehtaille haketta, joka on pitkäkuituista ja paljon parempaa
kuin tuolta latvaosasta puuta ja harvennuspuulta tuleva hake. Elikkä jos
me panostamme nimenomaan tähän sahapuoleen, niin
me saamme sieltä todella hyvää haketta,
joka nyt kuuluu siihen mittauslain piiriin, teollisuuden käyttöön.
Arvoisa puheenjohtaja! Me emme voi mennä siihen Amerikan-malliin,
joka on se — vaikka minä nyt edustan tämmöistä puun
ostajapuolta — että sinne vain otetaan joku alue
ja sen saa siitä vetää niin tyhjäksi
kuin haluaa ja sitten siitä vain hinta repäistään
niin kuin tuolta. Esimerkki aikaisemmalta ajalta ennen mittauslakia:
Jos myytiin haketta esimerkiksi paikkaan A — minä en
nimeä paikkoja, mutta meillä on kokemusta — taikka
paikkaan B, niin paikasta B saattoi rekkakuormasta saada 2—3
megawattia enemmän, elikkä se on aika paljon.
Se on koivuhakkeella irtomotti per megawatti, elikkä se
on huomattava.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia maa- ja metsätalousvaliokunnan
puheenjohtajalle mietinnön esittelystä ja tärkeästä laista.
Suomi elää metsästä edelleenkin
ja toivottavasti myös jatkossa. Tietenkin maailman muuttuessa
ja tekniikan kehittyessä on tullut aika uudistaa puutavaran
mittauslakia, niin kuin tässä puheenjohtaja toi
esille, yhdistää se tähän aiempaan lainsäädäntöön
ja varsinkin, kun energiapuun käyttö on lisääntynyt.
Jos me aiomme olla biotalouden edistäjämaa ja
toisaalta sitten hyötyä myös tästä biotaloudesta
itsekin, on hyvä, että tämä lainsäädäntöesitys
nyt on tullut.
Aivan yksimielisesti tämä mietintö ei
maaliin asti mennyt. Vastalauseessa on kiinnitetty huomiota juuri
heikomman osapuolen asemaan, niin kuin kyllä alkuperäisessä esityksessäkin,
mutta jaan tämän huolenaiheen, jonka edustaja
Kalmari esitti. Kannatan tietysti tätä vastalausetta
ja yhdyn hänen ajatuksiinsa siitä, että meidän
on oltava kuitenkin varuillamme siitä, tuleeko tämä heikomman
osapuolen asema tarpeeksi huomioitua uuden lainsäädännön
puitteissa.
Yleiskeskustelu päättyi.